6Ons fraudepercentage veel lager'
Georg
„Qua fiscale
vrijstellingen is de
Wat nu?
op
4Ze wil alleen maar dompteur worden'
Bijstand moet een sociaal vangnet zijn
Breda, Oosterhout, Roosendaal, Made en Axel spreken uitkomst onderzoek tegen:
Arie van der Zwan,
onafliankelijk denken
Conclusies van commissi
Onderhande
Sjevardnadze
Deel politiek reageert onthutst op rapport
'Bijstand moet recht zonder
enige schaamte blijven'
Kurden laten 7
gijzelaars vrij
DE STEM
BINNENLAND
DE STEM
Een thuisbankier belegt dan
in het Postbank Vermogensgroeifonds.
Beleggen doe je gewoon bij de Postbank.
WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1993
Den Haag - 'Cliënte krijgt
een bijstandsuitkering maar
solliciteert nooit en heeft dat
ook nooit gedaan. De sociale
dienst weet dat en erkent dat
de wouw nauwelijks een
kans maakt op de arbeids
markt. Ze wil eigenlijk alleen
maar dompteur worden.'
Het is maar één van de tientallen
citaten die verwerkt zijn in het
verslag van de commissie Van
der Zwan.
Minstens één op de vier bij
standsuitkeringen wordt (ge
deeltelijk) ten onrechte ver
strekt. Dat betekent dat weke
lijks minstens 20 miljoen gulden
belastinggeld bij de verkeerde
mensen belandt.
Van der Zwan schetst een beeld
van de sociale dienst als hulp
verlener. Service verlenen, was
het motto de laatste jaren. 'Bij
standstrekker' is een vies woord,
liever wordt gesproken van uit
keringsgerechtigde.
Veel sociale diensten houden een
strikte scheiding aan tussen de
begeleiding van de cliënt (con
tactambtenaar) en een onder
zoek naar mogelijke fraude (so
ciaal rechercheur).
Zo vertelt een contactambte
naar: „Ik kom er vaak pas achter
dat bijzonder onderzoek met een
cliënt van mij bezig is op het
moment dat de cliënt aan de
balie staat en ik zijn dossier
nodig heb. Ze zeggen dan: met
die is wat mis, zeg maar dat je
het dossier niet kunt vinden en
stuur hem maar weg."
Jarenlang is uitgegaan van het
goede in de mens. Controleren
van de informatie die een cliënt
gaf werd gezien als een vorm
van achterdocht, niet als een
normaal onderdeel van contac
ten met cliënten.
In de interviews met medewer
kers van de sociale diensten wer
den tal van citaten opgetekend
als:
„Dat mag misschien ouderwets
klinken, maar het is ook de ma
nier waarop je contact hebt met
die mensen. Je mag best contro
leren, maar je moet niet als een
politie-agent achter de heg gaan
„We gaan er vanuit dat iemand
gewoon eerlijk is, Bij twijfel ga
je op een of andere manier veri
fiëren."
„Onze grondhouding is dat we
vertrouwen in de mens hebben."
De contacten met bijvoorbeeld
arbeidsbureaus, bedrijfsvereni
gingen of ziekenfondsen zijn
vaak slecht. Het controleren van
gegevens die een bijstandsaan
vrager verstrekt, gebeurt daar
door onvoldoende.
Een contactambtenaar over zijn
relatie met het arbeidsbureau:
„Bij het arbeidsbureau zijn ze
piet echt geïnteresseerd in onze
cliënten, want die zijn toch
moeilijk bemiddelbaar."
De controle of iemand met een
bijstandsuitkering regelmatig
solliciteert, verschilt per ge
meente. Veel sociale diensten ne
men genoegen met een lijstje van
bedrijven waarbij is gesollici
teerd, sollicitatiebrieven of uit
geknipte advertenties.
Soms wordt een afwijzingsbrief
van een bedrijf gevraagd als be
wijs van sollicitatie-activiteiten
en slechts acht keer kon de com
missie Van der Zwan uit het
dossier opmaken dat bij een
werkgever was gecontroleerd.
Overigens blijkt uit de dossier
onderzoeken dat er soms ook
andere redenen zijn om niet te
hoeven solliciteren, zonder dat
dat consequenties heeft voor de
uitkering.
Vanaf 1991 wordt een cliënt niet
echt gecontroleerd met betrek
king tot eventuele sollicitaties.
In een rapport van december
1992 wordt door de ambtenaar
opgeschreven: „Cliënt geeft aan
moeilijk te kunnen solliciteren
aangezien hij voortvluchtig is.
Tevens dient hij nog een straf uit
te zitten."
Van onze verslaggevers
Breda - „Ik steek er mijn handen voor in het vuur dat niet een
kwart van de uitkeringsgerechtigden uit Made fraudeert.
Gemiddeld een keer per jaar doen we aangifte van bijstands
fraude. Ik denk dat het werkelijke aantal fraudeurs hier in de
gemeente op vier of vijf ligt. Maar ik zou ze niet kunnen
aanwijzen".
M. l'Abée, hoofd van het bureau
sociale zaken van de gemeente
Made zegt 'zéér geschrokken' te
zijn van de bevindingen van de
commissie Van der Zwan die het
onterechte gebruik van de alge
mene bijstandswet heeft onder
zocht.
Directeur J. Kleyberg van de
sector Welzijn van de gemeente
Roosendaal is wat minder ge
schrokken van de conclusies van
Van der Zwan: „In zijn onder
zoek veegt hij de vloer aan met
de gemeentelijke sociale dien
sten, maar in zijn aanbevelingen
heeft de heer Van der Zwan het
vooral over de wet. En dan zegt
hij in feite precies wat wij al
jaren roepen, namelijk dat een
moeilijke wet moeilijk uitvoer
baar is. Alleen al over het begrip
'gezamenlijke huishouding' zou
ik een boek kunnen schrijven".
Net als Kleyberg is ook woord
voerder A. Bayens van de ge
meente Breda verrast door Van
der Zwans kritiek op de gemeen
telijke sociale diensten. Bayens:
„We worden gecontroleerd door
onze eigen accountant, door
rijksaccountants en consulenten
van het ministerie zetten hier
geregeld de boel op zijn kop. Als
bij die controles wordt geconclu
deerd dat alles in orde is, wat
moeten wij dan nog? Neen, per
fect is het niet, maar dat veron
derstelden wij ook niet".
Grootstedelijk
Wethouder J. van Schaik van
Axel vindt de kritiek van de
commissie-Van der Zwan ty
pisch grootstedelijke trekjes
hebben. Van Schaik, al jarenlang
portefeuillehouder sociale zaken,
bezorgde Axel jaren geleden de
Zeeuws-Vlaamse primeur van
sociale recherche, een systeem
waarvan hij nu zegt dat het niet
werkt. „Al is het alleen maar
omdat het gelijkheidsbeginsel
geweld wordt aangedaan. Want
de pakkans blijft door de geringe
inzet klein."
„Dat van die 25 procent fraude
is zeker niet van toepassing op
de situatie in Zeeuws-Vlaande-
ren. Ik kan me voorstellen dat
het speelt in de grote steden
waar samenlevingsverbanden
zeer wisselend en niet contro
leerbaar zijn. Maar in Zeeuws-
Vlaanderen hebben we toch re
delijk zicht op elkaar. Ons kent
ons".
De aanbevelingen die Van der
Zwan doet ten aanzien van de
uitvoeringspraktijk zijn, volgens
de Oosterhoutse wethouder J.
Sonke, op tal van plaatsen al
verheven tot de dagelijkse prak
tijk. Adjunct-directeur M. Wete-
rings van de Oosterhoutse socia
le dienst: „Het is standaard om
elke bijstandsaanvraag te veri
fiëren met gegevens uit ons eigen
bevolkingsregister en zo veel als
mogelijk met gegevens over in
komen en vermogen".
Sonke: „We hebben een commis
sie sociale zekerheid die over de
schouders van de dienst
meekijkt naar elk geval. Binnen
kort presenteert ons college een
nota 'Handhaving', waarin za
ken aan de orde komen als sanc
ties en strafaangifte. Op zich is
de boodschap van Van der Zwan
helder. Veranderingen zijn no
dig. Maar ook de wetgeving
moet beter, eenvoudiger. Ik kan
fraude niet ontkennen, maar wij
gaan daar serieus mee om". We-
terings: „En fraude speelt zich
zeker niet af op de schaal die
Van der Zwan suggereert".
Niet verwijten
Volgens de Bredase woordvoer
der Bayens komt Van der Zwan
vooral tot zijn harde conclusies
omdat op de 3100 onderzoeks
dossiers normen zijn losgelaten,
interpretaties van de wet, die
althans de gemeenten niet ken
nen. Bayens: „Als wij niet weten
dat er om de dossiers groene
mappen moeten kun je ons niet
verwijten dat wij voor een ande
re kleur hebben gekozen".
Terug naar Made, naar dienst
hoofd l'Abée: „Anders dan de
armenwet is de bijstandswet ge
baseerd op wederzijds vertrou
wen tussen cliënt en sociale
dienst. Dat uitgangspunt heeft
ook heel lang goed gewerkt. In
middels is een ander beeld ont
staan. Mijns inziens ten onrechte
wordt iedere bijstandsgerechtig
de langzamerhand gekenschetst
als een potentiële fraudeur. Mis
schien moeten wij ons ook wel
wat wantrouwiger gaan opstel
len".
De Axelse wethouder Van
Schaik is er van overtuigd dat
een aantal mensen ten onrechte
een bijstandsuitkering heeft.
„Maar dan praat je over hele
kleine fraude. Een maand wer
ken die niet wordt opgegeven
bijvoorbeeld. Met betrekking tot
grote fraude valt het alleszins
mee. De regelgeving is dan wel
ingewikkeld maar ik weet zeker
dat onze uitkeringen in 99 pro
cent van de gevallen fundeerd
zijn".
Hij vindt dat gemeenten nauwe
lijks mogelijkheden hebben om
de zogenaamde inkomens- en
vermogenstoetsen uit te voeren
die worden gevraagd. „Stel, je
krijgt toestemming om bij een
bank de rekening-courant te
controleren. Maar er zijn in Ne
derland wel vijftig banken, waar
mensen nog een rekening kun
nen hebben. Je kunt die toch niet
allemaal nalopen..."
Wallage beschouwt een goede
uitvoering van de bijstandswet
als zijn grootste en zwaarste op
dracht voor de komende maan
den.
„Als de rijksoverheid er niet
voor kan zorgen dat de regeling
goed wordt uitgevoerd, dreigt
een stigmatisering van mensen
die zijn aangewezen op een bij
standsuitkering. Zij zullen an
ders, ook als zij te goeder trouw
een beroep doen op de bijstand,
worden aangekeken op het mis
bruik dat daarvan wordt ge
maakt. Dat mag niet gebeuren.
De bijstand moet een recht blij
ven waarvoor je je niet hoeft te
schamen."
Wallage beschouwt de komende
Woordvoerder Bayens van de gemeente Breda: „We worden gecontroleerd door onze eigen accountant, door rijksaccountants en
consulenten van het ministerie zetten hier geregeld de boel op zijn kop. Als bij die controles wordt geconcludeerd dat alles in orde is,
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
wat moeten wij dan nog?
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Aan iedere Nederlander die
niet over de middelen beschikt om in de
noodzakelijke kosten van het bestaan te
voorzien, wordt sinds 1 januari 1965 vol
gens de Algemene Bijstandswet (ABW)
bijstand verleend.
In het stelsel van sociale zekerheid gaat
het om een laatste aanvullende voorziening
(vangnet), waarvoor jaarlijks ongeveer 10
miljard gulden beschikbaar is. De uitvoe
ring is opgedragen aan de gemeentelijke
sociale diensten.
In 1993 gaat het om de volgende netto-uit
keringen (exclusief vakantietoeslag)
Een echtpaar met of zonder kinderen
krijgt 1760,31 gulden per maand.
Een één-oudergezin ongeacht het aantal
kinderen 1584,28 gulden per maand.
Een alleenstaande, zelfstandig wonend,
van 23 jaar ouder ouder 1232,22 gulden
per maand.
Een alleenstaande van 23 jaar of ouder die
een woning met anderen deelt 1046,56 per
maand.
In 1992 kregen 474.000 mensen een bij
standsuitkering. De meest voorkomende
oorzaak is werkloosheid. Op de tweede
plaats staat echtscheiding. Deze oorzaken
tezamen liggen ten grondslag aan ongeveer
87 procent van het beroep op bijstand.
Onder een bijstandsuitkering wordt ook de
rww (rijksgroepregeling werkloze werkne
mers) begrepen, die dezelfde uitkeringsbe
dragen kent. De rww heeft enkele speciale
voorschriften. De belangrijkste is dat de
aanvrager beschikbaar moet zijn voor de
arbeidsmarkt.
Naast de algemene bijstand is er ook de
bijzondere Bijstand. Gemeenten voeren een
eigen beleid op dit gebied. Ook gezinnen
en personen met een inkomen net boven de
bijstandsnorm kunnen in aanmerking ko
men voor de bijzondere bijstand die vooral
gebruikt wordt bij hoge kosten voor medi
sche of maatschappelijke dienstverlening.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Ondernemer, socialist, wetenschapper, t
noom en - vooral, daaraan hecht hij - Scheveninger, 4,
van der Zwan (57) in een paar trefwoorden neergezet.
Daar moet nog één kenmerk
aan worden toegevoegd: bij
alles wat hij doet, bewaart hij
zijn onafhankelijkheid. Dwars
tegen gevestigde machten,
structuren en opvattingen in.
Desnoods ook tegen eigen op
vattingen, die hij eerder hul
digde.
In de politieke wereld dook
zijn naam voor het eerst op
toen hij zich eind jaren zestig
als jong ondernemer aansloot
bij Nieuw Links, de angry
young men die het regenten
dom in de toenmalige Pvda
bepaald niet zachtzinnig te lijf
gingen. In 1968, twee jaar na
de start van Nieuw Links,
brak hij met de vernieuwers
en de PvdA, maar in 1988
werd hij weer lid.
Halfverwege de jaren zeventig
werd Van der Zwan hoogle
raar economie aan de Erasmus
Universiteit, een functie die
hij bepaald niet alleen binnen
de muren van dat wetenschap
pelijk instituut vervulde.
Al snel werd Van der Zwan
een van de toonaangevende
economen van Nederland.
Naar zijn vooruitziende beto
gen over de fundamentele
zwakheden en de toekomst
kansen van onze economie
werd breed geluisterd.
Het verwonderde dan ook nie
mand dat hij in 1978 lid werd
van de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid
(WRR).
Van der Zwan
Een jaar eerder had de WRR
de industrie zo'n beetje afge
schreven. Het scheppen van
arbeidsplaatsen in de niet-
commerciële dienstensector
moest alle aandacht krijgen.
Twee jaar na zijn toetreding
publiceerde de WRR onder lei
ding van Van der Zwan de
alom gewaardeerde, nog im
mer leesbare en toepasbare
studie 'Plaats en toekomst van
de Nederlandse Industrie' op
basis van zijn ideeën
dustriële vernieuwing.
In 1983 ging Van der Zt
over naar de Nationale fc
terings Bank waarvan hij
sident-directeur werd.
jaar later volgde zijn vj
sende overstap naar
van Vendex, waar hij
voorbestemd om Anton Dia
mann op te volgen.
Maar even verrassend st
door de oude baas was
nengehaald, werd hij midi
een in veelomvattende reo^
nisatie van dit concern',
straat gezet. Over de werfc
ke reden heeft hij nooit w)
praten, maar duidelijk»
wel dat Dreesmann, aan® jk dien mijn ontslag in", zei de
leiderschap getornd
hij niet langer door
konden.
Sinds 1989 leidt prof. (built
gewoon hoogleraar in Eol
dam) Van der Zwan de
Software Group, dochter
het Utrechtse automata
ringsbedrijf Volmac.
Geen van de 3100 onderzochte
bijstandsdossiers voldoet aan de
wettelijke normen.
Sociale diensten blijken de
inkomens-, vermogens- en part-
nertoets zo onvolledig uit te voe
ren dat de betekenis bij de toe
kenning van de bijstand door
gemeenten, als ondergeschikt
moet worden beschouwd.
Er gaapt een diepe kloof tussen
de bedoeling van de Bijstands
wet en de manier waarop de wet
wordt uitgevoerd.
Het toezicht door het ministe
rie van Sociale Zaken moet als
volstrekt onvoldoende worden
bestempeld.
De wet vertoont gebreken die
ondervangen moeten en kunnen
worden. Deze tekortkomingen
hebben gebreken in de uitvoe
ring mede in de hand gewerkt.
De geconstateerde tekortko
mingen zijn niet alleen ernstig
van aard, maar ze zetten ook de
deur open naar misbruik, zowel
van de kant van de cliënt als van
de behandelde ambtenaar van de
sociale dienst.
De best mogelijke schattingen
wijzen uit dat zeker in een kwart
van de gevallen van de bijstand
stoekenning fraude in hets|
Deze schatting kan als ea
dergrens worden beschouwd
Aanbevelingen:
De Kamer moet de wel
nig wijzigen dat iemand k
stand wil hebben zelf moet
tonen dat hij nergens anden
kan leven.
Het recht op bijstand
voorwaardelijk karakter tr
zodat de ontvanger de
ting heeft om zo snel m
weer in zijn eigen onderin:
voorzien.
Het voordeel dat samen:
den hebben door bijstandle
men als waren zij al"
(men ontvangt dan se
gulden in plaats van lfl
den) moet worden beperkt,
kan door de uitkering te spl
in een deeluitkering voor
soonlijke uitgaven die 50p«
bedraagt van wat echtpare
menwonenden ontvangend
deeluitkering voor woonlast
Zo snel mogelijk
natie in de fraudebestrij
stand worden gebracht.
fienève/Zagreb (dpa/rtr/afp)
De internationale Bosnië-
hemiddelaars Lord Owen
(EG) en Thorvald Stoltenberg
VN) kunnen nog steeds geen
datum vaststellen voor her-
Itting van het vredesoverleg
over Bosnië-Herzegowina.
lowen en Stoltenberg spraken
I dinsdag in Genève met de presi-
I denten van Kroatië en Bosnië,
Irranjo Tudjman en Alija Izetbe-
I fen van de hoofdeisen van Izet-
Ibegovic voor hervatting blijft
Tbilisi (dpa/rtr/afp) - Het
parlement van Georgië
heeft dinsdag besloten-de
noodtoestand in te voeren.
De afgevaardigden volde
den daarmee aan de voor
waarde die president
Edoeard Sjevardnadze had
gesteld voo'f zijn aanblij
ven. De noodtoestand gaat
maandag in.
Het parlement zou er ook mee
hebben ingestemd om zelf 'drie
maanden op vakantie te gaan'
zodat de president kan regeren
zonder inmenging van het parle
ment.
Sjevardnadze stelde deze voor
waarden gisteren nadat hij eer
der plotsklaps zijn aftreden had
aangekondigd. „Ik ben de bele
en beschimpingen beu
president voor hij de zaal verliet
waar het parlement bijeen was
voor een discussie over het uit
roepen van de noodtoestand.
Het. parlement weigerde zijn
ontslag te aanvaarden.
Sjevardnadze bleef echter bij
zijn beslissing. Maar toen in Tbi
lisi meer dan 20.000 mensen de
straat op waren gegaan om hem
te vragen aan te blijven, liet hij
zich vermurwen.
Sjevardnadze zegt dat de nood
toestand nodig is om de orde te
kunnen herstellen in Abchazië,
waar separatisten vechten voor
onafhankelijkheid, en in West-
Georgië, waar aanhangers van-
de verdreven president Zviad
Gamsachoerdia strijden voor
diens terugkeer. Hij had daartoe
een wetsontwerp ingediend, dat
dinsdag in het parlement werd
besproken. Tijdens het debat
verweten verscheidene afgevaar
digden de president een dicta
tuur te willen vestigen in de
republiek.
Met name zijn voormalige bond
genoot, Dzjaba Ioseliani, viel
hem aan. Ioseliani, een van de
invloedrijkste politici in het
land, beschuldigde Sjevardnadze
van 'populisme' en 'het gebruik
van communistische methodes'.
Dat nam Sjevardnadze niet en
hoewel het wetsonwerp kon re
kenen op grote steun in het par
lement, diende hij zijn ontslag
in. „Het is onmogelijk zo verder
te werken. Ik neem ontslag. Dat
js mijn laatste woord en ik zal
het niet terugnemen", sprak de
president, de volksvertegen
woordigers verbouwereerd ach
terlatend.
(ADVERTENTIE)
Staatssecretaris Wallage over uitvoering wet:
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Staatssecretaris Wallage (PvdA, Sociale Zaken)
wil nog dit najaar in samenspraak met de Tweede Kamer de
hoofdlijn voor een nieuw sociaal zekerheidsstelsel bepalen.
Kamerdebatten over de sociale
zekerheid als 'een ultieme test
voor het zelfreinigende vermo
gen van de Nederlandse politiek.
Als die politiek er niet in slaagt
de sociale zekerheid weer in het
goede spoor te trekken zal de
burger met de politiek afreke
nen.'
De commissie-Van der Zwan
heeft zware kritiek op het depar
tement van Sociale Zaken. Het
systeem met rijksconsulenten die
namens de minister toezien op
een goede utvoering van de bij
standswet functioneert van geen
kanten. Wallage erkende giste
ren het 'niet adequate toezicht'
en beloofde dat hij op korte
termijn orde op zaken zal stel
len.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
„Deze wetenschap nodigt uit tot
het lichten van de hand met
verplichtingen die op aanvragers
van bijstand krachtens de wet
rusten. In tweede instantie lok
ken deze tekortkomingen onte
recht beroep op bijstand uit."
Misbruik in 25 procent van de
gevallen is volgens Van der
Zwan 'een ondergrens'. Hij
vreest dat het percentage veel
hoger ligt.
CDA, VVD en D66 reageren ont
hutst en geschokt op het rapport.
PvdA en Groen Links zeggen de
conclusies verwacht te hebben.
Alle fracties willen een Kamer
debat over de ontsporing van de
uitvoering van de bijstandswet.
Van der Zwan doet in zijn on
derzoek aanbevelingen die het
onterechte gebruik van de bij
standswet indammen en van de
toekenning van de uitkering
weer 'een beheerst proces' moe
ten maken. De commissie con
cludeert dat de wet redelijk vol
doet, maar dat de problemen
vooral zitten in de uitvoering
door de sociale diensten.
PvdA-woordvoerder Schoots
vindt dat het rapport eens te
meer aantoont dat de regelge
ving minder fraudegevoelig en
beter uitvoerbaar moet worden.
Met het trekken van definitieve
conclusies wacht hij op de be
vindingen van een bijzondere
Kamercommissie onder leiding
van CDA-kamerlid Doelman.
CDA'er Bijleveld vindt dat eer
dere vermoedens door de com
missie-Van der Zwan zijn beves
tigd. Ze zegt dat de sociale dien
sten zich de opmerkingen van de
commissie moeten aantrekken.
WD-kamerlid Van Hoof zegt
dat uit het rapport een nog ver
ontrustender beeld oprijst dan
was verwacht.
Groen Links noemt het misbruik
in een kwart van de gevallen
'ernstig maar niet nieuw'. Het
geeft nog eens aan dat de bij
standswet fors vereenvoudigd
moet worden. D66 tenslotte
toont zich geschrokken door het
onderzoek. „De gemeentelijke
uitvoering en het toezicht dienen
drastisch te worden verbeterd."
De werkgeversorganisatie VNO
ziet in de conclusies van Van der
Zwan een nieuw bewijs voor de
stelling dat het hele stelsel van
sociale zekerheid op de helling
moet.
De vakcentrale CNV meent dat
er snel een eind moet komen aan
het ten onrechte verstrekken van
bijstandsuitkeringen om stigma
tisering van mensen die echt een
uitkering nodig hebben te voor
komen. De FNV zegt in een
reactie het 'ernstig te vinden dat
er zo met uitkeringen wordt
gesjoemeld'.
Het kamerdebat zal waarschijn
lijk niet plaatsvinden voordat de
commissie Doelman-Pel haar be
vindingen over de bijstand heeft
gepubliceerd. Dat gebeurt eind
volgende maand. De commissie
heeft vier discussiemodellen ont
wikkeld waarmee de uitvoering
van de bijstand verbeterd kan
worden.
Zo wordt overwogen pas een
uitkering te verstrekken nadat
de sociale dienst een contract
heeft gesloten met een uitke
ringsgerechtigde. Daarin moet
worden aangegeven wat de be
trokkene moet doen om weer
aan de slag te komen.
Een ander model komt er op
neer dat de sociale diensten een
lagere basisuitkering verschaf
fen en toeslagen geven voor
werklozen die meer kosten ma
ken.
De kamercommissie denkt ook
aan het handhaven van het hui
dige systeem, maar dan met een
verscherpte controle op fraude.
'Volgens het vierde model wor
den de kosten van de bijstand
geheel of gedeeltelijk overgedra
gen aan de gemeenten.
De commissie-Van der Zwan is
voorstander van het eerste mo
del. De Vereniging van Neder
landse Gemeenten neemt de ei
gen sociale diensten maar be
perkt in bescherming. Ook de
VNG vindt 'alleen naar dossiers
kijken' een wat smalle basis.
Bovendien zijn gemeentes met
minder dan 25.000 inwoners bui
ten beschouwing gelaten. De ge
meentes zijn tegen een verlaging
van de uitkering met 5 procent,
waardoor mensen geprikkeld
worden weer aan de slag te
gaan.
Wie meer dan 35% Inkomstenbelasting
betaalt en z'n rente- en dividendvnjstelling al
volledig heeft benut, is vanzelfsprekend meer
geïnteresseerd in belastingvrije koerswinst dan in
dividend. Het Postbank Vermogens
groeifonds richt zich specifiek op dit
na aftrek van 35% vennootschapsbelasting. ie
belegd in het fonds. Zo ontstond over de per^
ultimo augustus 1992 - ultimo augustus 1993
belastingvrije koerswinst van 12%*. Een P""1
reden om even gratis met
bellen en de folder 'Beleggen
doel. Daarom worden alle inkomsten, POSTBANK het boekje' aan te vragen.
De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekom
Sjevardnadze ap
Kurdische rebel-
tenlani n.dinsdag zeven bui"
die pPn toeristen vrijgelaten
Ara maand eerder op de berg
ontvoerd. De twee
Zwitser/ Italianen, twee
kUm, °en een Nieuwzeelander
aldus hetPT6dïg terug naar huis'
Buitenif\Turkse ministerie van
AnS Zaken.
Va„ antkende berichten dat
len 2j; de zeven gijzelaars zou-
!amenw(.„iaangellouden wegens
FbeUen king «et de Kurdische
vraagd" ztin abeen onder-
"eKurrie.Zei een wooï"dvoerder.
klaars v,zoaden nog twee gij-
De2evV"handen hebben.
aten nadat' wT werden ^ge-
lërse n„„, ttaliaanse en Zwit-
:°ntact h.A?entaire delegaties
'ebelir- "en eezocht. met He
en.
gezocht met de