ampina-fabriek langer open fde^ersS6 winstciif,ers Shell Moerdijk zakt af naar de subtop (edlloyd schrapt in iederland 150 banen tsx ^iard mark >rknemers kunnen nog ruim een jaar in Zevenbergschen Hoek blijven tómler-Benz wil drastisch [^organiseren in Duitsland De Geus wil duidelijkheid over werkgelegenheid FAS Directeur Hollandia Hank vertrekt naar concurrent ECONOMIE A6 [itrijverbod loor mest iiaand langer Aan de slag Tikken Verstandhouding Boos ECONOMIE KORT |18 SEPTEMBER 1993 AFSTEM ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 36,40 ford motor 43,50 gen. electric 14,10 gen motors 62,30 goodyear 93,20 hewlett-pack. int. bus mach. 60,60 int. tel.tel. 62,50 kim airlines mcdonnell merck co. 08,00 mobil oil penn central philips 77,20 primerica 75,30 royal dutch 955,00 sears roebuck 48,20 sfe-south.pac. 20,70 texaco inc 54,20 united techn westinghouse 41,50 whitman corp woolworth 48,20 32,20 35,60 Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt 63,60 bewerkt 4,30 57,50 44,70 36,20 665,00 62,00 11,60 19,10 46,30 14,80 25,10 71,60 (7/09 hv» I2 |y ■63/s |73/» mm J35% |37^ |38V> 148' - I m 165 Vis 5416 55 98'/. 93vt J (J, W. (1 5Ü 93/, J);|j I 88» tin I 31» JIHl If 1 sn 19» m O 98 V, I 51» Bj, I 19» lm I 85 H- I 5'« SI» I 13* I 15» IS 35» j( 20,340-20,940 per J 22,540 pertf 305-215 pgr J 320 peru vk vorige koers sk slolkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend] I gedaan en bieden ex divn 45,00 414 1,50 1,50 180,00 568 0,85 0,20 i 185,00 284 0,?0a 0,05 f 185,00 254 1,30 a 1,30a 180,00 417 0,50 0,05 100,00 315 0,80 0,60 330,00 439 15,00 15,00 335,00 430 10,20 a 10,10 a 340,00 561 5,30 5,00 345,00 847 1,80 0,10 350,00 1691 0.20 0,10 350,00 360 4,90 5,00 355,00 573 3,20 3,00 360,00 317 4,40 4,50 340.00 328 0.40 0,10 345,00 965 1,70 0,10 350,00 1622 4,90 4,90 355,00 414 10,00 b 10,00 360,00 577 15,50 a 15,00 320,00 496 1,20 1,00 a 340,00 1213 4,50 3,80 345,00 595 6,40 5,40 350,00 950 8,50 b 7,60 355,00 278 11,80 b 10,70 340,00 524 9,50 a 8,50 320,00 400 9,50 a 7,50 350,00 252 9,00 9,30 390,00 400 10,00 10,00 40,00 272 3,00 2,50 75,00 408 1,00 1,30 35,00 373 2,10 2,00 37,50 320 0,60 0,80 35,00 2635 1,50 a 1,50 45,00 260 1,40 97,00 860 6.60 a 6,55 185,00 608 1,40 130 190,00 613 0,60 0,60 195,00 276 0,20 0,30 170,00 510 14,50 13,80 170,00 2332 1,90 2,10 35,00 360 0,10 0,10 a 30,00 594 4.40 5,00 35,00 353 0,90 1,10 2,40 35,00 254 2,30 30,00 344 5,70 6,30 0,20 35,00 327 0,80 35,00 364 1,30 1,30 640,00 283 1,20 0,10 210,00 474 3,20 b 3,50 b 190,00 390 5,00 4,50 37758 "Communications Ma,lfyw,ijjil1 Frederikstraat';^ Baarle Nassau. Het geven va nelux B.V Lnze verslaggever Tain van Damme ijtenbergschen Hoek - De Lek van Campina Mel- L in Zevenbergschen blijft nog een jaar L Dat betekent dat on- iveer de helft van de hon- L mensen die er nu nog Men, tot eind volgend L. in Zevenbergschen Lkkan blijven. Aanvan- Ijjk was het de bedoe- L de produktie eind dit 'irvolledig stil te leggen. L «beurt niet omdat Campina Ckanie langer dan verwacht 1: wachten op de vereiste ver gunningen om de vestiging in Den Bosch uit te breiden. De directie van Campina Melkunie wil nog altijd de boterproduktie van de fabriek in Zevenberg schen Hoek overbrengen naar de Noordbrabantse hoofdstad. De produktie van melkpoeder die bestemd is voor de export, wordt overgenomen door een Duits be drijf. Met de verwerking van wei, een restprodukt, is Zeven bergschen Hoek inmiddels al ge stopt. De fabriek in Zevenbergschen Hoek wordt tot eind volgend jaar gebruikt om een overschot aan melk op verantwoorde wijze kwijt te kunnen. In 1991 dacht Campina Melkunie nog dat het aanbod van melk sterk zou ver minderen. Daarom werd er een reorganisatie-plan uitgewerkt. Daarbij sneuvelde de vestiging in Zevenbergschen Hoek. Nu blijkt echter dat er door de melkboeren 110 miljoen liter meer aangeboden wordt. De boeren mochten meer melk op de markt brengen wat tot gevolg had dat er minder boeren stop ten. „Voor dat overschot was nog geen bestemming gevonden", zegt Johan van Ginneken die als OR-lid en namens de voedings bond FNV nauw betrokken is bij de plannen. „Wij hebben hier nog voldoende apparatuur staan om dat te kunnen opvangen. Een droogtoren wordt straks weer gebruikt om melkpoeder in op te slaan". „Zevenbergschen Hoek open houden voor alleen de boterpro duktie is niet rendabel", zegt Van Ginneken. „Daarom zullen we ook weer zelf melkpoeder voor de export produceren. Dat zou uitbesteed worden aan ande re bedrijven in het buitenland, onder andere een Duits bedrijf. Dat zal nu op een lager pitje gezet worden". Volgens Johan van Ginneken lijkt het door de directie van Campina Melkunie gelanceerde plan, veel op een eerder op tafel gelegd plan. Dat plan was af komstig van de werknemers uit Zevenbergschen Hoek die de fa briek wilden redden van de on dergang. „Weliswaar in afge slankte vorm, maar er was een reddingsplan. Dat plan is echter volledig van de tafel geveegd. Maar ja, als we dit nu bekijken, kunnen we niets anders zeggen dan dat er veel raakvlakken zijn", aldus Van Ginneken. Een woordvoerder van Campina Melkunie ontkent dat. „Dat ver haal klopt niet, want wij gaan nog altijd uit van sluiting. Dat plan uit Zevenbergschen Hoek ging uit van doorgaan met de fabriek. Dat zat en zit er niet in. Eind volgend jaar gaat de fa briek definitief dicht". Van een uitbundige stemming in de fabriek is overigens geen sprake. Johan van Ginneken: „Ik heb me afgevraagd, is dit nou goed of slecht nieuws? Ik bedoel, kunnen we nou praten van een goed beleid? Want wij blijven erbij dat ons plan van toen heel veel op dit plan lijkt. Waarom is er toen niet gezegd, zo kan het wellicht ook". „Een voordeel is wel dat we nu een jaar langer de tijd hebben om de mensen over te plaatsen. Daar zijn we trouwens al drie jaar mee bezig. Momenteel heb ben we zo een twintig probleem gevallen. Als de fabriek inder daad sluit, zullen die mensen toch ook overgeplaatst moeten worden. Aan echt open blijven denken we voorlopig maar niet, hoewel hier nog drie werkloze poedertorens staan. Die kunnen zo in gebruik genomen worden". Eind volgende week wordt het plan van de directie in de ver schillende ondernemingsraden van de Campina Melkunie be sproken. Klteidam (anp) - Bij het transportconcern Nedlloyd gaan 300 Lesplaatsen verloren als gevolg van een wijziging van de Jganisatie. In Nederland komen 150 banen te vervallen. Ook Ichterbedrijven in Duitsland en België worden getroffen. ziekbeoefenaars. 70088 C D B Trading, Mechelaarstraat 4903 RE Oosterhout NB. Groot» diverse roerende goederen groepen. NIEUWE INSCHRIJVINGEN HANDELS GISTER TILBURG 37746 Yurdakos Special Cars Griegs 601, 5011 HN Tilburg. Tussenhandel mi to-accesoires. t - h 37747 Adviesbureau Psychoselect. hen straat 303, 5038 RL Tilburg. Psycholog adviesbureau op het gebied van we en selectie, loopbaanbegeleiding en rière - oriëntatie. 37748 H T C Van Den Heuvel Jrading wj pany Schouwburgring 184, 503# iw burg. Groothandel in voedingssuppie 37749 Ans de Laat - van Dijck. H|erde Beek 11,5032 RN Tilburg. Pedicure- I 37750 Herrero Holding B.V. GoirkesM 5046 GC Tilburg Het deelnemen in, «y geven aan, toezicht houden op en ren van ondernemingen, daaronce pen het vervullen van funct|esA^5 teur, adviseur en dergelijke. Aiie j ruimste zin van het woord. 1 37751 Hyacint Beheersmaatscnapji 1 burg BV. i.o. Hyacintstraat 1!J Tilburg Beheren en beleggen veffli 9 37752 J.FM Van Summeren LuJ straat 25, 5045 WE Tilburg. P,aatse keukens. 37753 Daemen Beheer Broekzijde 8a, 5066 PG rm0g het beheren en beleggen van f« alsmede het voeren van directi j dere ondernemingen. w m V 37754 Spoor- en grondwerk k Oosterwijk B.V.Broekstraat M, 3 Molenschot. Het deelnemen in 1 dernemingen. macW? a 37755 Spoor- en grondwerk i Oosterwijk B.V Broekstraat ö- gJ Molenschot Het deelnemen in 1 dernemingen van tj 37756 Bouwkombinatie Heerkei3 t vel/Remmers VOF. Prof. Dond ^1 5017 HL Tilburg Corr. P°stb^aa|Sclir Tilburg Bouw- en aanneming* 37757 "Van Wijk CommunicatifJÏ,1 ment" Frederikstraat 11, de Vervoersbond FNV ii liet echter om een verlies l arbeidsplaatsen, waar- [sl65 in Nederland. Nedlloyd iat gedwongen ontslagen vermijden zijn, maar de |den FNV en CNV accepteren gedwongen ontslagen. Het enverlies komt overigens bo- t:p het in april aangekondig- jierlies van 2000 arbeidsplaat- t organisatiewijziging houdt 1 decentralisatie in van de ftrisie Nedlloyd Lijnen (4.130 pdewerkers) en de samenvoe- ig van de groupage-activitei- van de divisies Nedlloyd lid Cargo (2.660 medewerkers) ■Nedlloyd Unitrans (2.900 me- ptkers). De wijzigingen wor- inonze Haagse redactie ig - Boeren mogen in jtember 1995 geen mest meer ■rijden op grasland. Het kahi li heeft gisteren besloten het fcjverbod vanaf 1995 met één pand te verlengen. Tot nu toe fsht van van oktober tot en k januari geen mest worden Ëpeden. Ook mag er vanaf Bi minder mest op het land pden gebracht. De besluiten peen uitwerking van de voor- ais uit de Notitie Mest- en pomakbeleid Derde Fase. I september kan het gewas Rits beperkt de mineralen uit l»est benutten. Hierdoor komt peer nitraat in het grondwa- TVanaf 1995 mag op maisland ™»aal 110 kilogram fosfaat er hectare worden uitgereden. F grasland gaat een norm F® van 150 kilo per hectare, waren de normen vastge- respectievelijk 125 en 'gram fosfaat. De aan- FPing is nodig omdat Neder- anders niet aan de interna- pale milieuverplichtingen kan en den dit jaar en begin volgend jaar gerealiseerd. De efficiency maatregelen worden nu doorge voerd omdat de binnengrenzen van de EG zijn vervallen. Volgens de bond verdwijnen bij het kantoor in Rotterdam van de rederij Nedlloyd Lijnen 75 ba nen. Bij het wegtransport en het groupagevervoer komen 235 ba nen te vervallen. Volgende week hebben de bonden overleg over de aangekondigde ingrepen. Woensdag spreken zij met be stuursvoorzitter drs L. Berndsen. De FNV-bond is, aldus bestuur ster Agnes Jongerius, geheel ver rast door de ingreep omdat be stuursvoorzitter Berndsen nog geen week geleden in het Nedllo- yd-personeelsblad Parade her haalde dat de reorganisatie en kostenreductie bij het transport concern 'op schema' liepen. Er was een tegenvallertje door de lage prijzen in het vervoer van containers, zowel ter zee als over land. Maar aanvullende maatre gelen, bovenop de al eerder aan gekondigde reorganisatie, ver wachtte hij niet. Bij de presenta tie van de halfjaarcijfers in au gustus bracht Berndsen een soortgelijke boodschap. Bij de divisie Nedlloyd Lijnen komt door de decentralisatie de winstverantwoordelijkheid te liggen in de zwaartepunten Azië (Hongkong), Europa (Rotterdam) en Noord-Amerika (Atlanta). De groupage-activiteiten van de Nedlloyd Road Cargo en Nedllo yd Unitrans worden samenge voegd tot de nieuwe divisie Ned lloyd Road Cargo-nieuwe-stijl. Het hoofdkantoor van Nedlloyd Road Cargo-nieuwe-stijl wordt in Dusseldorf gevestigd. De wegtransportactiviteiten van de huidige divisie Nedlloyd Road Cargo worden samen met ver voerder Wim Vos ingebracht in de bestaande divisie Logistic Services. Daarmee komt de oude divisie Nedlloyd Road Cargo te vervallen. Van Logistic Services maken ook Faxion (kleding ver voer) en Nedlloyd districenters deel uit. 37757 "Van Wijk Comrnu™M«« it". Frederikstraat ,5Lburea»J Nassau. Public-relations adviet„| 8 initiations Manage' oaarie ivassau neiyev®- "~t|3ren tie-adviezen en het implemen ^e(jrijvfl ze adviezen bij organisaties e^cts het beleggen van verfPog!jre n- onroerend goed, hypötneca ef) g0 e- deringen, spaar- en depositoy dere waardepapieren. uaas 37759 Secretariaatsbureau wflC\ at dertstraat 7, 4861 PS GbaajJ' v van secretariële werkzaamhed®" 37760 Hepromii BV i.0. W™** n, 15, 5015 TG Tilburg, Corr. r #a L 5004 JD Tilburg Produktie M" en export van dierlijke voe9 ,npnistraat 37761 Videocorner. Korenblo® k- 5025 PP Tilburg. Corr. I 97,5025 PN Tilburg Videotbea Pjjsart (dpa/afp) - Daimler-Benz, Duitslands grootste in- f®êle concern, gaat drastisch reorganiseren na een sterke ta' in de eerste zes maanden van dit jaar. Volgens pursvoorzitter Edzard Reuter worden er in de periode tot 'volgend jaar zo'n 35.000 banen geschrapt. verdwijnt bijna tien 11 a van het huidige perso- ■pestand. Er zullen ook ge- B 8® ontslagen vallen, zo Keuter gisteren laten we- r fj^atmehirering zal bijna bedrijfsonderdeel on- j...,laten- De topman wil de Re iner jaar zo'n acht mil- i ^rk besparen. ii ^aimler-Benz-onderdeel Li. e^ter heeft volgens fcder B van Veen geen |2de operatie: „De plan- r «tbengeen invloed op Fok- L,0vered dab Reuter over pi el edriiven praat, maar Ibfncv a3n heelnemingen". Ifc yeen is Fokker een Mn. ,'g bedrijf met een ei- KnVerantwoordelijkheid. Lri is gedwongen te Kruit rste 2es maanden Fi»n[Jf^aan door de Tecessie het n/ buitenland. Ook IC "Ctern,veel last ^n de PfeaJds nettoresul- I nts 168 mihoen mark. IWaa? Wer^nemers zagen R dalen met 13 K de i "hijard mark. hndhl6. economische "a begmt Daimler eerder Daimler-topman Reuter foto dpa met de reorganisatie dan ge pland. Vooral in Duitsland val len harde klappen. De huidige afslanking komt bovenop de al lopende herstructurering. In drie jaar tijd - van 1992 tot en met 1994 - gaat het aantal werkne mers met twintig procent om laag. Eind 1991 werkten er nog 305.000 mensen in 'Standort Deutschland'. Uiteindelijk blij ven er ongeveer 240.000 mensen over. Werknemers van Shell Moerdijk bezig met een inspectiebeurt. Onverwacht hard is de klap voor Shell Moerdijk. Met de vierde sanering van het chemiebedrijf komt het totaal aantal geschrapte banen op 435. Daar Shell altijd vol trots heeft beweerd dat één Shell-baan staat voor drie arbeidsplaatsen buiten de poort, komt het verlies aan arbeidsplaatsen in West-Brabant op een slordige 1700 uit. Shell verhuist met de inkrimping van 1085 naar 650 mensen van de top naar de subtop van het Westbrabantse bedrijfsleven. Door onze redacteur Willem Reijn SHELL MOERDIJK was door de jaren een van de belangrijkste bedrijven van West- Brabant. Wie over de Moerdijkbrug Bra bant binnen rijdt, ziet als eerste aan de rechthand de contouren van de chemische fabrieken, 's avond gemarkeerd met de tal lozen lichtjes. Voor de vestiging werd eind jaren zestig besloten het industrieterrein Moerdijk aan te leggen. Shell kocht 500 hectare grond, bebouwde er 150 van en liet de rest braak liggen. Het industrieterrein Moerdijk werd pas bijna twintig jaar na de aanleg en na tweehonderd miljoen gulden aan verliezen voor de deelnemende gemeenten en provin cie alsnog een succes. De topmanagers van Shell Moerdijk, dat gemiddeld steeds 950 tot 1000 mensen in dienst had, waren jarenlang beeldbepalend voor het bedrijfsleven in deze regio. De eerste directeur ir. P. Teunissen was na zijn carrière bij Shell als voorzitter van de Kamer van Koophandel de eerste man van het bedrijfsleven, de vorige topman ir. G. Brogtrop was de spreekbuis van een college van topmanagers van de grootste bedrijven in West-Brabant. Shell Moerdijk zal blijvend een kleiner bedrijf worden, zegt directeur ir. F. de Koning deze week in een interview in het bedrijfsblad Shell Profiel. „Het verhaaltje als zou de dip in de basis-chemie cyclisch en dus tijdelijk zijn, gaat niet op. Dat is hier al veel te lang gedacht. Er zijn structu rele veranderingen die vooral West-Europa treffen. Het goedkope aanbod uit de Vere nigde Staten, de nieuwe en efficiënte capa citeit in het Verre Oosten, de lage lonen en weggevallen markten in Oost-Europa. We moeten er dus rekening mee houden dat de vraag vanuit West-Europa blijvend lager zal zijn en dat traditionele markten ver dwijnen." Dat is een ander verhaal dan tot nog toe in Moerdijk viel op te vangen. Dat was meer het geluid van de tienjaarlijkse crisis, die moet worden overleefd om te genieten van nieuwe hoogconjunctuur. Precies anderhalf jaar terug ging Shell Moerdijk van start met de operatie Focus. Toenmalig directeur ir. G. Brogtrop zei dat zijn fabriek weer concurrerend moest wor den met andere Shell-vestigingen. Een ver gelijkende interne studie wees uit dat Shell Moerdijk per eenheid produkt meer mensen en meer kosten gebruikte in vergelijking met Shell Godorf in Duitsland. Bovendien was Shell Moerdijk sterk op groei gericht. Aan het einde van de jaren tachtig waren de bomen de hemel inge groeid en investeerden alle chemie-con- cerns miljarden in nieuwe fabrieken. Directeur Brogtrop had bij zijn aantreden in Dagblad De Stem gezegd dat hij zich als geboren Westbrabander extra verantwoor delijk voelde en hard aan de slag zou gaan om de 350 hectare braak liggende grond op Moerdijk met nieuwe projecten te benutten. Het liefst zou hij op Moerdijk samen met BASF Antwerpen en Dow Terneuzen voor 1,2 miljard een nieuwe ethyleenkraker gebouwd. Uiteindelijk bouwde BASF de kraker in Antwerpen met Dow als grote klant, die eind dit jaar de eerste leveringen mag verwachten. Aan Moerdijk gingen vervol gens ook kleinere, maar interessante nieu we projecten voorbij. De produktie van de juist ontwikkelde hoogwaardige kunststof Carillon ging bijvoorbeeld naar Engeland. Ondertussen vertraagde de economie en de basis-chemie kreeg harde tikken te verwer ken. De economische teruggang werd verer gerd door het opleveren van de tijdens de hoogconjunctuur geplande fabrieken. Hoe wel de vraag redelijk op peil bleef, kwam de prijs onder druk te staan door de nieuwe capaciteit. In twee jaar tijd wordt de prijse- rosie voor bulkchemicaliën op twintig tot dertig procent geschat. Op Moerdijk had Shell een organisatie opgebouwd, die op groei was gericht. Het werknemersbestand was gegroeid tot 1085 mensen, toen Brogtrop in maart 1992 met zijn Focus-plan kwam. De organisatie moest efficiënter, de kosten lager en de mentaliteit beter. Want Shell Moerdijk was van een moderne fabriek verworden tot een bureaucratische organisatie, met een uitste kend bedrijfsrestaurant en mensen die al leen per computer met elkaar communi ceerden. Omdat er geen nieuwe projecten zouden komen, kon de bezetting terug naar 950 mensen, kondigde Brogtrop aan. Een half jaar later was Brogtrop allerminst gechar meerd van de resultaten. De werknemers moesten eens wat meer gaan werken en wat minder mopperen, zei hij publiekelijk. In verband met de moeilijke marktomstandig heden moest het aantal werknemers terug naar 850. Enkele maanden later bleek dat aantal al weer teruggebracht naar 790. Formeel werd het ontkend, maar feitelijk was het de derde sanering. Achteraf blijkt overigens dat Shell zelf al weer twintig mensen lager uitkwam op 770. „Bij handhaving van de bestaande activiteiten bleek na uitvoerige studie 790 mensen te horen", zei Brogtrop foto cor viveen in zijn afscheidsinterview in De Stem. „We hebben de wensorganisatie van de bodem af opgebouwd". Het aantal van 790 mensen was volgens Brogtrop nodig voor het laten draaien van de fabrieken. Maar Brogtrop werd getrans fereerd naar het Shell-hoofdkantoor in Den Haag en opgevolgd door de jonge saneerder ir. F. de Koning. De machtsovername betekende voor waar nemers de voorbode van een hardere lijn. De Koning, in het eigen bedrijfsblad een koele kikker genoemd, kent de geruchten. „Ik word er gek van", zegt hij in het interview met Shell Profiel. Om meteen te ontkennen: „Ik ben hier niet gekomen om Moerdijk af te bouwen, ik heb Focus niet afgezworen, Moerdijk verdwijnt niet, Moer dijk komt niet onder het management van Pernis". De Koning kraakt over zijn voorganger enkele kritische noten. Over mogelijke ont slagen zegt hij: „Ik heb wèl het voordeel - tussen aanhalingstekens - dat ik, hoewel ik er woon, nog niet zo diep geworteld ben in de Westbrabantse samenleving. Ik kan wat broodnodige afstand nemen". Die kan Brogtrop, geboren Westbrabander, onder meer voorzitter van de Taptoe Breda en ex-voorzitter van het ondernemersplatform West-Brabant, in zijn zak steken. Elders zegt hij: „We kunnen in alle nuch terheid vaststellen dat de verstandhouding tussen het management en de onderne mingsraad jarenlang slecht is geweest". Overigens verloor de ondernemingsraad een zaak voor de ondernemingskamer in Am sterdam over mogelijke ontslagen, toen De Koning al directeur was. De resultaten van de Brogtrop ingezette campagne voor een mentaliteitsverande ring, houden volgens De Koning blijkbaar ook niet over. „Ik verwacht van mensen in het hogere en middenkader dat ze werkelijk gaan nadenken over hun eigen functie en de invulling ervan", zegt hij anderhalf jaar na de eerste oproep van Brogtrop. Na de zorgvuldige opbouw van het perso neelsbestand onder Brogtrop, die dus uit kwam op 790 mensen, roept de nieuwe sanering vraagtekens op bij districtsbe stuurder W. Marks van de Industriebond FNV. „Als er eerst 790 mensen nodig zijn en nu wil men terug naar 650 mensen, hoe staat het dan met de veiligheid?", tekent zij aan bij de mooie formulering van Shell dat alles vorm kan krijgen 'binnen de strikte normen van bedrijfszekerheid, veiligheid en milieu'. „De mensen zijn echt emotioneel over de plannen", zegt Marks. „Ze zien dat er voor de Shell-werknemers die vertrekken, bui tenaannemers terugkomen. Die zijn goed koper. De mensen zijn gewoon boos, want bij Shell doen ze zó gemakkelijk over die saneringen". James Joyce op nieuw Iers bankbiljet Dublin - Ierland heeft een nieuw bankbiljet van tien pond gekregen. Het blauw-groene biljet werd vrijdag gepresenteerd en toont Ierlands beroemdste schrijver James Joyce (1882-1941). De schrijver adviseerde in een van zijn laatste grote werken 'Finnegan's Wake' om 'de pond vast te pinnen om de duivel te temmen'. De Ierse minister van Financiën Bertie Ahern moest evenwel verslaggevers bij de presentatie van het biljet bekennen dat 'we het creatieve genius van Joyce zeer bewonderen, maar zijn financieel advies niet zullen opvolgen, voorlopig althans'. Het Ierse pond zweeft sinds de marge van het Europees Wisselkoersmechanisme (EMR) in het Europees monetair Sys teem (EMS) is verruimd van 2,25 naar 15 procent, begin vorige maand. Smit saneert bevoorradingsvaart Rotterdam - Het Rotterdamse sleep-, bergings- en bevoorra dingsbedrijf Smit Internationale gaat de bevoorradingsvaart herstructureren. Hoeveel banen daardoor verloren gaan is volgens een woordvoerder van het concern nog niet bekend. De vakbonden hebben de verzekering gekregen dat er van gedwon gen ontslagen geen sprake is. Volgens Smit boekte de sector Shipping, waarvan bevoorrading deel uitmaakt, in de eerste zes maanden van dit jaar een lagere bedrijfswinst dan in de overeenkomstige periode vorig jaar. Ondanks de verslechtering van de resultaten in de sector Shipping vertoonden de resultaten van Smit Internationale als geheel een sterke verbetering. Het verlies werd gereduceerd van f 14 miljoen tot f 0,7 miljoen. Vendex uit rode cijfers Amsterdam - Het nettoresultaat van Vendex International is in de eerste zes maanden van het boekjaar 1993/94 (1 februari tot 1 augustus) flink gestegen; van een verlies van f 95 miljoen in 1993/93 tot f 9 miljoen. Als het consumentenvertrouwen en de economische ontwikke ling niet verslechteren, verwacht Vendex voor het gehele boekjaar eveneens een stijging van de nettowinst. Over 1992/1993 bedroeg het nettoresultaat f 124 miljoen. Het bedrijfsresultaat nam in de eerste helft van het boekjaar toe van f 43 miljoen tot f 100 miljoen. Van onze verslaggever Den Bosch - Gedeputeerde De Geus van economische zaken heeft zijn ambtenaren opdracht gegeven om uit te zoeken in hoeverre de werkgelegenheid bij Fokker Aircraft Services in Woensdrecht gevaar loopt als gevolg van het provinciale luchtvaartbeleid. Vanuit de ondernemingsraad van deze onderhoudstak van Fokker is de vrees geuit dat het bedrijf wellicht moet verkassen nu de provincie paal en perk stelt aan het civiel medegebruik van de vliegbasis. Dat beleid staat verwoord in de Notitie Luchtvaart en is afgelopen maandag gesteund door de leden van de statencommissie voor mi lieu. Gisteren kwam de directie van FAS, waar 1150 mensen werken, echter met een verklaring waar in ze het tegendeel beweert. „Het voortbestaan van FAS wordt op geen enkele wijze in gevaar ge bracht door de beperkingen die de onderneming in de Notitie Luchtvaart heeft opgelegd. Een De Geus foto foto de stem/johan van gurp openstelling van zeven dagen per week, 24 uur per dag zou vanzelfsprekend ideaal zijn, maar is nu niet aan de orde", aldus de directie. Er wordt in de verklaring gerept over een 'uitstekende samenwer king tussen de vliegbasis Woens drecht, de gemeente Woensd recht en FAS' en over gesprek ken 'in de nabije toekomst over mogelijkheden die tot beperking van de geluidsoverlast kunnen leiden'. De Fokker-directie hoopt met de verklaring de onrust onder het personeel te sussen na publica ties over een mogelijk order- en banenverlies bij FAS en een mo gelijk vertrek uit Woensdrecht als gevolg van de beperkte ope ningstijden van de vliegbasis Woensdrecht. Gedeputeerde De Geus zei giste ren na afloop van de statencom missie voor economische zaken verrast te zijn geweest door de noodkreten van Fokker, zoals die afgelopen maandag door or- leden en een directielid werden geuit. „Ik heb niet eerder signa len gehad dat Fokker door pro vinciaal beleid in moeilijkheden zou komen, terwijl de notitie toch al weer enige tijd uit is", aldus De Geus. „Het spreekt voor zich dat het behoud van werkgelegenheid voor de regio West-Brabant ook mij ter harte gaat. Daarom wil ik van onze ambtenaren horen wat er aan de hand is voordat ik inhoudelijk kan reageren. Maar ik vraag me wel af of de notitie over nieuwe activiteiten zo gele zen, moet worden als door Fok ker wordt verondersteld". Van onze verslaggever Hank - Constructiewerkplaats en machinefabriek Hollandia- Lubbers in Hank moet het voortaan zonder directeur F. La Lau stellen. Nadat bekend is geworden dat hij bij een concurrent had gesol liciteerd, is hij door de directie in Krimpen aan de IJssel op non-actief gesteld, meldt E. Pen- tenga, distrietsbestuurder van de Industriebond FNV. La Lau was sinds 1984 directeur van de Hol- landia-vestigingen in Hank en Geel (B). Topman Jongejan van Hollandia in Krimpen heeft nu ook de dagelijkse leiding in Hank op zich genomen, aldus Pentenga. La Lau heeft inmiddels bij de concurrent emplooi gevonden. Volgens Pentenga heeft zijn ver trek niets te maken met moei lijkheden bij het bedrijf. Het gaat volgens de Industriebond ondanks de malaise in de me taalsector zelfs goed met Hollan dia in Hank, dat tot het einde van dit jaar nog voldoende or ders heeft. Er werken in Hank honderdzestig mensen. Pentenga: „La Lau kreeg een kans zijn positie te verbeteren en die heeft hij aangegrepen. Hij zat natuurlijk toch in een regie functie, want de zaken werden vanuit Krimpen bepaald". De Industriebond is niet onte vreden over de verandering in de Hollandia-directie. „Het wordt er voor ons eigenlijk beter op", zegt Pentenga. „Want eerst had den we in La Lau een tussenper soon, terwijl we nu rechtstreeks met de mensen in Krimpen za ken kunnen doen". Om Jongejan waar te nemen als hij niet voor Hank beschikbaar is, is er volgens Pentenga een hoofd produktie aangesteld. De ondernemingsraad heeft nog geen advies uitgebracht, maar is volgens Pentenga wel positief over de verandering. Woordvoerder Kooien van Hol landia in Krimpen bevestigt dat La Lau na een aanbod ergens anders werk heeft gevonden maar wil verder weinig kwijt. „Hij heeft een keerpunt in zijn leven bereikt, zoals dat bij ieder een kan gebeuren. Einde be richt". La Lau was gisteren zelf niet voor commentaar bereikbaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7