6Ons fraudepercentage veel lager' Georg „Qua fiscale vrijstellingen is de Wat nu? op 4Ze wil alleen maar dompteur worden' Bijstand moet een sociaal vangnet zijn Breda, Oosterhout, Roosendaal, Made en Axel spreken uitkomst onderzoek tegen: Arie van der Zwan, onafliankelijk denken Conclusies van commissi Onderhande Sjevardnadze Deel politiek reageert onthutst op rapport 'Bijstand moet recht zonder enige schaamte blijven' Kurden laten 7 gijzelaars vrij DE STEM BINNENLAND DE STEM Een thuisbankier belegt dan in het Postbank Vermogensgroeifonds. Beleggen doe je gewoon bij de Postbank. WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1993 Den Haag - 'Cliënte krijgt een bijstandsuitkering maar solliciteert nooit en heeft dat ook nooit gedaan. De sociale dienst weet dat en erkent dat de wouw nauwelijks een kans maakt op de arbeids markt. Ze wil eigenlijk alleen maar dompteur worden.' Het is maar één van de tientallen citaten die verwerkt zijn in het verslag van de commissie Van der Zwan. Minstens één op de vier bij standsuitkeringen wordt (ge deeltelijk) ten onrechte ver strekt. Dat betekent dat weke lijks minstens 20 miljoen gulden belastinggeld bij de verkeerde mensen belandt. Van der Zwan schetst een beeld van de sociale dienst als hulp verlener. Service verlenen, was het motto de laatste jaren. 'Bij standstrekker' is een vies woord, liever wordt gesproken van uit keringsgerechtigde. Veel sociale diensten houden een strikte scheiding aan tussen de begeleiding van de cliënt (con tactambtenaar) en een onder zoek naar mogelijke fraude (so ciaal rechercheur). Zo vertelt een contactambte naar: „Ik kom er vaak pas achter dat bijzonder onderzoek met een cliënt van mij bezig is op het moment dat de cliënt aan de balie staat en ik zijn dossier nodig heb. Ze zeggen dan: met die is wat mis, zeg maar dat je het dossier niet kunt vinden en stuur hem maar weg." Jarenlang is uitgegaan van het goede in de mens. Controleren van de informatie die een cliënt gaf werd gezien als een vorm van achterdocht, niet als een normaal onderdeel van contac ten met cliënten. In de interviews met medewer kers van de sociale diensten wer den tal van citaten opgetekend als: „Dat mag misschien ouderwets klinken, maar het is ook de ma nier waarop je contact hebt met die mensen. Je mag best contro leren, maar je moet niet als een politie-agent achter de heg gaan „We gaan er vanuit dat iemand gewoon eerlijk is, Bij twijfel ga je op een of andere manier veri fiëren." „Onze grondhouding is dat we vertrouwen in de mens hebben." De contacten met bijvoorbeeld arbeidsbureaus, bedrijfsvereni gingen of ziekenfondsen zijn vaak slecht. Het controleren van gegevens die een bijstandsaan vrager verstrekt, gebeurt daar door onvoldoende. Een contactambtenaar over zijn relatie met het arbeidsbureau: „Bij het arbeidsbureau zijn ze piet echt geïnteresseerd in onze cliënten, want die zijn toch moeilijk bemiddelbaar." De controle of iemand met een bijstandsuitkering regelmatig solliciteert, verschilt per ge meente. Veel sociale diensten ne men genoegen met een lijstje van bedrijven waarbij is gesollici teerd, sollicitatiebrieven of uit geknipte advertenties. Soms wordt een afwijzingsbrief van een bedrijf gevraagd als be wijs van sollicitatie-activiteiten en slechts acht keer kon de com missie Van der Zwan uit het dossier opmaken dat bij een werkgever was gecontroleerd. Overigens blijkt uit de dossier onderzoeken dat er soms ook andere redenen zijn om niet te hoeven solliciteren, zonder dat dat consequenties heeft voor de uitkering. Vanaf 1991 wordt een cliënt niet echt gecontroleerd met betrek king tot eventuele sollicitaties. In een rapport van december 1992 wordt door de ambtenaar opgeschreven: „Cliënt geeft aan moeilijk te kunnen solliciteren aangezien hij voortvluchtig is. Tevens dient hij nog een straf uit te zitten." Van onze verslaggevers Breda - „Ik steek er mijn handen voor in het vuur dat niet een kwart van de uitkeringsgerechtigden uit Made fraudeert. Gemiddeld een keer per jaar doen we aangifte van bijstands fraude. Ik denk dat het werkelijke aantal fraudeurs hier in de gemeente op vier of vijf ligt. Maar ik zou ze niet kunnen aanwijzen". M. l'Abée, hoofd van het bureau sociale zaken van de gemeente Made zegt 'zéér geschrokken' te zijn van de bevindingen van de commissie Van der Zwan die het onterechte gebruik van de alge mene bijstandswet heeft onder zocht. Directeur J. Kleyberg van de sector Welzijn van de gemeente Roosendaal is wat minder ge schrokken van de conclusies van Van der Zwan: „In zijn onder zoek veegt hij de vloer aan met de gemeentelijke sociale dien sten, maar in zijn aanbevelingen heeft de heer Van der Zwan het vooral over de wet. En dan zegt hij in feite precies wat wij al jaren roepen, namelijk dat een moeilijke wet moeilijk uitvoer baar is. Alleen al over het begrip 'gezamenlijke huishouding' zou ik een boek kunnen schrijven". Net als Kleyberg is ook woord voerder A. Bayens van de ge meente Breda verrast door Van der Zwans kritiek op de gemeen telijke sociale diensten. Bayens: „We worden gecontroleerd door onze eigen accountant, door rijksaccountants en consulenten van het ministerie zetten hier geregeld de boel op zijn kop. Als bij die controles wordt geconclu deerd dat alles in orde is, wat moeten wij dan nog? Neen, per fect is het niet, maar dat veron derstelden wij ook niet". Grootstedelijk Wethouder J. van Schaik van Axel vindt de kritiek van de commissie-Van der Zwan ty pisch grootstedelijke trekjes hebben. Van Schaik, al jarenlang portefeuillehouder sociale zaken, bezorgde Axel jaren geleden de Zeeuws-Vlaamse primeur van sociale recherche, een systeem waarvan hij nu zegt dat het niet werkt. „Al is het alleen maar omdat het gelijkheidsbeginsel geweld wordt aangedaan. Want de pakkans blijft door de geringe inzet klein." „Dat van die 25 procent fraude is zeker niet van toepassing op de situatie in Zeeuws-Vlaande- ren. Ik kan me voorstellen dat het speelt in de grote steden waar samenlevingsverbanden zeer wisselend en niet contro leerbaar zijn. Maar in Zeeuws- Vlaanderen hebben we toch re delijk zicht op elkaar. Ons kent ons". De aanbevelingen die Van der Zwan doet ten aanzien van de uitvoeringspraktijk zijn, volgens de Oosterhoutse wethouder J. Sonke, op tal van plaatsen al verheven tot de dagelijkse prak tijk. Adjunct-directeur M. Wete- rings van de Oosterhoutse socia le dienst: „Het is standaard om elke bijstandsaanvraag te veri fiëren met gegevens uit ons eigen bevolkingsregister en zo veel als mogelijk met gegevens over in komen en vermogen". Sonke: „We hebben een commis sie sociale zekerheid die over de schouders van de dienst meekijkt naar elk geval. Binnen kort presenteert ons college een nota 'Handhaving', waarin za ken aan de orde komen als sanc ties en strafaangifte. Op zich is de boodschap van Van der Zwan helder. Veranderingen zijn no dig. Maar ook de wetgeving moet beter, eenvoudiger. Ik kan fraude niet ontkennen, maar wij gaan daar serieus mee om". We- terings: „En fraude speelt zich zeker niet af op de schaal die Van der Zwan suggereert". Niet verwijten Volgens de Bredase woordvoer der Bayens komt Van der Zwan vooral tot zijn harde conclusies omdat op de 3100 onderzoeks dossiers normen zijn losgelaten, interpretaties van de wet, die althans de gemeenten niet ken nen. Bayens: „Als wij niet weten dat er om de dossiers groene mappen moeten kun je ons niet verwijten dat wij voor een ande re kleur hebben gekozen". Terug naar Made, naar dienst hoofd l'Abée: „Anders dan de armenwet is de bijstandswet ge baseerd op wederzijds vertrou wen tussen cliënt en sociale dienst. Dat uitgangspunt heeft ook heel lang goed gewerkt. In middels is een ander beeld ont staan. Mijns inziens ten onrechte wordt iedere bijstandsgerechtig de langzamerhand gekenschetst als een potentiële fraudeur. Mis schien moeten wij ons ook wel wat wantrouwiger gaan opstel len". De Axelse wethouder Van Schaik is er van overtuigd dat een aantal mensen ten onrechte een bijstandsuitkering heeft. „Maar dan praat je over hele kleine fraude. Een maand wer ken die niet wordt opgegeven bijvoorbeeld. Met betrekking tot grote fraude valt het alleszins mee. De regelgeving is dan wel ingewikkeld maar ik weet zeker dat onze uitkeringen in 99 pro cent van de gevallen fundeerd zijn". Hij vindt dat gemeenten nauwe lijks mogelijkheden hebben om de zogenaamde inkomens- en vermogenstoetsen uit te voeren die worden gevraagd. „Stel, je krijgt toestemming om bij een bank de rekening-courant te controleren. Maar er zijn in Ne derland wel vijftig banken, waar mensen nog een rekening kun nen hebben. Je kunt die toch niet allemaal nalopen..." Wallage beschouwt een goede uitvoering van de bijstandswet als zijn grootste en zwaarste op dracht voor de komende maan den. „Als de rijksoverheid er niet voor kan zorgen dat de regeling goed wordt uitgevoerd, dreigt een stigmatisering van mensen die zijn aangewezen op een bij standsuitkering. Zij zullen an ders, ook als zij te goeder trouw een beroep doen op de bijstand, worden aangekeken op het mis bruik dat daarvan wordt ge maakt. Dat mag niet gebeuren. De bijstand moet een recht blij ven waarvoor je je niet hoeft te schamen." Wallage beschouwt de komende Woordvoerder Bayens van de gemeente Breda: „We worden gecontroleerd door onze eigen accountant, door rijksaccountants en consulenten van het ministerie zetten hier geregeld de boel op zijn kop. Als bij die controles wordt geconcludeerd dat alles in orde is, FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP wat moeten wij dan nog? Van onze Haagse redactie Den Haag - Aan iedere Nederlander die niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, wordt sinds 1 januari 1965 vol gens de Algemene Bijstandswet (ABW) bijstand verleend. In het stelsel van sociale zekerheid gaat het om een laatste aanvullende voorziening (vangnet), waarvoor jaarlijks ongeveer 10 miljard gulden beschikbaar is. De uitvoe ring is opgedragen aan de gemeentelijke sociale diensten. In 1993 gaat het om de volgende netto-uit keringen (exclusief vakantietoeslag) Een echtpaar met of zonder kinderen krijgt 1760,31 gulden per maand. Een één-oudergezin ongeacht het aantal kinderen 1584,28 gulden per maand. Een alleenstaande, zelfstandig wonend, van 23 jaar ouder ouder 1232,22 gulden per maand. Een alleenstaande van 23 jaar of ouder die een woning met anderen deelt 1046,56 per maand. In 1992 kregen 474.000 mensen een bij standsuitkering. De meest voorkomende oorzaak is werkloosheid. Op de tweede plaats staat echtscheiding. Deze oorzaken tezamen liggen ten grondslag aan ongeveer 87 procent van het beroep op bijstand. Onder een bijstandsuitkering wordt ook de rww (rijksgroepregeling werkloze werkne mers) begrepen, die dezelfde uitkeringsbe dragen kent. De rww heeft enkele speciale voorschriften. De belangrijkste is dat de aanvrager beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt. Naast de algemene bijstand is er ook de bijzondere Bijstand. Gemeenten voeren een eigen beleid op dit gebied. Ook gezinnen en personen met een inkomen net boven de bijstandsnorm kunnen in aanmerking ko men voor de bijzondere bijstand die vooral gebruikt wordt bij hoge kosten voor medi sche of maatschappelijke dienstverlening. Van onze Haagse redactie Den Haag - Ondernemer, socialist, wetenschapper, t noom en - vooral, daaraan hecht hij - Scheveninger, 4, van der Zwan (57) in een paar trefwoorden neergezet. Daar moet nog één kenmerk aan worden toegevoegd: bij alles wat hij doet, bewaart hij zijn onafhankelijkheid. Dwars tegen gevestigde machten, structuren en opvattingen in. Desnoods ook tegen eigen op vattingen, die hij eerder hul digde. In de politieke wereld dook zijn naam voor het eerst op toen hij zich eind jaren zestig als jong ondernemer aansloot bij Nieuw Links, de angry young men die het regenten dom in de toenmalige Pvda bepaald niet zachtzinnig te lijf gingen. In 1968, twee jaar na de start van Nieuw Links, brak hij met de vernieuwers en de PvdA, maar in 1988 werd hij weer lid. Halfverwege de jaren zeventig werd Van der Zwan hoogle raar economie aan de Erasmus Universiteit, een functie die hij bepaald niet alleen binnen de muren van dat wetenschap pelijk instituut vervulde. Al snel werd Van der Zwan een van de toonaangevende economen van Nederland. Naar zijn vooruitziende beto gen over de fundamentele zwakheden en de toekomst kansen van onze economie werd breed geluisterd. Het verwonderde dan ook nie mand dat hij in 1978 lid werd van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Van der Zwan Een jaar eerder had de WRR de industrie zo'n beetje afge schreven. Het scheppen van arbeidsplaatsen in de niet- commerciële dienstensector moest alle aandacht krijgen. Twee jaar na zijn toetreding publiceerde de WRR onder lei ding van Van der Zwan de alom gewaardeerde, nog im mer leesbare en toepasbare studie 'Plaats en toekomst van de Nederlandse Industrie' op basis van zijn ideeën dustriële vernieuwing. In 1983 ging Van der Zt over naar de Nationale fc terings Bank waarvan hij sident-directeur werd. jaar later volgde zijn vj sende overstap naar van Vendex, waar hij voorbestemd om Anton Dia mann op te volgen. Maar even verrassend st door de oude baas was nengehaald, werd hij midi een in veelomvattende reo^ nisatie van dit concern', straat gezet. Over de werfc ke reden heeft hij nooit w) praten, maar duidelijk» wel dat Dreesmann, aan® jk dien mijn ontslag in", zei de leiderschap getornd hij niet langer door konden. Sinds 1989 leidt prof. (built gewoon hoogleraar in Eol dam) Van der Zwan de Software Group, dochter het Utrechtse automata ringsbedrijf Volmac. Geen van de 3100 onderzochte bijstandsdossiers voldoet aan de wettelijke normen. Sociale diensten blijken de inkomens-, vermogens- en part- nertoets zo onvolledig uit te voe ren dat de betekenis bij de toe kenning van de bijstand door gemeenten, als ondergeschikt moet worden beschouwd. Er gaapt een diepe kloof tussen de bedoeling van de Bijstands wet en de manier waarop de wet wordt uitgevoerd. Het toezicht door het ministe rie van Sociale Zaken moet als volstrekt onvoldoende worden bestempeld. De wet vertoont gebreken die ondervangen moeten en kunnen worden. Deze tekortkomingen hebben gebreken in de uitvoe ring mede in de hand gewerkt. De geconstateerde tekortko mingen zijn niet alleen ernstig van aard, maar ze zetten ook de deur open naar misbruik, zowel van de kant van de cliënt als van de behandelde ambtenaar van de sociale dienst. De best mogelijke schattingen wijzen uit dat zeker in een kwart van de gevallen van de bijstand stoekenning fraude in hets| Deze schatting kan als ea dergrens worden beschouwd Aanbevelingen: De Kamer moet de wel nig wijzigen dat iemand k stand wil hebben zelf moet tonen dat hij nergens anden kan leven. Het recht op bijstand voorwaardelijk karakter tr zodat de ontvanger de ting heeft om zo snel m weer in zijn eigen onderin: voorzien. Het voordeel dat samen: den hebben door bijstandle men als waren zij al" (men ontvangt dan se gulden in plaats van lfl den) moet worden beperkt, kan door de uitkering te spl in een deeluitkering voor soonlijke uitgaven die 50p« bedraagt van wat echtpare menwonenden ontvangend deeluitkering voor woonlast Zo snel mogelijk natie in de fraudebestrij stand worden gebracht. fienève/Zagreb (dpa/rtr/afp) De internationale Bosnië- hemiddelaars Lord Owen (EG) en Thorvald Stoltenberg VN) kunnen nog steeds geen datum vaststellen voor her- Itting van het vredesoverleg over Bosnië-Herzegowina. lowen en Stoltenberg spraken I dinsdag in Genève met de presi- I denten van Kroatië en Bosnië, Irranjo Tudjman en Alija Izetbe- I fen van de hoofdeisen van Izet- Ibegovic voor hervatting blijft Tbilisi (dpa/rtr/afp) - Het parlement van Georgië heeft dinsdag besloten-de noodtoestand in te voeren. De afgevaardigden volde den daarmee aan de voor waarde die president Edoeard Sjevardnadze had gesteld voo'f zijn aanblij ven. De noodtoestand gaat maandag in. Het parlement zou er ook mee hebben ingestemd om zelf 'drie maanden op vakantie te gaan' zodat de president kan regeren zonder inmenging van het parle ment. Sjevardnadze stelde deze voor waarden gisteren nadat hij eer der plotsklaps zijn aftreden had aangekondigd. „Ik ben de bele en beschimpingen beu president voor hij de zaal verliet waar het parlement bijeen was voor een discussie over het uit roepen van de noodtoestand. Het. parlement weigerde zijn ontslag te aanvaarden. Sjevardnadze bleef echter bij zijn beslissing. Maar toen in Tbi lisi meer dan 20.000 mensen de straat op waren gegaan om hem te vragen aan te blijven, liet hij zich vermurwen. Sjevardnadze zegt dat de nood toestand nodig is om de orde te kunnen herstellen in Abchazië, waar separatisten vechten voor onafhankelijkheid, en in West- Georgië, waar aanhangers van- de verdreven president Zviad Gamsachoerdia strijden voor diens terugkeer. Hij had daartoe een wetsontwerp ingediend, dat dinsdag in het parlement werd besproken. Tijdens het debat verweten verscheidene afgevaar digden de president een dicta tuur te willen vestigen in de republiek. Met name zijn voormalige bond genoot, Dzjaba Ioseliani, viel hem aan. Ioseliani, een van de invloedrijkste politici in het land, beschuldigde Sjevardnadze van 'populisme' en 'het gebruik van communistische methodes'. Dat nam Sjevardnadze niet en hoewel het wetsonwerp kon re kenen op grote steun in het par lement, diende hij zijn ontslag in. „Het is onmogelijk zo verder te werken. Ik neem ontslag. Dat js mijn laatste woord en ik zal het niet terugnemen", sprak de president, de volksvertegen woordigers verbouwereerd ach terlatend. (ADVERTENTIE) Staatssecretaris Wallage over uitvoering wet: Van onze Haagse redactie Den Haag - Staatssecretaris Wallage (PvdA, Sociale Zaken) wil nog dit najaar in samenspraak met de Tweede Kamer de hoofdlijn voor een nieuw sociaal zekerheidsstelsel bepalen. Kamerdebatten over de sociale zekerheid als 'een ultieme test voor het zelfreinigende vermo gen van de Nederlandse politiek. Als die politiek er niet in slaagt de sociale zekerheid weer in het goede spoor te trekken zal de burger met de politiek afreke nen.' De commissie-Van der Zwan heeft zware kritiek op het depar tement van Sociale Zaken. Het systeem met rijksconsulenten die namens de minister toezien op een goede utvoering van de bij standswet functioneert van geen kanten. Wallage erkende giste ren het 'niet adequate toezicht' en beloofde dat hij op korte termijn orde op zaken zal stel len. VERVOLG VAN VOORPAGINA „Deze wetenschap nodigt uit tot het lichten van de hand met verplichtingen die op aanvragers van bijstand krachtens de wet rusten. In tweede instantie lok ken deze tekortkomingen onte recht beroep op bijstand uit." Misbruik in 25 procent van de gevallen is volgens Van der Zwan 'een ondergrens'. Hij vreest dat het percentage veel hoger ligt. CDA, VVD en D66 reageren ont hutst en geschokt op het rapport. PvdA en Groen Links zeggen de conclusies verwacht te hebben. Alle fracties willen een Kamer debat over de ontsporing van de uitvoering van de bijstandswet. Van der Zwan doet in zijn on derzoek aanbevelingen die het onterechte gebruik van de bij standswet indammen en van de toekenning van de uitkering weer 'een beheerst proces' moe ten maken. De commissie con cludeert dat de wet redelijk vol doet, maar dat de problemen vooral zitten in de uitvoering door de sociale diensten. PvdA-woordvoerder Schoots vindt dat het rapport eens te meer aantoont dat de regelge ving minder fraudegevoelig en beter uitvoerbaar moet worden. Met het trekken van definitieve conclusies wacht hij op de be vindingen van een bijzondere Kamercommissie onder leiding van CDA-kamerlid Doelman. CDA'er Bijleveld vindt dat eer dere vermoedens door de com missie-Van der Zwan zijn beves tigd. Ze zegt dat de sociale dien sten zich de opmerkingen van de commissie moeten aantrekken. WD-kamerlid Van Hoof zegt dat uit het rapport een nog ver ontrustender beeld oprijst dan was verwacht. Groen Links noemt het misbruik in een kwart van de gevallen 'ernstig maar niet nieuw'. Het geeft nog eens aan dat de bij standswet fors vereenvoudigd moet worden. D66 tenslotte toont zich geschrokken door het onderzoek. „De gemeentelijke uitvoering en het toezicht dienen drastisch te worden verbeterd." De werkgeversorganisatie VNO ziet in de conclusies van Van der Zwan een nieuw bewijs voor de stelling dat het hele stelsel van sociale zekerheid op de helling moet. De vakcentrale CNV meent dat er snel een eind moet komen aan het ten onrechte verstrekken van bijstandsuitkeringen om stigma tisering van mensen die echt een uitkering nodig hebben te voor komen. De FNV zegt in een reactie het 'ernstig te vinden dat er zo met uitkeringen wordt gesjoemeld'. Het kamerdebat zal waarschijn lijk niet plaatsvinden voordat de commissie Doelman-Pel haar be vindingen over de bijstand heeft gepubliceerd. Dat gebeurt eind volgende maand. De commissie heeft vier discussiemodellen ont wikkeld waarmee de uitvoering van de bijstand verbeterd kan worden. Zo wordt overwogen pas een uitkering te verstrekken nadat de sociale dienst een contract heeft gesloten met een uitke ringsgerechtigde. Daarin moet worden aangegeven wat de be trokkene moet doen om weer aan de slag te komen. Een ander model komt er op neer dat de sociale diensten een lagere basisuitkering verschaf fen en toeslagen geven voor werklozen die meer kosten ma ken. De kamercommissie denkt ook aan het handhaven van het hui dige systeem, maar dan met een verscherpte controle op fraude. 'Volgens het vierde model wor den de kosten van de bijstand geheel of gedeeltelijk overgedra gen aan de gemeenten. De commissie-Van der Zwan is voorstander van het eerste mo del. De Vereniging van Neder landse Gemeenten neemt de ei gen sociale diensten maar be perkt in bescherming. Ook de VNG vindt 'alleen naar dossiers kijken' een wat smalle basis. Bovendien zijn gemeentes met minder dan 25.000 inwoners bui ten beschouwing gelaten. De ge meentes zijn tegen een verlaging van de uitkering met 5 procent, waardoor mensen geprikkeld worden weer aan de slag te gaan. Wie meer dan 35% Inkomstenbelasting betaalt en z'n rente- en dividendvnjstelling al volledig heeft benut, is vanzelfsprekend meer geïnteresseerd in belastingvrije koerswinst dan in dividend. Het Postbank Vermogens groeifonds richt zich specifiek op dit na aftrek van 35% vennootschapsbelasting. ie belegd in het fonds. Zo ontstond over de per^ ultimo augustus 1992 - ultimo augustus 1993 belastingvrije koerswinst van 12%*. Een P""1 reden om even gratis met bellen en de folder 'Beleggen doel. Daarom worden alle inkomsten, POSTBANK het boekje' aan te vragen. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekom Sjevardnadze ap Kurdische rebel- tenlani n.dinsdag zeven bui" die pPn toeristen vrijgelaten Ara maand eerder op de berg ontvoerd. De twee Zwitser/ Italianen, twee kUm, °en een Nieuwzeelander aldus hetPT6dïg terug naar huis' Buitenif\Turkse ministerie van AnS Zaken. Va„ antkende berichten dat len 2j; de zeven gijzelaars zou- !amenw(.„iaangellouden wegens FbeUen king «et de Kurdische vraagd" ztin abeen onder- "eKurrie.Zei een wooï"dvoerder. klaars v,zoaden nog twee gij- De2evV"handen hebben. aten nadat' wT werden ^ge- lërse n„„, ttaliaanse en Zwit- :°ntact h.A?entaire delegaties 'ebelir- "en eezocht. met He en. gezocht met de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4