Symbi Werkloosheid: Vergeten thema noodgedwongen op de politieke agenda Wat is er foul Moeilijk jaar voor sociale zekerheid 'Wiehet snapt mag het zeggen Kabinet heeft DE STEM MILJOENENNOTA ëüH MILJOENENNOTA kort Zaterdag vanaf 1995 weer werkdag Half miljard voor bouwen in gemeenten Geld voor stedelijke knooppunten Miljarden voor bouwlustige Maij Bonus-malus bij wao ter discussie Rekening inzameling voor producenten ARIE (47), WAO'er WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1993 Nieuwe uittocht staat voor de deur Door Jeroen den Blijker Jaarlijks honderdduizend banen erbij. Met die inzet gaat het derde kabinet- Lubbers in 1989 van start. „Er moet weer perspectief komen voor al die mensen die nu nog langs de zijlijn staan", aldus de toen nog kersverse minister van So ciale Zaken en Werkgele genheid B. de Vries. Maar inmiddels wordt het fors dringen aan de zijlijn: voor vol gend jaar zijn 715.000 werklozen voorspeld, ruim 95.000 meer dan in 1989. Het werkgelegenheids beleid is dus geflopt. Maar in hoeverre is dat het kabinet te verwijten? En welke rol speelden de sociale partners? In ieder geval wordt het de hoogste tijd voor diep ingijpende maatregelen. Want een nieuwe uittocht van - dit keer hoogge schoolde - arbeid staat voor de deur. In 1989 pleit alles voor een stevi ge aanpak van de werkloosheid. De omstandigheden zijn gunstig: sinds het midden van de jaren tachtig zit de economie weer in de lift. De groei bedraagt zo'n drie a vier procent per jaar: volop perspectief voor onderne mend Nederland. Forse klus Maar dat perspectief ontbreekt voor een grote groep. Vooral langdurig werklozen, herin- treedsters en allochtonen komen nauwelijks aan de slag. In 1989 zo'n 616.000 mensen. Ook hon derdduizenden gedeeltelijk ar beidsongeschikten wachten op een baan. Een forse klus voor het kabinet. Een taak die, zoals gebruikelijk in onze overlegeconomie, uitge voerd wordt in nauw overleg met ondernemers en vakcentrales. Het kabinet heeft de trap van Huis ten Bosch nog maar nauwe lijks verlaten of De Vries stuurt de sociale partners een uitnodi ging voor overleg. Dat leidt tot het Gemeenschappelijk Beleids Kader (GBK), een blauwdruk voor het te voeren sociaal-eco nomische beleid. Over de concrete aanpak van de werkloosheid verschillen de par tijen fundamenteel van mening. Terugkerend thema bij de vak beweging is bijvoorbeeld een be tere verdeling van het bestaande werk. Daarvoor lanceerde de FNV in 1990 nog het plan voor een 32-urige werkweek. De werkgevers hameren echter voortdurend op lastenverlichting en lage loonkosten. Schouders eronder In het GBK weet het kabinet deze fundamentele tegenstelling te omzeilen. Het akkoord krijgt daardoor iets vrijblijvends. De inhoud is zorgvuldig gewikt en gewogen: geen der partijen legt zich vast op harde resultaten. Zo ontbreken concrete afspraken over banen. Wel wordt het licht op groen gezet voor cao-afspra ken hierover. Het meest concrete onderdeel is de bereidheid van de sociale partners tot loonmatiging, hét recept voor meer werkgelegen heid, zo is begin jaren tachtig gebleken. Daarvoor in ruil be looft het kabinet de lasten niet te zullen verhogen. Over dat laatste zijn alle partijen tevreden. De stemming is een beetje 'we zetten met z'n allen de schouders eronder.' Of, zoals Lubbers het later noemt: de drie partijen hebben het vertrouwen in elkaar uitgesproken. Maar dat vertrouwen blijkt flinterdun: het GBK verdwijnt uiteindelijk in de prullenbak. Eind 1990 vertoont de wereld-, economie opeens nukken. Groot- Brittanië en de Verenigde Staten lopen de eerste klappen op. Spoedig waarschuwt ook het Centraal Planbureau: „Te ver wachten is dat de succesvolle economische ontwikkeling van de laatste jaren wel eens een keerpunt zou kunnen bereiken." In dat geval, zegt het CPB, zijn' tegenvallende belastingopbreng sten en hogere uitgaven voor de sociale zekerheid te vrezen. Minister Kok, vastbesloten de geschiedenis in te gaan als een echte nazaat van de zeer zuinige Drees, trekt zijn conclusies. Om het financieringstekort terug te dringen presenteert hij begin 1991 de Tussenbalans: een groot pakket bezuinigingen en lasten verzwaringen. Een voorstel met diep ingrijpen de gevolgen voor de samenle ving, maar ook voor de geza menlijke aanpak van de werk loosheid. Want werkgevers en vakcentrales zijn woedend over de lastenverzwaringen. Die zijn in strijd met eerdere afspraken. De politiek is onbetrouwbaar, is het verwijt. Niemand acht zich nog gebonden aan het GBK. Alle partijen keren terug op hun oude koers. De pogingen van het kabi net om later weer op één lijn te komen met werkgevers en werk nemers leveren weinig op. De bonden eisen compensatie voor de lastenverzwaring. Dat is hun inzet bij de cao-onderhan delingen in 1991. Met als gevolg dat de lonen fors stijgen, in 1992 zelfs 4,5 procent. De zo fel door De Vries begeerde loonmatiging is van de baan. Hoewel ook zij woedend zijn op het kabinet, komt het de werk gevers niet eens zo slecht uit dat de gezamenlijke aanpak van de werkgelegenheid schipbreuk heeft geleden. De economische neergang leidt bij hen tot een groeiende weerzin tegen concre te cao-afspraken over banen. Geen garanties De afspraken worden daarom vanaf 1991 soberder. Keiharde banengaranties blijven steeds vaker uit. Evenmin komt er iets terecht van het 'minderhedenak- koord', een afspraak uit 1990 om 60.000 allochtonen aan werk te helpen. Welbeschouwd heeft het kabinet het isolement waar het in 1991 in belandt volledig aan zichzelf te wijten. De fout i? in feite al gemaakt bij het opstellen van regeerakkoord en de begroting. De economische ontwikkeling is te optimistisch ingeschat, de fi nanciële reserves zijn onvol doende. Maar de reaktie van vakbewe ging en werkgevers is ook veel zeggend. De vakbeweging ver kiest inkomen boven werk. Het op peil houden van de koop kracht van de leden komt op de eerste plaats. De werkgevers vluchten voor hun maatschappe lijke verantwoordelijkheid, zo dra het economisch even moeilij ker wordt. Ook later in deze kabinetsperio de krijgt de werkgelegenheid bij hen niet de hoogste prioriteit. Zo zetten de bonden bij de cao-on derhandelingen van 1992 en 1993 alles op alles om vooral de ingrepen in ziektewet en wao te compenseren. Vanaf 1991 verdwijnt het onder werp,werkloosheidsbestrijding langzaam maar zeker naar de achtergrond. De daaropvolgende jaren doet het kabinet nog regel matig een poging de geest van het GBK weer tot leven te wek ken. Maar de dialoog komt niet meer op gang. De sfeer is er ook niet naar. Sinds de zomer in 1991 wordt de discussie vooral beheerst door de herziening van de ziektwet- en wao. Een onderwerp dat goed is voor veel commotie en dat de onderlinge verstandhouding ver der verziekt. Wel neemt het kabinet op z'n eigen houtje wat initiatieven. Zo verhoogt het sinds 1991 regel matig het arbeidskostenforfait, het fiscale voordeeltje voor wer kenden. Werklozen worden hier door 'geprikkeld' weer aan de slag te gaan. Maar of dit inderdaad leidt tot minder werklozen? Op De Vries' departemënt zijn hierover' igeen cijfers bekend. Extra banen le veren de maatregelen in ieder geval niet op. Sinds enkele maanden is de dis cussie over de werkloosheid weer helemaal terug. Dat is vooral te danken aan het CPB. Dat hees dit voorjaar opnieuw de stormbal: Zonder tegenmaat regelen telt Nederland in 1994 ruim 715.000 werklozen. Geschrokken bombarderen de politieke partijen het thema 'werk' weer tot hoeksteen van hun verkiezingsprogramma's. Ook kabinet en sociale partners komen weer met beide benen op de grond. Op 18 juni van dit jaar besluiten ze tot het opstellen van een gezamenlijk aanpak. Loonstop Alleen: het is nog volstrekt on duidelijk wat die aanpak moet zijn. Daarover moet het centraal overleg in oktober duidelijkheid verschaffen. Het kabinet zet in ieder geval in op absolute loon matiging. De Vries dreigt voor 1994 al met een loonstop. Voor de vakcentra les en werkgevers een duidelijke waarschuwing. De komende we ken proberen ze het daarom sa men eens te worden over een gezamenlijk, in oktober aan het kabinet te presenteren plan. In deze opzet kunnen ze echter alleen maar slagen als beide par tijen een grote souplesse aan de dag leggen. De voorstellen die de werkgevers en werknemers de afgelopen weken op tafel legden liggen mijlenver uiteen. De oude tegenstellingen bestaan nog steeds. Toch moeten ze overbrugd wor den. Na het vertrek van veel laaggeschoold werk in de jaren zeventig, komen nu ook de ba nen van veel hooggeschoolden in gevaar. Het wordt voor steeds meer Nederlandse bedrijven in teressant om werk uit te beste den in Oost-Europa en grote delen van Azië. De hoge scho lingsgraad daar, de moderne en goede télëc'omlnunicatie- en transportmogelijkheden maken zo'n stap eenvoudig. Minder leuk Dat deze ontwikkeling Neder land werkgelegenheid gaat kos ten, lijkt onontkoombaar. Als die banen eenmaal weg zijn, komen ze ook niet meer terug. Maar als kabinet en sociale partners erin slagen de bakens bijtijds te ver zetten, is de schade wellicht te beperken. Waar het vooral om draait is de concurrentiekracht van Nederland. Die moet worden versterkt. Juist de punten waarop Neder land slecht scoort - de hoge belastingen en sociale premies, de vele mensen die niet werken, de technologische ontwikkeling en scholing - moeten worden aangepakt. In de praktijk draait dat waar schijnlijk uit op nieuwe ingrepen in de sociale zekerheid. Ook lijkt het onontkoombaar dat gesleu teld wordt aan de bestaande ar beidsvoorwaarden. De vrije za terdag, overwerkregelingen, toe slagen: ze moeten minder heilig worden dan ze de afgelopen ja ren waren. Slecht nieuws dus voor werkend Nederland: Werken wordt min der leuk. Miniji De zaterdag moet weer een gewone werkdag worden. De Vries (Sociale Zaken) vindt dat werknemers iets van 1 rechten moeten inleveren om de arbeidsmarkt flexibeler' maken Nu is werken op zaterdag nog overwerk, maar als het aan t Vries ligt is dat vanaf 1 januari 1995 afgelopen. Nog dit na» komt de ministerraad met plannen voor stevige verander^!™ in de arbeidstijdenwet. Dat gaat ook gelden voor ambtenaren ,oor D Langelaan Naast de zaterdag als werkdag wil de minister dat vroe., a.t was een beetje een vaag beg werken of later ophouden niet meer als overwerk wj,1 n -- --1-- 1 beschouwd. Zo zouden bedrijven zonder veel extra bos' kunnen overschakelen op een twee-ploegendienst De Vries wil bovendien flexibele jaarcontracten mogelijke ken. Daarbij kan in drukke periodes van het jaar langer wordj gewerkt en, ter compensatie, in minder drukke tijden korter jjer jaar later wil niemand er aan worden herinnerd. De In 1992 stelde de rijksoverheid 180 miljoen gulden beschilftiBaog aan wor"en "«ruinera, ui om bouwprojecten versneld uit te voeren in gemeenten. Het» schaart de sociale vernieu- werkte als katalysator. De gemeenten moesten de plannen h W in rlieu^.e verkiezings- en klaar hebben en ook zelf fors meebetalen. Nu blijkt dat irogramma koeltjes onder de injectie van 180 miljoen gulden in totaal voor 600 miljof 'tegenvallers van ka"1_ gulden aan bouwprojecten heeft opgeleverd. Die werkwijze is het kabinet zo goed bevallen dat als genheidsimpuls' voor volgend jaar 500 miljoen gulden baar is. Het is nog niet bekend welke gemeentelijke projêctï voor de subsidie in aanmerking komen. Het rijk gaat investeringen voor de dertien stedelijke knooppm ten mede-financieren. De knooppunten krijgen volgend jaar 5 miljoen gulden waarmee ze naar schatting voor 500 miljoe gulden kunnen investeren. De knooppunten, waaronder Breda, moeten begin volgend jaa loud is aangeslagen? plannen klaar en ingediend hebben bij minister Dales va Binnenlandse Zaken. Het moet gaan om projecten die mensen aan het werk helpen en de economische structuur va» knooppunten verbeteren. Gemeenten krijgen ieder jaar 50 miljoen van het rijk investeren in werkgelegenheid, milieu of andere zaken. Dit ju wil het kabinet het geld niet over alle gemeenten verspreii maar toespitsen op de dertien knooppunten. iëSTEM och ging er een zeker elan va let zou, na twee CDA/WD-kal ,an de koude sanering naar 'PA en PvdA tekenden ervoor ,et als een belangrijke pijler vai iet. In het programma van het BA komt het begrip, beladen het inmiddels is, niet voor. t is er fout gegaan? Hoe kon gn formule die moest staan voor iet bestrijden van maatschappe- ijbe achterstand, zo volledig unslaan tot symbool van politie- onmacht? En, veel belangrij- zijn er gemeenten te vinden r misschien niet de term so- iale vernieuwing, maar wel de In een tijd waarin haar meeste collega's de hand op de 1» moeten houden, mag minister Maij (Verkeer en Waterstaai miljarden guldens extra uitgeven voor de aanleg en verbeten van wegen, tunnels, vaarwegen en spoorlijnen. Deze extra impuls voor de infrastructuur is nodig om i. doelstellingen van het ingezette verkeer- en vervoerbeleid halen en tevens meer werkgelegenheid te scheppen. De groeival het autogebruik moet worden beperkt en Nederland moei massaal overstappen op het openbaar vervoer, carpooling ende fiets. Dat beleid begint voorzichtig vruchten af te werpen, i een nieuwe impuls is nodig. Maij kreeg daarom acht tot negen miljard gulden om i komende vijf jaar te besteden aan de infrastructuur. Een g deel van dat geld gaat naar projecten die de positie i mainports Rotterdam/Rijnmond en Amsterdam/Schiphol, i trekkers van de economie, moeten versterken. De komende maanden zullen knopen worden doorgehakt o de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn (HSL). Voor dat 1 project vindt nu nog een nadere studie plaats naar het mee gewenste tracé tussen Rotterdam en Antwerpen. Minister Andriessen (Economische Zaken) laat zijn ambtenai een dossier aanleggen over de nadelige gevolgen voor bedrijfsleven van de bonus-malus regeling bij de wao. regeling is door toenmalig staatssecretaris Ter Veld (Socialij Zaken) ingevoerd om de groei van het aantal ten te beperken. Bedrijven krjgen sinds maart 1992 een boete (malus) wanneer werknemers in de wao belanden. Neemt een 1 wao-er aan, dan staat daar een beloning (bonus) tegenover. Sinds de invoering van de regeling klagen de bedrijven steen been. Belangrijkste bezwaar is dat ze lang niet altijd in sis zijn om iemand uit de wao te houden. In recent onderzoek i de Sociale Verzekeringsraad wordt zelfs geconcludeerd dat d(| werkgevers in de helft van alle gevallen niet kunnen voorkomtij dat een werknemer arbeidsongeschikt raakt. Staatssecretaris Wallage (Sociale Zaken) is in zijn terughoudend over het bonus-malus systeem. Hij schrijft allecal dat een voorgenomen verscherping van de regeling voorlopig i| de ijskast is gezet. De bewindsman komt daarmee tegemoet)! kritiek van de Eerste Kamer. Kosten voor inzameling en verwerking van glas, papier, blikeri kunststofverpakkingen komen voortaan voor rekening van iff producenten van deze materialen. Nu nog betalen gemeente over het algemeen de rekening. Milieuminister Alders wil de komende maanden hierover M crete afspraken maken met het bedrijfsleven. De producers berekenen naar verwachting die extra kosten door naari consument. Het milieubeleid staat in 1994 vooral in het teken van uitvoert! en handhaving. Alders wijst suggesties om met het milieutóslj even pas op de plaats te maken, in verband met de i malaise, resoluut van de hand. Voor gemeenten geldt vanaf 1 januari 1994 de verplichtingonj groente-, fruit-, en tuln'afval gescheiden in te zamelen. r wil Alders de mogelijkheden om terugname van oude apparata] als koelkasten en wasmachines vergroten. Nu wordt al van alle afgedankte huishoudelijke koelkasten en ingezameld. Ook moeten er meer tweedehandsmarkten f'J reparatiewinkeltjes komen. Niet verhogen van de uitke ringen, moeilijker maken om een werkloosheidsuitke ring te krijgen, bedrijven de eerste zes weken zelf laten opdraaien voor het ziekte- geld, bij de bijstandsuitke ring zelf bewijzen dat je alleen woont. Het is volgens staatssecretaris Wallage (Sociale Zaken) nog maar het begin van een moeilijk jaar voor de sociale zekerheid in Nederland. Rigoreuze veranderingen in het sociaal zekerheidsstelsel zijn on vermijdelijk. Zeker na de recente publicaties van het eindrapport van de parlementaire enquête commissie over misbruik van de ziektewet, de arbeidsongeschik- tenwet en de werkloosheidswet en de nota van professor Van der Zwan over massaal misbruik van bijstand. Samen met minister De Vries doet Wallage een aantal sugges ties voor een nieuw stelsel. Ze willen een sterker accent leggen op preventie; de controle bij de i stroom in de sociale zekerheid r oet worden verscherpt en een i tkeringsgerechtige moet weer geprikkeld worden om zelf zijn geld te verdienen. Het stelsel moet ook in tijden van recessie houdbaar zijn, het moet een toereikend uitkerings niveau garanderen, fraudebe stendig zijn en eenvoudig uit voerbaar. De bewindslieden sommen in een bijlage bij hun begroting vijf varianten op: de nul-variant, een geprivatiseerd stelsel, selectieve privatisering, een ministelsel en een opbouwstelsel. In de nul-variant laat de over heid de gehele sociale zekerheid over aan de werkgevers- en werknemersorganisaties en de verzekeraars. In een geprivatiseerd stelsel is de rol van de overheid beperkt tot verlening van de bijstand. De rest van de sociale verzekering wordt overgelaten aan de sociale partners. Beide opties zijn volgens de be windslieden niet acceptabel om dat ze niet in overeenstemming zijn met de grondwet. Blijft over de selectieve privati sering waarbij de overheid naast de bijstand ook zorgt voor be scherming van het minimum via volksverzekeringen (bv. aow, aaw). Werknemersverzekeringen (bv. ziektewet, wao, ww) komen geheel voor verantwoording van de sociale partners. Wallage In een ministelsel garandeert de overheid een sociaal minimum, zowel op het gebied van de bij stand als de volksverzekeringen en de werknemersverzekeringen. Met de bovenminimale verzeke ringen bemoeit de overheid zich niet. In het opbouwstelsel tenslotte draagt de overheid ook zorg voor bovenminimale verzekeringen voor een bepaalde duur en een bepaalde hoogte. Wallage weigert te wachten tot na de verkiezingen met de keuze voor een nieuw stelsel. „De pro blemen zijn zo nijpend dat het laatste restant van deze kabi netsperiode gebruikt moet wor den om de hoofdlijnen uit te zetten. Langer wachten is onver antwoord en gaat ten koste van de mensen die aangewezen zijn op een uitkering. Er is al genoeg onrust na alle verhalen over fraude. De politiek is verplicht om duidelijkheid te scheppen." Tijdens de discussies over even tuele nieuwbouw van de sociale zekerheid gaat de verbouw ge woon door: Per 1 januari worden de uit keringen niet verhoogd. Per 1 januari moet een werk gever de eerste zes ziekteweken voor zijn rekening nemen. (Be drijven tot vijftig werknemers twee weken). Per 1 januari krijgt een werk nemer die werkloos wordt, al leen een uitkering wanneer hij in de negen maanden voorafgaand 26 weken gewerkt heeft. Nu is de regel dat iemand de voorafgaan de 12 maanden 26 weken ge werkt moet hebben. Hierdoor ra ken naar schatting 16.000 men sen direct op de bijstand aange wezen in plaats van eerst de hogere ww-uitkering te krijgen. Om in aanmerking te komen voor een vervolguitkering ww moet ook aan strengere regels worden voldaan. Naar verwach ting zullen hierdoor 25.200 per sonen na hun basisuitkering van een half jaar geen aanspraak meer kunnen maken op een voorzetting van de ww. De Vries gaat ook voorkomen dat mensen die jaarlijks 10 a 11 maanden werken tegen een hoog loon en vervolgens 1 2 maan den lang een ww-uitkering ont vangen, dat jarenlang kunnen volhouden. Vooral in de horeca en bij popgroepen komt dit re gelmatig voor. Academici moeten direct solli citeren op banen op hbo-niveau. Nu hoeven ze het eerste half jaar alleen werk op academisch ni veau te accepteren. Bijstandaanvragers krijgen in de toekomst een uitkering die vijftig procent bedraagt van het minimumloon. Wie kan bewijzen dat hij of zij alleen woont krijgt een toeslag van maximaal twin tig procent. Jongeren onder de 21 jaar krijgen alleen bij zeer hoge uit zondering bijstand. Van hen wordt verwacht dat ze studeren of een baan aannemen via het Jeugd Werk Garantieplan. „Ruim driehonderd gulden pakken ze me af. Om precies te zijn 314 gulden en 72 cent." Wao-er Arie (47) rekent het voor aan de keukentafel in zijn zelfgebouwde huis. Op 28 juli van dit jaar schreef het Sociaal Fonds Bouwnijver heid hem dat zijn wao-uitke- ring iets anders zou worden berekend. Vier dagen later werd duidelijk dat hij vanaf die dag geen 1524,67 kreeg maar 1209,95. Arie: „Netto he. Bruto gaat het om een dikke 600 gulden." Arie moet niets hebben van 'die daar boven', zijn aanduiding voor de 'Haagse' politici. Kabi net, fracties, Tweede Kamer, oppositie: hij kent het verschil niet. Doet er ook geen moeite voor, hij voelt zich bedrogen; door allemaal. Arie was bouwvakker, met al leen lagere school. Hij heeft altijd keihard gewerkt, tot z'n knieën het begaven. Een snelle afkeuring volgde, nu vijf jaar gleden. Tachtig tot honderd procent arbeidsongeschikt. Arie kwam even tot rust maar thuis zitten ging snel vervelen. Geen enkele instantie kon hem aan werk helpen. Hij ging zelf op zoek en vond een baantje als winkelbediende voor elf uur in de week. Via de Sociale Werkvoorziening kon hij een contract regelen. „En die zelfwerkzaamheid breekt me nu op. Oh zeggen ze, dan ben je niet volledig ar beidsongeschikt, dan ben je voor 65 tot 80 procent arbeids ongeschikt en ze schrappen 314,72 cent. Had ik tien uur gewerkt dan was er niets aan de hand geweest." „Eerst zeiden ze dat de hele wao op de helling ging, toen zouden bestaande gevallen als ik met rust gelaten worden en nu blijken we toch gepakt te worden. Wie het snapt mag het zeggen." Arie is het slachtoffer van de nieuwe wet terugdringing be roep op de arbeidsongeschikt heidsregelingen (tba). Die trad op 1 augustus in werking 0®| bedoeld om het aa te verminderen. Staatssecretaris Wallage laat momenteel uitzoeken hoeveel werkende wao-ers zoalsiA® één klap honderden guldens zijn kwijtgeraakt. Misschien kan de vermindering over jaar worden uitgesmeerd-y zo lang geen besluiten zijnS nomen wordt de al uitgevoe™ korting niet teruggedraaid Arie is er niet gerust op; tuurlijk is dit niet het ein« bezuinigingen maar door. u zit ik 's avonds met mijn vr te praten. Tellen, rekenen, maar we komen niet rond cent hebben we opzij ge es voor ons droomhuis. Dat»- nu dus een blok aan het be Ik moet het verkopen enn een huurhuisje." g „Die daar boven staan® bij gevallen zoals ik. "aI1 mijn zestiende elke maan mijn belasting en premie rig betaald. Geld waar®, geleerden in de politiek studeren. Hoe het nieuw net er uit moet zien? &z niet weten, ze maken er maal een zooitje van. v m hc s< D v: di re zi D w H zv 33 re ld d( di zi; sti ze D< sti wi al ve aa va ge In zie va KI M< rij ve afl ste urt Mi Za aai bei bu im te lachen Helmond bestaat een aller- iefst project. Wie in een 'sociale lermeuwingswijk' woont en niet leer zo best ter been is, kan de uurtbeheerder bellen. ieze komt persoonlijk een of ieer trottoirtegels lichten, aarna de bewoner met korting lij een bloemenzaak in de buurt >at plantjes en een zakje aarde ian kopen. Klaar is het gevel- lintje; als een paar mensen in le straat dat doen, oogt deze eens een stuk vriendelijker, let is sociale vernieuwing op de lierkante centimeter, bijna om ie lachen. Maar het gaat verder. :iale vernieuwing is ook, en iet alleen in Helmond: de luurtbeheerder zelf, die werkt de banenpool en anders erkloos thuis zou zitten. De rneente hoeft maar vijfduizend Men per jaar bij te lappen 'oor zijn of haar salaris, de rest itaalt het rijk. ie buurtbeheerder kan ervaring ipdoen waarmee hij misschien lit nog eens op de 'echte' ar- 'idsmarkt terecht kan, en on- iertussen knapt hij klusjes op, irgadert met bewoners over de steding van het wijkbudget, laar belt ook aan wanneer ie- land een koelkast of auto-on- irdelen in de tuin laat liggen besten. Burgerzin Sociale vernieuwing is eigenlijk Ie terugkeer van de vanzelfspre kendheid. Gewoon zelf een loon lerdienen of naar school gaan, [ontacten hebben in de buurt, eel uitmaken van groepsver- janden, verantwoordelijk zijn [oor het milieu. pet CDA noemt het de 'verant woordelijke samenleving', de Pv- |A 'burgerzin', ze bedoelen on- jeveer hetzelfde: ze willen iets pnig wat de afgelopen vijftig aar teloor is gegaan, p oorzaken van die afbrokke- •g zijn in grote lijnen bekend: i individualisering, het afbrok kelen van kerkelijke- en maat- fhappelijke verbanden, de te- Porgang van het gezin. Po een tilt er zwaarder aan dan [e ar)der, maar de gevolgen zijn Bet weg te poetsen. Ze treden Fis pijnlijk aan het licht, als in f tram een bejaarde wordt af- ftuigd zonder dat iemand een loor Max de Bok gisteren door minister Kok f ende begroting is de vierde van het kabinet Lubbers/K f november 1989 aantrad. I ook de twaalfde die onder "maatschap van Lubbers L kwam. Zo gezien sluit di i §r°üng een tijdperk af. en Periode die gekenmerkt werd d elkaar heen buitelende bezuinigin Sties en VPrrOfTOonrlri inrtrr\r\nM in Iver bnpr uuiiciumc loei S en verregaande ingrepen in aal stelsel. Een tijdperk waarin he L Ulsjes werden omver gehaald en L hardhandig werd bev LH? verslaving aan de overheid. ,re.uk met het geijkte patroon lino k altijd meer en vooral lei De h j°0r mensen te bieden had. °ucjer va" het record ononderbrol erinenc*e premier is geen borstkli emit e' 0ver wat Selukt is Praat hi] n j n.van 'boeiend' of, zoals verwoi Slotalinea van de Troonrede: „1 fel ai! gemakkelijk, maar het 'aar t u moeite waard." rubbers vooral met tevredenh erslar^Zlet ^at er de laatste jaren g P8etr^Sms in het financieel beleid lok" ".^en stevige verdienste 'oer'ro"Sf hii-,Die uitspraak krijgt i oor m m omdat de premier kort dal oucho'3ln® gemaakt van 'de kou ad ffpi, diezelfde Kok over zich hi o bno/^en toen in november li Vernam van zÜn voorganger Rud an ^oeit op de belastingverlagj Ulra V1er miljard gulden, die 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 12