Nederlandse film op tweesprong
De hitte van Miquel Barceló
DE STEM
Ted Danson neemt
afscheid met Emim
Kennedy en Hannali
koninklijk huwelijk
UIT gids
ambone
Dertiende Filmdagen in Utrecht vooral in het teken van de goede wil
IN BEELD
„Ik ben de minst begeerde vrijgezel
van Nederland."
Hans Janmaat, CD-politicus
mm
}gSTEM
Amanda Ooms en Eric Corton in 'De tussentijd', openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen in
Utrecht.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Jos Kessels
Utrecht - De dertiende Ne
derlandse Filmdagen in
Utrecht, die woensdag be
ginnen en voortduren tot
en met 1 oktober, vormen
een ideale gelegenheid de
jaarlijkse balans van de
Nederlandse filmindustrie
op te maken.
Je kunt het zelfs nog breder
bekijken, omdat de ontwikkelin
gen in ons land vergelijkbaar
zijn met die in de andere Wes-
teuropese landen.
Het is een noodlijdende indus
trie, de Nederlandse en Europese
cinema. Dat was ook weer het
grote thema op het recente film
festival van Venetië: de Ameri
kaanse filmkolos die de Europe
se cinema de nek omdraait.
Het is al een oude discussie,
zoals de winnaar van Venetië, de
vrijgevochten Amerikaanse Ro
bert Altman, opmerkte. „Vijftig
jaar geleden werd hierover ge
sproken, nu ook en over vijftig
jaar ook nog, zonder dat er iets
verandert".
De Nederlandse cinema kan net
als de Europese niet opboksen
tegen het Amerikaanse geweld.
Dat zal ook nooit lukken. Dat
heeft twee hoofdoorzaken. De
Europese kijker is volkomen ver
trouwd geraakt met de Ameri
kaanse cultuur en probeert die
over te nemen en de Amerikanen
maken de films die de kijker wil
zien.
Je kunt daar rouwig om zijn en
het verlies van de eigen cultuur
betreuren, zoals de Fransen bij
voorbeeld bij voortduring doen.
Je kunt ook zeggen dat de Ame
rikanen de filmcultuur hier in
stand houden. Ze houden de be
langstelling voor film levend en
zorgen ervoor dat de bioscopen
kunnen blijven draaien. De bio
scopen zijn afhankelijk gewor
den van de Hollywood-produktie
en een 'Basic instinct' of 'Juras
sic Park' alleen al kunnen het
jaar maken of breken.
Extra's
Deze situatie is niet meer te
veranderen en hoeft voor mijn
gevoel ook niet te veranderen.
Hoe er in intellectuele kringen
en door Europese filmmakers
ook over de Amerikaanse cinema
geklaagd wordt, de gemiddelde
kwaliteit wordt beter. In Hol
lywood weten ze ook wel dat
alleen films die op wat voor
manier dan ook iets extra's heb-
bèn, het grote publiek nog kun
nen verleiden naar de bioscoop
te gaan. Ook in Amerika gaat
dat echt niet ten koste van de
kleinere, meer persoonlijke cine
ma. Er worden nog steeds films
gemaakt als 'Bad Lieutenant'
van Abel Ferrara, een desperate
film die het grote publiek veel te
ver gaat, maar toch gedraaid is.
Gewoon omdat Ferrara de film
wilde maken.
In de Nederlandse en Europese
cinema gaat het ook om die
drang, en om het talent een film
te maken die de mensen willen
zien, zonder al te veel concessies
te doen. Nederlandse filmers er
varen dit als een tweesprong: of
je maakt een film voor het grote
publiek, of je maakt een film
voor jezelf.
Behagen
'De kleine blonde dood' is zo'n
veramerikaanste Nederlandse
film die helemaal in het teken
stond van het behagen van een
zo groot mogelijk publiek. Popu
laire acteurs, sentimentele plaat
jes, een muziekclip, Nederland
probeert op kleine schaal Hol
lywood na te doen.
De openingsfilm in Utrecht, 'De
tussentijd' van Marianna Dik
ker, is ook zo'n film. Zij heeft
haar eigen variant op 'Don't
look now' willen maken, com
pleet met talloze verwijzingen
naar de vermaarde nachtmerrie
van Nicholas Roeg. Het is een
horrorfilm over het leven na de
dood, maar de film zelf ervaar je
als de dood tijdens het leven, zo
slecht, onzinnig en slaapverwek
kend steekt de film in elkaar.
De hoofdrol in deze miskleun
wordt gespeeld door Amanda
Ooms, de verloren dochter die
met 'Vals licht' terugkeerde in de
lage landen. 'Vals licht' van
Theo van Gogh dingt net als 'De
tussentijd' naar een Gouden
Kalf, maar lijkt kansloos. Te
recht, het is ook zo'n film die
inspeelde op de interesse in ero
tiek, maar die zoveel water in de
wijn deed dat de film alleen
maar een vuile en laffe smaak
achterliet.
Talent. Het is schaars in Neder
land. 'Belle' van Irma Achten
werd door de pers lovend ont
haald, maar was pretentieuze
Met Picasso wordt hij al verge
leken. En niet alleen omdat hij
ook uit Spanje afkomstig is. Hij
is virtuoos, werkt snel en beze
ten en is trefzeker. Een schitte
rend schilder: Miquel Barceló,
36 jaar nog maar en afkomstig
uit Mallorca. Begin jaren '80
zag Rudy Fuchs, directeur van
het Stedelijk in Amsterdam,
werk van hem in Madrid en
herkende meteen een grote
kwaliteit. Hij presenteerde wat
toen het 'wonderkind' genoemd
werd op Documenta VII in Kas
sei en dat betekende de interna
tionale doorbraak. Amper 25
jaar was Miquel Barceló toen.
Nu is hij de ster in het kunstcir
cuit van New York tot Tokio en
zoekt hij regelmatig te ontko
men aan de hectiek die daar
onontkoombaar bij schijnt te
horen. Om niet voortdurend op
de nek gezeten te worden door
begerige kunsthandelaren en
collectioneurs reist hij tussen
zijn ateliers heen en weer, met
zijn Nederlandse vrouw en
kind. Hij wil schilderen, die zee
aan beelden die hij overal van
daan heeft en die in zijn hoofd
opgeslagen liggen, vast leggen
op papier of doek. Hij heeft een
atelier (en een groot stuk land)
op Mallorca, in Parijs en in
Segou, een plaats in het West-
afrikaanse Mali.
In 1988 heeft hij een maanden
lange reis gemaakt door Mali,
opgejaagd door het succes in
Europa en op zoek naar rust en
authenticiteit. Die vond hij aan
deze flank van de Sahel, Mali,
een land waar hij ook thuis is
en welke taal hij spreekt. Hon
derden werken op papier heeft
deze reis opgeleverd en een se
lectie daarvan wordt op het
ogenblik tentoongesteld in de
Kunsthal in Rotterdam. 'Goua
ches van Mali' heet de tentoon
stelling en, inderdaad, niet 'uit
Mali'. Want Barceló heeft daar
niet als toeschouwer gewerkt
maar als betrokkene bij het
Door Frits de Coninck
land en bij de mensen. Hij is
doorgedrongen in het land en in
de atmosfeer.
Hij schildert de lege wereld van
Mali, dat gortdroge land waar
een handjevol mensen zich een
schamel bestaan bevecht. Zand
stormen en een constante tem
peratuur van 50 graden Celsius.
Die extreme omstandigheden
troffen dus ook de- schilder. De
waterverf verdampte op de
kwast, nog voor de verf goed en
wel het papier bereikt had. Dat
dwingt tot heel snel en trefzeker
werken en vraagt bijgevolg een
perfecte beheersing van tech
niek.
Barceló schildert een land in
beelden die schetsmatig zijn en
tegelijkertijd de ziel raken. Bo
ten op die smalle modderstroom
die Niger heet, wat geiten bij
een kale boom, een ezel, een
herder, vissers, ploeterende
boeren, een kameel, riet, tenten,
slagschaduwen in de woestijn.
Dat zijn terugkerende voorstel
lingen in zijn werk, maar wat
alles samenbrengt in zijn werk
is vooral die enorme hitte die
alles doordringt. Dat is wat hij
eigenlijk schildert, de verzen
gende hitte.
Barceló maakt de hitte zicht
baar, ook in een expositieruimte
in het koude Rotterdam op een
dag dat het onafgebroken re
gent. Hij verbindt de zinderen
de hitte met het kale, lege land
en maakt dat tot een dikke
nevel die mens en dier tot
schimmen maakt. Want zo figu
reren de levenden in zijn goua
ches. Altijd herkenbaar, maar
teruggebracht tot de meest ken
merkende gestalte, een teken in
de ruimte.
Zijn techniek is virtuoos, en op
dat gebied zou je hem inder
daad kunnen vergelijken met
Picasso. Waar de grote meester,
bij voorbeeld, aan een kiezel
genoeg had om die met een paar
rake krassen om te toveren tot
een mensenkop, zo maar even
tussendoor, zo zet de jonge god
met wat verf en snelle handbe
wegingen een beeld vast op pa
pier. En heeft hij de essentie
geraakt van een wereld. Zelfs
een kwast heeft hij er niet eens
bij nodig: Barceló schildert ook
met de vingertop. Het levert een
heel fysiek resultaat op. Op al
zijn gouaches zijn door de soms
brede streken de beweging van
de hand zichtbaar, je ziet als
het ware het beeld ontstaan.
Barceló past zich bijna lichame
lijk aan zijn schilderij aan: „Ik
werk met het doek op de grond,
op zo'n manier dat ik niet meer
weet wat noord en zuid is, en
loop om en in het schilderij als
een soort draaikolk". Een ma
nier van werken die hij naar
eigen zeggen rechtstreeks over
genomen heeft van de Ameri
kaan Jackson Pollock die hij erg
bewondert. Pollock was de man
van de action painting. Alle
handelingen nodig om tot een
schilderij te komen moesten zo
direkt mogelijk zichtbaar zijn
op het doek. Het beeld was niet
meer het gevolg van handelin
gen, het beeld was de hande
ling.
Het verschil met Pollock is dat
hij Barceló de voorstelling altijd
figuratief blijft. Maar ook Bar
celó zal de afstand tussen oog
en hand zo klein mogelijk hou
den. Dat levert een heel zintuig
lijke wereld op die niet door
rationalisaties wordt beïnvloed.
Miquel Barceló aan het werk in Gao (Mali).
Die intense aardkleuren met dat
borsteligge aanzien versterken
die louter fysieke atmosfeer.
Als men de doeken die hij elf
jaar geleden op de Documenta
in Kassei toonde, vergelijkt met7
dit werk, dan wordt zichtbaar
dat stijl voor hem een experi
ment is dat altijd voort duurt.
En ook dat zie je bij Picasso.
Voor de grote kunstenaar is stijl
een contradictie. Een manier
van verbeelding die steeds ver
andert naarmate het onderwerp
verandert. Niks geen vastigheid,
niks geen zekerheid.
Voor Miquel Barceló schilder je
de wereld van Mali anders dan
die van Europa. Niet alleen
naar onderwerp, maar ook naar
techniek. Stijl is voor hem de
metamorfose van materiaal in
beeld, via de handeling. Bij die
wereld hoort dat materiaal en
die techniek om tot dat beeld te
geraken. Dat is stijl, en achter
die beweging schildert de schil
der zichzelf weg en laat het
beeld spreken. Bij Barceló oogt
beeldende kunst zo een voudig,
en is het eigenlijk ook. Omdat
het werk zelf het verhaal ver
telt, subjectief en betrokken, en
duidelijk zonder theorieën kan.
Gouaches van Mali, het blijft
hoe dan ook toch Afrika gezien
door de ogen van de westerling.
Ook al is de dat dan een Span
jaard die geboren is op Mallor
ca, tussen Afrika en Europa in
en aan beide werelden schat
plichtig. Interessant is natuur
lijk het verschil in beleven en
dus in kijken. Waar de Afrikaan
in zijn bedoeling de wereld in
FOTO JEAN-MARIE DEL MOREL
beelden vast te leggen vooral
oog zou hebben voor het onge
ziene, de magie en de symbo
liek, het rijk van de geesten,
daar schildert Barceló de zicht
bare en fysieke wereld. En wat
alleen maar voelbaar is, maakt
hij dan zichtbaar. Hij is honge
rig naar beelden die voor hem
van levensbelang zijn. Geen de
tail is onbelangrijk. In de we
reld van Mali waar niks wordt
weggegooid, waar dus alles
waarde heeft, zijn ook de beel
den kostbaar. Barceló slaat ze
op in zijn visuele en mentale
geheugen. En tovert ze met zo
weinig mogelijk omhaal tevoor
schijn op papier.
Miquel Barceló is tot 11 oktober
in de Kunsthal in Rotterdam,
Westzeedijk 341 (achter Museum
Boymans).
DINSDAG 21 SEPTEMBER 1993
flauwekul. Ik heb 'The Mozart
Bird' van Ian Kerkhof nog niet
gezien, maar 'Kyodai', de Gou
den Kalf-winnaar van verleden
jaar, joeg me uit verveling de
zaal uit.
'Belle van Zuylen' van Digna
Sinke is een degelijke film, maar
mist juist net weer de hartstocht
en bezieling waar de film over
gaat. 'Oeroeg' van Hans Hylke-
ma precies hetzelfde verhaal:
willen maar niet kunnen.
Alejandro Agresti heeft wel weer
iets te melden, maar de films van
de in Nederland werkachtige Ar
gentijn zijn geworteld in zijn
geboorteland.
De enige film van de jaaroogst
die me heeft kunnen bekoren
was 'Beck' van Jacob Bijl, die
een verhaal van Sjöwall en Wa-
hloö naar Antwerpen verplaatste
en Jan Decleir tot een magistrale
rol verleidde van Martin Beek,
de morsige, door het leven ge
wonde rechercheur. Wat mij be
treft zou Bijl rustig het Gouden
Kalf kunnen krijgen, omdat hij
moed en talent toont.
Behalve de achttien speelfilms,
die dingen naar de hoofdprijs,
zijn in het centrum van Utrecht
nog honderden korte en lange
documentaires, eindexamenfilms
en commercials te zien, die in
hun categorieën dingen naar een
prijs.
Aan Rinus Ferdinandusse,
hoofdredacteur van Vrij Neder
land en schrijver van krimi's, de
taak dit jaar de jury voor te
zitten, waar onder andere ook
actrice Jenny Arean en cineaste
Olga Madsen deel van uitmaken.
Er zijn ook weer de nodige spe
cials. Er wordt teruggekeken op
35 jaar Nederlandse cinema, met
als leidraad de documentaire 'Op
de fiets naar Hollywood' van de
Vlamingen Willem Thijssen en
Robbe de Hert. Het retrospectief
bevat bekende films als 'Blue
Movie', 'Fanfare', 'De lift' en
'Abel'. Ook zijn de films verza
meld waarin acteur Gerard
Thoolen een rol speelt.
Terugkerende elementen ook dit
jaar Holland meets Europe, in
dit geval Frankrijk, waarvoor
een aantal Franse producenten
uitgenodigd is. Er zijn work
shops, talkshows en lezingen en
het festival wordt afgesloten met
het traditionele filmbal na de
uitreiking van de Gouden Kalve
ren. Een week later is alles weer
vergeven en vooral: vergeten.
Pasadena (rtr/upi) - Acteur Ted Danson heeft zondag J
de jaarlijkse uitreiking van de Emmy's in Pasadf
(Californië) opnieuw de prijs voor de beste hoofdrolspe
in een comedy-serie in de wacht gesleept.
Tot voor kort speelde Danson
de rol van barman Sam Malo-
ne in de populare serie
'Cheers', waarvan begin dit
jaar in de Verenigde Staten en
ook in Nederland de laatste
aflevering is uitgezonden.
'Cheers' legde eveneens beslag
op de Emmy, de 'Oscar' van de
Amerikaanse televisieindus
trie, in de categorie techniek.
De serie over het leven van de
stamgasten van een bar in
Boston heeft de afgelopen tien
jaar 28 Emmy's in de wacht
gesleept, één minder dan kop
loper 'The Mary Tyler Moore
Show'. Deze show was goed
voor 29 Emmy's.
Actrice Roseanne Arnold, voor
de tweede keer genomineerd,
werd gekozen tot beste actrice
in een comedy-serie voor haar
hoofdrol in 'Roseanne'. Ze was
afwezig in het Pasadena Ciyi
Centre, waar de uitreikina
plaatshadden. Met die act
trachtte 'Roseanne' de orgaj
satie op haar nummer te;
ten, omdat deze de laatste
jaar haar show zou heb
genegeerd.
Laurie Metcalfe, die in t(
zelfde programma Rose
vrijgevochten zus
speelt, werd voor de tweet
keer gelauwerd voor de
bijrol in een comedy.
Het opmerkelijkst was f
dat een van de kleinere kabei
zenders, Home Box
met maar liefst 17 E
naar huis ging. De drie grïj
landelijke omroepen stonde
verrassend in de schaduw vj
HBO. NBC veroverde 16 prji
zen, CBS 14 en ABC 12.
Door Jesse Kornbluth
New York - Amerika staat op z'n kop. Veertig jaar ge
trouwde de jonge Jackie Bouvier met haar JFK. Dit jaai
het sprookje in de herhaling: de zoon van het illi
echtpaar, John F. Kennedy junior, gaat trouwen met a
Darryl Hannah. Een koninklijke bruiloft, voor de Verenij
Staten. De prins en het showmeisje.
De meeste mannen zien alleen
maar Hannah's blonde haar,
haar lange benen en haar gulle
mond. Interviewers vinden haar
veulenachtig, verlegen, nog niet
helemaal gevormd. De meningen
in Hollywood zijn verdeeld; de
kritiek is soms vernietigend.
Saai en nietszeggend zou ze zijn.
In ieder geval zet Kennedy een
groot aantal willige societyda-
mes opzij om te trouwen met een
vrouw die zijn vader misschien
graag als maitresse zou hebben
gewild.
Niet dat Hannah de Monroe is
van nu; ze zou heel goed naak-
trollen kunnen spelen, maar doet
dat liever niet. Ze was zeemeer
min in 'Splash', performance
kunstenares in 'Leagal Eagles',
astronome in 'Roxanne' en
schoonheidsspecialiste in 'Steel
Magnolia's'. Ze is op haar best
als ze zichzelf kan spelen: een
kindvrouwtje dat beschermd
moet worden.
John Kennedy junior is trouwens
zelf ook niet zo'n licht. Zijn
zusje Caroline maakte in no-
time haar studie rechten af en
schreef een niet onaanzienlijke
paper over de Bill of Rights.
Kennedy deed er een stuk langer
over. Als assistent van de officier
van justitie deed hij in drie jaar
tijd slechts zes zaken. Hij won ze
wel allemaal, maar volgens een
haatdragende voormalige colle
ga waren het dan ook 'zaken die
het driejarig zoontje van een
advocaat nog zou winnen'.
Maar Kennedy ziet er goed uit,
heeft een prettige uitstraling
is oprecht in anderen geinie
seerd. Bovendien heeft
geweigerd de stomme fouten
maken die worden verwacht
de mannelijke Kennedy's. E
nah is nog niet zo'n gekke kt
voor hem. En ze is ook
de stiefdochter van een uit
succesvolle magnaat uit Ch
go. Vandaar ook de echte
kid' standaarduitrusting: hi
zakkerige kleren, hoge
schoenen en onverzorgd haar
Hannah werd aan Kenn
voorgesteld op vakantie op
Caribische eiland St. Martin,
konden het goed met elkaar v
den en hebben meer met
gemeen dan je op het eer
gezicht zou zeggen. Hanna
ouders zijn gescheiden toer
zes was. Voor Hannah eenh
matische ervaring, zoals
moord op zijn vader voor Ken
dy junior. Ze hebben
moeder die hen afschermde i
de wereld. Ze zijn allebei! ^e™soverzicht
roemd, en zich daarvan bei
en begin twintig. Ze zijn
sportmensen, die liever
schaatsen dan een boek lezen
Sindsdien zijn Kennedy eo
nah bijna onafscheidelijk,
stond haar bij op de begraf
van haar stiefvader. Bij dei'
guratie van president Clii
knuffelde ze hem en drukte
hand toen hij in een
het Witte Huis te zien was
peuter. Nu het sprookjeski"
lijk nog.
(c) The Sunday Times
g RADIO 1
■""el uur en 7.30, 8.30, 12.30,
,Jon 17.30,18.30 en 06.30 Nieuws.
Hv' 7 07 Echo. 9.05 Dingen die
leuren (MA/) NCRV: 12.07 Hier
uil 11245 Aandacht voor agrari-
enhp actualiteiten.). NOS: 13.10
Sesdag 1993. VOO: 17.07
Nieuwsradio. TROS: 19.04 Interak-
I 20 04 Klantenservice. VOO:
,114 Sportradio. NOS: 23.07 Met
00g op morgen. VARA: 0.04 For
ïe record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00
Ochtendhumeur
RADIO 2
K heel uur Nieuws. AVRO: 7.04
c„„ar in the morning. 9.04 Arbeids-
I Sinen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
I lot beleg van Hilversum. EO: 14.04
Se nouden greep. 15.04 Formule 2.
,7 04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
I »i horizontaal. AVRO: 19.04 Ander-
I '1 veren. 20.04 Album. 22.04 Li-
I melight. 23.04-24.00 De Skymasters
Trophy 1993.
RADIO 3
heel uur (behale 20.00) Nieuws.
Ml' 6.02 Breakfast-club. 9.04 Ar
beidsvitaminen. 11.04 Baas van de
Han VARA: 12.04 Denk aan Henk.
404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
in lil- vot): 17 04 Rinkeldekinkel.
HOS' 18.04 De avondspits. EO: 19.04
Seoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
7104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. VPRO: 2.02 Zone. AKN:
4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
óm 7.00, 8.00, 13,00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met Rudi Fuchs. 9.00 Muziek
Joor miljoenen. 11.00 Ochtendcon
cert I: Mozarteumorchester Salz
burg met fluit; 12.25 Ochtendcon
cert II: Jonge Meesters aan Zee
met viool en piano. 13.04 De klas
sieke top 10 en nieuwe klassieke
cd's. 14.00 Middagconcert: Muz.
voor tenor en piano. NCRV: 16.00
je Nederlanden. 17.00 Leger des
Hellskwartier. 17.15 Muziek in vrije
tijd. 18.04 Geloven in muziek. 18.30
Orgelconcert. 19.00 Klassiek in vo
gelvlucht. 20.02 Avondconcert: Die
Brautwahl, operette van Ferruccio.
Chor der Deutschen Staatsoper en
Staatskapelle Berlin o.l.v Daniel
Barenboim met sol. EO: 22.30 Orgel
bespeling. 23.00 De oratoria van G.
F. Handel. 23.30-24.00 Songs of
praise.
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke
Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut
Sthreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
De <azz van Pete Felleman; 11.02
Ischa; 12.02 De Omgekeerde We
reld; 12.50 Het Niek Stein-archief;
.13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages
passanten; 15.02 Boeken; 16.00 Ste
nen des aanstoots: 16.20 Kunst-
clips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
1750 D '66. KRO/RKK: 18.02 Tot uw
dienst. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali
teiten in het Chinees. VPRO: 21.00
Musica exotica extra. 23.00-24.00
Het paradijs
OMROEP BRABANT
AN P-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws en actualiteiten. 7.45
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.07 Brabants
nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
en tuinder. 13.07 Brabants
nieuws. 13.10 Radio nieuws centra-
te. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Prikbord I. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord
1.17.05 Brabants nieuws en actua-
iteiten 17.45 De agenda. 17.55-18.00
OMROEP ZEELAND
JNP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten, met om
'.15 Het weer in de provincie, kran
tenoverzicht en sport. 7.32 Regio
naal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag
Tan.. 7.50-8.00 De agenda. 12.05
t70iïWu en actual'teiten, met om
d weer in de Provincie,
«z Regionaal nieuwsoverzicht.
'f45 Gesprek van de
'S8k.12.55-l3.00 De agenda. 16.03
efeliciteerd! 17.05 Nieuws en ac-
F™eiten, met om 17.15 Het weer
i" "e provincie. 17.32 Regionaal CIS
nieuwsoverzicht. 17.35 Vogels, vis-IV
17ïc ™et Piet Smeerpoets.
•7.55-18.00 De agenda
iLRRt DE
PW OP DE HOP HEI
WMmim VRN JEROM
pw DE OEiE SOEP/1RRIE!
T WOfiDT HHEPtl VER-
Mot het het spriet-
htoohkrrion
Daryl Hannah.
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sliver.
20 u. Indecent proposal.
20 u. Fixing the shadow.
20 u. Guilty as sin.
20 u. The fugitive.
GOES
- Grand Theater
14 u. Dennis the menace.
20 u. Indecent Proposel.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The crying game.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. The fugitive.
- Alhambra 2
14 en 20 u. Sliver.
- Alhambra 3
14 u. Bambi.
20 u. Fixing the shadow.
- Alhambra 4
14 u. Turtles.
20 u. Indochine.
Wnil'lten ""*"1 tnuendiic
Dslr is de 3
John F. Kennedy junto' prof
Ie
ipillfflijiil
AA AR OM
f Ac
Catherine Deneuve i"
Dan Pham in Indochi"1'
fotoconco»»)