ty in de
/M®d
Nostalgische
details
voeren de
boventoon
I are baard
1 DESTEM
E4
|G 14 SEPTEMBER io,
buitenleven. Toch
fextra te verwennen
ur ogen,
j boeien.
Blush
n van ee
paletten vo°r
M<.veeg d® t brengen.
Rfc#-3® we Kleur iet-
faangeb kan bi'|
jennistn®^ het
drie Qbristian Dior
ruit9et®s,oe0de Paats®"
Iger aa e bruintinten °P
met een lek-
fuien en broe-1
l, ten nieuw
Pond Van jh
C" van kar-
P«a die het I
JP echte/- n/et
|Urfjes hoeft
on? dit eu-
|en Electric I
■erkoelende
daardoor ze
raceLo-'
r Peil zon-
Plein 49, Zaannsg
Telefoon: 01153-2
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993
Italiaanse
contrasten
'Himmelhoch jauchzend und
zum Tode betrübt'. De nieuwe
Italiaanse win» termode laat een
soort Weltschmerz in belijning
zien. Want in vergelijking met
het vorig modeseio zoen is de
komende wintermode een reële
re afspiegeling van wat ervan-
daag in de wereld gebeurt.
Door Ilse Wetzel
Uit» spattingen van weel
de met rijke stoffen en
tot een minimum terug»
gebrachte soberheid
wisselen el» kaar sterk af. Extrava
gante japon» nen uit de tijd van
middeleeuwse prinsessen voor ga-
la-avonden enwat shabby aandoen
de combinaties uit de crisistijd
voor alledaags ge» bruik. Maar,
zoals van de Italiaan» se stijl te
verwachten is, nooit echtoverdre-
ven of vulgair.
INGETOGEN
De kleurrijke tierlantijntjes die de
afgelopen zomermode nog extra
zwier gaven, zijn van het toneel
verdwenen. Glitter en glamour ma
ken plaats voor een ingetogen een
voud. Ogenschijnlijk mag de Itali
aanse mode niet opvallen.
Echter door een groot aantal nos
talgische details roepen veel ont
werpen toch associaties op van
theatrale verkleedpartijen. En juist
die bijzonderheden zullen door de
confectie gretig worden nagebootst
om de consument weer eens wat
anders voor te schotelen.
Pure romantiek, wollige zachtheid
en het gebruik van veel, zeer veel
stof vormen de basis voor een lang
en slank silhouet. De roklengte is
enkellang of in een enkel geval op
de kuit vallend.
WIJDE PIJPEN
Broeken hebben ruime tot zeer wij
de pijpen. De jasjes zijn heuplang
en het dandy-model is nog meer
verfijnd dan dat van vorige winter.
Mantels zijn öf meer gestroomlijnd
of superlang met aansluitend bo
venlijf en klokkend wijd vanaf de
taille öf zijn zeer ruime versies van
het cashmere blazermodel.
Het ontwerpersduo Dolce en Gaba-
na leeft zich helemaal uit in de
nieuwe romantiek. Veel ruches en
plisseetjes voor de vrouw die de
ultieme onschuld uitstraalt en bij
wie tere krulletjes het cherubijnen
gezichtje omkransen.
Door de vrouw zo fragiel te typeren
spelen deze trendsetters wellicht in
op het groeiende fenomeen van de
'nieuwe maagdelijkheid'. De uitda
gende bustier die zij eens voor
Madonna ontwierpen hebben zijn
nu omgevormd tot een 18e eeuws
kuis keurslijf.
De stevige kistjes of ferme
rijglaarsjes die onder de ruisende
satijnen rokken gedragen worden
verraden de zelfverzekerdheid van
het nieuwe romantische ideaal. Met
hun interpretatie van het dandyis
me met uniformachtige pakken
creëren zij eveneens een afstande
lijke vrouw.
Van hun ideeën zullen vooral de
vele ruches, jabots en lange kanten
manchetten worden gebruikt als
bijzonderheden bij hagelwitte
blouses, die gecombineerd met
zwart velours of fluweel weer het
nodige dandy-effect opleveren.
AFWISSELING
Giorgio Armani brengt wat afwis
seling in het algemeen kleuren
beeld van de wintermode. Aan de
rode wijntinten, de grijzen, de war
me aardetinten en het vele zwart
voegt hij als romantisch element
het palet van Matisse toe. Vooral
het rood en violet van deze schilder
heeft zijn voorkeur.
Verder liet hij zich ook nog inspire
ren door de Jugendstil. Zijn gala
japonnen versiert hij met sliertjes
petieterige kraaltjes. Maar ook zijn
avondpakken in pyjama-stijl heb
ben de allure van de Roaring
Twenties.
Voor Armani zijn de omslagdoeken
nog lang geen verleden tijd. Gedra-
Alma
Mannelijke elementen in vrouwe
lijke combinatie
peerd over broekpakken in krijt
streep uit de jaren dertig verzach
ten deze omslagdoeken met lange
franjes en opdrukken van vage
bloemkronen het strenge masculine
karakter ervan.
Armani's laagjesmode is makkelijk
te imiteren. Zijn blousen zijn ver
vangen door hooggesloten gilets
van hetzelfde tweedmateriaal als
jasje en pantalon met brede om
slag.
Etnische opdrukken zijn te vinden
in gebreide spencers of enkellange
mouwloze vesten. Omdat dit deel
van de collectie vaak in ton-sur-
ton is uitgevoerd en van alle luxe
verstoken is, wordt hiermee de ge
dachte aan een reprise van de cri
sisjaren versterkt.
LANGE ROK
Ook de lange rok met hoge splitten
past nog in de laagjesmode. Gianf-
ranco Ferrè laat onder de splitten
van een zwart leren overgooier
geen fraai gevormde benen zien,
maar simpelweg de wijde pijpen
van een chiffon pantalon.
In antiek sjiek kant is nieuw leven
geblazen door Byblos en Rifat Oz-
bek. In hun collecties zijn nauw-
aansluitende bovenlijfjes en zelfs.
T-shirt modellen van kant met
oude structuren te vinden. Vaak
met dramatisch effect in zwart en
een enkele keer met een moderne
metalen glans.
Gecombineerd met pandjesjassen
geven ze tegenspel aan de Victo
riaanse preutsheid. Dat doen ook
de ontwerpen van Gianni Versace.
Hij verhult de vrouw, maar onthult
des te meer. Bedekt van hals tot
enkel in veloursachtige stretch
breisels die als een handschoen om
het lijf spannen is zij het toonbeeld
van de supervrouw. Tot deze tube
jurken zullen vooral heel jonge
vrouwen zich aangetrokken voelen.
i Laura Biagiotti
Rifat Ozbek