Weekend E3 'Sm is de breedste erotische vorm die er te verzinnen is' 'Het is geen ziekte. Je bent niet gestoord, gek, afwijkend' voor veel mensen moeilijk zijn te begrijpen. „In het sm-spel is pijn voor sommi gen een prikkel. Het is het beste te vergelijken met sport. Je denkt dat je niet meer kunt en als je bent doorgegaan geeft dat een enorme bevrediging. De pijn hoort thuis in de omgeving van het spel. Het is niet zo dat iemand die in het spel een bepaalde pijn kan verdragen daarbuiten een blauw oog geslagen wil worden. Of dat iemand die met een verkrachtingsfantasie rond loopt in het Vondelpark verkracht wil worden. Er zal wel eens iemand een blauwe plek aan overhouden. Daar blijft het meestal bij. Het gaat niet zover dat je blijvend invalide bent. Met uitzondering van één spelvariant waarbij een merkteken wordt achter gelaten. Dat kan een tatoeage zijn of een met een mesje ingekrast teken. Het is populair bij lesbische sm'ers, met name in Amerika. Het is een rede lijk vergaande spelvorm." Meijer kent weinig mensen die zich met de geweld dadige kant van sm bezig houden. Hij beschouwt ze niet als echte spelers. Wurgseks wordt in sm-kringen al helemaal niet tot sm gerekend. Dat is zieke lijk gedrag. Sm is evenmin accep tabel als het niet vrijwillig is. Dan is het sexueel geweld. Meijer hanteert de regel dat hij alleen sm bedrijft met mensen die hij door en door kent. „Ik moet me in de dromen en gedachten van iemand kunnen ver plaatsen. Hoe kan ik anders weten hoe iemand fantaseert en reageert? Sm'ers zijn vaak heel gevoelige mensen. Zeker de dominante partij moet een geweldig inlevingsvermo gen hebben. En je moet voortdu rend bewust en nauwkeurig blij ven. Geen drugs of alcohol tijdens het spel. De onderdanige geeft zich aan je over. Dat kan alleen als er vertrouwen is. Dat is niet met ie mand die je net in de kroeg hebt leren kennen. Of iemand die je belt naar aanleiding van een adverten tie 'dominante heer zoekt dame'. Je spreekt eerst een paar keer af op neutraal terrein. Als je elkaar kent, ga je spelen. Als je elkaar tenmin ste ligt." Meijer vindt dat je sm het beste binnen een bestaande relatie kunt beoefenen. Dat gebeurt meestal ook. Tachtig procent van de sm'ers ontdekten samen met een partner dat ze sm leuk en spannend vinden. Veel mensen met sm-gevoelens treffen het minder. Sm is niet zel den een probleem in een relatie of in een gezin. „De moeilijkheid van sm-gevoelens is dat je ze een poosje kunt onder drukken, maar op een gegeven mo ment komen ze eruit. De partner kan daar heel slecht op reageren. Sommige sm'ers hebben een fasci natie voor uniformen. Een vrouw' die dat ontdekt kan denken dat ze met een fascist is getrouwd. Als man heb je nog de uitweg 'hoer', hoewel dat ook niet ideaal is. Voor vrouwen ligt het een stuk ingewik kelder. Als de partners elkaar wel kunnen vinden, is het nog niet eenvoudig. Je zult maar 'au' roepen of een zweep laten slingeren. Hoe vertel je dan je kinderen 'pappie slaat mamma en mamma vindt het nog leuk ook'?" Jongeren met sm-gevoelens zitten meestal in een nog benaderdere positie. Vooral als ze nog thuis wonen en er niet met hun ouders over kunnen praten. „Het geeft grote verwarring als ze ontdekken 'Help! Ik ben er een!' In tegenstelling tot de ouderen zijn ze er meestal nog niet praktisch mee bezig, maar willen ze er van alles over weten. Als ze aan informatie willen komen, stuiten ze op prakti sche problemen. Ze kunnen geen postbus nemen om bijvoorbeeld het blad van een sm-vereniging te ont vangen." Voor jongeren tot 26 jaar start de VWA aparte voorlichtingsbijeen komsten en workshops. Volgend jaar wil de VWA ook hulpverleners gaan voorlichten. „Het in de knoop zitten met sm-ge voelens kan vreselijke spanningen oproepen. Het wordt er niet beter op als mensen in het hulpverle ningscircuit terecht komen. Huis artsen, het Riagg en dergelijke in stanties weten er geen weg mee. Er wordt al gauw gezegd: 'Neem maar een pil' of 'Dan doe je het toch niet'. Het zou leuk zijn als de' hulpverlening zou zeggen dat er een gespecialiseerde vereniging voor is." Behalve aan de emoties die sm kan losmaken, besteedt de VWA ook aandacht aan de technische kant van sm. „Als je je hoofd erbij houdt, zijn er geen risico's aan sm verbonden. Sm-artikelen zijn niet gevaarlijker dan een hamer waarmee je je ook op je duim kunt slaan. Op uitzon dering van twee dingen: aan elek trische spelletjes zitten bij onver standig gebruik risico's en ook aan de spelden en naalden die weer in zijn. Wij raden aan: oefen eerst. Leer eerst hoe je met een stuk moet omgaan. Sla eerst eens op een kus sen. En deel- om te beginnen je fantasie maar eens door tien." ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 Slechts een handjevol Nederlanders tomt ervoor uit dat ze ido-masochistische gevoelens lebben en die eventueel in praktijk Irengen. Volgens cijfers lopen aanzienlijk meer mensen met kwellende fantasieën rond. Hans Meijer, voorlichter van het Sm Media informatiepunt en lo-masochistische organisatie I MVA, krijgt veel mensen aan de telefoon die daar geen raad mee «eten of door in de problemen raken. Reden voor de VWA om met voorlichting het land in te trekken. Een van de bijeenkomsten vindt plaats in Roosendaal. foto am Door Joyce Ernest nieuws vertellen. „De uitslj :ent dat maar 0,3 procent JJyriërs niet voor u heeft I id, meneer de president. Wa u nog meer?" Waarop Ass. tjes zegt: „Ik wil hun namen. oude Soennitische vijand de 'Islamitische Broedersch: I ;n hem nog niet vergeten B ini 1980 hadden deze Soennil I fundamentalisten hem bijna Been: Assad zelf slaagde erin handgranaat, die vanuit —jsrijdende auto was gego., ,jds weg te schoppen. Een li] ht, trouw tot het einde, wi met zijn volle gewicht op ede handgranaat. Hém kondi met een plamuurmes van 1 lt schrapen, maar het leven v president was gered. Diezelf nd nog onthalsden veilighef epen ruim 500 gevangenen v Moslimbroederschap in een genis bij Palmyra, de oude aanstad diep in de woestijn, g erger werd het toen in februi 2 de stad Hama, op ongevf kilometer ten noorden van scus, in opstand kwam. ks van Assads broer Rifi akten korte metten met ennitisch-fundamentalistische| lwerk. Letterlijk geen steen ble de andere. Een Britse journalij drie maanden later de sti zocht, zag alleen maar een kte. „Waar zijn alle huizen ven," vroeg hij zijn chauffer aar rijden we nu over. was le antwoord. „En de mense" die huizen woonden' den we nu waarschijnlijk er." tragedie van Hama kwam n het licht in de zomer tzelfde jaar, toen Israël oest verdedigen tegen de groei kritiek op het bombarderen open stad Beiroet. „Kijk ns naar Syrië. Daar zijn mms 000 mensen vermoord, en g aan die er naar kraait, zo M wanhopige Israëlische ver het aloude spelletje van ne nder de schuld geven. n Israëlische propaganda ze ascus strak. Die reactie vu erwachten. Maar niet wat v 8 het waren helemaal §ee" oden. Het waren er 20.UU edereen de boodschap maa oed wilde begrijpen. die chap -dat iedere poten'ti chopper in Syrië zich maai rie keer moest bedenken - at moment belangrijker nternationale aanzien v and. j „yflo's Damascus is dit soort dr lang vergeten. Het zijn i kleine incidentjes in een g nis van duizenden jaren, v een landkaart die zich uitstrekt. In de koelte van het lummelen alleen nog ma daten rond. Hun Kalastl ule grimmig geladen, maarz^ fc>x Vl weinig krijgshaftig mee Ik deel mijn shoarma met een ger katje van hoogs maanden oud. Zeer to van de soldaten, die he pure verveling eigent maar pesten. kleine' Groei maar gauw gr°° [e ]ta Word maar gauw een in Damascus, dat is we wat je kunt bereiken- aar grote problemen maai er Leeuw op de berg, di weg mee. Hans Meijer in vol ornaat op zijn sm-zolder. foto's martin mooij Worstelen met sm VWA-voorlichter Hans Meijer: „Bij sm ben je bezig met dromen. Het zit voor tachtig procent tussen de oren. maken met de dagelijkse beleving van de gemiddelde sm'er. Films waarin vagina's worden dichtge naaid, hebben er niets mee te ma ken. Porno schetst een heel hard en vrouwonvriendelijk beeld. Porno speelt soms wel een rol om de fantasie te prikkelen. Je kunt een pornofilm bekijken, maar het is niet de bedoeling om alles ook in de praktijk te brengen." „Fantaseren en in de praktijk brengen, zijn twee verschillende dingen. En als je het doet, wil dat niet zeggen dat je ook de meest vergaande fantasieën waar maakt. Als je fantaseert dat er een man uit de bosjes springt die je grijpt, bete kent dat niet dat je het ook echt wilt beleven. Je kunt je wel door je partner laten vast binden en dan gaat het verhaaltje verder in het hoofd. Het gaat om wat zich af speelt in het hoofd van mensen. Bij sm ben je bezig met dromen. Het zit voor tachtig procent tussen de oren." Zelf speelt Meijer het sm-spel op zijn zolder. Daar heeft hij een speelhok ingericht. De grote hoeveelheid bundels touwen, kettingen, boeien, tuigjes, de mattenklopper, de ijzeren kooi en het schandblok maken het ge heel zwart-witte vertrek tot een vervreemdende omgeving. In de kast op de overloop hangt zijn sm-garderobe. Meijer trekt een sexy leren pak aan. Zodra hij ook nog een zwart leren kap over zijn hoofd trekt, wordt hij ronduit be dreigend. „Als je het écht wilt zien, maken we er ook een spektakel van. Nor maal is een masker iets wat je bijna nooit doet. Het kan ook gewoon met de oude shawl van oma die je toch al lelijk vond. Het gaat om de dreiging die je oproept. Daardoor worden de dingen tien keer zo spannend. Daarvoor hoeft hele maal niet zoveel te gebeuren. Vaak is het geluid van de zweep al genoeg. En je hebt helemaal niet zoveel spullen nodig. Maar ik hoor een pietsie tot de gevorderden in het spel. Ik gebruik het materiaal bovendien voor voorlichting en de monstraties. Het zijn allemaal at tributen die je niet even in de winkel koopt. Het is een redelijk dure hobby. Ook al omdat je het grotendeels uit de sexshop betrekt. Hier hangt, ligt, staat wel voor tien mille." Sm'ers kunnen goedkoper uit zijn. Je hebt er geen idee van, zegt Meijer, wat je gewoon in de super markt of de doe-het-zelf aan attri buten kunt halen. Met pleisters, wasknijpers, touw en een plank om de partner aan vast te binden kom je een heel eind. En zelfs zonder extra spullen. Sommige partners hebben genoeg aan hun alledaagse plunje of zelfs alleen aan woorden en gebaren. „Ze kunnen afspreken dat zij haar slip moet uitlaten als ze samen gaan winkelen. Sommigen geven elkaar in het openbaar alleen te kens. Soms hebben ze een scala van subtiele signalen ontwikkeld die zij alleen kennen. Ze gebruiken ze vaak in de buitenwereld die niets door heeft. Dat is juist zo leuk. Het spel zit in de subtiliteit en niet in het harde." Vergaande vormen van sm komen volgens Meijer bij de grootste stroom sm'ers niet voor. Bij veel mensen blijft het bij de kleding en de uitstraling. „Zoals je dat ook ziet in het party circuit. Dat wil niet zeggen dat iedereen daar met sm bezig is, maar het kan zijn dat ze door het sfeertje worden aangetrokken. Kle ding kan het begin van een vorm van sm-fantasie zijn. Maar kleding is slechts een van de mogelijkheden om er gestalte aan te geven. Net zoals echt een spel spelen. Er zijn oneindig veel variaties. Het stereo tiepe beeld van de man met de zweep en de vrouwen op hoge hak ken, is maar een variant. Net zoals bondage, iemand op een of andere manier vastbinden. Het aantal rol- spelletjes is onuitputtelijk. De do minante verpleegster, de onderda nige butler, oom met stout neefje. Het is een rollenspel. Je kruipt altijd in een rol. Je bent met thea ter bezig. De truc is dat de domi nante partner het spel aanstuurt en dat kan op zeshonderdduizend ma nieren. Sm is de breedste erotische vorm die te verzinnen is." Waar sm begint, valt niet aan te geven. Iedereen ervaart dat anders. De een beleeft gewoon ruig vrijen als sm. Voor de ander moet erop los worden gemept. Hoe ver gaat kan gaan, is voor iedereen verschillend. Iedereen heeft zijn eigen pijngrens. Wat voor de een pijn of vernede ring is, is dat voor de ander niet. Meijer beseft een aantal varianten waarbij partners diep worden ver nederd of flink worden gemarteld e buren zullen wel gluren. Die denken: daar heb je er weer een," zegt Hans Meijer als hij open doet. De opmerking is niet uit de lucht gegrepen. Het is een pu bliek geheim in de straat dat hij soms bezoek ontvangt om er sado masochistische spelletjes - spelle tjes waarbij de ene partij graag wordt vernederd of gepijnigd en de andere partij graag aan dat ver zoek voldoet - mee te spelen. Meijer, een ex-journalist die in za ken is gegaan, zit niet met de roddels die zijn hobby teweeg brengt. Hij is een van de zeldzame Nederlanders die er rond voor uit komen dat ze sado-masochistische of kortweg sm-gevoelens hebben en die in de praktijk ook bevredigen. Als voorlichter van het MIP (Sm Media Informatie Punt) en van de VWA (Vereniging Werkgroep Algo- lagnie), een van de zes sm-vereni gingen in Nederland, treedt hij er zelfs mee naar buiten. Om mensen die nog geen uitlaatklep voor hun kwellende fantasieën hebben ge vonden de weg te wijzen. Al was het alleen maar naar een praatpaal. „Er lopen veel meer mensen met sm-fantasieën en sm-gevoelens rond dan bij de sm-verenigingen zijn aangesloten. Volgens schattin gen van Maurice de Hondt heeft dertien procent van alle Nederlan ders fantasieën die op zijn minst op sm lijken. Mc Kinsey komt zelfs tot een op drie. Een feit is dat het er in ieder geval veel zijn. En een feit is ook dat veel er geen raad mee weten. Ik heb per week wel tien tot vijftien mensen aan de telefoon die al blij zijn dat ze eens met iemand kunnen praten. Die eindelijk ont dekken dat ze niet de enige zijn. Voor de meesten is dat ongelofelijk bevrijdend." Het is moeilijk om kanalen te vin den om over sm te praten. En vaak nog moeilijker om sm in de prak- foto tony newitt tijk te brengen. De sm-verenigin- gen staan je bij met raad en daad. Maar ze presenteren zich voorna melijk in de Randstad en dan met name Amsterdam. Het is een heel eind vanuit Drente of Brabant. Daarom trekt de VWA nu ook naar buiten. In oktober wordt in Roo sendaal een informatie-avond ge houden. Die is alleen toegankelijk voor ruim vijfhonderd belangstel lenden die persoonlijk zijn uitgeno digd. Meijer krijgt nogal wat mensen met sm-gevoelens aan de lijn die den ken dat ze compleet gestoord zijn. Hij heeft daar een verklaring voor: in psychiatrische standaardwerken is sado-masochisme terug te vinden onder het hoofdstuk 'afwijkingen'. Voor een categorie mensen is het echter een vorm van sexuele bele ving. „Het verschil tussen sm als afwij kend gedrag en de erotische vorm is dat de erotische vrijwillig is en niet dwangmatig. Je hebt met een of meerdere partners een seksuele variant gevonden. Dat is geen ziek tebeeld. Je bent niet gek, gestoord, afwijkend. Daar worstelen veel mensen mee. Je kunt behoorlijk schrikken als je ontdekt dat je iemand graag vastbindt. Er zijn er die zich afvragen of ze een kamp beul zijn. Vrouwen die erachter komen dat ze plezier aan masochis me beleven, kunnen denken: Ik ben geëmancipeerd en nu wil ik bij die meneer op de knietjes. Het is een verwarrende gedachte. De voor lichtingsfolder van de VWA heet niet voor niets 'Ben ik nou gek?'." Als Meijer een beeld schetst van de gemiddelde sm'er komt de modale Nederlander boven. Mensen die door hun lifestyle, kleding of ge drag niet de aandacht trekken. De meesten zijn gewoon lid van Am nesty International en Greenpeace, betalen hun belasting en stemmen. Ze komen voor in alle bevolking slagen, maar gemiddeld houden in tellectuelen en mensen met een creatieve inslag zich meer met sm bezig. „Bij sm moet je ontzettend veel met elkaar communiceren. Er is geen relatievorm waarin zoveel wordt gepraat. Je moet heel duidelijk af spreken wat je wilt en waar de grenzen liggen. In sm zit altijd een machtselement. Je hebt de domi nante partij, de meester, en de onderdanige, de slaaf of slavin. De onderdanige helft die zich hele maal overgeeft, moet heel zeker weten dat de ander helft geen din gen tegen tegen haar of zijn zin doet. Want dan wordt het één brok ellende. Je spreekt van tevoren dui delijk af hoever je samen gaat. Je hebt een teken of code als je wilt stoppen. Je bent bezig met een indringend spel waarbij emoties loskomen." De meeste mensen lopen niet met hun sm-praktijken te koop. Want ook als seksuele variant heeft het fenomeen geen verheffend image. Dat heeft volgens Meijer alles van doen met de pornowereld. „Sm zat en zit, hoewel het minder wordt, sterk in de pornosfeer. Sm is heel lang de topic in de porno geweest. Het hoort er niet in thuis. Je bereikt er alleen mee dat de sensatiezucht wordt aangewak kerd. Wat in pornofilms als sm wordt getoond, heeft heel weinig te

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 35