Nederlands operaleven verarmt
u IT gids
DE STEM
Het sublieme gemis
Raymond Burr ha
hekel aan niksen
Talrijke Oosteuropese gezelschappen vullen de gaten moeiteloos op
GroenLinks en Vlaamse
partij willen één tv-net
IN BEELD
Op 76-jarige leeftijd overleden
USKE WISKE
ambone
„Ik wil absoluut niet de hele
uitzending door huilen, maar het is nu
eenmaal een programma vol emoties"
Caroline Tensen, tv-presentatrice
Gids
jtf°r1en 7.30, 8.30, 12.30,
f on 17 30 18 30 en 06.30 Nieuws
707 Echo. 9.05 Dingen die
9.05 Dingen die
NCRV: 12.07 Hier
-li.,(1245 Aandacht voor agrari-
len N" actualiteiten.). VOO: 14.05
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993
Door Ivo Postma
Breda - Het operaleven in
Nederland is aan het ver
armen. Terwijl de muziek
liefhebbers een toenemen
de behoefte aan opera
voorstellingen aan de dag
leggen, slinkt het aanbod
van Nederlandse bodem
als gevolg van bezuinigin
gen.
Het gat dat bezig is te ontstaan,
wordt zonder moeite opgevuld
door een lange rij Oosteuropese
reisgezelschappen die door de
schouwburgen met open armen
worden ontvangen. Ondertussen
bloeien de bureaus die opera
busreizen vanuit Nederland naar
de omliggende landen organise
ren.
Het operalandschap in ons land
ziet er momenteel als volgt uit.
De Nederlandse opera, op 2 sep
tember gestart met de premiere
van Wagners Parsifal, brengt dit
seizoen tien verschillende ope
ra's. De voorstellingen zijn over
het algemeen van hoge kwaliteit.
DNO speelt in het Muziektheater
in Amsterdam en de enscenerin
gen zijn opgezet voor de zeer
grote toneelruimte in dat thea
ter. Een hoogst enkele keer komt
DNO met een voorstelling in een
ander theater in de Randstad.
Vrijwel alle voorstellingen in het
Muziektheater zijn uitverkocht.
Wie zich aanmeldt voor een
abonnement, moet het enkele ja
ren op een wachtlijst uithouden.
De Stichting Opera Zuid, die
vorige week haar seizoen opende
met een onbekende opera van
Chabrier, is naast DNO de enige
andere opera's producerende in
stelling nu Forum voorlopig voor
een jaar is stilgelegd. De Stich
ting brengt dit seizoen drie ver
schillende titels.
De nieuw te formeren reisopera
die het in Enschede gevestigde
operabedrijf Forum zou moeten
opvolgen, staat op losse schroe
ven. Het subsidiebeleid van
WVC heeft een situatie gescha
pen waarin het veilig stellen van
deze reisopera ten koste zou
moeten gaan van Het Gelders
Orkest in Arnhem en van Forum
Oosteuropese gezelschappen trekken met wisselend succes heel Nederland door. In het Rossini jaar 1992 zagen we bijvoorbeeld de
Poolse staatsopera van Poznan optreden met II Barbiere di Siviglia. foto theatre work
Filharmonisch in Enschede, of
van een van deze twee.
Veertien
De vrij nieuwe Stichting Kamer
Opera Nederland (SKON), die
zich vooral op een jong publiek
richt, geeft dit seizoen 34 voor
stellingen van 'Grietje en Hans'
een in het Nederlands gezongen
bewerking van Humperdincks
opera 'Hansel und Grethel'. Ver
der geeft de stichting speciale
voorstellingen voor scholen.
Welgeteld worden er in het sei
zoen '93-'94 dus veertien Neder
landse operaprodukties op het
toneel gebracht. Dat de behoefte
veel groter is, is het vorig seizoen
al tot uiting gekomen in de vrij
grote belangstelling voor de
voorstellingen van Oosteuropese
reisgezelschappen. Ook in het nu
begonnen seizoen zullen niet
minder dan tien reisopera's uit
Oost-Europa de Nederlandse
schouwburgen bespelen.
Oost-Europa
De Staatsopera van Krakow
brengt Carmen van Bizet en Na-
bucco van Verdi. De opera van
Litouwen verschijnt evenals vo
rig seizoen met Verdi's Don Car
los op de Nederlandse planken.
De opera van Lodz brengt ook al
Nabucco. Opera Timisoara komt
met l'Elisir d'Amore van Doni
zetti.
Don Pasquale van Donizetti zal
hier worden uitgevoerd door
Opera Kameralna Warschau.
Verdi's La Traviata door de Roe
meense Staatsopera Cluj-Napo-
ca. De Staatsoperette Warschau
presenteert Die Lustige Witwe
van Léhar. En na verscheidene
uitvoeringen van Die Zau-
berflöte door verschillende Oos
teuropese gezelschappen zal de
ze opera dit seizoen door de
Kammeroper Warschau in Ne
derland worden gespeeld.
Zeulen
In Nederland wordt heel zwaar
getild aan de kosten en organisa
tie van een reisopera, maar de
Oosteuropeanen zien er duidelijk
geen been in om met hun bullen
van de ene provinciestad naar de
andere te zeulen. De voorstellin
gen zijn muzikaal van wisselen
de kwaliteit, van zonder meer
slecht tot heel behoorlijk. De
ensceneringen zijn over het alge
meen nogal dor en getuigen niet
van de inventiviteit waarin Wes-
teuropese en Amerikaanse ope
raregisseurs zich uitputten.
Duizen Nederlandse operalief
hebbers zoeken hun heil in de
operahuizen van België en
Duitsland, waar ongeveer de
zelfde muzikale en dramaturgi
sche maatstaven worden aange
legd als bij De Nederlandse Ope
ra. Onder de zestig operahuizen
die Duitsland telt, zijn er vele
die volgens hoge maatstaven
werken. Alleen al in Noordrijn-
land-Westfalen zijn er negen en
zeker drie daarvan - Keulen,
Düsseldorf en Essen - behoren
tot de zeer goede.
Er bestaan in ons land zeker vier
instellingen die zich bezig hou
den met het organiseren van
operareizen, zowel naar Amster
dam als naar Brussel, Antwer
pen, Parijs en de operahuizen in
het Duitse grensgebied. Ook
meerdaagse reizen naar steden
als Verona, Wenen en Berlijn
worden veelvuldig georgani
seerd.
De grootste van deze instellingen
is de Vereniging Vrienden van de
Opera uit Amsterdam. Deze ver
eniging, waarvan het kantoor bij
DNO in huis zit, heeft een sterke
groei doorgemaakt. Ze begon
vijf jaar geleden met vijf busrei
zen. Thans heeft ze meer dan
3000 leden. De bussen - soms
twee voor een populaire opera -
vertrekken uit Amsterdam en
pikken op afgesproken plaatsen
mensen op.
Dubbeldekkers
De tweede organisator van ope
ra-busreizen is Wolvekamp Ope
rareizen, initiatief van koordiri
gent-pianist Wim Wolvekamp
uit Velp bij Arnhem. Deze com
mercieel opgezette organisatie
maakt dit jaar 21 reizen, al of
niet met twee bussen en zonodig
dubbeldekkers. De bestemmin
gen zijn onder meer Brussel, Pa
rijs, Keulen, Essen en Düssel
dorf.
Vanuit Maastricht opereert de
Stichting Opera Limburg. Deze
begon vorige week met een sei
zoen van tien operareizen naar
afwisseld Luik en Praag. Vol
gende week vrijdag gaat ze met
28 liefhebbers op een tiendaagse
geheel verzórgde Mozartreis
naar Salzburg, Wenen en Praag.
In het pakket zitten drie opera's.
Een andere commerciële organi
sator van operareizen is het reis
bureau Speedwell Tours in Den
Haag. Dit maakt nogal exclusie
ve reizen voor doorgaans oudere
mensen die zich de nodige luxe
kunnen permitteren. In de bus
sen zitten nooit meer dan dertig
passagiers. De logeeradressen
zijn vier- en vijfsterren hotels.
Zeven dagen naar Verona met
deze onderneming kost 1800 gul
den. Een tweedaagse reis naar
Essen 450 gulden.
Jannis Kounellis heeft een hou
ten vissersboot in grote stukken
gezaagd en enkele daarvan
neergezet in een zaal van het
museum. Een wand, het achter
steven, een stuk van de plecht,
wat losse stukken hout. Van
boven naar beneden of van voor
naar achter doorgezaagd en
achteloos tegen de museum-
wand gezet. Fragmenten van
een oude schuit, Albatros gehe
ten en die gezien de code ooit in
de haven van Livorno thuis
hoorde.
Hoe oud de schuit is, doet er
niet meer toe. Hij bestaat niet
meer als boot, door toedoen van
Kounellis. Maar hij bestaat des
te meer als beeld, los gemaakt
van zijn functie en van zijn
natuurlijke milieu: het water.
Hier in het Antwerpse museum
is het niet meer een boot, maar
dè boot zoals die al duizenden
jaren de zee bevaart, de mens
transporteert, de vis vangt. De
zee, zo oud, dat is de Middel-
landsezee, de navel van onze
cultuur.
De zee die Odysseus in mythi
sche tijden bevoer; aan de ran
den waarvan de grote culturen
zijn gevoed en weer zijn gestor
ven. Uit dat domein komt ook
Jannis Kounellis, in Grieken
land geboren en in Rome wo
nend en werkend. De kraamka
mer van zijn afbeelding is de
Griekse en Romeinse cultuur.
Voor hem is dat niet afgesloten,
is dat niet begrensd in tijd. Hij
zoekt de materialen en vormen
op uit de klassieke wereld en
maakt zo de culturele herinne
ring tot actualiteit.
Daarom zijn keuze voor een
houten boot zoals die sinds
mensenheugnis bestaat. Energie
van mens en wind zijn vervan
gen door machinekracht, maar
de vorm is gelijk gebleven. En
uit elkaar gezaagd door Kou
nellis wordt het een beeld van
nu en van alle tijden. Verweerd,
aangetast door water en tijd
maar herkenbaar en vitaal.
Zo werkt Kounellis. Hij maakt
in zijn werk gebruik van mate
rialen die elementair zijn en die
dus beladen zijn met oude bete
kenissen. Materiaal als steen
kool, vuur, ijzer, jute, roest heb
ben in onze cultuur een sterke
associatie. In handen van Kou
nellis leveren ze haast altijd een
groots beeld op. Eenvoudig
maar indrukwekkend. En dan
te bedenken, het is een terzijde,
dat een ontwerp van hem voor
een groot beeld voor het Tweede
Kamergebouw weggehoond
werd door kamerlid Mateman
c.s. Politici worden ook niet
altijd door kennis gehinderd.
De boot van Kounellis zou je als
boegbeeld kunnen zien van de
tentoonstelling 'Het sublieme
gemis' die tot half oktober in
Antwerpen te zien is. Inrichter
Bart Cassiman heeft werk van
24 internationaal belangrijke
hedendaagse kunstenaars bijeen
gebracht. Het gaat om werk dat
in zijn verbeelding verwijst
naar oude vormen zoals die op-
\J/
door Frits de Coninck
geslagen liggen in ons culturele
geheugen. Het zijn kunstwerken
die nu kracht van betekenis
hebben en tegelijk verankerd
zijn in de geschiedenis. Dit con
cept gaat uit van het idee dat er
zoiets is als een collectief ge
heugen dat van generatie op
generatie doorgegeven wordt en
waar veel van onze verbeelding
uit voortkomt.
Dat is natuurlijk altijd waar,
onze vormen en voorstellingen
komen ergens vandaan. Cultuur
is in de eerste plaats een vorm
van 'tradere' doorgeven, tra
ditie dus. De dingen die wij nu
bedenken zijn veel minder
nieuw dan wij veronderstellen.
In dat licht is de locatie bijzon
der. Het Museum voor Schone
Kunsten is een 19e eeuws ge
bouw in een klassicistische stijl.
Een cultuurtempel voor oude en
gevestigde kunst waar nu eigen
tijdse kunst binnendringt waar
van de adem zich vermengt met
het oude. Op de begane grond
Didier Vermeiren heeft met zijn bekende kooien op zwenkwielen een zaal indrukwekkend gevuld.
heeft elke kunstenaar, weinig
verrassend, een eigen zaal en
dus een eigen weg naar dat
collectieve geheugen. En dat
met daarboven het traditionele
geweld van Vlaamse primitie
ven en van Rubens, Jordaens en
Van Dijck die gewoon op hun
post zijn gebleven op de eerste
verdieping.
De tentoonstelling toont zeker
geen hecht verband. Daarvoor
is het idee van dat culturele
geheugen te literair en te alge
meen. Het is inderdaad een ver
zameling eilanden, een los ver
band van kunstenaars die, afge
zien van de herkomst van hun
beeldmateriaal, verder niks ge
meen hebben. Soms is de her
komst overigens niet zo oud. In
het monumentale trappenhuis
binnen in het museum dat toe
gang geeft tot de zalen heeft
Luciano Fabro vijf aluminium
platen rechtop tegen de balus
trade gezet. De platen zijn op
mensenmaat en verwijzen naar
'Le Balcon' van Manet uit 1869.
Het doek toont in een voor die
tijd schockerend realisme drie
personen pontificaal op een bal
kon, tussen de twee opengesla
gen balkondeuren.
Manet schijnt daartoe geïnspi
reerd te zijn door een gravure
van Goya met een vergelijkbare
voorstelling. De surrealist Mag-
ritte heeft onder dezelfde titel
'Le Balcon' in 1950 Manets ta
fereel geschilderd waarbij hij de
personen verving door doods
kisten. Bij Fabro zijn balkon
deuren en mensen geabstra
heerd tot aluminium platen te
gen de balustrade, overigens zo
nonchalant neergezet dat de be
zoekers er niets ziend onder
door lopen.
De kwaliteit van de tentoonstel
ling is wisselend. Van Fortuyn/
O'Brien staat er een groep beel
den die slechts aan de zichtbare
oppervlakte verwijzen. Wat
klassieke architectonische vor
men met hun gipsen modellen,
het zegt ten. Didier Vermeiren
heeft met zijn bekende kooien
op zwenkwielen een zaal in
drukwekkend gevuld. De
kooien staan op de hoeken van
een groot plateau dat bijna de
hele vloer in beslag neemt. Het
plateau is in felrood geschilderd
waardoor het als het ware om
hoog komt en de ruimte van het
museum binnendringt. Je kunt
ook zeggen dat het plafond op
tisch meer bij de vloer wordt
getrokken.
De kooien werken
als een tekening in de ruimte,
een tekening die een relatie
aangaat met de deurposten door
de parallelle belijning. Het mu
seum toont hier niet meer pas
sief een kunstwerk maar wordt
door Vermeiren op formele ma
nier actief bij het werk betrok
ken. Iets verderop in Antwer
pen, in park Middelheim, staat
een ander, maar op het oog
vergelijkbaar beeld van Vermei
ren. Het is buitengewoon inte
ressant te zien hoe in een heel
ander ruimte zo'n beeld volko
men anders werkt.
De Spanjaard Juan Munoz heeft
in een zaal z'n 'Wasteland' geïn
stalleerd. Voor wie er lang en
stil genoeg vertoeft een aangrij
pend werk. De vloer is bedekt
met een mozaïek van drie soor
ten vormen in drie verschillende
kleuren. Vanuit een bepaalde
hoek zorgt de geometrie voor
een optische bolling. De vloer is
zo gevuld dat je de oriëntatie op
de wanden verliest, tot je de
kleine dwerg ziet, vlak boven de
plint, die haast onzichtbaar de
mond beweegt. Hij mompelt
binnensmonds, maar wat?
Het sublieme gemis in het Mu
seum voor Schone Kunsten, aan
de Leopold de Waelplaats in Ant
werpen/tot 10 oktober.
M
Wm1
Raymond Burr: „„Wat je ook speelt, dokter, advu
cowboy, je moet kijkers proberen persoonlijk te boeien:
Door Maarten van de Rakt
'The Case of the Killer Kiss' zal de boeken
laatste Perry Mason-televisiefilm. Half augustus vol
Raymond Burr, die de sympathieke sluwe advocaatsj jMONiëuwsen actualiteiten in het
de opnamen. Zondag is de Amerikaanse acteur overlei ihinees. VPRO: 21.00 Musica exoti-
76-jarige leeftijd. extra. 23.00-24.00 Het parad,,s
wenwekkend dat
massaal om advies
Raymond Burr heeft een lijvige
staat van dienst. Hij verscheen
in ruim negentig speelfilms
(waaronder 'A Place in the Sun'
en Alfred Hitchcock's 'Rear
Window'), tweehonderd toneel
stukken en vijfduizend radiopro
gramma's. Opvallend aan de weg
timmerde hij tussen 1957 tot
1966 als Perry Mason, de vrijwel
altijd zegevierende advocaat uit
de boéken van Erie Stanley
Gardner. Met deze rol won hij
nog meer: twee Emmy Awards.
Daarna bemoeide hij zich verder
met recht en onrecht als detecti
ve Ironside (1967-1975). In 1985
begon Perry Mason aan een
tweede leven dankzij Burr.
In april was hij present in Can
nes tijdens de MIP-tv, de inter
nationale beurs van tv-program-
ma's, om een nieuwe Perry
Mason te promoten, de 25e: 'The
Case of the Telltale Talk Show
Host'. Stilzitten was Burr
vreemd. „Ik krijg rillingen bij
het denken aan niksen", zei hij
in Cannes. „Een van de komende
zes afleveringen wordt in Rus
land opgenomen. Daar kijk ik
naar uit." Zo was hij ook be
nieuwd naar de reacties op het
net geproduceerde 'The return of
Ironside'.
Raymond Burr vocht de laatste
jaren tegen kanker, die hij zijn
werklust niet liet afremmen. In
februari onderging hij een in
grijpende operatie, waarbij een
nier werd weggehaald. Uiteinde
lijk overleed hij in zijn slaap aan
leverkanker op zijn ranch in Ca-
lifornië. De laatste weken was
Burr aan een rolstoel gekluis
terd. Zo vloeiden fictie en reali
teit even in elkaar over. Want
populair werd de corpulente
Burr in Nederland ook als de
goedmoedige Robert T. Ironside,
die zich in een rolstoel voortbe
woog.
Postzakken
In het verlengde van advocaat
Mason en detective Ironside
kroop Burr in de huid van ver
teller in 'Trial by jury'. Aan zijn
rollen ontleende hij een grote
populariteit. Hij acteerde der
mate overtuigend en vertrou-
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sliver.
20 u. Hot Shots 2.
20 u. Indecent Proposal.
20 u. The fugitive.
20 u. Fixing the shadow.
GOES
-Grand Theater
kreeg hij tal van uitnodi ge krant in Brabant. 7.55 Weerman
om als gastspreker op te
op scholen. „Ik ben
dat ik iemand speel diegei
mensen", zocht hij in
een verklaring. Hij keekb Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
op van de postzakken vd
ven die in het
werden bezorgd. „Als
doktersrol zou spelen, t
mij brieven sturen
raad."
1.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
larte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder'. 13.07 Brabants
leuws. 13.10 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
luziek. 14.03 Brabants nieuws.
14.07 Muziekkiosk. 15.03 en 16.03
M,
was zich ervan bewust
kers in hem een ideale ac
zagen. „Vaak vragen mei
of ik geen jurist had willes
Beuren (M/V)
jen N'
'sche«,cradiÖJRÖS: 19.04 Interak-
04 Klantenservice. VOO:
1 Soortradio. NOS: 23.07 Met
2', J OP morgen. VARA: 0.04 For
record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00
icbtendbumeur
■"A^ur^ieuws. AVRO: 7.04
i nar in the morning. 9.04 Arbeids-
muien op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
Keg van Hilversum. EO: 14.04
r den greep. 15.04 Formule 2.
tele mensen. VPRO: 18.04 Ek-
ontaai AVRO: 19.04 Ander-
it, veren. 20.04 Album. 22.04 Li
ght 23.04-24.00 De Skymasters
[Trophy 1993
1 RADIO 3
'heel uur Nieuws. AKN: 6.02
t „a.*ast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
6r1104 Baas van de dag. VARA:
üiiu Denk aan Henk. 14.04 Carola.
BW 15 94 Popsjop (I en III. VOO:
F, 04 Rinkeldekinkel. NOS. 18.04 De
Ivnndspits. EO: 19.04 Spoor 7.
B 2004Forza. VPRO: 21.04 Villa
fa TROS' 0.04 TRÖS Nachtwacht.
PpR0: 202 Zone. AKN: 4.02-6.00
jyjama FM
I RADIO 4
inrn7 00 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Luws TROS: 7.02 Een goede mor-
£L met Bjmrn Blakstad. 9.00 Mu-
bipk voor miljoenen. 11.00 Ochtend-
Enncert I. Radio Filharm. Ork. met
fci=no. 12.30 Ochtendconcert II.
Lane Rodrigues, piano. 13.04 De
Elassieke top 10 en nieuwe klassie
ke cd's. 14.00 Middagconcert.
InCRV 16.00 De Nederlanden. 17.00
Loer des Heilskwartier. 17.20 Mu-
Ljek in vrije tijd. 18.04 Geloven in
Jmuziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00
Klassiek in vogelvlucht. 20.02
Rvondconcert. EO: 22.30 Orgelbe-
ISDeling 23.00 De oratoria van G.F.
Woel. 23.30-24.00 Songs of Praise
RADIO 5
Ik heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
'45-6.50 Mededelingenrubriek met
jtgebreid weerbericht en
jcheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke
loorda in gesprek; 9.45 Instituut
ichreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
)e jazz van Pete Felleman; 11.02
scha; 12.02 De omgekeerde we
reld, 12.50 Het Niek Stein-archief;
13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages
'assanten; 15.02 Boeken; 16.02 Ste
nen des aanstoots; 16.20 Kunst
clips. NOS: 17.10 Radio UIT. KRO/
ikk: 18.02 Tot uw dienst. EO: 19.00
(Vaar waren we ook alweer? NOS:
19.15 Nieuws en actualiteiten in het
furks. 19.50 Nieuws en actualitei-
en in het Marokkaans en Berbers.
OMROEP BRABANT
INP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra-
lants nieuws en actualiteiten. 7.45
Johan Verschuuren. 8.07 Brabants
tieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra-
e. 8.32 Brabants nieuws, actualitei-
en en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Burr, die ooit rechten stub Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord.
17.05 Brabants nieuws en actuali-
eiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.05
Nieuws en actualiteiten, met om
U5 Het weer in de provincie. 7.32
legionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
lag van... 7.45 overzicht ochtend-
)laden. 7.50 agendatip en agenda.
108 Landelijke en internationale
actualiteitn Radio 1. 12.05 Nieuws
den. Nee, zeg ik dan, ik bi JNP-nieuws: Zie Radio 1
°1 lUtOIIIAIC on
er al moeilijk genoeg
T 1 weel III Ut# }JI U VIIIGlt*. .O/L
acteur te Zijn. UOOa w Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
•ment bieden, dat
streven. „Wat je
ter, advocaat of cowboy, i
kijkers proberen persooi»en actualiteiten,'mét om" 12.15"liet
boeien." weer ln de provincie. 12.32 Regio
naal nieuwsoverzicht. 12.35 Ge
sprek van de week.12.55-13.00 De
agenda. 16.03 Gefeliciteerd! 17.05
Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 Het weer in de provincie.
732 Regionaal nieuwsoverzicht.
17.35 Vogels, vissen en Piet Smeer-
17.55-18.00 De agenda
Eilandje
In zijn privéleven
weinig fortuin. Zijn eerste
kwam om bij een vliegt»
luk, zijn tweede huwelijk!
op een scheiding en di
vrouw stierf aan kanker,
jaren nadat zijn enige»
10-jarige leeftijd overl#
leukemie.
Inspiratie putte hij uit
groeit en bloeit', uit
telen en fokken. Dat df
met kippen, konijnen, g»
orchideeën, kokosnoten ff
pen. Hij kocht voor
dollar het dunbevolkte t
Naitaumba in de Stille
waar hij zich één wil®
met de eenzaamheid
Dat hij zich inzette voor i
dicapte kinderen en
wereld dertig pl
heeft die hij frequent
was een vrij onbekende
de acteur.
Zijn enorme oeuvre
zei Burr op de tv-beu®
me vraagt wat ik het
liefste heb gedaan, dat
nog niet gedaan. De
van mijn leven weet ik»
schien pas."
20 u. Indecent Pro
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. The fugitive.
- Alhambra 2
20 u. Sliver.
- Alhambra 3
20 u. Guilty as sin.
- Alhambra 4
20 u. Untamed heart-
i^i'lwerihdithuiri-
I! l'W.not moeituker rh
i! u m tm aitteschike-
nu is m L.„#ct
Dit spéélt hu, Uiskt\
Ver feet met uit hu
met lerom uitricht
Den Haag (anp) - GroenLinks en haar Vlaamse zusterpartij
pleiten voor de invoering van een gezamenlijk ^aams*|fj]
cultureel televisienet. NOS en BRT moeten in samenwC"
voor de programmering van dit net. c0.pif
Deze nationale omroepen werken al geregeld samen 1» t
ties. Een permanente voorziening zou de culturele sa
tussen Vlaanderen en Nederland echter krachtiger stri1
nen beide partijen.
I