SAAB 900
IIMTRODUCTIESHOVU
n
DE POOTER B.V.
cP
ncnicaiiiilp
DC LPI Eb lil I lilLï
"SELF WASH"
INSTALLATIE
1
De Lancia Dedra.
Ontwikkeld door
de lastigste wegen
van Europa.
DE ENIGE POMP MET
Tit
Bral weerle
kritiek Hai
c
B.V. jJUTO SERVICE TERNEUZEN
Exclusief in Terneuzen
AUTOWASSEN
met onze
(ees Hamelink
'•SSS-^5
vrijdag 11 en zaterdag 12 sept.
DE HYUNDAI PONY ESPRIT.
NU V.A. f 2I.445,-.
HYUIIDHI <8>
t
Tankstation
TERNEUZEN
ED Jt
D
Mbertla: 'V<
Nieuwe carrosserie met lage luchtweerstand
Nieuwe motoren en transmissie
Minder milieubelasting en lagere bedrijfskosten
*T ZIJN PRIMA TIJDEN OM IN
EEN PONY TE RIJDEN.
HYUnoni RIDA
OPENINGSTIJDEN:
Tot ziens aan de Bellamystraatt.o. „De Honte"
A. de Keijzer Zoon B.Y.,
Mr. F. J. Haarmanweg 51A, Terneuzen. Tel: oii50-94564,
D
3 STEM
onze biljartmedewerker
pn WBC Ult Walsoor-
,taan van vrijdag 10 tot
et zaterdag 18 september
"nt voor de organisatie
het kampioenschap derde
1 driebanden van het
Sct Zeeuws-Vlaanderen
de KNBB.
Na een loopbaan van ruim 15 jaar vervangt SAAB de uiterst succesvolle 900 door een geheel nieuw
model. Uiterlijk kenmerkt de nieuwe 900 zich door de inmiddels vertrouwde Saab Coupé styling, die
resulteert in een vijfdeurs hatchback met een ruim bemeten binnenruimte, een extreem hoog niveau van
inzittendenbescherming, een serie krachtige multikleppenmotoren en bovenal door de voor Saab van
zelfsprekende, dynamische verfijning.
De nieuwe Saab 900 zal op de Nederlandse markt leverbaar zijn in twee uitrustingsniveaus: 900S en
900SE. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een opvallend complete standaarduitrusting, waartoe onder
meer ABS, een airbag aan bestuurderszijde, elektrische bedienbare portierruiten rondom, elektrische
spiegels, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging behoren.
De nieuwe 900 is meteen herkenbaar als Saab. Ten opzichte van het voorgaande model bezit de nieuwe
900 een langere wielbasis en minder lengte achter de achteras. De carrosserie is iets breder en hoger.
Het onderstel is nieuw. Bovendien zijn de motoren voor het eerst dwarsgeplaatst. De nieuwe carrosserie
is 50 procent torsiestijver en biedt een geïntegreerde veiligheidskooi om het inzittendencompartiment.
De tijdloos gelijnde 900 bezit een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.30; de opwaartse kracht aan de
achterzijde is met 45 procent verminderd in vergelijking met de voorgaande 900.
Alle versies van de nieuwe 900 worden aangedreven door multikleppenmotoren. Het motorengamma
start bij een 2.0 liter 16-kleps viercilinder, die 133 pk (98 kW) levert. De volgende is een 2.3 liter 16-kleps
krachtbron met twee balansassen en 150 pk (110 kW). Aan de top bevindt zich een prestatiegerichte
tweeliter turbo, die in het voorjaar van 1994 op de markt zal worden gebracht. Deze turbomotor heeft
het unieke Saab Trionic motormanagementsysteem, twee balansassen en 185 pk (136 kW). Voor het
eerst in de Saab geschiedenis presenteert het Zweedse merk een zescilinder krachtbron, vervaardigd
door GM. De nieuwe V6, in nauwe samenwerking met Saab-technici ontwikkeld, heeft een inhoud van
2.5 liter. De 24 klepper levert een vermogen van 170 pk (125 kW). De 900 heeft tevens de beschikking
over een nieuwe, compacte handgeschakelde vijf-versnellingsbak. Als optie is eveneens een nieuwe,
viertraps automatische transmissie verkrijgbaar.
Een technologische primeur is de als extra verkrijgbare, geheel automatische koppeling: Saab Sensonic,
die het koppelinqspedaal vervangt. Saab Sensonic wordt leverbaar in combinatie met de tweeliter
turbomotor.
Bijzondere aandacht voor veiligheid - het Saab Safeseat concept. Het concept van Saab Safeseat is
gebaseerd op het uitgangspunt dat alle inzittenden/gezinsleden een gelijke mate van bescherming
verdienen, ongeacht hun leeftijd of hun plaats in de auto. De achterinzittenden, die volgens statistische
berekeningen minder kans maken op ernstig letsel, hebben thans de beschikking over drie driepunts
veiligheidsriemen en hoofdsteunen links en rechts. Verder een flink aantal extra voorzieningen, zoals een
extra versteviging van de neerklapbare achterbankleuning, die de inhoud van de bagageruimte tegen
houdt ingeval van een aanrijding. Deze hoge mate van bescherming kan verder worden uitgebreid door
een serie extra's, die de Saab 900 bij uitstek geschikt maken voor het vervoer van baby's en kinderen.
Standaard zijn voorts gordelspanners voor de voorinzittenden en een airbag in het veiligheidsstuurwiel.
In de produktie van de nieuwe Saab 900 is gelet op een zo laag mogelijke vervuilingsgraad; er wordt
gebruik gemaakt van herbruikbare kunststoffen, schuimplastics en airco's zonder CFK's, asbestvrije
remblokken en koppelingsplaten. Om de bedrijfskosten voor de bestuurder/eigenaar tot een minimum te
reduceren, is het aantal werkplaatsuren voor regulier onderhoud gedurende de eerste 100.000 kilometer
met 20 procent teruggebracht tot slechts acht uren.
BV Auto Service Terneuzen introduceert de nieuwe Saab 900
een auto van grote klasse waarbij de veiligheid op de 1e plaats staat met o.a.
Nieuwe carrosserie met lage luchtweerstand
Vier multikleppenmotoren, nieuwe V6
Verder verstevigde veiligheidskooiconstructie
Nieuwe voor- en achterwielophanging
ABS, Airbag aan bestuurderszijde en stuurbekrachtiging standaard
Verbeterde bescherming voor de inzittenden-Saab Safeseat
Turbomotor met verder verlaagde emissiewaarden
Graag tot ziens op onze show.
Mr. F.J. Haarmanweg 56 Terneuzen Tel. 01150-18888
jD ...i i, U-A
Voor nog geen 22 mille rijdt u
al in een gloednieuwe Hyundai
Pony. Deze populaire en prakti
sche Hyundai is uitgerust met een
pittige I .Si multipoint-injectie-
motor en voorzien van de laatste
veiligheidsvoorzieningen.
Tijdelijk hebben we een be
perkt aantal van deze economi
sche 3-deurs Pony's extra aantrek
kelijk en bijzonder gemaakt, de
Esprit. Herkenbaar aan de speciale
metallic lak en leverbaar met 4 of
5 versnellingen. De Pony 5-deurs
GLS heeft nu stuurbekrachtiging,
'n verstelbare stuurkolom en
onderdorpels voor de ongelooflijk
scherpe prijs van f 26.995,-.
Kom snel bij ons langs en ont
dek dat een bijzondere auto ook
betaalbaar kan zijn!
LICHTMETALEN VELGEN TEGEN MEERPRIJS. PRIJZEN INCL.
BTW EN BPM, EXCL KOSTEN RIJKLAAR MAKEN. ALLE
MODELLEN MET 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE
PRIJS- EN MODELWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
HET NIEUWE WERELDMERK
Terneuzen, Mr. F.J, Haarmanweg 4, tel. 01150 - 13690/17893
•90TV
maandag t/m vrijdag van 7.30 t/m 20.00 uur
zaterdag van 8.00 t/m 18.00 uur
pT 4P ti'
De biljartvex|
finalisten
om 19.00 ui|
actie komen
Zaterdag er
om 14.00 uu
wordt de fir
Weer
onze medewerker Henk
de Voorde
meuzen - Eind maart
n dit jaar leverde tenni-
•ainer Richard Bral pit-
5 kritiek in deze krant
'het beleid dat de des-
ds toonaangevende ten-
sclub Animo in het ver-
jen voerde. Kees Hame-
b)c was jarenlang 'tech-
sch bewindsman' bij de
>meuzense tennisclub en
jelde zich als zodanig
lidelijk aangesproken
ior de uitlatingen van
■al. Deze vormden dan
,k de aanleiding voor een
ider gesprek met Hame
ik, die als geen ander in
afgelopen tien jaar de
ikomst en het verval van
Zeeuws-Vlaamse ten-
van nabij heeft meege-
aakt.
toenemende interesse van
:es Hamelink zo'n tien jaar
leden in Animo werd mede
legeven door het feit dat zijn
ions en dochter deel uitmaak-
van de Terneuzense tennis-
'd. Zo was het niet verwon
derlijk dat
bestuur kw
de jeugdcoj
ruilde hij
voor die v|
technische
drie jaar gej
het echter
als bestuur
verder kw;)
schreden
hij bestuur
al was dat
nigingsbestj
stichting
Ruim een
kwam er
de bestuu
melink bin
ik bij de
het alsof
gebleven
stichting
wat we
bouwd. D|
Animo ga;
om, zodat
maken vo.
terwijl mf
van de
randeerd
link.
'Onschi]
Kees Han
op als bes|
het oog
Van onze tennismedewerker
St.-Jansteen - In 'De Stem' van 27
tennisleraar Richard Bral uit St.-Jan
Animo en zijn trainers hebben
verkeerd beleid opgesteld voor Zeeuw;
,De reden dat de jeugd niet meer inscf
;ie, is de kater uit het verleden. De lei
ipelers is, dat men niet te snel moj
trainer. Voor de beleidsbepalers is
menselijker en collegialer te werk moe|
Op een beschaafd wegdek of op kletsnatte klinkers, overal voelt de Lancia
Dedra zich in z'n element. Een extra geruststelling hierbij vormt liet pak
ket veiligheids-voorzieningen, zoals een energie-absorberend stuurwiel,
geprogrammeerde kreukelzones, verstevigingsbalken in de portieren en
een verstevigde veiligheidskooi. En natuurlijk een dealer, die Lancia tol
in de finesses beheerst. Zo'n dealer vindt u op onderstaand adres.
Lancia Dedra v.a. f 40.990 incl. BTW/BPM, en kosten rijklaar maki'1
Ay 88-89
B 90-91 O
92
WORLD RALLY
CHAMPION
"G_
Bral verklaart desgevraagd
dat hij volledig achter zijn
uitspraken blijft staan. Hij is
het volstrekt oneens met de
kritiek, die Kees Hamelink el
ders op deze pagina aan zijn
adres levert.
..Het grote verschil tussen
Smash en Animo is dat Smash
nooit concurrerend bezig ge
weest is ten opzichte van
Zeeuws-Vlaamse verenigin
gen. ARA La Gantoise (Gent)
en TC Smash bewezen elkaar
soms een dienst door een spe
ler van de ene club bij de
andere club in te laten vallen,
m geval van promotie/degra-
datiebelangen leenden wij wel
eens een speler uit Gent, maar
dit was volledig reglementair
en wij zorgden er voor dat dit
nooit ten koste ging van een
Zeeuws-Vlaams team als
Oostburg of Animo. Dit 'lenen'
nebben wij geleerd van de
Brabants
deden ni
niet verq
melink
bied. Hij
Ik praat
15 jaar
hebben i
in de tw|
speeld.
trots teri
Daar he'
tijd vooi
mo ook
Daar we
ten, wa|
sfeer en
weggeze
leid hed
meer o\
Kees mc
jeugd n^
men nu
nieuwe
dacht
steed,
aldus 1
("lu (anp) - Zelfs, de mascotte van h'
,ur°pees kampioenschap volleybal
rai)je gekleurd. De pseudo-tijger, c
j; toeschouwers bij de wedstrijden
oeP A dansles geeft, zet de trend vo>
Populariteit die de Nederlanders
i ten deel valt. Het goede spel is o<
met zo vakkundig onderlegde aanw
gen opgevallen. De beloning besta)
ehalv °^eryinninSen een plaats
«Ierland speelde woensdag tegen Bulgar
inoo j 20 g°e(f zelfs als het te;
JJLniet heeft gespeeld. Onder
rnctioSle van 3ooP Alberda, sinds 12 mei
'eau k' w.?rc^ een niet eerder vertoond
i0siot®reikt:."We kunnen nog beter, er
Us rlaï m mifn Pocket," beloofde de coacl
ïopi a Waar 's en donderdag tegen Italië
inale l°°r5et' ,uikt niets een plaats in
le wiri nnnsg in Turku) in de weg te sta
esen nna.a^ van groep A speelt zaten
W'akstp nc*' algemeen verondersteld
'ederla Va3n patste vier- De verliezer
and. w u ïtali® treft titelverdediger R
'rijd 6 kÜken het wedstrijd voor wj
loen als altriri6" V6?i geuite kreet "Gewf
vedpn meldde Ron Zwerver.
waal at,6 iVoek" z'ck momenteel één van
'e zes f=selecteerden, iets brutaler één j
ast op deSsptPel^rS' Jarenlang droeg hij
loeiliiltB ouders de speler te zijn die
srtuaties het maar moest opk^l