Week nd |REI2EN~ E4 PORTUGAL jgde in Grossarl. KORTINGEN VAN DONZEL Nederlandse tomaten en jkommers alleen nog maar mooi A Oosterburen vinden onze tomaten en komkommers niet meer om te vreten 'Wat proeft de consument eigenlijk? Daarover hebben de kwekers nog nooit nagedacht' 1)93 6 J en Rekreatie is een ■enlijke rubriek van riB ■agbladengroep. lentiereserverinaen- j NJGEN Irava INES incl. busreis |en 292,-HP; 299'.Vp Jen 397HP; 411 -vp^P |en280,-HP;287-vprPpl lor, OOC Lin. V"k ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 1 vd» - VP n r\ I HP;287,-VpPpPpj len 280 PlDORM incl. busréis pen 395,- p.p. k per super luxe ROVai ars naar Denia - Benisa ■orrevieja - La Manna tiray 04780-81725 1.00. Lid SGR nr.1673 I de gratis wintergids is mn ITUGOED!!! auslsUl" fcosta Blanca~PÈDRÈnhï (Denia) T.h. rustig geivbi lungalow. 2x2 pers s2 Kamers. Inl. 04194-2433 Met onz?Süpën?RÈÈijg Biueliner Royal Class bu len naar het zonnige eirï lomerseizoen. Sept/ot Incl. herfstvakantie S aanbiedingen 10/17'do ten met hotel of app p.Brava/Salou/Benidorrri Hele hoge kinderkortmai De winterprijzen Benidorr ■en Calpe zijn ook binner gratis brochure P|us ae banbiedingen: Frepli' 04970-1645 3RAN "CANARiA; "PÜrt Rico, 4p. lux app. o; twemb.,tennisb.,incl. vlieai P dgn v.a. 595,- p.p 01150-30001/fax 16986 Benidorm-Express; aant Busreis App. vertr. 15/u /.a. 10 dgn. 360,- p.p. inf, feanb. ook voor overwin [EREN. Bel: 040-811474 I Najaar/Winter/Voorjaar. lALGARVE 4 wkn naar d ■zon al v.a. 695,-. 8 wki Iv.a. 845,-. Wekelijks vei I v.a. 22 okt. incl. vliegre transfer,reisleiding+appar- Itement Bel nu: voor de gr; Itis brochure PRIMAVEf I Reizen (SGR) 079-426350 1 v.h. SALZBURGER LAND. 3rossarl, tel.09-43.6414.2921 I, gemoedelijke, familievrien- J2-6 pers. (1 -3 kmrs), bad of ■overdekt zwembad 30 gr., leen, zeer rustige ligging. H en loipen of gratis liftbus, feneeuwafdalingen, zonnige dgn. HP in app. met 7 dgn. 1850,- I HERFSTVAKANTIE Oosten] rijk. 7 dgs. busreis 439,1 HP incl. div. excursies! Vertr. 16/10. Garant Reizetl (SGR) 080-605800. i WANDELPLEZIER in Flati tach Karnten t.h.vak.won.21 li 5p. div.arr,htls,pens. dANS I SEN vak.adv. 085-81470f| off, vertegenw. V.V. bur. SUPER! 8 dg GLETSCHEFl skiën in Solden. Incl, busf accom.,HP en skipas. vertr! 9-23-30 okt., 6-13-27 nov.J 4-11-17 dec. v.a. 639,- vol—vol. RE KRO REIZEN 1 010-4142233 tot 2200 uur. als u vaker adverteert in de I rubriek Reizen en Rekreatie van VNU DAGBLADEN Bel voor inlichtingen: 073-125225 Informatie over adverteren' Bel REIZEN EN REKREATIE! I au:01184-88000. 1993 tegen inle- aonlijke ticket lienst naar ly per It f Sheerness se Systeembouw Oirschotseweg 120 5684 NL Best Betaalbaar bouwen beton of hout of combinatie. Vraag vrijblijvend documentatie en inlichtingen. Voor Zeeland tel. 01181-1601 tel. s 04998-95312 en 73932 of 040-5183. te kijken? Volgens de Duitse jja vinden onze oosterburen die lerballen en groene paaltjes' niet from te vréten. Ook met sommige linen is het mis. Van de tien jdelon-rozen' gaan er in de ikamer zes niet open. Hoe komt Domme kwekers in kortzichtige ®ngbesturen',zegt Neerlands jtste producent van lidcactussen tolumnist Hans de Vries. In ®eer en het Westland strijden uiek en berusting inmiddels om de irang. Peter Gerritse De veilingbesturen die het gezicht van onze tuinbouw zijn, bepa len de kwaliteit van tomaat, anjer, roos en ficus. Die besturen hebben zitten slapen en slapen nog steeds. Zelfvoldaan over de prach tige gebouwen en de omzetcijfers zijn ze ingedommeld. De consu ment wordt genegeerd. De consu ment op zijn beurt negeert nu de tuinbouw en verkiest als cadeau een cd-bon met een leuke kaart boven de gok van een bloemetje." Deze hartekreet is afkomstig van Hans de Vries, cactuskweker en vaste columnist van het 'Vakblad voor de Bloemisterij'. In zijn rubriek Stikstof fulmineert deze grootste producent in Neder land van Rhipsalidopsis (lidcactus sen) wekelijks tegen de arrogantie en de zelfgenoegzaamheid van de vaderlandse tuinbouw-monopolis- ten. Want nóg mag Nederland zich koesteren in het warme zonnetje van het alleenrecht en de voor sprong. Maar de concurrentie is in opmars en scoort. Nog maar enkele jaren geleden leken de 'Japanners van de tuinbouw' onaanraakbaar. De vroegere Sovjet-ambassadeur Romanov beweerde jaren geleden dat Nederland als een agrarische grootmacht moest worden be schouwd. Over de zelfoverschatting en de wet van de remmende voor sprong, waaraan grootmachten tenonder plegen te gaan, zei hij destijds niets. Terwijl de Sovjet unie uiteen viel en de Berlijnse Muur met de Apartheid op de mestvaalt van de geschiedenis be landden, teelde, spoot, sproeide, in noveerde en exporteerde de Neder landse tuinder lustig voort. Nog steeds is ons land de wereldmarkt leider in vleestomaat, hangpetunia en lidcactus. Om nog maar te zwij gen van 'slaapkamergeluk' en de 'komkommer voor alleenstaanden'. Maar het groene bolwerk wankelt. De wormen en woelmuizen knagen aan het wortelgestel. „Geen wonder," zegt Hans de Vries. „Ze letten alleen maar op de techniek van het telen, maar tien jaar geleden hadden ze al moeten beginnen met minstens 'drie sma ken tomaat'. Bij peren, appels en pruimen heb je dat allang." De Duitse pers heeft de afgelopen jaren genadeloos en effectief inge speeld op de latente angst bij con sumenten voor 'onnatuurlijke voe dingsmiddelen'. Holland is de Kop van Jut geworden. Er gaat geen maand voorbij of er verschijnt in een Duits tijdschrift of dagblad wel een artikel over smaakloosheid van de Hollandse tomaat en de dito krop sla, de vergiftiging van de Nederlandse bodem en de groot-industriële aan pak van onze tuinbouw. 'Als de lente komt, dan stuur ik jou... Vergiftigde Tulpen uit Am sterdam', kopten onlangs de Sch- weriner Volkszeitung en de Ros- tocker Anzeiger over een hele pagi na. FOTO MARCEL BEKKEN Ongewenst in Duitsland Maar ook serieuze opinie-tijd schriften als Der Spiegel en Natur hebben omslagverhalen gepubli ceerd over de Hollandse 'high tech-tuinbouw' met zijn energie- vretende, milieu-onvriendelijke produktiemethoden. De ware crisis is begonnen in 1990 nadat de Duitse Edeka Super marktketen had geweigerd om mee te werken aan een 'Holland Aktie'. In de meer dan duizend winkels, die bij Edeka inkopen, bespeurde men voor het eerst een afkeer van Nederlandse groenten en fruit. 'Al lemaal chemische troep,' was de meest-gehoorde kreet die Edeka registreerde. De Nederlandse exporteurs kregen het verzoek om iets te ondernemen tegen het slechte imago van de Nederlandse tomaten en sla. Deze beeldvorming bleek vooral een ge volg van de stroom negatieve pu- blikaties in de Duitse pers aan het eind van de jaren tachtig. In 1988 waren Duitse journalisten dopr het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in de kassen van het Westland en Aals meer. Ze zouden met eigen ogen kunnen zien hoe zorgvuldig en lief devol de kwekers bezig waren met het blozende ooft voor hun ooster buren. De excursie pakte rampza lig uit. Tot grote schrik van de tuinbouwvoorlichters begonnen de Duitse verslaggevers allemaal te preluderen op hetzelfde thema: de Nederlandse produktie van groen ten, fruit en bloemen is milieu-on vriendelijk, energie-verslindend en staat haaks op het verlangen van de Duitse consument naar natuur lijkheid, zon,volle grond en schone regen. Volgens veel journalisten is 'Frau Antje', dat zinnebeeld van de Hol landse frisheid, allang niet meer die maagdelijke bellefleur, maar een verlepte diva in de menopauze. De massa-pulpkrant BildZeitung trok zijn klassieke trucendoos van 'veei beweren en niks bewijzen' wijd open en suggereerde dat die anti-Duitse Nederlanders nu een koekje van eigen deeg kregen. Ook de serieuze media be steedden veel ruimte aan de 'Gewachshaus-Kultur im Westland'. Onder de kop 'Ganz ohne Erde' schreef Michael Gleich in Natur met een ondertoon van verbazing en ontzetting over de substraat-cultuur waarin kom kommers en paprika's groeien. „De planten hebben geen contact meer met de aarde, maar groeien in bedden van steenwol. Door de bed den wordt een permante stroom chemovoeding gestuurd. Elk uur wordt de voedingsoplossing door de computer opnieuw gestuurd: een beetje kali-salpeter, een snuifje Bo rax en een vleugje Zinksulfaat. De planten hangen aan draden. Het lijkt wel de 'intensive care'-afde- ling van een ziekenhuis. Het licht in de kassen wordt automatisch gefilterd, de lucht is geen buiten lucht, maar een door de computer gestuurde samenstelling van zuur stof en koolzuurgas." Een andere journalist schreef: „Men schakelt op deze manier bo- demziekten uit. Groei en produktie kunnen in hoge mate worden ge stuurd. De modernste bedrijven zijn alweer van steenwol afgestapt en laten de plantenwortels afhan gen in voedingsfilms. De produk- tieresultaten zijn verbazingwek kend. Twee miljoen komkommers per kas per jaar zijn normaal. 55 Kilo sla per vierkante meter per jaar. Het planten en oogsten ge beurt door middel van een elec- troplateau. Ultraviolette stralers doden alle ziektekiemen. De kwe kers lopen niet meer rond met schoffels maar met injectienaalden. Ee$ smakelijk!" De biochemicus Lucas Reijnders van de Stichting Natuur en Milieu werd door de Duitse media fre quent geciteerd. „Het Nederlandse oppervlaktewater wordt jaarlijks belast met 1000 kilo stikstof en 500 kilo fosfor per hectare. De poreuze steenwol moet na twee jaar worden vervangen. Dat is 200.000 kubieke meter substraat waarvoor een stortplaats moet worden gevon den." Een andere Duitse massakrant kwam met de volgende berekening: 'De Nederlandse bloembollentelers gebruiken jaarlijks 2000 ton be strijdingsmiddelen. Koploper is de byacinthenteelt die 362 kilo gif per hectare nodig heeft. De Duitse landbouw gebruikt gemiddeld 4 ki lo per hectare. Tussen Haarlem en Leiden is de bodem tot op een diepte van 8 meter vergiftigd met pesticiden.' De bloemiste Diana Buchholz uit Osnabrück dikte het verhaal nog wat aan: „Planten en bloemen uit Holland zijn zó zwaar bespoten dat het niet verantwoord is om ze zon der handschoenen aan te pakken." Bij het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen zit men met de handen in het haar. Het negatieve beeld van de Nederlandse produk- ten is een ingewikkeld mengsel van rationele en emotionele factoren. De marketing-specialisten probe ren vergeefs aan Nederlandse tuin ders duidelijk te maken dat het geen zin heeft om uit te leggen dat kasprodukten helemaal niet onge zond zijn en dat een plant om te groeien ionen nodig heeft. En dat het niet uitmaakt of ze die uit de grond haalt of uit met water verza digde steenwol. Hans de Vries denkt dat negatieve beeldvorming rondom Nederlandse tuinbouwprodukten 'mogelijk structureel is.' Hij heeft nog steeds veel waardering voor het Neder landse groenvernuft. De komkom mer voor alleenstaanden bestaat immers echt (een speciaal ge kweekte komkommer voor 1-per soonshuishoudens) De Vries: „Tomatentelers kunnen technisch alle vragen uit de markt aan. Als er een vierkante tomaat moet komen of een ovale, die in een bepaald doosje past, dan kweken ze die. Maar wat proeft de consu ment eigenlijk? Daarover hebben ze nog nooit nagedacht." Volgens De Vries zijn de Nederlan ders nog steeds 'de Japanners van de tuinbouw' maar hebben ze ver geten de lessen van hun idolen in de praktijk te brengen. „Evenals de tuinbouw wordt de Japanse indus trie gekenmerkt door vele kleine 1 bedrijven die samen een groot pro- dukt maken. Bij de Japanners ein digt het produkt als kant-en-klaar- artikel onder de eindverantwoor delijkheid van merkvoerders als Toyota of Sony. De toeleveranciers Hans de Vries: „Aan marketing, reclame en strategie wordt amper gedacht. FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA van onderdelen zijn gehouden aan strenge, consument-gerichte kwali teitseisen. In de tuinbouw echter wordt een buikartikel vervaardigd dat slechts op uiterlijke kwaliteit wordt gekeurd. De producent is vaak al vóór, maar zeker na de veilingklok onherkenbaar. Aspec ten als smaak en houdbaarheid zijn decennia lang door de veiling ver waarloosd. De veilingbesturen zien hun organisatie louter als markt plaats voor vraag en aanbod. Aan marketing, reclame en strategie wordt amper gedacht," aldus Hans de Vries. Een citaat uit een van zijn co lumns: „Vorig jaar zijn veel toma tentelers overgeschakeld op een milieubewuste teelt. Met bijtjes en torretjes zagen ze kans om schoner te telen. Na alle negatieve publici teit in de Duitse boulevardpers was er eindelijk iets positiefs te melden. 'Vlinder tomaten, schone tomaten'. Zo'n vondst is een droom van elke wasmiddelenfabrikant en zou hem maanden doen glunderen. Een mil joen of tien er tegenaan en de zuidelijke concurrentie kan wel in pakken met zijn gifballen. Maar nee hoor, ook bij de waterballen- jongens wordt de wereld geregeerd door domme kwekers in veilingbe sturen en zij hebben recent beslo ten om hun milieubewust geteelde produkt niet meer apart maar ge mengd met de traditionele smaak loze waterballen te veilen. De enorme potentie van de 'schone bal' wordt opgeofferd aan de veil- snelheid. Liever accepteert men verlies van marktaandeel en prijs dan te investeren in de toekomst. Zo slecht is het gesteld met de reputatie van de Nederlandse smaakloze waterbal dat er grote hoeveelheden in anoniem fust wor den verkocht. De koper kan ze dan verkopen als Duitse, Franse, Itali aanse of Marokkaanse tomaten. Al les is beter dan Nederlandse. Goed zo....jongens, ga zo door. Je kunt altijd nog omschakelen op rozen." Volgens De Vries duurt het niet lang meer of Nederlandse topkwe- kers zullen gezamenlijk stringente kwaliteits- en smaakeisen hanteren buiten de veilingen om. „Het is de hoogste tijd voor een eigen merk-campagne. Die Hol land-merknaam is toch kapot. Het betere deel moet uit de markt wor den genomen en er moet afgere kend worden op kwaliteit. De vei lingen denken alleen maar aan de korte termijn. Als ik een kas vol rotzooi heb en er is een koper die wil betalen, dan veilen ze de troep gewoon. Aan het belang van de consument wordt niet gedacht. Van alle aangevoerde partijen moeten ze een voorbeeld apart zetten en er een boeteregeling aan verbinden. Zestig procent van de Madelon-ro- zen blijft in de huiskamer dicht. Dat is toch onvoorstelbaar? Stel je eens voor dat van 100 Philips-kleu- ren-tv's er zestig een zwart-wit- beeld geven. Terwijl je die Made- lons wel degelijk beter kunt afleve ren als je ze enigszins laat doorrij pen. Maar voor een iets geopende roos geeft de koper op de veiling minder. Onlangs is de houdbaar heid onderzocht van Nederlandse, Deense en Franse begonia's. In de herfst viel 50 procent van- de Ne derlandse planten binnen zes we ken weg door stengelrot. Bij de Deense exemplaren was dit 15 pro cent. In de winter waren deze per centages respectievelijk 19 en 9 procent. Catastrofale resultaten. Weet je wat de onderzoekers ervan zeiden? Kijk, de Nederlandse bego nia heeft tweemaal zoveel bloem als de Deense. Valt de helft van de Nederlandse uit dan hebben ze toch evenveel bloemen." Hoewel hij de Duitse overgevoelig heid voor het overmatig gebruik van bestrijdingsmiddelen in Neder land aanvankelijk als 'onzin' af doet wil De Vries later in het gesprek wel toegeven dat we hier veel meer gif gebruiken dan in de ons omringende landen. „Maar het gebruik is inmiddels gigantisch teruggedrongen. Wat ons dwarszit is dat we niet één torretje of beestje Engeland of Ja pan mogen binnenbrengen. Maar bloemen die wij importeren wor den niet gekeurd op 'ellende'. Zo is de gevreesde 'Californische Trip' bij ons binnengekomen, een beestje dat bijna niet kapot te krijgen is en waartegen we twee keer in de week moeten spuiten. Het terugdringen van de chemie, de enorme opgang van de biologische middelen..., dat alles weten we slecht te verkopen. We hadden dit allang aan de Duit sers duidelijk kunnen maken. Maar zoiets vergt geld en fantasie. Die fantasie kun je kopen bij goeie reclame-bureaus. De mens is in hoge mate een irrationeel wezen. Als je de tv-commercials mag gelo ven dan wachten alle vrouwen te genwoordig toch met ingehouden vreugde op het moment dat ze eindelijk weer heerlijk ongesteld worden? Ik zou zeggen: veiling voorzitters, verdiept u zich eens in de filosofie achter het driedubbel absorberende inlegkruisje met dry- weave."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 37