Weekend
E3
'Sm is de breedste
erotische vorm
die er
te verzinnen is'
'Het is geen
ziekte. Je bent
niet gestoord,
gek, afwijkend'
voor veel mensen moeilijk zijn te
begrijpen.
„In het sm-spel is pijn voor sommi
gen een prikkel. Het is het beste te
vergelijken met sport. Je denkt dat
je niet meer kunt en als je bent
doorgegaan geeft dat een enorme
bevrediging. De pijn hoort thuis in
de omgeving van het spel. Het is
niet zo dat iemand die in het spel
een bepaalde pijn kan verdragen
daarbuiten een blauw oog geslagen
wil worden. Of dat iemand die met
een verkrachtingsfantasie rond
loopt in het Vondelpark verkracht
wil worden. Er zal wel eens iemand
een blauwe plek aan overhouden.
Daar blijft het meestal bij. Het
gaat niet zover dat je blijvend
invalide bent. Met uitzondering
van één spelvariant waarbij een
merkteken wordt achter gelaten.
Dat kan een tatoeage zijn of een
met een mesje ingekrast teken. Het
is populair bij lesbische sm'ers, met
name in Amerika. Het is een rede
lijk vergaande spelvorm."
Meijer kent weinig mensen
die zich met de geweld
dadige kant van sm bezig
houden. Hij beschouwt ze
niet als echte spelers. Wurgseks
wordt in sm-kringen al helemaal
niet tot sm gerekend. Dat is zieke
lijk gedrag. Sm is evenmin accep
tabel als het niet vrijwillig is. Dan
is het sexueel geweld.
Meijer hanteert de regel dat hij
alleen sm bedrijft met mensen die
hij door en door kent.
„Ik moet me in de dromen en
gedachten van iemand kunnen ver
plaatsen. Hoe kan ik anders weten
hoe iemand fantaseert en reageert?
Sm'ers zijn vaak heel gevoelige
mensen. Zeker de dominante partij
moet een geweldig inlevingsvermo
gen hebben. En je moet voortdu
rend bewust en nauwkeurig blij
ven. Geen drugs of alcohol tijdens
het spel. De onderdanige geeft zich
aan je over. Dat kan alleen als er
vertrouwen is. Dat is niet met ie
mand die je net in de kroeg hebt
leren kennen. Of iemand die je belt
naar aanleiding van een adverten
tie 'dominante heer zoekt dame'. Je
spreekt eerst een paar keer af op
neutraal terrein. Als je elkaar kent,
ga je spelen. Als je elkaar tenmin
ste ligt."
Meijer vindt dat je sm het beste
binnen een bestaande relatie kunt
beoefenen. Dat gebeurt meestal
ook. Tachtig procent van de sm'ers
ontdekten samen met een partner
dat ze sm leuk en spannend vinden.
Veel mensen met sm-gevoelens
treffen het minder. Sm is niet zel
den een probleem in een relatie of
in een gezin.
„De moeilijkheid van sm-gevoelens
is dat je ze een poosje kunt onder
drukken, maar op een gegeven mo
ment komen ze eruit. De partner
kan daar heel slecht op reageren.
Sommige sm'ers hebben een fasci
natie voor uniformen. Een vrouw'
die dat ontdekt kan denken dat ze
met een fascist is getrouwd. Als
man heb je nog de uitweg 'hoer',
hoewel dat ook niet ideaal is. Voor
vrouwen ligt het een stuk ingewik
kelder. Als de partners elkaar wel
kunnen vinden, is het nog niet
eenvoudig. Je zult maar 'au' roepen
of een zweep laten slingeren. Hoe
vertel je dan je kinderen 'pappie
slaat mamma en mamma vindt het
nog leuk ook'?"
Jongeren met sm-gevoelens zitten
meestal in een nog benaderdere
positie. Vooral als ze nog thuis
wonen en er niet met hun ouders
over kunnen praten.
„Het geeft grote verwarring als ze
ontdekken 'Help! Ik ben er een!' In
tegenstelling tot de ouderen zijn ze
er meestal nog niet praktisch mee
bezig, maar willen ze er van alles
over weten. Als ze aan informatie
willen komen, stuiten ze op prakti
sche problemen. Ze kunnen geen
postbus nemen om bijvoorbeeld het
blad van een sm-vereniging te ont
vangen."
Voor jongeren tot 26 jaar start de
VWA aparte voorlichtingsbijeen
komsten en workshops. Volgend
jaar wil de VWA ook hulpverleners
gaan voorlichten.
„Het in de knoop zitten met sm-ge
voelens kan vreselijke spanningen
oproepen. Het wordt er niet beter
op als mensen in het hulpverle
ningscircuit terecht komen. Huis
artsen, het Riagg en dergelijke in
stanties weten er geen weg mee. Er
wordt al gauw gezegd: 'Neem maar
een pil' of 'Dan doe je het toch
niet'. Het zou leuk zijn als de'
hulpverlening zou zeggen dat er
een gespecialiseerde vereniging
voor is."
Behalve aan de emoties die sm kan
losmaken, besteedt de VWA ook
aandacht aan de technische kant
van sm.
„Als je je hoofd erbij houdt, zijn er
geen risico's aan sm verbonden.
Sm-artikelen zijn niet gevaarlijker
dan een hamer waarmee je je ook
op je duim kunt slaan. Op uitzon
dering van twee dingen: aan elek
trische spelletjes zitten bij onver
standig gebruik risico's en ook aan
de spelden en naalden die weer in
zijn. Wij raden aan: oefen eerst.
Leer eerst hoe je met een stuk moet
omgaan. Sla eerst eens op een kus
sen. En deel- om te beginnen je
fantasie maar eens door tien."
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993
Slechts een handjevol Nederlanders
tomt ervoor uit dat ze
ido-masochistische gevoelens
lebben en die eventueel in praktijk
Irengen. Volgens cijfers lopen
aanzienlijk meer mensen met
kwellende fantasieën rond. Hans
Meijer, voorlichter van het Sm Media
informatiepunt en
lo-masochistische organisatie
I MVA, krijgt veel mensen aan de
telefoon die daar geen raad mee
«eten of door in de problemen raken.
Reden voor de VWA om met
voorlichting het land in te trekken.
Een van de bijeenkomsten vindt
plaats in Roosendaal.
foto am Door Joyce Ernest
nieuws vertellen. „De uitslj
:ent dat maar 0,3 procent
JJyriërs niet voor u heeft
I id, meneer de president. Wa
u nog meer?" Waarop Ass.
tjes zegt: „Ik wil hun namen.
oude Soennitische vijand
de 'Islamitische Broedersch:
I ;n hem nog niet vergeten
B ini 1980 hadden deze Soennil
I fundamentalisten hem bijna
Been: Assad zelf slaagde erin
handgranaat, die vanuit
—jsrijdende auto was gego.,
,jds weg te schoppen. Een li]
ht, trouw tot het einde, wi
met zijn volle gewicht op
ede handgranaat. Hém kondi
met een plamuurmes van 1
lt schrapen, maar het leven v
president was gered. Diezelf
nd nog onthalsden veilighef
epen ruim 500 gevangenen v
Moslimbroederschap in een
genis bij Palmyra, de oude
aanstad diep in de woestijn,
g erger werd het toen in februi
2 de stad Hama, op ongevf
kilometer ten noorden van
scus, in opstand kwam.
ks van Assads broer Rifi
akten korte metten met
ennitisch-fundamentalistische|
lwerk. Letterlijk geen steen ble
de andere. Een Britse journalij
drie maanden later de sti
zocht, zag alleen maar een
kte. „Waar zijn alle huizen
ven," vroeg hij zijn chauffer
aar rijden we nu over. was
le antwoord. „En de mense"
die huizen woonden'
den we nu waarschijnlijk
er."
tragedie van Hama kwam
n het licht in de zomer
tzelfde jaar, toen Israël
oest verdedigen tegen de groei
kritiek op het bombarderen
open stad Beiroet. „Kijk
ns naar Syrië. Daar zijn mms
000 mensen vermoord, en g
aan die er naar kraait, zo M
wanhopige Israëlische ver
het aloude spelletje van ne
nder de schuld geven. n
Israëlische propaganda ze
ascus strak. Die reactie vu
erwachten. Maar niet wat v 8
het waren helemaal §ee"
oden. Het waren er 20.UU
edereen de boodschap maa
oed wilde begrijpen. die
chap -dat iedere poten'ti
chopper in Syrië zich maai
rie keer moest bedenken -
at moment belangrijker
nternationale aanzien v
and. j „yflo's
Damascus is dit soort dr
lang vergeten. Het zijn i
kleine incidentjes in een g
nis van duizenden jaren, v
een landkaart die zich
uitstrekt.
In de koelte van het
lummelen alleen nog ma
daten rond. Hun Kalastl ule
grimmig geladen, maarz^
fc>x Vl
weinig krijgshaftig mee
Ik deel mijn shoarma
met een
ger katje van hoogs
maanden oud. Zeer to
van de soldaten, die he
pure verveling eigent
maar pesten. kleine'
Groei maar gauw gr°° [e ]ta
Word maar gauw een
in Damascus, dat is we
wat je kunt bereiken- aar
grote problemen maai er
Leeuw op de berg, di
weg mee.
Hans Meijer in vol ornaat op zijn sm-zolder. foto's martin mooij
Worstelen met sm
VWA-voorlichter Hans Meijer: „Bij sm ben je bezig met dromen. Het zit voor tachtig procent tussen de
oren.
maken met de dagelijkse beleving
van de gemiddelde sm'er. Films
waarin vagina's worden dichtge
naaid, hebben er niets mee te ma
ken. Porno schetst een heel hard en
vrouwonvriendelijk beeld. Porno
speelt soms wel een rol om de
fantasie te prikkelen. Je kunt een
pornofilm bekijken, maar het is
niet de bedoeling om alles ook in
de praktijk te brengen."
„Fantaseren en in de praktijk
brengen, zijn twee verschillende
dingen. En als je het doet, wil dat
niet zeggen dat je ook de meest
vergaande fantasieën waar maakt.
Als je fantaseert dat er een man uit
de bosjes springt die je grijpt, bete
kent dat niet dat je het ook echt
wilt beleven. Je kunt je wel door je
partner laten vast binden en dan
gaat het verhaaltje verder in het
hoofd. Het gaat om wat zich af
speelt in het hoofd van mensen. Bij
sm ben je bezig met dromen. Het
zit voor tachtig procent tussen de
oren."
Zelf speelt Meijer het sm-spel
op zijn zolder. Daar heeft hij
een speelhok ingericht. De
grote hoeveelheid bundels
touwen, kettingen, boeien, tuigjes,
de mattenklopper, de ijzeren kooi
en het schandblok maken het ge
heel zwart-witte vertrek tot een
vervreemdende omgeving. In de
kast op de overloop hangt zijn
sm-garderobe. Meijer trekt een
sexy leren pak aan. Zodra hij ook
nog een zwart leren kap over zijn
hoofd trekt, wordt hij ronduit be
dreigend.
„Als je het écht wilt zien, maken
we er ook een spektakel van. Nor
maal is een masker iets wat je bijna
nooit doet. Het kan ook gewoon
met de oude shawl van oma die je
toch al lelijk vond. Het gaat om de
dreiging die je oproept. Daardoor
worden de dingen tien keer zo
spannend. Daarvoor hoeft hele
maal niet zoveel te gebeuren. Vaak
is het geluid van de zweep al
genoeg. En je hebt helemaal niet
zoveel spullen nodig. Maar ik hoor
een pietsie tot de gevorderden in
het spel. Ik gebruik het materiaal
bovendien voor voorlichting en de
monstraties. Het zijn allemaal at
tributen die je niet even in de
winkel koopt. Het is een redelijk
dure hobby. Ook al omdat je het
grotendeels uit de sexshop betrekt.
Hier hangt, ligt, staat wel voor tien
mille."
Sm'ers kunnen goedkoper uit zijn.
Je hebt er geen idee van, zegt
Meijer, wat je gewoon in de super
markt of de doe-het-zelf aan attri
buten kunt halen. Met pleisters,
wasknijpers, touw en een plank om
de partner aan vast te binden kom
je een heel eind. En zelfs zonder
extra spullen. Sommige partners
hebben genoeg aan hun alledaagse
plunje of zelfs alleen aan woorden
en gebaren.
„Ze kunnen afspreken dat zij haar
slip moet uitlaten als ze samen
gaan winkelen. Sommigen geven
elkaar in het openbaar alleen te
kens. Soms hebben ze een scala van
subtiele signalen ontwikkeld die zij
alleen kennen. Ze gebruiken ze
vaak in de buitenwereld die niets
door heeft. Dat is juist zo leuk. Het
spel zit in de subtiliteit en niet in
het harde."
Vergaande vormen van sm komen
volgens Meijer bij de grootste
stroom sm'ers niet voor. Bij veel
mensen blijft het bij de kleding en
de uitstraling.
„Zoals je dat ook ziet in het party
circuit. Dat wil niet zeggen dat
iedereen daar met sm bezig is,
maar het kan zijn dat ze door het
sfeertje worden aangetrokken. Kle
ding kan het begin van een vorm
van sm-fantasie zijn. Maar kleding
is slechts een van de mogelijkheden
om er gestalte aan te geven. Net
zoals echt een spel spelen. Er zijn
oneindig veel variaties. Het stereo
tiepe beeld van de man met de
zweep en de vrouwen op hoge hak
ken, is maar een variant. Net zoals
bondage, iemand op een of andere
manier vastbinden. Het aantal rol-
spelletjes is onuitputtelijk. De do
minante verpleegster, de onderda
nige butler, oom met stout neefje.
Het is een rollenspel. Je kruipt
altijd in een rol. Je bent met thea
ter bezig. De truc is dat de domi
nante partner het spel aanstuurt en
dat kan op zeshonderdduizend ma
nieren. Sm is de breedste erotische
vorm die te verzinnen is."
Waar sm begint, valt niet aan te
geven. Iedereen ervaart dat anders.
De een beleeft gewoon ruig vrijen
als sm. Voor de ander moet erop los
worden gemept. Hoe ver gaat kan
gaan, is voor iedereen verschillend.
Iedereen heeft zijn eigen pijngrens.
Wat voor de een pijn of vernede
ring is, is dat voor de ander niet.
Meijer beseft een aantal varianten
waarbij partners diep worden ver
nederd of flink worden gemarteld
e buren zullen wel
gluren. Die denken:
daar heb je er weer
een," zegt Hans Meijer
als hij open doet. De
opmerking is niet uit
de lucht gegrepen. Het is een pu
bliek geheim in de straat dat hij
soms bezoek ontvangt om er sado
masochistische spelletjes - spelle
tjes waarbij de ene partij graag
wordt vernederd of gepijnigd en de
andere partij graag aan dat ver
zoek voldoet - mee te spelen.
Meijer, een ex-journalist die in za
ken is gegaan, zit niet met de
roddels die zijn hobby teweeg
brengt. Hij is een van de zeldzame
Nederlanders die er rond voor uit
komen dat ze sado-masochistische
of kortweg sm-gevoelens hebben en
die in de praktijk ook bevredigen.
Als voorlichter van het MIP (Sm
Media Informatie Punt) en van de
VWA (Vereniging Werkgroep Algo-
lagnie), een van de zes sm-vereni
gingen in Nederland, treedt hij er
zelfs mee naar buiten. Om mensen
die nog geen uitlaatklep voor hun
kwellende fantasieën hebben ge
vonden de weg te wijzen. Al was
het alleen maar naar een praatpaal.
„Er lopen veel meer mensen met
sm-fantasieën en sm-gevoelens
rond dan bij de sm-verenigingen
zijn aangesloten. Volgens schattin
gen van Maurice de Hondt heeft
dertien procent van alle Nederlan
ders fantasieën die op zijn minst op
sm lijken. Mc Kinsey komt zelfs tot
een op drie. Een feit is dat het er in
ieder geval veel zijn. En een feit is
ook dat veel er geen raad mee
weten. Ik heb per week wel tien tot
vijftien mensen aan de telefoon die
al blij zijn dat ze eens met iemand
kunnen praten. Die eindelijk ont
dekken dat ze niet de enige zijn.
Voor de meesten is dat ongelofelijk
bevrijdend."
Het is moeilijk om kanalen te vin
den om over sm te praten. En vaak
nog moeilijker om sm in de prak-
foto tony newitt
tijk te brengen. De sm-verenigin-
gen staan je bij met raad en daad.
Maar ze presenteren zich voorna
melijk in de Randstad en dan met
name Amsterdam. Het is een heel
eind vanuit Drente of Brabant.
Daarom trekt de VWA nu ook naar
buiten. In oktober wordt in Roo
sendaal een informatie-avond ge
houden. Die is alleen toegankelijk
voor ruim vijfhonderd belangstel
lenden die persoonlijk zijn uitgeno
digd.
Meijer krijgt nogal wat mensen met
sm-gevoelens aan de lijn die den
ken dat ze compleet gestoord zijn.
Hij heeft daar een verklaring voor:
in psychiatrische standaardwerken
is sado-masochisme terug te vinden
onder het hoofdstuk 'afwijkingen'.
Voor een categorie mensen is het
echter een vorm van sexuele bele
ving.
„Het verschil tussen sm als afwij
kend gedrag en de erotische vorm
is dat de erotische vrijwillig is en
niet dwangmatig. Je hebt met een
of meerdere partners een seksuele
variant gevonden. Dat is geen ziek
tebeeld. Je bent niet gek, gestoord,
afwijkend. Daar worstelen veel
mensen mee. Je kunt behoorlijk
schrikken als je ontdekt dat je
iemand graag vastbindt. Er zijn er
die zich afvragen of ze een kamp
beul zijn. Vrouwen die erachter
komen dat ze plezier aan masochis
me beleven, kunnen denken: Ik ben
geëmancipeerd en nu wil ik bij die
meneer op de knietjes. Het is een
verwarrende gedachte. De voor
lichtingsfolder van de VWA heet
niet voor niets 'Ben ik nou gek?'."
Als Meijer een beeld schetst van de
gemiddelde sm'er komt de modale
Nederlander boven. Mensen die
door hun lifestyle, kleding of ge
drag niet de aandacht trekken. De
meesten zijn gewoon lid van Am
nesty International en Greenpeace,
betalen hun belasting en stemmen.
Ze komen voor in alle bevolking
slagen, maar gemiddeld houden in
tellectuelen en mensen met een
creatieve inslag zich meer met sm
bezig.
„Bij sm moet je ontzettend veel met
elkaar communiceren. Er is geen
relatievorm waarin zoveel wordt
gepraat. Je moet heel duidelijk af
spreken wat je wilt en waar de
grenzen liggen. In sm zit altijd een
machtselement. Je hebt de domi
nante partij, de meester, en de
onderdanige, de slaaf of slavin. De
onderdanige helft die zich hele
maal overgeeft, moet heel zeker
weten dat de ander helft geen din
gen tegen tegen haar of zijn zin
doet. Want dan wordt het één brok
ellende. Je spreekt van tevoren dui
delijk af hoever je samen gaat. Je
hebt een teken of code als je wilt
stoppen. Je bent bezig met een
indringend spel waarbij emoties
loskomen."
De meeste mensen lopen niet met
hun sm-praktijken te koop. Want
ook als seksuele variant heeft het
fenomeen geen verheffend image.
Dat heeft volgens Meijer alles van
doen met de pornowereld.
„Sm zat en zit, hoewel het minder
wordt, sterk in de pornosfeer. Sm
is heel lang de topic in de porno
geweest. Het hoort er niet in thuis.
Je bereikt er alleen mee dat de
sensatiezucht wordt aangewak
kerd. Wat in pornofilms als sm
wordt getoond, heeft heel weinig te