Schetsmatige verhalen van Van Hage Het boekenaanbod: veel jublea en weinig debuten BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN tarla Cerati over de band issen moeder en dochter ensuur in VS jaagt !elfs op Tom Sawyer Jeroen Brouwers is ^nogal opgetogen' Van 't Hek meest verkocht Zo groeide Pieter Konijn 3 STEM BOEKEN D3 [orte hartstocht iMadison County 'Enkel zingen' mist bevlogenheid van debuutroman [R 1993 [)2 I VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 In is), benadrukt ove- enige bescheidenheid De opleiding is pas veede jaar begonnen. vier jaar zal beoor- nen worden of er vol- valiteit is afgeleverd. Ihttien eerstejaars zijn [els dertien overgeble- zitten mensen van jchillende leeftijd, op- achtergrond bij. De hebben een baan, een ll alleen doorgaan met pneel, sommige jonge- fcn aan een toneelloop- Ime-toneelopleiding in Intse brinkdorp is niet I; vierduizend gulden. 1 moeten de cursisten Jge dagen en avonden (Degenen die van ver blijven intern. Spraak- 1 Griekse vijfkamp, eu- J muziek en Werbeck- lar ook cultuurhistorie, Jspel, boetseren en wer- let land (in de bijbeho- 1 biologisch-dynamische I aan de Vrachel- I horen tot het lespak- 'kent een forse inbreuk 'dagelijkse leven", on- |)t Gerbrands. „Die Ing telt mee bij de se- we tevoren toepassen. ;en moeten echt heel lotiveerd voordat zij er innen. We spelen per enfragmenten uit zo'n toneelstukken. Vorig en dat o.a. stukken van ms, Brecht en lonesco. veede jaar, waar we nu innen, wordt pas het ht zichtbaar. Voor het eerste jaar hebben we mum aantal van twin- emers toegelaten." aul Gerbrands is ook st het schrijven van een over de plaatsen waar Graal- en Koning Art- den afspelen, onder- ?uid-Engeland, Bretag- ïid-Frankrijk. Zijn be ing voor de menselijke ingskracht en de spe- ns reikt verder dan het Heen. Als jongen speet- i het Nederlands jeug- iij Cor van der Hart. schiet maar gewoon in Dat maakte toen ai 3ruk. Niks geen theorie- r gewoon spelen, leren loen." Betvelt gaat overige lemna als laatste nieuw] fuitmaken van de va Het Zuidelijk Tc weg bij Toneel^ hm waar ze met lespeeld heeft, maar pm kon ze moeilijk I Ivo van Hove is Irouwd uit haar acade- |n Antwerpen, waar zijl verden opgeleid doop 1 der Groen, ng director noemt zich-1 doener'. Beroepshalve I talloze toneelstukken en pts lezen. „Dat doe it bet tegenzin. Ik kijk veei In dat ik lees. Die script! I's nachts in bed en ogj I Je komt daardoor 1 aan het lezen van lar als ik naar mijn f je ga, naar mijn gel dan neem ik twintig Ie. Die lees ik dan II uit, als ik tenminsti pr eens moet verbouwen.' tan de overdekte brug?*1 i U het boek van Robert Waller. foto spectrum Loirk Vellenga je Bridges of Madison County' zijn in Amerika al meer dan i exemplaren verkocht en daarom besloot uitgever Het recensenten in een vroeg stadium te bestoken met een i'Ë ongecorrigeerde Nederlandse vertaling van het boek van jet James Waller. (boek begint inderdaad veelbelovend, een hippie-achtige foto- li; a een verwaarloosde boerin in Iowa beleven samen iets [jjtjgs. Waller schrijft fris, helder en resoluut. De aanloop doet aan Robert Pirsig, die in 'Zen' en 'Lila' een boeiend verhaal Lie rond een hanteerbaar soort filosofie. 52-jarige fotograaf Robert Kincaid werkt voor de National Vaphic en rijdt vanuit Seatlle naar Madison County in de state J raar zich bijzondere overdekte bruggen bevinden. Eén brug liij niet vinden, de Rosemanbrug, en hij stopt bij het huis van (icesca, een Amerikaanse van Italiaanse afkomst, om de weg te Cii Fotootjes van de overdekte bruggen staan aan het begin van Eoofdstuk afgedrukt en dat geeft een aardig effect. iBzaamheid van de twee gevoelige mensen in een wereld van I- s! traditie wordt door Robert James Waller uitvoerig beschre- T Zo uitvoerig dat het verhaal z'n aanvankelijke kracht verliest. E zakken we snel naar het relatieleuter dat je in de Nederlandse kuur nogal eens tegenkomt. Richard, de ouderwetse man van Etesca, moet het ontgelden: „Vooral seks was onbespreekbaar, fa was in zeker opzicht gevaarlijk, ongepast in zijn denktrant." ■even verder: „Vanwaar het gebrek aan intimiteit, het ontbreken ■erotiek?" I we alles van de korte, hartstochtelijke affaire weten, is de Lering weg. Dan blijkt dat het gegeven te dun is voor een roman I tot het eind blijft boeien. Robert James Waller is behalve rook fotograaf. Jammer dat hij een hele mooie opname door ichting heeft verknald. Een foutje is ook dat de fotograaf in ji al een 'hippie' wordt genoemd, terwijl dat woord toen nog niet (jitërt James Waller: 'De bruggen van Madison County'. Ktrum, prijs 29,90. Uitg. Het for Marjan Mes drukkend maar ook hoe :elijk de band tussen en dochter kan zijn; verhaalt de Italiaanse Carla Cerati scherp en meeslepend in haar 'De slechte dochter'. In de Premio Comisso he inde boek krijgt een vijftig- ige gescheiden, onafhankelij- iromv tegen haar zin de zorg t haar bejaarde moeder van ze allang vervreemd was. schuldgevoel neemt Giulia veeleisende, egocentrische Ier bij zich in huis na het den van de autoritaire geliefde vader. De oude is van huis uit intelligent "i stelde haar hele leven in de duw van haar dominante itgenoot teneinde haar huwe- te houden. Op die niet onderdrukte zij niet al- eigen persoonlijkheid srook die van haar kinderen wie zij geen wezenlijke be- igstelling kon opbrengen, elfs toen ik twintig was", al- de dochter, „telde ik nog mee: altijd een onderge- We die verplicht was zich e- te houden." Haar eigen zag zij er door misluk- 6 hu moet Giulia plotseling "wije bestaan inruilen voor zorg voor een vrouw die haar tamelijk tegenstaat en die (it gewend was om liefde te ,et, maar uitsluitend te ont haar denken en doen. Uit innerlijke ergernis wordt de dochter gedwongen om een op lossing te vinden. Ze besluit om haar moeder over haar verleden te laten vertellen; een bezigheid die de geremde vrouw kennelijk plezier doet. Door haar bekente nissen krijgt de dochter weer meer begrip voor de voortvaren de, levenslustige vrouw die haar moeder ooit was. Maar Giulia worstelt ook steeds meer met schuldgevoelens en machteloos heid wanneer ze de aftakelende oude vrouw moet laten opnemen in een pension en vervolgens getuige is van de laatste smarte lijke gang langs ziekenhuis en verpleeginrichting. „Ik had eens gelezen", aldus Carla Cerati, „dat men om te groeien de navelstreng moet doorsnijden en dat, hoe belang rijker een ouder is geweest, des te moeilijker het is zich van hem los te maken en volwassen te worden." Haar ik-figuur reali seert zich dat het juist die geïso leerde moeder is geweest van wie ze zich niet los heeft weten te maken. En dat terwijl ze altijd had gedacht dat juist haar moe ders persoonlijkheid, in tegen stelling tot die van de liefheb bende vader, niet mee had geteld in haar leven. Carla Cerati beschrijft dit pijn lijke bewustwordingproces glas helder en zonder ergerlijk thera peutisch jargon. Een mooi boek waarin veel dochters (en hope lijk moeders) zich zullen herken nen. Van oorsprong een interna tionaal vermaard fotografe trok Cerati in 1973 de aandacht met haar roman 'Amore fraterno' waarvoor zij de Premio Strega ontving. 'La cattiva figlia' (De slechte dochter) prijkte maan denlang op de Italiaanse bestsel lerlijsten en werd ook interna tionaal een succes. De Neder landse vertaling zal iedereen, die geïnteresseerd is in de meest in tieme van alle menselijke rela ties, een genoegen doen. Carla Cerati: 'De slechte dochter'. Uitg. Goossens, prijs 34.50. ff- ^ssieke werken van de moderne literatuur ontkomen in de 4s Staten nog steeds niet aan de censuurdrift van voorstan- 4l|VM sc'10ne' en religieus correcte schoolboeken. Bijna 350 jjffli waarin werd gepoogd censuur te plegen heeft de organisatie Wil the American Way in haar jaarrapport 1992/1993 over n op de educatieve vrijheid' genoemd. -oet haar vrije gewoontes talwoorden tegenover ie- die niet het minste begrip lont. Giulia gaat aan hoofd- !j> en huiduitslag lijden, Wij ze zelf maar al te goed jplPt dat het psychosomati- wverschijnselen zijn. De moe- realiseert zich niet dat zij buitenspel heeft ge- 'f j" al die jaren dat zij zich P haar kinderen en hun nastrevende ideëen verzet is nog helder van geest teitelijk zelfstandig, maar ze dat anderen voor Dun treelts Prominente of erkende auteurs vonden in de ogen van "atkTi geen genade en werden aangevallen. Onder hen zijn R°hn Steinbeck' Rudyard ^P1^' J-D- Salinger en 47 f Portiek rechts is volgens de organisatie in het offensief, «aard?6 stische afbeeldingen van seks of een 'anti-christelijke' "°nit ;V7al aan de kaak te stellen. Maar ook van linkerzijde kei in mindere mate, getracht niet-gewenste stukken uit iisfa? leermiddelen te laten verwijderen. Dit vooral wanneer er Marlt Tw beschouwde stukken in staan, als in 'Tom Sawyer' van Door Johan Diepstraten Het bijzondere van zijn de buutroman Verstreken jaren (1992) was dat Kees van Hage koos voor een viool als hoofd persoon. Vanaf de bouw van het instrument in Markneukir- chen in 1840 beschreef hij, in zes hoofdstukken met tussen pozen van telkens 25 jaar tot 1990, de omzwervingen van de kostbare viool door Europa. Door deze opzet kon Van Hage veel vertellen over vioolbouw, de muziekgeschiedenis en hoe de verschillende eigenaren met het beroemde Adam Sterk-exemplaar omgingen. Het aardige van Verstreken ja ren is bovendien dat Van Hage een tijdsbeeld van het culturele leven schetste. 'Een werkelijk prachtige roman,' schreef De Stem vorig jaar oktober. Zijn nieuwe verhalenbundel Enkel zingen straalt niet de zelfde bevlogenheid uit als zijn debuutroman. Weliswaar zijn de verhalen telkens in een an dere tijd gesitueerd, zodat Van Hage behalve zijn passie voor muziek ook weer de maat schappelijke en culturele om standigheden erin heeft kunnen verweven. Dat geeft een extra dimensie aan zijn werk, maar de kwaliteit van zijn debuutro man evenaart hij niet. Waar schijnlijk onder druk van het eerste succes moest er een nieu we titel verschijnen. En haast om te publiceren is doorgaans fnuikend. Naar literaire maatstaven ge meten zijn de verhalen sterk wisselend van niveau. Koper achter het ijzeren gordijn bevat charmante onderdelen, maar de reis naar Markneukirchen waar de hoofdpersoon, een trombo nist, op zoek is naar de gehei men van de instrumentenma kers, levert weinig op. De be zoeken aan de particuliere bou wers geven wel inzicht in de Oostduitse verhoudingen twee jaar voor de val van de Berlijn- se muur, maar er ontwikkelt zich geen verhaal. In Engelse vertaling verscheen het onder de titel A Day in Markneukir chen in een Amerikaans mu ziektijdschrift. Daar weten ze dus nu dat de levertijd voor een trombone acht jaar is en dat het weinig zin heeft om 'als een patser uit het buitenland' met een stapeltje bankbiljetten te zwaaien om de wachttijd over te slaan. Uit Verstreken jaren bleek al wat de kracht van Van Hage is: Kees van Hage het persoonlijke conflict. De machtstrijd in 1865 bijvoor beeld, over wie het hoogste ambt in de muziekwereld gaat bekleden, een liefdesgeschiede nis en de lotgevallen van een opgejaagde joodse violist zijn de sterkste hoofdstukken uit de debuutroman. In Enkel zingen komen soortgelijke onderwer pen aan bod. Een mooie machtstrijd in het verhaal Het portret wordt uit gevochten aan een conservato rium waar een nieuweling, de componist Matthys Vecht, het gaat opnemen tegen de 'geves tigde orde' van Johannes For- tuyn. De namen van het tweetal zijn symbolisch: Vecht compo neert op Canto general van Ne- ruda en Fortuyn zoekt zijn heil in Ster-deuntjes, de gladde ondersteuning van populaire films en de societywereld. Af gezien van de wat flauwe naamgeving (een vocaliste heet zowaar Kwekkeboom) is het een overtuigend verhaal van- foto roeland fossen wege het conflict over de func tie van kunst. Het ligt voor de hand wie Van Hage laat win nen. Een knap gevonden intrige over plagiaat gaat eraan voor af. Aanzet Winnen of verliezen is een the ma dat vaker in de verhalen bundel terugkomt. Het is alleen jammer dat Van Hage in een aantal verhalen niet verder komt dan de aanzet van een conflict. Het openingsverhaal De zomercursus handelt om de ontluikende liefde tussen een Nederlandse conservatorium studente Sofia en de Tsjechi sche student Jan Svoboda tij dens het uitwisselingsprogram ma West meets East-East meets West. Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van de Praagse Lente en het is Sofia die haar Tsjechische vriend over de inval moet ver tellen. De aanzet is er, maar Van Hage heeft maar één laat ste alinea nodig waarin (verras send, dat wel) Svoboda moet kiezen tussen zijn geliefde, de muziek en zijn vaderland. Zo mogelijk nog schetsmatiger is het titelverhaal Enkel zingen over een zangeres die om een rol komt smeken bij haar inten dant met wie ze een verhouding heeft gehad. Net als de intrige op gang lijkt komen, houdt Van Hage het voor gezien. Kenne lijk was het zijn bedoeling om in krachtige dialogen alleen maar een situatie te beschrijven als een soort vingeroefening. Portret De behoefte om echt literaire verhalen te maken zal niet groot zijn geweest. Dat blijkt uit het portret Met bevende handen dat Van Hage schreef over zijn vroegere trombonedo cent Bijlsma. Een mooi portret is het wel, zeker de passage waarin hij de aan Parkinson lijdende man naar een Amster dams ziekenhuis brengt waar zijn (bekende) zoon Anne wordt verpleegd na een autoongeluk in Zeeland. Het verhaal is een eerbetoon aan de in 1990 over leden docent. 'In de kist ligt een dode man, maar in mijn hoofd zit een geluidsarchief met op namen van levendige gesprek ken en veel muziek,' luidt de afsluiting van Met bevende handen. Dat grote archief had een goed verhaal op kunnen leveren. Over Van Hage zelf is weinig bekend. Naar eigen zeggen was hij 'onverdraaglijk in de tijd dat we actie voerden tegen werkelijke en vermeende mis standen. Ik zocht mijn heil bij Marx en Mao.' Waarschijn lijk autobiografisch is het ver haal Het feest waarin commu nistische studenten de muzika le behoeften van de partijleden voorschrijven. 'Julie laten je volstoppen met Hilversum IH. Dat is kapitalistische muziek cultuur, die moet de partij be strijden.' In twintig pagina's geeft Van Hage een terugblik op hoe toentertijd in bepaalde kringen werd gediscussieerd. 'Als de partij het historische gelijk aan haar kant had, kon het niet anders of ze had een grote toekomst voor zich,' filo sofeert de hoofdpersoon. Zo wordt er wel meer vals gezon gen in deze aardige verhalen bundel. Kees van Hage: 'Enkel zingen'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 34,50. De komende winter zullen de namen van Gerard Reve, Hugo Claus, Hubert Lampo en Fran- pois HaverSchmidt vaak voor komen op de literaire pagina's. Vier jubilea spoorden uitgeve rijen aan flink uit te pakken met de werken van deze schrij vers. Omdat Reve op 14 december 70 wordt brengt uitgeverij Veen vijf van zijn boeken in een smaakvolle, goedkope versie uit 14,90). Een nieuwe roman zit er niet in. Dit najaar mag Hu- bert Lampo zich 50 jaar schrij ver noemen. Van hem ver schijnt een essay over het ma- gisch-realisme, 'De wortels der verbeelding', en over hem en zijn stad het flink geïllustreer de boek 'Het Antwerpen van Hubert Lampo'. Franpois HaverSchmidt, de do minee die dichtte onder de naam Piet Paaltjens, pleegde op 19 januari 1894 zelfmoord en dat is dus in 1994 honderd jaar geleden. Uitgeverij Querido brengt een aantal dichtbundels opnieuw uit en komt ook met een biografie in documenten van Rob Nieuwenhuys. Uitge verij Goossens brengt de verza melde gedichten in handschrift van HaverSchmidt en die uit gave kost (bij voorintekening) 84 gulden. In april 1994 viert Hugo Claus zijn 65e verjaardag. Zijn uitge ver, De Bezige Bij, presenteert bij die gelegenheid zijn verza melde gedichten in dundruk. De 75e verjaardag van Bert Schierbeek wordt ook gevierd. Karin Evers portretteert hem in 'De andere stemmen'. Jan van der Vegt voltooide de biografie van dichter Hans Andreus en van Wim Hazeu wordt de bio grafie van Jan Jacob Slauerhoff aangekondigd voor augustus volgend jaar. Oek de Jong komt na een stilte van een jaar of acht terug met twee novellen, samengevoegd in 'De inktvis'. Tessa de Loo laat ook eindelijk weer van zich horen. Twee vrouwen vertellen elkaar hun levensverhaal in een kuuroord in de ruim 400 pagi na's tellende roman 'De twee ling'. 'De wereld is van glas' markeert de terugkeer van Andreas Burnier. Margriet de Moor beschrijft de passie van een vrouw voor een gecastreerde operaheld in Na pels in 'De virtuoos'. Het boek wordt op 23 september gepre senteerd in het Concertgebouw in Amsterdam. Nelleke Noor- Gerard Reve: weer feest foto veen dervliet komt met 'De naam van de vader', Kristien Hem- merechts met de verhalenbun del 'Lang geleden' en Ethel Portnoy met haar eerste roman, 'Altijd zomer'. 'Wolf' wordt het nieuwe boek van Jan Cremer en het is 'het autobiografische verhaal uit De 1 Hunnen'. Thomas Rosenboom levert met 'Gewassen vlees' een historische roman af, die speelt in in Zeeland en Bergen op Zoom in het midden van de 18e eeuw. Ton van Reen komt met meer 'Roomse fabels' in 'Een heidin die het licht zag'.. 'Vertraging', het feuilleton dat Tim Krabbé voor de Volkskrant schreef, komt in januari in boekvorm op de markt. Er zijn opvallend weinig debuten het komende half jaar. Alleen de 'eerste gesamplede Nederlandse roman' van Rob van Erkelen, 'Het uur van lood', zou voor nieuwsgierigheid kunnen zor gen. Verder zijn te verwachten: 'De walsenkoning' van Louis Fer- ron, 'Rijke mensen hebben moeilijke maten' van Frans Pointl, 'De droefheid van man nen' van Daan Cartens, 'De spier' van Joost Niemöller, 'De lichtval' van Gijs IJlander en 'Vluchtig eigendom' van K. Schippers. In het buitenlandse aanbod zijn het vooral de vrouwen die van zich doen spreken. Benoite Groult schreef met haar zuster Flora 'Dagboek van vier han den', een bewerking van hun oorlogsdagboek. 'Het valse le ven' is de nieuwe roman van Maryse Condé. Marilyn French komt weer met een roman, 'Onze vader', over het leven van vier vrouwen. Het in Engeland zeer succesvolle 'Mannen, min naars en meiden' van Joanna Trollope wordt nu ook in Ne derland uitgebracht. Verder kan het een en ander verwacht worden van 'Het meisje dat op het brood ging staan' van Kathryn Davis, 'De republiek der liefde' van Carol Shields, 'De roofbruid' van Margaret Atwood en 'Dik en dom', waarmee Rosmarie Buri flink scoorde in Duitsland en Zwitserland. Van Yves Simon komt 'Gevoe lens op drift' uit, het is een hit in Frankrijk. Paul Theroux werpt zich op de tv-dominees in 'Millroy de tovernaar' en de Ameriaan Cormae McCarthy, die vorig jaar de National Book Award won, zal het waar schijnlijk ook in Nederland goed doen met 'Al de mooie paarden'. Opvallend zijn twee Chinese vertalingen. Het gaat om 'Het rode korenveld' van Mo Yan en 'De rode lantaarn' van Su Tong, twee boeken waarop twee zeer bekende en geroemde films zijn gebaseerd. Uit Japan komt de familieroman 'Stille sneeuwval' van de in 1965 overleden Junichiro Tanizaki. Jeroen Brouwers heeft geen tijd gehad om rustig te genieten van zijn nieuwe huis in het Belgische Zutendaal. De 53-jarige winnaar van de Constantijn Huygensprijs zit net niet meer tussen de ver huisdozen en lege kasten, maar de televisie doet het nog niet en de telefoon is nog niet aangeslo ten. „Blij verrast, nogal opgetogen en confuus", reageert de Neder landse schrijver in bedekte ter men op het bericht dat een van de belangrijkste literatuurprij zen van Nederland aan hem is toegekend. In een echte juich stemming lijkt hij niet te verke ren, maar zijn ogen verraden blijdschap. „Nee, van de prijs weigeren is absoluut geen sprake", zegt Brouwers verbaasd, „Ik zou niet weten waarom en ik kan me overigens niet herinneren dat ik ooit een prijs geweigerd heb." Voor Brouwers heeft deze prijs juist bijzondere betekenis. „Op de eerste plaats natuurlijk om dat het een prijs is voor mijn hele werk en niet slechts voor één boek. Maar ik vind het heel plezierig dat het juist een be langrijke Nederlandse prijs is die ik heb gekregen. Zelf heb ik nooit precies geweten bij welk land ik hoorde; bij België of Nederland. Maar een tijd gele den heb ik twee belangrijke Bel gische onderscheidingen gekre gen, de Vlaamse Leeuw en de Ridderschap Kroonorde. Door deze literatuurprijs word ik nu zowel boven als onder de Moer dijk erkend en hoor ik eigenlijk bij allebei." Het is juist dit aspect, de twee strijd tussen de Vlaamse en de Nederlandse literatuur, dat de schrijversloopbaan van Brou wers kenmerkt. In de jaren zes tig werkte hij bij de uitgeverij Manteau in Brussel. Daar kwam hij in contact met de grote Vlaamse schrijvers uit die tijd, zoals Herman Teirlinck en Mar- nix Gijsen. In Brussel deed Brouwers ook de liefde op voor de Vlaamse literatuur. Binnenkort komt Brouwers uit met een boek over een dubbele zelfmoord: Twee Verwoeste Levens. Brouwers legt op dit moment de laatste hand aan de bundel Alles Is Iets, een vervolg op zijn laatste boek Het Is Niets. Jeroen Brouwers foto bert nienhuis Op vrijdag 24 september houdt Jeroen Brouwers de derde Louif Paul Boon-lezing. Monila var Paemel en Kees Fens gingen herr voor. De lezing wordt gehouder in het Cultureel Centrum Elzen- veld, Lange Gasthuisstraat 45 ir Antwerpen en later in druk ver schijnen bij de Tilburg Univesitj Press. De cabaretier Youp van 't Hek heeft met zijn boek 'Floppie, Youri andere helden' de eerste plaats behaald in de Top-100 van de best verkochte boeken van 1992/93. Van het boek gin gen 119.000 exemplaren over de toonbank. De tweede plaats wordt ingenomen door 'Het aan zien van 1992' (105.000 exem plaren), gevolgd door Andrew Mortons 'Diana, haar eigen ver haal' (104.000 ex.). In de categorie literatuur staa Hella S. Haasse bovenaan\jjie 'Heren van dejphee' (83.0ÖÖ ex.) 'De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch staat op de tweede plaats in deze catagorie Bij de vertaalde literatuur is Isa bel Allende koploper met 'Het oneindige plan' (81.000 stuks). Een oude zwart-wit tekening van Beatrix Potter Door Muriel Boll Pieter Konijn, het beroemste ko nijn ter wereld, werd precies honderd jaar geleden geboren. In 1893 schreef Beatrix Potter een inmiddels beroemde brief aan het zieke jongetje Noel. Om hem op te vrolijken stuurde ze hem een verhaal met illustraties over de avonturen van Pieter Koniin. Haar eigen konijn Benjamin stond model voor de tekeningen en misschien ook wel voor de avonturen want Benjamin was een bijzonder konijn. Als de bel voor de thee rinkelde, kwam hij binnenstormen en at een geroos terd boterhammetje met boter! Dat kun je lezen in een biografie in een notedop die Nicole Savy over Potter maakte. Het boekje geeft een goede indruk van het tamelijk eenzame leven van een welgesteld meisje in de Victo riaanse tijd. Naar school gaan was er niet bij, ze kreeg thuis les van een gouvernante en trok verder voornamelijk op met haar zes jaar jongere broertje Bertram en een hele zwik dieren in de leskamer: konijnen, muizen, ha gedissen, een slang, een vleer muis, een kikker en een schild pad. Al die beesten gingen in speciale dozen mee als de familie met vakantie ging naar het Lake Dis trict. Dat was de beste tijd van het haar voor Beatrix en het landschap daar werd de achter grond voor al haar verhalen. Ze kocht er later een landgoed, trouwde er toen ze 47 jaar was en werd een enigszinds excen trieke schapenfokster. In het boekje staan foto's van Beatrix, als mooi jong meisje en als oude re plompe vrouw in mannen schoenen. Verder staan er boe killustraties in en natuurstudies waarop duidelijk te zien is hoe gedetailleerd ze werkte. De verhalen van Beatrix Potter worden sinds jaar en dag uitge geven door Ploegsma, in mooi gekleurde linnen bandjes met opgeplakte kleurenillustratie- Een aantal daarvan is nu ver nieuwd, ze hebben allemaal een donkerblauw bandje en de illus traties zijn met de meest moder ne scan-methoden opnieuw op genomen van de originele aqua rellen. Die methode is ook ge bruikt voor de illustraties in de verzamelbundel 'Alle verhalen van Pieter Konijn'. Het verschil met de oude illustr- ties is enorm. De kleuren zijn hederder, de lijntjes duidelijker en daardoor zijn de voorstellin gen minder wollig en levendiger geworden. Het effect is eigenlijk hetzelfde als bij een schilderij dat schoongemaakt is: het werk is transparanter geworden en krijgt daardoor meer diepte. Be halve de kleurenillustraties staan in deze bundel ook zwart wit tekeningen die eerder alleen voorkwamen in de privéuitgaven van Potter, uit de tijd dat geen enkele uitgever geïnteresseerd was in haar werk. Dat is nu wel even anders. Pieter Konijn staat op papbord jes, gordijnen, schoolschriften, enzovoort. Maar vorig jaar wer den pas de eerste animatiefilms met hem in de hoofdrol gemaakt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21