'Protest tegen hogere accijns lost onze problemen niet op' eer Oude tijden keren weer terug in Polen lit najaar c Officiële uil -DE STEM [inister Ritzen ®STEM iociaal Nederlan DE STEM BINNENLAND BUITENLAND pESTEM Ouwe hap loortumiel in lelpunt weg [otterdam neemt ^pk DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993 Er heerste consterna tie in de Engelse keuken. Niet om die onvergetelijke mintsaus maar vanwege het biefstukje er on der. Het vlees dat de eilan ders bij de slager kopen blijkt namelijk zes jaar oud. De plots ontdooide paniek hierover had te maken met een horror-scenario van met BSE ingevroren runderlappen ofwel besmetting door het 'gekke koeien'-virus. Terwijl Hare Majesteits ex perts automatisch beweerden dat de volksgezondheid geen risico liep eisten consumen tenorganisaties tenminste een label op de ouwe hap. De Labour-oppositie vond ook deze affaire een bewijs van Conservatieve incompetentie en eiste in naam van het so cialisme vernietiging van zo ongeveer alle diepvries. Omdat de nationale vleesin dustrie begon te zweten en er in de Britse koelhuizen toch een slordige 164 ton biefstuk ligt opgeslagen achtte onder minister Nicholas Soames van Voedingszaken het wijselijk publiekelijk zijn tanden te zetten in een drie jaar oud (niet zes jaar oud, de held) beeflapje, afkomstig uit een der EG-diepvriestorens. Niet met de slechtste Franse wijn spoelde hij het stukje koe ach ter zijn in flitslicht en tv-lam- pen blinkende kiezen. „Fibreus (vezelig) en lekker", oordeelde de spontaal culinair onderlegde bewindsman en hij zette een zo smakelijk mo gelijk gezicht. Aangezien Soa mes niet het naar BSE nei gende gedrag begon te verto nen van een illustere voor gangster, Edwina Currie die drie jaar geleden uitgleed over salmonella-eieren, lijkt het volk voorlopig gerustge steld. De ministeriële vleeskeuring leidde er wel toe dat velen hier tegenwoordig archeolo gisch onderzoek plegen op hun bord. De eetlust is me eerlijk gezegd een beetje ver gaan nu ik weet dat mijn aardappelen gemiddeld acht maanden oud zijn (weliswaar keurig koel bewaard en che misch besproeid om uitlopen te verhinderen), mijn ei al zeker drie weken uit de kip is, het glimmende appeltje voor onderweg zes weken terug er gens van een boom viel en mijn plakkie jonge Cheddar ouder is dan mijn zoon van anderhalf. Het kraanwater blijkt drie dagen oud; het al ternatief, mineraalwater, twee jaar. Door Bob van Huët Dat schreeuwde natuurlijk om een reactie van een fijnge- bekte Fransman. „De Engel sen krijgen wat ze verdienen," orakelt chefkok Michel Roux van de veelgeprezen Watersi de Inn in Bray, vlakbij Windsor. Hij voegt er bijna verwijtend aan toe 'voor vers voedsel heb je klanten nodig.' Anders gezegd: een lekkere hap kost een flinke duit. Uit voorzorg haalt Roux de ge voeligste ingrediënten uit zijn overkanaalse republiek. Ik vrees' een beetje dat wij Nederlanders ook krijgen wat we verdienen. Net als de Brit ten zijn we immers verzot op gepasteuriseerde, op zout ge zette, ingevroren, maar o-zo- gemakkelijke, ouwe happen. Gelukkig nog wel zonder mintsaus. i4-' 1Jl" Ik ben blij met mijn eerste 'uiltje', vers uit de flappentap van het postkantoor. Harstikke vers glimmend papier met goudopdruk, dat smeekt om een nuttige besteding. In de winkel lopen de kosten van mijn boodschappen op tot zestig gulden en trots trek ik mijn nieuwe honderd guldenbiljet uit de zak. Alstublieft. De verkoopster bestudeert het biljet. „Ik weet niet of wij dit biljet accepteren zegt het meisje dat er verder best vriendelijk uitziet. „Ik weet dat wel", antwoord ik. „Dat is een officieel briefje van honderd gulden dat tien minuten geleden nog eigendom van de PTT was en daar is niks mis mee". „Nee, maar die opdruk laat los en veel mensen willen zo'n briefje niet hebben". „Mevrouw, dit is een officeel betaalmiddel. Dus De Nederlandsche Bank accepteert het altijd". Aarzelend geeft ze me veertig gulden wisselgeld terug. Bedenkend dat het dezer dagen nog gemakkelijker is om met een valse snip te betalen, dan met een officiële uil, verlaat ik de winkel. FL) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) S 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken- weg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur 076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. 5 Het beroepsgoederenver- voer in ons land voert binnenkort actie. Tegen de vierde verhoging van de dieselaccijns binnen vier jaar. Om de schat kist met 130 miljoen gul den te spekken, zet het kabinet Lubbers-Kok er vanaf 1 januari acht cent bovenop. „Dat kost ons de kop", schreeuwt de grootste ondernemersor ganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) moord en brand. Leuk is anders, verzucht ook Walter ('Wally') van Egeraat (39), sinds an derhalf jaar directeur van transportbedrijf Van Egeraat bv uit Bergen op Zoom. „Zelfs al zou het protest slagen, dan nog lost dat de echte proble men voor de branche niet op". Door Henk Boot Zijn schrikbeeld: de blokkades van de Franse vrachtrijders vori ge zomer. Uit protest tegen de voorgenomen invoering van een strafpuntensysteem voor truckers. Zouden die al te vaak de regels overtreden, dan moes ten ze voor korte of langere tijd hun rijbewijs inleveren. Om de regering op andere ge dachten te brengen zetten de vrachtrijders tijdens de vakan- tiepiek de doorgaande wegen naar het zuiden af. „Wat heeft die actie nu per saldo opgele verd? Niets, behalve dan schade en ergernis waardoor de publie ke opinie zich tegen de transpor teurs keerde", schudt Wally van Egeraat zijn licht-grijzende hoofd. Nu is het aanbieden van een lift aan Tweede-Kamerleden, zoals de ondernemersorganisatie TLN daags voor Prinsjesdag doet, een heel wat pulbieksvriendelijker protest dan een wegblokkade. De vergelijking met de Franse acties gaat dan ook mank, weet ook Van Egeraat. Maar waar hij zich zorgen over maakt, is dat het accijnsprotest de vooroorde len ten opzichte van de trans portsector alleen maar bevesti gen. „Versta me goed, op die accijns verhoging zit ook ik niet te wachten. Op een wagenpark van zestig trucks betekent dat voor ons op jaarbasis een extra kos tenpost van 90.000 gulden, die we echt niet zomaar kunnen doorberekenen aan onze op drachtgevers, de verladers. Maar we moeten oppassen dat zulke acties niet als een boemerang werken". Daar schiet de branche volgens hem helemaal niks mee op. „Wij zouden ons juist moeten profile ren als een sector die professio neel probeert in te spelen op maatschappelijke veranderin gen. En willen we ons belang voor de nationale economie aan tonen dan moeten we juist posi tief aandacht vragen voor de inspanningen die wij ons als on dernemingen hebben getroost om van de transportsector een moderne branche te maken". De 8870 ondernemingen in het beroepsgoederenvervoer dragen acht procent bij aan het bruto nationaal produkt. Meer dan bij voorbeeld de landbouwsector of het bank- en verzekeringswezen. Bijna 115.000 mensen verdienen in het transport hun boterham. Achter het stuur, in de techni sche onderhoudsdiensten van de bedrijven of bij de planning. Helaas voor Van Egeraat en zijn collega's maken die droge cijfers weinig indruk. En wie staat er bij stil dat chauffeurs vandaag de dag goed opgeleide, gemoti veerde en vakbekwame lieden zijn, die vaak werkweken van vijftig tot zestig uur draaien? Dat ze verantwoordelijk zijn voor een stipt en verkeersveilig transport van vrachten met een waarde van een of twee miljoen gulden per rit? En wie heeft er buiten de sector weet van de stress waaraan de vrachtrijders onderweg zijn blootgesteld om dat de verlader prijst stelt op 'just in time'-transport en de rijksverkeersinspectie zeer kri tisch volgt of ze de voorgeschre ven rusttijden wel in acht ne men? „We moeten onszelf en ons pro dukt dus beter verkopen om dat vertekende beeld te corrigeren". Nog te vaak hoort hij om zich heen spreken over 'een ruig volk' dat zich 'op de weg lang niet altijd netjes gedraagt' en dat 'spierballentaal gebruikt' als een besluit van de regering ongele gen komt. „De buitenwereld staart zich bovendien blind op onze prachtige trucks". Daaraan zijn de problemen waarmee de sector te kampen heeft, niet af te lezen. „Dat de doorsnee luchtgeveerde vijf-asser tegenwoordig is uitge rust met geluidarme motoren en uitstootbeperkende filters, weet buiten de sector bijna geen mens", stelt Van Egeraat spijtig vast. „Maar we hebben we wel in die milieuvriendelijke maatrege len geïnvesteerd. Dat moet ook, want democratisch genomen be sluiten willen we accepteren. Probeer je dat te ontlopen, dan word je na verloop van tijd afge rekend". Wie vandaag de dag in de open Europese markt nog aan de bak wil komen, moet het niet alleen hebben van goed materiaal. Dat is te weinig in tijden van reces sie, waardoor een overcapaciteit aan laadvermogen de sector par ten speelt. Het vrachtaanbod loopt terug, terwijl de transpor teurs hun wagens wel 'aan de rol' moeten zien te houden. „Een gevolg van de liberalise ring in onze sector. Er worden niet zulke hoge eisen gesteld om een transportonderneming te be ginnen". Dat leidde tot een toe loop van transporteurs en dat wreekt zich hu. De concurrentie is moordend. „Er wordt gewerkt met afbraaktarieven, ja. Om te pveïleven. Maar zeg ik, zouden we als bedrijven zelf niet wat solidairder moeten zijn. Waarom zouden we niet met elkaar pro beren om gezamenlijk in te ko pen of elkaar via vrachtuitwisse ling de bal toespelen. Maar de meesten zijn te veel voor zichzelf bezig". Walter van Egeraat heeft de ver anderingen in de sector van na bij meegemaakt. Voor hij zijn vader opvolgde werkte hij zelf als planner op het zenuwcen trum van het familiebedrijf. „Planning is een van de wezen lijke onderdelen van het werk. Elke kilometer die we leeg rijden kost geld. Retourvrachten orga niseren is tegenwoordig nood zaak". Maar lang niet altijd een voudig. De meeste bedrijven hebben wel een vast verladers bestand. Dat garandeert echter nog geen volle combinatie op de thuisreis. Contacten met collega-bedrijven bieden soms uitkomst. „Als wij toevallig in Avignon zijn, hoeft een ander daar niet leeg heen. Een andere keer nemen zij van ons een vracht over als het zo Door onze redacteur Camiel Hamans Warschau - Communisme is uit, maar alles van vroeger keert terug. Dus ook de com munisten. Althans in Polen. Zondag 19 september zijn er parlementsverkiezingen. De opi niepeilers voorspellen een om wenteling. Vier jaar geleden werd de communistische partij weggevaagd, nu lijkt het erop dat haar erfgenaam, de sociaal democratische Alliantie van De mocratisch Links, de grote win naar wordt. Vrijwel iedereen in Polen is te leurgesteld en ontevreden. Ma cro-economisch doet het land het, zeker in vergelijking met andere oud-oqstbloklanden ze ker niet slecht, de Poolse burger merkt daar echter weinig van. Democratie en vrije marktprin cipes hebben slechts werkeloos heid, bandeloosheid en armoede gebracht, is de algemene opinie. Alles is te koop, maar slechts handige 'businessmen' hebben geld. De gewone burger moet via bijklussen of een tweede baan zich voldoende inkomen verwer- ven om te overleven. De privatisering van de staats bedrijven is op een mislukking uitgelopen. De winstmakende ondernemingen zijn uitverkocht, de slechtlopende zijn gesloten of drukken nog steeds op de staats kas. De door het Westen zo geprezen economische shocktherapie is een koude douche gebleken. Vandaar de onverwachte terug keer naar het vervloekte, maar wel vertrouwde nest van de vroegere communisten. Toen was men onvrij, maar had wel een baan en inkomen. De grote invloed van de katho lieke kerk is een andere zaak die de Polen dwars zit. Weliswaar is 90 procent van de Polen katho liek, dit betekent niet dat ze een conservatieve Roomse waakhond op de stoep van het parlement, op het nachtkastje in de slaap kamers en op de lessenaars van de klaslokalen wensen. In de oude industriestad Lodz, zo toonde de televisie enige da gen geleden, zijn de muren vol gekalkt met anti-katholieke graffiti: 'Sodemieter op zwarte koeien.' Het feit dat Polen 5 miljard zloty bijgedragen heeft aan het bezoek van de paus aan Litouwen, een buurstaat met een grote Poolse minderheid, heeft veel kwaad bloed gezet. Temeer daar dit exact het be drag was dat de Poolse staat achterstallig is aan energiereke ningen voor lagere en middelba re scholen. Daar zit men in het donker en in de kou, omdat de Poolse paus bij de buren goed onthaald moest worden, is het veelgehoorde verwijt. De voorspellingen van de verkie- Lech Walesa We hebben een democratie of we hebben er geen'.. zingsuitslag spreken elkaar te gen. Volgens het ene onderzoek kunnen de sociaal-democraten op meer dan een derde van de stemmen rekenen, volgens een ander op ruim 20 procent. Over een ding zijn de opiniepei lers het eens: de vroegere com munisten maken een goede kans de grootste partij te worden. De Boerenpartij, ten tijde van de Koude Oorlog een stevige en betrouwbare bondgenoot van de communisten, gooit eveneens hoge ogen. De Democratische Unie, het re gerende deel van Solidariteit, schommelt in de polls tussen 9 en een kleine 20 procent. Een nieuwe linkse Arbeiders Unie, een verbond van dissidenten uit allerlei linkse partijen, lijkt goed voor een aanhang van zo'n 10 procent. Preciezere gegevens zijn er niet. Vanwege de angst op beïnvloe ding mogen er in de laatste week voor de verkiezingen geen resul taten meer gepubliceerd worden. Dat er na zondag een coalitie aan de macht komt van linkse partijen, waaronder wellicht zelfs de voormalige communis ten, is geenszins uitgesloten. President Walesa, hoe zeer ook gekant tegen links, zal zich naar eigen zeggen niet verzetten tegen de verkiezingsuitslag: „Ik heb geen andere keus. We hebben een democratie of we hebben er geen." Het buitenland denkt er anders over. Doorgaans welingelichte kringen in Warschau citeren een hoge Amerikaanse functionaris uit de wereld van de veiligheids diensten, die gezegd zou hebben dat de Amerikaanse regering zich zal verzetten tegen het op nieuw aan de macht komen van 'overgeschilderde commies'. De kleine rechtse partijen die, naar het zich nu laat aanzien weggevaagd zullen worden, krij gen daarom massale financiële steun uit Washington. Dit om via een laatste wanhoopsoffensief meer kiezers naar de stembus te lokken. Hoe hoger de opkomst, hoe lager immers de score voor oud-links, is de verwachting. De Amerikaanse regering heeft, nog steeds volgens dezelfde goed geïnformeerde zegslieden, presi dent Walesa gewaarschuwd dat een coalitie waarin de commu nisten opgenomen zijn, W ten naar steun van de W bank en het IMF. In Polen maakt dit weinig indruk. De voorwal» van de beide wereldorgai"" hebben namelijk alleen I moede geleid. De leiders van de Alliantie] Democratisch Links, communisten, beraden evenwel over de Amen®» dreigementen. Op een bijeenkomst de vorige het prestigieuze Warscha* 1 biecki-hotel, waar oude 1 we appartsjiks de baantpj deelden, is het voorstel r niet in de regering"' nemen, maar steun te geven aan heidskabinet van niet-c nistisch links. De wilde er echter nog weten. Het pluche lokt. De tijd lijkt rijp voor ni* een*i ling van de wacht in Iedereen klaagt over co Zelfs dissidenten die leiders hiervoor gisp" zich nu niet aan de vet' van de macht te kunnen 1 ken. Een functionaris in 1 belast is met het Bn culturele akkoord on dat president Walesa J zijn schoolgaande doch1 jj Engeland heeft gestuu J ten van het budget vo 'J schappelij ke uitwisse jaar gaat het per 15.000 pond aan subsidie. y0\ [jaag/Utrecht (anp) - Minister n Vries van Sociale Zaken hoopt cet het centrale naj aars-overleg, Laartoe organisaties van werkge- en werknemers zich gisteren Leid verklaarden, zal leiden tot 1 'zulke degelijke en goede af- i aken' ais die in het centrale koord dat in 1982 werd gesloten, vakcentrales FNV, CNV en MHP n dit najaar overleggen met werkge- over versterking van de economi se structuur. De centrale werkgevers- Uanisaties hadden de vakcentrales i'toe gistermorgen uitgenodigd. Na ïele uren beraad hebben FNV, CNV jvIHP besloten in te gaan op de Van Egeraat: acties niet als een FOTO DE STEM/DICKï'i uitkomt". Maar ook het 1 van Tele-routing, een dienst die vracht en aanbo het data-net brengt, welkome aanvulling zijn. I „We moeten echt dage: weken vooruit plannen 0 verladers tevreden te stellen. Maar ook onze t mensen hebben daar 1 De tijd dat het privé-leven aan vrouw overliet, is een van tweeverdieners voortij l ouderavond op school bèta niet te laat thuis zijn. Moet] planner wel van te voren li ning mee houden. Daar zi™| soepel in en dat werkt c dersom. Als wij eens een J moeilijk zitten, is zo'n medtij ker ook bereid een kee springen". Volgens Van Egeraat be: binnen de sector nog koudwatervrees voor maatregelen die op de tramp] sector afkomen. De over de snelheidsbegr noemt hij als voorbeeld, januari 1994 wil de r verplicht stellen. Als eerste] binnen Europa. Vervoerden! gen daarover steen en been. r „Wij rijden er nu al mee, Ik| het is een uitkomst. je goed als je niet sneller] dan 85 of 90 kilometer per] Moet je eens nagaan wat 11 financiële gevolgen het kan!] ben als een wagen met 1 per uur een ongeval verooffi Daarnaast betekent zo'n b zer een besparing op het 1 stofgebruik. Ik voorzie dat» gevolgen van de verhoging via de b> nen compenseren. MaarhM protesten eens". Zonde van de energie, meent! „We hebben nu eenmaal ia] ropees verband we zouden harmoniseren prijzen voor brandstof, n tuigenbelasting, rijtijdenW ten en snelheden zouden»! verschillende landen wat art!] naar elkaar toe moeten g We zitten midden in Dat gaat hier en daar r en moeite en soms saneringen leiden. Maar in sector gaan maatschap]*' ontwikkelingen zonder pen?" 1 onze Haagse redactie Pen Haag - Scholen krijgen de ge bepalen hoe er lesgegeven wor op welke manier die menser [itllen verschillende soorten Ier; [erschillend salaris ontvangen. pat zijn enkele plannen die aant aan opgesomd in de nota 'Vi- wore leraarschap' die minister Bij d feitzen (PvdA, Onderwijs) giste- ren [en presenteerde. De nota is een beelr jeactie op de-aanbevelingen van junic e Commissie-Van Es die eerder senit jit jaar onderzocht op welke van jnanier het beroep van leraar scha hoge als 1 wil otterdam - Vijftien actievoer- dat tegen het jongerenbeleid zjjni Rebben gisteren weliswaar het vold< Rotterdam Zegt Nee' laten klin- 0pSt®j 1 toen ze zich in de (nog niet desk opende) Willemsspoortunnel roep! de rails vastketenden, maar heid: tij konden niet verhinderen dat opleit koningin Beatrix ongestoord de ning poortunnel officieel opende. |)at deed de koninging eenvou- een zogenoemde baard- laar anskruik uit begin 17e eeuw in ®ea I Intvangst te nemen. Die kruik r pas bij de aanleg van de tunnel ;evonden. ®lrUi5 es- ^erkf jen van de Nederlandse Spoor- pregen kon ervoor opgelucht rnerk nelden, dat de NS nu eindelijk aa en knelpunt in het druk beft- J11® i 1 spoorwegennet naar het zui- 1 1 van het land kwijt raken. De De egelmatige spoorbrugopeningen pco koor het scheepvaartverkeer zor- geprt pen, aldus den Besten, voor een men oort filevorming van treinen die ding iich als een olievlek uitbreidt. mind DeNS-topman: „Dat zal tot het. salar perleden behoren mits de tunnel derw 1 twee naar vier sporen wordt wel 1 litgebreid en dat gebeurt in een lij kb nel tempo. bond n de Willemsspoortunnel is gelei jaar gewerkt. De kosten van moet totale project, inclusief de een braak van het oude lesse! jichtspoor, zullen 905 miljoen moet dden belopen. voor zal Ml 1AAG: HOE word je binnen de korts (Waardeerde Nederlander? Antwoord 'Ommissie die misbruik van ons so anneer je vervolgens aanbevelinger «ar vijf jaar terug helemaal niemand ces bij voorbaat verzekerd. de heren Buurmeyer en Van c an p kji wie het woord sociaal als Kn bijna dogmatisch verdediger ïnl ^.U een bekende ex-voorzi L.„,,]lss'e die heeft geadviseerd het sc Fnpieet op zijn kop te zetten, pilo eer) voormalig Nieuw-Links n. voor wie een man als Den Uy! ïpor 1 ®en voormalig voorzitter van illeenstga d°°r 660 aanz'en''i'<e verlat litn^pp2rta9es van de twee commissie opno! nd omarmd. Diezelfde po imHof da? er misbruik van de voo lipt oo2e de instanties die blijkbaar c )oiiHi^ntro'eerden' n'et °P hun falen ichot?9, yan de Haagse dames en here W6k,-es aan te nemen. iuiim?o"ls niet 9ezegd dat de onderzc lebhon '^r ei? ^an der Zwan van nul Selene c e, vinger op de rotte plekke s niot 'o bestaat misbruik van wao er Jitvn ar9 deugdelijk. Het is eveneens 3f dp c ^an de bijstandswet fraude u ïwan L zo ernstig is als bijvoorbe jich nn - valt echter te betwijfeld Werwolf u betrouwbaar' ander 0 Wentol .ft uitgevoerd, komt zelf 'en dio Ult.' ®e' directeuren van f )nder7n0L° u.sie' Waarmee maar ^derlanHSresuftaten voor verlerlei u boeten hl toe aan herziening van h siden H=tue,noten worden gekraakt, [ages aanL akers als kippen zc r Politiek hepft h het bii het 9rote pub Fn Buiirml-- haar eigen verantwoo ?n ware wo!TJlelben geen bijbels ges sot vi i uitlt he in Wam ,„7„1 V'euoen geen bijbels ges ian9eqevnl9 de sociale gezondmak !ünnen wl Ij aanbevelingen zijn ?ebruikt om een vera e stelsel te realiseren

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2