Cons v ment DE STEM Mensen maken zelf de trends Bredase vinding maakt bus schoner en stiller \99.' 6lW' DMPUTER hhsbse®' De consument is zo onvoorspelbaar als een pitbull 393 DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993 DEEL D El er uit de Sunny rai liter 16-kleps benzine- :ctie en als 2.0 liter diesel ■deurs met keuze uit 3 s. V.a. 30.170,-. Diesel Drive aanbieding r zaken en vakantie met 5 benzine. V.a. 33.770 it tal van luxueuze stan atis achterspoiler in cat irs) of roofrack (Wagon) Voordeel: ruim f 1.800 eel snel op' V.a.27.695,- i een misverstand uit de we- Wn: trends worden niet «eidmakers bedacht en ge- maar door de mensen. Op Lj'en in de disco. Tot groot joegen van fabrikanten en memakers is de consument '"voorspelbaar als een pit- Er is geen grote gemene i meer. de wereld van ge- jehs en verbruikers bestaat mg, motorrijtuigenbelasting an, Cabstar en Trade. ge Adriaansen, Balj at 25, tel. 01157-27 kleine groepen elk Tverschfflend gedrag. Hielkema is onderzoeks- jteur van het Amsterdamse x, dat voor het bedrijfs- vinger aan de onregel- kloppende pols van Jfc grillen en rages houdt, designalen die Trendbox uit narkt plukt, kunnen de fabri- Kii van mode, ijsjes, kleding, Id's en andere zaken die van jsbelang lijken, hun voor- doen. Amsterdamse bureau mter- rt jaarlijks zesduizend Ne- iders in een onderzoek dat si living wordt genoemd. Iers reageren op een vragen en stellin- Bij voorbeeld: 'In Nederland |t de doodstraf opnieuw wor- mgevoerd', 'Ik zou het liefst mg jaar geleden hebben wil- leven' en 'Nederland zou elke lenlander die hier wil leven, set opnemen'. ilwikkeling Itana: „De reacties geven goed beeld van de heersende ilaliteit. Op basis daarvan je tal van conclusies trek- voor de Unilevers en ïpsen van deze tijd commer- Mangrijk zijn." Daarnaast lerzoekt Trendbox het gedrag eonsumenten. Wat kopen Wat zijn de reacties op een w produkt? Waar brengen sen hun vakantie door? „Wij t hoe Nederland denkt en, hoe de denk- lien en smaken zich in de ontwikkelen." iemand die iets produceert of kan een trend maken, gebeurt plotseling. Aanwijs- omdat een bepaalde groep ontdekt of totaal onver- it De mensen maken de ids. En meer dan vroeger üit- die trends over de wereld, nikanten proberen veel uit en kwart van de nieuwe pro ten flopt in een mum van zegt Hielkema. De laatste i leggen vooral ontwikkelin- in de Verenigde Staten de ivoor trends hier. „Televisie lit daarbij een belangrijke In televisie-series zag je vol- hseball-petjes. Kijk nu maar ons op straat." fman en Society hma zit vijftien jaar in dit Veel mensen willen niets van trends weten. Zeggen ze. Maar bij weinigen is dat ook écht zo. Bewust of niet, we lopen achter elkaar aan. De één zit de trendzetters op de hielen, anderen volgen op ruime afstand. Ongewild. Door Lout Donders soort onderzoekswerk. Hij moet dus precies weten hoe de Neder lander eruit ziet, wat hij denkt en doet. „De Nederlander is veel onvoorspelbaarder dan twintig jaar geleden. Ook dat komt uit de Verenigde Staten. Daar rent iedereen joggend over de straat om figuur en conditie op peil te houden, maar tijdens zo'n tocht maken velen een tussenstop bij McDonald's om na een Big Mac en een grote Coke weer boerend verder te puffen. Hier zie je dat mensen hun ondergoed bij Zee man kopen en de bovenkleding bij de Society Shop. Ga daar maar aan staan als produktont- wikkelaar." Terug naar de Nederlander. Die is, zo zegt Hielkema, behouden der geworden. „Na de Golfoor log nam dat duidelijke vormen aan. De Nederlander pot meer geld op 'voor het geval iets ge beurt' en is angstiger geworden door allerlei vormen van crimi naliteit. Nederland vertoont 'randjes' van wat in Duitsland gebeurt tegenover buitenlanders. De jongere generatie Nederlan ders (van 15 tot 30 jaar) is posi tief over de toekomst van het land en denkt dat het allemaal wel goed komt met zaken als wonen, werk en een partner vin den. Wie hier woont, is beter af dan in de meeste andere Westeu- ropese landen, vinden ze. Maar dat moet wel zo blijven. Het lijkt of de boze buitenwereld voor het grootste gedeelte aan hen voor bijgaat. Zaken als Joegoslavië en de aids-problematiek lijken hen niet te raken. Belangrijk punt bij die generatie is geld. Onafhanke lijk zijn en een goed inkomen staan hoog in het vaandel." Wellicht is dat wat de nieuwe Belgische koning bij zijn troon- aanvaarding zo fraai omschreef als 'collectief egoïsme'. Kwaliteit De vraag naar een vergelijking met 'de Nederlander' van tien jaar geleden levert een reeks steekwoorden op. Die van nu is egoïstischer, mondiger, kriti scher, heeft een grote hang naar het verleden. Dat laatste heeft te maken met het fin de siècle waarin die generatie opgroeit. Opvallend is dat de 25- tot 30-jarigen duidelijk vinden dat de aanstormende generatie na hen te veel aan zichzelf denkt. Hielkema zegt geen goeroe te zijn en dat wil hij het liefst zo houden. „Maar ik voorspel dat de kwaliteit van het leven voor veel mensen steeds belangrijker wordt. Dat heeft gevolgen. Min der stompzinnige spelletjes op de televisie, meer belangstelling voor boeken. Consumenten kij ken kritischer naar produkten. De kloof tussen arm en rijk groeit. Ook wij krijgen onze dui delijke 'haves en have-nots'." Hielkema is 35 en béhoort tot de generatie die Johnny Rotten Pa- radiso aan flarden zag spelen, die in Joop den Uyl de nieuwe Messias zag. „Dat is de lost generation. Die zou nu aan de macht moeten komen, maar de oudere generatie, die - al of niet in gedachten - verfbommetjes gooide naar Beatrix en Claus en die bij John Lennon en Yoko op de rand van het Amsterdamse Hiltonbed zat, maakt geen plaats. Wij vallen daardoor tus sen de wal en het schip, omdat de aanstormende generatie van snelle Heao'ers veel meer car- rièregericht is. Die willen snel alles bereiken in het leven en rennen ons, rijpere dertigers, in rap tempo voorbij." Maar er is hoop. Elke trend roept een tegentrend op. Het golft op en neer. Op actie volgt reactie. „Rond het jaar 2015 zul len de jaren zestig van deze eeuw écht herleven," beweert Ruurd Hielkema. „Daarmee reageren onze kinderen op de aktetas- en stropdasgeneratie die nu lang zaam de strategische posities aan het innemen is." OM: Multi-session itible compleet terface iels. MPC :d-rom titels verkrijgbaar the 7th guest 89,50 inca (ings quest 5 en 6 etc. NADO FAXMODEM [Ij Baud faxmodem, incl. tee abel en videotex-software, 239,- intem NADO FM 144 MODEM: Baud faxmodem, 2-4 foutcorrectie, W acompressie, CCITT V.4 en .is, incl. telefoonkabel^ tex-softwore, extern 739,-- intern modems 3 joar 9a'an,'| n modem incl. modemkobei. egin volgend jaar gaat BBA proefrijden met nieuwe motor die al- andere vrachtwagen- busmotoren moet Wreffen in zowel 'acht, zuinigheid als in ®eu-vriendelij kheid zwaar diesel-blok «isomgebouwd tot ■motor. Dit opmerke- 'fe staaltje van tech- wwerd ontwikkeld 001 het Bredase motor- '«siebedrijf Van Til- "'g-Bastianen. Gerard van den Broek ■adT^' en schud- het enorme grijze iv!i tot 'even. Het heeft l e Pogingen geduurd, maar E; staat dit zware vrachtwa- toch te ronken op de ilk"Avan revisiebedrijf Van tS'Bastianen f™)- Twee ™Men kijken me glunderend is i? i en te vragen: Hoor J stB deze motor loopt? laad, want terwijl de lopende vrachtwagen- °P volle toeren draait, is ^ormaai gesprek nog goed -tnn!0/dt.wel even anders tk rio tWee Begeleiders Hor„a™ast opgestelde Nor c ten ,,®een kraan-installatie Oordopjes lijken «t dit boende: de monteur WVr!.aarUik schuddende Temri-frtnen<^e koptelefoon trokï1 Wlj ons met Pijnlijk ju®? ««Wit wegspoeden ^^lestbank, grijnst de monteur ons nog na: „Dit is nog niet de helft van het vermogen." Trillingen Van Tilburg-Bastianen heeft - in samenwerking met Esso, de BBA en technisch gasburo Me dia uit Rijswijk - een dieselmo tor omgebouwd tot lpg-motor. Leg die motor in een personen- bus en het stadsvervoer zal niet alleen stiller en schoner wor den, maar ook comfortabeler. „De trillingen van de motor zijn zo ver teruggebracht dat de busreiziger straks nauwelijks nog iets van de rit zal voelen," legt TB-revisie-manager S. Pee- ters uit. Ter bewijs zet hij een schroefje rechtop op het lopen de blok. Het blijft doodstil lig gen. „Het grootste voordeel van de motor blijft de milieu-vriende lijkheid. Hij is stiller en zit met zijn emissie vijftig procent on der de Euro-2-norm, de wette lijke limiet voor 1995. Dat is met een normale 11,6 liter die selmotor volstrect onhaalbaar. Die zal altijd - wat je ook aan past of vernieuwt- een roet wolk blijven uitstoten." De plannen voor een milieu motor kreeg het bedrijf bij een onderzoek naar innovatie-mo gelijkheden. De revisie-markt stagneert immers, want welis waar komen er absoluut gezien nog elk jaar meer te reviseren motoren binnen, maar in ver houding met het - eveneens stij gende - aantal nieuwe motoren neemt het aanbod af omdat ook de kwaliteit van die nieuwe mo toren beter is. „Dan moet je dus iets anders gaan verzinnen om aan het werk te blijven en zijn we begonnen met de ontwikke ling van een compleet nieuwe Monteurs aan het werk aan de bij Van Tilburg-Bastianen omgebouwde dieselmotor. FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP motor die uiteindelijk alle an dere moet vervangen; de milieu- motor," verklaart de manager. Groot De nieuwe motor werd uitein delijk een lpg-motor. Peeters: „We hebben in eerste instantie nog gewerkt aan een dual-fuel-systeem, oftewel een systeem waarin je twee brand stoffen mengt. Diesel met een paar procenten gas heeft name lijk een betere verbranding. Dat kun je zien aan de schonere uitlaat. Maar dit dual-fuel-systeem zou een kor- C te-termijn-oplossing zijn, want uiteindelijk kom je toch uit bij een complete gasmotor omdat die nog betere emissie-resulta ten heeft." „Lpg heeft bovendien als grote, voordeel dat het in grote hoe veelheid aanwezig is. Het is een restant, een afbraak-produkt. Ter illustratie: in het Midden- Oosten wordt elke dag de totale energie-behoefte van Nederland in lpg-vorm gefakkeld. Dat is iets wat je je met de huidige milieu-omstandigheden bijna niet kunt voorstellen." Lpg is natuurlijk op zich geen nieuw principe, maar wel als het wordt toegepast op een die- selblok. Peeters: „Je maakt in feite van een dieselmotor een Otto-motor, dus een motor met ontsteking, zoals ook alle benzi nemotoren werken. Een diesel motor werkt volgens het princi pe van zelf-ontsteking: de brandstof heeft geen vonk nodig om te ontbranden, maar ont steekt wanneer de druk in de cylinder wordt opgevoerd. Bij een Otto-motor heb je iedere keer een vonkje nodig. Oftewel: je hebt bougies nodig, je moet de karakteristiek van de nokke- nas veranderen, je moet de sa- menstelling van de kleppen ver- anderen, zodat ze tegen hogere temperaturen kunnen... Kort om: je moet het hele blok aan passen." Grofweg gezegd bouwt Van Til burg-Bastianen dus dieselmoto ren die nagenoeg hetzelfde zijn als benzinemotoren. En die laatste zijn heel gemakkelijk aan te passen voor lpg-ver- bruik. Waarom dan toch zo moeilijk doen om een dieselblok helemaal om te bouwen? Peeters: „Een benzinemotor is inderdaad gemakkelijker aan te passen voor lpg, maar we pra ten hier over motoren voor vrachtwagens of bussen. Er zijn gewoonweg niet zulke grote benzinemotoren. Dan hadden we een compleet nieuw blok moeten bouwen en dat is duur der dan een bestaand blok aan passen." Vermogen Met de nieuwe lpg-motor denkt Van Tilburg-Bastianen de voor delen van de dieselmotor en die van de Otto-motor te combine ren: sterk en robuust, gecombi neerd met allerlei fijnere tech nieken zoals de 3-weg-kataly- sator met microprocessor-con trole. Over dat laatste 'schonende' systeem zijn de reacties uiter aard enthousiast, maar opmer kelijk genoeg vinden de ontwer pers het extra vermogen van de lpg-motor - bijna dertig pro cent - een stuk minder prak tisch. „We zijn van plan de motor te gaan gebruiken in stadsbussen, maar met zoveel extra vermogen creëer je in feite een race-bus met turbo-aandrij ving. Dan vliegt iedereen ach teruit in zijn stoel als de bus wegrijdt, ha-ha! Dus brengen Het elektronische ontstekingsgedeelte van de motor. we het vermogen iets terug, wat weer een positief effect heeft op het brandstof-verbruik. De mo tor wordt zuiniger." Op dit moment bevindt de mo tor -waarvoor TB ook octrooi en patent heeft aangevraagd - zich nog op de testbank van het Bredase bedrijf. In januari wordt hij ingebouwd in een bus van de Brabantse vervoers dienst BBA; naar alle waar schijnlijkheid in Breda zelf, hoewel uitbreiding van het pro ject naar andere Brabantse ge meenten niet uitgesloten wordt. Peeters: „Het is de bedoeling dat de BBA een half jaar proef- rijdt met de motor. Als we dan medio '94 tot de conclusie ko men dat de proef navolging ver dient, kunnen we meer stads bussen gaan ombouwen. Ik denk dat - als alles goed gaat - uiteindelijk alle stadsverkeer eraan zal moeten geloven. Ten slotte maakt een vuilniswagen ook een hoop kabaal en spuit hij een hoop vieze uitlaatgassen uit." Hoe interessant is de TB-motor echter voor. overheid en be drijfsleven? De motor mag dan stiller, schoner en sterker zijn, maar de betaalbaarheid en vei ligheid vormen ook een niet te onderschatten argument voor de consument. Peeters: „We hebben nog geen exacte prijs vastgesteld, maar waarschijnlijk zal deze motor zo'n 15- 20.000 gulden duur der zijn dan een gereviseerde dieselmotor, maar daar zit wel het inbouwen van de motor en de complete aanpassing van de wagen bij. Bovendien verdient de gasmotor zich sneller terug dan de gewone dieselmotor. Met drie 5 vier jaar rijden, zijn de kosten eruit." Over het aspect veiligheid is Peeters tenslotte uiterst stellig: „Lpg is veiliger dan diesel of benzine. Die indruk krijg je niet als je de pompen in het buiten land ziet - daar staat de lpg- tank helemaal afgezonderd - maar wel als je de verschillende test-resnltatpn yjpt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23