Doodgezwegen witte plekken Medische ethiek: Artsen zijn de nieuwe poortwachters geworden MODE visie i INSTEM Huidziekte vitiligo door Michael Jackson in de belangstelling Beef palava Supervrouwen en het grote geld DE STEM CONSUMENT RUBRIEK WIJZER MAANDAG 13 SEPTEMBER 1993 Megaster Michael Jackson heeft de 'lande lijke vereniging voor viti ligo patiënten' onbewust een dienst bewezen. Deze groeide in korte tijd van 600 naar 1000 leden. In een tv-interview met Op rah Winfrey had Jackson gezegd te lijden aan een pigmentstoornis. Een tot dan toe vrijwel doodge zwegen Nederlandse club van patiënten werd daar door plotseling nieuws. Zelfs Sonja kon er niet meer omheen. Door Frits Stommels „Het is wel even schrikken als je van het ene op het andere mo- ment niets meer ziet. Ik was op vakantie in Zuid-Frankrijk, toen plotseling mijn ogen niet meer open wilden. Ze zaten finaal dicht en ik kon geen beweging meer in mijn oogleden krijgen. Het was een eng gevoel, het was net of ze aan elkaar vast zaten geplakt. Ze hebben me naar een dokter gebracht en daarna is het langzamerhand gelukt om door een paar smalle spleetjes te kij ken. Zo heb ik nog wat aan mijn vakantie gehad." Marion Janssen van de patiën tenvereniging die plotseling in de belangstelling is komen staan, zegt te hopen niet vaak zo'n 1 ervaring mee te hoeven te ma ken. Ze heeft ervan geleerd om nog voorzichtiger te zijn met het i ijlootstellen van haar lichaam aan de zon. Ze is niet de enige. Zo'n 150.000 Nederlanders, evenveel vrouwen als mannen, j lijden aan de huidziekte met de deftige naam vitiligo. "Schrale troost Voor sommigen is het al jaren geleden begonnen, zoals voor Marion Janssen, moeder van kinderen van een en twee jaar, uit Tilburg. „Ik ging toen ik twaalf was voor het eerst met mijn vlekken naar de huisarts," vertelt ze. „Die wist er niets mee- aan te vangen en hij stuurde me door naar de specialist. Vitiligo zei hij en hij sloeg meteen mijn hoop de bodem in met de mede deling dat er eigenlijk niets te doen was aan de aandoening. Zo „-denken ze er in Den Haag ook over, want staatssecretaris Si mons heeft deze ingedeeld bij de chronische ziekten. Die witte vlekken ontstaan door het ver dwijnen van pigmentcellen, hoe dat in zijn werk gaat is niet bekend. Eén ding moeten we goed in de gaten houden, het is geen besmettelijke ziekte." Het is voor mensen als Marion Vitiligopatiënt Marion Janssen, met goede make-up is van de ziekte niets te bespeuren. Janssen echter maar een schrale troost. Met blote armen wande len of fietsen is er in het alge meen niet bij, omdat de zon noodzaakt tot het inpakken van de huid, tenzij een zwaar zonwe rend middel in de strijd wordt geworpen. „Toch laat ik me niet zo vlug afschrikken en dus zie je me ook als de zon schijnt zonder mouwen lopen. Maar er zijn een boel mensen, die het veel erger hebben dan ik en helemaal wit zijn en die moeten heel voorzich tig zijn. Anders verbranden ze levend. Dat gaat echt tot brand blaren toe." Opvallend Marion Janssen, voor wie de meest in het oog springende plekken op haar voorhoofd en rond de ogen zitten, is elke dag een kwartier tot twintig minuten bezig met camouflage-activitei ten. Zo ook nu. Ze heeft vooraf gewaarschuwd dat we geen witte plek zouden zien. Want ook al zegt ze over haar schaamte heen te zijn, toch komt ze er eerlijk voor uit geen stap óp straat te zetten zonder camouflage. Dat geldt ook voor in huis. „Als ik ooit zonder iets op aan de voordeur kom wordt me on middellijk gevraagd of ik soms ziek ben. Dat is dus vanwege die bleke kleur. Want in het gezicht, dat valt zo op dat sommige men sen er dagelijks veel tijd aan besteden om een natuurlijke kleur te krijgen. Ik ken een meis je dat er elke dag minstens een uur mee bezig is om zich te camoufleren. Voor geen geld van de wereld wil je er mee te koop lopen." Toch zegt Marion Janssen er psychisch niets aan over te heb ben gehouden. „Natuurlijk werd ik er destijds op school mee gepest, maar dan peste ik terug. En later toen ik mijn man leerde kennen was het ook niet zo'n punt, want die kennismaking vond plaats op een moment dat ik geen make-up op had. Dus echt nieuw was het voor hem niet." Maar getuige de>telefoon- tjes die ze krijgt van leden van de patiëntenvereniging heeft niet iedereen het er even gemakkelijk mee. „Ik krijg soms huilende mensen aan de lijn", zegt ze, „mensen die er een minderwaar digheidscomplex aan hebben overgehouden of van wie het huwelijk is stukgegaan." Kapot huwelijk Ze vertelt van een vrouw, die pas na haar trouwen vitiligo kreeg. FOTO JAN STADS „Haar man zat in zaken en moest vanuit die functie nogal eens naar lunches. Daar wilde hij pronken met een vrouw, maar hij vond dat met zijn vrouw moeilijk en daarom was hij maar van haar gescheiden. Een ander verhaal betrof een moeder met een kindje van vier jaar dat de andere kinderen op school links lieten liggen. Zij vertelde dat ze de schooljuf frouw om opheldering had ge vraagd. Die had tegen haar ge zegd het heel normaal te vinden dat kinderen liever een gaaf kind zien dan een kind met witte plekken. Op de vraag van de moeder of ze daar verandering in wilde brengen had ze gezegd daar geen aanleiding voor te zien. Ook heb ik een huilende man aan de telefoon gekregen, die vanwege witte plekken op zijn geslachtsorgaan geen relatie durfde aan te gaan." Ook voor Marion Janssen is het niet zo dat de aandoening haar geestelijk helemaal niets meer doet. „Je hoort wel zeggen dat de aandoening familiair zou zijn. Maar bij ons in de familie heeft niemand het en ook mijn twee kinderen van een en twee jaar hebben er geen last van. Als ik eerlijk moet zijn ben ik toch wel eens bang dat mijn kinderen het zullen krijgen. Dat hoeft hele maal niet het geval te zijn, maar het kan wel. Soms zelfs op latere leeftijd nog. Want ofschoon de aandoening meestal voor het twintigste jaar wordt geconsta teerd, ken ik een vrouw die het pas op 64-jarige leeftijd heeft gekregen. Waar ik soms ook bang voor ben is dat bij het stoten van je arm of been een witte plek achterblijft. Het is voor mij steeds weer een verras sing hoe de plek des aanstoots er uit zal gaan zien." Extra moeite Al weer wat jaren geleden heeft Marion Janssen extra moeite ge daan om van deze pigmentziekte af te komen. „Het was op mijn zestiende en ik ben toen op ad vies van een huidarts de plekken gaan bewerken met corticoste- roïden, een hormooncrème, waarvan gezegd werd dat ze bleek te helpen. Ik heb die een half jaar gebruikt en er geen voor- of nadeel van ondervon den. Maar omdat het spul via een alsmaar dunner wordende huid in de bloedbaan terecht kan komen lijkt het niet ongevaar lijk. Bij kinderen zou het goed helpen, als je er vroeg bij bent, maar ik weet niet of ik het mijn kinderen wel zou geven." Momenteel gebruikt zij als ca mouflage dagelijks niet meer dan een crème (Dermacolor), die zij met poeder fixeert, en daar de make-up overheen zet. Veel hoeft het niet te kosten. Marjon Janssen noemt een bedrag van 125 gulden per jaar. De plekken op haar lichaam hebben de grootte van een kwartje en ver huizen van tijd tot tijd. „Zo heb ik er op mijn elleboog plekken bijgekregen en zijn de plekken op mijn knie kleiner geworden. Op mijn voeten had ik ze eerder dan op mijn handen en het op vallende bij mij was dat ik er links overal minder heb dan rechts. Wat verder opvalt is de symmetrie. Als ik een witte plek op mijn rechtervoet heb dan heb ik er bijna altijd op dezelfde plaats ook een op de linkervoet." Landelijke Vereniging voor Vitiligo Patiënten, postbus 2121, 2301 CC Leiden. Marion Janssen tel. 013-711714. Medische ethiek bestond vroe ger eigenlijk niet. Tot pakweg 1975 kregen medische studen ten er niet eens les in. Aan het eind van hun studie kregen ze het zogeheten 'Blauwe Boekje' uitgereikt en de door niemand gelezen in houd laat zich in een paar re gels samenvatten. De arts dien de zich in te spannen voor het welzijn van zijn patiënt, mocht geen dodelijk middel voor schrijven, niet uit de school klappen, geen abortus opwek ken, en, niet te vergeten, geen patiënten van zijn collega's af pikken. Zolang de dokter zich daaraan hield kwam hij niet gauw in medisch-ethische moei lijkheden. Uit deze betrekkelijke ethische onschuld zijn de dokters in de jaren '80 met een schok ont waakt. Artsen hebben altijd al aan de Poorten des Levens ge staan, de poorten van leven en dood. De oude ethiek - geen dodelijke middelen voorschrij ven, geen abortus opwekken - verbood hen onomwonden die poorten zelf open of dicht te maken. Dat nu is drastisch veranderd. Artsen zijn poortwachters ge worden, zij moeten steeds meer beslissen wie er wel en wie niet door die poorten mag. Wat nog geen vijftien jaar strikt was ver boden - abortus, hulp bij zelf doding, het doden van onvol komen kinderen, euthanasie - mag nu wel. Bovendien lijkt de snel toenemende medische High Tech met elke medische oplossing ook een ethisch pro bleem te creëren, waarbij de dokter dan moet kiezen voor het minste kwaad. Om één mongooltje op te sporen moet men 999 vruchtwaterpuncties uitvoeren met als gevolg dat misschien wel tien vrouwen met een gezond kind een mis kraam krijgen. Kan dat? Dat kan, maar mag het ook? Daarbij zijn medische hoog standjes zo peperduur gewor den en daarom zo schaars dat men ze niet meer aan iedereen kan aanbieden. Er zal dus ge kozen moeten worden. Dat roept het spook op van de medische selectie, de keuze wie wel en wie niet in leven mag blijven. Wie mag die ene plaats op de Intensive-Care bezetten? Die jonge moeder met zes kin deren of toch maar die ernstig zieke bejaarde? Er is geen me disch vak te verzinnen of het zit tot aan zijn nek in de ethische problemen. Dat was vroeger geheel anders. Men kon toen nog niet zo veel, en als men het wel kon dan was het gewoon verboden. De kerk bewaakte toen nog heel streng de ethische grenzen en 'als Rome sprak dan was de zaak afgedaan.' Maar nu de stem Gods op steeds meer dove oren valt, wie zal nu bepalen wat goed is of slecht? De wet? Artsen zijn poortwachters geworden, zij moeten steeds meer beslissen wie er wel en wie niet door die poorten mag. FOTO DE STEM JOHAN VAN GUFSP Die volgt op afstand wat de samenleving er van denkt en is bovendien zo rekbaar als elas tiek: euthanasie is bij wet ver boden maar mag wel, net als hulp bij zelfmoord. Nu God voor steeds meer men sen dood is, moeten we zelf bedenken wat het verschil is tussen goed en kwaad - en dat moeizame denken hebben we steeds meer uitbesteed 'aan de ethici. Dat zijn mannen of vrouwen, meestal theoloog of filosoof, die speciaal hebben doorgeleerd in het verschil tus sen goed en kwaad. Een groeisector die blijkbaar aan een grote behoefte voldoet, want er is tegenwoordig geen medische faculteit, bedrijf of overheidssector te vinden, die niet een 'huisethicus' in dienst heeft. Maar als je er probeert achter te komen waarop pre cies hun ethische expertise is gebaseerd, dan lijkt het wel of je een hallucinerend gekken huis binnenstapt. Na tweedui zend jaar filosofische twist kun je over de belangrijkste ethische kwesties - alsof het vak pas gisteren is uitgevonden - nog steeds zus of zo denken. Het grote probleem is waar we, als we niet in God geloven, precies onze ideeen over goed/ en kwaad vandaan halen. Daar is van alles voor verzonnen: een aangeboren moreel gevoel, de noodzaak voor spelregels in on ze maatschappij (want zonder die regels dondert de maat schappij in elkaar), goede smaak, eeuwige waarden en wat al niet, maar wat ons goed van kwaad laat onderscheiden weet men niet. De ethiek levert blijkbaar geen absolute maatstaf waar je goed en kwaad aan zou kunnen af meten. Die pretentie hebben de meeste ethici dan ook niet. Het verst gaan de zogeheten 'ethisch relativisten' die van mening zijn dat goed en kwaad slechts relatieve begrippen zijn. Wat vandaag verkeerd is kan morgen goed zijn. Van deze school is op dit mo ment de Amerikaanse filosoof Richard Rorty de belangrijkste vaandeldrager. Ethiek is vooral emotie, aldus Rorty, waar je eigenlijk nauwelijks over kunt redeneren. „Ik denk niet dat er buiten ons duidelijke morele waarheden bestaan," zegt hij, en, „Er is geen enkele objectie ve reden te verzinnen waarom je menslievendheid zou moeten verkiezen boven bijvoorbeeld marteling." Er zijn geen abso lute waarden, we maken die waarden zelf. En als we veran deren verandert vanzelf ook de ethische norm. Wat kunnen ethici dan wel? Het zijn, daarover zijn de mees ten het over eens, geen autori teiten inzake goed en kwaad. Ze kunnen wel, en daar zijn de meesten het ook over eens, het morele mijnenveld verkennen. Normen en waarden aan het licht brengen die anders ver borgen zouden blijven. Een moeizaam bedrijf. „Het is als schaatsen," zegt de ethicus Kui- tert, „Je scharrelt met het ene been en trekt het andere bij en Door Jan Paalman hoopt toch verder te komen." Maar ondanks die bescheiden heid is er geen medisch onder werp onder de zon, of er komt wel een ethicus aan te pas. Waar halen ze die pretentie vandaan? Precies. In een geruchtmakende rede beweerde de Maastrichtse filo soof Gerard de Vries dat in een volwassen democratie geen be hoefte is aan specifieke ethische deskundigheid. „De deskundigheid die de ethicus claimt leidt tot verschraling van het publieke debat." Ethici gaan volstrekt voorbij aan de drama's die zich in de ziekenhuizen afspelen en aan de felle emoties die deze dra ma's oproepen. Ze beperken zich, met de Rede als leidraad, tot het in kaart brengen van rechten, plichten en conflicten tussen belangen en puren daar regeltjes uit. Dat verklaart hun steeds grotere invloed. Want hun taal sluit naadloos aan bij taal en denken van ambtenaren en bedrijfsleven, en ook aan de wens van dokters die eindelijk willen weten 'waar ze aan toe zijn'. Er wordt een oplossing gesuggereerd waar geen oplos sing is, want menselijke trage dies laten zich niet in een sys teempje vatten. Over die rede van De Vries kun je zus of zo denken, en er werd dus ook prompt zus of zo over gedacht, maar een mijl paal was het wel. Niet eens vanwege zijn kritiek op de me dische ethiek, want die arme ethici kun je ook niet kwalijk nemen dat ze geen antwoord hebben op een schier onoplos baar probleem. Maar vooral omdat de ethiek, na zich overal mee bemoeid te hebben, nu ook eens publiekelijk over zich zelf nadacht. Het zou ons kun nen leren dat we het moeizame ethische denken niet aan des kundigen kunnen uitbesteden. Door Marijke Prins De keuken van het Afrikaanse continent, behalve Noord-% is in Nederland terra incognita. In Amsterdam is onlang Afrikaans restaurant geopend, een witte olifant in Cu|j, Nederland. In Nederland wonen volgens mijn statistisch, boek ruim vierduizend Ghanezen (wie weet waar het land],, veelal vluchtelingen. Uit Ghana Beef Palava, gestoofd rundvt met spinazie en okra. Palava betekent niet alleen een uiw. de discussie (om niets), maar ook een mengsel van groenten j een uitgesproken smaak; het woord komt uit het Portugees herinnert aan de tijd dat de Portugezen een prominent speelden in Afrika en Azië. Voor drie tot vier personen Voorbereidngstijd: 10 minuten Kooktijd: ruim twee uur 500 gram niet-magere runderlappen 250 gram gewassen en fijngehakte spinazie 150 gram okra's, in dikke plakken gesneden 1 afgestreken theelepel cayennepeper 3 eetlepels olie peper naar smaak 1 bouillonblokje sap van een halve citroen Snij het vlees in grote dobbelstenen, zet het op met een liter water, het bouillonblokje en eventueel een wortel, eend een laurierblaadje. Breng het geheel aan de kook en 1 vlees ruim twee uur rustig trekken (het moet mals zijn). Voeg de spinazie en de okra toe en laat de groenten vijf minuii meekoken. Voeg dan de olie toe, de cayennepeper, eventueel, wat zout en de citroensap en laat de schotel nog enkele JitTurkije' rustig doorstoven. Opdienen met gekookte rijst en eventueel? stukken komkommer of geraspte wortel met citroensap ent', aangemaakt. 7.30, 8.30, 12.30, -lk„h ?B10 17.30, 18.30 en 06.30 li NCRV 7.07 Hier en Nu N'!cVïn 1145 Kerkelijke actualitei ten- 2 07 Tijdsein. V00:14.05 „«radio EO: 19 04 Tijdsein pu- N,'eï 20 04 T idsem. VOO: 22.04 Ver- l sportradio. NOS: 23.07 Met hot oog OP mor9en KR0J 01Da" Okies 1.02-7.00 Niemandsland RA„Pu'u°r Nieuws. TROS: 7.04 De Soulshow. 9.04 TROS Gouden 2 04 50 pop of een envelop, ïffi Dennie Christian draait op „k 15 04 Nederlands fabri- met om 15.04 Nederlandse rfipstenparade; 16.04 Nederlands fi EO: 17.04 Alle mensen, ffin- 18.04 Ekkel horizontaal. ff 19.04 CD box. 21.04 Water en vuur. 23 04-24.00 Late date I IA1?'ui"3 Nieuws' AKN: 6.02 oLkfast-club. 9.04 Arbeidsvitami ne 1104 Baas van de dag. VARA: Sm Denk aan Henk. 14.04 Carola. aKN 15 04 Popsjop 11 en II). VOO: fiMRinkeldekinkel. NOS: 18.04 De 1 ündcDits EO. 19.04 Spoor 7. aVRO 20 04 Forza. VPRO: 21.04 Villa es TROS 0.04 Nachtwacht. VPRO: f02 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama RADIO 4 R, 7 00 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Euvis. KRÓ: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och- n concert. 13.04 Haydn en Koze- prh VPRO: 14.00 Middagconcert. Sefardische muz. 16.00 De Neder landen NOS: 17.00 Liefde op het eerste gehoor. 18.04 Ars musica. VPRO 19.00 De grote oversteek. NOS'20 02-24.00 Supplement Muz. Door Jetty Ferwerda Ze is de vrouw der vrouwen. Geen stereotype schoonheid. Sterk, intelligent en onafhan kelijk. Die supervrouw claimt elke cosmetica-fabrikant als doelgroep. Ze hebben zelfs een voorbeeld van haar, dat te zien is in glossy advertenties. 'Het gezicht'. Dat gezicht komt zelden in het nieuws, behalve als iets ge beurt dat niet strookt met het contract. Zoals de rel rond de blootfoto's van Claudia Schif- fer. Haar borsten sierden pro minent de covers van NOl en Bild en dat is nou juist wat haar werkgever Revlon niet wil. Het verstoort immers het beeld van supervrouw, al zul len sommige mannen daar an ders over denken. Cindy Crawford (Révlon) en Isabella Rossellini (Lancöme) zijn de bekendste gezichten, Claudia Schiffer inmiddels de beruchtste en Paulina Poriz- kova (Estée Lauder) de meest elegante. In hun kielzog vol gen Catherine Deneuve, Van essa Paradis, Nastasja Kinski en Lauren Hutton. Ze hoeft niet eens zo bekend te zijn. Het mega-contract dat wordt afgesloten tussen het gezicht en de fabrikant maakt haar wel tot een 'celebrity'. De salarissen zijn topgeheim, maar altijd hoog. In haar be gintijd (1973) schijnt Lauren Hutton voor haar werk voor Revlon het toen nog hoge be drag van zo'n 200.000 dollar te hebben gekregen. Niets verge leken bij de miljoenen die Claudia Schiffer en Cindy Crawford nu krijgen van de zelfde fabrikant. Maar Hutton was destijds nog een onbekend model, Crawford en Schiffer zijn inmiddels sterren. Dus voor Revlon is het graag of helemaal niet. Herkenbaarheid, daar draait het om. Het Amerikaanse Es tée Lauder ontdekte het effect dat een eigen gezicht op de verkoop kon hebben. Het be gon in 1962 als eerste cosmeti- ca-gigant met een model dat het merk in alle advertenties zou belichamen. De stoeipoe- zen die tot dan toe cosmetica- reclames siewten, waren compliment voor de vrom1 waren een illusie en Esti Lauder wilde dat doorbreie Phyllis Connors werd het» ste gezicht. Vrouwen, oud, herkenden iets van zié zelf in haar. De Estée Laié vrouw was menselijk, alt daags en toch elegant. Ine dels is Paulina Porizkovai zesde gezicht. Ook de huidige modellen spit ken tot de verbeelding, gens Lancöme zijn vrom niet jaloers op lini, maar wordt ze door to bewonderd om haar comfc tie van elegantie en indiïifc liteit en daarom willen zei haar lijken. Er blijkt zeifik hoefte te zijn aan een Isabelt fanclub. Revlon koos ra Claudia Schiffer, omdat zij schoonheid van de gentig is. Jong, fris, sens» en wereldwijs. De reïncamat van de jonge BB uit de jaie vijftig, die menig manneifc sneller doet kloppen. Niet alleen het salaris is kend, ook de inhoud van1 contract waarin de modelln geharnasd zijn. Soms iets door. De modellen welk altijd exclusief voor het mei ze mogen niet in verband den gebracht met produkta van concurrenten. Een loti van een modeshow werkt, Claudia Schiffer niet fotogr feren als ze bij voorbeeld in 1 weer is met een pot Nw Blootfoto's mogen ook it Het contract wordt altijd» een paar jaar afgesloten naar behoefte opnieuw ve lengd. De modellen wor«e| geclaimd voor zo'n veertig werkdagen per jaar. De tijd is voorbij dat mode! lichamelijke kenmerken ve-j doezelden voor de foto's, houdt Cindy Crawford moedervlek (inmiddels haar handelsmerk) en Lai Hutton het spleetje tussen tanden. De laatste - inmidc 50 - heeft zelfs een clausule" haar nieuwe contract met RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 645-6.50 Mededelingenrubriek met uitaebreïd weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 1008 AM 8 55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In qesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 Het voordeel van de twijfel. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. RVD' 17.45 Postbus 51 op 5. 17.55 Antilliaanse actualiteiten. NCRV: 1802 De wereld zingt Gods lof. 1849 Tekst en uitleg. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 1915 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei ten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). HV: 22 06 Het voordeel van de twijfel. VARA: 23.00-24.00 Van belang OMROEP BRABANT ANP-Nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.07 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boet en tuinder. 13.07 Brabants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen trale. 1332 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Brabant 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualitei ten en reacties van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.25 weekend-overzicht sport. 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht.. 7.40 de dag van... 7.45 overzicht ochtend bladen. 7.50 agendatip en agenda. 8.08 Landelijke en internationale actualiteiten Radio 1.12.05 Nieuws en actualiteiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regio- van cuiiLuirenuin «u naa, nieuwsoverzicht. 12.34 weg graaf die achter de schei® wies. 12.43 reportage, vraagge sprek. 12.55 de agenda. 16.03 sport- meneer. 17.05 Nieuws en actualitei ten met om 17.15 het weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachine •USKE VUISI vlon laten opnemen, dat 4 foto's niet geretoucheerd sj gen worden. Er is niets met haar leeftijd, vindt ze, lolbrothi'OJjullin uit êtf Cindy Crawford: inmiddels een ster.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 8