NTU ODES NT? ELRSTfi w- DES Art Deco in de auto T I T wm jm- Vroegere exotische bestemming is nu hel van smogherrie9 vervuiling en prostitutie Reisgids Londen voor ingewijden Zesde visgids IJsland Verre reizen-info bij Travel Clinic Rotterdam ISSTEM ariëteit van de nieuwe groen en donker- et een pantQ. n in pantalons aten tot en met (Duitse maat lasta en Mobil - als breed- elastische band ot 6 cm. as Modes. kwaliteit en kom- ELASTA en MOBIL rtimbil, e/asto jeans, kunt U bij oor een aparte speciaal ingericht CONSUMENT D2 Tropeninstituut houdt info-dag over Vietnam Corien Pompe ontwierp bekleding nieuwe Volvo MFORT PANTALON made m W-Germany straat i zondag van passen Kies lere dag. en. DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1993 loenst p mijdt fhailand langkok - De Thaise toeristenindustrie maakt een crisis or. De helft van de kamers in de nieuwe hotels staat >g, de verkeersvervuiling maakt wandelen in Bangkok are van aangenaam en de moessonregens hebben chaos piekte met zich meegebracht. fnieuwe hotels en de flat- en jitoorgebouwen die hoog bo- jBangkok uittorenen, zijn een itetoon aan Thailands nieuwe imsterdam - Als een ko meet omhoog geschoten in se lijst van reisbestemmin- gen: Vietnam. Het land van Is pao en doi moi heeft zijn wrlogs- en heropvoedings- verleden verwerkt. De deu ren staan al enige jaren open, Buitenlandse reizigers zijn regenwoordlg net zo wel- iom als westerse zakenlie den. Beide groepen reizen massaal naar Saigon (Ho CM Minh Stad) en Hanoi en alles wat daar tussenin zit. kissen 1988 en 1992 groeide het aantal toeristen van 10.000 naar 500.000. Het land verandert zo snel dat ook de omstandigheden voor toeristen om de haver klap wijzigen. Moeten ze zich nog steeds laten verge zellen door een officiële gids? Kan de grens tussen China en het noorden van Vietnam al zonder proble men worden overschreden? Blijft de Vietnamese politie verzot op papieren met stempels? Wie met dat soort vragen zit kan zaterdag 2 oktober voor een antwoord terecht in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Viet nam-gangers vertellen over hun ervaringen en geven tips aan mensen die van plan zijn hun voetsporen te volgen. 'Reizigers informe ren reizigers' begint om 11.30 uur. Het Medisch Comité Neder- land-Vietnam (MCNV) heeft opnieuw een reiskrant over Vietnam uitgebracht. Die kost 2,70 gulden aan postze gels. Te versturen in een envelop naar MCNV, Wete ringschans 32,1017 SH Am sterdam, vergezeld van de vermelding 'Reiskrant'. status van industrieland. Op de straten zit het verkeer evenwel muurvast. Thais en toeristen worstelen zich door het moes sonwater met dode ratten, slan gen en uitwerpselen uit de over gestroomde riools. Een ritje van uit het stadscentrum naar het internationale vliegveld kost je zo'n drie uur. Vorige week riep de commissaris van politie de mensen op gebruik te maken van het openbaar ver voer om het verkeer weer op gang te krijgen. Het vooruitzicht als sardientjes in een bus de uitlaatgassen van Bangok op te snuiven is echter weinig aanlok kelijk als je gebruik kunt maken van een auto met air-conditio ning. De smog in Bangkok is erger dan waar ook ter wereld, vier maal boven het toelaatbare Ingestort „De infrastructuur is ingestort," zegt een buitenlandse hoteleige naar. „De regering kan de men sen niet eens garanderen dat ze van en naar het vliegvekd kun nen komen. De zakenlui komen nu 's morgens uit Hong Kong en Singapore, ontvangen hun klan ten in een hotel bij het vliegveld en vliegen 's avonds weer terug." Volgens de meeste hoteleige naars zijn er twee oorzaken voor de lage bezetting van de hotels. De eerste is de wereldwijde re cessie, de tweede Thailands slechte imago. Eens was Thai land een exotische bestemming, een tropisch paradijs met palm bomen en tempels. De hoofdstad die de Thais 'Stad der Engelen' noemen is nu evenwel een hel geworden van verkeersopstop pingen, herrie en vervuiling. Wildgroei Het is een stad van een overmaat aan auto's (2,4 miljoen) motoren (2,5 miljoen) en bordelen (meer dan 600). Om de kapotte trot toirs, de wegen vol gaten en warenhuizen met illegale een ge vaarlijke uitbouwen maar niet te noemen. De reden voor al deze overmaat is een geldzucht die de traditionele boeddistische nor men en waarden omver heeft Het autoverkeer in Bangkok zit dagelijks muurvast. De smog in Bangkok is erger dan waar ook ter wereld, vier maal boven het toelaatbare niveau. geworpen. De Thais willen een modern leven. Zo snel mogelijk zo rijk mogelijk worden. Het gevolg is wildgroei. De poli tie treedt laks op en is omkoop baar. „Het is niet alleen een hel geworden voor toeristen en bui tenlandse zakenlui, maar ook voor de Thais zelf," aldus een diplomaat. Slechts 8 procent van het oppervlak van Bangkok be staat uit wegen. Voor Londen of New York ligt dat percentage op 20 procent. De bevolking van de stad telde 6 miljoen in 1987, 9 miljoen in 1991 en zal in 1998 waarschijnlijk 11,5 miljoen be dragen. De situatie is weinig beter in de rest van Thailand, waar de ont bossing de afgelopen tien jaar hard heeft toegeslagen. De noor delijke stad Chiang Mai is een mini-Bangkok geworden met hoogbouw en rondrazend ver keer. De stranden en zee bij de toeristische trekpleister Pattaya zijn ernstig vervuild. Het idylli sche eiland Samui is ten onder gegaan in ontwikkelingsprojec ten. Alleen Phuket, in de Andamanen Zee, heeft zijn charme nog enigs zins behouden, hoewel delen er van, zoals het strand van Pa tong, ten prooi zijn gevallen aan biertenten, discotheken en pros tituees. Er zijn in totaal zo'n 500.000 prostituées in Thailand. Ook Mexico-Stad en Cairo kam pen met enorme stedelijke pro blemen, maar die proberen er iets aan te doen en hebben maat- procent vergeleken met het jaar daarvoor. In de eerste helft van dit jaar kwamen 2,81 miljoen toeristen naar het land, een toe name van 14,9 procent. Dit beeld is evenwel bedriegelijk. Volgens hoteleigenaars heeft de recessie regelen getrofen. Hoewel de Thaise regering zegt alles in het werk te zullen stellen om de problemen op te lossen, is er nog niets gebeurd. Andere toeristen Het Thaise Bureau voor Toeris me (TAT) zegt dat in 1992 5,14 miljoen toeristen Thailand heb ben bezocht, een toename van 1 voornamelijk eèn ander soort toeristen aangelokt, Koreanen, Chinezen en Taiwanezen. „De cijfers van het TAT zien er misschien bemoedigend uit, maar wat ze er niet bij vertellen is dat die nieuwe toeristen nau welijks geld uitgeven; ze willen alles op een koopje," aldus een hoteleigenaar. „Bezoekers uit Europa, de Verenigde Staten en Japan blijven weg." FOTO EPA Bangkok had begin 1993 42.100 hotelkamers, 24 procent meer dan een jaar daarvoor. Er wor den nog 5.000 kamers bijge bouwd. Hoewel de hotels dit jaar rekenen op een bezetting van 55 procent, gaat dan vooral om goedkope tarieven. Hoewel de recessie zeker een rol speelt, zijn er andere factoren die de toeris ten ontmoedigen. Het instorten van het Royal Plaza Hotel vorige maand, waarbij 137 mensen om het leven kwamen, en het geweld in het zuiden van Thailand schrikken de toeristen af. De grote grap onder de Thais: in andere Aziatische landen als Bangladesh en de Filipijnen worden de rampen door de na tuur veroorzaakt, in Thailand door de mens zelf. Wat Thailand nog kan redden is de toegeno men belangstelling voor de rela tief onbedorven landen erom heen, zoals Burma, Cambodja, Vietnam en China. „Bangkok is een station op weg naar deze andere bestemmingen, waardoor de mensen erg worden aange trokken," aldus een toeristisch directeur. „Dat betekent mis schien uiteindelijk onze red ding." The Times Door Johan van Grinsven De meeste toeristen die Lon den bezoeken, gaan gewoon naar de Tower en Buckingham Palace, naar Harrods, Trafalgar Square of een musi cal. Voor die mensen heeft Stephen Bayley, kunstkenner, designgoeroe, auteur, gewezen museumdirecteur, zijn '2-Day Guide to Londen' dan ook niet geschreven. Met zijn boek neemt hij de rol van ingewijde op zich die de bezoeker snel thuis maakt in de stad die hij door-en-door kent. 'Behalve zonnebaden en bergbeklimmen kan er alles,' zo beweert hij. Bayley heeft meer weggelaten dan opgenomen in de gids. Hij heeft de bekende toeristische attracties en alles wat in zijn ogen inferieur is gewoon over geslagen. Daar staat tegenover dat hij alle beschreven win kels, restaurants, kerken, mu sea, straten, bibliotheken, ca fés en galeries uit eerste hand kent. „Het zijn de plaatsen die ik zelf zou willen bezoeken als ik in een andere stad ben." Het maakt zijn gids tot een intieme leidraad van een trot se Londenaar voor zijn gasten. Bayley laat alle stadsdelen aan bod komen in zijn gids, die hij een logische opbouw heeft gegeven. Wie in Chelsea naar een antiquair zoekt en rond het middaguur wat wil eten, vindt die beide mogelijk heden ook bij elkaar in het boek, niet in aparte hoofd stukken. Bayley bedient mensen die tweedehands spijkerbroeken zoeken of klassieke Carrier ju welen, superieur briefpapier, het mooiste museum ter we reld voor toegepaste kunst, een goed Pools restaurant of de arrogantste kapper van de stad. Hij doet dat in korte schetsjes die altijd raak zijn. De erudiete, maar nergens be lerende Bayley past met zijn boek in de fraaie Britse tradi tie van het superieure under statement. Hij is licht en iro nisch, relativerend en eigen zinnig; hij verpakt zijn bood schap in vaak verrassende woorden die soms strelen en dan weer geselen. Duizendpoot Bayley - een heuse gentleman - is de man die als geen ander de vinger aan de pols heeft van het al tijd levenslustige Londen. Maar hij is van jaargang 1951; voor rave-clubs als Belly But ton, Trade in Turnmills, Abso lutely Fabulous in Subterra- nia of SEX in Café de Paris is hij waarschijnlijk al te oud. Die zijn in ieder geval niet in zijn boekje te vinden. Bayley moet het meer hebben van traditionele en trendgevoelige gelegenheden voor de iets oudere levensgenieter. 'In with the incrowd' zeggen ze dan in Engeland. Bayley is een bezig baasje; zo was hij onder meer directeur van het Boilerhouse Project en het daaruit voortkomende De sign Museum. Bij beide was Sir Terence Conran (van de Conran Shops en grondlegger van de Habitat-keten) ook nauw betrokken. Bayley was ook directeur van de educatie ve Conran Foundation; dezelf de Conran die in de gids voor zijn winkels en restaurants de ene pluim na de andere in de hoedrand krijgt gestoken. Bayley's keuze is steeds eigen zinnig, vaak verrassend en meestal amusant. Goed voor meer dan twee aangename da gen in Londen. Zoals hij zelf schrijft voor „volwassen men sen die andere gidsen ont groeid zijn." Voor die mensen - niet de grote groep Londen- bezoekers - is dit misschien wel de aardigste Londengids die er de laatste jaren versche nen is. Stephen Bayley - The Beefeater 2-Day Guide to Londen. Uitgege ven door Bloomsbury Publis- hing. De gids is in Londen te koop in de boekhandel, op het vliegveld en bij diverse hotels. Kosten 7,99 pond. In Nederland is de gids in de boekhandel te koop. Verspreiding via Penguin Books Nederland. Kosten circa twintig gulden. De zesde editie van de Icelandic Fishing Guide is tot nu toe de meest omvangrijke beschrijving van IJslands' zalmrijke wate ren. Op 164 bladzijden vinden de sportvissers in het Engels en IJslands alle wetenswaardigheden over 65 rivieren en meren. De gids vermeldt steeds de soort en grootte van de vissen die in een gebied te vinden zijn, het aan te bevelen aas, het toegestane aantal hengels per dag, de beste vangtijden. Ook geeft de uitgave informatie over het aanvragen van vergunningen, on derkomens en prijzen. De gids kost ongeveer 27 gulden. Verkrijgbaar via: Icelandic Farm Holidays, Hagatorg 1, 107 Reykjavik. Verre reizigers kunnen infor matie krijgen over gezond heidskwesties via de Travel Clinic van het Havenzieken huis in Rotterdam. Dit zieken huis geeft per telefoon infor matie over zaken als vaccina ties, gezondheidsrisico's en de diensten van de eigen kliniek. De Travel Clinic Informatie lijn is bereikbaar onder tele foonnummer 06-35034090. Het Havenziekenhuis be schouwt zich al tientallen ja ren als specialist op het gebied van onder meer tropenziekten. Sinds kort glimmen de nieuwste Volvo's 440 en 160 in de showrooms. Er zijn wat technische wijzi gingen doorgevoerd, maar uiterlijk en interieur zijn flink veranderd, een stille revolutie voor Volvo-be- ghppen. De modellen slui ten nu aan bij het uiterlijk van de 850, het topmodel van Volvo. En industrieel ontwerpster Corien Pompe Mocht zich uitleven. „Een auto kies je met je onder buik. Je valt er voor of niet. Daarbij spelen kleuren en net interieur een belangrij ke rol." Ooor Johan van Grinsven opkomst van Art Deco in het auto-interieur. Dat begrip uit ae Kunstwereld vat de toekom- s l§e trends in het auto-interi- aur het beste samen volgens uiaustrieel ontwerpster Corien f™ge. Zij is bij NedCar/Volvo Helmond verantwoordelijk alks wat met kleuren en inn n8 van on<ler meer de 90-serie te maken heeft. Haar PeelteiTein is de binnen- en jutenkant van de auto. Er gaat j veranderen de komende ja- ..Auto's worden luxer, klas- kleurri ^Xtr,?mer' Persoonlijker, kends w?e Z0€k' voortdurend naar u ln samenleving, grote leine zaken die het leven van mensen beïnvloeden. Er ko men collages van kleuren, beel den en sferen op tafel. Soms moet ze diep in haar geheugen graven, want het interieur van de nieuwste 400-modellen is al weer drie jaar geleden tot stand gekomen. Nieuwe stoelen, nieuwe dash boardindeling, nieuwe deurpa nelen, nieuwe kleuren en bekle ding moeten een eind maken aan de saaiheid die het 400-model van binnen ken merkte. Maar toch. Hoewel de auto van de toekomst kleurrij ker is, kon Pompe voor het interieur van de nieuwe 400-modellen variëren op slechts één thema: de kleur grijs. De beperking tot het grij ze grijs is onder andere nodig om goedkoper te kunnen wer ken. „Vroeger hadden we vier interi- eurkleuren. Dat betekende wel dat elk interieur-onderdeel in al die kleuren gemaakt moest wor den. Vier interieurkleuren sug gereert een grote keuze. Maar wij hebben nu een groter aan bod in dessins en we hebben extra geld geïnvesteerd om de klant nieuwe combinaties te ge ven, beter afgestemde in- en exterieurkleuren. Zo wint het produkt toch weer aan kwali teit." Praten met Pompe over het in terieur van een auto is praten over grenzen in de huidige au to-industrie en de vrijheid die daarbinnen bestaat. „Een auto is een complex produkt, waar aan veel eisen worden gesteld. Wat de produktie betreft, maar ook qua veiligheid. Binnen die beperkingen, ik noem ze liever realiteiten, probeer ik tot het uiterste te gaan. Er is dan wel gekozen voor grijs, maar met de juiste dessins en met kleurac centen heb ik daar kleurrijke interieurs van kunnen maken." Koel en warm Ze heeft gekozen voor twee sfe ren: koel en warm. Bepaalde interieurs neigen dan ook naar behaaglijk rood en andere naar afstandelijk staalblauw. Frivool wordt het nergens. Pompe: „Een Volvo-rijder wil een tijdloze au to. Wij moeten geen trendgevoe lige auto's maken. Het probleem daarmee is, dat ze na een paar jaar gedateerd ogen. Dat mer ken mensen in hun portemon nee als ze hun auto willen inrui len." Maar gedateerd wordt een auto vanzelf. Want ook de autobran che is modegevoelig. Reed ie mand een paar jaar geleden nog voor joker in een gifgroene au to, nu is groen een van de trendkleuren. Helaas voor de visionaire geesten van toen, die alsnog hun gelijk denken te ha len, gaat het natuurlijk om an dere groene tinten. „We hebben flessegroen èn Old English Ra cing Green in het gamma. En Kleur- en interieurspecialist Corien Pompe van NedCar/Volvo: industrieel ontwerper en geen kunstenaar. ,Mijn werk staat in dienst van het produkt, daarom ben ik FOTO TON VAN DE MEULENHOF het verkoopt as heil." De grotere waardering voor warme en zachte kleuren zet door volgens Pompe. Sportief, ronkende rood en zwart, heeft zijn tijd gehad. De starre relatie tussen motorinhoud en interieur (het ene groot, het andere dus duur) wordt de komende jaren veel losser, aldus Pompe. „Waarom zou iemand die een basismodel van een bepaald type auto kiest, niet kunnen opteren voor het meest luxueu ze interieur?" Onderscheiden „Ik verwacht dat accessoires de komende jaren steeds belangrij ker worden. Mensen willen zich meer gaan onderscheiden met hun auto. De invloed van de buurman neemt af. Wij moeten daar als industrie in meegaan. De klant krijgt meer ruimte om zijn eigen interieur samen te stellen." „Een auto is een massaprodukt. Scherpe kantjes kunnen er dus niet aan het uiterlijk zitten. On ze uitdaging is voor een groot publiek werken en toch zo min mogelijk compromissen slui ten." Dat aansluiten bij die grootste gemene deler heeft een logische consequentie: er komen meer specials, auto's die in een geli miteerde 'oplage' met allerlei extra's worden opgetuigd. „Want dat geeft ons de gelegen heid om wat bijzonders te doen voor kleine doelgroepen." Bij het kopen van een nieuwe auto, kiest de man voor merk, model en motorinhoud en de vrouw mag de kleur van de auto bepalen. Pompe kent het cliché. „Steeds minder waar. Mannen zijn kleurbewuster en vrouwen weten steeds meer van de tech nische kant van een auto." In haar vakgebied zijn veel vrouwen werkzaam. Een beves tiging van die traditionele rol verdeling? „Ik zit hier omdat ik een vak vrouw ben en niet omdat ik twee tieten heb. Ik ga ervan uit dat dat ook geldt voor mijn vrouwelijke collega's bij andere bedrijven. Dat neemt niet weg dat ik vind dat er meer vrouwen in de top van autobedrijven moeten zitten. Want natuurlijk zijn er verschillen tussen man nen en vrouwen. Deze industrie zou van vrouwelijke inzichten kunnen profiteren. Allebei de hersenhelften benutten, meer creativiteit in het werk stoppen. En dan creativiteit niet defi niëren als macrameeën." Terug naar de toekomst en Art Deco. „Ik bedoel daarmee dat er meer spannende kleurencombi naties komen. Mogelijk heeft het te maken met de veelge hoorde kritiek dat auto's steeds meer op elkaar lijken. Met een gewaagde kleurencombinatie als aubergine en turquoise kun je je tenminste nog onderschei den." Bij Volvo/NedCar, net als bij andere fabrikanten, zoeken ont werpers voortdurend naar de grenzen van de mogelijkheden. Pompe: „Wij hebben geëxperi menteerd met auto's met een gemarmerd uiterlijk. Heel chri que, maar als je tegen een paal tje rijdt, moet je de hele auto overspuiten". Ook heeft ze al eens proeven gedaan met een lak die onder invloed van. weersomstandigheden ver kleurt. „Technisch is dat moge lijk. Maar het is wat slordig als een bankovervaller er in een groene auto vandoor gaat en door veranderende weersom standigheden ineens in een rode auto blijkt te rijden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25