Weekend Mi Leven in de laars DE STEM Ieder optrekje heeft van tijd tot tijd een opknapbeurt nodig. En die vuistregel geldt ook voor de Omajaden-moskee in het hartje van de Oude Stad van Damascus. Wankele steigers leunen aan tegen de verweerde muren. Bij de restauratie van dit pareltje van vroeg-islamitische bouwkunst worden de restanten van de nóg grotere Romeinse Jupitertempel niet vergeten. De Romeinse steunberen van het moskeecomplex worden gezandstraald, de pilaren worden zorgvuldig ontdaan van de roetaanslag die de dagelijkse smog van Damascus nu eenmaal met zich meebrengt. "i t J f 1 I I Assad wil zijn macht niet zozeer laten zien, als de mensen het maar weten De paar moppen die over Assad de ronde doen, hebben een sinistere ondertoon Slechts een handjevol Nede; komt ervoor uit dat ze Sado-masochistische gevoe hebben en die eventueel in brengen. Volgens cijfers lop aanzienlijk meer mensen mt kwellende fantasieën rond. Meijer, voorlichter van het Informatiepunt en sado-masochistische organi VWA, krijgt veel mensen aa telefoon die daar geen raat weten of door in de problen Reden voor de VWA om me voorlichting het land in te Een van de bijeenkomsten plaats in Roosendaal. -ATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 M pg g^EM Ik zal me maar eens bescheiden opstellen in Italië. Want wat weet ik eigenlijk? Bijna niets. Als ik vroeger buiten wilde eten noemde ik dat al fresco, maar iemand die al fresco zit heeft zijn domicilie in de gevangenis. Dat het laten van winden in het openbaar in Italië als een van de hoofdzonden wordt opgevat wist ik al, maar nu weet ik pas, dankzij 'Handbook Italia' van William Ward, waarom je in stille buiten wijken in zuidelijke Italiaanse ste den zoveel auto's ziet staan waar van de ruiten met kranten zijn dichtgeplakt. Daarin bevinden zich vrijende paartjes, die zich via de krant beschermen tegen gluur ders. Dankzij de heer Ward eet ik te genwoordig niet al fresco, maar all'aperto. Ontwijk de ambtenarij, want die zal u slechts prikkelen tot radeloze waanzin en zelfs de postbode kan u arresteren we gens belediging van een ambte naar in functie, 'oltraggio di un pubblico'. Als de bureaucraat je echt wil pesten vraagt hij om 'un certificato di esistenza in vita', een bewijs van bestaan - en daar is moeilijk aan te komen zonder een handvol andere formulieren. Ik verschaf u deze en enkele an dere tipjes voor het geval u van plan bent vermaak en vrede te zoeken in de laars vol wonderen en mysteries. Men huwe niet te snel met een Italiaanse man: de statistieken wijzen uit dat vrou wen 36 uur per week in het huishouden werken en mannen 5,5 uur. Als de vrouw een volledi ge betrekking naast het huishou den heeft werken de mannen een halfuurtje langer voor het gezin: 6 uur per week. Door vele van zijn vrienden wordt hij dan voor pan toffelheld aangezien. Volgens een uit 1987 daterende statistiek vonden er toen in Italië elke dag 10 miljoen seksuele ont moetingen plaats. Als men be roepscelibatairen, kinderen en hoogbejaarden buiten beschou wing laat, zou dat betekenen dat elke Italiaan om de dag met ie mand naar bed gaat. Tezelfdertijd - en dat is een van de vele para doxen van het bestaan - kampen miljoenen Italianen met psycho- seksuele problemen en zijn er vele mannen 'in crisi' bij wie de lusten zijn verbleekt. Wees hyperbeleefd: de titel Pro- fessore of Maestro gebruike men voor elke man met een baard en een pak. Met een ruime fooi in een bar of op grond van een gedistingeerd uiterlijk kan men zich de titel Dottore, Commenda- tore of Cavaliere verwerven. Draag oordopjes in Napels: het gemiddelde aantal decibels schommelt er tussen de 50 en 60 en in de omgeving van het Lo- reto-ziekenhuis wordt 80 decibel gehaald. Emotionele en psychi sche schade begint bij 65 decibel te ontstaan. Maak gebruik van het alom heersende campanilismo, uitingen van regionaal chauvinis me. Alles dat niet deugt in Lucca, van een halfverkoolde maaltijd tot een gammele automobiel, wordt daar Pisano genoemd, gezien de historisch slechte betrekkingen met Pisa. Florentijnen mag je overal buiten Florence uitmaken voor rotte vis, het grofst in Siena. In Milaan doet men vaak lelijk over het arme zuiden en spreekt men soms verachtelijk over Saoe- di-Calabria. Het is algemeen bekend dat klei ne kinderen, bambini, grondig worden verwend. Er bestaat zelfs een sjiek blad, Vogue Bambino, voor de goedgeklede kleuter. Vol gens advertentiedeskundigen be palen kinderen in Italië wat het reisdoel is als de familie op va kantie gaat en welk type auto er wordt aangeschaft. Als ze mis handeld worden kunnen ze zich beklagen via de 'telefono azzur- ro', de blauwe of kindertelefoon. Een brief van Milaan naar Cagliari is gemiddeld drie weken onder weg. Post uw brieven in Rome op het Sint Pietersplein bij de Vati caanse post, die ongewoon effi ciënt is. Er lopen veel gestoorde mensen op straat, sedert de psychiatri sche inrichtingen na een reeks van diabolische schandalen zijn opgeheven. Blijf tenslotte vrolijk en vergeet nimmer dat de Itali aanse samenleving niet op we derzijds vertrouwen is gebaseerd. Door Rogier Slop i t ""W n®? Raak in Damascus een willekeurige steen aan en geschiedenis spuit er uit. Archeologen zijn het nog steeds niet eens over de vraag of het nu Damascus dan wel Jericho is, dat aanspraken kan maken op de titel 'oudste stad van de wereld'. En dat is een vraag die, zeker gezien de recente gebeurtenissen, plotseling weer uitermate pikant wordt. Jericho zou de thuisbasis moeten worden voor Yasser Arafat; Da mascus is het huis van Hafez al- Assad, Israels onverbiddelijkste te genspeler. Maar in tegenstelling tot Jericho, dat eeuwenlang een slape rig oaseplaatsje was, is Damascus altijd een échte stad gebleven. On danks alle belegeringen, verwoes tingen en bloedbaden in zijn lange geschiedenis, heeft de stad een enorme veerkracht. Het is en blijft Damascus, een naam die een tril ling van avontuur en mysterie door je botten doet gaan. In de straten rond de moskee smoort de ijle gebedsoproep - want ook tijdens de verbouwing is het 'business as usual' - in de herrie van de dieselgeneratortjes. De elektriciteitsvoorziening wil het nog wel eens laten afweten, en een beetje koopman wil toch graag dat zijn waren knap worden belicht. Vooral in de Soek al-Hamidiyeh, de brede overdekte straat die uit eindelijk voert naar de grote mos kee, knorren deze monstertjes on ophoudelijk. Het is in deze soek dat 'de laatste mode' - in de meest blaartrekkende kleuren - aan de man wordt ge bracht. Hier zijn ook de winkels wa'ar men 'echt koper' uit Damas cus kan kopen, waarschijnlijk vooral vervaardigd uit kunstig om gesmolten en nog kunstiger be schilderde colablikjes. De diesel- walm, vermengd met stof en je eigen zweet trekt zo diep in je poriën, dat je zelfs na enkele dagen in bad nog steeds dit parfum van Damascus uitwasemt. Maar er zijn gelukkig ook nog veel andere mooie geuren, die even diep in je huid trekken. Zo ruik je in de kruidensoek een bedwelmende mengeling van mint, tijm en ci troenblad. Zo ruik je een paar straten verder, bij de meubelma kers, de geur van vers geschaafd hout en fineerolie. En zo ruik je, in het straatje van de slagers, de geur van enorme spitten shoarma, die druipen van het vet. En boven dat alles uit jubelt de geur van de loeisterke, met kardamon aange maakte koffie en de verse warmte van de grote platte broden. Trots is het sleutelwoord in deze stad. De kooplieden in de soek klampen zich niet jammerend aan je broekspijpen vast, zoals in Cairo. Als je niet iets van de uitgestalde prachtwaar wilt kopen, ben je wel iswaar een beklagenswaardige suk kel, maar de dienstdoende midden stander vergeeft het je koeltjes. Buitenlanders zijn hier nog steeds aanleiding tot vooral nieuwsgierig heid, ze worden niet beschouwd als een bron waaruit de dollars spon taan opwellen. Niemand probeert je te bestelen bij het teruggeven van wisselgeld in de in groot for maat uitgevoerde coupures. En in het snikhete en chaotische bussta tion kun je je koffer uren laten staan, niemand zal er een vinger naar uitsteken. Niet dat Syrië een land is dat blasé is van de rijkdom, zoals de Golfsta ten. In feite is het land straatarm. Maar jatten, bedriegen of je in het stof wentelen om iets te verkopen, dat dóe je gewoon niet. Trots moet je behouden, zelfs in bittere armoe de. Dit gevoel van eigenwaarde ligt Assad is in Syrië alomtegenwoordig. Zijn greep op het land is veel verfijnder dan die van Saddam Husayn op Irak. Damascus, trotse stad ook diep verankerd, als het gaat om het conflict met de erfvijand Israël. De officiële propaganda is er niet eens voor nodig om het besef erin te pompen, dat Syrië het enige land is dat daadwerkelijk de strijd aandurfde met de kleine su permacht in het Midden-Oosten. „Egypte heeft ons in 1973 verra den," zegt Omar in het koffiehuis achter de moskee bitter. Hij vocht in de Oktoberoorlog van dat jaar als tank-commandant in de im mense veldslag op de Golanhoogte. „Toen Sadat eenmaal had bereikt wat hij wilde, stopte hij ermee. En daarna ging hij gauw vrede sluiten. Maar toen waren we er vlak bij. We hadden het kunnen winnen. Maar nadat de Egyptenaren ermee op hielden, konden de joden, met Amerikaanse hulp, zich helemaal op ons concentreren. Wij kregen de volle laag, en we hebben het toch nog gered. Egyptenaren, mijnheer, het zijn lafbekken. Wij vechten tenminste." erkwaardig genoeg wordt Omar in zijn stelling bij gevallen door de uiterst rechtse Israëlische gene raal b.d. Ariel Sharon, de architect van de bloedige Israëlische invasie in Libanon van 1982. In een inter view met het Amerikaanse week blad Time liet Sharon, toen nog minister van defensie in het kabi net-Begin, zich ontvallen dat hij 'als soldaat' alleen respect had voor de Syriërs. „De meeste Arabieren gooien hun wapens weg en maken dat ze wegkomen. De Syriërs niet: die blijven staan en vechten terug." Zelden is een Israëliër in Damascus met meer instemming geciteerd dan deze rechtse houwdegen. Op een koel, overdekt terras even buiten de oude muren van de stad, beoefenen mannen met veel inzet het tric-tracspel. Anderen zitten fanatiek te kaarten. En hoewel de Syriërs altijd eerst de kat een beet je uit de boom kijken, word je al snel aan een tafeltje genood. De waterpijp wordt aangedragen, de thee is verkoelend. En daarna volgt al snel het aloude vraag-en-ant- woord-spel. Waar kom je vandaan, wat doe je voor de kost, hoeveel kinderen heb je - de eventuele echtgenote doet hier niet echt ter zake - en vooral vind je Damascus niet een pracht-stad? In de menigte wordt snel iemand opgescharreld die wel eens in Ne derland is geweest. Beleefd zegt hij op zijn beurt Amsterdam ook een pracht-stad te vinden en het zal nauwelijks verbazen dat niet het Paleis op de Dam, maar de Wallen een onuitwisbare indruk op hem hebben gemaakt. Maar verder is Hakim die nog wel eens vaker voor vage 'zaken' naar het Westen gaat, niet echt tevreden. „Waar ik ook mijn paspoort laat zien, overal word ik beschouwd als een potentiële terrorist", zo klaagt hij. „Parijs, Amsterdam, New York, overal is het hetzelfde liedje. Zeker de Amerikanen hebben er een handje van; een Syrisch paspoort maakt ze helemaal gek. En dat is allemaal jullie schuld, want de me dia in het Westen schrijven alleen maar over Syrië als een land van terroristen. En kijk om je heen: zijn wij terroristen?)" vraagt hij met een dramatisch armgebaar. Na de verplichte erkenning dat je nergens ook maar een schaduw van een terrorist ziet, kabbelt het ge sprek weer rustig voort. De sfeer is uiterst ontspannen. De behaaglijke zon van de namiddag kijkt vrien delijk neer op de stad. Totdat plot seling een jongeman van een belen dend tafeltje opstaat en, bijna ge biedend, vraagt: „Wat vindt u van onze president, Hafez al Assad?" De mensen om mij heen verstijven, maar de vraag zélf is al zo ver buiten de orde, dat het ook zonder die lichamelijke waarschuwing al duidelijk is. Je nekharen gaan even overeind staan: 'dit is er een'. Ie mand van het legioen van geheime diensten. Volgens Amnesty Inter national zijn het er minstens acht. Tienduizenden mensen vinden hier hun emplooi. En nu daagt iemand je openlijk uit, om iets lelijks over de president te zeggen. Het antwoord is op zich niet zo moeilijk. Als je snel de indrukken van televisiebeelden en de ronken de commentaren in de pers bijeen harkt, kom je al een heel eind. Natuurlijk is Assad een beste prachtkerel, alleen maar begaan met de socialistisch-progressieve, vredelievende vooruitgang van het Syrische volk. Als hij er niet was geweest, dan zou dat zelfde Syri sche volk zich in een ellendige toestand bevinden. Etc. etc. Als de omzittenden besmuikt beginnen te grinniken, weet je voor altijd wat de uitdrukking 'iemand het graf in prijzen' daadwerkelijk betekent. Ook de vragensteller gaat tevreden weer zitten. Hij is ook alleen maar een ijverig ambtenaar, die zijn werk doet. Uit zijn kontzak steekt een pistool. Vanuit zijn gefortificeerde paleis op de berg Kassioen bekijkt de Leeuw (Assad betekent in het Ara bisch 'leeuw') dit soort tafereeltjes met welgevallen. Hij vindt het niet zo erg, dat de wriemelende men senmenigte beneden zo nu en dan een beetje vertier heeft. Zijn be wind, hoe absoluut ook, ontbeert ten enen male de botte bruutheid die het regime van zijn Iraakse buurman en diepgehate vijand Saddam Husayn markeert. De methode om met een bloedige bijl in het rond te hakken, is Assad vrijwel vreemd. Tenzij het natuur lijk echt nodig is. Maar daar waar in de kilte van Baghdad de bevol king in een somber en gelaten stil zwijgen moet leven, laat de uiterst ascetische Assad Gods wind over Gods akkers waaien. De Syriërs kunnen uitgaan, plezier maken, zich over alles en nog wat uitspre ken; totdat Assad het welletjes vindt, natuurlijk. Zijn systeem is veel fijnmaziger dan dat in Irak: Assad wil niet zozeer laten zien dat hij de macht heeft, als de mensen het maar weten. Vanuit het straatarme dorpje Qoer- daha in Noord-Syrië, waar hij in 1931 werd geboren, tot aan het paleis op de berg Kassioen, het is een lange klim geweest voor de Leeuw. Vanaf zijn geboorte had hij al een negatief stempel op zijn voorhoofd. Assad was en is een alawiet, lid van een sekte die zijde lingse vertakkingen heeft met de shi'itische variant van de islam. En het hielp in die tijd nou niet direct dat deze alawitische minderheid tijdens de Franse mandaat-periode tussen de twee wereldoorlogen door Parijs uitzonderlijk werd be voordeeld. De soennitische meer derheid in Syrië verachtte deze 'collaborateurs'. Alawieten stonden gelijk aan de Franse verdeel-en- heers-tactiek. De ideologie van de Ba'athpartij, die zich verre hield van religieuze haarkloverij, was de uitweg voor de jonge Assad. De wereldse ge dachte, die Arabische eenheid en socialisme wilde versmelten, was de aangewezen doorbraak uit een geïsoleerd bestaan als treurige, ala- Assad ziet er uit als 'John Cleese op leeftijd'. Het feit dat Assads oudste zoon Basil heet, werkt daarbij nog extra op je-lachspieren, maar zijn bewind is niet om mee te lachen. foto ap witische verschoppeling. De hele Ba'ath-gedachte is nu ho peloos verloederd. Ook Saddam Husayn beroept zich op dit geeste lijke erfgoed. Maar de vuistregel is en blijft dat een land dat zijn schoolkindertjes uitrust in militai re uniformen -inclusief de rang distinctieven - niet echt kan deu gen. Het Ba'athisme is vandaag de dag niet meer dan een speelbal in de hand van dictators, of ze nu Assad of Saddam heten. Maar in de vroege jaren vijftig vormde deze ideologie voor de jon ge Assad een uitgelezen kans. En daarbij maakte hij uitmuntend ge bruik van erfgoed van de Fransen: het leger. De alawieten vormden de harde ruggegraat van het Syrische leger, en dat geldt vandaag de dag nog steeds. Assad heeft dankbaar gebruik ge- maakt van die mogelijkheid. Als luchtmacht-generaal werd hij plot seling uiterst snel minister van de fensie. En vanuit die sleutelrol pleegde hij in november 1970 een 'papieren staatsgreep'. De toenma lige president lag toch al in het ziekenhuis, dus dat scheelde nogal. En de hele operatie spreidde de kille efficiency ten toon van de militair, die Assad altijd is geble ven. Enkele tegenstanders van toen, maar ook sommige medestrij ders, zitten al die tijd al in de gevangenis. Het gaat niet om wraaklust of bloeddorstigheid, want zo denkt Assad niet. Het zijn gewoon 'praktische overwegingen'. Deze ascetische, hardwerkende man is als een pokerspeler, zowel in interne zaken als aan de interna tionale onderhandelingstafel. Maar dan wel een speler die van tevoren moet weten dat hij de winnende kaarten heeft getrokken. Bijna 23 jaar aan de macht, en in dit geval de ongebrei delde macht. Assad heeft niets te maken met intern gestommel, zoals zijn mede-vetera nen in het Midden-Oosten Yasser Arafat en koning Hoessein. Iedere dag is hij op tv, meestal toegezon gen door daartoe speciaal in feest kleding gestoken kinderkoortjes. Naarmate je er meer naar kijkt, begin je inderdaad te zien waarom een collega Assad vergeleek met 'John Cleese op leeftijd'. Het feit dat Assads oudste zoon Basil heet, werkt daarbij nog extra op je lach spieren. Maar in werkelijkheid valt er wei nig te lachen als je het hebt over de Leeuw. Zelfs de weinige moppen die over hem de ronde doen, heb ben een sinistere ondertoon. Na de zoveelste presidentsverkiezingen waarbij Assad met de hier gebrui kelijke 99,7 procent is herkozen, komt de premier hem stralend het goede nieuws vertellen. „De uilsli betekent dat maar 0,3 procent ij de Syriërs niet voor u heeft j stemd, meneer de president. \I wilt u nog meer?" Waarop Assf koeltjes zegt: „Ik wil hun nament Zijn oude Soennitische vijani van de 'Islamitische Broeders® waren hem nog niet vergeten. 26 juni 1980 hadden deze Soera sche fundamentalisten hem bijna pakken: Assad zelf slaagde erin| een handgranaat, die vanuit f langsrijdende auto was gegc bijtijds weg te schoppen. Een I wacht, trouw tot het einde, \vfl zich met zijn volle gewicht 0 tweede handgranaat. Hém koel ze met een plamuurmes van! asfalt schrapen, maar het levenjj de president was gered. F' avond nog onthalsden v< stroepen ruim 500 gevangenen* de Moslimbroederschap in een J vangenis bij Palmyra, de t ravaanstad diep in de woestijn I Nog erger werd het toen in febrjJ 1982 de stad Hama, 200 kilometer ten noorden vanl] mascus, in opstand tanks van Assads broer Bij maakten korte metten mei Soennitisch-fundamentalistK bolwerk. Letterlijk geen steent! op de andere. Een Britse joui die drie maanden later de bezocht, zag alleen maar een vlakte. „Waar zijn alle huiffljj bleven," vroeg hij zijn F „Daar rijden we nu over," was| kille antwoord. „En de men in die huizen woonden?' rijden we nu waarschijnlijk} over." De tragedie van Hama 1 aan het licht in de zome" datzelfde jaar, toen Israel 1 moest verdedigen tegen de g de kritiek op het bombarder™! de open stad Beiroet. „Kijk eens naar Syrië. Daar zijn m® 10.000 mensen vermoord, a haan die er naar kraait," z° 'n het wanhopige Israëlische «T in het aloude spelletje van ander de schuld geven. „Israëlische propaganda mascus strak. Die reactie m verwachten. Maar niet wat w „het waren helemaal f doden. Het waren er iedereen de boodschap maa-1 goed wilde begrijpen. D® °J schap -dat iedere potent» 1 schopper in Syrië zich ®a' "J drie keer moest bedenken --1 dat moment belangrijke internationale aanzien land. Damascus is dit soort dra lang vergeten. Het zijn kleine incidentjes in eeng nis van duizenden jaren, een landkaart die zich uitstrekt. In de koelte van het Hedm1 lummelen alleen nog ma®. daten rond. Hun Kalashnwj grimmig geladen, maar ze* weinig krijgshaftig mee ro Ik deel mijn shoarma met ger katje van hoogs maanden oud. Zeer tot j van de soldaten, die r. pure verveling eigen 1 maar pesten. Groei maar gauw gr°ot' f U rtomu een SU*' J va» Door Joyce Ernest in Damascus, dat is w< rel het,® wat je kunt bereiken- grote problemen mam J Leeuw op de berg, <ke weg mee. De burenJ gluren, daar heb een," zeg als hij of opmerkin de lucht gegrepen. H| bliek geheim in de soms bezoek ontvang masochistische spellel tjes waarbij de ene wordt vernederd of gej andere partij graag zoek voldoet - mee te i Meijer, een ex-journa| ken is gegaan, zit roddels die zijn h| brengt. Hij is een vad Nederlanders die er i komen dat ze sado- of kortweg sm-gevoeld die in de praktijk 00J Als voorlichter van Media Informatie Puil VWA (Vereniging Werf lagnie), een van de zI gingen in Nederland,! zelfs mee naar buiterf die nog geen uitlaat^ kwellende fantasieën vonden de weg te w| het alleen maar naar t „Er lopen veel meer| sm-fantasieën en rond dan bij de sn zijn aangesloten. Voll gen van Maurice de| dertien procent van ders fantasieën die op sm lijken. Mc Kinsey I een op drie. Een feit il ieder geval veel zijn. f ook dat veel er weten. Ik heb per we| vijftien mensen aan al blij zijn dat ze eerf kunnen praten. Die f dekken dat ze niet Voor de meesten is d| bevrijdend." Het is moeilijk om 1 den om over sm te pi] nog moeilijker om sn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 34