DE STEM
Mode gaat terug naar ijdelheid van vorige eeuwwisseling
irijs
[najaarsmode 2
lilaan
i\ajaarsmode 3
enajaarsmode 4
lannenmode
enajaarsmode 5
Basic support
jeugdviorker
:e herenschoen
SHALEN
3 BETALEN
LAPPEN
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 DEEL
De nieuweHBH
romantiek Hl
In bange dagen waarbij zo veel gruwelijkheden en
bedreigingen het comfortabele leven kunnen verstoren
moet de wintermode als een soort tegengif werken voor
alle onzekerheden. Met de nieuwe romantiek als heilmid
del kleden ontwerpers vrouwen weer aan van hals tot
enkel zonder enig zicht op een milimeter huid.
Door Ilse Wetzel
lit modenummer
[iterlijk
m
tueren. En die nieuwe romantiek
komt niet alleen tot uiting in het
dandyisme of de baljurk met hoe
pel, maar ook in de contrasten die
het modebeeld bepalen.
Het verfraaien van kleding uit de
crisisjaren hoort daar ook bij.
Want ondeugend uitziende vrou
wen, gekleed als Ciske de Rat in
tweed met brede bretels, is ook
zo'n romantisch trekje van de win
termode. Of deze trend beïnvloed is
door grunge-aanhangers van de ar-
moede-look of dat de economische
neergang een directe aanleiding, is
blijft de vraag.
De ironie van geschiedenis die zich
herhaalt blijkt uit het feit dat
vrouwen nog geen honderd jaar
geleden vochten voor een 'wette
lijke' afschaffing van het corset en
nu als romantisch onderdeel van de
outfit er een aantrekken.
Verleidelijk bloot is een
wanklank in deze tijd. En
eigenlijk hoort de lange
rok met hoge split ook
weer thuis in het rariteitenkabinet.
Immers, de nieuwe romantiek met
een Victoriaans aandoende preuts
heid bepaalt nu de visie op het
modebeeld.
Ontwerpers graven eendrachtig in
het verleden en stranden in het
tijdperk van honderd jaar geleden.
Het culturele klimaat van de laat
ste tien jaar van de 19e en de eerste
tien van de 20e eeuw wordt ook
wel aangeduid met het vage begrip
Fin de Siècle ontleend aan een in
1888 opgevoerd blijspel. De sfeer
van zelfingenomenheid die gepaard
gaat met een grote onzekerheid
kenmerkt dat tijdperk en deed
kunstenaars teruggrijpen naar de
Romantiek van de vorige eeuw.
En de geschiedenis herhaalt zich
opnieuw. Ontwerpers gebruiken de
neo-romantische ingrediënten van
de laatste eeuwwisseling als voor
naamste voedingsbron voor de
nieuwe romantiek van nu. Dat ver
klaart dan ook de hernieuwde aan
dacht voor zware stoffen als flu
weel, velours, kant en de opleving
van heraldieke kleuren. En daarom
kan de kleding van dandy-dichters
als Oscar Wilde, Louis Couperus en
Paul van Ostaijen weer de toon
zetten. Gebruikten zij hun ^leding
als verzet tegen de burgerlijkheid,
nu moet die stijl vrolijkheid geven
aan het harde leven van alledag.
Want ook nu het einde van deze
eeuw nadert, lijkt de angst voor de
toekomst reden voor een soortgelij
ke vorm van exhibitionisme. Het
uiterlijk vertoon wordt alsmaar be
langrijker. Mensen kleden zich
zorgvuldiger en amuseren zich
massaal buitenshuis 'op niveau'.
Schouwburgen en muziektheaters
doen goede zaken en zelden draagt
het publiek tijdens voorstellingen
nog vrijetijdskleding.
Zien en gezien worden lijkt het
credo van steeds meer mensen die
zich een dergelijke levenstijl kun
nen aanmeten. Die ijdelheid speelt
de mode-ontwerper in de kaart. Na
zoveel jaren aandacht voor zakelijk
aandoende kleding is de tijd rijp
om zaken te flatteren. Hij kan naar
hartelust spelen met allerlei nieu
wigheden en vrouwen in diverse
historische tijden en nlaatsen sL
)ggef-
.39 49^5" 19.-
-45 ï5.-
evet nubuck.
Christian Dior
Christian Lacroix
indredactie:
van Leest
ingeving:
Irtl van der Pol
jto's:
per Stigter,
picoRicciardi,
I Invito,
Itiiiique,
F 8t Maggie,
jikStCloppenburg,
®L Joop!, Jeans
lira Ashley.
londerdag
Valentino
iboteramandelstave".
arme bakker
ijnstraat 8 - Zaamslag
3-1272
ILVERKAVELING
HOONDIJKE
ertentie met betrekking
ng der Pachtregistrati®
rkaveling Schoondijke
J. Provoost vermeld.
Ozbek
r J. Ramondt.