Nederlands operaleven verarmt u IT gids DE STEM Het sublieme gemis Raymond Burr ha hekel aan niksen Talrijke Oosteuropese gezelschappen vullen de gaten moeiteloos op GroenLinks en Vlaamse partij willen één tv-net IN BEELD Op 76-jarige leeftijd overleden USKE WISKE ambone „Ik wil absoluut niet de hele uitzending door huilen, maar het is nu eenmaal een programma vol emoties" Caroline Tensen, tv-presentatrice Gids jtf°r1en 7.30, 8.30, 12.30, f on 17 30 18 30 en 06.30 Nieuws 707 Echo. 9.05 Dingen die 9.05 Dingen die NCRV: 12.07 Hier -li.,(1245 Aandacht voor agrari- len N" actualiteiten.). VOO: 14.05 DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 Door Ivo Postma Breda - Het operaleven in Nederland is aan het ver armen. Terwijl de muziek liefhebbers een toenemen de behoefte aan opera voorstellingen aan de dag leggen, slinkt het aanbod van Nederlandse bodem als gevolg van bezuinigin gen. Het gat dat bezig is te ontstaan, wordt zonder moeite opgevuld door een lange rij Oosteuropese reisgezelschappen die door de schouwburgen met open armen worden ontvangen. Ondertussen bloeien de bureaus die opera busreizen vanuit Nederland naar de omliggende landen organise ren. Het operalandschap in ons land ziet er momenteel als volgt uit. De Nederlandse opera, op 2 sep tember gestart met de premiere van Wagners Parsifal, brengt dit seizoen tien verschillende ope ra's. De voorstellingen zijn over het algemeen van hoge kwaliteit. DNO speelt in het Muziektheater in Amsterdam en de enscenerin gen zijn opgezet voor de zeer grote toneelruimte in dat thea ter. Een hoogst enkele keer komt DNO met een voorstelling in een ander theater in de Randstad. Vrijwel alle voorstellingen in het Muziektheater zijn uitverkocht. Wie zich aanmeldt voor een abonnement, moet het enkele ja ren op een wachtlijst uithouden. De Stichting Opera Zuid, die vorige week haar seizoen opende met een onbekende opera van Chabrier, is naast DNO de enige andere opera's producerende in stelling nu Forum voorlopig voor een jaar is stilgelegd. De Stich ting brengt dit seizoen drie ver schillende titels. De nieuw te formeren reisopera die het in Enschede gevestigde operabedrijf Forum zou moeten opvolgen, staat op losse schroe ven. Het subsidiebeleid van WVC heeft een situatie gescha pen waarin het veilig stellen van deze reisopera ten koste zou moeten gaan van Het Gelders Orkest in Arnhem en van Forum Oosteuropese gezelschappen trekken met wisselend succes heel Nederland door. In het Rossini jaar 1992 zagen we bijvoorbeeld de Poolse staatsopera van Poznan optreden met II Barbiere di Siviglia. foto theatre work Filharmonisch in Enschede, of van een van deze twee. Veertien De vrij nieuwe Stichting Kamer Opera Nederland (SKON), die zich vooral op een jong publiek richt, geeft dit seizoen 34 voor stellingen van 'Grietje en Hans' een in het Nederlands gezongen bewerking van Humperdincks opera 'Hansel und Grethel'. Ver der geeft de stichting speciale voorstellingen voor scholen. Welgeteld worden er in het sei zoen '93-'94 dus veertien Neder landse operaprodukties op het toneel gebracht. Dat de behoefte veel groter is, is het vorig seizoen al tot uiting gekomen in de vrij grote belangstelling voor de voorstellingen van Oosteuropese reisgezelschappen. Ook in het nu begonnen seizoen zullen niet minder dan tien reisopera's uit Oost-Europa de Nederlandse schouwburgen bespelen. Oost-Europa De Staatsopera van Krakow brengt Carmen van Bizet en Na- bucco van Verdi. De opera van Litouwen verschijnt evenals vo rig seizoen met Verdi's Don Car los op de Nederlandse planken. De opera van Lodz brengt ook al Nabucco. Opera Timisoara komt met l'Elisir d'Amore van Doni zetti. Don Pasquale van Donizetti zal hier worden uitgevoerd door Opera Kameralna Warschau. Verdi's La Traviata door de Roe meense Staatsopera Cluj-Napo- ca. De Staatsoperette Warschau presenteert Die Lustige Witwe van Léhar. En na verscheidene uitvoeringen van Die Zau- berflöte door verschillende Oos teuropese gezelschappen zal de ze opera dit seizoen door de Kammeroper Warschau in Ne derland worden gespeeld. Zeulen In Nederland wordt heel zwaar getild aan de kosten en organisa tie van een reisopera, maar de Oosteuropeanen zien er duidelijk geen been in om met hun bullen van de ene provinciestad naar de andere te zeulen. De voorstellin gen zijn muzikaal van wisselen de kwaliteit, van zonder meer slecht tot heel behoorlijk. De ensceneringen zijn over het alge meen nogal dor en getuigen niet van de inventiviteit waarin Wes- teuropese en Amerikaanse ope raregisseurs zich uitputten. Duizen Nederlandse operalief hebbers zoeken hun heil in de operahuizen van België en Duitsland, waar ongeveer de zelfde muzikale en dramaturgi sche maatstaven worden aange legd als bij De Nederlandse Ope ra. Onder de zestig operahuizen die Duitsland telt, zijn er vele die volgens hoge maatstaven werken. Alleen al in Noordrijn- land-Westfalen zijn er negen en zeker drie daarvan - Keulen, Düsseldorf en Essen - behoren tot de zeer goede. Er bestaan in ons land zeker vier instellingen die zich bezig hou den met het organiseren van operareizen, zowel naar Amster dam als naar Brussel, Antwer pen, Parijs en de operahuizen in het Duitse grensgebied. Ook meerdaagse reizen naar steden als Verona, Wenen en Berlijn worden veelvuldig georgani seerd. De grootste van deze instellingen is de Vereniging Vrienden van de Opera uit Amsterdam. Deze ver eniging, waarvan het kantoor bij DNO in huis zit, heeft een sterke groei doorgemaakt. Ze begon vijf jaar geleden met vijf busrei zen. Thans heeft ze meer dan 3000 leden. De bussen - soms twee voor een populaire opera - vertrekken uit Amsterdam en pikken op afgesproken plaatsen mensen op. Dubbeldekkers De tweede organisator van ope ra-busreizen is Wolvekamp Ope rareizen, initiatief van koordiri gent-pianist Wim Wolvekamp uit Velp bij Arnhem. Deze com mercieel opgezette organisatie maakt dit jaar 21 reizen, al of niet met twee bussen en zonodig dubbeldekkers. De bestemmin gen zijn onder meer Brussel, Pa rijs, Keulen, Essen en Düssel dorf. Vanuit Maastricht opereert de Stichting Opera Limburg. Deze begon vorige week met een sei zoen van tien operareizen naar afwisseld Luik en Praag. Vol gende week vrijdag gaat ze met 28 liefhebbers op een tiendaagse geheel verzórgde Mozartreis naar Salzburg, Wenen en Praag. In het pakket zitten drie opera's. Een andere commerciële organi sator van operareizen is het reis bureau Speedwell Tours in Den Haag. Dit maakt nogal exclusie ve reizen voor doorgaans oudere mensen die zich de nodige luxe kunnen permitteren. In de bus sen zitten nooit meer dan dertig passagiers. De logeeradressen zijn vier- en vijfsterren hotels. Zeven dagen naar Verona met deze onderneming kost 1800 gul den. Een tweedaagse reis naar Essen 450 gulden. Jannis Kounellis heeft een hou ten vissersboot in grote stukken gezaagd en enkele daarvan neergezet in een zaal van het museum. Een wand, het achter steven, een stuk van de plecht, wat losse stukken hout. Van boven naar beneden of van voor naar achter doorgezaagd en achteloos tegen de museum- wand gezet. Fragmenten van een oude schuit, Albatros gehe ten en die gezien de code ooit in de haven van Livorno thuis hoorde. Hoe oud de schuit is, doet er niet meer toe. Hij bestaat niet meer als boot, door toedoen van Kounellis. Maar hij bestaat des te meer als beeld, los gemaakt van zijn functie en van zijn natuurlijke milieu: het water. Hier in het Antwerpse museum is het niet meer een boot, maar dè boot zoals die al duizenden jaren de zee bevaart, de mens transporteert, de vis vangt. De zee, zo oud, dat is de Middel- landsezee, de navel van onze cultuur. De zee die Odysseus in mythi sche tijden bevoer; aan de ran den waarvan de grote culturen zijn gevoed en weer zijn gestor ven. Uit dat domein komt ook Jannis Kounellis, in Grieken land geboren en in Rome wo nend en werkend. De kraamka mer van zijn afbeelding is de Griekse en Romeinse cultuur. Voor hem is dat niet afgesloten, is dat niet begrensd in tijd. Hij zoekt de materialen en vormen op uit de klassieke wereld en maakt zo de culturele herinne ring tot actualiteit. Daarom zijn keuze voor een houten boot zoals die sinds mensenheugnis bestaat. Energie van mens en wind zijn vervan gen door machinekracht, maar de vorm is gelijk gebleven. En uit elkaar gezaagd door Kou nellis wordt het een beeld van nu en van alle tijden. Verweerd, aangetast door water en tijd maar herkenbaar en vitaal. Zo werkt Kounellis. Hij maakt in zijn werk gebruik van mate rialen die elementair zijn en die dus beladen zijn met oude bete kenissen. Materiaal als steen kool, vuur, ijzer, jute, roest heb ben in onze cultuur een sterke associatie. In handen van Kou nellis leveren ze haast altijd een groots beeld op. Eenvoudig maar indrukwekkend. En dan te bedenken, het is een terzijde, dat een ontwerp van hem voor een groot beeld voor het Tweede Kamergebouw weggehoond werd door kamerlid Mateman c.s. Politici worden ook niet altijd door kennis gehinderd. De boot van Kounellis zou je als boegbeeld kunnen zien van de tentoonstelling 'Het sublieme gemis' die tot half oktober in Antwerpen te zien is. Inrichter Bart Cassiman heeft werk van 24 internationaal belangrijke hedendaagse kunstenaars bijeen gebracht. Het gaat om werk dat in zijn verbeelding verwijst naar oude vormen zoals die op- \J/ door Frits de Coninck geslagen liggen in ons culturele geheugen. Het zijn kunstwerken die nu kracht van betekenis hebben en tegelijk verankerd zijn in de geschiedenis. Dit con cept gaat uit van het idee dat er zoiets is als een collectief ge heugen dat van generatie op generatie doorgegeven wordt en waar veel van onze verbeelding uit voortkomt. Dat is natuurlijk altijd waar, onze vormen en voorstellingen komen ergens vandaan. Cultuur is in de eerste plaats een vorm van 'tradere' doorgeven, tra ditie dus. De dingen die wij nu bedenken zijn veel minder nieuw dan wij veronderstellen. In dat licht is de locatie bijzon der. Het Museum voor Schone Kunsten is een 19e eeuws ge bouw in een klassicistische stijl. Een cultuurtempel voor oude en gevestigde kunst waar nu eigen tijdse kunst binnendringt waar van de adem zich vermengt met het oude. Op de begane grond Didier Vermeiren heeft met zijn bekende kooien op zwenkwielen een zaal indrukwekkend gevuld. heeft elke kunstenaar, weinig verrassend, een eigen zaal en dus een eigen weg naar dat collectieve geheugen. En dat met daarboven het traditionele geweld van Vlaamse primitie ven en van Rubens, Jordaens en Van Dijck die gewoon op hun post zijn gebleven op de eerste verdieping. De tentoonstelling toont zeker geen hecht verband. Daarvoor is het idee van dat culturele geheugen te literair en te alge meen. Het is inderdaad een ver zameling eilanden, een los ver band van kunstenaars die, afge zien van de herkomst van hun beeldmateriaal, verder niks ge meen hebben. Soms is de her komst overigens niet zo oud. In het monumentale trappenhuis binnen in het museum dat toe gang geeft tot de zalen heeft Luciano Fabro vijf aluminium platen rechtop tegen de balus trade gezet. De platen zijn op mensenmaat en verwijzen naar 'Le Balcon' van Manet uit 1869. Het doek toont in een voor die tijd schockerend realisme drie personen pontificaal op een bal kon, tussen de twee opengesla gen balkondeuren. Manet schijnt daartoe geïnspi reerd te zijn door een gravure van Goya met een vergelijkbare voorstelling. De surrealist Mag- ritte heeft onder dezelfde titel 'Le Balcon' in 1950 Manets ta fereel geschilderd waarbij hij de personen verving door doods kisten. Bij Fabro zijn balkon deuren en mensen geabstra heerd tot aluminium platen te gen de balustrade, overigens zo nonchalant neergezet dat de be zoekers er niets ziend onder door lopen. De kwaliteit van de tentoonstel ling is wisselend. Van Fortuyn/ O'Brien staat er een groep beel den die slechts aan de zichtbare oppervlakte verwijzen. Wat klassieke architectonische vor men met hun gipsen modellen, het zegt ten. Didier Vermeiren heeft met zijn bekende kooien op zwenkwielen een zaal in drukwekkend gevuld. De kooien staan op de hoeken van een groot plateau dat bijna de hele vloer in beslag neemt. Het plateau is in felrood geschilderd waardoor het als het ware om hoog komt en de ruimte van het museum binnendringt. Je kunt ook zeggen dat het plafond op tisch meer bij de vloer wordt getrokken. De kooien werken als een tekening in de ruimte, een tekening die een relatie aangaat met de deurposten door de parallelle belijning. Het mu seum toont hier niet meer pas sief een kunstwerk maar wordt door Vermeiren op formele ma nier actief bij het werk betrok ken. Iets verderop in Antwer pen, in park Middelheim, staat een ander, maar op het oog vergelijkbaar beeld van Vermei ren. Het is buitengewoon inte ressant te zien hoe in een heel ander ruimte zo'n beeld volko men anders werkt. De Spanjaard Juan Munoz heeft in een zaal z'n 'Wasteland' geïn stalleerd. Voor wie er lang en stil genoeg vertoeft een aangrij pend werk. De vloer is bedekt met een mozaïek van drie soor ten vormen in drie verschillende kleuren. Vanuit een bepaalde hoek zorgt de geometrie voor een optische bolling. De vloer is zo gevuld dat je de oriëntatie op de wanden verliest, tot je de kleine dwerg ziet, vlak boven de plint, die haast onzichtbaar de mond beweegt. Hij mompelt binnensmonds, maar wat? Het sublieme gemis in het Mu seum voor Schone Kunsten, aan de Leopold de Waelplaats in Ant werpen/tot 10 oktober. M Wm1 Raymond Burr: „„Wat je ook speelt, dokter, advu cowboy, je moet kijkers proberen persoonlijk te boeien: Door Maarten van de Rakt 'The Case of the Killer Kiss' zal de boeken laatste Perry Mason-televisiefilm. Half augustus vol Raymond Burr, die de sympathieke sluwe advocaatsj jMONiëuwsen actualiteiten in het de opnamen. Zondag is de Amerikaanse acteur overlei ihinees. VPRO: 21.00 Musica exoti- 76-jarige leeftijd. extra. 23.00-24.00 Het parad,,s wenwekkend dat massaal om advies Raymond Burr heeft een lijvige staat van dienst. Hij verscheen in ruim negentig speelfilms (waaronder 'A Place in the Sun' en Alfred Hitchcock's 'Rear Window'), tweehonderd toneel stukken en vijfduizend radiopro gramma's. Opvallend aan de weg timmerde hij tussen 1957 tot 1966 als Perry Mason, de vrijwel altijd zegevierende advocaat uit de boéken van Erie Stanley Gardner. Met deze rol won hij nog meer: twee Emmy Awards. Daarna bemoeide hij zich verder met recht en onrecht als detecti ve Ironside (1967-1975). In 1985 begon Perry Mason aan een tweede leven dankzij Burr. In april was hij present in Can nes tijdens de MIP-tv, de inter nationale beurs van tv-program- ma's, om een nieuwe Perry Mason te promoten, de 25e: 'The Case of the Telltale Talk Show Host'. Stilzitten was Burr vreemd. „Ik krijg rillingen bij het denken aan niksen", zei hij in Cannes. „Een van de komende zes afleveringen wordt in Rus land opgenomen. Daar kijk ik naar uit." Zo was hij ook be nieuwd naar de reacties op het net geproduceerde 'The return of Ironside'. Raymond Burr vocht de laatste jaren tegen kanker, die hij zijn werklust niet liet afremmen. In februari onderging hij een in grijpende operatie, waarbij een nier werd weggehaald. Uiteinde lijk overleed hij in zijn slaap aan leverkanker op zijn ranch in Ca- lifornië. De laatste weken was Burr aan een rolstoel gekluis terd. Zo vloeiden fictie en reali teit even in elkaar over. Want populair werd de corpulente Burr in Nederland ook als de goedmoedige Robert T. Ironside, die zich in een rolstoel voortbe woog. Postzakken In het verlengde van advocaat Mason en detective Ironside kroop Burr in de huid van ver teller in 'Trial by jury'. Aan zijn rollen ontleende hij een grote populariteit. Hij acteerde der mate overtuigend en vertrou- FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sliver. 20 u. Hot Shots 2. 20 u. Indecent Proposal. 20 u. The fugitive. 20 u. Fixing the shadow. GOES -Grand Theater kreeg hij tal van uitnodi ge krant in Brabant. 7.55 Weerman om als gastspreker op te op scholen. „Ik ben dat ik iemand speel diegei mensen", zocht hij in een verklaring. Hij keekb Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. op van de postzakken vd ven die in het werden bezorgd. „Als doktersrol zou spelen, t mij brieven sturen raad." 1.03 Brabants nieuws. 11.07 Van larte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder'. 13.07 Brabants leuws. 13.10 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 luziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 en 16.03 M, was zich ervan bewust kers in hem een ideale ac zagen. „Vaak vragen mei of ik geen jurist had willes Beuren (M/V) jen N' 'sche«,cradiÖJRÖS: 19.04 Interak- 04 Klantenservice. VOO: 1 Soortradio. NOS: 23.07 Met 2', J OP morgen. VARA: 0.04 For record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 icbtendbumeur ■"A^ur^ieuws. AVRO: 7.04 i nar in the morning. 9.04 Arbeids- muien op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 Keg van Hilversum. EO: 14.04 r den greep. 15.04 Formule 2. tele mensen. VPRO: 18.04 Ek- ontaai AVRO: 19.04 Ander- it, veren. 20.04 Album. 22.04 Li ght 23.04-24.00 De Skymasters [Trophy 1993 1 RADIO 3 'heel uur Nieuws. AKN: 6.02 t „a.*ast-club. 9.04 Arbeidsvitami- 6r1104 Baas van de dag. VARA: üiiu Denk aan Henk. 14.04 Carola. BW 15 94 Popsjop (I en III. VOO: F, 04 Rinkeldekinkel. NOS. 18.04 De Ivnndspits. EO: 19.04 Spoor 7. B 2004Forza. VPRO: 21.04 Villa fa TROS' 0.04 TRÖS Nachtwacht. PpR0: 202 Zone. AKN: 4.02-6.00 jyjama FM I RADIO 4 inrn7 00 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Luws TROS: 7.02 Een goede mor- £L met Bjmrn Blakstad. 9.00 Mu- bipk voor miljoenen. 11.00 Ochtend- Enncert I. Radio Filharm. Ork. met fci=no. 12.30 Ochtendconcert II. Lane Rodrigues, piano. 13.04 De Elassieke top 10 en nieuwe klassie ke cd's. 14.00 Middagconcert. InCRV 16.00 De Nederlanden. 17.00 Loer des Heilskwartier. 17.20 Mu- Ljek in vrije tijd. 18.04 Geloven in Jmuziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00 Klassiek in vogelvlucht. 20.02 Rvondconcert. EO: 22.30 Orgelbe- ISDeling 23.00 De oratoria van G.F. Woel. 23.30-24.00 Songs of Praise RADIO 5 Ik heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: '45-6.50 Mededelingenrubriek met jtgebreid weerbericht en jcheepsvaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke loorda in gesprek; 9.45 Instituut ichreuders; 10.02 Ontmoetingen in de natuur met Gied Jaspars; 10.42 )e jazz van Pete Felleman; 11.02 scha; 12.02 De omgekeerde we reld, 12.50 Het Niek Stein-archief; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages 'assanten; 15.02 Boeken; 16.02 Ste nen des aanstoots; 16.20 Kunst clips. NOS: 17.10 Radio UIT. KRO/ ikk: 18.02 Tot uw dienst. EO: 19.00 (Vaar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het furks. 19.50 Nieuws en actualitei- en in het Marokkaans en Berbers. OMROEP BRABANT INP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra- lants nieuws en actualiteiten. 7.45 Johan Verschuuren. 8.07 Brabants tieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra- e. 8.32 Brabants nieuws, actualitei- en en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Burr, die ooit rechten stub Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord. 17.05 Brabants nieuws en actuali- eiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om U5 Het weer in de provincie. 7.32 legionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De lag van... 7.45 overzicht ochtend- )laden. 7.50 agendatip en agenda. 108 Landelijke en internationale actualiteitn Radio 1. 12.05 Nieuws den. Nee, zeg ik dan, ik bi JNP-nieuws: Zie Radio 1 °1 lUtOIIIAIC on er al moeilijk genoeg T 1 weel III Ut# }JI U VIIIGlt*. .O/L acteur te Zijn. UOOa w Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De •ment bieden, dat streven. „Wat je ter, advocaat of cowboy, i kijkers proberen persooi»en actualiteiten,'mét om" 12.15"liet boeien." weer ln de provincie. 12.32 Regio naal nieuwsoverzicht. 12.35 Ge sprek van de week.12.55-13.00 De agenda. 16.03 Gefeliciteerd! 17.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 Het weer in de provincie. 732 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeer- 17.55-18.00 De agenda Eilandje In zijn privéleven weinig fortuin. Zijn eerste kwam om bij een vliegt» luk, zijn tweede huwelijk! op een scheiding en di vrouw stierf aan kanker, jaren nadat zijn enige» 10-jarige leeftijd overl# leukemie. Inspiratie putte hij uit groeit en bloeit', uit telen en fokken. Dat df met kippen, konijnen, g» orchideeën, kokosnoten ff pen. Hij kocht voor dollar het dunbevolkte t Naitaumba in de Stille waar hij zich één wil® met de eenzaamheid Dat hij zich inzette voor i dicapte kinderen en wereld dertig pl heeft die hij frequent was een vrij onbekende de acteur. Zijn enorme oeuvre zei Burr op de tv-beu® me vraagt wat ik het liefste heb gedaan, dat nog niet gedaan. De van mijn leven weet ik» schien pas." 20 u. Indecent Pro VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. The fugitive. - Alhambra 2 20 u. Sliver. - Alhambra 3 20 u. Guilty as sin. - Alhambra 4 20 u. Untamed heart- i^i'lwerihdithuiri- I! l'W.not moeituker rh i! u m tm aitteschike- nu is m L.„#ct Dit spéélt hu, Uiskt\ Ver feet met uit hu met lerom uitricht Den Haag (anp) - GroenLinks en haar Vlaamse zusterpartij pleiten voor de invoering van een gezamenlijk ^aams*|fj] cultureel televisienet. NOS en BRT moeten in samenwC" voor de programmering van dit net. c0.pif Deze nationale omroepen werken al geregeld samen 1» t ties. Een permanente voorziening zou de culturele sa tussen Vlaanderen en Nederland echter krachtiger stri1 nen beide partijen. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18