Het gevecht tegen de willekeur 4 Stichting Anthony Ruys' komt op voor slachtoffers van vliegongelukken Passagiers staan machteloos in huidige concurrentieslag tussen vliegtuigmaatschappijen Toneel DE STEM ZEELAND 'Maatschappijen houden mensen beter vast dan Nederlands gevangeniswezen' 'De pijn, de hitte, de vliegen en de stinkende wonden, het maakte het ondraaglijk' Vog veel meer heater in deze jrote Gids: VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 'Zogauw een ramp uit de belangstelling laten ze de mensen vallen als bakstenen' „De KLM liet me vallen als een baksteen, zoals ze dat eerst letterlijk deden." 'Sieg' de Boer overleefde de ramp met een KLM-toestel boven Nieuw Guinea. Precies 36 jaar later heeft hij nog de kracht om voor zijn rechten op te komen. De pas opge richte Stichting Anthony Ruys, die slachtoffers van vliegrampen met raad en daad wil bijstaan, draagt hij een warm hart toe. Door Fons Knegtel Op de volgende jaarlijkse aandeel houdersvergadering van de KLM zal Siegbrand M. de Boer ('Sieg'), net als de afgelopen twee jaar, het woord nemen. Hij vraagt opnieuw waarom de maatschappij, na de vliegramp met een Lockheed Super Constella tion van de KLM boven Nieuw Gui nea in 1957, geen nazorg biedt. En waarom hij de ziekenhuiskosten ten bedrage van 5.000 gulden zelf moest betalen. Onlangs trad hij toe als bestuurslid van de pas opgerichte Anthony Ruys Stichting, die o.a. op wil komen voor de belangen van slachtoffers en nabestaanden van vliegtuigongelukken. „Waar ik kan, wil ik helpen." Thuis in Wassenaar staat op een tafel in de zitkamer het model van een Super Constellation van de KLM. 'Sieg' wijst een van de laatste raampjes aan, links achter de vleu gel: daar zat hij op die 16e juli 1957 toen het vliegtuig, de 'Neutron' ge naamd, op de startbaan van het vliegveld van Biak (Nieuw Guinea) om 03.30 uur klaarstond om te ver trekken. De Boer was in die tijd employé bij de Koninklijke Paket- vaart-Maatschappij en zou voor ver lof naar Nederland reizen. Vlak nadat het vliegtuig was opge stegen meldde de gezagvoerder over de intercom: „Dames en heren, we vliegen nog een keer laag over de luchthaven zodat we de lichtjes kun nen zien." Sieg beschrijft hoe het toestel boven zee een ruime bocht van 180° naar links maakt. Op dat moment staan een paar kilometer verderop twee wachtposten op het dek van de 'Kortenaer', een des troyer van de Koninklijke Marine. Zij zien de piloot van de 'Neutron' nog zijn landingslichten ontsteken, waarna het toestel plotseling hori zontaal in zee valt. Door de klap exploderen de volle brandstoftanks; er ontwikkelde een enoemrme vuur zee. „We kregen geen waarschuwing", vertelt Sieg de Boer, die 26 jaar was toen de ramp zich voltrok. „Die klap, het gebeurde net zo vlug als dat ik nu met mijn vingers klik. Overal was vuur. Doordat ik ernstige brandwonden had op mijn handen, kreeg ik aanvankelijk de gordel niet los. Ik raakte echter niet in paniek. 'Dit is dus het moment waarop het is afgelopen'. Door de crash was het voorstuk met de inzittenden in de diepte verdwe nen, -terwijl het afgebroken en open gescheurde staartstuk nog even bleef drijvëh. Sieg: „Intussen had ik onbe wust zo zitten te friemelen aan de gordelsluiting dat deze tenslotte toch openging. Ik sprong in het water maar moest meteen duiken omdat omdat er op het water een vuurzee van brandende benzine was. Even verderop dreef een bank die uit het toestel was geslingerd. Samen met enkele kinderen hield ik me er aan vast totdat papoea's, die in paalhut- jes op het strand wonen, ons met prauwtjes uit het water haalden." Ondraaglijk De eerste dagen waren voor Sieg de Boer een hel. Met ernstige brand wonden aan het hoofd, schouders, armen, handen en benen was hij opgenomen in een 'blikken' hospi- taaltje waar de hele dag de zon op scheen. De pijn, de hitte, de vliegen en de stinkende brandwonden, het maakte de situatie ondraaglijk. Na twee weken mocht De Boer per' bood naar het Ifar-zieknuis bij Hol- landia, de hoofdstad van Nieuw Gui nea, die nu Jayapura heet. De Boer was inmiddels verenigd met zijn ouders, die op kosten van de KLM waren overgevlogen. De echtgenote van de KLM-vertegenwoordiger in Nieuw-Guinea vloog intussen spe ciaal voor de overlevenden naar Au stralië om voor hen koffers met nieu we kleren te kopen. Wijlen dokter Haage uit Tilburg, die later als plastisch chirurg landelijke bekendheid zou genieten, kwam naar Hollandia om de brandwonden te behandelen. Haage verrichtte een waar wonder door de slecht helende rechterhand van De Boer met een stuk huid van zijn linker bovenarm 'op te lappen'. Sieg toont verder de nog zichtbare sporen van de ramp op zijn huid: de ingebrande naden van zijn overhemd in zijn hals, de con touren van de manchet op zijn rech terarm. Baksteen „Mijn relatie met de KLM is intus sen anders dan ik verwachtte. Zodra het nieuws over de ramp uit de belangstelling was, lieten ze me fi guurlijk vallen als een baksteen, zo als ze dat eerst letterlijk deden." In 1958 had Sieg de Boer volgens de IATA-richtlijn recht op een verzeke ringsuitkering. De KLM hield echter 5.000 gulden op deze uitkering in. Dat waren precies de totale verple- gingsuitgaven die de maatschappij een jaar terug aan Sieg de Boer had besteed. „Ik heb uiteindelijk dus zelf de ziekenhuiskosten voor mijn reke ning moeten nemen", zegt Sieg fel. Twee jaar terug bezocht De Boer voor het eerst de aandeelhoudersver gadering van de KLM nadat hij eerst enkele aandelen had gekocht. Tij dens de rondvraag nam Sieg het- woord. Hij vroeg de KLM waarom ze in brochures steeds dat 'oortje' op de hoek van een pagina gebruiken, om de betrouwbaarheid van de KLM te symboliseren. Heel pijnlijk, want het herinnerde Sieg steeds aan de opge lopen littekens aan zijn eigen oor en de verminkte oren van andere over levenden. Daarna deed De Boer zijn verhaal over de ramp met de 'Neu tron' in '57. Op zijn vraag waarom de KLM in zijn ogen was tekortge schoten in de nazorg voor de slacht offers klonk het achter de tafel: 'U krijgt nog bericht'. Niet lang na de vergadering werd Sieg ontvangen door de KLM in Amstelveen. 'U krijgt geen geld. Er is geen verdere nazorg.' „Ik kreeg wel een kopje koffie", zegt De Boer nu bitter. Toch ontving Sieg nog een keer een telefoontje van het hoofd medische dienst van de KLM. „We kunnen je naar een-psychiater sturen", zei hij. „Prima",'aiitwoordde De Boer, „als die psychiater' kan zorgen dat ik mijn geld terug krijg." Tijdens de aandeelhoudersvergade ring vorig jaar stond Sieg opnieuw achter de|zaalmicrofoon. Hij begon zijn betoog niet een beschrijving van de soepel op het water landende zwaan die iedereen kende van de Ster-spot. „Maar een KLM-vliegtuig landt lang niet zo mooi op het water als een zwaan", zei De Boer toen cynisch. Vervolgens herhaalde hij zijn kritiek op de KLM. Dr. M. Albrecht, voorzitter van de raad van commissarissen reageerde fel: „Mijn heer De Boer, hier bestaat corres pondentie over en ik meen dat dit geen zaak is voor deze vergadering. Ik ontneem u nu het woord." De Boer's microfoon werd afgesloten. De correspondentie tussen De Boer en de KLM is onlangs aangevuld met een brief, gericht aan president-di recteur Bouw. Daarin schrijft De Boer dat zijn vragen nog steeds niet zijn beantwoord. Waarom geen goe de nazorg? Waarom die 5000 gulden in mindering gebracht op zijn uitke ring? Doodleuk eist De Boer nu die 5.000 gulden terug, omgerekend in de waarde van toen en daarbij opge teld de samengestelde interest. „De zaak is juridisch verjaard. Maar zo'n ongeluk verjaart voor mij niet. Nee, het gaat mij niet zozeer om het geld maar om de irritante en arro gante houding van de KLM aan de kaak te stéllen. Ik heb niets te verlie zen en het Ontgaat mij volkomen wat de KLM denkt te winnen met haar negatieve opstelling." Blijven vechten Rob Sötemann is als voorzitter van de pas opgerichte Anthony Ruys Stichting, die onder meer opkomt voor de belangen van vliegramp slachtoffers, bijzonder ingenomen met het feit dat Sieg de Boer plaats wilde nemen in het bestuur. „Bij Sieg zie je dat zo'n ramp 36 jaar later nog steeds doorwerkt. En dan nog vecht hij door voor zijn rech ten." Sötemann is een van de overleven den van de vliegramp met de 'Anthony Ruys' op het vliegveld van het Portugese Faro. Deze Martinair DC-10 verongelukte onder barre weersomstandigheden op 21 decem ber 1992 tijdens de landing, waarbij uiteindelijk 56 dodelijke slachtoffers te betreuren waren. In de daarop volgende maanden heeft een aantal betrokkenen acties ondernomen om de waarheid en de toedracht van het ongeluk boven water te krijgen. Met name Rob Sötemann heeft hier een Het uitgebrande wrak van de verongelukte DC-10van Martinair, de 'Anthony Ruys'. FOTO EPA vooraanstaande rol in gespeeld. Vol gens hem en vele andere passagiers is er veel meer aan de hand geweest dan alleen het door Martinair-direc teur Martin Schroder genoemde 'sterke zijwind'. Onder de nog levende slachtoffers en de nabestaanden van de vliegramp bleek een sterke behoefte te bestaan aan een breder orgaan dat zich bezig zou houden met de behartiging van hun belangen. De Anthony Ruys Stichting stelt zich nu ten doel de veiligheid van het vliegverkeer te bevorderen en daarnaast op te ko men voor de belangen van de slacht offers van onveilig vliegverkeer. Open deuren Na het nieuws over de oprichting van de stichting komen de eerste reacties van verontruste vliegreizi gers bij Sötemann binnen. Sommige deden hem de haren te berge rijzen. Een voorval dat zich twee jaar gele den voordeed. Een reiziger vliegt met een Griekse vliegmaatschappij met bestemming Athene. Na een tus senlanding, reeds op het Griekse vasteland, stappen alle passagiers uit. Onze bewuste reiziger is blijk baar de enige die doorvliegt naar de Griekse hoofdstad. Als het toestel plotseling de pier verlaat met al zijn deuren nog open wekt dat enige verbazing. Maar de verbazing maakt al snel plaats voor pure doodsangst als het vliegtuig daarna opstijgt; de deuren zijn nog altijd niet gesloten. Onder een oorverdovend lawaai en met een uiterste krachtsinspanning lukt het de reiziger de cockpit te bereiken en de mensen daar te waar schuwen. Het lukte tenslotte de tweede piloot de portieren te sluiten. Een ander incident, dat eveneens twee jaar geleden in Egypte gebeur de. Een toestel van de KLM geeft vol gas op de startbaan van het vliegveld van Cairo. Aan het eind van de baan vallen plotseling alle vier de motoren uit. De piloot weet het toestel vlak voor het eind van de startbaan nog net tot stilstand te brengen. Daarna wordt er twee uur lang aan de moto ren gesleuteld. Een aantal passagiers wilde een ander vliegtuig nemen, maar dat werd door de KLM niet toegestaan. Sötemann: „Deze men sen werden tegen hun zin vastgehou den. Vliegmaatschappijen kunnen mensen beter vasthouden dan te Nederlandse gevangeniswezen." Geen statistieken Dit zijn maar enkele voorbeelden ri een hele rij van incidenten het toch nog goed afloopt. Sole mann: „Mensen hebben dan de ging zulke ervaringen daarna te geten, omdat ze uiteindelijk heerlijke vakantie hebben g< Zulke gebeurtenissen worden niet gemeld. Gevolg? Geen statistie ken. Niks." Volgens Sötemann is het belangrijk dat dit soort informatie wordt doos- gesluisd. Een medewerker houdt voor de stichting een zwartboek bij „Alle ervaringen die tot ons worden genoteerd. Op deze manier zijn we in staat straks een vuist tt maken. Zo creëren we een budsfunctie voor de vliegwereld", aldus Sötemann. De klachten verzamelen is een ze doorspelen naar de vliegtuigfabri kant is iets anders. Die bepaalt of a iets mee gebeurt. De willekeur vliegtuigbouwers soms tentoonsprei den neemt soms ijzingwekkende vor men aan. In 1974 verloor een Turkse DC-10 in de buurt van Parijs een vrachtdeur. Door het plotseling ontstane lucht- drukverschil begaf de vloer het er vernielde daarmee het hydraulisch besturingssysteem die er liep. Het toestel viel van 3.500 meter hoogte uit de lucht. Alle 375 tenden kwamen om het leven. In 1972 echter wisten boven het Amerikaanse Windsor de piloten van een DC-10 van American Airlines op het nippertje hun toestel veilig de grond te zetten. Dit keerJ" ingeklapte deur niet alle leidingen vernield. Een half jaar voor de ramp - Turkse toestel bleken er al 1* klachten over de slecht sluiten® vrachtdeur te bestaan; navrant om weten dat er toen nog geen DC-10's over de hele wereld rf dienst waren. Er moest uiteind# een ramp gebeuren om de fabrikant in beweging te krijgen; de vracht- deur werd verbeterd en de versterkt. „Maar bij een stevige crash zoals die bij Faro", vult Sötemann aan,- „N® ook een gedeelte van de vloer, m°8e' lijk als gevolg van de plotselinge drukverlaging. Van de 56 overleden passagiers zaten er 38 op dat gedeel te van de vloer. De versterking* de vloer is blijkbaar nog steeds on voldoende. Maar 'versterking J 'verbetering' betekent voor de lucht vaartmaatschappijen 'minder passa' giers' en dat is in de huidige con»' rentieslag dodelijk. Passagiers s'f machteloos in dergelijke situaties- Het beeldmerk van de Anthony W Stichting is een vlinder, ge®®L vanwege zijn schoonheid maar o» kwetsbaarheid. In september wow de conclusies verwacht van het o' ciële Portugese onderzoek naai ramp met de Anthony Ruys- eerste krachtproef voor de 'vlinder IHans Kemna over acteurs >n toneel in Nederland: „Zo'n 5 procent van de voorstellin- ;en is niks". IDen Hout heeft een antro- oosofische toneelschool. Over het spelen van gevoel'. Het jeugdtheater verdient meer bezoek, maar hoe con- :urreer je met Telekids? Poë Zuidelijk Toneel: 'Hamlet' 25 sept, i in 1 en 2 okt. in Breda en 9 okt. in Berge Zuidelijk Toneel: 'Mac Beth' 11 nove' Zuidelijk Toneel: 'De Bedelaarsopera' - losterbout, 23 dec. in Etten, 5 jan. in loosendaal. Zuidelijk Toneel: 'Een zweem van de ipril in Bergen op Zoom, 28 april in Roos Zuidelijk Toneel: 'Decadence' 4 maa loosendaal, 15 april in Etten, 26 Josterhout. Set Nationale Toneel: 'Duifje Klok' 1 Set Nationale Toneel: 'Koning Lear' 11 dec. in Breda. Set Nationale Toneel: 'Kleine zielen' ™et Nationale Toneel: 'Mevrouw Wa Roosendaal, 10 mei in Breda. "theater: 'De dood en het meisje' in Breda. SO-theater: 'De groene vogel' 29 en 3 Rn !5eater: Vuurproef' 4 maart in B «u-theater: 'Antigone' 19 maart in R «eater van het Oosten: 'Comedie' 19 neater van het Oosten: 'Lief zijn v lerneuzen, 13 april in Breda, oord Nederlands Toneel: 'De stille grij Oostende'-27 jan. m Breda. «oord Nederlands Toneel: 'Philoktetes roneelgroep Amsterdam: 'Othello' Roosendaal. oneelgroep Amsterdam: 'Cocktail' 5 Ti,nC i roeP Amsterdam: 'Richard HF Art p froeP Amsterdam: 'Nirvana' 1 okt T,ro: 'D°dendans' van Strindberg ™t. m Breda. Art f nt0: 'Parade: Molly x Bloom' TW '0om Wanja' 24 mei in Br OostoS gone: 'Ave, ave, Eva' Theat »ut' 8 nov- ra Roosendaal en 11 Thp» Antlg°ne: 'Mein Kampf' 17 senwu °.nne Lex: 'Kroniek van een Roowna t"1 Berëen op Zoom, 19 o' ??daai 2 nov. in Breda, 3 nov. in E. De rJ6' Dedda Gabler' 16 nov. in Breda ^/Mademoiselle Jaïre' 25 j Bis-n„/i ?eVr- ra Terneuzen. Bis-ni,nj!J!!es: "Bravo! Dag mevrouw' Nova 7oUkiIeS: 'Een nacht bij Ado' Nova 7! u 'Verwantschap' 20 e Blauwe m? ,'Schiz°frenie' 3 en 4 Theaw c. andaë Compagnie: 'Joko' - CiedeKnla?G^°»«'--22dec.in 't Gebroed ,,3J?0I?inSen' 15 en 16 m boater T» t nors 15 aPril in Te RoosenJ?8 ®r: 'The lover' 8 Theater va li en 18 dec-in Bre<ia. van de Lach: 'Kink in de kabe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18