'Acteren is een kwetsbaar vak' Een bijzondere toneelschool in Den Hout 'Casting directorr Hans Kemna zit elke avond in het theater Lesprogramma met Griekse vijfkamp, boetseren en werken op het land ;0rte hartstocht Madison CounD ]arla Cerati over issen moeder en ensuur in YS ji fclfs op Tom Sa\ DE STEM GIDS F e verschijnselen zijn. De moe- denlang c VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 Door Marjan Mes Hij was de ontdekker van Monique van de Ven. Jan Wolkers kon hem wel omhel zen toen hij voor de verfil ming van zijn roman 'Turks Fruit' met 'die prachtmeid' was aan komen zetten. Voor Hans Kemna (53) betekende het de doorbraak in zijn gloedvolle carrière als 'cas ting director' voor film en toneel. Zijn castingbureau aan de Amsterdamse Hereng racht is sinds 1980 het groot ste en meest gerenommeerde van ons land. Een kasten- wand in drie delen bevat zijn vermaarde archief, met een bestand van een kleine 3000 acteursnamen. Doorgaans put hij echter uit een kleine kern van 25 mensen. Hans Kemna is de vaste casting director van Toneelgroep Am sterdam en Het Zuidelijk Toneel. Maar hij kiest bijvoorbeeld ook de rolbezetting voor de tv-serie 'In de Vlaamsche Pot'. Frans van Deursen was een van zijn meer recente ontdekkingen. Jaarlijks zoekt Hans Kemna de spelers bij elkaar voor gemiddeld vijftien toneelprodukties, een aantal te levisieseries en gemiddeld drie èi vier Nederlandse speelfilms. Daarnaast weten ook Engelse en Duitse film- en televisiemakers hem te vinden. „Kijken naar mensen, naar ac teurs is het aantrekkelijkste deel van mijn vak", vindt Hans Kem na. „Daarnaast het praten met een regisseur over zijn visie op een film of toneelstuk. Ik zit elke avond in een theater, heel vaak het kleine circuit waar de nog onbekende namen spelen. Het liefst ga ik in mijn eentje kijken. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt en kan dolblij zijn als ik een heerlijke avond heb gehad. Maar natuurlijk is het heel vaak shit. Zo'n 75 procent van de voorstellingen is niks. Maar ik durf niet weg te lopen in vdfe pauze omdat er zo op me gelet wordt." Hans Kemna, een knappe blonde vijftiger die meestal in het zwart Hans Kemna: „Ik probeer zo lief mogelijk te zijn, maar ik zeg het wel als het rommel is. foto klaas koppe gekleed de toneelpremières be zoekt, heeft een enorme reputa tie in de toneelwereld. Door ac teurs wordt hem dan ook veel macht toegedicht. „Bij de to neelscholen sidderen ze als Ger- ardjan (Rijnders, red.) en ik in de zaal zitten. Dan gonst het. Toch probeer ik altijd zo lief mogelijk te zijn, maar ik zeg het wel als het rommel is. Liegen kan ik niet." Hij voegt er onmiddellijk aan toe dat er niet zuinig genoeg met acteurs kan worden omgegaan. „Het is het meest kwetsbare vak, het meest gevoelige beroep, dat er bestaat. Zo'n acteur wordt toch helemaal op zichzelf terug geworpen als hij op het podium staat voor dat zwarte gat. Hij moet gewoon iedere avond door spelen, ook als zijn moeder is overleden of zijn vrouw er van door is met een ander. Een ac teur of actrice moet erg in de watten worden gelegd en dat gebeurt ook wel bij de vaste ensembles. Toneelgroep Amster dam is een heel hecht gezel schap, een echte familieband door het werk." Hans Kemna heeft zijn reputatie vooral te danken aan zijn eigen zinnige, verrassende casting. Hij doet eigenlijk meer aan anti-cas ting dan aan type-casting, om dat hij voor acteurs graag een rol kiest die niet bij het vaste beeld past dat men van hen heeft. Artistiek leider Ivo van Hove van Het Zuidelijk Toneel vindt Kemna 'heel goed in het openrijten van vooroordelen over acteurs. Altijd komt hij met onverwachte voorstellen en niet voor de hand liggende mensen.' Zo bedacht Kemna dat Henk van Ulsen, een ouder acteur met een traditionele instelling, het wel eens goed zou kunnen doen in de emotionele spektakels van Het Zuidelijk Toneel. Van Ulsen, tot voor kort een wat ouderwetse solist, maakte, Siftds' hij Optrad in 'Het Zuiden' van' Julien Green, een hele ontwikkeling door bij de Eindhovense toneel voorziening. Kemna zegt 'door roeien en rui ten te gaan' als hij iemand voor een bepaalde rol ziet zitten. Maar het moet dan wel psycho logisch klikken tussen de regis seur en zo'n speler, vooral als het om toneel gaat. Bij film gaat het toch meer om de persoonlijkheid en het uiterlijk van een acteur. „Casting is een subjectief vak", aldus Kemna. „Ik ga op mijn eigen smaak af, maar ben na tuurlijk wel slechts een tussen persoon, die in de opvattingen van de regisseur dient te treden. Verder cast ik alles wat God verboden heeft want het is leuk om mensen op het verkeerde been te zetten." Zijn toneelliefde kreeg Hans Kemna met de paplepel ingego ten, thuis in Rotterdam, waar zijn vader voorzitter van de amateurtoneelvereniging Onder Ons was. In zijn vroege jeugd zag hij alles van het Rotterdams Toneel. Naar 'Een bruid in de morgen' van Hugo Claus ging hij als diensplichtige in luchtmacht uniform zeventien keer kijken. Ina van Faassen had hem door het kijkgaatje in het voordoek ontdekt: „Hij zit er weer, die soldaat". Floris Op zijn achttiende ging Kemna naar de Amsterdamse Toneel school. Na het eindexamen speelde hij twaalf jaar toneel, ondermeer in de musical 'Anate- vka' die hij 576 keer heeft ge daan, bij de Nieuwe Komedie en het Globe van Ton Lutz. In die tijd raakte hij goed bevriend met het cineastenduo Wim Verstap pen en Pim de la Parra. Voor hen deed hij een van zijn eerste cas tings, 'Blue Movie', waarin Hugo Metsers met opgewonden ge slachtsdeel voor opschudding zorgde. Als boze ridder Govert speelde Hans Kemna in de tv-se rie 'Floris' met Rutger Hauer en raakte zo bevriend met filmre gisseur Paul Verhoeven. „Voor 450 gulden liet Paul mij de rolbezetting van 'Wat zien ik' doen", grijnslacht Kemna. „Maar na 'Turks Fruit' besefte iedereen pas goed dat ik be stond. Ik was toen de eerste die casting deed en niemand kon meer om mij heen." Hoe hij een goed acteur herkent, is moeilijk te zeggen. „Het is een combina tie van talent, inzet, technische beheersing, charisma, in handen van de juiste regisseur terecht komen en een portie geluk." „Je kunt het niet altijd onmid dellijk zien als ze bij je binnen komen. Renée Soutendijk is een grijs muisje in het dagelijks le ven. Ze gaat pas vibreren als ze voor de camera staat. Gerard Reve heeft eens gezegd dat je haar niet zou herkennen als ze achter de kassa van Albert Heyn zou zitten. Je kunt je dus best vergissen op het eerste gezicht, ook als je ze in een rol ziet, en dat heb ik ook wel eens gedaan." ni,:. 'J J&ll JitJ l'JCJ Hamlet d sj|feqeJa r-=~i Maar over hét'1al|ë'nft%'h is Hans Kemna zeer gelukkig in zijn te gendraadse acteurskeuzes, zoals ook de kritieken veelvuldig be wijzen. Dit seizoen had hij Ivo van Hove overigens gesugge reerd om de rollen van Hamlet en Horatio de ene avond door Peter van den Eede en de andere door Bart Siegers te laten spelen. „Maar Ivo en Bart kennen elkaar al van jongsaf, dus stond het al bij voorbaat vast dat hij de Hamlet zou doen. Siegers is een heel goed acteur, maar sommi gen houden niet van hem. Het is masochistisch om naar een voor stelling met Bart Siegers te gaan als je niet van zijn spel houdt." Hans Kemna vindt het een uit daging om jonge acteurs te cas ten in oudere rollen, die haaks staan op hun eigen persoonlijk heid. Dit 'tegencasten', zoals hij het noemt, heeft hij zojuist ge daan voor de voorstelling 'Een zweem van de poëet' van O'Neill, die dit seizoen door Ivo van Hove zal worden geregis- nsëÖd: Daarin speelt de 30-jarige Vibtbr L*61v een man van zestig en Katelijne Damen de moeder van Chris Nietvelt, twee Vlaam se actrices die even oud (30) zijn. Turkije Chris Nietvelt gaat overige vertelt Kemna als laatste niei tje, deel uitmaken van de va kern van Het Zuidelijk Tone Ze gaat weg bij Toneelgro Amsterdam waar ze met n plezier gespeeld heeft, maai Amsterdam kon ze moeilijk ai den. En Ivo van Hove is hij zeer vertrouwd uit haar acad mietijd in Antwerpen, waar beiden werden opgeleid Dora van der Groen. De casting director noemt zici] zelf 'een doener'. Beroepshal» moet hij talloze toneelstukken! filmscripts lezen. „Dat doe echter met tegenzin. Ik kijk ie liever dan dat ik lees. Die scriplj lees ik 's nachts in bed zondag. Je komt daardoor n«i meer toe aan het lezen van ken. Maar als ik naar mijn tai in Turkije ga, naar mijn gelui plekje, dan neem ik twintig' ken mee. Die lees ik dan allemaal uit, als ik tenminsij niet weer eens moet verbouwt Door Marjan Mes Margreet Blanken is er een van de zes vaste docenten. Niet omdat haar populaire Zuster Reini-rol in de tv-se- rie 'Medisch Centrum West' haar daartoe inspireert, maar wel vanwege haar lan ge toneelervaring, onder meer bij Toneelgroep Thea ter. Net als de overige do centen van de School voor Toneelkunst in Den Hout is zij bovendien beinvloed door de manier van denken van de antroposoof Rudolf Stei- ner en de toneelmaker Mi chael Tsjechow. Twee' 19e eeuwers die elkaar vonden in de opvatting dat de mens meer is dan een hoofd alleen. Een wezen met niet al leen een stoffelijk lichaam maar ook nog een ruimtelijk en een levenslichaam. En juist daar mee kan hij onuitputtelijk be schikken over verbeeldings kracht en fantasie. Zonder spel kan de mens volgens het antro posofische gedachtegoed geen echt mens zijn. De toneelopleiding in het lande lijke brinkdorp Den Hout bij Oosterhout laat zich inspireren door de antroposofie zonder daar overigens ingewikkeld over te willen doen. Zij is voort gekomen uit de antroposofische cursussen die daar reeds eerder in de bestaande biologisch-dy- namische boerderij aan de Toneeldocent Peter Paul Gerbrands: „Spel gebouwd op alleen maar emoties is niets." foto johan van gurp Vrachselsestraat werden gege ven. Stafdocent Peter Paul Ger brands, in zijn Amsterdamse verleden onder meer acteur bij het Publiekstheater, docent kunstgeschiedenis en boekanti- quair, legt er de nadruk op dat zijn School voor Toneelkunst een echte vakopleiding is. Wel iswaar niet officieel erkend, maar wel opleidend in de meest brede zin van het toneelvak. Een cursist zal na vier jaar opleiding niet alleen toneel kunnen spelen, maar ook in staat zijn om een decor en kos tuums te ontwerpen en zelfs financieel en technisch een theaterproduktie op kunnen zetten. „Het uitgangspunt van onze to neelopleiding", vertelt Ger brands in zijn lichte, ruime woonkamer in Oosterhout, „is dat mens en spel onverbrekelijk met elkaar zijn verbonden. Je kunt die andere lichamen zoda nig oefenen dat je er veel ge makkelijker een innerlijke be weging mee kunt uitdrukken dan wanneer je alleen van het verstandelijke uitgaat." „Wanneer je bewust bent van je ruimtelijk of gevoelslichaam dan leeft ook je verbeelding veel sterker en neemt je lichaam vrij gemakkelijk de goede houding aan wanneer je je in een rol inleeft. Onze methodiek sluit aan bij het inlevingssysteem van de vermaarde Stanislavski, maar is veel minder intellec tueel. De spelende mens is de sleutel tot alles. Alleen spelen derwijs kun je leren." Het klinkt misschien allemaal nogal vaag, maar in de praktijk komt het er op neer dat de 'antroposofische' docenten in Den Hout hun leerlingen ervan overtuigen, dat een gevoel, wil het op een zaal indruk maken, gespeeld moet worden. Wordt er door een acteur uitsluitend 'ge voeld' dan wordt er niet goed geacteerd. Alle goede 'reguliere' regisseurs en acteurs denken er overigens precies zo over, maar toch ziet Gerbrands veel 'slecht toneel'. Televisie „Ik huiver vaak", vertelt hij, „als ik in een zaal naar toneel zit te kijken. Spel gebouwd op alleen maar emoties is niets. Meestal zie je ook steeds weer dezelfde mens terug wanneer je een acteur in verschillende rol len ziet, in plaats van telkens een ander mens, zoals eigenlijk toch zou moeten. Dat 'Begeren onder de olmen' van Het Zuide lijk Toneel, met die koeien op het podium; dat was wel leuk maar alleen maar effect. Het publiek vond het blijkbaar zo prachtig, omdat het net op tele visie leek." Televisie kan volgens Peter Paul Gerbrands de mens nooit het voedsel aanreiken dat hij nodig heeft voor zijn gevoelslichaam. „Dat moet gevoed worden met schoonheid. Pas dan wordt de mens ook weer gezonder", meent hij. Perfectie en zeker heid bestaan zijns inziens niet. Hij en de andere docenten aan de School voor Toneelkunst zul len hun leerlingen er dan ook niet toe aanzetten om daarnaar te streven. Wel naar het opti maal aanspreken van hun ta lent. „Het hoofd is daarbij niet steeds de baas." Gerbrands geeft een karakteristiek voor beeld van een speloefening waarbij het lichaam geoefend wordt om het hoofd te vergeten. „Leg een sleutelbos in het mid den en laat daar iemand met de ogen dicht naartoe lopen en hem oppakken. Dat lukt vrijwel niemand." Afgrijzen „Het grootste probleem", vindt de toneeldocent, „is om de stu denten te bevrijden van alle theorieën die er sinds de lagere school in zijn gestampt. Met afgrijzen zie ik hoe kinderen van vier al milieuprojecten moeten maken. Dat is toch niets voor een klein kind. Mijn eigen vier kinderen gaan naar de Vrije School. Daar wordt ten minste een poging gedaan om de hele mens aan te spreken en niet alleen zijn verstandelijke vermogens. Eigenlijk moeten we hier een afgekloven bot weer nieuw leven inblazen." Gerbrands heeft ook een aversie tegen de psycho-therapeutische manier om een acteur tot een rol te inspireren. „Dat vind ik van een verregaande onbeleefd heid. Het privé-leven van de acteur doet er niet toe. Het gaat bij ons juist om de beheersing van het zieleleven. Allereerst moet je eerbied hebben voor de mens, je hebt niet het recht om in iemands ziel te knoeien. De acteur moet zichzelf kunnen ontplooien door zijn eigen fan tasie. Hij moet niet door een regisseur tot een rolopvatting gedwongen worden. Te vaak wordt de fantasie uitsluitend geleverd door de regisseur en dat is toch eigenlijk een soort dictatuur. Bescheidenheid De toneeldocent, die ook antro posofische 'lessen' geeft aan het centrum Persephone in Den Hout (waar de toneelschool on- 'derdeel van is), benadrukt ove rigens dat enige bescheidenheid gepast is. De opleiding is aan zijn tweede jaar begonnen I Pas over vier jaar zal beoor deeld kunnen worden of er vol doende kwaliteit is afgeleverd Van de achttien eerstejaars zijn er inmiddels dertien overgeble- J ven. Daar zitten mensen van heel verschillende leeftijd, op leiding en achtergrond bij. De meesten hebben een baan, een aantal wil alleen doorgaan met amateurtoneel, sommige jonge ren denken aan een toneelloop baan. De parttime-toneelopleiding in het Brabantse brinkdorp is niet goedkoop; vierduizend gulden. Daarvoor moeten de cursisten twee lange dagen en avonden werken. Degenen die van ver komen, blijven intern. Spraah- vorming, Griekse vijfkamp, eu- rythmie, muziek en Werbeck- zang, maar ook cultuurhistorie, sport en spel, boetseren en wer- ken op het land (in de bijbeho rende biologisch-dynamische boerderij aan de Vrachel- sestraat) horen tot het lespak ket. Selectie „Het betekent een forse inbreuk op hun dagelijkse leven", on derstreept Gerbrands. „Die overweging telt mee bij de se lectie die we tevoren toepassen. De mensen moeten echt heel goed gemotiveerd voordat zij er aan beginnen. We spelen per jaar oefenfragmenten uit zon veertien toneelstukken. Vorig jaar waren dat o.a. stukken van Heijermans, Brecht en Ionesco. In het tweede jaar, waar we nu mee beginnen, wordt pas het talent echt zichtbaar. Voor het nieuwe eerste jaar hebben we een maximum aantal van twin tig deelnemers toegelaten." Peter Paul Gerbrands is ook bezig met het schrijven van een reisgids over de plaatsen waar zich de Graal- en Koning Art- hurlegenden afspelen, onder meer in Zuid-Engeland, Bretag- ne en Zuid-Frankrijk. Zijn be langstelling voor de menselijke verbeeldingskracht en de spe lende mens reikt verder dan he theater alleen. Als jongen speel de hij in het Nederlands jeug- delftal bij Cor van der Hart- „Die zei: schiet maar gewoon het doel. Dat maakte toen a grote indruk. Niks geen theorie- en, maar gewoon spelen, lere door te doen." hu van de overdekte brug- uit het boek van Robert s Waller. foto spectrum lor Dirk Vellenga 'The Bridges of Madison County' zijn in Ar miljoen exemplaren verkocht en daarom b ttrum de recensenten in een vroeg stadium t felle ongecorrigeerde Nederlandse vertaling (bert James Waller. It boek begint inderdaad veelbelovend, een I laf en een verwaarloosde boerin in Iowa 1 Echtigs. Waller schrijft fris, helder en resolui Uen aan Robert Pirsig, die in 'Zen' en 'Lila' Ude rond een hanteerbaar soort filosofie. 52-jarige fotograaf Robert Kincaid werkt «graphic en rijdt vanuit Seattle naar Madison )a waar zich bijzondere overdekte bruggen 1 i hij niet vinden, de Rosemanbrug, en hij stc mcesca, een Amerikaanse van Italiaanse afk( jgen. Fotootjes van de overdekte bruggen staa (hoofdstuk afgedrukt en dat geeft een aardig e eenzaamheid van de twee gevoelige mensen ir en traditie wordt door Robert James Walle Zo uitvoerig dat het verhaal z'n aanvankel .i zakken we snel naar het relatieleuter dat j ■ratuur nogal eens tegenkomt. Richard, de o incesca, moet het ontgelden: „Vooral seks w jótiek was in zeker opzicht gevaarlijk, ongepas I even verder: „Vanwaar het gebrek aan intin a erotiek?" j we alles van de korte, hartstochtelijke a tovering weg. Dan blijkt dat het gegeven te du tot het eind blijft boeien. Robert James irijver ook fotograaf. Jammer dat hij een hele ■rbelichting heeft verknald. Een foutje is ook ^5 al een 'hippie' wordt genoemd, terwijl dat s uitgevonden. |obert James Waller: 'De bruggen van Madiso ictrum, prijs 29,90. [ior Marjan Mes haardenke drukkend maar ook hoe Uit innerlij verbrekelijk de band tussen dochter ge ieder en dochter kan zijn; lossing te v irover verhaalt de Italiaanse haar moede rijfster Carla Cerati scherp- te laten vei lig en meeslepend in haar die de gere nan 'De slechte dochter'. In plezier doet met de Premio Comisso be- nissen kri; oonde boek krijgt een vijftig- meer begri feige gescheiden, onafhankelij- de, levensli f vrouw tegen haar zin de zorg moeder oo lor haar bejaarde moeder van worstelt o Ie ze allang vervreemd was. schuldgevo| [it schuldgevoel neemt Giulia heid wann lar veeleisende, egocentrische oude vrouv oeder bij zich in huis na het in een pe 'erlijden van de autoritaire getuige is [aar geliefde vader. De oude lijke gang nuw is van huis uit intelligent verpleegim fear stelde haar hele leven in de „Ik had naduw van haar dominante Carla Cer; ihtgenoot teneinde haar huwe- groeien c Ijk 'goed' te houden. Op die doorsnijde Vier onderdrukte zij niet al- rijker een fen haar eigen persoonlijkheid te moeilijk (aar ook die van haar kinderen los te ma or wie zij geen wezenlijke be- worden." gstelling kon opbrengen. seert zich plfs toen ik twintig was", al- leerde moe p de dochter, „telde ik nog ze zich ni [et mee: altijd een onderge- maken. Ei bikte die verplicht was zich had gedac est te houden." Haar eigen ders pers fewelijk zag zij er door misluk- stelling tc F- Nu moet Giulia plotseling bende vad par vrije bestaan inruilen voor in haar lei zorg voor een vrouw die haar Carla Cer pamelijk tegenstaat en die lijke bewi °it gewend was om liefde te helder en ven- maar uitsluitend te ont- peutisch "gen. waarin v lijk moedi ®oet haar vrije gewoontes nen. Van erantwoorden tegenover ie- tionaal vi jand die niet het minste begrip Cerati in frtoont. Giulia gaat aan hoofd- haar ror FJaen en huiduitslag lijden, waarvoor' iaarbij ze zelf maar al te goed ontving, rlpjpt dat het psychosomati- slechte c ler, aealiseert zich niet dat zij lerlijsten pchzelf buitenspel heeft ge- tionaal i aatst in al die jaren dat zij zich landse ve F®. Var kinderen en hun geinteres ^strevende ideëen verzet tieme va In t ?s no8 helder van geest ties, een feitelijk zelfstandig, maar Carla C wil ze dat anderen voor Uitg. Goo VprS kkpW werken van de moderne lit iders11 6 Ftaten no8 steeds niet aan de cei Lv ,,van 'schone' en religieus correcte s iPeoni fWaarin werh gepoogd censuur te pl 'Aamfii -American Way in haar jaa I allen op de educatieve vrijheid' genoei ide^frif^eks Prominente of erkende auteu Markm, geen Sena<ie en werden aang ookFr-i en J°hn Steinbeck, Rudyard 1 nch Maria Remarque. lom'aiT Pohtiek rechts is volgens de or; Iwaarri»6 rastische afbeeldingen van seks, I Wordt "ypy®! aan de kaak te stellen. M I boeken oi i ln «hndere mate, getracht n I ak raoict^ l®ejmhddelen te laten verwijdert ^ark Twain ouwde stukken in staan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20