O
oor de derde keer Flodder
DE STEM
Oprah Winfrey best
verdienende artiest
Parnassus afgelast:
Tsjechen komen niet
UIT GIDS
oostburg
3,99
5,95 leerlands bekendste familie nu als 13-delige tv-serie bij Veronica
2x300 ml.
|t 5 soorten
7,49
pee Gees
The Breeders
Sheryl Crow
Oil On Canvas
Rainer Das
Combo
Modellenwerk is heel platonisch; er
zit geen diepgang in"
Martine Prenen, tv-presentatrice
Gids
WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1993 DEEL
Andrélon
^shampoo,
Rlen 06 - 0225588.
leerlands bekendste
peis ongetwijfeld de
Ljlie Flodder. De eer-
[flodder' bioscoop-
Iwerd in 1986 uitge-
Lt en door ruim drie
Ijoen mensen bekeken.
Ijaar later ging de
Me, 'Flodder in Ame-
in roulatie. Om van-
Ioktober bij Veronica
■vervolg te krijgen op
Kederlandse televisie.
Idertien delen worden
lenomsn in de Alme-
le studio van Dick
L de bedenker van
per.
Sein van Willigen
lplate.il met filmaffiches
M dat de bezoeker bij
K Floor Features, de filmfa-
van regisseur Dick Maas
ducent Laurens Geels, is
Een arcade, die bij het
Enkaanse filmbedrijf Para-
li niet zou misstaan, onder
lat de wereld van klater-
i Doch overgaand in een
li-hekwerk wordt de illusie
|i verstoord. Net als de ca-
[i, die de portier herbergt en
aantal metalen vuilcontai-
Ivoor de deur.
Itanenicomst weerklinkt bo
llet vnjheidsbeeld vanaf de
It etage een onzichtbare
het blijkt de receptioniste
d. In de kantine zitten drie
|;es in een tennistenue uitge-
l Het zijn figuranten - er
fcer ruim 10.000 ingeschre-
Ibij First Floor Features - uit
Ider-aflevering 'Goed Ge-
die vandaag opgenomen
leen raam hangt een slordig
peven briefje 'Borlow mag
t buiten'. Borlow blijkt
Joietjarige basset te zijn. Het
lite kantinemeubilair is hier
■daar ondergekakt door een
ll. Op de achtergrond weer-
Itithe final countdown'.
Iteeste hoofdrolspelers uit de
per bioscoopfilms doen ook
Ie televisie-serie mee. Nelly
W zuipt en paft in de rol van
■Flodder verder op de beeld-
|;Mmnie daarentegen wordt
r gespeeld door Huub
Nelly Frijda en Tatjana Simic als moeder en dochter Flodder in de gelijknamige tv-serie.
Stapel, maar door Coen van
Vrijberghe-de Coningh.
Niet te missen is uiteraard de
fraai ogende Tatjana Simic. Tus
sen de buitenopnamen door, rent
ze de kantine binnen. Gehuld in
een Tweety-kleurige badjas en te
grote zware, bruine stappers.
Tatjana werkt twee kurkdroge
beschuiten naar binnen.
Villa Flodder
Achter het studio-complex, waar
de binnenopnamen worden ge
maakt, ligt Zonnedaelstraat, met
op nummer 13 villa Flodder en
ernaast, op nummer 11, de wo
ning van de Neuteboompjes. De
opnamen zijn in volle gang. Het
waaiboomhouten decor ligt er
prachtig bij. Tuinplantjes wor
den door een paardestaart dra
gende tuinman ververst. De
flagstones voor de Flodder-villa
laten bij het bewandelen een
houten klank horen. De vloer
van deze villa bestaat uit zand.
Van een plafond is nauwelijks
sprake. Een achterkant kent de
woning ook al niet.
Distels en ander natuurlijk
groen baant zich een weg naar
binnen. Het interieur van het
Flodder-onderkomen bevindt
zich in studio A. Opgeruimd mag
er niet worden; stel je voor dat
het te netjes wordt. Ook het
buitenzwembad, met een diepte
van 10 centimeter, ligt binnen.
Op het nachtkastje van Ma Flod
der staan de flessen 'whisky'. In
de hoek van het halletje ligt de
Flodder-hond te wachten tot hij
weer een trap krijgt. Op de
slaapkamer van zoon Kees hangt
een opblaaspop op half zeven.
Buiten is het alles behalve zon
nig. De zuurstok-roze Chevrolet,
met boven het stuur blikkies
bier, wordt bestuurd door Coen.
Naast hem zit Tatjana te kleu
men. Een blozende fotograaf wil
in de auto zitten naast Tatjana.
Voor een foto. Ondertussen
wordt de camera naar achter
gereden. Regisseur Dick Maas
vertelt zijn mensen, onder wie
zoon Kees - gespeeld door Ste
fan de Walle - wat er van hen
verlangd wordt.
Over
Op commando rolt zoon Kees
over de grond achter de auto
aan, terwijl Johnnie plankgas
wegscheurt. Regisseur Maas
blikt enkele meters verderop op
het videoscherm. Hij kijkt niet
tevreden. De scène moet over en
FOTO DIJKSTRA
Stefan is letterlijk en figuurlijk
niet kapot te krijgen. Een meisje
van de make-up toepeert het te
blonde haar van Coen opnieuw.
Op een tafeltje ligt het fruit er
verloren bij. Ook de koffie krijgt
nauwelijks of geen aandacht.
Maas' jongensachtige blik ver
toont vermoeidheid, maar de
crew blijft enthousiast.
In studio A worden ondertussen
voorbereidingen getroffen voor
de te maken binnenopnamen.
Het ruikt er naar versgestreken
verf. Nelly Frijda is onderweg
naar de opmaak. Geïnterviewd
wil ze niet worden. In de kantine
wordt de maaltijd voorbereid;
'kip in zigeunersaus'. Wat later
kan iedereen aan tafel.
Metaalmoeheid
Producent Laurens Geels, terwijl
hij smakelijk smult: „We spelen
al een jaar of anderhalf met het
idee om van Flodder een televi
sieserie te maken. De druk is te
groot voor weer een bioscoop
film. Bovendien moet je uitkij
ken dat er geen metaalmoeheid
ontstaat."
De vergelijking met een bio-
scoopserie als James Bond vindt
Geels niet opgaan. „We zijn een
relatief klein bedrijf en wat wij
willen is plezier hebben binnen
het vak. James Bond is een fa
briek; iets wat we voor Neder
landse begrippen ook niet zou
den kunnen behappen."
Voor de Flodder televisieserie
keert men terug naar de situatie
in de eerste Flodder-film voor
dat de riante villa de lucht in
wordt geblazen. Geels: „Het
heeft geen zin de hoofdfilms ver
der uit te wonen. Met deze serie
willen we een nieuwe weg in
slaan. De structuur van het ver
haal moet je nu in 25 minuten
vertellen. De bron blijft onuit
puttelijk. Productioneel blijft
het hetzelfde als bij de speel
films. Het zijn kleine speelfilm-
pjes."
Geels hoopt dat het buitenland
interesse toont. „We houden er
qua techniek rekening mee",
laat Geels weten. „We filmen op
16 mm; dat vloeit voort uit de
kwaliteitseisen die gesteld wor
den. Qua verhaal hoef je met het
buitenland geen rekening te
houden. We veronderstellen dat
het komisch is, zonder dat het
slapstick wordt."
Vervolg
Op de vraag of het maken van
een televisieserie geen noodgreep
is om zijn filmfabriek draaiende
te houden, reageert Geels ge
prikkeld met: „We maken din
gen, die we leuk vinden. Boven
dien werken we op een filmische
manier voor televisie. Het is een
dure produktie geworden, maar
ik geef geen commentaar op de
kosten." Ook op de vraag of de
serie al daadwerkelijk doorver
kocht is naar het buitenland en
een eventueel vervolg blijft het
antwoord diplomatiek. „We zijn
in onderhandelingen", aldus
Geels. „Voor we met utzending
op televisie beginnen, nemen we
een beslissing over dertien nieu
we deeltjes."
(MVOOR mensen zouden dat
F- die mensen die platen van
F Bee Gees kopen? Zijn dat
TObbers van voorspelbaar-
Pi quasi moderne deun-
P of zijn ze weg van die
(«stemmige vocalen die altijd
Rig klinken, maar nimmer
ff echt zingen lijken?
Men het hoofdzakelijk vrou-
[Wvan over de dertig zijn die,
P»ei inmiddels aan een part-
Ij'. nog immer zwijmelen van
f*V of zouden er misschien
|naartsen bij zitten die de pla
it vooral kopen om de hoezen
daarmee Robins tanden
ftt de jaren heen te kunnen
■studeren?
■Mi" zomaar wat vragen die
P ®e opkomen bij het beluis-
fj® van de nieuwe Bee Gees-
T M isn't everything. Dat is
Pjelijk zon plaat waar ik met
I. k van 8e wereld niets
n vinden, maar waarvan
dat er desondanks mil-
P® VM verkocht zullen wor-
avers'e zaf wel te maken
Imet traumatische herin-
Kir''® waar het de broertjes
lv,.te'teft. Ik herinner me
thi 8 Puberjaren die door
vreselijke Saved by the
droever wer8en en hun
|r °or Saturday Night Fe-
lerinrf een n°S donkerder
L? mijn leven. Night
fct Hies?0Uw no§ steeds als
L, gepunt in de popmu-
L,.korte afstand gevolgd
°?an in love van Barbra
fiana go® Chain reaction van
is zo n Pteat die
»a„ n muzikale concep-
elkaar hangt. Hier hoor
l»eun 1 ,u®e moderne dans-
PceêJl l hoor ie een dik
pet af t ,a'!ad om oude fans
P>r J Slikken. Er tussen-
Fo&,ook n°geens de
r®en vww het wereldge-
rklankt in Blue Island
dat is Dedicated tot the child
ren of the former Yugoslavia.
Het is volstrekt loze muziek die
ongeveer even modern is als het
staartje, waarmee Robin zich
tegenwoordig tooit. In kwalita
tief opzicht houdt het het mid
den tussen het ergste van de
Rubettes en Save your kisses for
me van de Brotherhood of Men.
Hiermee vergeleken klinkt De-
mis Roussos als een bevlogen
artiest.
Wat die grote verkoop betreft,
het zal wel deze volstrekte
nietszeggendheid zijn die men
sen nog het meest aanspreekt.
Als het een beetje meezit heeft
Frits Spits er inmiddels al heel
enthousiast over gedaan. (Poly-
dor)
WIM VAN LEEST
KIM DEAL heeft dan wel met
haar Pixies-verleden gebroken
maar de band waarin ze zo'n
succesvol bassiste was, blijft
haar achtervolgen. Zeker in de
pers, die haar nieuwe band The
Breeders maar niet los kan zien
van de fameuze groep onder
leiding van Black Francis.
Maar net zoals de laatste - in
middels omgedoopt tot Frank
Black - lokt ook Deal deze asso
ciatie zelf uit door de Pixies-
sound niet (helemaal) los te la
ten. De hectiek, de tempowisse
lingen, de zwierende gitaar en
eigenwijze baspartijen op The
Last Splash, de nieuwste cd van
The Breeders, roepen dan ook
(prettige) herinneringen op.
The Last Splash is de tweede cd
van The Breeders. Van de band
leden die in 1990 Pod maakten,
zijn alleen Deal en Josephine
Wiggs over. Nieuwkomers zijn
gitariste Kelly Deal (tweeling
zus van Kim) en drummer Jim
Macpherson. Op het groepsge
luid hebben de wijzingen wei
nig invloed, hooguit is het iets
rauwer; het blijft een grillige
mix van noise, pop en pschyde-
lica.
Zo komen we onder meer een
voorspelbare popsong tegen
(Divine Hammer), een mooie
country-achtige cover van Dom
Leone (Drivin' on 9), een expe
rimentele gitaarsong (Roi), een
heuse Hawaii-kraker (No
Aloha) en de ijzersterke single
(Canonball - let op het intro!).
Maar in al zijn grilligheid is The
Last Splash juist een grootse
plaat. (4AD/PLAY IT AGAIN
SAM)
PAUL VERLINDEN
TUESDAY NIGHT Music Club
is niet een zomaar bedachte
titel voor de debuut-cd van de
Amerikaanse zangeres Sheryl
Crow. Die Tuesday Night Music
Club was de noemer voor don
derdagse bijeenkomsten van een
groepje muzikanten, waarvan
naast Crow ook figuren als Da
vid Bearwald, Bill Bottrell, Ke
vin Gilbert en Dan Schwartz
deelnamen.
Gezamenlijk werd er gespeeld
en aan composities gesleuteld.
Voor Sheryl Crow heeft dat een
schitterende debuutplaat opge
leverd. Tuesday Night Music
Club laat opmerkelijke singer/
songwriter-muziek horen die in
de verte aan Rickie Lee Jones
doet denken, maar waar Jones
richting jazz neigt, daar gaat
De broertjes Gibb.
Crow meer richting rock en
funk.
Sheryls teksten zijn aan de ene
kant poëtisch en aan de andere
kant heel verhalend, maar altijd
indringend genoeg om ervoor te
zorgen dat de nummers op deze
plaat je snel pakken. Bovendien
heeft ze een warm, ietwat non
chalant stemgeluid dat heel
prettig in het gehoor ligt.
Dat de mannen met wie Sheryl
in de Tuesday Night Music Club
speelde, niet zomaar muzikant
jes waren, valt bij voortduring
te horen. Instrumentaal steekt
de plaat uistekend in elkaar. Er
wordt bijna voordurend afge
weken van de platgetreden sin-
ger/songwriter-paden en daar
door is de plaat ook muzikaal
heel avontuurlijk. Samen met
de sterke teksten en de overtui
gende zang leidt dat tot een
FOTO POLYDOR
debuut-plaat van uitzonderlijk
niveau. (A M)
WVL
DE MEEST diverse vormen van
crossover-muziek hebben me
reeds bereikt, maar de Duitse
groep Oil On Canvas maakt er
wel een heel opmerkelijk potje
van: folk, opera en popmuziek
worden op het tweede groepsal-
bum Fruit samengebracht alsof
er sinds Richard Wagner en
Udo Lindenberg niets meer is
gebeurd in de Duitse muziekge
schiedenis.
Wat aanvankelijk bij het ope
nende titelnummer nog een or
dinaire popplaat lijkt te gaan
worden, wordt langzamerhand
een inferno aan verschillende
stijlen. Operastemmen walsen
over folk-ballads heen, frivool
getokkel snijdt dwars door
klassiek getinte stukken. De
vijfmans-formatie baseerde zich
bij het bedenken van een
groepsnaam ooit op een titel
van een nummer van Japan, de
groep rond David Sylvian die
nog altijd geldt als de uitvinder
van de sfeer-muziek.
Als Oil On Canvas echter denkt
daarmee hetzelfde kwaliteitsla
bel te krijgen, zitten ze ver
keerd. Fruit is daarvoor een te
grote puinhoop aan muziekstij
len. Wellicht iets voor degenen
die er nog niet over uit zijn of ze
nu naar een popconcert of een
opera-uitvoering moeten gaan.
(Rough Trade)
GERARD VAN DEN BROEK
DE AMERIKAANSE zanger
gitarist Rainer uit Tucson Ari
zona baarde dit jaar al opzien
met zijn in twee dagen opgeno
men cd Worried Spirits. En nu
duiken de Texas Tapes op, een
kleine verzameling rhythm
blues-nummers die Rainer in
het verleden met enkele 'lange
baarden', genaamd Das Combo,
heeft opgenomen.
De kracht van Rainer zit hem in
zijn steel-guitar, zijn haast fra
giele stem en zijn 'drumstel':
een metalen doos met stenen
waarop hij zo nu en dan stam
pend tekeer gaat.
De man uit de desert heeft met
dit instrumentarium in de VS
en Europa, waaronder dit jaar
ook ons landje, al heel wat
opmerkelijke concerten gege
ven. Worried Spirits was een
echt solo-album, Rainer op zijn
eentje. De Texas Tapes laten
horen dat de Amerikaan ook
prima in een band past. Maar
toch geef ik de voorkeur aan
Rainer alleen met zijn Fender-
versterkertje en zijn steel-guit
ar. Blues op zijn eenzaamst.
(Demon Records)
PETER VIERENHALM
New York (ap) - Oprah Winfrey is volgens het tijdschrift
Forbes de artiest die de afgelopen twee jaar het meeste
geld verdiende, op nummer twee gevolgd door filmregis
seur Steven Spielberg.
Acteur Bill Cosby, die vorig
jaar bovenaan stond op het
jaarlijks door Forbes gepubli
ceerde overzicht van meest
verdienende artiesten, zakte
dit jaar naar de derde plaats.
Winfrey, die de door haar ge
presenteerde talkshow tevens
produceert en ook eigenares is
van de studio waar de show
wordt opgenomen, verdiende
in 1992 en dit jaar 98 miljoen
dollar (ruim 175 miljoen gul
den). Spielberg verdiende vo
rig jaar en dit jaar 72 miljoen
dollar (130 miljoen gulden). Er
wordt rekening mee gehouden
dat Jurassic Park, Spielbergs
nieuwste film, dit jaar 600
miljoen dollar (ruim een mil
jard gulden) gaat opbrengen.
Van de lijst verdwenen zijn de
Rolling Stones, Johnny Car
son, Arsenio Hall en Frank
Sinatra.
De meeste verdienende arties
ten volgens Forbes:
1. Oprah Winfrey, talkshow
presentatrice, 98 miljoen dol
lar.
2. Steven Spielberg, filmregis-
seur/-producent, 72 miljoen
dollar.
3. Bill Cosby, tv-persoonlijk-
heid, 66 miljoen dollar.
4. Guns N' Roses, popgroep,
53 miljoen dollar.
5. Prince, popartiest, 49 mil
joen dollar.
6. Charles Schulz, stripteke
naar, 48 miljoen dollar.
7. Kevin Costner, acteur, 48
miljoen dollar.
8. U2, popgroep, 47 miljoen
dollar.
9. Garth Brooks, countryzan-
ger, 47 miljoen dollar.
10. David Copperfield, goo
chelaar, 46 miljoen dollar.
11. Arnold Schwarzenegger,
acteur, 43 miljoen dollar.
12. Michael Jackson, popzan
ger, 42 miljoen dollar.
13. Julio Iglesias, zanger, 40
miljoen dollar.
14. Tom Cruise, acteur, 37
miljoen dollar.
15. Madonna, popzangeres, 37
miljoen dollar.
16. Eric Clapton, popmuzi
kant, 33 miljoen dollar.
17. Grateful Dead, popgroep,
33 miljoen dollar.
18. Siegfried and Roy, gooche
laars, 32 miljoen dollar.
Oprah Winfrey
FOTO ARCHIEF DE STEM
19. Mel Gibson, acteur, 32
miljoen dollar.
20. Tom Clancy, romanschrij
ver, 31 miljoen dollar.
21. Eddie Murphy, acteur, 30
miljoen dollar.
22. Billy Ray Cyrus, country-
zanger, 29 miljoen dollar.
23. Sylvester Stallone, acteur,
29 miljoen dollar.
24. Robin Williams, acteur
komiek, 29 miljoen dollar.
25. Jack Nicholson, acteur, 28
miljoen dollar.
26. Stephen King, schrijver, 28
miljoen dollar.
27. Neil Diamond, popzanger,
28 miljoen dollar.
28. Xuxa, tv-presentator-pop-
zanger, 27 miljoen dollar.
29. Harrison Ford, acteur, 26
miljoen dollar.
30. Clint Eastwood, acteur-re
gisseur, 26 miljoen dollar.
31. John Grisham, roman
schrijver, 25 miljoen dollar.
32. Dustin Hoffman, acteur,
25 miljoen dollar.
33. Paul McCartney, popmuzi
kant, 24 miljoen dollar.
34. Michael Crichton, roman
schrijver, 24 miljoen dollar.
35. Andrew Lloyd Webber,
componist-producent, 24 mil
joen dollar.
36. Macaulay Culkin, acteur,
23 miljoen dollar.
37. Michael Douglas, acteur,
23 miljoen dollar.
38. Cameron Mackintosh, pro
ducent, 22 miljoen dollar.
39. John Hughes, schrijver
producent-regisseur, 21 mil
joen dollar.
40. Jimmy Buffet, popzanger,
20 miljoen dollar.
Van onze kunstredactie
Breda - Het Parnassus Festival 1993, dat van vandaag tot en
met 19 september zou plaatsvinden in Breda en omgeving en
in Utrecht, is op het laatste moment afgelast.
De Tsjechische blazers en strij
kers die onder meer in de Grote
Kerk en Waalse Kerk in Breda,
de Hervormde kerk im Terheij-
den en het trouwkerkje in Etten-
Leur zouden optreden, hebben
afgezegd.
Violist Jan Talich heeft tot het
laatst geprobeerd zijn kameror
kest en de blazers van het Gio
vanni Octet bij elkaar te krijgen,
maar heeft uiteindelijk zijn po
gingen op moeten geven. Het
ontbreken van zakelijke leiding
is de groep Tsjechen noodlottig
geworden.
„Het was ook haast te mooi om
waar te zijn, kun je achteraf
zeggen", aldus de Stichting
Klassieke Muziek Breda die een
jaar bezig is geweest met het
opzetten van dit ambitieuze fes
tival. Het was de bedoeling van
de orgaisatoren via de Parnas-
sus-concerten aan te geven hoe
belangrijk de rol van Tsjechische
musici en compnisten is geweest
bij de ontwikkeling van de Wes
terse muziek.
Zondag 19 september zou het
Jan Talich Kamerorkest optre
den in de nieuwe Muziekschool
De Nieuwe Veste in Breda en het
concert zou door Omroep Bra
bant opgenomen worden. Ook
dit concert gaat niet door. De
organisatie hoopt de mensen die
al kaarten gekocht hebben, iets
anders te kunnen bieden, maar
heeft op zo korte termijn nog
geen concrete plannen kunnen
ontwikkelen.
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sliver.
20 u. Hot Shots 2.
20 u. Indecent Proposal.
20 u. The fugitive.
20 u. Fixing the shadow.
GOES
-Grand Theater
14 u. Dennis the menace.
20 u. Indecent Proposal.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. De kassière.
14 en 20 u. The fugitive.
- Alhambra 2
14 u. Bambi.
20 u. Sliver.
- Alhambra 3
14 u. Last action hero.
20 u. Guilty as sin.
- Alhambra 4
14 u. Turtles.
20 u. Untamed heart.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Simple men.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Swing
kids.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
figutive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Guilty as
sin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hot shots
2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Last
action hero.
14.30, 17 en 22.30 u. Les visiteurs.
20 en 22.30 u. Sniper.
14.30 en 17 u. Cop 1/2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cliffhan-
ger.
14.30 en 17 u. Bambi.
14.30 en 17 u. Dennis the menace.
20 en 22.30 u. The piano.
20 en 22.30 u. Indecent proposal.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.