ty in de /M®d Nostalgische details voeren de boventoon I are baard 1 DESTEM E4 |G 14 SEPTEMBER io, buitenleven. Toch fextra te verwennen ur ogen, j boeien. Blush n van ee paletten vo°r M<.veeg d® t brengen. Rfc#-3® we Kleur iet- faangeb kan bi'| jennistn®^ het drie Qbristian Dior ruit9et®s,oe0de Paats®" Iger aa e bruintinten °P met een lek- fuien en broe-1 l, ten nieuw Pond Van jh C" van kar- P«a die het I JP echte/- n/et |Urfjes hoeft on? dit eu- |en Electric I ■erkoelende daardoor ze raceLo-' r Peil zon- Plein 49, Zaannsg Telefoon: 01153-2 DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 Italiaanse contrasten 'Himmelhoch jauchzend und zum Tode betrübt'. De nieuwe Italiaanse win» termode laat een soort Weltschmerz in belijning zien. Want in vergelijking met het vorig modeseio zoen is de komende wintermode een reële re afspiegeling van wat ervan- daag in de wereld gebeurt. Door Ilse Wetzel Uit» spattingen van weel de met rijke stoffen en tot een minimum terug» gebrachte soberheid wisselen el» kaar sterk af. Extrava gante japon» nen uit de tijd van middeleeuwse prinsessen voor ga- la-avonden enwat shabby aandoen de combinaties uit de crisistijd voor alledaags ge» bruik. Maar, zoals van de Italiaan» se stijl te verwachten is, nooit echtoverdre- ven of vulgair. INGETOGEN De kleurrijke tierlantijntjes die de afgelopen zomermode nog extra zwier gaven, zijn van het toneel verdwenen. Glitter en glamour ma ken plaats voor een ingetogen een voud. Ogenschijnlijk mag de Itali aanse mode niet opvallen. Echter door een groot aantal nos talgische details roepen veel ont werpen toch associaties op van theatrale verkleedpartijen. En juist die bijzonderheden zullen door de confectie gretig worden nagebootst om de consument weer eens wat anders voor te schotelen. Pure romantiek, wollige zachtheid en het gebruik van veel, zeer veel stof vormen de basis voor een lang en slank silhouet. De roklengte is enkellang of in een enkel geval op de kuit vallend. WIJDE PIJPEN Broeken hebben ruime tot zeer wij de pijpen. De jasjes zijn heuplang en het dandy-model is nog meer verfijnd dan dat van vorige winter. Mantels zijn öf meer gestroomlijnd of superlang met aansluitend bo venlijf en klokkend wijd vanaf de taille öf zijn zeer ruime versies van het cashmere blazermodel. Het ontwerpersduo Dolce en Gaba- na leeft zich helemaal uit in de nieuwe romantiek. Veel ruches en plisseetjes voor de vrouw die de ultieme onschuld uitstraalt en bij wie tere krulletjes het cherubijnen gezichtje omkransen. Door de vrouw zo fragiel te typeren spelen deze trendsetters wellicht in op het groeiende fenomeen van de 'nieuwe maagdelijkheid'. De uitda gende bustier die zij eens voor Madonna ontwierpen hebben zijn nu omgevormd tot een 18e eeuws kuis keurslijf. De stevige kistjes of ferme rijglaarsjes die onder de ruisende satijnen rokken gedragen worden verraden de zelfverzekerdheid van het nieuwe romantische ideaal. Met hun interpretatie van het dandyis me met uniformachtige pakken creëren zij eveneens een afstande lijke vrouw. Van hun ideeën zullen vooral de vele ruches, jabots en lange kanten manchetten worden gebruikt als bijzonderheden bij hagelwitte blouses, die gecombineerd met zwart velours of fluweel weer het nodige dandy-effect opleveren. AFWISSELING Giorgio Armani brengt wat afwis seling in het algemeen kleuren beeld van de wintermode. Aan de rode wijntinten, de grijzen, de war me aardetinten en het vele zwart voegt hij als romantisch element het palet van Matisse toe. Vooral het rood en violet van deze schilder heeft zijn voorkeur. Verder liet hij zich ook nog inspire ren door de Jugendstil. Zijn gala japonnen versiert hij met sliertjes petieterige kraaltjes. Maar ook zijn avondpakken in pyjama-stijl heb ben de allure van de Roaring Twenties. Voor Armani zijn de omslagdoeken nog lang geen verleden tijd. Gedra- Alma Mannelijke elementen in vrouwe lijke combinatie peerd over broekpakken in krijt streep uit de jaren dertig verzach ten deze omslagdoeken met lange franjes en opdrukken van vage bloemkronen het strenge masculine karakter ervan. Armani's laagjesmode is makkelijk te imiteren. Zijn blousen zijn ver vangen door hooggesloten gilets van hetzelfde tweedmateriaal als jasje en pantalon met brede om slag. Etnische opdrukken zijn te vinden in gebreide spencers of enkellange mouwloze vesten. Omdat dit deel van de collectie vaak in ton-sur- ton is uitgevoerd en van alle luxe verstoken is, wordt hiermee de ge dachte aan een reprise van de cri sisjaren versterkt. LANGE ROK Ook de lange rok met hoge splitten past nog in de laagjesmode. Gianf- ranco Ferrè laat onder de splitten van een zwart leren overgooier geen fraai gevormde benen zien, maar simpelweg de wijde pijpen van een chiffon pantalon. In antiek sjiek kant is nieuw leven geblazen door Byblos en Rifat Oz- bek. In hun collecties zijn nauw- aansluitende bovenlijfjes en zelfs. T-shirt modellen van kant met oude structuren te vinden. Vaak met dramatisch effect in zwart en een enkele keer met een moderne metalen glans. Gecombineerd met pandjesjassen geven ze tegenspel aan de Victo riaanse preutsheid. Dat doen ook de ontwerpen van Gianni Versace. Hij verhult de vrouw, maar onthult des te meer. Bedekt van hals tot enkel in veloursachtige stretch breisels die als een handschoen om het lijf spannen is zij het toonbeeld van de supervrouw. Tot deze tube jurken zullen vooral heel jonge vrouwen zich aangetrokken voelen. i Laura Biagiotti Rifat Ozbek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27