ampina-fabriek langer open
fde^ersS6 winstciif,ers
Shell Moerdijk zakt af naar de subtop
(edlloyd schrapt in
iederland 150 banen
tsx ^iard mark
>rknemers kunnen nog ruim een jaar in Zevenbergschen Hoek blijven
tómler-Benz wil drastisch
[^organiseren in Duitsland
De Geus wil duidelijkheid
over werkgelegenheid FAS
Directeur Hollandia Hank
vertrekt naar concurrent
ECONOMIE
A6
[itrijverbod
loor mest
iiaand langer
Aan de slag
Tikken
Verstandhouding
Boos
ECONOMIE KORT
|18 SEPTEMBER 1993
AFSTEM
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993
36,40
ford motor
43,50
gen. electric
14,10
gen motors
62,30
goodyear
93,20
hewlett-pack.
int. bus mach.
60,60
int. tel.tel.
62,50
kim airlines
mcdonnell
merck co.
08,00
mobil oil
penn central
philips
77,20
primerica
75,30
royal dutch
955,00
sears roebuck
48,20
sfe-south.pac.
20,70
texaco inc
54,20
united techn
westinghouse
41,50
whitman corp
woolworth
48,20
32,20
35,60
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
63,60
bewerkt
4,30
57,50
44,70
36,20
665,00
62,00
11,60
19,10
46,30
14,80
25,10
71,60
(7/09
hv»
I2
|y
■63/s
|73/»
mm
J35%
|37^
|38V>
148' -
I m
165 Vis
5416 55
98'/. 93vt J
(J,
W. (1
5Ü
93/, J);|j
I
88» tin I
31» JIHl
If 1
sn
19» m
O
98 V, I
51» Bj, I
19» lm I
85 H- I
5'« SI» I
13* I
15» IS
35» j(
20,340-20,940 per J
22,540 pertf
305-215 pgr J
320 peru
vk vorige koers
sk slolkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend]
I gedaan en bieden ex divn
45,00
414
1,50
1,50
180,00
568
0,85
0,20 i
185,00
284
0,?0a
0,05 f
185,00
254
1,30 a
1,30a
180,00
417
0,50
0,05
100,00
315
0,80
0,60
330,00
439
15,00
15,00
335,00
430
10,20 a
10,10 a
340,00
561
5,30
5,00
345,00
847
1,80
0,10
350,00
1691
0.20
0,10
350,00
360
4,90
5,00
355,00
573
3,20
3,00
360,00
317
4,40
4,50
340.00
328
0.40
0,10
345,00
965
1,70
0,10
350,00
1622
4,90
4,90
355,00
414
10,00 b
10,00
360,00
577
15,50 a
15,00
320,00
496
1,20
1,00 a
340,00
1213
4,50
3,80
345,00
595
6,40
5,40
350,00
950
8,50 b
7,60
355,00
278
11,80 b
10,70
340,00
524
9,50 a
8,50
320,00
400
9,50 a
7,50
350,00
252
9,00
9,30
390,00
400
10,00
10,00
40,00
272
3,00
2,50
75,00
408
1,00
1,30
35,00
373
2,10
2,00
37,50
320
0,60
0,80
35,00
2635
1,50 a
1,50
45,00
260
1,40
97,00
860
6.60 a
6,55
185,00
608
1,40
130
190,00
613
0,60
0,60
195,00
276
0,20
0,30
170,00
510
14,50
13,80
170,00
2332
1,90
2,10
35,00
360
0,10
0,10 a
30,00
594
4.40
5,00
35,00
353
0,90
1,10
2,40
35,00
254
2,30
30,00
344
5,70
6,30
0,20
35,00
327
0,80
35,00
364
1,30
1,30
640,00
283
1,20
0,10
210,00
474
3,20 b
3,50 b
190,00
390
5,00
4,50
37758 "Communications Ma,lfyw,ijjil1
Frederikstraat';^
Baarle Nassau. Het geven va
nelux B.V
Lnze verslaggever
Tain van Damme
ijtenbergschen Hoek - De
Lek van Campina Mel-
L in Zevenbergschen
blijft nog een jaar
L Dat betekent dat on-
iveer de helft van de hon-
L mensen die er nu nog
Men, tot eind volgend
L. in Zevenbergschen
Lkkan blijven. Aanvan-
Ijjk was het de bedoe-
L de produktie eind dit
'irvolledig stil te leggen.
L «beurt niet omdat Campina
Ckanie langer dan verwacht
1: wachten op de vereiste ver
gunningen om de vestiging in
Den Bosch uit te breiden. De
directie van Campina Melkunie
wil nog altijd de boterproduktie
van de fabriek in Zevenberg
schen Hoek overbrengen naar de
Noordbrabantse hoofdstad. De
produktie van melkpoeder die
bestemd is voor de export, wordt
overgenomen door een Duits be
drijf. Met de verwerking van
wei, een restprodukt, is Zeven
bergschen Hoek inmiddels al ge
stopt.
De fabriek in Zevenbergschen
Hoek wordt tot eind volgend
jaar gebruikt om een overschot
aan melk op verantwoorde wijze
kwijt te kunnen. In 1991 dacht
Campina Melkunie nog dat het
aanbod van melk sterk zou ver
minderen. Daarom werd er een
reorganisatie-plan uitgewerkt.
Daarbij sneuvelde de vestiging
in Zevenbergschen Hoek.
Nu blijkt echter dat er door de
melkboeren 110 miljoen liter
meer aangeboden wordt. De
boeren mochten meer melk op de
markt brengen wat tot gevolg
had dat er minder boeren stop
ten.
„Voor dat overschot was nog
geen bestemming gevonden",
zegt Johan van Ginneken die als
OR-lid en namens de voedings
bond FNV nauw betrokken is bij
de plannen. „Wij hebben hier
nog voldoende apparatuur staan
om dat te kunnen opvangen. Een
droogtoren wordt straks weer
gebruikt om melkpoeder in op te
slaan".
„Zevenbergschen Hoek open
houden voor alleen de boterpro
duktie is niet rendabel", zegt
Van Ginneken. „Daarom zullen
we ook weer zelf melkpoeder
voor de export produceren. Dat
zou uitbesteed worden aan ande
re bedrijven in het buitenland,
onder andere een Duits bedrijf.
Dat zal nu op een lager pitje
gezet worden".
Volgens Johan van Ginneken
lijkt het door de directie van
Campina Melkunie gelanceerde
plan, veel op een eerder op tafel
gelegd plan. Dat plan was af
komstig van de werknemers uit
Zevenbergschen Hoek die de fa
briek wilden redden van de on
dergang. „Weliswaar in afge
slankte vorm, maar er was een
reddingsplan. Dat plan is echter
volledig van de tafel geveegd.
Maar ja, als we dit nu bekijken,
kunnen we niets anders zeggen
dan dat er veel raakvlakken
zijn", aldus Van Ginneken.
Een woordvoerder van Campina
Melkunie ontkent dat. „Dat ver
haal klopt niet, want wij gaan
nog altijd uit van sluiting. Dat
plan uit Zevenbergschen Hoek
ging uit van doorgaan met de
fabriek. Dat zat en zit er niet in.
Eind volgend jaar gaat de fa
briek definitief dicht".
Van een uitbundige stemming in
de fabriek is overigens geen
sprake. Johan van Ginneken: „Ik
heb me afgevraagd, is dit nou
goed of slecht nieuws? Ik bedoel,
kunnen we nou praten van een
goed beleid? Want wij blijven
erbij dat ons plan van toen heel
veel op dit plan lijkt. Waarom is
er toen niet gezegd, zo kan het
wellicht ook".
„Een voordeel is wel dat we nu
een jaar langer de tijd hebben
om de mensen over te plaatsen.
Daar zijn we trouwens al drie
jaar mee bezig. Momenteel heb
ben we zo een twintig probleem
gevallen. Als de fabriek inder
daad sluit, zullen die mensen
toch ook overgeplaatst moeten
worden. Aan echt open blijven
denken we voorlopig maar niet,
hoewel hier nog drie werkloze
poedertorens staan. Die kunnen
zo in gebruik genomen worden".
Eind volgende week wordt het
plan van de directie in de ver
schillende ondernemingsraden
van de Campina Melkunie be
sproken.
Klteidam (anp) - Bij het transportconcern Nedlloyd gaan 300
Lesplaatsen verloren als gevolg van een wijziging van de
Jganisatie. In Nederland komen 150 banen te vervallen. Ook
Ichterbedrijven in Duitsland en België worden getroffen.
ziekbeoefenaars.
70088 C D B Trading, Mechelaarstraat
4903 RE Oosterhout NB. Groot»
diverse roerende goederen groepen.
NIEUWE INSCHRIJVINGEN HANDELS
GISTER TILBURG
37746 Yurdakos Special Cars Griegs
601, 5011 HN Tilburg. Tussenhandel mi
to-accesoires. t - h
37747 Adviesbureau Psychoselect. hen
straat 303, 5038 RL Tilburg. Psycholog
adviesbureau op het gebied van we
en selectie, loopbaanbegeleiding en
rière - oriëntatie.
37748 H T C Van Den Heuvel Jrading wj
pany Schouwburgring 184, 503# iw
burg. Groothandel in voedingssuppie
37749 Ans de Laat - van Dijck. H|erde
Beek 11,5032 RN Tilburg. Pedicure- I
37750 Herrero Holding B.V. GoirkesM
5046 GC Tilburg Het deelnemen in, «y
geven aan, toezicht houden op en
ren van ondernemingen, daaronce
pen het vervullen van funct|esA^5
teur, adviseur en dergelijke. Aiie j
ruimste zin van het woord. 1
37751 Hyacint Beheersmaatscnapji 1
burg BV. i.o. Hyacintstraat 1!J
Tilburg Beheren en beleggen veffli 9
37752 J.FM Van Summeren LuJ
straat 25, 5045 WE Tilburg. P,aatse
keukens.
37753 Daemen Beheer
Broekzijde 8a, 5066 PG rm0g
het beheren en beleggen van f«
alsmede het voeren van directi j
dere ondernemingen. w m V
37754 Spoor- en grondwerk k
Oosterwijk B.V.Broekstraat M, 3
Molenschot. Het deelnemen in 1
dernemingen. macW?
a 37755 Spoor- en grondwerk i
Oosterwijk B.V Broekstraat ö- gJ
Molenschot Het deelnemen in 1
dernemingen van tj
37756 Bouwkombinatie Heerkei3 t
vel/Remmers VOF. Prof. Dond ^1
5017 HL Tilburg Corr. P°stb^aa|Sclir
Tilburg Bouw- en aanneming*
37757 "Van Wijk CommunicatifJÏ,1
ment" Frederikstraat 11,
de Vervoersbond FNV
ii liet echter om een verlies
l arbeidsplaatsen, waar-
[sl65 in Nederland. Nedlloyd
iat gedwongen ontslagen
vermijden zijn, maar de
|den FNV en CNV accepteren
gedwongen ontslagen. Het
enverlies komt overigens bo-
t:p het in april aangekondig-
jierlies van 2000 arbeidsplaat-
t organisatiewijziging houdt
1 decentralisatie in van de
ftrisie Nedlloyd Lijnen (4.130
pdewerkers) en de samenvoe-
ig van de groupage-activitei-
van de divisies Nedlloyd
lid Cargo (2.660 medewerkers)
■Nedlloyd Unitrans (2.900 me-
ptkers). De wijzigingen wor-
inonze Haagse redactie
ig - Boeren mogen in
jtember 1995 geen mest meer
■rijden op grasland. Het kahi
li heeft gisteren besloten het
fcjverbod vanaf 1995 met één
pand te verlengen. Tot nu toe
fsht van van oktober tot en
k januari geen mest worden
Ëpeden. Ook mag er vanaf
Bi minder mest op het land
pden gebracht. De besluiten
peen uitwerking van de voor-
ais uit de Notitie Mest- en
pomakbeleid Derde Fase.
I september kan het gewas
Rits beperkt de mineralen uit
l»est benutten. Hierdoor komt
peer nitraat in het grondwa-
TVanaf 1995 mag op maisland
™»aal 110 kilogram fosfaat
er hectare worden uitgereden.
F grasland gaat een norm
F® van 150 kilo per hectare,
waren de normen vastge-
respectievelijk 125 en
'gram fosfaat. De aan-
FPing is nodig omdat Neder-
anders niet aan de interna-
pale milieuverplichtingen kan
en
den dit jaar en begin volgend
jaar gerealiseerd. De efficiency
maatregelen worden nu doorge
voerd omdat de binnengrenzen
van de EG zijn vervallen.
Volgens de bond verdwijnen bij
het kantoor in Rotterdam van de
rederij Nedlloyd Lijnen 75 ba
nen. Bij het wegtransport en het
groupagevervoer komen 235 ba
nen te vervallen. Volgende week
hebben de bonden overleg over
de aangekondigde ingrepen.
Woensdag spreken zij met be
stuursvoorzitter drs L. Berndsen.
De FNV-bond is, aldus bestuur
ster Agnes Jongerius, geheel ver
rast door de ingreep omdat be
stuursvoorzitter Berndsen nog
geen week geleden in het Nedllo-
yd-personeelsblad Parade her
haalde dat de reorganisatie en
kostenreductie bij het transport
concern 'op schema' liepen. Er
was een tegenvallertje door de
lage prijzen in het vervoer van
containers, zowel ter zee als over
land. Maar aanvullende maatre
gelen, bovenop de al eerder aan
gekondigde reorganisatie, ver
wachtte hij niet. Bij de presenta
tie van de halfjaarcijfers in au
gustus bracht Berndsen een
soortgelijke boodschap.
Bij de divisie Nedlloyd Lijnen
komt door de decentralisatie de
winstverantwoordelijkheid te
liggen in de zwaartepunten Azië
(Hongkong), Europa (Rotterdam)
en Noord-Amerika (Atlanta). De
groupage-activiteiten van de
Nedlloyd Road Cargo en Nedllo
yd Unitrans worden samenge
voegd tot de nieuwe divisie Ned
lloyd Road Cargo-nieuwe-stijl.
Het hoofdkantoor van Nedlloyd
Road Cargo-nieuwe-stijl wordt
in Dusseldorf gevestigd.
De wegtransportactiviteiten van
de huidige divisie Nedlloyd Road
Cargo worden samen met ver
voerder Wim Vos ingebracht in
de bestaande divisie Logistic
Services. Daarmee komt de oude
divisie Nedlloyd Road Cargo te
vervallen. Van Logistic Services
maken ook Faxion (kleding ver
voer) en Nedlloyd districenters
deel uit.
37757 "Van Wijk Comrnu™M««
it". Frederikstraat ,5Lburea»J
Nassau. Public-relations adviet„| 8
initiations Manage'
oaarie ivassau neiyev®- "~t|3ren
tie-adviezen en het implemen ^e(jrijvfl
ze adviezen bij organisaties e^cts
het beleggen van verfPog!jre
n- onroerend goed, hypötneca ef) g0
e- deringen, spaar- en depositoy
dere waardepapieren. uaas
37759 Secretariaatsbureau wflC\
at dertstraat 7, 4861 PS GbaajJ' v
van secretariële werkzaamhed®"
37760 Hepromii BV i.0. W™**
n, 15, 5015 TG Tilburg, Corr. r #a
L 5004 JD Tilburg Produktie M"
en export van dierlijke voe9 ,npnistraat
37761 Videocorner. Korenblo®
k- 5025 PP Tilburg. Corr. I
97,5025 PN Tilburg Videotbea
Pjjsart (dpa/afp) - Daimler-Benz, Duitslands grootste in-
f®êle concern, gaat drastisch reorganiseren na een sterke
ta' in de eerste zes maanden van dit jaar. Volgens
pursvoorzitter Edzard Reuter worden er in de periode tot
'volgend jaar zo'n 35.000 banen geschrapt.
verdwijnt bijna tien
11 a van het huidige perso-
■pestand. Er zullen ook ge-
B 8® ontslagen vallen, zo
Keuter gisteren laten we-
r fj^atmehirering zal bijna
bedrijfsonderdeel on-
j...,laten- De topman wil de
Re iner jaar zo'n acht mil-
i ^rk besparen.
ii ^aimler-Benz-onderdeel
Li. e^ter heeft volgens
fcder B van Veen geen
|2de operatie: „De plan-
r «tbengeen invloed op Fok-
L,0vered dab Reuter over
pi el edriiven praat, maar
Ibfncv a3n heelnemingen".
Ifc yeen is Fokker een
Mn. ,'g bedrijf met een ei-
KnVerantwoordelijkheid.
Lri is gedwongen te
Kruit rste 2es maanden
Fi»n[Jf^aan door de Tecessie
het n/ buitenland. Ook
IC "Ctern,veel last ^n de
PfeaJds nettoresul-
I nts 168 mihoen mark.
IWaa? Wer^nemers zagen
R dalen met 13
K de i "hijard mark.
hndhl6. economische
"a begmt Daimler eerder
Daimler-topman Reuter
foto dpa
met de reorganisatie dan ge
pland. Vooral in Duitsland val
len harde klappen. De huidige
afslanking komt bovenop de al
lopende herstructurering. In drie
jaar tijd - van 1992 tot en met
1994 - gaat het aantal werkne
mers met twintig procent om
laag. Eind 1991 werkten er nog
305.000 mensen in 'Standort
Deutschland'. Uiteindelijk blij
ven er ongeveer 240.000 mensen
over.
Werknemers van Shell Moerdijk bezig met een inspectiebeurt.
Onverwacht hard is de klap voor
Shell Moerdijk. Met de vierde
sanering van het chemiebedrijf komt
het totaal aantal geschrapte banen op
435. Daar Shell altijd vol trots heeft
beweerd dat één Shell-baan staat
voor drie arbeidsplaatsen buiten de
poort, komt het verlies aan
arbeidsplaatsen in West-Brabant op
een slordige 1700 uit. Shell verhuist
met de inkrimping van 1085 naar 650
mensen van de top naar de subtop
van het Westbrabantse bedrijfsleven.
Door onze redacteur Willem Reijn
SHELL MOERDIJK was door de jaren een
van de belangrijkste bedrijven van West-
Brabant. Wie over de Moerdijkbrug Bra
bant binnen rijdt, ziet als eerste aan de
rechthand de contouren van de chemische
fabrieken, 's avond gemarkeerd met de tal
lozen lichtjes. Voor de vestiging werd eind
jaren zestig besloten het industrieterrein
Moerdijk aan te leggen. Shell kocht 500
hectare grond, bebouwde er 150 van en liet
de rest braak liggen.
Het industrieterrein Moerdijk werd pas
bijna twintig jaar na de aanleg en na
tweehonderd miljoen gulden aan verliezen
voor de deelnemende gemeenten en provin
cie alsnog een succes.
De topmanagers van Shell Moerdijk, dat
gemiddeld steeds 950 tot 1000 mensen in
dienst had, waren jarenlang beeldbepalend
voor het bedrijfsleven in deze regio. De
eerste directeur ir. P. Teunissen was na zijn
carrière bij Shell als voorzitter van de
Kamer van Koophandel de eerste man van
het bedrijfsleven, de vorige topman ir. G.
Brogtrop was de spreekbuis van een college
van topmanagers van de grootste bedrijven
in West-Brabant.
Shell Moerdijk zal blijvend een kleiner
bedrijf worden, zegt directeur ir. F. de
Koning deze week in een interview in het
bedrijfsblad Shell Profiel. „Het verhaaltje
als zou de dip in de basis-chemie cyclisch
en dus tijdelijk zijn, gaat niet op. Dat is
hier al veel te lang gedacht. Er zijn structu
rele veranderingen die vooral West-Europa
treffen. Het goedkope aanbod uit de Vere
nigde Staten, de nieuwe en efficiënte capa
citeit in het Verre Oosten, de lage lonen en
weggevallen markten in Oost-Europa. We
moeten er dus rekening mee houden dat de
vraag vanuit West-Europa blijvend lager
zal zijn en dat traditionele markten ver
dwijnen."
Dat is een ander verhaal dan tot nog toe in
Moerdijk viel op te vangen. Dat was meer
het geluid van de tienjaarlijkse crisis, die
moet worden overleefd om te genieten van
nieuwe hoogconjunctuur.
Precies anderhalf jaar terug ging Shell
Moerdijk van start met de operatie Focus.
Toenmalig directeur ir. G. Brogtrop zei dat
zijn fabriek weer concurrerend moest wor
den met andere Shell-vestigingen. Een ver
gelijkende interne studie wees uit dat Shell
Moerdijk per eenheid produkt meer mensen
en meer kosten gebruikte in vergelijking
met Shell Godorf in Duitsland.
Bovendien was Shell Moerdijk sterk op
groei gericht. Aan het einde van de jaren
tachtig waren de bomen de hemel inge
groeid en investeerden alle chemie-con-
cerns miljarden in nieuwe fabrieken.
Directeur Brogtrop had bij zijn aantreden
in Dagblad De Stem gezegd dat hij zich als
geboren Westbrabander extra verantwoor
delijk voelde en hard aan de slag zou gaan
om de 350 hectare braak liggende grond op
Moerdijk met nieuwe projecten te benutten.
Het liefst zou hij op Moerdijk samen met
BASF Antwerpen en Dow Terneuzen voor
1,2 miljard een nieuwe ethyleenkraker
gebouwd.
Uiteindelijk bouwde BASF de kraker in
Antwerpen met Dow als grote klant, die
eind dit jaar de eerste leveringen mag
verwachten. Aan Moerdijk gingen vervol
gens ook kleinere, maar interessante nieu
we projecten voorbij. De produktie van de
juist ontwikkelde hoogwaardige kunststof
Carillon ging bijvoorbeeld naar Engeland.
Ondertussen vertraagde de economie en de
basis-chemie kreeg harde tikken te verwer
ken. De economische teruggang werd verer
gerd door het opleveren van de tijdens de
hoogconjunctuur geplande fabrieken. Hoe
wel de vraag redelijk op peil bleef, kwam
de prijs onder druk te staan door de nieuwe
capaciteit. In twee jaar tijd wordt de prijse-
rosie voor bulkchemicaliën op twintig tot
dertig procent geschat.
Op Moerdijk had Shell een organisatie
opgebouwd, die op groei was gericht. Het
werknemersbestand was gegroeid tot 1085
mensen, toen Brogtrop in maart 1992 met
zijn Focus-plan kwam. De organisatie
moest efficiënter, de kosten lager en de
mentaliteit beter. Want Shell Moerdijk was
van een moderne fabriek verworden tot een
bureaucratische organisatie, met een uitste
kend bedrijfsrestaurant en mensen die al
leen per computer met elkaar communi
ceerden.
Omdat er geen nieuwe projecten zouden
komen, kon de bezetting terug naar 950
mensen, kondigde Brogtrop aan. Een half
jaar later was Brogtrop allerminst gechar
meerd van de resultaten. De werknemers
moesten eens wat meer gaan werken en wat
minder mopperen, zei hij publiekelijk. In
verband met de moeilijke marktomstandig
heden moest het aantal werknemers terug
naar 850.
Enkele maanden later bleek dat aantal al
weer teruggebracht naar 790. Formeel werd
het ontkend, maar feitelijk was het de
derde sanering. Achteraf blijkt overigens
dat Shell zelf al weer twintig mensen lager
uitkwam op 770. „Bij handhaving van de
bestaande activiteiten bleek na uitvoerige
studie 790 mensen te horen", zei Brogtrop
foto cor viveen
in zijn afscheidsinterview in De Stem. „We
hebben de wensorganisatie van de bodem af
opgebouwd".
Het aantal van 790 mensen was volgens
Brogtrop nodig voor het laten draaien van
de fabrieken. Maar Brogtrop werd getrans
fereerd naar het Shell-hoofdkantoor in Den
Haag en opgevolgd door de jonge saneerder
ir. F. de Koning.
De machtsovername betekende voor waar
nemers de voorbode van een hardere lijn.
De Koning, in het eigen bedrijfsblad een
koele kikker genoemd, kent de geruchten.
„Ik word er gek van", zegt hij in het
interview met Shell Profiel. Om meteen te
ontkennen: „Ik ben hier niet gekomen om
Moerdijk af te bouwen, ik heb Focus niet
afgezworen, Moerdijk verdwijnt niet, Moer
dijk komt niet onder het management van
Pernis".
De Koning kraakt over zijn voorganger
enkele kritische noten. Over mogelijke ont
slagen zegt hij: „Ik heb wèl het voordeel
- tussen aanhalingstekens - dat ik, hoewel
ik er woon, nog niet zo diep geworteld ben
in de Westbrabantse samenleving. Ik kan
wat broodnodige afstand nemen". Die kan
Brogtrop, geboren Westbrabander, onder
meer voorzitter van de Taptoe Breda en
ex-voorzitter van het ondernemersplatform
West-Brabant, in zijn zak steken.
Elders zegt hij: „We kunnen in alle nuch
terheid vaststellen dat de verstandhouding
tussen het management en de onderne
mingsraad jarenlang slecht is geweest".
Overigens verloor de ondernemingsraad een
zaak voor de ondernemingskamer in Am
sterdam over mogelijke ontslagen, toen De
Koning al directeur was.
De resultaten van de Brogtrop ingezette
campagne voor een mentaliteitsverande
ring, houden volgens De Koning blijkbaar
ook niet over. „Ik verwacht van mensen in
het hogere en middenkader dat ze werkelijk
gaan nadenken over hun eigen functie en de
invulling ervan", zegt hij anderhalf jaar na
de eerste oproep van Brogtrop.
Na de zorgvuldige opbouw van het perso
neelsbestand onder Brogtrop, die dus uit
kwam op 790 mensen, roept de nieuwe
sanering vraagtekens op bij districtsbe
stuurder W. Marks van de Industriebond
FNV. „Als er eerst 790 mensen nodig zijn en
nu wil men terug naar 650 mensen, hoe
staat het dan met de veiligheid?", tekent zij
aan bij de mooie formulering van Shell dat
alles vorm kan krijgen 'binnen de strikte
normen van bedrijfszekerheid, veiligheid en
milieu'.
„De mensen zijn echt emotioneel over de
plannen", zegt Marks. „Ze zien dat er voor
de Shell-werknemers die vertrekken, bui
tenaannemers terugkomen. Die zijn goed
koper. De mensen zijn gewoon boos, want
bij Shell doen ze zó gemakkelijk over die
saneringen".
James Joyce op nieuw Iers bankbiljet
Dublin - Ierland heeft een nieuw bankbiljet van tien pond
gekregen. Het blauw-groene biljet werd vrijdag gepresenteerd
en toont Ierlands beroemdste schrijver James Joyce (1882-1941).
De schrijver adviseerde in een van zijn laatste grote werken
'Finnegan's Wake' om 'de pond vast te pinnen om de duivel te
temmen'. De Ierse minister van Financiën Bertie Ahern moest
evenwel verslaggevers bij de presentatie van het biljet bekennen
dat 'we het creatieve genius van Joyce zeer bewonderen, maar
zijn financieel advies niet zullen opvolgen, voorlopig althans'.
Het Ierse pond zweeft sinds de marge van het Europees
Wisselkoersmechanisme (EMR) in het Europees monetair Sys
teem (EMS) is verruimd van 2,25 naar 15 procent, begin vorige
maand.
Smit saneert bevoorradingsvaart
Rotterdam - Het Rotterdamse sleep-, bergings- en bevoorra
dingsbedrijf Smit Internationale gaat de bevoorradingsvaart
herstructureren. Hoeveel banen daardoor verloren gaan is
volgens een woordvoerder van het concern nog niet bekend. De
vakbonden hebben de verzekering gekregen dat er van gedwon
gen ontslagen geen sprake is.
Volgens Smit boekte de sector Shipping, waarvan bevoorrading
deel uitmaakt, in de eerste zes maanden van dit jaar een lagere
bedrijfswinst dan in de overeenkomstige periode vorig jaar.
Ondanks de verslechtering van de resultaten in de sector
Shipping vertoonden de resultaten van Smit Internationale als
geheel een sterke verbetering. Het verlies werd gereduceerd van
f 14 miljoen tot f 0,7 miljoen.
Vendex uit rode cijfers
Amsterdam - Het nettoresultaat van Vendex International is in
de eerste zes maanden van het boekjaar 1993/94 (1 februari tot 1
augustus) flink gestegen; van een verlies van f 95 miljoen in
1993/93 tot f 9 miljoen.
Als het consumentenvertrouwen en de economische ontwikke
ling niet verslechteren, verwacht Vendex voor het gehele
boekjaar eveneens een stijging van de nettowinst. Over
1992/1993 bedroeg het nettoresultaat f 124 miljoen.
Het bedrijfsresultaat nam in de eerste helft van het boekjaar toe
van f 43 miljoen tot f 100 miljoen.
Van onze verslaggever
Den Bosch - Gedeputeerde De Geus van economische zaken
heeft zijn ambtenaren opdracht gegeven om uit te zoeken in
hoeverre de werkgelegenheid bij Fokker Aircraft Services in
Woensdrecht gevaar loopt als gevolg van het provinciale
luchtvaartbeleid.
Vanuit de ondernemingsraad
van deze onderhoudstak van
Fokker is de vrees geuit dat het
bedrijf wellicht moet verkassen
nu de provincie paal en perk
stelt aan het civiel medegebruik
van de vliegbasis. Dat beleid
staat verwoord in de Notitie
Luchtvaart en is afgelopen
maandag gesteund door de leden
van de statencommissie voor mi
lieu.
Gisteren kwam de directie van
FAS, waar 1150 mensen werken,
echter met een verklaring waar
in ze het tegendeel beweert. „Het
voortbestaan van FAS wordt op
geen enkele wijze in gevaar ge
bracht door de beperkingen die
de onderneming in de Notitie
Luchtvaart heeft opgelegd. Een
De Geus foto
foto de stem/johan van gurp
openstelling van zeven dagen
per week, 24 uur per dag zou
vanzelfsprekend ideaal zijn,
maar is nu niet aan de orde",
aldus de directie.
Er wordt in de verklaring gerept
over een 'uitstekende samenwer
king tussen de vliegbasis Woens
drecht, de gemeente Woensd
recht en FAS' en over gesprek
ken 'in de nabije toekomst over
mogelijkheden die tot beperking
van de geluidsoverlast kunnen
leiden'.
De Fokker-directie hoopt met de
verklaring de onrust onder het
personeel te sussen na publica
ties over een mogelijk order- en
banenverlies bij FAS en een mo
gelijk vertrek uit Woensdrecht
als gevolg van de beperkte ope
ningstijden van de vliegbasis
Woensdrecht.
Gedeputeerde De Geus zei giste
ren na afloop van de statencom
missie voor economische zaken
verrast te zijn geweest door de
noodkreten van Fokker, zoals
die afgelopen maandag door or-
leden en een directielid werden
geuit. „Ik heb niet eerder signa
len gehad dat Fokker door pro
vinciaal beleid in moeilijkheden
zou komen, terwijl de notitie
toch al weer enige tijd uit is",
aldus De Geus.
„Het spreekt voor zich dat het
behoud van werkgelegenheid
voor de regio West-Brabant ook
mij ter harte gaat. Daarom wil ik
van onze ambtenaren horen wat
er aan de hand is voordat ik
inhoudelijk kan reageren. Maar
ik vraag me wel af of de notitie
over nieuwe activiteiten zo gele
zen, moet worden als door Fok
ker wordt verondersteld".
Van onze verslaggever
Hank - Constructiewerkplaats en machinefabriek Hollandia-
Lubbers in Hank moet het voortaan zonder directeur F. La
Lau stellen.
Nadat bekend is geworden dat
hij bij een concurrent had gesol
liciteerd, is hij door de directie
in Krimpen aan de IJssel op
non-actief gesteld, meldt E. Pen-
tenga, distrietsbestuurder van de
Industriebond FNV. La Lau was
sinds 1984 directeur van de Hol-
landia-vestigingen in Hank en
Geel (B).
Topman Jongejan van Hollandia
in Krimpen heeft nu ook de
dagelijkse leiding in Hank op
zich genomen, aldus Pentenga.
La Lau heeft inmiddels bij de
concurrent emplooi gevonden.
Volgens Pentenga heeft zijn ver
trek niets te maken met moei
lijkheden bij het bedrijf. Het
gaat volgens de Industriebond
ondanks de malaise in de me
taalsector zelfs goed met Hollan
dia in Hank, dat tot het einde
van dit jaar nog voldoende or
ders heeft. Er werken in Hank
honderdzestig mensen.
Pentenga: „La Lau kreeg een
kans zijn positie te verbeteren en
die heeft hij aangegrepen. Hij
zat natuurlijk toch in een regie
functie, want de zaken werden
vanuit Krimpen bepaald".
De Industriebond is niet onte
vreden over de verandering in de
Hollandia-directie. „Het wordt
er voor ons eigenlijk beter op",
zegt Pentenga. „Want eerst had
den we in La Lau een tussenper
soon, terwijl we nu rechtstreeks
met de mensen in Krimpen za
ken kunnen doen".
Om Jongejan waar te nemen als
hij niet voor Hank beschikbaar
is, is er volgens Pentenga een
hoofd produktie aangesteld. De
ondernemingsraad heeft nog
geen advies uitgebracht, maar is
volgens Pentenga wel positief
over de verandering.
Woordvoerder Kooien van Hol
landia in Krimpen bevestigt dat
La Lau na een aanbod ergens
anders werk heeft gevonden
maar wil verder weinig kwijt.
„Hij heeft een keerpunt in zijn
leven bereikt, zoals dat bij ieder
een kan gebeuren. Einde be
richt".
La Lau was gisteren zelf niet
voor commentaar bereikbaar.