Vriendenclub op de weg Haagse Journalisten nog altijd vogelvrij in guerrilla-oorlog Bosnië [eeste jongere Portofoons -DE STEM- Politiepsycholoog Denkers lovend over rijgedrag van Nederlanders fieuw rapport van ®STEM 'redesakkoord DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Wereldparlement 'ogiiig bonden cao provincie te redden COM I bericht hebben beide leiders het niet c I PLO or.6!1 over de directe vredesonderhai IPelden bekend werden. Moslim-fund< I WorHor, Arafat als verrader met VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 Ie STEM Geen vrede op aarde zonder vrede tus sen de godsdien sten. De stelling is van de Zwitsers-Duitse theoloog Hans Küng, die zich de laatste jaren intens bezig houdt met de onderlinge relaties tussen de grote godsdiensten. De in terreligieuze dialoog moet de weg effenen voor godsdiensti ge vreedzaamheid, die op haar beurt de weg bereidt tot een algehele wereldvrede. De gedachte is allerminst nieuw. Honderd jaar geleden was men er ook al op geko men. Dat leidde toen tot de oprichting van het Parlement van de Wereldreligies. Dat parlement kwam honderd jaar geleden voor zijn eerste con ferentie bijeen in Chicago (VS). En honderd jaren gin gen voorbij, voordat het tot de tweede conferentie kwam. Die had vorige week plaats in hetzelfde Chicago. Meer dan zesduizend vertegenwoordi gers van 125 godsdienstige ge nootschappen en organisaties waren bij de opening present: bahaï's, boeddhisten, christe nen, confucianisten, hindoes, joden, moslims, sikhs en aan hangers van inheemse reli gies. Present bij de opening, ja, maar niet meer bij de sluiting. De lieve vrede hield het geen week uit. Het pleidooi van de voorzitter voor vrede in de wereld door eenheid en we derzijds respect was nauwe lijks verklonken, of het eerste tumult was een feit. Indiase vertegenwoordigers jouwden de sikhleider Gurmit Singh Aulakh, voorzitter van de Raad van Khalistan in Was hington, zo uit, dat hij zijn toespraak moest afbreken. De ordeverstoring begon toen de sikhleider wees op het lijden van de sikhgemeenschap en de naar zijn zeggen wijdver breide moord op sikhs in In dia. Zulke uitbarstingen bevorde ren een goede verstandhou ding natuurlijk niet. De orga nisatie riep de afgevaardigden dan ook dringend op om de harmonie te bewaren. Voor alle zekerheid waarschuwde ze hen ook dat onderbrekin gen niet langer zouden wor den getolereerd. De sikhlei der hield het trouwens niet op eigen houtje voortijdig voor gezien. Hij ging in op het verzoek van de organisatoren om zijn toespraak af te bre ken en zo hield men de situa tie op dat moment onder con trole. De vertegenwoordigers van de orthodoxe kerken gingen later een stap verder. Zij lie pen weg. Zij wensen niet lan ger samen te werken met pseudo-religieuze groeperin gen, aldus hun verklaring. De oosterse orthodoxen zijn blijkbaar vooral gekant tegen lieden die niet in god geloven. Daarmee bedoelen ze uiter aard hun eigen god. Ze willen eigenlijk niet verkeren in het gezelschap van aanhangers van inheemse religies die er in hun ogen heidense riten op na houden. Joodse aanwezigen verlieten de parlementszaal toen de Amerikaanse moslimleider Farrakhan aan het woord kwam. Indianenorganisaties protesteerden tegen misbruik van inheemse gebruiken door New Age en boeddhisten keerden zich tegen een voor stelling van god als schepper. De tweede conferentie in honderd jaar van het Parle ment van de Wereldreligies kan de wereld met andere woorden niet optimistisch stemmen. De religies blijken in een eeuw tijd niet erg ge vorderd te zijn op de weg van wederzijdse verdraagzaam heid en openheid. Het parlement geeft echter niet op. Het heeft een door Hans Küng opgestelde ge dragscode voor alle religies aanvaard. Daarin wordt de principiële gelijkwaardigheid van alle mensen benadrukt, agressie en haat in naam van het geloof veroordeeld, even als misbruik van de natuur, bewapening en elke discrimi natie. Het zou een wereldwij de ethiek moeten opleveren, gedragen door alle godsdien sten. En er zullen wel weer honderd jaar voorbij gaan.... KSIDW jd 1 De politie van Bredaheeft ontdekt waarom de mobiele eenheid niet ter plekke was toen 150 Rotterdamse supporters de eretribune voor de aanvang van NAC-Feyenoord bestormden. Deze Rotterdamse horde vindt het geinig om in stadions mensen van hun dure zitplaatsen te slaan. De vandalen konden hun gang gaan omdat de verbindingen niet deugden. Onvoldoende kanalen en achterlijk ouderwetse portofoons zijn de oorzaak van alle ellende. Je hoeft geen rechercheur te zijn om te ontdekken dat er gaten zitten in het verdedigings-hekwerk van de politie. Tussen de eerste waarschuwing en het uiteindelijke ingrijpen zat ruim twintig minuten verschil. Voldoende tijd voor de hoogste politiebaas om desnoods alle ME'ers persoonlijk naar de plek des onheils te te dirigeren. Zonderportofoon.(HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-37253, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact S06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 Al Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236394/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. Als de mens achter het stuur van een auto kruipt verandert hij in een beest, denken velen en zegt psycholoog Piet Vroon hardop. Dan komen oer- instincten boven en wordt het uitkijken voor de omgeving. Onzin, vindt psycholoog F. Denkers, werkzaam bij de Amsterdamse politie. Als je ziet hoe honderdduizenden elke dag weer in grote haast de weg opgaan en hoevelen dat er zonder kleerscheuren afbrengen, dan mag je je pet afnemen voor die weggebruiker. Dat er per jaar slechts 1400 doden vallen op de Nederlandse wegen, vindt hij een prestatie van formaat. iPolitiepsycholoog Frans Denkers: „Echt, in het verkeer doen mensen elkaar weinig vervelende dingen aan". foto de stem/dick de boer Door Vincent Ronnes ALS WE HET op het verjaar dagspartijtje eenmaal gehad hebben over de rentestand, het weer en wat geruzie in de familie biedt het verkeer ons ook nog wel gelegenheid om het gezeur nog even op peil te houden. Want wie heeft er niet weer iets verschrikkelijks meegemaakt op Üe weg? Nodig de Amsterdamse poli tiepsycholoog Frans Denkers niet uit voor dat feestje want hij zou dat gezellige gekanker danig verpesten. De psycholoog: „Je kunt zeggen: het verkeer is een klerezooi, het is een jungle, god noch gebod geldt er, de automobilist is een beest. Ik geloof daar helemaal niks van. Dan moet je het ver keer in zijn geheel bekijken. Dan moet je letten op alle handelin- _gen die er moeten, plaats vinden. Dan moet je kijken naar alles wat er goed gaat, niet naar wat er fout gaat, dan is dat buitenge woon. Wonderlijk zelfs." Denkers gaat door met het op een andere manier te bekijken. „De man die van hier naar Maastricht gaat met zijn auto moet onderweg wel honderddui zend beslissingen nemen. Hij moet afremmen, de snelheid van een ander inschatten, van rechts opletten, weer optrekken, rem men, ga maar door. Ik zeg je dat negenennegentig procent van zijn handelingen potentieel ge vaarlijke beslissingen zijn, waar bij de automobilist op zichzelf is aangewezen. Toch zie je dat dat buitengewoon goed gaat." Eenmaal in de ban van deze gedreven en kennelijk optimisti sche prater begin je te geloven dat alle verkeersborden en -lich ten in Nederland vandaag nog kunnen worden weggehaald. „Ik denk inderdaad dat er veel weg kunnen. En kijk nou maar eens wat er gebeurt als er op een kruispunt een verkeerslicht uit valt. Als je ziet wat de mensen dan plotseling allemaal zelf kun nen regelen." Want, zegt de Amsterdamse psy choloog, we moeten niet zozeer letten op de verkeersregels zelf maar naar het oorspronkelijke doel van die regels. „Op zichzelf vind ik het helemaal niet erg dat iemand door rood licht rijdt of dat hij zich niet houdt aan de verkeersregels. Zolang je maar de ander en zijn bezittingen res pecteert. Wat kan mij het sche len dat iemand honderdtien rijdt op een plaats waar maar tachtig mag. Maar misschien moet hij er ma'ar' zestig rijden omdat er een groepje schoolkinderen fietst dat nogal over de weg slingert. En ik vind dat een groepje schoolkin deren het recht heeft om een beetje te slingeren. Dat hoort bij de jeugd en daar moet de auto mobilist rekening mee houden." Geen borden dus? „Jawel, vaak is het wel handig. Gisteren reed ik door een straat in Hilversum die ik niet kende. Je kon er heel hard maar er speelden kinderen. Dan vind ik het wel handig als ze mij met zo'n bord waarschu wen." Borrelpraat Maar soms ook moet je je er niet te veel van aantrekken. „Het geeft je toch een beetje een bela chelijk gevoel als je midden in de nacht op een kaal kruispunt staat te wachten voor een rood verkeerslicht", zegt Denkers. En nou omgekeerd: daar waar de automobilist dingen doet die niet op een verkeersbord staan. „Mensen rijden op een snelweg en dimmen plotseling hun licht omdat ze in de verte een auto zien aankomen. Die tegenligger kennen ze niet en ze zullen die ook nooit meer ontmoeten. Maar toch dimmen we ons licht, eigen lijk merkwaardig want er is in geen velden of wegen politie te bekennen. Omdat we veel fat soenlijker zijn dan wordt gezegd, we zijn zelfs aardig voor elkaar." Maar mijnheer Denkers, is zo'n normaal gedrag, gewoon je fat soen houden en een beetje letten op je medeweggebruiker, is dat nou. iets om zo opgetogenjaver te doen? Denkers: „Ik ben op zich,daar ook niet zo opgetogen over, maar het is meer een reactie op al die borrelpraat en al die overdreven verhalen zoals je die op verjaar dagsfeestjes en overal hoort. Ie dereen heeft het maar over de verloedering van de maatschap pij, de verloedering in het ver keer. Piet Vroon ook, die schrijft de meest verschrikkelijke dingen met droge ogen op. Maar dan zeg ik: je kijkt niet goed." Worst Al jarenlang is psycholoog Den kers bezig met het onderwerp van de beïnvloeding van het rij gedrag. Het gedrag van mensen in het algemeen in openbare ge legenheden. Het gesprek komt daarom op het plan van het 1 'Als je kijkt naar alles wat er goed gaat in het verkeer, dan is dat buitengewoon. FOTO DE STEM/BEN SI Haagse openbaar vervoerbedrijf om scholieren te belonen (met een extra korting) als ze zich netjes zounden gedragen in de Haagse trammen. Denkers: „Dat is een onzalig plan, het toppunt van mechanis tisch denken:, als ik er hier iets in stop, komt het er daar zus en zo uit. Zo zit een mens niet in elkaar. Dat plan is gedoemd te mislukken en dat móet ook mis lukken. Nou houd ik ze een worst voor en dan moeten ze zich zo en zo gedragen. Maar houd er rekening mee dat een mens tot veel kwaad in staat is. Dus die worst moet steeds groter worden. Je begint met een worst maar op den duur heb je een hele slagerij nodig. Je raakt niet uit- beloond." Softie Tegenover de enorme verschillen tussen mensen in de dagelijkse omgang staat volgens Denkers hun gelijkwaardige positie in het verkeer. Okee, de een rijdt een BMW in de 7-serie, de ander doet het met een afgedankt Opel Corsaatje, maar dat zijn nog slechts verschillen in detail, vindt hij. „Uiteindelijk hebben ze allemaal hetzelfde belang, ze willen geen schade aan zichzelf of aan hun auto. Ik zou bijna willen zegen dat ze dan door hun gemeenschappelijke belang, een vriendenclubje worden. Echt, in het verkeer doen mensen elkaar Geinig vervelende dingen aan. Vergelijk het maar eens met wat voor lelijke dingen er gezegd en gedaan worden op het eerste het beste feestje." „Als je die jungle te lijf wilt gaan, moet je de nadruk leggen op deze dingen. Nou is het nog zo, dat verteld wordt hoeveel mensen zich niet aan de' maxi mum-snelheid houden. Met als gevolg dat iedereen die zich er wél aan houdt, zich een softie voelt. En je roept het idee op alsof niemand zich aan de regels houdt. Je moet langs de weg een bord zetten: vandaag heeft zestig procent zich aan de maximum snelheid gehouden. Dat moedigt aan." „Er wordt te vaak te veel nega tieve informatie gegeven." En hoe zit het met het wii drag van jongeren in keer? „Bij alle problemen in dei schappij worden jongeren I trokken. Dat wordt veel lef op kinderen afgewenteld, gaat altijd over kinderen, i ik vind het ee schandaal dat er zo owl jonge mens wordt gesprokeij Het valt toch niet te ontke dat er zeer vervelende zijn in het verkeer? „Watjtl doet, brokkemakers zullene| tijd blijven." En wat zeggen we tegen i der en moeder, broer, zus van een verkeersdode? „Iedere dode is er een te natuurlijk." „Als je er als familielid kijkt is dat heel anders, kijk naar het alge Dan zeg ik: gezien de dnikttj het verkeer met zich de overbelasting, is het in i tie één grote botsauto-ke Dan is het een prestatie formaat dat je met zijn slechts veertienhonderd hebt." Er wordt weer een journalist vermist in Bosnië. Ditmaal gaat het om de Belgische free-lance-fotograaf George Berghezan, die vier weken geleden voor het laatst is gezien in Sarajevo. Tot dusver zijn al 50 journalisten omgekomen in Bosnië, een veelvoud van het aantal pers-slachtoffers tijdens de oorlog in Vietnam. Door onze correspondent Harald Doornbos BERGHEZAN, die al voor de oorlog trouwde met een vrouw uit de Bosnische hoofdstad, lo geerde er bij familie van zijn echtgenote. Hij had het plan opgevat om met zijn auto van Sarajevo naar Belgrado in Ser vië te rijden. De tocht gaat dwars door de frontlinies, maar volgens Berghezan zou het risi co wel meevallen. Na zijn vertrek heeft niemand iets van Berghezan vernomen. Zijn ouders in Brussel hebben echter via via gehoord, dat hun zoon zich mogelijk ergens in Montenegro bevindt. Zeker we ten doen ze het niet. „We maken ons ernstige zorgen," zegt de vader van de vermiste fotograaf vanuit Brussel. „We weten ab soluut niet waar hij al die tijd uithangt. Hij heeft een oude auto en bijna geen geld. George moet geestelijk en lichamelijk aan het eind van zijn latijn zijn," aldus de bezorgde vader. Berghezan is zeker niet de eer ste journalist, die als vermist te boek staat in het voormalig Joe goslavië. Sinds november 1991 Franse VN-soldaten laden de kist met het lijk van een Britse journalist in een wagen. Hij was gedood bij gevechten op het vliegveld van Sarajevo. foto epa is er niets meer vernomen van de Kroatische journaliste Sisina Glavevic, nadat ze werd meege nomen door soldaten van het vroegere Joegoslavische leger in de buurt van Vukovar. Ook het lot van Ratko Milovic, corres pondent van het Servische blad Politika, is nog steeds onbe kend. Op 16 april van het vorig jaar werd hij voor zijn huis in het Bosnische Gorazde door moslimtroepen gearresteerd. Niemand gelooft dat hij nog in leven is. Tot nu toe zijn er maar liefst 50 journalisten omgekomen in 2,5 jaar oorlog in het voormalig Joegoslavië. Dat is evenveel als er VN-soldaten in het gebied zijn gesneuveld, en een veel voud van het aantal reporters dat omkwam tijdens de oorlog in Vietnam. Met name tijdens de eerste maanden van de gevechten vie len er veel slachtoffers onder journalisten. Voor velen was het de eerste oorlog die ze versloe gen en het was nog niet 'in' om kogelvrije vesten, helmen en ge pantserde auto's te gebruiken. De oorlog was in haar beginfase ook dermate onoverzichtelijk en chaotisch, dat journalisten een voudig voor vijandelijke troe pen werden aangezien of dom weg de pech hadden plotseling verzeild te raken in een gevecht. Inmiddels heeft bijna ieder land wel een journalist in het voor malig Joegoslavië verloren. De Bosnische radio en televisie heeft echter de meeste slachtof fers te betreuren. Reeds 12 jour- nalisten, cameramannen, tolken en chauffeurs werden gedood. Ook de in Sarajevo gevestigde krant Oslobodenje zag haar re dactie uitgedund worden met vijf journalilsten; allen ver moord door Servische sluip schutters of granaten. Afgezien van Bosnische journa listen, hebben verslaggevers uit landen als Duitsland, Rusland en Turkije het extra moeilijk. Omdat Duitsland door met na me de Serviërs wordt be schouwd als de grote bondge noot van Kroatië, worden Duit se journalisten vaak zeer vijan dig en hardhandig behandeld door Servische militairen. Rus sische journalisten worden op hun beurt door de Kroaten ge zien als 'spionnen van de Ser viërs', omdat ze net als de Ser viërs christelijk-orthodox zijn. Turkse journalisten hebben het echter het lastigst. Zij worden door Serviërs en Kroaten zon dermeer gezien als 'mujahedins', islamitische strij ders, die de moslims helpen. Een Turkse journalist van de krant Hurijet moest onlangs zijn verblijf in Sarajevo met een maand verlengen, omdat de Serviërs geen toestemming wil den geven voor zijn vertrek. Twee maanden geleden werd er nog in Sarajevo een Turkse journalist doodgeschoten, die bezig was zijn eerste oorlog te coveren. Hij was 20 jaar oud. Maar journalisten in het voor malig Joegoslavië worden niet alleen fysiek bestookt, ze wor den ook dagelijks gebombar deerd met informatie die moet aantonen hoe slecht de vijand is. Bosnische Kroaten verstrek ken in het perscentrum in Gru- de vol enthousiasme 'geheime moslimberichten', die volgens de Kroaten onderschept zijn van een moslimbasis in Travnik. In het gekopieerde pamflet staat te lezen hoe een mi commandant opdracht geeft '3 de naam van Allah alle Kroat:- sche vrouwen en kinderen centraal-Bosnië te vermoord® De Bosnische Kroaten verzeke ren dat het hier aan authcröj document betreft, al kunnend die middag het origineel vinden. „Een volgende keer| misschien," zeggen ze. De moslims zijn geen haar ter. Wanneer perswoordvo® ders van het door moslims F domineerde Bosnische leger kans krijgen, schilderen zeie®J re Kroaat af als een gewei®' dige Ustasha, die Mein JM van Hitier op zijn nachtkas? heeft liggen. „Kroaten zijn eenmaal fascisten," aldus woordvoerder in Sarajevo. Deze week is het tusse Bosnische Kroaten ei een propagandaslag over de wijze waarop gevaw nen in detentiekampen won behandeld. „In Mostar S maar liefst 8000 rnosli® B propt in een voormalig heiiK r terfabriek," zei de Bosnia^ gering. Het Rode Kruis inmiddels meegedeeld om 1900 gevangenen gaat- De. Kroaten konden natuw l «sterdam (anp) - Het merendeel l de jongeren tussen 20 en 24 jaar y „rocent) vindt dat er in Neder- Jgeen ruimte is voor méér bui- ilanders. L jS hun interesse in de politiek de Wonen twee jaar afgenomen. It blijkt uit het onderzoek 'Jongeren h' dat gisteren in Amsterdam is gepre steerd. Het onderzoek is een twee- Arliikse steekproef waaraan dit keet 105 kinderen en jongeren tussen de 6 |24 jaar hebben meegedaan. fet vermeende ruimtegebrek heeft vol- de onderzoekers niets te maken niet achterblijven en beschul- met de tegenove heid van 24 jarig een bed: van 12 procent. In de oui 'leuk' Turks ei komen, jongeren king van Het Twe zitter WVC, h plaar v, genomer 'een dreigings concept van de Dat had, zei gewerkt. Inzet voor de 'blau\ van aanstorm; en aanhoudi steeds met hi menigte joege rend. Het merendee monstranten, ring met demi niet wat de pt de. „Uiteind meestal de goi stranten die di n onze verslaggever Jen Haag- De Haagse politie heeft de j Iratie van 8 mei niet goed aangepakt htaardde in een gewelddadige confron lag' bij de Kneuterdijk) is voor een bel iijten aan de politie. Immers, 'verschilk L van de politie werkten escalatie in de it zijn de voornaamste conclu des van het Crisis Onderzoek lam (COT) van de Leidse en Jotterdamse universiteiten, lp verzoek van de Haagse bur- Temeester, politiechef en officier Jan justitie deed het COT een ïgen onderzoek naar de aanpak ■oor de Haagse politie van de ingerendemonstratie op 8 mei. bie was verkeerd, concluderen Ie wetenschappelijke deskundi gen in conflictbeheersing, rellen In bestuurlijk optreden ronduit. Het gisteren in aanwezigheid Fan burgemeester, politie en jus- Itie gepresenteerde rapport was Jiog vernietigender voor de poli tie dan dat van de Nationale Ombudsman, dat woensdag Ipenbaar werd gemaakt. be Ombudsman noemde, naast ten waslijst met kritiek, de forse nzet van politie en het opstellen jan een 'blauwe muur' van de Mobiele Eenheid in vol tenue 'op lich niet onjuist'. Het ME-optre- Ben was, vond hij, 'in grote lij- pen juist'. Blauwe muur' .let COT-rapport gaat veel ver per. Prof. dr. Rosenthal (hoogle- aar bestuurskunde) sprak over pen Haag (anp) - De ambtena- nbonden zijn bereid .de onder- [andelingen over de nieuwe pro- ncie-cao te heropenen. Ze heb- ien hiertoe na een bijeenkomst het kaderleden een nieuw voor- [tel aan de werkgevers gedaan. Pat bod komt volgens de bonden jors tegemoet aan het eindbod fan de werkgevers, waarop het Iverleg eerder vastliep. Maar piet ver genoeg, lieten de werk levers in een eerste reactie we ten ^bvaKabo, CFO, Novon en CM- zijn bereid genoegen te ne- Mn met de loonruimte die de „evers als laatste bod op [tafel leggen, maar willen een [andere looptijd. Het rapport onduidelijke, voering en 'gezag-op-afst Haag wordt ti overgelaten, de korpschef justitie hadde moeten komer Slechte im Tijdens de p burgemeester hij tijdens niet bereikba bij het NOS- levisiebeelder het jongerenj gelopen was, ge confrontat Volgens het Haagse polit: ten om het sl werken, de ir ge demonstr. zijn en van I stad te make,:- ties op ordel wijze kunnen D66-kamerlii drong gistere reactie van i nenlandse komst van d reactie kan i gingen wordi Kohnstamm Kamer het d donderdaga\ zien die mid meenteraad tiek bespreel |'N HET LICHT van de reeks turbulente get 'Qelopen jaren is het begrip 'historisch' enic ie ontwaarding geldt niet voor de sense JIPloT'^ van 'sraa' en de Palestiinse IÜa„ani.da9 za' ln het Witte Huis in Washingtc ïzpifh akkoord tussen Israël en de P lE»n uUr ln de bezette Gazastrook en in J Lo Pebeurtenis waar een maand geleder De ,Rdurven houden. Iheeflt d waarmee de verzoening tussen lin h a 9esPee'd, verhoudt zich niet tot de loffir'6-! 9e'°Pen iaren z'in 9eboekt met bffip;xi H jaren zijn geuueiu mei v aen ^vredesor|derhandelingen. Er werden kt, maar die waren nauwelijks wa iantreden van de Israëlische re buiten t-11v.redesProces in een stroomvers digden de moslims ervan a i 1000 Kroatische families in» gonjo vasthouden. De A kaatsten de bal terug doei kend te maken dat de I hun moslim-gevangenen vuldig slaan en hun eigen dwingen op te drinken „Onzin", reageerden de ten, „de moslims "L Jatl verkrachten kleine Kro j veiKracnieu iucui<- -- meisjes, terwijl mujahem gewapende burgers e doorsnijden." Ima.en.t0a bleef hij zich opstellen als de onve Imoto.!?-. diepste geheim liet hij onderb; Gpm ^'land PLO- Lich niot90maakt- Ook zijn Arabische bro Idenrio a 8r? enthousiast over zijn solotoer. I weten 66 van 'sraël liet in een massale In hot u00lt,met de vredesovereenkomst ak en Rahinh dat er 9een andere weg moge beeft nor ?n vredesinitiatief voortgezet, keninn eerd 'n wederzijdse erkenning be rii« u!Y abkoord over Palestijns zelfb Teqen,tJlTet Midden-Oosten is hiermee n I,e ontwr:lders zu"en er van alles aan doen achterhnoÜ Maar bij wederzijdse goede edegevechten beëindigd kunnen v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2