Franse ontwerpen romantisch, maar met een realistische ondertoon DE STEM 'ar O DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 Kleding met een ziel Hippieromantiek in lende kleuren Een vrouw van deze tijd is niet langer een aankleedpop en con formeert zich al helemaal niet meer aan het beeld dat veel mannen nog van haar hebben. Onafhankelijk, dat is ze. En ze bepaalt zelf wat ze draagt. Des noods sprokkelt ze uit allerlei kleedstijlen en -periodes haar garderobe bij elkaar. Oud met nieuw, lang over kort of anders om. Door Jetty Ferwerda Haar kleedgedrag straalt betrokkenheid uit, om trent de toekomst van haar kinderen, het mi lieu en de samenleving. Kleding heeft niet langer meer een label, maar een ziel. En komend najaar is die romantisch gestemd, doch met een zekere realistische ondertoon. Komend seizoen is het toneel vrij voor dandy's, gar?onnes, Marie An toinette, Mary Poppins en Jeanne d'Arc. Vrouwen die sterk in hun schoenen staan, onafhankelijk zijn en toch een zekere vrouwelijkheid uitstralen. TEGENSTELLINGEN Tegenstellingen dus, die terug te vinden zijn in de combinaties. Kort over lang, wijd over strak, frivool kant met ingetogen gabardine en fluweelzacht velours met stugge tweed. Karl Lagerfeld spreekt van postmoderne romantiek. Een vlucht uit de harde werkelijkheid zonder die écht uit het oog te verliezen. Want met glamour heeft het niets meer te maken, mode is eerder somber en puur van karak ter met hier en daar een uitbarsting in kleur en styling. De straat heeft meer invloed dan ooit. De creativiteit van jongeren wordt door ontwerpers gretig uit gebuit. Het verknippen van oude kledingstukken tot nieuwe, het dragen van sportkleding en man- nenondergoed, de mix van manne lijke en vrouwelijke elementen, de verschillende laagjes overelkaar; van alles is wel iets terug te vinden in het najaarsmodebeeld. SLANK SILHOUET De Franse ontwerpers vertalen de straatstijl naar zeer draagbare kle ding. Het silhouet is slank en vrou welijk, toch met een zekere stoer heid. Schouders zijn smal, de broek, jasjes met franje en flanel len overhemden. WIT OVERHEMD Onverslaanbaar is het witte over hemd, dat in alle collecties op duikt. Oversized, vrouwelijker, met ruches of wijde, ronde hals. Het belangrijkste is de styling: niet dichtgeknoopte manchetten, die onder de mouw van het jasje uit- piepen en over de hand vallen; panden die onder het colbert uit komen. De moderne hippie, niet van de straat te krijgen, brengt ook ont werpers in hogere sferen. Fluweel zachte jasjes en rokken, veelkleurig patchwork en oosterse dessins. Maar ook laagjes kleding over el kaar zijn kenmerkend voor de hip pie van 1993: lange jurken met hoge split over smalle broeken, ruimvallende vesten op strakke rokken en jasjes bestaande uit al lerlei stukjes stof. Romantiek kan niet zonder kant en tule, corsetten en strokenrokken, glanzende stoffen en versierselen als franje en tressen. Tenminste als het aan Valentino en Dior ligt. Het zijn uitzonderingen, want dit soort overdadige luxe is niet gewenst in deze sombere tijden. Materialen, kleuren en accessoires geven als vanouds net iets extra's aan de mode. De stoffen zijn aan de ene kant ruw en mannelijk (tweed, leer, grove wol) en aan de andere kant vrouwelijk. Ook grove brei- sels, truien, jurken, vesten, zijn duidelijk aanwezig. Verschillende laagjes stof over elkaar heen zor gen steeds weer voor een ander Chloé Christian Lacroix De mannelijke klerenkast, uit het jaar nul of van nu, draagt ook zijn steentje bij aan de huidige dames mode. Ridders lenen hun cape, suè- de broeken met kruisbanden om de kuit, beenkappen en leren, doorge stikte torso's. Dandy's staan hun kostuums af compleet met volumi neuze mantel, kamerjas, vest, hemd met jabot en hoge hoed. En cow boys doen afstand van hun leren beeld, zoals netstoffen, transparan te bedrukte chiffon en grof gehaak te stoffen. ZWART Zwart domineert komend najaar, afgewisseld met grijzen en bruinen, dieprood, flessegroen, konings blauw en gloedvolle herfsttinten. De belangrijkste dessins zijn de (Schotse) ruiten, het liefst verschil lende soorten en groottes bij el kaar. Onmisbare accessoires zijn rijglaarzen en grote hoeden. Siera den zijn de grote afwezigen. Denk er een jongensachtig koppie bij met weinig make-up of juist een weel derige haarbos met bloedrode lip pen en het Franse modeplaatje is compleet. schoudervulling is minimaal ge houden. De lange rok domineert bij de meeste designers. Wijd en in amazonestijl (Hermes), lang en bij de enkels uitwaaierend, gebreid en nauwaansluitend (Lacroix) of ge knipt in losse panelen, die over elkaar worden gedragen of waar tussen zich transparante tule be vindt (Lagerfeld). Chanel l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22