DE STEM Mode gaat terug naar ijdelheid van vorige eeuwwisseling irijs [najaarsmode 2 lilaan i\ajaarsmode 3 enajaarsmode 4 lannenmode enajaarsmode 5 Basic support jeugdviorker :e herenschoen SHALEN 3 BETALEN LAPPEN DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 DEEL De nieuweHBH romantiek Hl In bange dagen waarbij zo veel gruwelijkheden en bedreigingen het comfortabele leven kunnen verstoren moet de wintermode als een soort tegengif werken voor alle onzekerheden. Met de nieuwe romantiek als heilmid del kleden ontwerpers vrouwen weer aan van hals tot enkel zonder enig zicht op een milimeter huid. Door Ilse Wetzel lit modenummer [iterlijk m tueren. En die nieuwe romantiek komt niet alleen tot uiting in het dandyisme of de baljurk met hoe pel, maar ook in de contrasten die het modebeeld bepalen. Het verfraaien van kleding uit de crisisjaren hoort daar ook bij. Want ondeugend uitziende vrou wen, gekleed als Ciske de Rat in tweed met brede bretels, is ook zo'n romantisch trekje van de win termode. Of deze trend beïnvloed is door grunge-aanhangers van de ar- moede-look of dat de economische neergang een directe aanleiding, is blijft de vraag. De ironie van geschiedenis die zich herhaalt blijkt uit het feit dat vrouwen nog geen honderd jaar geleden vochten voor een 'wette lijke' afschaffing van het corset en nu als romantisch onderdeel van de outfit er een aantrekken. Verleidelijk bloot is een wanklank in deze tijd. En eigenlijk hoort de lange rok met hoge split ook weer thuis in het rariteitenkabinet. Immers, de nieuwe romantiek met een Victoriaans aandoende preuts heid bepaalt nu de visie op het modebeeld. Ontwerpers graven eendrachtig in het verleden en stranden in het tijdperk van honderd jaar geleden. Het culturele klimaat van de laat ste tien jaar van de 19e en de eerste tien van de 20e eeuw wordt ook wel aangeduid met het vage begrip Fin de Siècle ontleend aan een in 1888 opgevoerd blijspel. De sfeer van zelfingenomenheid die gepaard gaat met een grote onzekerheid kenmerkt dat tijdperk en deed kunstenaars teruggrijpen naar de Romantiek van de vorige eeuw. En de geschiedenis herhaalt zich opnieuw. Ontwerpers gebruiken de neo-romantische ingrediënten van de laatste eeuwwisseling als voor naamste voedingsbron voor de nieuwe romantiek van nu. Dat ver klaart dan ook de hernieuwde aan dacht voor zware stoffen als flu weel, velours, kant en de opleving van heraldieke kleuren. En daarom kan de kleding van dandy-dichters als Oscar Wilde, Louis Couperus en Paul van Ostaijen weer de toon zetten. Gebruikten zij hun ^leding als verzet tegen de burgerlijkheid, nu moet die stijl vrolijkheid geven aan het harde leven van alledag. Want ook nu het einde van deze eeuw nadert, lijkt de angst voor de toekomst reden voor een soortgelij ke vorm van exhibitionisme. Het uiterlijk vertoon wordt alsmaar be langrijker. Mensen kleden zich zorgvuldiger en amuseren zich massaal buitenshuis 'op niveau'. Schouwburgen en muziektheaters doen goede zaken en zelden draagt het publiek tijdens voorstellingen nog vrijetijdskleding. Zien en gezien worden lijkt het credo van steeds meer mensen die zich een dergelijke levenstijl kun nen aanmeten. Die ijdelheid speelt de mode-ontwerper in de kaart. Na zoveel jaren aandacht voor zakelijk aandoende kleding is de tijd rijp om zaken te flatteren. Hij kan naar hartelust spelen met allerlei nieu wigheden en vrouwen in diverse historische tijden en nlaatsen sL )ggef- .39 49^5" 19.- -45 ï5.- evet nubuck. Christian Dior Christian Lacroix indredactie: van Leest ingeving: Irtl van der Pol jto's: per Stigter, picoRicciardi, I Invito, Itiiiique, F 8t Maggie, jikStCloppenburg, ®L Joop!, Jeans lira Ashley. londerdag Valentino iboteramandelstave". arme bakker ijnstraat 8 - Zaamslag 3-1272 ILVERKAVELING HOONDIJKE ertentie met betrekking ng der Pachtregistrati® rkaveling Schoondijke J. Provoost vermeld. Ozbek r J. Ramondt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21