DE STEM 'ierre Bayle-lezing: leven van Jezus volgens Pilatus e raadsels van Henk van Os Heel weekend Beatles op Radio 3 Te vroeg voor opinie nieuwe concertzaal UIT GIDS LD BON. 'Steeds minder live sport bij publieke omroepen' frerpe prijzen D2 Einde nadert voor Vara's leerzame dagsluiter 'Museumschatten' Memans Presentator Amateurs bijten spits af in 'Nieuwe Veste' •naar een uiuiiuei- moet ai en toe kunnen." John Blankenstein, scheidsrechter ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1993 jol koel/vriescombinatie. ir inhoud en toch opvallend compact, it van 7 kg in 24 uur! lokjes Winkelwaarde van het prijzenpakket ■vrieskast en magnetron: 4.915,-. fjllandse Zee Cruise v, zo blauw! Cruise Travel heet u welkom lord voor een 8-daagse cruise over de llandse Zee Compleet verzorgde droomreis I personen, om nooit te vergeten. Exclusief bnsumpties, ter waarde van 4.690,- ft deze bon slechts éénmaal I",e assing is). oorden): J ZOETERMEER. j Prijswinnaars worden nun te! International, BBDO, IP, e worden beoordeeld door een l worden gecorrespondeerd. Lrdam - Bestaat er verschil tus- l-Lou de Jong en Alexandre Du ll'Dat zou de samenvatting kun- Fjijn van de vierde Pierre Bayle- Ug die gisteravond door de En- to historicus Peter Burke in de Iterdamse Laurenskerk gehouden Is er een principieel onderscheid tussen het wetenschappelijk werk van de 'staats-historieschrijver' en de vader van historische romans als 'De drie musketiers'? Is geschiedenis niet net zo hard fictie als een roman? Burke citeer de Voltaire die zich afvroeg hoe de geschiedenis van het Christendom eruit gezien had als niet alleen de vier evan gelies, maar ook de memoires van Ka- jafas en Pontius Pilatus overgeleverd zouden zijn. De genres lopen in elkaar over. Umber- to Eco verwerkt authentieke middel eeuwse teksten voor zijn roman 'In de naam van de roos'. Borges, Vargas Llo- sa en Ackroyd voeren gefantaseerd his torisch materiaal in, waarmee ze een tijdsbeeld beschrijven. De geschiedeniswetenschap zit door dit soort onduidelijkheid in een impasse. Een voor de hand liggende oplossing is er niet. Of het zo moeten zijn dat een historische gebeurtenis zich vanuit ver schillende invalshoeken laat beschrij ven. Richard Price heeft dat gedaan in zijn 'Alabi's World', een studie naar het Suriname van de 18e eeuw. Daarvoor kon hij teruggaan op documenten van de Nederlandse kolonisator, correspon dentie van de Herrnhutter zendelingen en de orale overlevering die leeft onder de Saramankas. Fictie behoort niet meer tot de geschiedenis, maar wordt overgelaten aan de lezer. tor Maarten van de Rakt KI einde van 'Museumschatten' nadert. Nog een paar Taanden verkondigt Henk van Os, directeur van het fksmuseum, zijn kunstzinnige boodschappen uit de e pols. „Ik ontdekte al jong dat ik iets met plaatjes i. Zo vond ik die grote postzegels uit Afrika met lontgekleurde vogels vroeger prachtig." e kist van Hugo de Groot triptieken, Henk van Os weet |sa; intrigerende verhaaltjes t te maken. Kleine raadsels kijkers noden tot meekij- i meedenken. De museum- steur gaat voor in verwonde ren verbazing. Met zijn pret je stem voert hij de kijker mee fee kunsten. De Vara, die 'Mu- Whatten' laat op de avond Ipoffelde, moet op zoek naar ;re dagsluiter, want in Itember stopt Van Os er na 160 ltstekelijke spreekbeurten (tarnt? It verhalenverteller neemt voor |s antwoord royaal de tijd. De in zijn kamer is zijn hatstoel. Hij trekt aan zijn ftaigaret, die hij voor de foto- ui na enig nadenken zal do- li® houdt het op. Wat ik nu Jeuk wordt minder spannend oppervlakkiger. Het is meer leken. Dat heeft te maken met l formule. Bedoeling was een feijpelijke mededeling ver- lekken over een kunststuk die isen er plotseling verrassend betrekt. Het meest simpele Korbeeld is: hier hebben we een fciderij, laten we eens naar de literkant kijken, want dan ziet Me hele geschiedenis, waar het fclderij vandaan komt, het eti- 1k, de stempels." ■at je niet doet, is uitleggen ■trom dit vroege barok, late ■coco of romantiek is. Je zult Ij ook nooit horen vertellen hoe |«oi iets is. Wat mensen zelf 'aren, dat kan zo verschillend Ik moet het hebben van heel |mzelfsprekend een mededeling 1». De mensen betrek je in je paal, niet door emoties te jam, maar door heel feitelijk te I Op een gegeven moment i je door de dingen die je fit wilt heen. De formule is fcmolken." iwfties in een studio zijn vast Pl andere koek dan voor een JWKaal staan, wat hij in zijn fnje werkkring als hoogleraar '^geschiedenis te Groningen b geen tekst voor me. Een ftp mensen maakt teksten, die T®oet zien als documentatie, f lees ik en als we opnemen, r "t «en verhaal in mijn hoofd. F" verhaal moet gewoon hel- rijn. Het moet met je adem j^aan. Dat luistert nauw. Je f1. maar één kernmededeling ■strekken en maximaal vier ■Men behandelen. Het is heel f?«voon om dat in Nederland TNoen, want wij zijn gewend JKffldig didactisch te werk te Pil. ftei er veel van geleerd. Wat _'es- Om kernachtig te zijn en rei en dee'8eno°t te maken 11? probleem, een soort reto- Is J te bouwen. Nou hebben Maar moet je dat zien. 'J°e kan dat nou? En zo'n era is uiterst onbarmhartig, k a .'s de kunst er goed in ff" én haar te vergeten. Je p hoe je een boodschap moet lm,?gen-1,5 verbeeld me dat beter weet wat er bij een 11 communicatief gebeurt 0 R grote zaal. Ik zou wat ■"trie rtv-redctie ^einout Oerlemans, Ifa' oede TiJden' Slechte fcprt'0®aat de Postcode Bingo l La>ru' S?men met Pemffie feijarig P11! heeft gisteren een fr'serVa act ?esl°ten met Bitton ™mca' die de Postco- f^nden glza?len!lik wekelijks feitwe m, erlemar>s is in zijn 121 nl, Vi?0r het eerst °P J 83 oktober te zien. minder vermoeien. Soms was ik na een uur of drie college totaal uitgeput." Nu het einde nadert van 'Mu seumschatten', is het onderhand tijd voor een evaluatie. „Het is zeker gebleken dat het programma nuttig is. Absoluut. Veel mensen gaan naar het mu seum die er anders nooit geko men zouden zijn. Of we ons doel bereikt hebben, dat weten we niet precies. We trokken enkele honderdduizenden kijkers. Het aantal Nederlandse bezoekers van het Rijksmuseum is bijna verdubbeld tot zo'n 400.000. Maar wat de bijdrage van 'Mu seumschatten' is, valt nooit te achterhalen." „Maar het heeft effect. Ik krijg een gratis taxi-rit van een chauf feur die altijd kijkt, zulke inci denten. En na bijna elk pro gramma kregen we brieven, ont zettend veel en hele dierbare. De meest voorkomende reactie is: ik wist niet dat je over kunst ook normaal kunt praten. Zulke leu ke brieven houden je ook over eind. Daarnaast blijkt de be hoefte aan een naslagwerk, want tv is maar vluchtig. 'De Neder landse schilderkunst in honderd meesterwerken', ofzo, ik zou het dolgraag schrijven, maar daar heb ik de tijd niet voor." Waar komt die mededeelzaam heid vandaan? „Er zit misschien nog meer in de genen dan we dachten. Ik heb al heel vroeg ervaren dat als ik wat over kunst zei, mensen dat leuk vonden. Op middelbare school maakte ik tentoonstellingen en deed daar rondleidingen bij. Van mijn ouders die beide pharma^. ceuten waren, heb ik oog voor de omgeving meegekregen, genieten van de natuur, letten op details. Ze waren overigens itiinder mu- Henk van Os: „Van de honderd eerstejaars weten er vijftig niet meer wie Abraham was." FOTO DIJKSTRA sea- dan kerkjesbekijkers. Al jong ontdekte ik iets met plaat jes te hebben. Postzegels en dan de mooiste belangrijker vinden dan die veel waard waren. Voor al die uit Afrika met hele mooie gekleurde vogels erop. Begrijpelijk en gemakkelijk vertellen is nooit een probleem geweest. Een heel ander pro bleem was in het begin dat je te veel op je enthousiasme door gaat gieteren, dat je het te wei nig structureert. Kunstkenners vertonen vaak imponeergedrag. Ze praten over een kunstwerk alsof dat van hen is. Vooral in moderne kunst is het een cultus om op onbegrijpelijke wijze te praten. Dat is soms behoorlijk irritant. Het is voor mij net zo normaal aan een loodgieter te vertellen over wat ik doe als hij met mij praat over zijn werk. 'Museumschatten' is heel leer zaam, maar vergt de nodige voorkennis. Als je bij voorbeeld niet weet dat Mozes ooit van een berg afkwam en wat het Gouden Kalf was, zegt het programma minder. De professor veert op van de sofa. „Nou raak je iets aan dat werke lijk ontzettend belangrijk is voor de toekomst van het museum. Iedereen praat over de eenwor ding van Europa, maar waar Europa zijn eenheid in vindt zijn verhalen uit de Bijbel, de my then. Dat is het enige wat van Ban tot Oslo bekend is of was. Het onderwijs besteedt daar nul of heel weinig aandacht aan. Van de honderd eerstejaars we ten er vijftig niet meer wie Abra ham was. Iemand die mosterd haalde, ofzo. Dat brengt voor een museum als dit een enorme uitdaging met zich mee." „Neem de Rembrandt-tentoon- stelling, daar kwamen educatie ve teksten bij. Wat moet er op die bordjes, vroegen we ons af. Nou, gewoon wie Abraham was. Gevolg is dat 200.000 mensen voor het eerst lezen wie Abra ham was. Op scholen wordt nau welijks meer vaderlandse ge schiedenis gegeven. Wij hebben hier het stokje van Johan van Oldebarneveldt, de boekenkist van Hugo de Groot, maar de meeste mensen weten straks niet meer wie die twee waren. Dat zijn gigantische opgaven voor ons. We zullen op een andere manier met de collectie om moe ten gaan, willen we het tij nog keren." 'Museumschatten', vanavond, Nederland 3, 00.15 uur Breda - Nieuwe Veste, eerste openbaar concert van Came- rata Juniorum en de Camera Musicorum Bredana. Gehoord vrijdag 17 september. Door Dré van Dongen Gisteren was een belangrijke datum in de bestaansgeschie- denis van Breda's muziek school: het eerste openbare concert in de nieuwe Nieuwe Veste. Doch niet alleen het muziekonderwijs maar heel de amateuristische muziek beoefening zal straks de vruchten plukken van het initiatief om voor Breda een kleine concertzaal te verwer ven. Het is na eenmaal luisteren te vroeg om een oordeel te vellen of deze overigens goed geoutilleer de concertruimte ook geschikt zal zijn om er ensembles van formaat te laten optreden. De toekomst moet leren in hoeverre de zaal zal voldoen èn aan de speelwensen van de leiders van die ensembles èn aan de luister- wensen van de toehoorders, die in het verleden de warmte en de sonoriteit van onderdak verle nende kerkgebouwen gewend zijn. Dit openingsconcert werd geheel geschraagd door amateurs: de Camerata Juniorum en de Came ra Musicorum Bredana, beide onder leiding van viooldocent Paul de Meyer. De junioren openden het concert met een gezien hun leeftijd vlot gestreken Vioolconcert in a BWV 1041, waarin de 15-jarige Jorin- de Geradts de solopartij voor haar rekening nam; zij was het sterretje van de avond. Roger Regter bracht een goed geïnterpreteerde Cello Suite nr. 2 van Joh. Sebastian Bach, waarbij de ruimte aan zijn tim bre weinig recht deed wederva ren. Balletdocente Margriet Franken reikte daarbij de choreografie aan zes jonge meiskens die Bachs muziek plastisch uitbeeld den. Ritme van dans en muziek waren goed op elkaar geënt, de bewegingen waren sierlijk, maar toch bleef er discrepantie tussen Bachs donkere celloklanken en de ten toon gespreide jeugdige vitaliteit. Bij Paul Hindemiths Fünf Stücke für Streicher kwam het ensemble uitdrukkingskracht en achève te kort, alsof zij zich bij deze componist niet zo op hun gemak voelden. Bij de Kuhnau Variaties van Hendrik Andriessen liet het en semble zich gewillig door Paul de Meyer verleiden tot fraaie prestaties en werd het de pleit bezorger voor de mogelijkheden van deze zaal. Tien Eenvoudige Stukjes van Bela Bartok besloten het con cert, waarbij de Dansers van de Cirkel zorg droegen voor wat visueel genot, want op de onver sierde achterwand raak je snel uitgekeken. Bussum - „Sportwedstrijden zullen in de toekomst alleen nog maar live te zien zijn via abonneetelevisie. De samenvattingen ervan zullen voorbehouden zijn aan de commerciële tv-sta- tions. De publieke omroepen kunnen de steeds hogere uitzen drechten niet lang meer bijbenen." Met die waarschuwing leverde alsmede versterking van de Van onze rtv-redactie Hilversum - Een vernuftige combinatie van pure ed-re- clame en hang naar nostalgie, heeft geresulteerd in een Bea tles-weekeinde bij Veronica en Tros op Radio 3. Zowel vandaag als morgen staan ge heel in het teken van de le gendarische popgroep uit de jaren zestig. Aanleiding is het verschijnen van de laatste twee ontbrekende cd's van de bekende viermans formatie uit Liverpool. De uitga ve van de rode dubbel-cd, die een overzicht geeft van de mu ziek uit de jaren 1962 tot en met 1966 en de blauwe dubbel-cd met nummers tot en met 1970 completeren het gehele Beatle- oeuvre op cd. De reclamemakers spreken van 'een absoluut nood zakelijk collectors-item voor de ware Beatles-fan'. Tros en Veronica kleden deze commerciële mijlpaal aan door onder meer een exclusief inter view met Paul McCartney, dat in stukjes van vijf minuten ver deeld over de hele zaterdag te horen is. De Tros komt zondag tussen 9.00 en 12.00 uur met een Beatles Top 50, die is samengesteld door de luisteraars van Radio 3. Ook zijn er allerlei prijzen te winnen, zoals Beatlesboxen, horloges, kleding en cd's. De hoofdprijs is een reis voor twee personen naar Liverpool en Londen, waar de Cavernclub en de bekende Ab bey Road Studio's worden be zocht. de aankomende nieuwe Tros- voorzitter Karei van Doodewae- rd gisteren ongezouten kritiek op het wetsvoorstel voor een nieuwe Mediawet, dat een verre gaande samenwerking van de publieke omroepen voorstaat ZATERDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 19.30 u. Teenage mutant ninja turtles. 19.30 en 22 u. Sliver. 22 u. Indeeent proposal. 19.30 en 22 u. Fixing the shadow. 19.30 en 22 u. Guilty as sin. 19.30 en 22 u. The fugitive. GOES -Grand Theater 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent Proposel. OOSTBURG -Ledel Theater 20 u. Indeeent proposal. TERNEUZEN -Luxor Theater 20 u. Hot shots 2. 20 u. Last action hero. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 u. Untamed heart. 21.30 u. Fixing the shadow. - Alhambra 4 14 u. Turtles. 20 u. Indochine. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Bitter moon. 22 u. The crying game. NOS. Volgens Van Doodewaerd sluit deze Mediawet totaal niet aan bij de drie nieuwste ontwikke lingen in medialand: de steeds grotere investeringen die multi media doen in tv-rechten en pro- dukties. ZONDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Jungle book. 13.45 en 16.15 u. Teenage mutant ninja turtles. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sliver. 19 en 21.30 u. Indecent proposal. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Fixing the shadow. 19 en 21.30 u. Guilty as sin. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The fugitive. GOES -Grand Theater 14 en 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent Proposel. OOSTBURG -Ledel Theater 20 u. Indecent proposal. TERNEUZEN -Luxor Theater 14 en 20 u. Hot shots 2. 14 en 20 u. Last action hero. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 2 14 u. Wat zien ik. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 u. Untamed heart. 21.30 u. Fixing the shadow. - Alhambra 4 14 u. Turtles. 20 u. Indochine. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The crying game. Harrison Ford in The Fugitive'. FOTO WARNER BROS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27