Vriendenclub
op de weg
Haagse
Journalisten nog altijd vogelvrij in guerrilla-oorlog Bosnië
[eeste jongere
Portofoons
-DE STEM-
Politiepsycholoog Denkers lovend
over rijgedrag van Nederlanders
fieuw rapport van
®STEM
'redesakkoord
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Wereldparlement
'ogiiig bonden cao
provincie te redden
COM
I bericht hebben beide leiders het niet c
I PLO or.6!1 over de directe vredesonderhai
IPelden bekend werden. Moslim-fund<
I WorHor, Arafat als verrader met
VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 Ie STEM
Geen vrede op aarde
zonder vrede tus
sen de godsdien
sten. De stelling is van de
Zwitsers-Duitse theoloog
Hans Küng, die zich de laatste
jaren intens bezig houdt met
de onderlinge relaties tussen
de grote godsdiensten. De in
terreligieuze dialoog moet de
weg effenen voor godsdiensti
ge vreedzaamheid, die op
haar beurt de weg bereidt tot
een algehele wereldvrede.
De gedachte is allerminst
nieuw. Honderd jaar geleden
was men er ook al op geko
men. Dat leidde toen tot de
oprichting van het Parlement
van de Wereldreligies. Dat
parlement kwam honderd jaar
geleden voor zijn eerste con
ferentie bijeen in Chicago
(VS). En honderd jaren gin
gen voorbij, voordat het tot
de tweede conferentie kwam.
Die had vorige week plaats in
hetzelfde Chicago. Meer dan
zesduizend vertegenwoordi
gers van 125 godsdienstige ge
nootschappen en organisaties
waren bij de opening present:
bahaï's, boeddhisten, christe
nen, confucianisten, hindoes,
joden, moslims, sikhs en aan
hangers van inheemse reli
gies.
Present bij de opening, ja,
maar niet meer bij de sluiting.
De lieve vrede hield het geen
week uit. Het pleidooi van de
voorzitter voor vrede in de
wereld door eenheid en we
derzijds respect was nauwe
lijks verklonken, of het eerste
tumult was een feit. Indiase
vertegenwoordigers jouwden
de sikhleider Gurmit Singh
Aulakh, voorzitter van de
Raad van Khalistan in Was
hington, zo uit, dat hij zijn
toespraak moest afbreken. De
ordeverstoring begon toen de
sikhleider wees op het lijden
van de sikhgemeenschap en
de naar zijn zeggen wijdver
breide moord op sikhs in In
dia.
Zulke uitbarstingen bevorde
ren een goede verstandhou
ding natuurlijk niet. De orga
nisatie riep de afgevaardigden
dan ook dringend op om de
harmonie te bewaren. Voor
alle zekerheid waarschuwde
ze hen ook dat onderbrekin
gen niet langer zouden wor
den getolereerd. De sikhlei
der hield het trouwens niet op
eigen houtje voortijdig voor
gezien. Hij ging in op het
verzoek van de organisatoren
om zijn toespraak af te bre
ken en zo hield men de situa
tie op dat moment onder con
trole.
De vertegenwoordigers van
de orthodoxe kerken gingen
later een stap verder. Zij lie
pen weg. Zij wensen niet lan
ger samen te werken met
pseudo-religieuze groeperin
gen, aldus hun verklaring. De
oosterse orthodoxen zijn
blijkbaar vooral gekant tegen
lieden die niet in god geloven.
Daarmee bedoelen ze uiter
aard hun eigen god. Ze willen
eigenlijk niet verkeren in het
gezelschap van aanhangers
van inheemse religies die er in
hun ogen heidense riten op na
houden.
Joodse aanwezigen verlieten
de parlementszaal toen de
Amerikaanse moslimleider
Farrakhan aan het woord
kwam. Indianenorganisaties
protesteerden tegen misbruik
van inheemse gebruiken door
New Age en boeddhisten
keerden zich tegen een voor
stelling van god als schepper.
De tweede conferentie in
honderd jaar van het Parle
ment van de Wereldreligies
kan de wereld met andere
woorden niet optimistisch
stemmen. De religies blijken
in een eeuw tijd niet erg ge
vorderd te zijn op de weg van
wederzijdse verdraagzaam
heid en openheid.
Het parlement geeft echter
niet op. Het heeft een door
Hans Küng opgestelde ge
dragscode voor alle religies
aanvaard. Daarin wordt de
principiële gelijkwaardigheid
van alle mensen benadrukt,
agressie en haat in naam van
het geloof veroordeeld, even
als misbruik van de natuur,
bewapening en elke discrimi
natie. Het zou een wereldwij
de ethiek moeten opleveren,
gedragen door alle godsdien
sten. En er zullen wel weer
honderd jaar voorbij gaan....
KSIDW jd 1
De politie van Bredaheeft ontdekt waarom de mobiele eenheid niet
ter plekke was toen 150 Rotterdamse supporters de eretribune voor
de aanvang van NAC-Feyenoord bestormden. Deze Rotterdamse
horde vindt het geinig om in stadions mensen van hun dure
zitplaatsen te slaan. De vandalen konden hun gang gaan omdat de
verbindingen niet deugden. Onvoldoende kanalen en achterlijk
ouderwetse portofoons zijn de oorzaak van alle ellende.
Je hoeft geen rechercheur te zijn om te ontdekken dat er gaten zitten
in het verdedigings-hekwerk van de politie. Tussen de eerste
waarschuwing en het uiteindelijke ingrijpen zat ruim twintig
minuten verschil. Voldoende tijd voor de hoogste politiebaas om
desnoods alle ME'ers persoonlijk naar de plek des onheils te te
dirigeren. Zonderportofoon.(HV)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
S 076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie)
01640-37253, fax 01640-40731.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Afdeling Lezerscontact S06-0226116 (gratis).
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363,4870 Al Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice S 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin-
nekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00
uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-
236394/236911.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur.
Als de mens achter het stuur van een auto kruipt
verandert hij in een beest, denken velen en zegt
psycholoog Piet Vroon hardop. Dan komen oer-
instincten boven en wordt het uitkijken voor de
omgeving.
Onzin, vindt psycholoog F. Denkers, werkzaam
bij de Amsterdamse politie. Als je ziet hoe
honderdduizenden elke dag weer in grote haast
de weg opgaan en hoevelen dat er zonder
kleerscheuren afbrengen, dan mag je je pet
afnemen voor die weggebruiker. Dat er per jaar
slechts 1400 doden vallen op de Nederlandse
wegen, vindt hij een prestatie van formaat.
iPolitiepsycholoog Frans Denkers: „Echt, in het verkeer doen
mensen elkaar weinig vervelende dingen aan".
foto de stem/dick de boer
Door Vincent Ronnes
ALS WE HET op het verjaar
dagspartijtje eenmaal gehad
hebben over de rentestand, het
weer en wat geruzie in de familie
biedt het verkeer ons ook nog
wel gelegenheid om het gezeur
nog even op peil te houden.
Want wie heeft er niet weer iets
verschrikkelijks meegemaakt op
Üe weg?
Nodig de Amsterdamse poli
tiepsycholoog Frans Denkers
niet uit voor dat feestje want hij
zou dat gezellige gekanker danig
verpesten.
De psycholoog: „Je kunt zeggen:
het verkeer is een klerezooi, het
is een jungle, god noch gebod
geldt er, de automobilist is een
beest. Ik geloof daar helemaal
niks van. Dan moet je het ver
keer in zijn geheel bekijken. Dan
moet je letten op alle handelin-
_gen die er moeten, plaats vinden.
Dan moet je kijken naar alles
wat er goed gaat, niet naar wat
er fout gaat, dan is dat buitenge
woon. Wonderlijk zelfs."
Denkers gaat door met het op
een andere manier te bekijken.
„De man die van hier naar
Maastricht gaat met zijn auto
moet onderweg wel honderddui
zend beslissingen nemen. Hij
moet afremmen, de snelheid van
een ander inschatten, van rechts
opletten, weer optrekken, rem
men, ga maar door. Ik zeg je dat
negenennegentig procent van
zijn handelingen potentieel ge
vaarlijke beslissingen zijn, waar
bij de automobilist op zichzelf is
aangewezen. Toch zie je dat dat
buitengewoon goed gaat."
Eenmaal in de ban van deze
gedreven en kennelijk optimisti
sche prater begin je te geloven
dat alle verkeersborden en -lich
ten in Nederland vandaag nog
kunnen worden weggehaald. „Ik
denk inderdaad dat er veel weg
kunnen. En kijk nou maar eens
wat er gebeurt als er op een
kruispunt een verkeerslicht uit
valt. Als je ziet wat de mensen
dan plotseling allemaal zelf kun
nen regelen."
Want, zegt de Amsterdamse psy
choloog, we moeten niet zozeer
letten op de verkeersregels zelf
maar naar het oorspronkelijke
doel van die regels. „Op zichzelf
vind ik het helemaal niet erg dat
iemand door rood licht rijdt of
dat hij zich niet houdt aan de
verkeersregels. Zolang je maar
de ander en zijn bezittingen res
pecteert. Wat kan mij het sche
len dat iemand honderdtien rijdt
op een plaats waar maar tachtig
mag. Maar misschien moet hij er
ma'ar' zestig rijden omdat er een
groepje schoolkinderen fietst dat
nogal over de weg slingert. En ik
vind dat een groepje schoolkin
deren het recht heeft om een
beetje te slingeren. Dat hoort bij
de jeugd en daar moet de auto
mobilist rekening mee houden."
Geen borden dus? „Jawel, vaak
is het wel handig. Gisteren reed
ik door een straat in Hilversum
die ik niet kende. Je kon er heel
hard maar er speelden kinderen.
Dan vind ik het wel handig als
ze mij met zo'n bord waarschu
wen."
Borrelpraat
Maar soms ook moet je je er niet
te veel van aantrekken. „Het
geeft je toch een beetje een bela
chelijk gevoel als je midden in de
nacht op een kaal kruispunt
staat te wachten voor een rood
verkeerslicht", zegt Denkers.
En nou omgekeerd: daar waar de
automobilist dingen doet die niet
op een verkeersbord staan.
„Mensen rijden op een snelweg
en dimmen plotseling hun licht
omdat ze in de verte een auto
zien aankomen. Die tegenligger
kennen ze niet en ze zullen die
ook nooit meer ontmoeten. Maar
toch dimmen we ons licht, eigen
lijk merkwaardig want er is in
geen velden of wegen politie te
bekennen. Omdat we veel fat
soenlijker zijn dan wordt gezegd,
we zijn zelfs aardig voor elkaar."
Maar mijnheer Denkers, is zo'n
normaal gedrag, gewoon je fat
soen houden en een beetje letten
op je medeweggebruiker, is dat
nou. iets om zo opgetogenjaver te
doen?
Denkers: „Ik ben op zich,daar
ook niet zo opgetogen over, maar
het is meer een reactie op al die
borrelpraat en al die overdreven
verhalen zoals je die op verjaar
dagsfeestjes en overal hoort. Ie
dereen heeft het maar over de
verloedering van de maatschap
pij, de verloedering in het ver
keer. Piet Vroon ook, die schrijft
de meest verschrikkelijke dingen
met droge ogen op. Maar dan zeg
ik: je kijkt niet goed."
Worst
Al jarenlang is psycholoog Den
kers bezig met het onderwerp
van de beïnvloeding van het rij
gedrag. Het gedrag van mensen
in het algemeen in openbare ge
legenheden. Het gesprek komt
daarom op het plan van het
1 'Als je kijkt naar alles wat er goed gaat in het verkeer, dan is dat buitengewoon.
FOTO DE STEM/BEN SI
Haagse openbaar vervoerbedrijf
om scholieren te belonen (met
een extra korting) als ze zich
netjes zounden gedragen in de
Haagse trammen.
Denkers: „Dat is een onzalig
plan, het toppunt van mechanis
tisch denken:, als ik er hier iets in
stop, komt het er daar zus en zo
uit. Zo zit een mens niet in
elkaar. Dat plan is gedoemd te
mislukken en dat móet ook mis
lukken. Nou houd ik ze een
worst voor en dan moeten ze
zich zo en zo gedragen. Maar
houd er rekening mee dat een
mens tot veel kwaad in staat is.
Dus die worst moet steeds groter
worden. Je begint met een worst
maar op den duur heb je een hele
slagerij nodig. Je raakt niet uit-
beloond."
Softie
Tegenover de enorme verschillen
tussen mensen in de dagelijkse
omgang staat volgens Denkers
hun gelijkwaardige positie in het
verkeer. Okee, de een rijdt een
BMW in de 7-serie, de ander
doet het met een afgedankt Opel
Corsaatje, maar dat zijn nog
slechts verschillen in detail,
vindt hij. „Uiteindelijk hebben
ze allemaal hetzelfde belang, ze
willen geen schade aan zichzelf
of aan hun auto. Ik zou bijna
willen zegen dat ze dan door hun
gemeenschappelijke belang, een
vriendenclubje worden. Echt, in
het verkeer doen mensen elkaar
Geinig vervelende dingen aan.
Vergelijk het maar eens met wat
voor lelijke dingen er gezegd en
gedaan worden op het eerste het
beste feestje."
„Als je die jungle te lijf wilt
gaan, moet je de nadruk leggen
op deze dingen. Nou is het nog
zo, dat verteld wordt hoeveel
mensen zich niet aan de' maxi
mum-snelheid houden. Met als
gevolg dat iedereen die zich er
wél aan houdt, zich een softie
voelt. En je roept het idee op
alsof niemand zich aan de regels
houdt. Je moet langs de weg een
bord zetten: vandaag heeft zestig
procent zich aan de maximum
snelheid gehouden. Dat moedigt
aan."
„Er wordt te vaak te veel nega
tieve informatie gegeven."
En hoe zit het met het wii
drag van jongeren in
keer?
„Bij alle problemen in dei
schappij worden jongeren I
trokken. Dat wordt veel lef
op kinderen afgewenteld,
gaat altijd over kinderen, i
ik vind het ee
schandaal dat er zo owl
jonge mens wordt gesprokeij
Het valt toch niet te ontke
dat er zeer vervelende
zijn in het verkeer? „Watjtl
doet, brokkemakers zullene|
tijd blijven."
En wat zeggen we tegen i
der en moeder, broer, zus
van een verkeersdode?
„Iedere dode is er een te
natuurlijk."
„Als je er als familielid
kijkt is dat heel anders,
kijk naar het alge
Dan zeg ik: gezien de dnikttj
het verkeer met zich
de overbelasting, is het in i
tie één grote botsauto-ke
Dan is het een prestatie
formaat dat je met zijn
slechts veertienhonderd
hebt."
Er wordt weer een
journalist vermist in
Bosnië. Ditmaal gaat het
om de Belgische
free-lance-fotograaf
George Berghezan, die vier
weken geleden voor het
laatst is gezien in Sarajevo.
Tot dusver zijn al 50
journalisten omgekomen in
Bosnië, een veelvoud van
het aantal pers-slachtoffers
tijdens de oorlog in
Vietnam.
Door onze correspondent
Harald Doornbos
BERGHEZAN, die al voor de
oorlog trouwde met een vrouw
uit de Bosnische hoofdstad, lo
geerde er bij familie van zijn
echtgenote. Hij had het plan
opgevat om met zijn auto van
Sarajevo naar Belgrado in Ser
vië te rijden. De tocht gaat
dwars door de frontlinies, maar
volgens Berghezan zou het risi
co wel meevallen.
Na zijn vertrek heeft niemand
iets van Berghezan vernomen.
Zijn ouders in Brussel hebben
echter via via gehoord, dat hun
zoon zich mogelijk ergens in
Montenegro bevindt. Zeker we
ten doen ze het niet. „We maken
ons ernstige zorgen," zegt de
vader van de vermiste fotograaf
vanuit Brussel. „We weten ab
soluut niet waar hij al die tijd
uithangt. Hij heeft een oude
auto en bijna geen geld. George
moet geestelijk en lichamelijk
aan het eind van zijn latijn
zijn," aldus de bezorgde vader.
Berghezan is zeker niet de eer
ste journalist, die als vermist te
boek staat in het voormalig Joe
goslavië. Sinds november 1991
Franse VN-soldaten laden de kist met het lijk van een Britse journalist in een wagen. Hij was
gedood bij gevechten op het vliegveld van Sarajevo. foto epa
is er niets meer vernomen van
de Kroatische journaliste Sisina
Glavevic, nadat ze werd meege
nomen door soldaten van het
vroegere Joegoslavische leger in
de buurt van Vukovar. Ook het
lot van Ratko Milovic, corres
pondent van het Servische blad
Politika, is nog steeds onbe
kend. Op 16 april van het vorig
jaar werd hij voor zijn huis in
het Bosnische Gorazde door
moslimtroepen gearresteerd.
Niemand gelooft dat hij nog in
leven is.
Tot nu toe zijn er maar liefst 50
journalisten omgekomen in 2,5
jaar oorlog in het voormalig
Joegoslavië. Dat is evenveel als
er VN-soldaten in het gebied
zijn gesneuveld, en een veel
voud van het aantal reporters
dat omkwam tijdens de oorlog
in Vietnam.
Met name tijdens de eerste
maanden van de gevechten vie
len er veel slachtoffers onder
journalisten. Voor velen was het
de eerste oorlog die ze versloe
gen en het was nog niet 'in' om
kogelvrije vesten, helmen en ge
pantserde auto's te gebruiken.
De oorlog was in haar beginfase
ook dermate onoverzichtelijk en
chaotisch, dat journalisten een
voudig voor vijandelijke troe
pen werden aangezien of dom
weg de pech hadden plotseling
verzeild te raken in een gevecht.
Inmiddels heeft bijna ieder land
wel een journalist in het voor
malig Joegoslavië verloren. De
Bosnische radio en televisie
heeft echter de meeste slachtof
fers te betreuren. Reeds 12 jour-
nalisten, cameramannen, tolken
en chauffeurs werden gedood.
Ook de in Sarajevo gevestigde
krant Oslobodenje zag haar re
dactie uitgedund worden met
vijf journalilsten; allen ver
moord door Servische sluip
schutters of granaten.
Afgezien van Bosnische journa
listen, hebben verslaggevers uit
landen als Duitsland, Rusland
en Turkije het extra moeilijk.
Omdat Duitsland door met na
me de Serviërs wordt be
schouwd als de grote bondge
noot van Kroatië, worden Duit
se journalisten vaak zeer vijan
dig en hardhandig behandeld
door Servische militairen. Rus
sische journalisten worden op
hun beurt door de Kroaten ge
zien als 'spionnen van de Ser
viërs', omdat ze net als de Ser
viërs christelijk-orthodox zijn.
Turkse journalisten hebben het
echter het lastigst. Zij worden
door Serviërs en Kroaten zon
dermeer gezien als
'mujahedins', islamitische strij
ders, die de moslims helpen.
Een Turkse journalist van de
krant Hurijet moest onlangs
zijn verblijf in Sarajevo met een
maand verlengen, omdat de
Serviërs geen toestemming wil
den geven voor zijn vertrek.
Twee maanden geleden werd er
nog in Sarajevo een Turkse
journalist doodgeschoten, die
bezig was zijn eerste oorlog te
coveren. Hij was 20 jaar oud.
Maar journalisten in het voor
malig Joegoslavië worden niet
alleen fysiek bestookt, ze wor
den ook dagelijks gebombar
deerd met informatie die moet
aantonen hoe slecht de vijand
is. Bosnische Kroaten verstrek
ken in het perscentrum in Gru-
de vol enthousiasme 'geheime
moslimberichten', die volgens
de Kroaten onderschept zijn
van een moslimbasis in Travnik.
In het gekopieerde pamflet
staat te lezen hoe een mi
commandant opdracht geeft '3
de naam van Allah alle Kroat:-
sche vrouwen en kinderen
centraal-Bosnië te vermoord®
De Bosnische Kroaten verzeke
ren dat het hier aan authcröj
document betreft, al kunnend
die middag het origineel
vinden. „Een
volgende keer|
misschien," zeggen ze.
De moslims zijn geen haar
ter. Wanneer perswoordvo®
ders van het door moslims F
domineerde Bosnische leger
kans krijgen, schilderen zeie®J
re Kroaat af als een gewei®'
dige Ustasha, die Mein JM
van Hitier op zijn nachtkas?
heeft liggen. „Kroaten zijn
eenmaal fascisten," aldus
woordvoerder in
Sarajevo.
Deze week is het tusse
Bosnische Kroaten ei
een propagandaslag
over de wijze waarop gevaw
nen in detentiekampen won
behandeld. „In Mostar S
maar liefst 8000 rnosli® B
propt in een voormalig heiiK r
terfabriek," zei de Bosnia^
gering. Het Rode Kruis
inmiddels meegedeeld
om 1900 gevangenen gaat-
De. Kroaten konden natuw l
«sterdam (anp) - Het merendeel
l de jongeren tussen 20 en 24 jaar
y „rocent) vindt dat er in Neder-
Jgeen ruimte is voor méér bui-
ilanders.
L jS hun interesse in de politiek de
Wonen twee jaar afgenomen.
It blijkt uit het onderzoek 'Jongeren
h' dat gisteren in Amsterdam is gepre
steerd. Het onderzoek is een twee-
Arliikse steekproef waaraan dit keet
105 kinderen en jongeren tussen de 6
|24 jaar hebben meegedaan.
fet vermeende ruimtegebrek heeft vol-
de onderzoekers niets te maken
niet achterblijven en
beschul-
met de
tegenove
heid van
24 jarig
een bed:
van 12
procent.
In de oui
'leuk'
Turks ei
komen,
jongeren
king van
Het Twe
zitter
WVC, h
plaar v,
genomer
'een dreigings
concept van de
Dat had, zei
gewerkt. Inzet
voor de 'blau\
van aanstorm;
en aanhoudi
steeds met hi
menigte joege
rend.
Het merendee
monstranten,
ring met demi
niet wat de pt
de. „Uiteind
meestal de goi
stranten die di
n onze verslaggever
Jen Haag- De Haagse politie heeft de j
Iratie van 8 mei niet goed aangepakt
htaardde in een gewelddadige confron
lag' bij de Kneuterdijk) is voor een bel
iijten aan de politie. Immers, 'verschilk
L van de politie werkten escalatie in de
it zijn de voornaamste conclu
des van het Crisis Onderzoek
lam (COT) van de Leidse en
Jotterdamse universiteiten,
lp verzoek van de Haagse bur-
Temeester, politiechef en officier
Jan justitie deed het COT een
ïgen onderzoek naar de aanpak
■oor de Haagse politie van de
ingerendemonstratie op 8 mei.
bie was verkeerd, concluderen
Ie wetenschappelijke deskundi
gen in conflictbeheersing, rellen
In bestuurlijk optreden ronduit.
Het gisteren in aanwezigheid
Fan burgemeester, politie en jus-
Itie gepresenteerde rapport was
Jiog vernietigender voor de poli
tie dan dat van de Nationale
Ombudsman, dat woensdag
Ipenbaar werd gemaakt.
be Ombudsman noemde, naast
ten waslijst met kritiek, de forse
nzet van politie en het opstellen
jan een 'blauwe muur' van de
Mobiele Eenheid in vol tenue 'op
lich niet onjuist'. Het ME-optre-
Ben was, vond hij, 'in grote lij-
pen juist'.
Blauwe muur'
.let COT-rapport gaat veel ver
per. Prof. dr. Rosenthal (hoogle-
aar bestuurskunde) sprak over
pen Haag (anp) - De ambtena-
nbonden zijn bereid .de onder-
[andelingen over de nieuwe pro-
ncie-cao te heropenen. Ze heb-
ien hiertoe na een bijeenkomst
het kaderleden een nieuw voor-
[tel aan de werkgevers gedaan.
Pat bod komt volgens de bonden
jors tegemoet aan het eindbod
fan de werkgevers, waarop het
Iverleg eerder vastliep. Maar
piet ver genoeg, lieten de werk
levers in een eerste reactie we
ten
^bvaKabo, CFO, Novon en CM-
zijn bereid genoegen te ne-
Mn met de loonruimte die de
„evers als laatste bod op
[tafel leggen, maar willen een
[andere looptijd.
Het rapport
onduidelijke,
voering en
'gezag-op-afst
Haag wordt ti
overgelaten,
de korpschef
justitie hadde
moeten komer
Slechte im
Tijdens de p
burgemeester
hij tijdens
niet bereikba
bij het NOS-
levisiebeelder
het jongerenj
gelopen was,
ge confrontat
Volgens het
Haagse polit:
ten om het sl
werken, de ir
ge demonstr.
zijn en van I
stad te make,:-
ties op ordel
wijze kunnen
D66-kamerlii
drong gistere
reactie van i
nenlandse
komst van d
reactie kan i
gingen wordi
Kohnstamm
Kamer het d
donderdaga\
zien die mid
meenteraad
tiek bespreel
|'N HET LICHT van de reeks turbulente get
'Qelopen jaren is het begrip 'historisch' enic
ie ontwaarding geldt niet voor de sense
JIPloT'^ van 'sraa' en de Palestiinse
IÜa„ani.da9 za' ln het Witte Huis in Washingtc
ïzpifh akkoord tussen Israël en de P
lE»n uUr ln de bezette Gazastrook en in J
Lo Pebeurtenis waar een maand geleder
De ,Rdurven houden.
Iheeflt d waarmee de verzoening tussen
lin h a 9esPee'd, verhoudt zich niet tot de
loffir'6-! 9e'°Pen iaren z'in 9eboekt met
bffip;xi H jaren zijn geuueiu mei v
aen ^vredesor|derhandelingen. Er werden
kt, maar die waren nauwelijks wa
iantreden van de Israëlische re
buiten t-11v.redesProces in een stroomvers
digden de moslims ervan a i
1000 Kroatische families in»
gonjo vasthouden. De A
kaatsten de bal terug doei
kend te maken dat de I
hun moslim-gevangenen
vuldig slaan en hun eigen
dwingen op te drinken
„Onzin", reageerden de
ten, „de moslims "L Jatl
verkrachten kleine Kro j
veiKracnieu iucui<- --
meisjes, terwijl mujahem
gewapende burgers e
doorsnijden."
Ima.en.t0a bleef hij zich opstellen als de onve
Imoto.!?-. diepste geheim liet hij onderb;
Gpm ^'land PLO-
Lich niot90maakt- Ook zijn Arabische bro
Idenrio a 8r? enthousiast over zijn solotoer.
I weten 66 van 'sraël liet in een massale
In hot u00lt,met de vredesovereenkomst ak
en Rahinh dat er 9een andere weg moge
beeft nor ?n vredesinitiatief voortgezet,
keninn eerd 'n wederzijdse erkenning
be rii« u!Y abkoord over Palestijns zelfb
Teqen,tJlTet Midden-Oosten is hiermee n
I,e ontwr:lders zu"en er van alles aan doen
achterhnoÜ Maar bij wederzijdse goede
edegevechten beëindigd kunnen
v