'Protest tegen hogere
accijns lost onze
problemen niet op'
eer
Oude tijden keren weer terug in Polen
lit najaar c
Officiële uil
-DE STEM
[inister Ritzen
®STEM
iociaal Nederlan
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
pESTEM
Ouwe hap
loortumiel in
lelpunt weg
[otterdam neemt ^pk
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993
Er heerste consterna
tie in de Engelse
keuken. Niet om die
onvergetelijke mintsaus maar
vanwege het biefstukje er on
der. Het vlees dat de eilan
ders bij de slager kopen blijkt
namelijk zes jaar oud.
De plots ontdooide paniek
hierover had te maken met
een horror-scenario van met
BSE ingevroren runderlappen
ofwel besmetting door het
'gekke koeien'-virus.
Terwijl Hare Majesteits ex
perts automatisch beweerden
dat de volksgezondheid geen
risico liep eisten consumen
tenorganisaties tenminste een
label op de ouwe hap. De
Labour-oppositie vond ook
deze affaire een bewijs van
Conservatieve incompetentie
en eiste in naam van het so
cialisme vernietiging van zo
ongeveer alle diepvries.
Omdat de nationale vleesin
dustrie begon te zweten en er
in de Britse koelhuizen toch
een slordige 164 ton biefstuk
ligt opgeslagen achtte onder
minister Nicholas Soames van
Voedingszaken het wijselijk
publiekelijk zijn tanden te
zetten in een drie jaar oud
(niet zes jaar oud, de held)
beeflapje, afkomstig uit een
der EG-diepvriestorens. Niet
met de slechtste Franse wijn
spoelde hij het stukje koe ach
ter zijn in flitslicht en tv-lam-
pen blinkende kiezen.
„Fibreus (vezelig) en lekker",
oordeelde de spontaal culinair
onderlegde bewindsman en
hij zette een zo smakelijk mo
gelijk gezicht. Aangezien Soa
mes niet het naar BSE nei
gende gedrag begon te verto
nen van een illustere voor
gangster, Edwina Currie die
drie jaar geleden uitgleed
over salmonella-eieren, lijkt
het volk voorlopig gerustge
steld.
De ministeriële vleeskeuring
leidde er wel toe dat velen
hier tegenwoordig archeolo
gisch onderzoek plegen op
hun bord. De eetlust is me
eerlijk gezegd een beetje ver
gaan nu ik weet dat mijn
aardappelen gemiddeld acht
maanden oud zijn (weliswaar
keurig koel bewaard en che
misch besproeid om uitlopen
te verhinderen), mijn ei al
zeker drie weken uit de kip is,
het glimmende appeltje voor
onderweg zes weken terug er
gens van een boom viel en
mijn plakkie jonge Cheddar
ouder is dan mijn zoon van
anderhalf. Het kraanwater
blijkt drie dagen oud; het al
ternatief, mineraalwater, twee
jaar.
Door Bob van Huët
Dat schreeuwde natuurlijk
om een reactie van een fijnge-
bekte Fransman. „De Engel
sen krijgen wat ze verdienen,"
orakelt chefkok Michel Roux
van de veelgeprezen Watersi
de Inn in Bray, vlakbij
Windsor. Hij voegt er bijna
verwijtend aan toe 'voor vers
voedsel heb je klanten nodig.'
Anders gezegd: een lekkere
hap kost een flinke duit. Uit
voorzorg haalt Roux de ge
voeligste ingrediënten uit zijn
overkanaalse republiek.
Ik vrees' een beetje dat wij
Nederlanders ook krijgen wat
we verdienen. Net als de Brit
ten zijn we immers verzot op
gepasteuriseerde, op zout ge
zette, ingevroren, maar o-zo-
gemakkelijke, ouwe happen.
Gelukkig nog wel zonder
mintsaus.
i4-' 1Jl"
Ik ben blij met mijn eerste 'uiltje', vers uit de flappentap van het
postkantoor. Harstikke vers glimmend papier met goudopdruk, dat
smeekt om een nuttige besteding.
In de winkel lopen de kosten van mijn boodschappen op tot zestig
gulden en trots trek ik mijn nieuwe honderd guldenbiljet uit de zak.
Alstublieft.
De verkoopster bestudeert het biljet. „Ik weet niet of wij dit biljet
accepteren zegt het meisje dat er verder best vriendelijk uitziet.
„Ik weet dat wel", antwoord ik. „Dat is een officieel briefje van
honderd gulden dat tien minuten geleden nog eigendom van de
PTT was en daar is niks mis mee".
„Nee, maar die opdruk laat los en veel mensen willen zo'n briefje
niet hebben".
„Mevrouw, dit is een officeel betaalmiddel. Dus De Nederlandsche
Bank accepteert het altijd".
Aarzelend geeft ze me veertig gulden wisselgeld terug. Bedenkend
dat het dezer dagen nog gemakkelijker is om met een valse snip te
betalen, dan met een officiële uil, verlaat ik de winkel. FL)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie)
S 01640-36850, fax 01640-40731.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis).
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken-
weg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur
076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. 5
Het beroepsgoederenver-
voer in ons land voert
binnenkort actie. Tegen
de vierde verhoging van
de dieselaccijns binnen
vier jaar. Om de schat
kist met 130 miljoen gul
den te spekken, zet het
kabinet Lubbers-Kok er
vanaf 1 januari acht cent
bovenop. „Dat kost ons
de kop", schreeuwt de
grootste ondernemersor
ganisatie Transport en
Logistiek Nederland
(TLN) moord en brand.
Leuk is anders, verzucht
ook Walter ('Wally') van
Egeraat (39), sinds an
derhalf jaar directeur
van transportbedrijf Van
Egeraat bv uit Bergen op
Zoom. „Zelfs al zou het
protest slagen, dan nog
lost dat de echte proble
men voor de branche niet
op".
Door Henk Boot
Zijn schrikbeeld: de blokkades
van de Franse vrachtrijders vori
ge zomer. Uit protest tegen de
voorgenomen invoering van een
strafpuntensysteem voor
truckers. Zouden die al te vaak
de regels overtreden, dan moes
ten ze voor korte of langere tijd
hun rijbewijs inleveren.
Om de regering op andere ge
dachten te brengen zetten de
vrachtrijders tijdens de vakan-
tiepiek de doorgaande wegen
naar het zuiden af. „Wat heeft
die actie nu per saldo opgele
verd? Niets, behalve dan schade
en ergernis waardoor de publie
ke opinie zich tegen de transpor
teurs keerde", schudt Wally van
Egeraat zijn licht-grijzende
hoofd.
Nu is het aanbieden van een lift
aan Tweede-Kamerleden, zoals
de ondernemersorganisatie TLN
daags voor Prinsjesdag doet, een
heel wat pulbieksvriendelijker
protest dan een wegblokkade.
De vergelijking met de Franse
acties gaat dan ook mank, weet
ook Van Egeraat. Maar waar hij
zich zorgen over maakt, is dat
het accijnsprotest de vooroorde
len ten opzichte van de trans
portsector alleen maar bevesti
gen.
„Versta me goed, op die accijns
verhoging zit ook ik niet te
wachten. Op een wagenpark van
zestig trucks betekent dat voor
ons op jaarbasis een extra kos
tenpost van 90.000 gulden, die
we echt niet zomaar kunnen
doorberekenen aan onze op
drachtgevers, de verladers. Maar
we moeten oppassen dat zulke
acties niet als een boemerang
werken".
Daar schiet de branche volgens
hem helemaal niks mee op. „Wij
zouden ons juist moeten profile
ren als een sector die professio
neel probeert in te spelen op
maatschappelijke veranderin
gen. En willen we ons belang
voor de nationale economie aan
tonen dan moeten we juist posi
tief aandacht vragen voor de
inspanningen die wij ons als on
dernemingen hebben getroost
om van de transportsector een
moderne branche te maken".
De 8870 ondernemingen in het
beroepsgoederenvervoer dragen
acht procent bij aan het bruto
nationaal produkt. Meer dan bij
voorbeeld de landbouwsector of
het bank- en verzekeringswezen.
Bijna 115.000 mensen verdienen
in het transport hun boterham.
Achter het stuur, in de techni
sche onderhoudsdiensten van de
bedrijven of bij de planning.
Helaas voor Van Egeraat en zijn
collega's maken die droge cijfers
weinig indruk. En wie staat er
bij stil dat chauffeurs vandaag
de dag goed opgeleide, gemoti
veerde en vakbekwame lieden
zijn, die vaak werkweken van
vijftig tot zestig uur draaien?
Dat ze verantwoordelijk zijn
voor een stipt en verkeersveilig
transport van vrachten met een
waarde van een of twee miljoen
gulden per rit? En wie heeft er
buiten de sector weet van de
stress waaraan de vrachtrijders
onderweg zijn blootgesteld om
dat de verlader prijst stelt op
'just in time'-transport en de
rijksverkeersinspectie zeer kri
tisch volgt of ze de voorgeschre
ven rusttijden wel in acht ne
men?
„We moeten onszelf en ons pro
dukt dus beter verkopen om dat
vertekende beeld te corrigeren".
Nog te vaak hoort hij om zich
heen spreken over 'een ruig volk'
dat zich 'op de weg lang niet
altijd netjes gedraagt' en dat
'spierballentaal gebruikt' als een
besluit van de regering ongele
gen komt. „De buitenwereld
staart zich bovendien blind op
onze prachtige trucks". Daaraan
zijn de problemen waarmee de
sector te kampen heeft, niet af te
lezen.
„Dat de doorsnee luchtgeveerde
vijf-asser tegenwoordig is uitge
rust met geluidarme motoren en
uitstootbeperkende filters, weet
buiten de sector bijna geen
mens", stelt Van Egeraat spijtig
vast. „Maar we hebben we wel in
die milieuvriendelijke maatrege
len geïnvesteerd. Dat moet ook,
want democratisch genomen be
sluiten willen we accepteren.
Probeer je dat te ontlopen, dan
word je na verloop van tijd afge
rekend".
Wie vandaag de dag in de open
Europese markt nog aan de bak
wil komen, moet het niet alleen
hebben van goed materiaal. Dat
is te weinig in tijden van reces
sie, waardoor een overcapaciteit
aan laadvermogen de sector par
ten speelt. Het vrachtaanbod
loopt terug, terwijl de transpor
teurs hun wagens wel 'aan de
rol' moeten zien te houden.
„Een gevolg van de liberalise
ring in onze sector. Er worden
niet zulke hoge eisen gesteld om
een transportonderneming te be
ginnen". Dat leidde tot een toe
loop van transporteurs en dat
wreekt zich hu. De concurrentie
is moordend. „Er wordt gewerkt
met afbraaktarieven, ja. Om te
pveïleven. Maar zeg ik, zouden
we als bedrijven zelf niet wat
solidairder moeten zijn. Waarom
zouden we niet met elkaar pro
beren om gezamenlijk in te ko
pen of elkaar via vrachtuitwisse
ling de bal toespelen. Maar de
meesten zijn te veel voor zichzelf
bezig".
Walter van Egeraat heeft de ver
anderingen in de sector van na
bij meegemaakt. Voor hij zijn
vader opvolgde werkte hij zelf
als planner op het zenuwcen
trum van het familiebedrijf.
„Planning is een van de wezen
lijke onderdelen van het werk.
Elke kilometer die we leeg rijden
kost geld. Retourvrachten orga
niseren is tegenwoordig nood
zaak". Maar lang niet altijd een
voudig. De meeste bedrijven
hebben wel een vast verladers
bestand. Dat garandeert echter
nog geen volle combinatie op de
thuisreis.
Contacten met collega-bedrijven
bieden soms uitkomst. „Als wij
toevallig in Avignon zijn, hoeft
een ander daar niet leeg heen.
Een andere keer nemen zij van
ons een vracht over als het zo
Door onze redacteur
Camiel Hamans
Warschau - Communisme is
uit, maar alles van vroeger
keert terug. Dus ook de com
munisten. Althans in Polen.
Zondag 19 september zijn er
parlementsverkiezingen. De opi
niepeilers voorspellen een om
wenteling. Vier jaar geleden
werd de communistische partij
weggevaagd, nu lijkt het erop
dat haar erfgenaam, de sociaal
democratische Alliantie van De
mocratisch Links, de grote win
naar wordt.
Vrijwel iedereen in Polen is te
leurgesteld en ontevreden. Ma
cro-economisch doet het land
het, zeker in vergelijking met
andere oud-oqstbloklanden ze
ker niet slecht, de Poolse burger
merkt daar echter weinig van.
Democratie en vrije marktprin
cipes hebben slechts werkeloos
heid, bandeloosheid en armoede
gebracht, is de algemene opinie.
Alles is te koop, maar slechts
handige 'businessmen' hebben
geld. De gewone burger moet via
bijklussen of een tweede baan
zich voldoende inkomen verwer-
ven om te overleven.
De privatisering van de staats
bedrijven is op een mislukking
uitgelopen. De winstmakende
ondernemingen zijn uitverkocht,
de slechtlopende zijn gesloten of
drukken nog steeds op de staats
kas.
De door het Westen zo geprezen
economische shocktherapie is
een koude douche gebleken.
Vandaar de onverwachte terug
keer naar het vervloekte, maar
wel vertrouwde nest van de
vroegere communisten. Toen
was men onvrij, maar had wel
een baan en inkomen.
De grote invloed van de katho
lieke kerk is een andere zaak die
de Polen dwars zit. Weliswaar is
90 procent van de Polen katho
liek, dit betekent niet dat ze een
conservatieve Roomse waakhond
op de stoep van het parlement,
op het nachtkastje in de slaap
kamers en op de lessenaars van
de klaslokalen wensen.
In de oude industriestad Lodz,
zo toonde de televisie enige da
gen geleden, zijn de muren vol
gekalkt met anti-katholieke
graffiti: 'Sodemieter op zwarte
koeien.'
Het feit dat Polen 5 miljard zloty
bijgedragen heeft aan het bezoek
van de paus aan Litouwen, een
buurstaat met een grote Poolse
minderheid, heeft veel kwaad
bloed gezet.
Temeer daar dit exact het be
drag was dat de Poolse staat
achterstallig is aan energiereke
ningen voor lagere en middelba
re scholen. Daar zit men in het
donker en in de kou, omdat de
Poolse paus bij de buren goed
onthaald moest worden, is het
veelgehoorde verwijt.
De voorspellingen van de verkie-
Lech Walesa
We hebben een democratie of we hebben er geen'..
zingsuitslag spreken elkaar te
gen. Volgens het ene onderzoek
kunnen de sociaal-democraten
op meer dan een derde van de
stemmen rekenen, volgens een
ander op ruim 20 procent.
Over een ding zijn de opiniepei
lers het eens: de vroegere com
munisten maken een goede kans
de grootste partij te worden. De
Boerenpartij, ten tijde van de
Koude Oorlog een stevige en
betrouwbare bondgenoot van de
communisten, gooit eveneens
hoge ogen.
De Democratische Unie, het re
gerende deel van Solidariteit,
schommelt in de polls tussen 9
en een kleine 20 procent. Een
nieuwe linkse Arbeiders Unie,
een verbond van dissidenten uit
allerlei linkse partijen, lijkt goed
voor een aanhang van zo'n 10
procent.
Preciezere gegevens zijn er niet.
Vanwege de angst op beïnvloe
ding mogen er in de laatste week
voor de verkiezingen geen resul
taten meer gepubliceerd worden.
Dat er na zondag een coalitie
aan de macht komt van linkse
partijen, waaronder wellicht
zelfs de voormalige communis
ten, is geenszins uitgesloten.
President Walesa, hoe zeer ook
gekant tegen links, zal zich naar
eigen zeggen niet verzetten tegen
de verkiezingsuitslag: „Ik heb
geen andere keus. We hebben
een democratie of we hebben er
geen."
Het buitenland denkt er anders
over. Doorgaans welingelichte
kringen in Warschau citeren een
hoge Amerikaanse functionaris
uit de wereld van de veiligheids
diensten, die gezegd zou hebben
dat de Amerikaanse regering
zich zal verzetten tegen het op
nieuw aan de macht komen van
'overgeschilderde commies'.
De kleine rechtse partijen die,
naar het zich nu laat aanzien
weggevaagd zullen worden, krij
gen daarom massale financiële
steun uit Washington. Dit om via
een laatste wanhoopsoffensief
meer kiezers naar de stembus te
lokken. Hoe hoger de opkomst,
hoe lager immers de score voor
oud-links, is de verwachting.
De Amerikaanse regering heeft,
nog steeds volgens dezelfde goed
geïnformeerde zegslieden, presi
dent Walesa gewaarschuwd dat
een coalitie waarin de commu
nisten opgenomen zijn, W
ten naar steun van de W
bank en het IMF.
In Polen maakt dit
weinig indruk. De voorwal»
van de beide wereldorgai""
hebben namelijk alleen I
moede geleid.
De leiders van de Alliantie]
Democratisch Links,
communisten, beraden
evenwel over de Amen®»
dreigementen. Op een
bijeenkomst de vorige
het prestigieuze Warscha* 1
biecki-hotel, waar oude 1
we appartsjiks de baantpj
deelden, is het voorstel r
niet in de regering"'
nemen, maar
steun te geven aan
heidskabinet van niet-c
nistisch links. De
wilde er echter nog
weten. Het pluche lokt.
De tijd lijkt rijp voor
ni*
een*i
ling van de wacht in
Iedereen klaagt over co
Zelfs dissidenten die
leiders hiervoor gisp"
zich nu niet aan de vet'
van de macht te kunnen 1
ken.
Een functionaris in 1
belast is met het Bn
culturele akkoord on
dat president Walesa J
zijn schoolgaande doch1 jj
Engeland heeft gestuu J
ten van het budget vo 'J
schappelij ke uitwisse
jaar gaat het per
15.000 pond aan
subsidie.
y0\
[jaag/Utrecht (anp) - Minister
n Vries van Sociale Zaken hoopt
cet het centrale naj aars-overleg,
Laartoe organisaties van werkge-
en werknemers zich gisteren
Leid verklaarden, zal leiden tot
1 'zulke degelijke en goede af-
i aken' ais die in het centrale
koord dat in 1982 werd gesloten,
vakcentrales FNV, CNV en MHP
n dit najaar overleggen met werkge-
over versterking van de economi
se structuur. De centrale werkgevers-
Uanisaties hadden de vakcentrales
i'toe gistermorgen uitgenodigd. Na
ïele uren beraad hebben FNV, CNV
jvIHP besloten in te gaan op de
Van Egeraat:
acties niet als een
FOTO DE STEM/DICKï'i
uitkomt". Maar ook het 1
van Tele-routing, een
dienst die vracht en aanbo
het data-net brengt,
welkome aanvulling zijn. I
„We moeten echt dage:
weken vooruit plannen 0
verladers tevreden te
stellen. Maar ook onze t
mensen hebben daar 1
De tijd dat het
privé-leven aan
vrouw overliet, is een
van tweeverdieners voortij l
ouderavond op school bèta
niet te laat thuis zijn. Moet]
planner wel van te voren li
ning mee houden. Daar zi™|
soepel in en dat werkt c
dersom. Als wij eens een J
moeilijk zitten, is zo'n medtij
ker ook bereid een kee
springen".
Volgens Van Egeraat be:
binnen de sector nog
koudwatervrees voor
maatregelen die op de tramp]
sector afkomen. De
over de snelheidsbegr
noemt hij als voorbeeld,
januari 1994 wil de r
verplicht stellen. Als eerste]
binnen Europa. Vervoerden!
gen daarover steen en been. r
„Wij rijden er nu al mee, Ik|
het is een uitkomst.
je goed als je niet sneller]
dan 85 of 90 kilometer per]
Moet je eens nagaan wat 11
financiële gevolgen het kan!]
ben als een wagen met 1
per uur een ongeval verooffi
Daarnaast betekent zo'n b
zer een besparing op het 1
stofgebruik. Ik voorzie dat»
gevolgen van de
verhoging via de b>
nen compenseren. MaarhM
protesten eens".
Zonde van de energie, meent!
„We hebben nu eenmaal ia]
ropees verband
we zouden harmoniseren
prijzen voor brandstof, n
tuigenbelasting, rijtijdenW
ten en snelheden zouden»!
verschillende landen wat art!]
naar elkaar toe moeten g
We zitten midden in
Dat gaat hier en daar r
en moeite en soms
saneringen leiden. Maar in
sector gaan maatschap]*'
ontwikkelingen zonder
pen?"
1 onze Haagse redactie
Pen Haag - Scholen krijgen de ge
bepalen hoe er lesgegeven wor
op welke manier die menser
[itllen verschillende soorten Ier;
[erschillend salaris ontvangen.
pat zijn enkele plannen die aant
aan opgesomd in de nota 'Vi- wore
leraarschap' die minister Bij d
feitzen (PvdA, Onderwijs) giste- ren
[en presenteerde. De nota is een beelr
jeactie op de-aanbevelingen van junic
e Commissie-Van Es die eerder senit
jit jaar onderzocht op welke van
jnanier het beroep van leraar scha
hoge
als 1
wil
otterdam - Vijftien actievoer- dat
tegen het jongerenbeleid zjjni
Rebben gisteren weliswaar het vold<
Rotterdam Zegt Nee' laten klin- 0pSt®j
1 toen ze zich in de (nog niet desk
opende) Willemsspoortunnel roep!
de rails vastketenden, maar heid:
tij konden niet verhinderen dat opleit
koningin Beatrix ongestoord de ning
poortunnel officieel opende.
|)at deed de koninging eenvou-
een zogenoemde baard- laar
anskruik uit begin 17e eeuw in ®ea I
Intvangst te nemen. Die kruik r
pas bij de aanleg van de tunnel
;evonden. ®lrUi5
es- ^erkf
jen van de Nederlandse Spoor-
pregen kon ervoor opgelucht rnerk
nelden, dat de NS nu eindelijk aa
en knelpunt in het druk beft- J11® i
1 spoorwegennet naar het zui- 1
1 van het land kwijt raken. De De
egelmatige spoorbrugopeningen pco
koor het scheepvaartverkeer zor- geprt
pen, aldus den Besten, voor een men
oort filevorming van treinen die ding
iich als een olievlek uitbreidt. mind
DeNS-topman: „Dat zal tot het. salar
perleden behoren mits de tunnel derw
1 twee naar vier sporen wordt wel 1
litgebreid en dat gebeurt in een lij kb
nel tempo. bond
n de Willemsspoortunnel is gelei
jaar gewerkt. De kosten van moet
totale project, inclusief de een
braak van het oude lesse!
jichtspoor, zullen 905 miljoen moet
dden belopen. voor
zal Ml
1AAG: HOE word je binnen de korts
(Waardeerde Nederlander? Antwoord
'Ommissie die misbruik van ons so
anneer je vervolgens aanbevelinger
«ar vijf jaar terug helemaal niemand
ces bij voorbaat verzekerd.
de heren Buurmeyer en Van c
an p kji wie het woord sociaal als
Kn bijna dogmatisch verdediger
ïnl ^.U een bekende ex-voorzi
L.„,,]lss'e die heeft geadviseerd het sc
Fnpieet op zijn kop te zetten,
pilo eer) voormalig Nieuw-Links
n. voor wie een man als Den Uy!
ïpor 1 ®en voormalig voorzitter van
illeenstga d°°r 660 aanz'en''i'<e verlat
litn^pp2rta9es van de twee commissie
opno! nd omarmd. Diezelfde po
imHof da? er misbruik van de voo
lipt oo2e de instanties die blijkbaar c
)oiiHi^ntro'eerden' n'et °P hun falen
ichot?9, yan de Haagse dames en here
W6k,-es aan te nemen.
iuiim?o"ls niet 9ezegd dat de onderzc
lebhon '^r ei? ^an der Zwan van nul
Selene c e, vinger op de rotte plekke
s niot 'o bestaat misbruik van wao er
Jitvn ar9 deugdelijk. Het is eveneens
3f dp c ^an de bijstandswet fraude u
ïwan L zo ernstig is als bijvoorbe
jich nn - valt echter te betwijfeld
Werwolf u betrouwbaar' ander 0
Wentol .ft uitgevoerd, komt zelf
'en dio Ult.' ®e' directeuren van f
)nder7n0L° u.sie' Waarmee maar
^derlanHSresuftaten voor verlerlei u
boeten hl toe aan herziening van h
siden H=tue,noten worden gekraakt,
[ages aanL akers als kippen zc
r Politiek hepft h het bii het 9rote pub
Fn Buiirml-- haar eigen verantwoo
?n ware wo!TJlelben geen bijbels ges
sot
vi
i uitlt
he
in Wam ,„7„1 V'euoen geen bijbels ges
ian9eqevnl9 de sociale gezondmak
!ünnen wl Ij aanbevelingen zijn
?ebruikt om een vera
e stelsel te realiseren