Verhuizing
vergt veel
voorbereiding
I3FGLX
Importeur spelen kan lonen
Dikke Chevy met
veel uitrusting
I ï-pprt9 ^oek'§' maar t°ch nog
risico!
Mensen
staan te
weinig
stil bij
mogelijke
problemen
B.V.
«CSïï"pp"*n-
'Red het regenwoud
neem tropisch hout!9
CONSUMENT
inde b.v.
jnkorenstraat 7,
sebaan, Roosendaal
62577/62679.
Auto in buitenland kopen levert veel rompslomp op
BPM
AUTONIEUWS
Nieuwe kaarten ANWB en VW
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993
■Kg''""'"** fit
130''™***! lïn'-
|K'"^Wor 9n'
Bk'' WlOOR 15 9r
-O,' NU VOOR 2$-
^VOOK I2s
WVOOR
Fr NU
ig grijs metallic
1991
TERNEUZEN
18500
Luizen doen de mees-
Lnsen zo weinig in
Lieven dat ze nauwe-
L over ervaring be-
lliltken, ook niet over
Lrschuwingen van be-
Ljen en familie. Bo-
Ldien wordt zelden stil
daan bij de problemen
jaromheen. Meestal zijn
Linde praktijk alleen
Ljerlijk, naaar soms
Lnen ze ook veel geld
losten. Alvast klussen in
let nieuw te betrekken
L bijvoorbeeld, zonder
|it eventuele schade ver-
Lerdis. Of hogeover-
Lgingskosten als
lijlct dat het nieuw ge-
Joel# huis te laat wordt
Tgeleverd.
Lwimvan der Kleijn
Ler voor de geplande verhui-
L kunnen de moeilijkheden
ELen. Lang niet iedereen
laat er bijvoorbeeld bij stil dat
letaizing, zeker naar een ande-
l gemeente, een woonvergun-
fej kan vereisen. Als zo'n
tonvergunning wordt gewei-
Li, dan kunnen hoge boetes
verhuurder of verkoper drei
gt klein is bijvoorbeeld be-
Lrijk dat allerlei clubs en
Jbónnementen die lokaal gebon-
Je'zijn toch een opzegtermijn
Emm hebben van een maand
I her weken, soms een kwar-
Omgekeerd moeten bijvoor-
Ud kinderen naar een nieuwe
jéool kunnen. Dat moet dan
wel tijdig geregeld worden,
li wordt weer wel gedacht
Is bijvoorbeeld de mogelijk-
W van overname van de in-
fa van het oude huis. Maar
Kt meeste mensen verzuimen
1è tijdig op de hoogte te stellen
la de regels die hun verhuurder
uromtrent stelt. Of van de mo-
sjkheid (bij een koophuis) om
f koper een klein belasting-
loordeeltje mee te geven door de
aaide van de achter te laten
|o!fering en/of meubilering van
af te trekken (over
dit aftrekbedrag hoeft dan geen
zes procent overdrachtbelasting
te worden betaald en ook de
transportkosten bij de notaris
kunnen iets lager uitvallen).
Verzekeringen
Al helemaal 'onbekend' terrein
zijn verzekeringen. Soms zijn
clausules in verzekeringen lo
kaal gebonden. Autoverzekerin
gen kennen bijvoorbeeld per re
gio verschillende tarieven en
soms ook voorwaarden. Wie ver
geet dat door te geven en aan te
passen kan op problemen stuiten
als in de nieuwe woonplaats een
schadegeval optreedt. WA-ver-
zekeringen, die bedoeld zijn
schade die aan 'derden' wordt
toegebracht te dekken, kunnen
slaan op lokale situaties (of bij
voorbeeld geheel of ten dele
schoolgebonden zijn als het om
de kinderen gaat).
Een probleem apart vormt met
name de overgangsperiode tus
sen toewijzing of aankoop van
een woning en de feitelijke ver
huizing. Het gebeurt heel vaak
dat mensen alvast gaan klussen
in hun nieuwe woning, die dan
al verlaten is door de vorige
bewoners.
Maar slechts weinigen beseffen
dat daar verzekeringstechnisch
risico's aan zijn verbonden. De
verkoper van het huis woont er
niet meer en is volgens de polis
voorwaarden meestal dus niet
meer verzekerd tegen het risico
van bijvoorbeeld brand. De ko
per laat meestal zijn verzekering
pas ingaan bij het notariële
transport. Als in die klusperiode
iets ernstigs gebeurt, hangen
beide partijen: de koper omdat
die eventuele schade toch zal
moeten vergoeden, de verkoper
als de koper die schade niet kan
betalen.
Wie over een eigen verzekerings
kantoor beschikt, kan zich in
dekken door de geplande verhui
zing daar aan te kondigen. Zo'n
assurantie-tussenpersoon kent
alle risico's en zal in individuele
gevallen de juiste aanpak weten
aan te bevelen. Maar veel men
sen sluiten verzekeringen af via
uiteenlopende kanalen, vaak ook
direct met de maatschappij. Dan
is het nodig al die verzekering-
maatschappijen tijdig over de
geplande verhuizing te informe
ren, liefst schriftelijk, en te vra
gen naar eventuele consequen
ties.
Verhuismissers
In het verzekeringskader kan
ook de schade passen die bij de
verhuizing kan ontstaan aan de
inboedel. Erkende verhuizers
gaan er niet voor niets prat op
dat dergelijke schade in het al
gemeen is gedekt. Een antieke
vaas bijvoorbeeld die sneuvelt.
Of bijzondere voorwerpen ais
vleugels of gevoelige computer
apparatuur, die door ondeskun
digheid verkeerd worden behan
deld. Het is zaak tijdig na te
vragen of dit soort zaken ook
onder lopende verzekeringen
vallen of bij te verzekeren zijn.
Erkende verhuizers hebben trou
wens toch wei hun voordelen. Ze
zijn voorbereid op allerlei ande
re verhuismissers. Stel dat het
nieuwe huis in een nieuwbouw
wijk ligt zonder bestrating. Er
kende verhuizers hebben loop
planken. Of dat een lift niet
werkt. Een verhuislift biedt uit
komst. Erkende verhuizers bie
den bovendien alle mogelijke
nuances: alles, tot en met in- en
uitpakken en installeren uit han
den geven of ten dele zelf doen,
bijvoorbeeld met een verhuis-
container die voor de deur wordt
neergezet.
Maar er kan nog veel meer mis
gaan. De oplevering van het huis
kan worden vertraagd, bestelde
meubels te laat geleverd. Zelfs
wie tijdig denkt aan al dit soort
zaken, kan door de leverancier
in de steek worden gelaten. In
bijna alle branches bestaan te
genwoordig geschillencommis
sies die ook door consumenten
organisaties worden bezet. Het is
daarom verstandig alleen met
erkende bedrijven zaken te doen
en duidelijk naar de regeling bij
schade en geschillen te vragen
(dat hebben bona fide bedrijven
altijd op schrift bij de hand).
Verantwoordelijkheid
Verhuizen blijft niettemin gro
tendeels eigen verantwoordelijk
heid. Tijdelijk alles regelen blijft
het belangrijkst. Ver voor de
verhuizing zaken als verhuisver-
lof en eventuele verhuisvergoe-
ding (die meestal belastingvrij is
als de werkgever betaalt), tijdig
bestellen van nieuwe spullen (en
dus ook tijdig maten opmeten in
de nieuwe woning), alvast lijstjes
maken waarop alle invallen wor
den genoteerd wat nog te regelen
is en wie een verhuisbericht
moeten krijgen.
Als de verhuisdatum eenmaal
bekend is, volgen zaken als rege
len energie, verhuisbericht PTT
Post, dokters en alle mogelijke
andere instanties inlichten, af
spraken maken met vakmensen
die de nieuwe woning moeten
klaarmaken (alnaargelang be
hoefte loodgieter, electricien,
aannemer, tegelzetter en derge
lijke), abonnementen wijzigen
enzovoorts. De meeste verzeke-
rings- en/of banken of verhuis
bedrijven hebben wel lijsten
voor hun cliënten beschikbaar
waarop al dit soort onderwerpen
genoemd worden.
Eigenlijk is het allemaal een
kwestie van op tijd met voorbe
reidingen beginnen en mogelijke
consequenties tijdig bedenken.
En vooral niet aarzelen op deel
gebieden bij vakmensen infor
matie te vragen. Want al maakt
de particulier gemiddeld weinig
verhuizingen mee, verhuizers,
verzekeringsmensen, banken en
gemeentelijke instanties zijn er
zeer mee vertrouwd en hebben
alle tips voorhanden die onge
lukken en ongemakken kunnen
voorkomen.
Erkende verhuizers hebben toch wel hun voordelen. Ze zijn voorbereid op allerlei andere
verhuismissers. Stel dat het nieuwe huis hoog is, een verhuislift biedt dan uitkomst.
FOTO ARCHIEF DE STEM
bepaling
lerheid.
scherpe prijzen -
I garantie 3 tot 12
oorwaarden - geen
pr uw auto - ook inruil
■mogelijk.
eer lage prijzen alle
riskostenvergoeding
HK BRANDSTOF
.90
.87
.84
.89
.87
.84
.88
.85
.87
.88
.84
.87
.84
.85
.90
.88
.'87
.86
.85
.84
.87
.89
.90
.88
.90
.88
.87
ledan
.85
.89
.89
.88
.88
.90
.89
.85
.86
.88
.88
.89
.86
.86
.89
.90
.88
.86
.88
.89
.86
.90
.82
.89
.85
.87
.89
linruilers: Q1
.8
.84
.87
.81
.82
.84
.80
.81
.82
.83
.81
.83
16.500-
6.500-
3.500.-
15.500-
3.750.-
3.000-
10.500-
5.500.-
8.750.-
8 750-
3.750-
11.500.-
11.500.-
5.000.-
15.750-
9.750-
8.750-
8.500 -
8.500-
12.500-
I 7.500-
9.750-
10.950-
10.500.-
11.750-
15.750.-
f 8.750-
6.500.-
f 5.000-
15.750.-
15.750"
15.750-
f 7.500-
16.500-
12.500-
f 3.000.-
6-7®"
13.750.-
f 9.750-
12.500.-
6.750.-
f 10.500-
13.500-
13.750"
7.OOO -
f 6.500--
f 10.500-
f 12.000-
5-25S'
f 14.500 -
12.750.'
f 12-500 -
6-75S'
14.750.'
16-75S-'
6.500-
e koop gevraagd.
Majoppeveld Zuia,
■pend van 1°~l9d"nd.
u. Vrijdag koopavond
Sinds 1 januari van dit jaar
slden nieuwe regels voor
I de import van een auto of
I motorfiets. Want de gren-
1 zen binnen de Europese
I Gemeenschap zijn open.
I Haar hoe zit het met im-
tnaar Nederland? Er
I zijn mensen die in de Vere-
I mgde Staten de auto van
I dromen aantreffen en
I het voertuig koste wat het
t naar Nederland willen
I dalen. Hoe gaat dat? En
I vooral, wat kost het?
Door Rien van der Steen
ïieeen auto uit een EG-land in
I wil voeren, komt redelijk ge
makkelijk weg. De Rijksdienst
voor het Wegverkeer moet de
I auto keuren en verstrekt er een
I sotekenbewijs bij. Vervolgens
it bij de douane aangifte
an te worden voor de nieu-
I we Belasting Personenauto's en
I Motorrijwiel (BPM).
I Een auto uit de Verenigde Sta-
I ta of een ander niet Europees
I and halen is iets ingewikkel-
I ®r, al is het voor een beetje
I creatieve geest best te doen.
I "&t eerst moet bij de douane
"1 invoerdocument opgehaald
worden. Vervolgens moet keu
ring bij de RDW geregeld wor
den. De importeur-voor-een-
dag meldt zich vervolgens weer
bij de douane voor de belasting
en gaat tenslotte naar het post
kantoor voor de motorrijtuigen
belasting en de verzekerings
agent.
Dat ziet er allemaal niet ono
verkomelijk uit. Maar tevoren is
al een hoop gebeurd. Laten we
van een voorbeeld uit gaan. U
vertrekt naar Florida voor een
zonnige vakantie en ziet daar
op een imposante oprijlaan een
flonkerende Saab 900 Cabriolet
staan. En tot uw verbazing
staat er de volgende dag een
bordje 'For Sale' bij.
Tarieven
Voor de Nederlandse wet geldt
een auto als 'gebruikt' wanneer
hij minstens drie maanden oud
is en 3000 kilometer gereden
heeft. De auto was nieuw in
Amerika aanzienlijk goedkoper
dan in Nederland, is nu drie
- jaar oud en de verkoper wil er
omgerekend 35.000 gulden voor
hebben. Spotgoedkoop natuur
lijk, want de auto heeft behalve
lederen bekleding ook nog eens
een automatische versnellings
bak en airconditioning.
Het transport naar Nederland
en verzekering kost 1750 gulden
en aan invoerrechten moet in
Nederland 10 procent betaald
worden. De douane moet dan
eerst akkoord gaan met het
aankoopbedrag. Het bedrag dat
uiteindelijk aan invoerrechten
wordt berekend is dan 10 pro
cent van 36.750,- 3.675.
Daarbovenop komt de BTW.
Die wordt berekend over 36.750
3.675: 17,5 BTW over
40.425 7073,50.
De kersverse importeur is nu in
totaal al 47.498,50 gulden kwijt.
Nu moet de auto nog een Ne
derlands kenteken hebben en
dat kan alleen als hij gekeurd
wordt. Dat kan bij de Rijks
dienst voor het Wegverkeer
voor een bedrag van 92,50,
inclusief leges.
Als de auto in Nederland ook te
koop is, bij de Saab is dat het
geval, bestaat er al een type
goedkeuring voor. Zo niet kan
de particulier wel zo'n type
goedkeuring aanvragen, maar
dat kost enkele duizenden gul
dens.
Anders dan bij 'Nederlandse'
auto's zal de ingevoerde auto al
na een jaar naar de garage moe
ten voor de APK-keuring. De
Rijksdienst zal bij de kenteken
keuring formulieren invullen
voor de nieuwste Nederlandse
belasting, de BPM. Die beloopt
niet minder dan 45,2 procent
van de netto cataloguswaarde.
Voor de Amerikaanse Saab stelt
de douane het BPM-bedrag
vast. Als uitgegaan wordt van
een catalogusprijs van 50.000
gulden beloopt de BPM een be
drag van ca. 20.000 gulden.
Maar bij een gebruikt voertuig
wordt korting gegeven. Voor
een auto die 100 maanden oud
is vervalt de BPM-heffing hele
maal.
De douane zal in het algemeen
per maand een procent van het
BPM-tarief aftrekken. Voor on
ze Saab geldt dus een korting
van 36 procent. Als de kale (his
torische) catalogusprijs vastge
steld wordt op 50.000,- komt
er aan BPM dan 9 procent bij.
4.500 gulden dus. Waarmee de
uit Florida ingevoerde wagen in
totaal 52.091 kost. De auto is
dus per saldo ruim 17.000 gul
den duurder dan hij aanvanke
lijk als tweedehands kostte.
De 'importeur' heeft zich een
hoop kopzorg, veel telefoonkos
ten en mogelijk minder uren
slaap op de hals gehaald. Een
luxe uitgeruste Saab Cabrio van
een jaar of drie oud kost in
nette staat in Nederland al
gauw 65.000 gulden. De 'winst'
bedraagt dus bijna 13.000 gul
den. En dat loont voor de voor
de particulier, maar zeker voor
de handelaar, ruimschoots de
moeite.
Uitspraak
Overigens zal de import van
gebruikte auto's in Nederland
niet tot grote bloei komen, ze
ker niet na de uitspraak die de
Haagse rechtbankpresident Van
Delden onlangs deed. Volgens
de rechtbank is de heffing van
de belasting van personenauto's
en motorrijwielen (BPM) op
geïmporteerde, gebruikte au
to's, niet in strijd met het ver
bod op belastingdiscriminatie
van het EG-Verdrag. In de eer
ste helft van dit jaar, nadat de
bpm de bijzondere verbruiksbe
lasting (bvb) verving, lag met
name de invoer van gebruikte
auto's tot een jaar oud nagenoeg
stil.
Een zestal Nederlandse hande
laren in gebruikte auto's, een
belangenvereniging van auto
handelaren en een Duitse lease
maatschappij hadden zich tot
de rechter gewend om een ver
snelde afboeking af te dwingen
op de bpm wegens veroudering
van de importwagen. In het eco
nomische verkeer laat de verko
per van een Nederlandse auto
mobiel in het eerste levensjaar
van de wagen veel meer op de
bpm vallen dan die ene procent
per maand, voerden de auto
handelaren aan.
Bij import van een auto uit bij
voorbeeld Duitsland, moet ech
ter de hogere resterende BPM
worden opgelegd. De ingevoer
de gebruikte wagen kan dan
niet meer in prijs concurreren
met een vergelijkbare Neder
landse auto.
|u°°r Rien van der Steen
I -hevrolet stopte in de jaren
I «tig met de verkoop van
1 Mm!' PurPose vehicles. De
I 7" s van het merk hadden
I -itussen te veel concurrentie
Japanse merken gekre-
I Sm. 5
1 General Motors zon op wraak
pi m 1991 herintroduceerde
I7 de Blazer. Verjongd,
I niet Europees. De auto-
7a''wordt immers bediend via
I iacuf aan det stuur en het
I Man 's een drukte van
*fte',want in Amerika is
I vindt beschikbaar. GM
I I aiet zinnig dat aggre-
fekhier te leveren. De V6
I ïTpk.dUi Vler liter en
Dik
I auto pG heet semi-terrein-
Mnkt 's dus allerminst
1 tap gaan is hachelijk.
Want de auto zal vrij snel op
zijn buik komen te hangen.
De Chevrolet pocht met een
dikke uitrusting. Het interieur
is aangekleed met hout, leer op
de zittingen en bijvoorbeeld air
conditioning. Pure luxe dus. En
waar is zo'n dikke auto bij
uitstek geschikt voor? Juist, om
een trailer of een caravan mee
te trekken. Vermogen zat én
comfort ruimschoots voorradig.
Want met de cruise control op
85 km/h, de airconditioning op
matig, de geluidsinstallatie op
aangenaam en de stoelen in de
luilekkerstand is het in dit
voertuig heel lang, heel goed uit
te houden. Jammer van die
bladveren achter, want de Bla
zer wordt er op binnenwegge
tjes wat hobbelig van.
Dorstig
De motor maakt onder alle om
standigheden uiterst weinig
toeren en produceert een prettig
geluid. Alleen bij het naderen
van de benzinepomp begint dat
geluid irritant dorstig te klin
ken Want met een dikke aan
hanger erachter moet de Chevy
per zes kilometer een liter ben
zine hebben.
De Chevrolet Blazer kost 85.000
gulden. De Mitsubishi Pajero
met drieliter V6 is iets goedko-
De Chevrolet Blazer: een imposante, zeer Amerikaanse vierwielaangedreven auto.
per maar veel minder uitgerust
en wat minder krachtig. Als de
Blazer wat minder uitbundig
Amerikaans uitgevoerd was zou
hij in Europa ook meer in de
smaak vallen.
Nu is hij in elk geval een tame
lijk exclusieve, jeep-achtige au
to. Die door de meeste kopers
FOTO WOUT VAN ASSENDELFT
gereden wordt omdat het zo
trendy staat. Niet omdat ze al
die kracht nodig hebben.
Door Nico Koolsbergen
Red het regenwoud, gebruik tropisch hout! Wie het milieu
wil ontzien door hardhout uit de tropen te verbieden,
bevordert de ondergang van de oerbossen. Kapitalistisch
geklets? Een na ons de zondüZoed-standpunt? Neen, dit
betoog wordt afgestoken door mensen die zich ook
bezorgd maken om de toekomst van de aarde, om het
tropisch regenwoud, om de Derde Wereld.
Dick van Schravendijk is een
van de woordvoerders van het
Centrum Hout in Almere, een
stichting waar alle denkbare
kennis over hout is opgesla
gen. „Veel mensen denken: als
ik geen hardhout meer koop,
gaat er in de tropen geen
boom meer om. Dat is het een
groot misverstand," zegt hij.
„Dan behouden we het regen
woud juist met, want de bo
men in de oerbossen worden
niet primair gesloopt voor Ne
derlandse kozijnen of houten
lijstjes, maar vooral - zoals het
destijds met de Nederlandse
bossen ging- om landbouw
grond vrij te maken en voor
brandhout!"
Marjan Grobben is een andere
woordvoerster van het Cen
trum Hout en ze knikt instem
mend. „We proberen de ge
dachte dat je helemaal geen
tropisch hout mag gebruiken,
te ontzenuwen," zegt ze. Zou
den de landen in de Derde
Wereld geen tropisch hout
meer exporteren, dan verliest
de bevolking daar een belang
rijke bron van inkomsten.
Omdat het bos dan geen eco
nomische waarde meer heeft,
bestaat de mogelijkheid dat
men alles gaat omkappen om
zodoende landbouwgrond te
krijgen.
Beheer
Wel tropisch hout dus, maar
dan alleen uit duurzaam be
heerde bossen. Een groeiend
bos zet kooldioxide uit de
lucht om in zuurstof. Dat is
precies wat de wereld - zeker
als er sprake zou zijn van een
broeikaseffect - nodig heeft.
In het Convenant Tropisch
Hout hebben de Nederlandse
houthandel en -industrie sa
men met o.a. de overheid vast
gelegd dat Nederland, vanaf
31 december 1995, alleen nog
tropisch hout zal gebruiken
als dit afkomstig is uit duur
zaam beheerde bossen. Naast
de houtbranche tekenden de
ministeries van Economische
Zaken, Volksgezondheid en
Milieu, Landbouw, Ontwikke
lingssamenwerking en milieu
beschermingsorganisaties, het
Wereld Natuur Fonds, de vak
bonden.
Alle betrokkenen bij het con
venant vaardigen vertegen
woordigers af naar een stuur
groep die de details van de
afspraken zal uitwerken. Al
lerlei begrippen - bijvoorbeeld
'duurzaam hout' - moeten in
overleg met de producenten-
landen nog worden gedefini
eerd.
Als het aan de Vereniging van
Nederlandse Houtonderne-
mingen (WNH) ligt, zullen
deze regels in de toekomst niet
alleen voor tropisch hout moe
ten gelden. Het 'groene' hout
zal straks herkenbaar zijn.
Bovendien zal een keurmerk
ontwikkeld worden, waarbij
gedacht kan worden aan een
stempel op het hout, of een
bord bij de houthandel.
Invloed
„Nederland kan alleen invloed
op de bosbouw in de tropen
uitoefenen als het hout blijft
importeren," zegt Marjan
Grobben. „Zonder export en
afspraken hebben de bevol
king daar er zelfs geen enkel
belang bij om zorgvuldig met
het bos om te gaan." Van
Schravendijk vult aan: „Im
porteren van duurzaam gepro
duceerd hout betekent een
grotere kans op overleven van
het tropische bos."
Breda - Het assortiment kaarten van ANWB en VW is
uitgebreid met een aantal recreatiekaarten voor Nederland. De
nieuwe kaarten hebben een schaal van 1:40.000. De hoeveelheid
informatie maakt ze vooral geschikt voor gebruik bij wandelen
en fietsen.
Niet alleen straten en wegen staan aangegeven, ook fietspaden
en onverharde wegen. Op de achterzijde van de kaarten staan
toeristische informatie en het register. De eerste kaarten zijn
van Zuidwest Friesland en Noordwest Friesland. Deze maand
worden toegevoegd Friesland en Zuidoost Friesland.
Drie recreatiekaarten van Gelderland komen in januari uit. De
kaarten kosten 9,95 per stuk. Ze zijn te koop bij ANWB, VW
en in de boekhandel.