Franse ontwerpen
romantisch,
maar met een
realistische
ondertoon
DE STEM
'ar
O
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993
Kleding met
een ziel
Hippieromantiek in
lende kleuren
Een vrouw van deze tijd is niet
langer een aankleedpop en con
formeert zich al helemaal niet
meer aan het beeld dat veel
mannen nog van haar hebben.
Onafhankelijk, dat is ze. En ze
bepaalt zelf wat ze draagt. Des
noods sprokkelt ze uit allerlei
kleedstijlen en -periodes haar
garderobe bij elkaar. Oud met
nieuw, lang over kort of anders
om.
Door Jetty Ferwerda
Haar kleedgedrag straalt
betrokkenheid uit, om
trent de toekomst van
haar kinderen, het mi
lieu en de samenleving. Kleding
heeft niet langer meer een label,
maar een ziel. En komend najaar is
die romantisch gestemd, doch met
een zekere realistische ondertoon.
Komend seizoen is het toneel vrij
voor dandy's, gar?onnes, Marie An
toinette, Mary Poppins en Jeanne
d'Arc. Vrouwen die sterk in hun
schoenen staan, onafhankelijk zijn
en toch een zekere vrouwelijkheid
uitstralen.
TEGENSTELLINGEN
Tegenstellingen dus, die terug te
vinden zijn in de combinaties. Kort
over lang, wijd over strak, frivool
kant met ingetogen gabardine en
fluweelzacht velours met stugge
tweed. Karl Lagerfeld spreekt van
postmoderne romantiek. Een
vlucht uit de harde werkelijkheid
zonder die écht uit het oog te
verliezen. Want met glamour heeft
het niets meer te maken, mode is
eerder somber en puur van karak
ter met hier en daar een uitbarsting
in kleur en styling.
De straat heeft meer invloed dan
ooit. De creativiteit van jongeren
wordt door ontwerpers gretig uit
gebuit. Het verknippen van oude
kledingstukken tot nieuwe, het
dragen van sportkleding en man-
nenondergoed, de mix van manne
lijke en vrouwelijke elementen, de
verschillende laagjes overelkaar;
van alles is wel iets terug te vinden
in het najaarsmodebeeld.
SLANK SILHOUET
De Franse ontwerpers vertalen de
straatstijl naar zeer draagbare kle
ding. Het silhouet is slank en vrou
welijk, toch met een zekere stoer
heid. Schouders zijn smal, de
broek, jasjes met franje en flanel
len overhemden.
WIT OVERHEMD
Onverslaanbaar is het witte over
hemd, dat in alle collecties op
duikt. Oversized, vrouwelijker, met
ruches of wijde, ronde hals. Het
belangrijkste is de styling: niet
dichtgeknoopte manchetten, die
onder de mouw van het jasje uit-
piepen en over de hand vallen;
panden die onder het colbert uit
komen.
De moderne hippie, niet van de
straat te krijgen, brengt ook ont
werpers in hogere sferen. Fluweel
zachte jasjes en rokken, veelkleurig
patchwork en oosterse dessins.
Maar ook laagjes kleding over el
kaar zijn kenmerkend voor de hip
pie van 1993: lange jurken met
hoge split over smalle broeken,
ruimvallende vesten op strakke
rokken en jasjes bestaande uit al
lerlei stukjes stof.
Romantiek kan niet zonder kant en
tule, corsetten en strokenrokken,
glanzende stoffen en versierselen
als franje en tressen. Tenminste als
het aan Valentino en Dior ligt. Het
zijn uitzonderingen, want dit soort
overdadige luxe is niet gewenst in
deze sombere tijden.
Materialen, kleuren en accessoires
geven als vanouds net iets extra's
aan de mode. De stoffen zijn aan de
ene kant ruw en mannelijk (tweed,
leer, grove wol) en aan de andere
kant vrouwelijk. Ook grove brei-
sels, truien, jurken, vesten, zijn
duidelijk aanwezig. Verschillende
laagjes stof over elkaar heen zor
gen steeds weer voor een ander
Chloé
Christian Lacroix
De mannelijke klerenkast, uit het
jaar nul of van nu, draagt ook zijn
steentje bij aan de huidige dames
mode. Ridders lenen hun cape, suè-
de broeken met kruisbanden om de
kuit, beenkappen en leren, doorge
stikte torso's. Dandy's staan hun
kostuums af compleet met volumi
neuze mantel, kamerjas, vest, hemd
met jabot en hoge hoed. En cow
boys doen afstand van hun leren
beeld, zoals netstoffen, transparan
te bedrukte chiffon en grof gehaak
te stoffen.
ZWART
Zwart domineert komend najaar,
afgewisseld met grijzen en bruinen,
dieprood, flessegroen, konings
blauw en gloedvolle herfsttinten.
De belangrijkste dessins zijn de
(Schotse) ruiten, het liefst verschil
lende soorten en groottes bij el
kaar. Onmisbare accessoires zijn
rijglaarzen en grote hoeden. Siera
den zijn de grote afwezigen. Denk
er een jongensachtig koppie bij met
weinig make-up of juist een weel
derige haarbos met bloedrode lip
pen en het Franse modeplaatje is
compleet.
schoudervulling is minimaal ge
houden. De lange rok domineert bij
de meeste designers. Wijd en in
amazonestijl (Hermes), lang en bij
de enkels uitwaaierend, gebreid en
nauwaansluitend (Lacroix) of ge
knipt in losse panelen, die over
elkaar worden gedragen of waar
tussen zich transparante tule be
vindt (Lagerfeld).
Chanel
l