O oor de derde keer Flodder DE STEM Oprah Winfrey best verdienende artiest Parnassus afgelast: Tsjechen komen niet UIT GIDS oostburg 3,99 5,95 leerlands bekendste familie nu als 13-delige tv-serie bij Veronica 2x300 ml. |t 5 soorten 7,49 pee Gees The Breeders Sheryl Crow Oil On Canvas Rainer Das Combo Modellenwerk is heel platonisch; er zit geen diepgang in" Martine Prenen, tv-presentatrice Gids WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1993 DEEL Andrélon ^shampoo, Rlen 06 - 0225588. leerlands bekendste peis ongetwijfeld de Ljlie Flodder. De eer- [flodder' bioscoop- Iwerd in 1986 uitge- Lt en door ruim drie Ijoen mensen bekeken. Ijaar later ging de Me, 'Flodder in Ame- in roulatie. Om van- Ioktober bij Veronica ■vervolg te krijgen op Kederlandse televisie. Idertien delen worden lenomsn in de Alme- le studio van Dick L de bedenker van per. Sein van Willigen lplate.il met filmaffiches M dat de bezoeker bij K Floor Features, de filmfa- van regisseur Dick Maas ducent Laurens Geels, is Een arcade, die bij het Enkaanse filmbedrijf Para- li niet zou misstaan, onder lat de wereld van klater- i Doch overgaand in een li-hekwerk wordt de illusie |i verstoord. Net als de ca- [i, die de portier herbergt en aantal metalen vuilcontai- Ivoor de deur. Itanenicomst weerklinkt bo llet vnjheidsbeeld vanaf de It etage een onzichtbare het blijkt de receptioniste d. In de kantine zitten drie |;es in een tennistenue uitge- l Het zijn figuranten - er fcer ruim 10.000 ingeschre- Ibij First Floor Features - uit Ider-aflevering 'Goed Ge- die vandaag opgenomen leen raam hangt een slordig peven briefje 'Borlow mag t buiten'. Borlow blijkt Joietjarige basset te zijn. Het lite kantinemeubilair is hier ■daar ondergekakt door een ll. Op de achtergrond weer- Itithe final countdown'. Iteeste hoofdrolspelers uit de per bioscoopfilms doen ook Ie televisie-serie mee. Nelly W zuipt en paft in de rol van ■Flodder verder op de beeld- |;Mmnie daarentegen wordt r gespeeld door Huub Nelly Frijda en Tatjana Simic als moeder en dochter Flodder in de gelijknamige tv-serie. Stapel, maar door Coen van Vrijberghe-de Coningh. Niet te missen is uiteraard de fraai ogende Tatjana Simic. Tus sen de buitenopnamen door, rent ze de kantine binnen. Gehuld in een Tweety-kleurige badjas en te grote zware, bruine stappers. Tatjana werkt twee kurkdroge beschuiten naar binnen. Villa Flodder Achter het studio-complex, waar de binnenopnamen worden ge maakt, ligt Zonnedaelstraat, met op nummer 13 villa Flodder en ernaast, op nummer 11, de wo ning van de Neuteboompjes. De opnamen zijn in volle gang. Het waaiboomhouten decor ligt er prachtig bij. Tuinplantjes wor den door een paardestaart dra gende tuinman ververst. De flagstones voor de Flodder-villa laten bij het bewandelen een houten klank horen. De vloer van deze villa bestaat uit zand. Van een plafond is nauwelijks sprake. Een achterkant kent de woning ook al niet. Distels en ander natuurlijk groen baant zich een weg naar binnen. Het interieur van het Flodder-onderkomen bevindt zich in studio A. Opgeruimd mag er niet worden; stel je voor dat het te netjes wordt. Ook het buitenzwembad, met een diepte van 10 centimeter, ligt binnen. Op het nachtkastje van Ma Flod der staan de flessen 'whisky'. In de hoek van het halletje ligt de Flodder-hond te wachten tot hij weer een trap krijgt. Op de slaapkamer van zoon Kees hangt een opblaaspop op half zeven. Buiten is het alles behalve zon nig. De zuurstok-roze Chevrolet, met boven het stuur blikkies bier, wordt bestuurd door Coen. Naast hem zit Tatjana te kleu men. Een blozende fotograaf wil in de auto zitten naast Tatjana. Voor een foto. Ondertussen wordt de camera naar achter gereden. Regisseur Dick Maas vertelt zijn mensen, onder wie zoon Kees - gespeeld door Ste fan de Walle - wat er van hen verlangd wordt. Over Op commando rolt zoon Kees over de grond achter de auto aan, terwijl Johnnie plankgas wegscheurt. Regisseur Maas blikt enkele meters verderop op het videoscherm. Hij kijkt niet tevreden. De scène moet over en FOTO DIJKSTRA Stefan is letterlijk en figuurlijk niet kapot te krijgen. Een meisje van de make-up toepeert het te blonde haar van Coen opnieuw. Op een tafeltje ligt het fruit er verloren bij. Ook de koffie krijgt nauwelijks of geen aandacht. Maas' jongensachtige blik ver toont vermoeidheid, maar de crew blijft enthousiast. In studio A worden ondertussen voorbereidingen getroffen voor de te maken binnenopnamen. Het ruikt er naar versgestreken verf. Nelly Frijda is onderweg naar de opmaak. Geïnterviewd wil ze niet worden. In de kantine wordt de maaltijd voorbereid; 'kip in zigeunersaus'. Wat later kan iedereen aan tafel. Metaalmoeheid Producent Laurens Geels, terwijl hij smakelijk smult: „We spelen al een jaar of anderhalf met het idee om van Flodder een televi sieserie te maken. De druk is te groot voor weer een bioscoop film. Bovendien moet je uitkij ken dat er geen metaalmoeheid ontstaat." De vergelijking met een bio- scoopserie als James Bond vindt Geels niet opgaan. „We zijn een relatief klein bedrijf en wat wij willen is plezier hebben binnen het vak. James Bond is een fa briek; iets wat we voor Neder landse begrippen ook niet zou den kunnen behappen." Voor de Flodder televisieserie keert men terug naar de situatie in de eerste Flodder-film voor dat de riante villa de lucht in wordt geblazen. Geels: „Het heeft geen zin de hoofdfilms ver der uit te wonen. Met deze serie willen we een nieuwe weg in slaan. De structuur van het ver haal moet je nu in 25 minuten vertellen. De bron blijft onuit puttelijk. Productioneel blijft het hetzelfde als bij de speel films. Het zijn kleine speelfilm- pjes." Geels hoopt dat het buitenland interesse toont. „We houden er qua techniek rekening mee", laat Geels weten. „We filmen op 16 mm; dat vloeit voort uit de kwaliteitseisen die gesteld wor den. Qua verhaal hoef je met het buitenland geen rekening te houden. We veronderstellen dat het komisch is, zonder dat het slapstick wordt." Vervolg Op de vraag of het maken van een televisieserie geen noodgreep is om zijn filmfabriek draaiende te houden, reageert Geels ge prikkeld met: „We maken din gen, die we leuk vinden. Boven dien werken we op een filmische manier voor televisie. Het is een dure produktie geworden, maar ik geef geen commentaar op de kosten." Ook op de vraag of de serie al daadwerkelijk doorver kocht is naar het buitenland en een eventueel vervolg blijft het antwoord diplomatiek. „We zijn in onderhandelingen", aldus Geels. „Voor we met utzending op televisie beginnen, nemen we een beslissing over dertien nieu we deeltjes." (MVOOR mensen zouden dat F- die mensen die platen van F Bee Gees kopen? Zijn dat TObbers van voorspelbaar- Pi quasi moderne deun- P of zijn ze weg van die («stemmige vocalen die altijd Rig klinken, maar nimmer ff echt zingen lijken? Men het hoofdzakelijk vrou- [Wvan over de dertig zijn die, P»ei inmiddels aan een part- Ij'. nog immer zwijmelen van f*V of zouden er misschien |naartsen bij zitten die de pla it vooral kopen om de hoezen daarmee Robins tanden ftt de jaren heen te kunnen ■studeren? ■Mi" zomaar wat vragen die P ®e opkomen bij het beluis- fj® van de nieuwe Bee Gees- T M isn't everything. Dat is Pjelijk zon plaat waar ik met I. k van 8e wereld niets n vinden, maar waarvan dat er desondanks mil- P® VM verkocht zullen wor- avers'e zaf wel te maken Imet traumatische herin- Kir''® waar het de broertjes lv,.te'teft. Ik herinner me thi 8 Puberjaren die door vreselijke Saved by the droever wer8en en hun |r °or Saturday Night Fe- lerinrf een n°S donkerder L? mijn leven. Night fct Hies?0Uw no§ steeds als L, gepunt in de popmu- L,.korte afstand gevolgd °?an in love van Barbra fiana go® Chain reaction van is zo n Pteat die »a„ n muzikale concep- elkaar hangt. Hier hoor l»eun 1 ,u®e moderne dans- PceêJl l hoor ie een dik pet af t ,a'!ad om oude fans P>r J Slikken. Er tussen- Fo&,ook n°geens de r®en vww het wereldge- rklankt in Blue Island dat is Dedicated tot the child ren of the former Yugoslavia. Het is volstrekt loze muziek die ongeveer even modern is als het staartje, waarmee Robin zich tegenwoordig tooit. In kwalita tief opzicht houdt het het mid den tussen het ergste van de Rubettes en Save your kisses for me van de Brotherhood of Men. Hiermee vergeleken klinkt De- mis Roussos als een bevlogen artiest. Wat die grote verkoop betreft, het zal wel deze volstrekte nietszeggendheid zijn die men sen nog het meest aanspreekt. Als het een beetje meezit heeft Frits Spits er inmiddels al heel enthousiast over gedaan. (Poly- dor) WIM VAN LEEST KIM DEAL heeft dan wel met haar Pixies-verleden gebroken maar de band waarin ze zo'n succesvol bassiste was, blijft haar achtervolgen. Zeker in de pers, die haar nieuwe band The Breeders maar niet los kan zien van de fameuze groep onder leiding van Black Francis. Maar net zoals de laatste - in middels omgedoopt tot Frank Black - lokt ook Deal deze asso ciatie zelf uit door de Pixies- sound niet (helemaal) los te la ten. De hectiek, de tempowisse lingen, de zwierende gitaar en eigenwijze baspartijen op The Last Splash, de nieuwste cd van The Breeders, roepen dan ook (prettige) herinneringen op. The Last Splash is de tweede cd van The Breeders. Van de band leden die in 1990 Pod maakten, zijn alleen Deal en Josephine Wiggs over. Nieuwkomers zijn gitariste Kelly Deal (tweeling zus van Kim) en drummer Jim Macpherson. Op het groepsge luid hebben de wijzingen wei nig invloed, hooguit is het iets rauwer; het blijft een grillige mix van noise, pop en pschyde- lica. Zo komen we onder meer een voorspelbare popsong tegen (Divine Hammer), een mooie country-achtige cover van Dom Leone (Drivin' on 9), een expe rimentele gitaarsong (Roi), een heuse Hawaii-kraker (No Aloha) en de ijzersterke single (Canonball - let op het intro!). Maar in al zijn grilligheid is The Last Splash juist een grootse plaat. (4AD/PLAY IT AGAIN SAM) PAUL VERLINDEN TUESDAY NIGHT Music Club is niet een zomaar bedachte titel voor de debuut-cd van de Amerikaanse zangeres Sheryl Crow. Die Tuesday Night Music Club was de noemer voor don derdagse bijeenkomsten van een groepje muzikanten, waarvan naast Crow ook figuren als Da vid Bearwald, Bill Bottrell, Ke vin Gilbert en Dan Schwartz deelnamen. Gezamenlijk werd er gespeeld en aan composities gesleuteld. Voor Sheryl Crow heeft dat een schitterende debuutplaat opge leverd. Tuesday Night Music Club laat opmerkelijke singer/ songwriter-muziek horen die in de verte aan Rickie Lee Jones doet denken, maar waar Jones richting jazz neigt, daar gaat De broertjes Gibb. Crow meer richting rock en funk. Sheryls teksten zijn aan de ene kant poëtisch en aan de andere kant heel verhalend, maar altijd indringend genoeg om ervoor te zorgen dat de nummers op deze plaat je snel pakken. Bovendien heeft ze een warm, ietwat non chalant stemgeluid dat heel prettig in het gehoor ligt. Dat de mannen met wie Sheryl in de Tuesday Night Music Club speelde, niet zomaar muzikant jes waren, valt bij voortduring te horen. Instrumentaal steekt de plaat uistekend in elkaar. Er wordt bijna voordurend afge weken van de platgetreden sin- ger/songwriter-paden en daar door is de plaat ook muzikaal heel avontuurlijk. Samen met de sterke teksten en de overtui gende zang leidt dat tot een FOTO POLYDOR debuut-plaat van uitzonderlijk niveau. (A M) WVL DE MEEST diverse vormen van crossover-muziek hebben me reeds bereikt, maar de Duitse groep Oil On Canvas maakt er wel een heel opmerkelijk potje van: folk, opera en popmuziek worden op het tweede groepsal- bum Fruit samengebracht alsof er sinds Richard Wagner en Udo Lindenberg niets meer is gebeurd in de Duitse muziekge schiedenis. Wat aanvankelijk bij het ope nende titelnummer nog een or dinaire popplaat lijkt te gaan worden, wordt langzamerhand een inferno aan verschillende stijlen. Operastemmen walsen over folk-ballads heen, frivool getokkel snijdt dwars door klassiek getinte stukken. De vijfmans-formatie baseerde zich bij het bedenken van een groepsnaam ooit op een titel van een nummer van Japan, de groep rond David Sylvian die nog altijd geldt als de uitvinder van de sfeer-muziek. Als Oil On Canvas echter denkt daarmee hetzelfde kwaliteitsla bel te krijgen, zitten ze ver keerd. Fruit is daarvoor een te grote puinhoop aan muziekstij len. Wellicht iets voor degenen die er nog niet over uit zijn of ze nu naar een popconcert of een opera-uitvoering moeten gaan. (Rough Trade) GERARD VAN DEN BROEK DE AMERIKAANSE zanger gitarist Rainer uit Tucson Ari zona baarde dit jaar al opzien met zijn in twee dagen opgeno men cd Worried Spirits. En nu duiken de Texas Tapes op, een kleine verzameling rhythm blues-nummers die Rainer in het verleden met enkele 'lange baarden', genaamd Das Combo, heeft opgenomen. De kracht van Rainer zit hem in zijn steel-guitar, zijn haast fra giele stem en zijn 'drumstel': een metalen doos met stenen waarop hij zo nu en dan stam pend tekeer gaat. De man uit de desert heeft met dit instrumentarium in de VS en Europa, waaronder dit jaar ook ons landje, al heel wat opmerkelijke concerten gege ven. Worried Spirits was een echt solo-album, Rainer op zijn eentje. De Texas Tapes laten horen dat de Amerikaan ook prima in een band past. Maar toch geef ik de voorkeur aan Rainer alleen met zijn Fender- versterkertje en zijn steel-guit ar. Blues op zijn eenzaamst. (Demon Records) PETER VIERENHALM New York (ap) - Oprah Winfrey is volgens het tijdschrift Forbes de artiest die de afgelopen twee jaar het meeste geld verdiende, op nummer twee gevolgd door filmregis seur Steven Spielberg. Acteur Bill Cosby, die vorig jaar bovenaan stond op het jaarlijks door Forbes gepubli ceerde overzicht van meest verdienende artiesten, zakte dit jaar naar de derde plaats. Winfrey, die de door haar ge presenteerde talkshow tevens produceert en ook eigenares is van de studio waar de show wordt opgenomen, verdiende in 1992 en dit jaar 98 miljoen dollar (ruim 175 miljoen gul den). Spielberg verdiende vo rig jaar en dit jaar 72 miljoen dollar (130 miljoen gulden). Er wordt rekening mee gehouden dat Jurassic Park, Spielbergs nieuwste film, dit jaar 600 miljoen dollar (ruim een mil jard gulden) gaat opbrengen. Van de lijst verdwenen zijn de Rolling Stones, Johnny Car son, Arsenio Hall en Frank Sinatra. De meeste verdienende arties ten volgens Forbes: 1. Oprah Winfrey, talkshow presentatrice, 98 miljoen dol lar. 2. Steven Spielberg, filmregis- seur/-producent, 72 miljoen dollar. 3. Bill Cosby, tv-persoonlijk- heid, 66 miljoen dollar. 4. Guns N' Roses, popgroep, 53 miljoen dollar. 5. Prince, popartiest, 49 mil joen dollar. 6. Charles Schulz, stripteke naar, 48 miljoen dollar. 7. Kevin Costner, acteur, 48 miljoen dollar. 8. U2, popgroep, 47 miljoen dollar. 9. Garth Brooks, countryzan- ger, 47 miljoen dollar. 10. David Copperfield, goo chelaar, 46 miljoen dollar. 11. Arnold Schwarzenegger, acteur, 43 miljoen dollar. 12. Michael Jackson, popzan ger, 42 miljoen dollar. 13. Julio Iglesias, zanger, 40 miljoen dollar. 14. Tom Cruise, acteur, 37 miljoen dollar. 15. Madonna, popzangeres, 37 miljoen dollar. 16. Eric Clapton, popmuzi kant, 33 miljoen dollar. 17. Grateful Dead, popgroep, 33 miljoen dollar. 18. Siegfried and Roy, gooche laars, 32 miljoen dollar. Oprah Winfrey FOTO ARCHIEF DE STEM 19. Mel Gibson, acteur, 32 miljoen dollar. 20. Tom Clancy, romanschrij ver, 31 miljoen dollar. 21. Eddie Murphy, acteur, 30 miljoen dollar. 22. Billy Ray Cyrus, country- zanger, 29 miljoen dollar. 23. Sylvester Stallone, acteur, 29 miljoen dollar. 24. Robin Williams, acteur komiek, 29 miljoen dollar. 25. Jack Nicholson, acteur, 28 miljoen dollar. 26. Stephen King, schrijver, 28 miljoen dollar. 27. Neil Diamond, popzanger, 28 miljoen dollar. 28. Xuxa, tv-presentator-pop- zanger, 27 miljoen dollar. 29. Harrison Ford, acteur, 26 miljoen dollar. 30. Clint Eastwood, acteur-re gisseur, 26 miljoen dollar. 31. John Grisham, roman schrijver, 25 miljoen dollar. 32. Dustin Hoffman, acteur, 25 miljoen dollar. 33. Paul McCartney, popmuzi kant, 24 miljoen dollar. 34. Michael Crichton, roman schrijver, 24 miljoen dollar. 35. Andrew Lloyd Webber, componist-producent, 24 mil joen dollar. 36. Macaulay Culkin, acteur, 23 miljoen dollar. 37. Michael Douglas, acteur, 23 miljoen dollar. 38. Cameron Mackintosh, pro ducent, 22 miljoen dollar. 39. John Hughes, schrijver producent-regisseur, 21 mil joen dollar. 40. Jimmy Buffet, popzanger, 20 miljoen dollar. Van onze kunstredactie Breda - Het Parnassus Festival 1993, dat van vandaag tot en met 19 september zou plaatsvinden in Breda en omgeving en in Utrecht, is op het laatste moment afgelast. De Tsjechische blazers en strij kers die onder meer in de Grote Kerk en Waalse Kerk in Breda, de Hervormde kerk im Terheij- den en het trouwkerkje in Etten- Leur zouden optreden, hebben afgezegd. Violist Jan Talich heeft tot het laatst geprobeerd zijn kameror kest en de blazers van het Gio vanni Octet bij elkaar te krijgen, maar heeft uiteindelijk zijn po gingen op moeten geven. Het ontbreken van zakelijke leiding is de groep Tsjechen noodlottig geworden. „Het was ook haast te mooi om waar te zijn, kun je achteraf zeggen", aldus de Stichting Klassieke Muziek Breda die een jaar bezig is geweest met het opzetten van dit ambitieuze fes tival. Het was de bedoeling van de orgaisatoren via de Parnas- sus-concerten aan te geven hoe belangrijk de rol van Tsjechische musici en compnisten is geweest bij de ontwikkeling van de Wes terse muziek. Zondag 19 september zou het Jan Talich Kamerorkest optre den in de nieuwe Muziekschool De Nieuwe Veste in Breda en het concert zou door Omroep Bra bant opgenomen worden. Ook dit concert gaat niet door. De organisatie hoopt de mensen die al kaarten gekocht hebben, iets anders te kunnen bieden, maar heeft op zo korte termijn nog geen concrete plannen kunnen ontwikkelen. FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sliver. 20 u. Hot Shots 2. 20 u. Indecent Proposal. 20 u. The fugitive. 20 u. Fixing the shadow. GOES -Grand Theater 14 u. Dennis the menace. 20 u. Indecent Proposal. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. De kassière. 14 en 20 u. The fugitive. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 20 u. Sliver. - Alhambra 3 14 u. Last action hero. 20 u. Guilty as sin. - Alhambra 4 14 u. Turtles. 20 u. Untamed heart. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Simple men. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Swing kids. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The figutive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Guilty as sin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hot shots 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Last action hero. 14.30, 17 en 22.30 u. Les visiteurs. 20 en 22.30 u. Sniper. 14.30 en 17 u. Cop 1/2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cliffhan- ger. 14.30 en 17 u. Bambi. 14.30 en 17 u. Dennis the menace. 20 en 22.30 u. The piano. 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21