W 'Zigeuners leven in twee werelde] ongerendei L'Etoile van Chabrier succesvol Marquez-verhaal blijft overeind Vd A-fractie: 1 iottenberg is cc tadhouder of lei DE STEM BINNENLAND BUITENLAND ;gTEM Vrede durft u FLODDERS ny c Spotlight Verse Keine Haren, keine Zahne weiter Alles, bene, bene EGOtripje Gods Goederentrein Homo Hiep Hoera! Inzicht Vanzelfsprekend Festival moet zigeuners en burgers met elkaar in contact brengen 1STEM MAANDAG 20 SEPTEMBER 1993 Oorlogen zijn een universeel cultu reel gegeven", hoorde ik een archeologe in tv-documentaire. En van Den Doolaard met meer dan 90 jaar levenservaring las ik: „er is tussen de mensheid en de aarde waarop zij leven moet een diepe en geheimzinnige lotsverbondenheid: oorlogen zijn de aardbevingen van de geschiedneis, ze ontstaan schijnbaar even onverwacht en ze hebben even diepliggen de, onvermijdelijke oorza ken". Niet om vrolijk van te wor den. En dan ook nog de dis cussies rond de historische Is- raël-PLO-show met presenta tor Bill Clinton, die in handi ge aanpak Oprah Winfrey evenaarde. Hoe hij onver schrokken eerst Rabin en Arafat veilig uit elkaar hield en ze dan voor de hele wereld zichtbaar per handdruk aan elkaar smeedde. Of tot elkaar veroordeelde De strekking van de commentaren is: als het goed komt is dat door economisch eigenbelang aan beide kanten. Hoe wrang, niet gewoon uit menslievendheid. Het lijkt zo ver af te staan van de droom, een eigen Joodse staat, waarvan toch ook Theo- dor Herzl zei: „een sprookje voor wie er niets in zien: reali teit voor wie erin geloven". Is dat dan utopie, in vrede meer te willen zien dan louter een toestand zonder oorlog Zo kaal. Zo zwart-wit. Zo zonder charme, warmte of fantasie. In de vakantie voelt het een beetje als vrede, rus tig en blij. Thuisblijvers leven ongebonden een eigen ritme, bevredigend. Wie weg trekt begeeft zich onder medemen sen, die ook even eruit zijn. Eensgezindheid: problemen los je samen op. Windscherm omver Buren helpen. Ther- moskan leeg Die links in het strandhuisje hebben nog een pak sinaasappelsap - ook lek ker. Het kind uit vakantie bungalow Zeemeeuw ruilt z'n boterham met pindakaas voor eentje met chocoladepasta, die jouw kind uit Duitsland graag prijsgeeft, en ze eten één appel met z'n tweeën. Zie je wel. Vrede dat is gelijk heid, broederlijk delen, niet eerst denken aan jezelf, on middellijk even hard opko men voor de ander, voor elke ander, wie ook. Rechtvaardig heid dus, strikte rechtvaardig heid. Hoe is dat te verwezen lijken Niet ieders kleine pri vé vrede is immers hetzelfde. Wat is voor jou vrede De antwoorden variëren: elke dag vlees, rust en geen angst voor oorlog; snelle auto, huis je in het bos, gezondheid vooral, geen ruzie in de fami lie, alle wapens weg, goedbe taald werk, toekomst voor m'n kinderen, geen racisme. En dit. En dat. En alles. Heer lijk woord: alles. Een droomwoord. Alles mag een mens niet verwachten van het leven, niet van de wereld vrede, niet van verkiezings programma's, niet van de an der, zelfs niet van zichzelf. Een mens is maar een mens,- het blijft onvolkomen brod delwerk. Zodra één hoek van de legpuzzel keurig past en een schitterend patroon geeft, schuift elders het zaakje weer uit elkaar. Zo blijft een mens bezig. Altijd jubel aan de ene, wanhoop aan de andere kant. Jean-Louis Pisuisse, naar wie de gisteren uitgereikte caba retprijs '93 is genoemd, zong er al van: elke dag brengt nieuwe ellende - nieuwe ar moe, nieuwe rouw - elke dag krijgt ons vertrouwen - in de mensen weer een knauw. Dat was 1916 en kijk hoe veel butsen en deuken de wereld in die kleine tachtig jaar moest incasseren. En wist te overleven. Zelfs de ergste aardbevingen. Kennelijk geeft die „geheimzinnige lotsver bondenheid tussen de mens heid en de aarde" iets weer baars, dat elke hoop - een simpele handdruk - aangrijpt om door te gaan. Het strijdba re van Dirk Witte's onver woestbare lied: het leven is heerlijk, het leven is mooi, mens, durf te leven Door John O'Mill Dat ik mijn milde haren verloor kan ik niet echt berouwen, maar waarom de tamme eveneens? Die had ik graag willen hou'en Wie al te vaak zichzelf bekijkt door de ogen van een ander valt op de langen duur zichzelf zo weerzinwekkend tegen dat hem maar één remedie rest: brouwvol zelfmoord plegen God is groot en goederentrein zo kwam het terecht in mijn kinderbrein. Die goederentrein lazen wij scholieren voor 't ons wat vreemde 'goedertieren' Laat ons nu juub'len in vrolijk refrein: Wat is 't toch sapiens om homo te zijn Het verband kunnen tonen van zeik op de haak met urine op de konen heet kijk op de zaak. Omdat al mijn ganzen zwanen zijn en al mijn vissen goud woon ik alleen in Nieuw Amsterdam en de rest van de hoofdstad in Oud. "Wij vormen in Nederland een stukje buitenland. Vooral oudere mensen zijn bang voor de huidige opleving van rechts radikale groeperingen. jobiele eenheid houdt zi( - Vi onze verslaggever nze Brandsma sterdam - „De eerste echt daagde jongerendemon- atie," zeiden de organisa- ér achteraf van. En na eerste opluchting klonk, af de hoogwerker op het tjeiffliplein, met nieuwe Ljdlust, uitdagend: „De po- d heeft nu begrepen dat er K eind moest komen aan ,t stomme gemep. Als ze dat eens tegen ons jongeren L dan kunnen ze écht 'g verwachten." demonstratie van jongeren L het regeringsbeleid van luinigingen verliep zaterdag Amsterdam zonder een wan- J. Zelfs toen een groep 'au- 'nome' jongeren zich van de Kocht afscheidde en voor het ijksmuseum urenlang het uispunt Stadhouderslaan/ 'obbemakade bezette, liet de jlitie zich nauwelijks zien. L provocatie en geschreeuwde jeekbeden om ingrijpen door mobiele eenheid, beant- 'óordde de politie met glimla- iend geduld. De relzoekers bra- L tenslotte, kort na vijven, uit Ehzelf hun blokkade op. erughoudend t jongerenbetoging moest na- hikkelijk iets goed maken, aan lie kanten. De eerste grote be ing, met ruim 20.000 boze „geren, was op 8 mei in Den jag uitgelopen op gewelddadi- 'i rellen. Twee onafhankelijke Iderzoeken, van Nationale Om en wetenschappers, 3 S* Door Joop van Dalfsen (anp) Best - Ze is al ruim zes jaar bezig om te proberen de wederzijdse vooroordelen tussen zigeneurs en burgers weg te nemen. Een moei zaam proces dat, zo verwacht ze, 'wel nooit zal eindigen. Op 25 en 26 september vindt in het cultureel centrum de Effenaar in Eindhoven een festival plaats dat vooral is bedoeld om zigeuner- en burger jon geren met elkaar in contact te bren gen. „Maar," zegt Lala Weiss, bestuurslid van de landelijke zigeunerorganisatie Sinti, *„Ik zou het ook prachtig vinden als onze volwassenen in gesprek raken met iemand met een hanenkam of een groen kapsel." Eigenlijk vindt ze de benaming 'zigeu ner' maar niets. Die naam is bedacht door iemand van buiten voor iedereen die rondreist. Het liefst noemt ze zich zelf een Sinti, naar de stam waartoe ze behoort. De christelijke Sinti's werden 600 jaar geleden uit India verdreven. Ze zijn nu verspreid over de hele wereld. In Nederland wonen er ongeveer 3.500. Met leden van andere zigeunerstam- men, zoals de Roma's, hebben ze een goed contact. Lala Weiss (31), telg uit een gezin van twaalf kinderen en zelf moeder van twee meisjes en een jongen, woont op het woonwagenkamp in Best, waar ook een aantal Nederlandse woonwagenbe woners staan. Ook met hen zijn de contacten heel goed, benadrukt ze. „We zijn samen groot gebracht." Trekken met de wagen doen de Sinti's niet meer. „De kinderen gaan tegenwoordig naar school. Maar minstens één keer per maand ga ik met de toercaravan een paar dagen naar familieleden in Frank rijk of Duitsland." Angst Het merendeel van de Sinti's woont in Noord-Brabant en Limburg. Niet zo verwonderlijk, aldus Weiss. „We zijn erg religieus. De verering van Maria is voor ons heel belangrijk. In Roermond is een waterput waarin ooit een beeld is gevonden van Maria. Daar trekken we één keer per jaar naartoe, ter bedevaart. Daarom wonen de meeste Sinti's niet ver van Roermond." De Sinti's vormen een hechte gemeen schap, waarin de familieband een be langrijke rol speelt. Lala heeft een zwaar gehandicapte broer. „Het komt niet in ons op om hem onder te brengen in een tehuis. We zorgen zelf voor hem. Jullie Nederlanders zijn veel eerder ge neigd om de zorg voor hulpbehoeven den of bejaarden aan anderen over te laten. Waneer ik dat opmerk wordt meteen gezegd, dat dit te maken heeft met cultuurverschillen. En dan gaat de la dicht. Ik denk dat Nederlanders het pijnlijk vinden om erover te praten." Volgens Lala Weiss is er vanaf haar generatie bij de Sinti's sprake van een bewustzijnsverandering. „Mensen die ouder zijn dan ik, die de oorlog hebben meegemaakt, lopen niet zo te koop met hun gevoelens. Ze duiken eerder onder in de massa en treden liever niet op de voorgrond. Ze zeggen sneller dat ze afkomstig zijn uit India dan dat ze erkennen dat ze zigeuner zijn." Weiss zegt die houding heel goed te begrijpen. „Ze hebben angst, nog steeds. Het is niet zo lang geleden dat ons volk massaal werd vervolgd. In de Tweede Wereldoorlog zijn miljoenen zi geuners vermoord." Jongeren hebben er volgens haar beduidend minder moeite mee om als zigeuner naar buiten te treden. Banen Lala Weiss houdt zich sinds enkele jaren via een banenpool van het ar beidsbureau in Eindhoven bezig met de begeleiding van jongeren. Volgend jaar wil ze in dienst van het ministerie van wvc landelijk de belangen van de Sin ti's gaan behartigen. De Sinti's hebben een eigen rechtspraak en een eigen gesproken taal, het roma- ny. Traditionele beroepen zoals viool bouwer, paardenhandelaar, venter en messenslijper bestaan niet meer. De werkloosheid onder de Sinti's is hoog. Daarom richten de activiteiten van de landelijke zigeunerorganisatie Sinti zich in belangrijke mate op het opleiden van jongeren en vervolgens het vinden van werk. „Dat is moeilijk," zegt Weiss. „De meeste jongeren moeten eerst leren le zen en schrijven. Een aantal van hen is nu ook bezig met het behalen van een detailhandelsdiploma." Ze begeleidt op dit moment 38 jongeren. Daarvan doen er inmiddels drie werkervaring op en zitten er zes op een stageplaats. Zelf belandde ze enige tijd geleden in een bananpool na jarenlang te hebben geleefd van een uitkering. „Dat was de kans van mijn leven. Ik volg nu ook een opleiding sociale dienstverlening." Lala Weiss is en blijft, ondanks de pogingen om de kloof tussen haar volk en de burgers te verkleinen, zigeuner in Nederlanders en zigeuners blijven het moeilijk vinden om aan eikaars gewoonten te wennen: 'In onze gemeenschap past het echter niet dat een getrouwde vrouw in een broek loopt'. foto's anp wat de zigeuners doen is-. dit moment trekt een aantal S»| zinnen met paard en wagen 0 land. Overal waar ze komen wow welkom geheten door B en M draaien de videocamera's. Wie caravan reist krijgt nooit vangst. Dan wordt er alleen ff" zegd dat we overlast bezorgen. Komisch sprookjesverhaal door Opera Zuid in Concordia 'Kroniek van een aangekondigde dood' door Theater Ivonne Lex Breda - Schouwburg Concor dia, L'Etoile van Alex Emma nuel Chabrier door Opera Zuid. Gezien: zaterdagavond 18 september. Door Dré van Dongen Alex Emmanuel Chabrier is bij de muziekliefhebbers algemeen bekend als componist van zijn orkest-rapsodie 'Espana', hoe weinigen van hen zijn er van op de hoogte dat deze levendige Fransman meerdere muziekto- neelwerken schreef, waarvan zijn 'l'Etoile' zaterdagavond door Opera Zuid vertoond werd in Breda. Deze komische opera - de com ponist noemde het liever operet te - is gebaseerd op een mallotig gegeven met een ietwat macabe re ondertoon: Zijne Majesteit Koning Ouf I biedt jaarlijks een executie aan waar zijn onderda nen griezelend van kunnen ge nieten. Het slachtoffer is ditmaal de marskramer Lazuli in de per soon van de Canadese mezzo-so praan Kimberly Barber. Deze Lazuli was fraai gevooisd even als haar lotgenoten in dit onwe zenlijke verhaal: Gianna Corbi- siero als Prinses Laoula en Valerie Marestin als Aloès, voca listen die het in dit genre voor treffelijk deden. Zelden heb ik in een operette zulke fraaie terzetten voor vrou wenstemmen mogen aanhoren. Alle drie overtuigden zij door stem, spel en presentatie. Konin Ouf I (Christian Jean) bleef daarbij niet achter, alhoe wel zijn tenorgeluid soms wel eens dunnetjes overkwam. Een fraaie, forse stem behoorde toe aan routinier Jean Brun, die jammer genoeg als zanger te weinig aan bod kwam. De overi ge rollen waren zeer aanvaard baar bezet. De erepalm komt echter toe aan het Zuidelijk Theaterkoor dat veelvuldig zeer fraaie vocale mo menten aandroeg. Wat zij als handeling door regisseur Chris topher Alden toebedacht kregen was meesterlijk. De costumering van Gabriel Berry was na de pauze fleurig en vrolijk, voor de pauze doods en vervelend. Gelukkig maakte een sfeervolle verlichting veel goed. Het Limburgs Symphonie Orkest ondersteunde dit alles op licht voetige wijze, geleid door de Franse dirigent Emmanuel Joel, die kans zag van deze ene étoile er honderden te maken waarvan de vonken afsprongen. Bergen op Zoom - Schouw burg De Maagd, Theater Ivon ne Lex met Kroniek van een aangekondigde dood van Ga briel Garcia Marquez. Gezien: zaterdag 18 september. Door Sjef Huismans Voor wie de Columbiaanse au teur en Nobelprijswinnaar Gar cia Marquez gelezen heeft, is het geen geheim dat hij een uiterma te boeiend verteller is. En de eerste vraag die vanavond dan ook bij ons oprees was: zal TIL in staat zijn in deze toneelbe werking het onderhoudend ver halende karakter van deze mees terverteller te behouden? Welnu, hierin is men uitstekend geslaagd. En dit is vooral ook te danken aan de uitnemende rol van Frans Maas die eigenlijk het raam vormt waarbinnen de ge beurtenissen op fragmentarische wijze vorm krijgen. Frans Maas verstaat de kunst om met rusti ge, intrigerende vertelstijl de toehoorder in de ban van zijn verhaal te houden. De meeste van de dertien andere acteurs dwingen bewondering af door een natuurlijke omschake ling in de steeds wisselende dua liteit van hun rol. Soms spelen zij het verhaal en dan weer staan zij voor de rechter met hun ge tuigenis. Als Angela Vicario in de huwe lijksnacht door haar man wordt weggestuurd naar haar moeder, omdat zij geen maagd meer is, noemt zij onder bedreiging van haar familie een willekeurige naam als de dader. Haar twee lingbroers zullen op aanwijzing van de moeder het volksgericht beslechten en de boosdoener Santiago Nasar doden. Of de man ook inderdaad schuldig is, werd niet bewezen. staande belet niemand j lijk aangekondigde wordt het vonnis op wijze voltrokken. Rechter van Instrukte Maas, die als jong zaak moest onderzees 3 er geen vrede mee en jaren later terug op del onheils om te weten hoe het lot hier e'ê mensen parten heelt Hij wil achter de juiste komen. .„j Bepaald zwak en haas climax vormt het slo spel wanneer Angelaj belfiguur zeer uitgebre woord komt om te ver het haar na de ong verder is vergaan, y0 de rechter het verba klaar uit mogen make Met i legden de schr se polit In Ams zou gel lessen, vier pe buiten Nederland. „We leven in twee» den," zegt ze. „Wij vormen inM land een stukje buitenland." Dt| ving van rechts radikale l vindt ze griezelig. „Vooral voor ij mensen. Die krijgen weer symptomen als destijds in de co, tiekampen. Die angst slaat dan vsf over op de jongeren." Middelen Het is een doorn in haar oojj Nederlanders bij zigeuners denken aan het stelen van kinden weghalen van kleren van de waslijf dergelijke. „Het is nonsens om t ken dat zigeuners vanzeifspreke» ven zijn," zegt ze met de nodige fe! Vroeger moesten de zigeuners ziel helpen met de beperkte middelen 1 over ze beschikten. Nu komen vei' hen in aanmerking voor een uitkJ „Om daarvan te leven is even pretje. En die mooie auto's waarii volgens sommigen rondrijden, datj ook zwaar tegen. Kijk maar rondo1' kamp." Het festival op 25 en 26 september^ in het teken van de muziek. Eij optredens van .onder andere Kids, Rudie Wagner, Tatta Mirai het Markus Reinhart Ensemble aj inmiddels zeer vermaarde Trio. Daarnaast is er een cd markt en een expositie van wagens. Ook zijn er traditionele] baehten te zien en wordt de toe voorspeld door waarzegstersent Reactie Nederlanders en zigeuners, het moeilijk vinden om aan gewoonten te wennen. Lala" ga naar school en draag daar spijkerbroek met een overhemd IK gemeenschap past het echter niet] een getrouwde vrouw in een loopt. Dus voordat ik vertrek 1 mijn broekspijpen op en trek daar heen een rok aan. Als ik meM brommertje buiten het kamp b® ik mijn rok weer uit en stop died] schooltas." Maar ook de Nederlandse en Haag (anp) - Een meerderheid [looft dat niet de positie van fractiev amer Th. Wöltgens is verzwakt, ma; orzitter F. Rottenberg. i enkele PvdA-kamerle- i, gisteren door het ANP tele- lisch benaderd, had partijlei- rKok onmiddellijk zijn conse- nnties moeten trekken toen hij Jttenberg vorige week terug ot. „Ik weet zeker dat er men- i in de fractie zijn, die vinden |t het einde van het probleem pas is als de voorzitter is getreden," aldus een kamerlid, It anoniem wenste te blijven, ok anderen erkennen dat de actie 'boos tot zeer boos en 'termate teleurgesteld' was /er de onbesuisde actie van pttenberg. 'ie fractieleden weten zich in ed gezelschap van voormalig recteur Van den Berg van de [iardi Beekman Stichting. De lidige PvdA-senator sprak gis- ren de verwachting uit dat ottenberg het slachtoffer wordt, zijn alj een he meen b Van d partijv in een zij niet de pari lossing waarbi voorzit bedrijf: Rottenl weeker pen als mei de tij hem uitslag signale dan be nooit i gen zo die als reert." Jorzitters zijn normaal de baas, rru JA-voorzitter W.G. van Velzen heeft h zelfs het woord van fractievoorzitt e a's het erop aankomt, eerste mir sa maa'ct de dienst uit. ,'dA-senator en partij-theoreticus pro isteren in een radio-interview, waarin jhval van Felix Rottenberg op fractievc pde, de onmogelijke positie van d< 9[ti|en aan de orde gesteld. Hij pleit Ugestelde en daarvoor gesalarieerde ■luren die hun eigen rol zien als iemanc slechts tot taak hebben het interne i|l in goede banen te leiden. ,e historie lijkt hem gelijk te geven. nh'Zli!ter versPee'd. Mevrouw Van Le Sieh ro' op en kwam daarmee in co pzelfd"1 '~'aar voorgangers Ginjaar e Lje,|fydA ligt de zaak iets anders, he elfde. Daar strijd tussen de basis er 'ht2lüer ls doorgaans de exponent én il i n' Max van den Berg bijvoorbe n uy| om het primaat in de partij. Het 'tannü' Marianne Sint werd gewipt 01 /as n ta9en wat de politieke leidi de partij wenste een eigen koers, voorzitter. Felix Rottenberg heeft d; en I, met 'u'de stem zijn idee van verr! ;JSr£?aatvan boegbeelden van de t blitifi botert het evenmin altijd tus wT^.gezichtsbepalers. Als Wim var ij eii^P011 ziin politieke vrienden aan een0^33^ 's voor de dand Ü99end' Hf ijnd aan voor een hardwerkende rege en 7-' h 00r 'edereen gerespecteerde n hUn e'Ials representant van een r L a Pertij. Het is een baan waarin ge iWesn i 'n de P°litiek- Profilering is c 'awpn f en tegenspraak zijn derhalve in rvfl® duidelijkheid blijft uit. Niema ieuw nu beeft. Dat van Kok of F i'rua ®n of Bolkestein. Het partijvoorz roan;„ ?r ^et niveau waar het hoort, rbeiri <le' Dus naar dat van Evert Ver folitiek iVan Piet Bukman in het CDA. jun nart \^ers 9even na discussie in onnt'J' voorzitters zorgen ervoor rit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2