Verhuizing vergt veel voorbereiding I3FGLX Importeur spelen kan lonen Dikke Chevy met veel uitrusting I ï-pprt9 ^oek'§' maar t°ch nog risico! Mensen staan te weinig stil bij mogelijke problemen B.V. «CSïï"pp"*n- 'Red het regenwoud neem tropisch hout!9 CONSUMENT inde b.v. jnkorenstraat 7, sebaan, Roosendaal 62577/62679. Auto in buitenland kopen levert veel rompslomp op BPM AUTONIEUWS Nieuwe kaarten ANWB en VW DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993 ■Kg''""'"** fit 130''™***! lïn'- |K'"^Wor 9n' Bk'' WlOOR 15 9r -O,' NU VOOR 2$- ^VOOK I2s WVOOR Fr NU ig grijs metallic 1991 TERNEUZEN 18500 Luizen doen de mees- Lnsen zo weinig in Lieven dat ze nauwe- L over ervaring be- lliltken, ook niet over Lrschuwingen van be- Ljen en familie. Bo- Ldien wordt zelden stil daan bij de problemen jaromheen. Meestal zijn Linde praktijk alleen Ljerlijk, naaar soms Lnen ze ook veel geld losten. Alvast klussen in let nieuw te betrekken L bijvoorbeeld, zonder |it eventuele schade ver- Lerdis. Of hogeover- Lgingskosten als lijlct dat het nieuw ge- Joel# huis te laat wordt Tgeleverd. Lwimvan der Kleijn Ler voor de geplande verhui- L kunnen de moeilijkheden ELen. Lang niet iedereen laat er bijvoorbeeld bij stil dat letaizing, zeker naar een ande- l gemeente, een woonvergun- fej kan vereisen. Als zo'n tonvergunning wordt gewei- Li, dan kunnen hoge boetes verhuurder of verkoper drei gt klein is bijvoorbeeld be- Lrijk dat allerlei clubs en Jbónnementen die lokaal gebon- Je'zijn toch een opzegtermijn Emm hebben van een maand I her weken, soms een kwar- Omgekeerd moeten bijvoor- Ud kinderen naar een nieuwe jéool kunnen. Dat moet dan wel tijdig geregeld worden, li wordt weer wel gedacht Is bijvoorbeeld de mogelijk- W van overname van de in- fa van het oude huis. Maar Kt meeste mensen verzuimen 1è tijdig op de hoogte te stellen la de regels die hun verhuurder uromtrent stelt. Of van de mo- sjkheid (bij een koophuis) om f koper een klein belasting- loordeeltje mee te geven door de aaide van de achter te laten |o!fering en/of meubilering van af te trekken (over dit aftrekbedrag hoeft dan geen zes procent overdrachtbelasting te worden betaald en ook de transportkosten bij de notaris kunnen iets lager uitvallen). Verzekeringen Al helemaal 'onbekend' terrein zijn verzekeringen. Soms zijn clausules in verzekeringen lo kaal gebonden. Autoverzekerin gen kennen bijvoorbeeld per re gio verschillende tarieven en soms ook voorwaarden. Wie ver geet dat door te geven en aan te passen kan op problemen stuiten als in de nieuwe woonplaats een schadegeval optreedt. WA-ver- zekeringen, die bedoeld zijn schade die aan 'derden' wordt toegebracht te dekken, kunnen slaan op lokale situaties (of bij voorbeeld geheel of ten dele schoolgebonden zijn als het om de kinderen gaat). Een probleem apart vormt met name de overgangsperiode tus sen toewijzing of aankoop van een woning en de feitelijke ver huizing. Het gebeurt heel vaak dat mensen alvast gaan klussen in hun nieuwe woning, die dan al verlaten is door de vorige bewoners. Maar slechts weinigen beseffen dat daar verzekeringstechnisch risico's aan zijn verbonden. De verkoper van het huis woont er niet meer en is volgens de polis voorwaarden meestal dus niet meer verzekerd tegen het risico van bijvoorbeeld brand. De ko per laat meestal zijn verzekering pas ingaan bij het notariële transport. Als in die klusperiode iets ernstigs gebeurt, hangen beide partijen: de koper omdat die eventuele schade toch zal moeten vergoeden, de verkoper als de koper die schade niet kan betalen. Wie over een eigen verzekerings kantoor beschikt, kan zich in dekken door de geplande verhui zing daar aan te kondigen. Zo'n assurantie-tussenpersoon kent alle risico's en zal in individuele gevallen de juiste aanpak weten aan te bevelen. Maar veel men sen sluiten verzekeringen af via uiteenlopende kanalen, vaak ook direct met de maatschappij. Dan is het nodig al die verzekering- maatschappijen tijdig over de geplande verhuizing te informe ren, liefst schriftelijk, en te vra gen naar eventuele consequen ties. Verhuismissers In het verzekeringskader kan ook de schade passen die bij de verhuizing kan ontstaan aan de inboedel. Erkende verhuizers gaan er niet voor niets prat op dat dergelijke schade in het al gemeen is gedekt. Een antieke vaas bijvoorbeeld die sneuvelt. Of bijzondere voorwerpen ais vleugels of gevoelige computer apparatuur, die door ondeskun digheid verkeerd worden behan deld. Het is zaak tijdig na te vragen of dit soort zaken ook onder lopende verzekeringen vallen of bij te verzekeren zijn. Erkende verhuizers hebben trou wens toch wei hun voordelen. Ze zijn voorbereid op allerlei ande re verhuismissers. Stel dat het nieuwe huis in een nieuwbouw wijk ligt zonder bestrating. Er kende verhuizers hebben loop planken. Of dat een lift niet werkt. Een verhuislift biedt uit komst. Erkende verhuizers bie den bovendien alle mogelijke nuances: alles, tot en met in- en uitpakken en installeren uit han den geven of ten dele zelf doen, bijvoorbeeld met een verhuis- container die voor de deur wordt neergezet. Maar er kan nog veel meer mis gaan. De oplevering van het huis kan worden vertraagd, bestelde meubels te laat geleverd. Zelfs wie tijdig denkt aan al dit soort zaken, kan door de leverancier in de steek worden gelaten. In bijna alle branches bestaan te genwoordig geschillencommis sies die ook door consumenten organisaties worden bezet. Het is daarom verstandig alleen met erkende bedrijven zaken te doen en duidelijk naar de regeling bij schade en geschillen te vragen (dat hebben bona fide bedrijven altijd op schrift bij de hand). Verantwoordelijkheid Verhuizen blijft niettemin gro tendeels eigen verantwoordelijk heid. Tijdelijk alles regelen blijft het belangrijkst. Ver voor de verhuizing zaken als verhuisver- lof en eventuele verhuisvergoe- ding (die meestal belastingvrij is als de werkgever betaalt), tijdig bestellen van nieuwe spullen (en dus ook tijdig maten opmeten in de nieuwe woning), alvast lijstjes maken waarop alle invallen wor den genoteerd wat nog te regelen is en wie een verhuisbericht moeten krijgen. Als de verhuisdatum eenmaal bekend is, volgen zaken als rege len energie, verhuisbericht PTT Post, dokters en alle mogelijke andere instanties inlichten, af spraken maken met vakmensen die de nieuwe woning moeten klaarmaken (alnaargelang be hoefte loodgieter, electricien, aannemer, tegelzetter en derge lijke), abonnementen wijzigen enzovoorts. De meeste verzeke- rings- en/of banken of verhuis bedrijven hebben wel lijsten voor hun cliënten beschikbaar waarop al dit soort onderwerpen genoemd worden. Eigenlijk is het allemaal een kwestie van op tijd met voorbe reidingen beginnen en mogelijke consequenties tijdig bedenken. En vooral niet aarzelen op deel gebieden bij vakmensen infor matie te vragen. Want al maakt de particulier gemiddeld weinig verhuizingen mee, verhuizers, verzekeringsmensen, banken en gemeentelijke instanties zijn er zeer mee vertrouwd en hebben alle tips voorhanden die onge lukken en ongemakken kunnen voorkomen. Erkende verhuizers hebben toch wel hun voordelen. Ze zijn voorbereid op allerlei andere verhuismissers. Stel dat het nieuwe huis hoog is, een verhuislift biedt dan uitkomst. FOTO ARCHIEF DE STEM bepaling lerheid. scherpe prijzen - I garantie 3 tot 12 oorwaarden - geen pr uw auto - ook inruil ■mogelijk. eer lage prijzen alle riskostenvergoeding HK BRANDSTOF .90 .87 .84 .89 .87 .84 .88 .85 .87 .88 .84 .87 .84 .85 .90 .88 .'87 .86 .85 .84 .87 .89 .90 .88 .90 .88 .87 ledan .85 .89 .89 .88 .88 .90 .89 .85 .86 .88 .88 .89 .86 .86 .89 .90 .88 .86 .88 .89 .86 .90 .82 .89 .85 .87 .89 linruilers: Q1 .8 .84 .87 .81 .82 .84 .80 .81 .82 .83 .81 .83 16.500- 6.500- 3.500.- 15.500- 3.750.- 3.000- 10.500- 5.500.- 8.750.- 8 750- 3.750- 11.500.- 11.500.- 5.000.- 15.750- 9.750- 8.750- 8.500 - 8.500- 12.500- I 7.500- 9.750- 10.950- 10.500.- 11.750- 15.750.- f 8.750- 6.500.- f 5.000- 15.750.- 15.750" 15.750- f 7.500- 16.500- 12.500- f 3.000.- 6-7®" 13.750.- f 9.750- 12.500.- 6.750.- f 10.500- 13.500- 13.750" 7.OOO - f 6.500-- f 10.500- f 12.000- 5-25S' f 14.500 - 12.750.' f 12-500 - 6-75S' 14.750.' 16-75S-' 6.500- e koop gevraagd. Majoppeveld Zuia, ■pend van 1°~l9d"nd. u. Vrijdag koopavond Sinds 1 januari van dit jaar slden nieuwe regels voor I de import van een auto of I motorfiets. Want de gren- 1 zen binnen de Europese I Gemeenschap zijn open. I Haar hoe zit het met im- tnaar Nederland? Er I zijn mensen die in de Vere- I mgde Staten de auto van I dromen aantreffen en I het voertuig koste wat het t naar Nederland willen I dalen. Hoe gaat dat? En I vooral, wat kost het? Door Rien van der Steen ïieeen auto uit een EG-land in I wil voeren, komt redelijk ge makkelijk weg. De Rijksdienst voor het Wegverkeer moet de I auto keuren en verstrekt er een I sotekenbewijs bij. Vervolgens it bij de douane aangifte an te worden voor de nieu- I we Belasting Personenauto's en I Motorrijwiel (BPM). I Een auto uit de Verenigde Sta- I ta of een ander niet Europees I and halen is iets ingewikkel- I ®r, al is het voor een beetje I creatieve geest best te doen. I "&t eerst moet bij de douane "1 invoerdocument opgehaald worden. Vervolgens moet keu ring bij de RDW geregeld wor den. De importeur-voor-een- dag meldt zich vervolgens weer bij de douane voor de belasting en gaat tenslotte naar het post kantoor voor de motorrijtuigen belasting en de verzekerings agent. Dat ziet er allemaal niet ono verkomelijk uit. Maar tevoren is al een hoop gebeurd. Laten we van een voorbeeld uit gaan. U vertrekt naar Florida voor een zonnige vakantie en ziet daar op een imposante oprijlaan een flonkerende Saab 900 Cabriolet staan. En tot uw verbazing staat er de volgende dag een bordje 'For Sale' bij. Tarieven Voor de Nederlandse wet geldt een auto als 'gebruikt' wanneer hij minstens drie maanden oud is en 3000 kilometer gereden heeft. De auto was nieuw in Amerika aanzienlijk goedkoper dan in Nederland, is nu drie - jaar oud en de verkoper wil er omgerekend 35.000 gulden voor hebben. Spotgoedkoop natuur lijk, want de auto heeft behalve lederen bekleding ook nog eens een automatische versnellings bak en airconditioning. Het transport naar Nederland en verzekering kost 1750 gulden en aan invoerrechten moet in Nederland 10 procent betaald worden. De douane moet dan eerst akkoord gaan met het aankoopbedrag. Het bedrag dat uiteindelijk aan invoerrechten wordt berekend is dan 10 pro cent van 36.750,- 3.675. Daarbovenop komt de BTW. Die wordt berekend over 36.750 3.675: 17,5 BTW over 40.425 7073,50. De kersverse importeur is nu in totaal al 47.498,50 gulden kwijt. Nu moet de auto nog een Ne derlands kenteken hebben en dat kan alleen als hij gekeurd wordt. Dat kan bij de Rijks dienst voor het Wegverkeer voor een bedrag van 92,50, inclusief leges. Als de auto in Nederland ook te koop is, bij de Saab is dat het geval, bestaat er al een type goedkeuring voor. Zo niet kan de particulier wel zo'n type goedkeuring aanvragen, maar dat kost enkele duizenden gul dens. Anders dan bij 'Nederlandse' auto's zal de ingevoerde auto al na een jaar naar de garage moe ten voor de APK-keuring. De Rijksdienst zal bij de kenteken keuring formulieren invullen voor de nieuwste Nederlandse belasting, de BPM. Die beloopt niet minder dan 45,2 procent van de netto cataloguswaarde. Voor de Amerikaanse Saab stelt de douane het BPM-bedrag vast. Als uitgegaan wordt van een catalogusprijs van 50.000 gulden beloopt de BPM een be drag van ca. 20.000 gulden. Maar bij een gebruikt voertuig wordt korting gegeven. Voor een auto die 100 maanden oud is vervalt de BPM-heffing hele maal. De douane zal in het algemeen per maand een procent van het BPM-tarief aftrekken. Voor on ze Saab geldt dus een korting van 36 procent. Als de kale (his torische) catalogusprijs vastge steld wordt op 50.000,- komt er aan BPM dan 9 procent bij. 4.500 gulden dus. Waarmee de uit Florida ingevoerde wagen in totaal 52.091 kost. De auto is dus per saldo ruim 17.000 gul den duurder dan hij aanvanke lijk als tweedehands kostte. De 'importeur' heeft zich een hoop kopzorg, veel telefoonkos ten en mogelijk minder uren slaap op de hals gehaald. Een luxe uitgeruste Saab Cabrio van een jaar of drie oud kost in nette staat in Nederland al gauw 65.000 gulden. De 'winst' bedraagt dus bijna 13.000 gul den. En dat loont voor de voor de particulier, maar zeker voor de handelaar, ruimschoots de moeite. Uitspraak Overigens zal de import van gebruikte auto's in Nederland niet tot grote bloei komen, ze ker niet na de uitspraak die de Haagse rechtbankpresident Van Delden onlangs deed. Volgens de rechtbank is de heffing van de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) op geïmporteerde, gebruikte au to's, niet in strijd met het ver bod op belastingdiscriminatie van het EG-Verdrag. In de eer ste helft van dit jaar, nadat de bpm de bijzondere verbruiksbe lasting (bvb) verving, lag met name de invoer van gebruikte auto's tot een jaar oud nagenoeg stil. Een zestal Nederlandse hande laren in gebruikte auto's, een belangenvereniging van auto handelaren en een Duitse lease maatschappij hadden zich tot de rechter gewend om een ver snelde afboeking af te dwingen op de bpm wegens veroudering van de importwagen. In het eco nomische verkeer laat de verko per van een Nederlandse auto mobiel in het eerste levensjaar van de wagen veel meer op de bpm vallen dan die ene procent per maand, voerden de auto handelaren aan. Bij import van een auto uit bij voorbeeld Duitsland, moet ech ter de hogere resterende BPM worden opgelegd. De ingevoer de gebruikte wagen kan dan niet meer in prijs concurreren met een vergelijkbare Neder landse auto. |u°°r Rien van der Steen I -hevrolet stopte in de jaren I «tig met de verkoop van 1 Mm!' PurPose vehicles. De I 7" s van het merk hadden I -itussen te veel concurrentie Japanse merken gekre- I Sm. 5 1 General Motors zon op wraak pi m 1991 herintroduceerde I7 de Blazer. Verjongd, I niet Europees. De auto- 7a''wordt immers bediend via I iacuf aan det stuur en het I Man 's een drukte van *fte',want in Amerika is I vindt beschikbaar. GM I I aiet zinnig dat aggre- fekhier te leveren. De V6 I ïTpk.dUi Vler liter en Dik I auto pG heet semi-terrein- Mnkt 's dus allerminst 1 tap gaan is hachelijk. Want de auto zal vrij snel op zijn buik komen te hangen. De Chevrolet pocht met een dikke uitrusting. Het interieur is aangekleed met hout, leer op de zittingen en bijvoorbeeld air conditioning. Pure luxe dus. En waar is zo'n dikke auto bij uitstek geschikt voor? Juist, om een trailer of een caravan mee te trekken. Vermogen zat én comfort ruimschoots voorradig. Want met de cruise control op 85 km/h, de airconditioning op matig, de geluidsinstallatie op aangenaam en de stoelen in de luilekkerstand is het in dit voertuig heel lang, heel goed uit te houden. Jammer van die bladveren achter, want de Bla zer wordt er op binnenwegge tjes wat hobbelig van. Dorstig De motor maakt onder alle om standigheden uiterst weinig toeren en produceert een prettig geluid. Alleen bij het naderen van de benzinepomp begint dat geluid irritant dorstig te klin ken Want met een dikke aan hanger erachter moet de Chevy per zes kilometer een liter ben zine hebben. De Chevrolet Blazer kost 85.000 gulden. De Mitsubishi Pajero met drieliter V6 is iets goedko- De Chevrolet Blazer: een imposante, zeer Amerikaanse vierwielaangedreven auto. per maar veel minder uitgerust en wat minder krachtig. Als de Blazer wat minder uitbundig Amerikaans uitgevoerd was zou hij in Europa ook meer in de smaak vallen. Nu is hij in elk geval een tame lijk exclusieve, jeep-achtige au to. Die door de meeste kopers FOTO WOUT VAN ASSENDELFT gereden wordt omdat het zo trendy staat. Niet omdat ze al die kracht nodig hebben. Door Nico Koolsbergen Red het regenwoud, gebruik tropisch hout! Wie het milieu wil ontzien door hardhout uit de tropen te verbieden, bevordert de ondergang van de oerbossen. Kapitalistisch geklets? Een na ons de zondüZoed-standpunt? Neen, dit betoog wordt afgestoken door mensen die zich ook bezorgd maken om de toekomst van de aarde, om het tropisch regenwoud, om de Derde Wereld. Dick van Schravendijk is een van de woordvoerders van het Centrum Hout in Almere, een stichting waar alle denkbare kennis over hout is opgesla gen. „Veel mensen denken: als ik geen hardhout meer koop, gaat er in de tropen geen boom meer om. Dat is het een groot misverstand," zegt hij. „Dan behouden we het regen woud juist met, want de bo men in de oerbossen worden niet primair gesloopt voor Ne derlandse kozijnen of houten lijstjes, maar vooral - zoals het destijds met de Nederlandse bossen ging- om landbouw grond vrij te maken en voor brandhout!" Marjan Grobben is een andere woordvoerster van het Cen trum Hout en ze knikt instem mend. „We proberen de ge dachte dat je helemaal geen tropisch hout mag gebruiken, te ontzenuwen," zegt ze. Zou den de landen in de Derde Wereld geen tropisch hout meer exporteren, dan verliest de bevolking daar een belang rijke bron van inkomsten. Omdat het bos dan geen eco nomische waarde meer heeft, bestaat de mogelijkheid dat men alles gaat omkappen om zodoende landbouwgrond te krijgen. Beheer Wel tropisch hout dus, maar dan alleen uit duurzaam be heerde bossen. Een groeiend bos zet kooldioxide uit de lucht om in zuurstof. Dat is precies wat de wereld - zeker als er sprake zou zijn van een broeikaseffect - nodig heeft. In het Convenant Tropisch Hout hebben de Nederlandse houthandel en -industrie sa men met o.a. de overheid vast gelegd dat Nederland, vanaf 31 december 1995, alleen nog tropisch hout zal gebruiken als dit afkomstig is uit duur zaam beheerde bossen. Naast de houtbranche tekenden de ministeries van Economische Zaken, Volksgezondheid en Milieu, Landbouw, Ontwikke lingssamenwerking en milieu beschermingsorganisaties, het Wereld Natuur Fonds, de vak bonden. Alle betrokkenen bij het con venant vaardigen vertegen woordigers af naar een stuur groep die de details van de afspraken zal uitwerken. Al lerlei begrippen - bijvoorbeeld 'duurzaam hout' - moeten in overleg met de producenten- landen nog worden gedefini eerd. Als het aan de Vereniging van Nederlandse Houtonderne- mingen (WNH) ligt, zullen deze regels in de toekomst niet alleen voor tropisch hout moe ten gelden. Het 'groene' hout zal straks herkenbaar zijn. Bovendien zal een keurmerk ontwikkeld worden, waarbij gedacht kan worden aan een stempel op het hout, of een bord bij de houthandel. Invloed „Nederland kan alleen invloed op de bosbouw in de tropen uitoefenen als het hout blijft importeren," zegt Marjan Grobben. „Zonder export en afspraken hebben de bevol king daar er zelfs geen enkel belang bij om zorgvuldig met het bos om te gaan." Van Schravendijk vult aan: „Im porteren van duurzaam gepro duceerd hout betekent een grotere kans op overleven van het tropische bos." Breda - Het assortiment kaarten van ANWB en VW is uitgebreid met een aantal recreatiekaarten voor Nederland. De nieuwe kaarten hebben een schaal van 1:40.000. De hoeveelheid informatie maakt ze vooral geschikt voor gebruik bij wandelen en fietsen. Niet alleen straten en wegen staan aangegeven, ook fietspaden en onverharde wegen. Op de achterzijde van de kaarten staan toeristische informatie en het register. De eerste kaarten zijn van Zuidwest Friesland en Noordwest Friesland. Deze maand worden toegevoegd Friesland en Zuidoost Friesland. Drie recreatiekaarten van Gelderland komen in januari uit. De kaarten kosten 9,95 per stuk. Ze zijn te koop bij ANWB, VW en in de boekhandel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25