DE STEM n. verkopen* i. Het bedrijfsleven langs de Al 6 vreest een TGV-schade van honderden miljoenen 'We zijn speelbal geworden in een politiek spel. Je weet maar nooit hoe zo'n bal rolt' MM K L Weekend ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 DEEL E ir levert u een bijdrage aan aanzien van de primaire bt een HBO werk- en denk- eur HAS of HBCS) aangevuld landbouwsector en erva- lijke functie. U bent een i iemand, die uitstekend in idig professionele invulling ,tie te geven. Natuurlijk goede contactuele eigen- kt u zich, zowel mondeling glashelder uit. Uw salaris 5.854,- bruto per I0). lichtingen over de functie Buitendienst bij de Regio- Domeinen Zuid in Breda heer C.M.J. Lodders, afdelings- 076-224950, met ingang van ion 076-24I376. het werkgebied, in nader tien. e sollicitatie kunt u binnen chten aan het Ministerie van ictie der Domeinen, afdeling ler 3(59, postbus 20201,2500 >e, onder vermelding van vacatu- 15193 in de linkerbovenhoek van Financien wil meer vrou- kapten en leden van etnische in dienst nemen. Bij gelijke kan de kandidaten genieten zij Tl {ij is in de dossiers de 'F-variant' pan heten, het TGV-traject Antwerpen-Rotterdam langs de E19/A16. Eerst mocht-ie, daarna moest-ie, vervolgens wilde niemand hem meer en verdween hij uit beeld. Maar nu doemt het spookbeeld toch weer op. Lubbers heeft met zijn Vlaamse ambtsgenoot Vanden Brande een deal gesloten: wij diepen ieWesterschelde uit, jullie laten de IGV over Breda lopen. Heeft Lubbers de Baronie van Breda een kunstje geflikt? Door Peter Schouten Van rechts naar links de nieu we bedrijfsgebouwen van Etap, York, Quatropharma, DHL en Alusuisse. laande marktpositie. Voor de Zeeland en Zuid- i itie is een gezond en profes- Zij biedt u voldoende ruimte eigen initiatief en U kunt rekenen saiaris, prima secundaire ar- en een representatieve .aak. :e interessante en commercië- reageer dan snel! Dit sch op dinsdag 21 septem- ide tussen 10.00 en 16.00 uur. s contact wordt overlegd wat irvolg van deze procedure zal vragen naar mevrouw S.M.C. Interselect-Farma, tel.nr. 033- |n op reacties van mannen en functie-analyse leidt tot de wenste capaciteiten. Om de voorsP„'!Ln van de selectie-procedure te vergroten. kandidaten soms deel aan praktijksimuia centermethode is de basis va tnsionale methodiek die door Interseiec keld. Dit wordt een absolute ramp' TV-bekendmakingen Bonklottdi 6x per |o°r 12* per jaar ZS oktober |KI IVnovember •Loterij [er jaar Hoewel de Vlamingen al een paar jaar mordi cus tegen de voor hen langere en dus duur dere F-variant waren, lijken ze nu ineens be reid om in de smakelijke worst te happen die Lubbers hen heeft voorgehouden. „Er zijn zaken van een hogere orde. Voor ons is dat de toegankelijkheid van de Antwerpse haven," zei een woordvoerder van Kelchtermans eerder deze week nog in deze krant. Hoe gemakkelijk kunnen bestuur ders van kleur verschieten. Wegen de Vlaamse bezwaren tegen het tracé over Breda dan plotsklaps niet meer zo zwaar? „Och, er moe ten natuurlijk wat huizen tegen de vlakte. En er moeten hier en daar wat landbouwgronden worden ont eigend. Maar de schade is daar naar het zich laat aanzien minder zwaar dan tussen Antwerpen en Essen," aldus een verrassend lako- nieke Vlaamse zegsman. Wie met eigen ogen gezien heeft hoe de TGV tussen Lyon en Parijs met donderend geweld door het Bourgondische heuvelland ijlt, wie gezien heeft hoe tussen Arras en Lille ten behoeve van de TGV- Nord gigantische ingrepen in land schap en infrastructuur hebben plaatsgevonden, die weet dat de hoge-snelheidstrein nog wat anders is dan een boetnel, waarvoor je zo hier en daar een paar knollenvel- den moet offeren. De TGV is een razende reus die (op een dijk van vijf meter hoog of in een bak van vijf meter diep) een baan van dertig meter breed nodig heeft om veilig de snelheid te kun nen bereiken, waarvoor hij ontwor pen is. Er is het afgelopen jaar in dit land nogal wat te doen geweest over de milieu-effecten van de Be- tuwe-lijn. Maar die verbleken bij de gevolgen van de eventuele aan leg van een TGV-lijn tussen Ha- zeldonk en Moerdijk. Volgens burgemeester drs. E. Nij- pels van Breda heeft Rijkswater staat begroot dat het tracé Ha- zeldonk-Moerdijk driehonderd miljoen meer zal kosten dan het scenario Essen-Roosendaal-Moer- dijk. „Maar dat kan natuurlijk best veel meer worden. Ik durf daar verder niets over te zeggen, maar ik wijs er wel op dat de gewone spoorlijn Breda-Rotterdam vanaf de Haagse Beemden enkele tiental len meters naar het oosten verlegd zal moeten worden. Dat wordt dus een geheel nieuwe lijn. En de extra kosten daarvan moet je natuurlijk wel meetellen." Hebben de rekenmeesters van Rijkswaterstaat zich dan vergist? Om de directe materiële gevolgen van de aanleg van een hoge-snel- heidslijn tussen Hazeldonk en Moerdijk globaal te kunnen in schatten, volstaat een verkennende autorit. Startpunt grens. Aan de westzijde van de A16 ligt het Bel gische bedrijventerrein Meer, ten oosten daarvan het Nederlandse Hazeldonk. Tekenen de Vlaamse planologen straks de lijn dwars door hun eigen bedrijventerrein in Meer? De Bel gen zijn wel goed, maar niet gek. We gaan er dus van uit dat de trein aan de oostzijde van de weg ons land binnen dendert. Daar vindt hij al meteen een tiental vestigin gen van Nederlandse ondernemin gen op zijn weg. Allemaal investe- ringen van een paar jaar oud die dus nog bij lange na niet zijn afgeschreven. Hoeveel miljoenen kapitaalvernietiging? Binnen een paar weken zijn de studies naar de diverse varianten voltooid en krij gen we daarop misschien het ant woord. We hebben haast, we rijden door. Knooppunt Galder is het volgende obstakel, een ingewikkeld samen- stelsel van kunstwerken waarop de vervoersstromen van de Al6 en de A58 elkaar vinden. De aanleg heeft jaren gekost. Wanneer de TGV daar in de toekomst ook nog door en langs moet, zal dat knooppunt ingrijpend gereconstrueerd moeten worden. Een kilometertje verderop passeren we het paardesportcentrum Hoeve 'Galderzicht'. Moet weg. Jammer. Hoe zit het trouwens met de land schappelijke en ecologische schade in O vera, in het dal van de Aa of Weerijs en in de Trippelenberg? We moeten daar niet te flauw over doen. In de verte doemt immers de aansluiting met de zuidelijke rond weg al op. Die moet dus ook gere construeerd worden. Want onmid dellijk daarachter duikt de trein met een snelheid van 160 km per uur in de veertig meter smalle fuik tussen de Al6 en de Princenhaagse Ambachtenlaan. Op dat baanvak bij Princenhage hebben de ontwer pers over een afstand van enkele honderden meters een tunnelbak voorzien. Dwars door het huis van de familie Coertjens aan de Advocaatsdreef? Of misschien juist er onderdoor? „Wij houden ons hart vast," zegt de bewoonster. "Zo'n plekje vinden we nooit meer. Mijn man heeft het huis, het tuinhuisje en de garage zelf gebouwd. De rotstuin is net klaar. Mijn man is hier geboren en getogen. Verhuizen? Dat zouden we niet kunnen." Ziedaar het kleine leed dat plano logen onvermijdelijk en altijd weer op hun kerfstok hebben. „Ik geloof niet dat die trein hier langs komt," zegt tuinder Machielsen aan de Mr. Bierensweg die nu nog in Prinsen beek ligt. Terwijl hij de verse strui ken andijvie van zijn land snijdt: „Ik denk dat Nijpels aandacht wil trekken. Als die trein er toch komt? Dan moet ik stoppen. Dat wordt dan bijstand." Mevrouw Aarts, zijn buurvrouw, komt erbij staan: „Laat die trein maar bij Maij-Weg- gen voor de deur stoppen. Instap pen en wegwezen." Persoonlijke planschade wordt soms genereus afgekocht, maar in het gebied Steenakker-Heilaar richt de TGV ook groot verdriet aan. Restaurant Princeville moet het ontgelden terwijl het in de plannen voor een nieuwe aanslui ting van de A58 op de A16 nog overeind bleef. Het Van der Valk concern laat echter niet met zich sollen. „Dat gaat ze een paar cen ten kosten," zegt directrice Ingrid van der Valk. De westelijke hallen van de Roomsch-katholieke Baroniesche Tuinbouwveiling staan mogelijk ook in de weg. De hoge snelheidst rein rijdt de Bredase agro-busi- ness-ambities voor een deel aan flarden. RBT-directeur M. Claes: „Wij willen eerst de definitieve plannen wel eens zien, want dat blijft voorlopig natuurlijk giswerk. Mocht die TGV-lijn toch dwars door onze gebouwen rijden, dan zou dat dramatisch zijn voor onze uitbreidingsplannen. Ons bedrijf verplaatsen? Dan praat je over honderden miljoenen schade." Tussen Prinsenbeek en de Haagse Beemden komt de trein weer om hoog. Het is de bedoeling dat hij daar het bestaande (aangepaste) spoor van Breda naar Dordrecht gaat berijden. Voor het gewone binnenlandse en internationale railvervoer moet er dan enkele tientallen meters naar het oosten een geheel nieuw spoor worden aangelegd. NS-station Prinsen beek/Haagse Beemden, nog maar juist in gebruik, mag opnieuw ge bouwd worden. Datzelfde lijkt haast onvermijde lijk op te gaan voor de als AA-lo- katie verkochte spiksplinternieuwe vestigingen van BSO, Bluekens, Etap, York, Quatropharma, DHL en Alusuisse-Lonza op het bedrij venpark Westerhage, want een 'train grande vitesse' maakt nu eenmaal geen kleine bochtjes. Alu suisse, dat een fiks eind van de bestaande spoorlijn vandaan ligt, lijkt er nog het best af te komen. Daar dendert de TGV slechts over het parkeerterrein. E. Schless, de directeur van de Nederlandse holding van Alusuis se, heeft daar een verrassende ver klaring voor. „Wij moesten met ons gebouw een eind van de spoorlijn vandaan blijven omdat daar een belangrijke internationale gas- transportleiding schijnt te liggen. Als wij daar niet mochten bouwen, kan er dan wel een TGV-lijn over? Ik moet dat nog zien." ~|^T a het bedrijventerrein vol- W\ gen de prei- en koolakkers vl van een tiental agrarische i. M bedrijven. Van de uitkoop onteigening daarvan zal nie mand wakker liggen. Maar een ki lometertje verder naar het noorden ligt de zuiveringsinstallatie Nieuw- veer, waarvoor heel wat dieper in de buidel getast zal moeten wor den. „We hebben vorig jaar voor 48 miljoen in Nieuwveer geïnvesteerd, er staat nog een nieuwe investering 30 miljoen op stapel," zegt een woordvoerder van het Hoogheem raadschap West-Brabant. En zo ontmoet de hoge snelheidst rein op weg naar het Hollandsch Diep nog veel meer hobbels: een brug over de Mark, een ingrijpende reconstructie van het knooppunt Zonzeel, de afbraak van zowat de helft van Zevenbergschen Hoek, de kruising met de spoorlijn Roosen- daal-Dordrecht, de kruising met de nieuwe fly-overs tussen Al 6 en A17. Het zou allemaal voor 300 miljoen extra moeten kunnen. Maar het bestek is nog niet klaar. Driehonderd miljoen extra of een miljard, dat is natuurlijk meer dan lood om oud ijzer. Maar dan heb ben we het nog steeds alleen maar over de materiële schade. Niemand schijnt op dit moment een redelijk besef te hebben van de gigantische immateriële effecten. Wat zullen de gevolgen zijn voor het milieu? Die kunnen slechts huivering wekken. Een TGV-lijn naast de 'gewone' spoorlijn en langs de A16, die ove rigens ook nog verbreed moet wor den, legt een buitengewoon zware hypotheek op het leefmilieu in een brede corridor tussen Hazeldonk en Moerdijk. Je moet haast idioot zijn om die lijn dwars door zö'n stedelijke agglomeratie te tekenen. Voor tienduizenden mensen in Princenhage, Prinsenbeek en in de Haagse Beemden heeft dat rampza lige gevolgen. "Als je ziet wat er allemaal moet sneuvelen," denkt ook de Bredase burgemeester Nijpels, „word je daar angstig van. Dit zou een abso lute ramp worden. Hoe reëel ik de mogelijkheid taxeer? Ik denk nog steeds dat we een tamelijk groot risico lopen. We zijn de speelbal geworden in een politiek spel tus sen Nederland en Vlaanderen. Je weet maar nooit hoe zo'n bal rolt." Nijpels heeft er zich nog lang niet bij neergelegd. „Nee natuurlijk. Er gaat de komende week een brand brief naar Den Haag. We moeten bij de les blijven, want het besluit valt nog deze kabinetsperiode." Mevrouw De Gouw uit de Boonhof in Prinsenbeek en mevrouw Dik- mans uit de Hertenhoek in diezelf de plaats zijn een stuk fatalisti- scher ingesteld. „Dat houd je niet tegen. Die lijn komt er." Landelijks meespelen. uw geluk beproeven? Vul (Lan ""sdie coupon in. Ook Beslaande deelnemen^ moment om de maand meespe'® vo0f. invullen van onderstaande coup )een laandelijks gaan meespelen. Uo,m |me-bevestiging met de eerste spe machtiging 1 ,-rleen hierbij, tot wederopzegging- m oni vo" I Zomerhofstraat 64-68. Rotjem pj rekening(en) ten hoogste af te schrijven. Prei fcfe' Is& Lr. ■- VIADE+> BANK iur de coupon in een oni IFA, Antwoordnummer 2020, 30üu iiroloterü^BankWteJ! i makkelijkste loterijen van deT e9en de Al 6 die verbreed moet worden tot tweemaal drie lrect daarnaast komt dan ook nog eens de hoge snelheidslijn te lopen. FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP Rechtsboven restaurant 'Princeville'. Het ligt zo'n beetje in de as van de lijn. De strook tussen de Al 6 en Princenhage is op sommige plaatsen amper enkele tientallen meters breed. Daar is dus een tunnelbak voorzien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33