lliold ziet nettowinst fors stijgen
tö
n
HO Ahold
Wegvervoer gaat in dit klotelandje naar de knoppen'
larde confrontatie in Duitse Bondsdag over bezuinigingsplannen
^exvooT2
ÏYXirtybYr/ v.;
•V KTJ.--.V- >V;A''
Vleessector poogt zich vrijwillig te ontdoen van 'hormoonluchtje
9
(inzet van detailhandelsconcern eerste halfjaar met ruim een kwart omhoog
Sex voor 2
Consument leent minder
voor duurzame aankopen
]STEM
ECONOMIE
A7
ECONOMIE KORT
LENINGEN PARTICULIEREN m miljarden guldens
3ER 1993
WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1993
ll Street
fcignal
brands
fel,tel
lcorp
p ine.
steel
fedison
Équipm
fit nemours
lan kodak
ncorp
motor
Electric
motors
■year
Jett-pack.
lus.mach.
ll tel.
lirlines
Innell
Ik co
Jl oil
I central
s roebuck
hpac
man corp
llworth
OW M
S1»!
al
ii f
5» 5
19»
I
39» l
Ijj
93» to
13» I,
«I»
33
II»
W J
65» S
50» g
9» fl,
II»,
72» li,'
'5 I»
91» J,
W 1*
«I «I
33
38» m
32» s,
20» ,3
44» u
10» lil,
54» »S
19» ,7»
65» sj,
56» g,
'57, ll,
IS» IS
25» Si
■IÜ
lierkt
■kt
20,950-21,55
23,150 per lij
225-295 pen,
340 per kj
l/k vorige koers
f k slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
gedaan/bieden
ld ex dividend
if gedaan/laten
Ig bieden en ex dividend
Ih laten en dividend
|k gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
omzet steeg naar 14,3 miljard
[den en de nettowinst groeide
ir 112 miljoen gulden,
wordt een tussentijds divi-
idbetaald van 0,34 gulden en
dollarcent contant of 1 pro-
tin aandelen (vorig jaar 0,30
den en 0,12 dollarcent plus 1
icent in aandelen).
jfsresultaat
1170
I 251
I 203
1203
I 573
I 255
m
185
200
273
405
I 234
402
1 150
1,90
1,40
1,20
130
4,00
2,70 a
1,B0 a
1,00
4,20
3,20
2,40
2,00
1,50
2,20 b
1,20
0,70
230 b
230
0,70
0,60
4.00 a
4,00
230
230
150
1,30
6,40
6,00
450
4,50 a
400
3,60
7,00
7,20
7,10
5,80
4,00
3,00
2,00 b
1,50
0,90
0,70
0,60
0,50
2,60
3,00
4,50
5,50
7,30
9,50
17,00 a
16,50 b
2,50
2,60
3,80
4,00 b
5,30
5,70
7,50
7,90
7,00
7,00
13,50
15,00
2,90 a
2,60
.2,60 a
2,10
0,90
0,90
5,10 b
3,50
3,00 a
7,00
1,00
0,80
1,30
1,20
1,50
1,40
19,40 b
20,00
1,20
1,00
2,10
2,10
16,00
16,00
1,70
1,90
1,30
1,40
6,50
6,00
7,20 b
720
54,00 a
54,00
2,60
3,50
ledrijfsresultaat
miljoenen guldens
ederland ƒ149,5
verig Europa 20,3
erenigde Staten 87,0
otaal ƒ329,7
Vrije vrouwtjes
brtellen jou wat ze lekker
linden en geven dan hun
privénr. voor 50 cp.O.m.!
06-350.300.88
AMES die zich overdag
Irvelen zoeken sexcontact
106-350.340.77*"
t c.p.h.m.
Grieks Bizar!! 100 cpm
06-320.320.06
Nymf Annet! 100 cpm
06-320.320.03
Lief en heet! 100 cpm
06-320.320.07
11.- pm Sappige Live Sex
06-9714
Hete sexadressen 1P1"-
06-320.328.70
Direct contact (1P-171'
06-9596
Live Homosex
.pure telefoonsex V Pf'
lack Off direct06-97J5
Jack Off Boys 06-9835
voor hete jongens.en
meiden 06-320.325.0
Brabants/zeeuws vlugge
06-320.325.92
1.- P-"]-
Homo Contact
|direct apart met 'errfl^
je eigen regio 75 ct. P-
06-9519
24,
19,
BREDA. Bo
Jamy 18,
Barby
o3
Rosé 19, Michell 18,
Rita 30 jr. Haagweg
076-147510.001^!^
PRIVÉ Geopend. e Te|.
escort mogelijk-
076-812983.
idebat kan bondskanselier Kohl blijkbaar niet boeien. Naast
I minister Kinkel. foto dpa
Van onze correspondent
Frans Wijnands
Bonn - „Deze minister van
Financiën heeft in z'n eentje
méér overheidsschulden ge
maakt dan al zijn voorgan
gers samen. De nu voorge
stelde bezuinigingen treffen
uitgerekend de maatschappe
lijk zwakkeren, zoals de
werklozen".
Zoals verwacht is het gisteren,
op de eerste dag van het vier
dagen durende begrotingsdebat,
in de Duitse Bondsdag tot een
heftige confrontatie gekomen
tussen regerings-coalitie en op
positie.
De SPD-expert voor financiële
zaken, mevrouw Ingrid Mat-
thaus-Maier, die de minister van
Financiën onder meer met bo
venstaand citaat aanviel, noem
de de begroting voor 1994 en de
opgevoerde bezuinigingen 'so
ciaal onrechtvaardig en econo
misch onverstandig.'
Zij herhaalde wat de laatste tijd
herhaaldelijk in SPD-kringen
gezegd is: het is de hoogste tijd
dat er een eind komt aan de
regeringsperiode Kohl.
Het Duitse kabinet ging onlangs
akkoord met een begroting van
478,4 miljard D-mark voor 1994;
een stijging van 4,4 procent ten
opzichte van vorig jaar. Daarin
zijn begrepen de 67,5 miljard
mark nieuwe schulden die de
overheid moet maken.
Daarover, en over de voorgestel
de bezuinigingen van zo'n 21
miljard mark, werd fel, bijna
bitter gedebatteerd.
De minister van Financiën, Theo
Waigel (CSU), verdedigde zijnj
begroting onder meer met de/
/dpmerkmei/TIlt maaiTIIëver onl
Jvermijdeliike schulden
herenigd Duitsland dan min
(.schulden in~"ëën verdeeld land.f'
De regering heeft bij de bezuini
gingen ook sommige sociale
voorzieningen en uitkeringen
aangepakt. Zo zal gekort worden
op de ww-uitkering en wordt de
'slecht-weer'-toeslag geschranhf-
Niettemin blijft een groot deel
van de begroting '94 gereser-,
veerd voor allerlei soorten socia-
le uitkeringen; meer dan 168
miljard. Dat betekent dat één op
elke Duitse overheids-marlT een
sociale bestemming kriigtl
De 3BD had bij voorbaat een
harde confrontatie aangekon
digd. De begrotingsvoorstellen
van de regering jagen de werke
loosheid omhoog en spelen de
extreem-rechtse partijen in de
kaart, aldus Verheugen directeur
van het SPD-partij-bureau. Hij
riep alle, met name de Oostduit—
se parlementariërs op niet aan
'deze sociale kaalslag' mee te
doen.
In de Bondsdag lijken de kaarten
evenwel geschud: de coalitie van
christen-democraten en libera
len beschikt er over de meerder
heid.
Anders ligt dat in het nog ko
mende debat in de Bondsraad
waar de SPD de meerderheid
heeft. Het is daarom twijfelach
tig of tenslotte alle door de rege
ring voorgestelde kprtingen in de
sociale uitkeringen uitgevoerd
zullen kunnen worden^_.
landam (anp) - Het detailhandelsconcern Ahold heeft
eerste helft van dit jaar bij een met 25,5 procent
stegen omzet ruim 12 procent meer verdiend dan in
ilfde periode van 19§2.
uitgesproken ver-
ichting over een hogere winst
heel 1993 wordt gehand-
Ie halfjaarcijfers
mzet
miljarden guldens
14,3
11,4
1993 1992
Nettowinst
in miljoenen guldens
1993 1992
1992
110,7
-6,2
86,7
ƒ261,4
93 O De Stem 1 anp bron Ahold
De groei van de nettowinst is
vooral toe te schrijven aan het
aanzienlijk toegenomen bedrijfs
resultaat, Dit groeide met 26,1
procent tot 330 miljoen gulden.
In Nederland nam het bedrijfs
resultaat met 35 procent toe tot
150 miljoen gulden.
Zowel Albert Heijn als Schuite-
ma behaalden in Nederland ho
gere omzetten terwijl beide het
marktaandeel verder versterk
ten.
In de Verenigde Staten was bij
vrijwel alle bedrijven sprake van
een bevredigende omzetgroei.
Het saldo van de financiële ba
ten en lasten bedroeg 89,4 mil
joen gulden negatief (1992: 59,1
miljoen gulden negatief). De da
ling was onder andere het gevolg
van de consolidatie van Sehuite-
ma en van ABS, de Amerikaanse
onroerend-goedactiviteiten.
Hiertegenover stonden hogere
inkomsten van Ahold Vastgoed
en hogere dividendontvangsten
van derden.
De opbrengst van de claimemis
sie van 445 miljoen gulden ren
deert pas vanaf 13 mei 1993. Als
gevolg van deze emissie nam het
aantal uitstaande gewone aan
delen toe van 50.786.072 tot
57.606.638.
Het eigen vermogen is toegeno
men van 1483 miljoen gulden
eind 1992 tot 2042 miljoen gul
den per eind juni van dit jaar.
A f c 1 jr v -
W
9 J.
v v I "w
i a v H - V> - r*
Een vrouw loopt weg met een plastic tas vol aardappelen en paprika's. Enkele boeren en tuinders hebben gisteren hun
landbouwprodukten op de Grote Markt in Groningen gestort. Voorbijgangers mochten de produkten tegen kostprijs meenemen. Met
deze actie willen ze de regering duidelijk maken dat de bedrijfsvoering hen door de lage prijzen onmogelijk wordt gemaakt, foto anp
Van onze verslaggever
ia - Opnieuw komt de vlees
sector met een initiatief om zijn
produkt te ontdoen van 'hormoon-
luchtjes'.
Zoals gisteren gemeld zijn slagers en
veehouders bezig met een project, dat
binnenkort wordt gepresenteerd en
waarbij de sector zelf controle gaat
uitoefenen op de vleesproduktie om
zodoende de consument een stuk vlees
te kunnen garanderen dat van alle
metten vrij is.
hecies twee jaar gelederen kwam de
Stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskal-
verenseetor uit de startblokken, met
precies dezelfde uitgangspunten en
controlemethoden, maar dan uitslui
tend nog voor kalfsvlees. Nu komen als
het ware ook de meststieren erbij.
Het nieuwe project wordt getrokken
door het Produktschap voor Vee en
Vlees (PW) en heeft de hartelijke
instemming van het ministerie van
Landbouw.
Woordvoerder Bruggink van dit minis
terie: „Zoals we dat ook bij kalveren
en bij de visserij hebben gedaan willen
we de verantwoordelijkheden leggen
ze horen, namelijk bij de sector zelf.
Dan moet die maar zelfregulerend op
treden. Met de SKV hebben we goede
ervaringen".
Ook Bruggink herinnert zich hoe vier
dagen na de oprichting van de SKV, op
1 september 1991, een van de bestuurs
leden van de stichting, een kalvermes-
ter in het noorden, betrapt werd op het
gebruik van het illegale groeibevorde-
rende middel clenbuterol.
Zijn reactie: „In iedere mand zit wel
een rotte appel. Maar die moet de
sector zelf maar verwijderen. In grote
lijnen zijn wij best tevreden over de
SKV. Daarom betalen wij nu ook mee
aan het nieuwe project. De kalversec-
tor is overzichtelijker dan de meststie-
rensector. Maar hier moet het ook
lukken. Wij blijven natuurlijk betrok
ken bij het project via onze eigen
opsporingsdiensten".
In soortgelijke bewoordingen reageert
G. van de Kieft, directeur van de kring
Breda van de Rijksdienst voor de Keu
ring van Vee en Vlees (RW), een
onderdeel van het ministerie van
Landbouw.
Van de Kieft: „Steekproefsgewijs en
bij verdenking controleren wij slacht
dieren. Wij vinden dan hoogst zelden
verboden preparaten. Wat niet wil zeg
gen dat er niets gebruikt is, want door
een bepaalde wachttijd in acht te ne
men kun je sporen laten vervagen. Dat
de sector zichzelf controleert is een
goede zaak, want wij kunnen niet bij
ieder slachtdier 24 uur per dag een
mannetje zetten".
Minder enthousiast reageert een
woordvoerder van de Consumenten
bond: „Als dit een middel is om de
clandestiene spuit uit te bannen, dan
juichen we dit initiatief toe. Toch blijf
het een vreemde figuur. De overheid
heeft zelf de wet én een controle-appa
raat in de hand en in dat opzicht is dit
nieuwe project een vreemde omweg.
De overheid moet dat niet uit handen
geven. Laat je dit over aan de sector,
dan draait het uit op een reclame-cam
pagne".
Grote onderhoudsopdracht voor KLM
Amsterdam - De Technische Dienst van de KLM gaat zes
Boeing 747-vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij Sauma
(Saudï-Arabië) een onderhoudsbeurt geven. Die opdraent, waar-^-
mee Tmgeveer 40 miljoen gulden is gemoeid, laat echter de
noodzaak van'een lobende afslankingsoperatie onverlet, aldus
een KLM-woordvoeraëF
Eerder werd bekend dat van de 300 medewerkers die de
Technische Dienst moeten verlaten, er 1Ü5 voorlopig kunnen^
blijven. Dë^óverigen hebben elders binnen de kLM een baan
gekregen nf zijn vervroegd met, werken gestopt dank zij een
fÏÏïlanciële overbrugggingsregeling tot aan hun pensioenering/ ff
Akkoord over roebelzone
Moskou - Zes lidstaten van het Gemenebest van Onafhankelijke
Staten (GOS) hebben zich in principe bereid verklaard de roebel
als betaalmiddel te behouden. Functionarissen van de régenn-
'gén en de centrale banken van Rusland, Wit-Rusland, ArmeniëA
Kazachstan, Tadzjikistan en Oezbekistan hebben over de hand
having van de roebelzone een raamovereenkomst ondertekend^"
Het akkoord moet de basis worden om het monetaire beleid, het
financiële beleid, de belastingpolitiek alsmede het beleid op het
gebied van invoerrechten te hervormen. Details hierover zijn
niet in overeenkomst opgenomen—
NS-dochterbedrijf CVI schrapt 175 bane
Utrecht - Bij het Centrum voor Informatieverwerking (CVI), een
dochterbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen, verdwijnen 175
van de bijna 650 banen. Het bedrijf moet wegens de krimpende
automatiseringsmarkt en de verzelfstandiging van de Spoorwe»—
gen vanaf 1 januari 1994 starten met een ingrijpende reorganW
satie.
Het CVI is voor tachtig procent afhankelijk van opdrachten van
de NS. Twintig procent van het werk is van derden afkomstigyl
Het systeemhuis wil nu versneld doorgroeien naar een onderne
ming dat zich op de markt weet te handhaven zonder al te veel
afhankelijk te zijn van opdrachten van de Spoorwegen. Daar
voor is een ingrijpende verlaging van de personeelskosten nodig^-
FGH Bank profiteert van verkoop dochter
Den Haag - FGH Bank, een volledige dochteronderneming van
verzekeraar Aegon, heeft in de eerste helft van dit jaar
aanzienlijk beter gedraaid dan in de eerste helft van 1992. De
winst verdubbelde ruimschoots, van 20,4 miljoen gulden tot 43,3
miljoen gulden, voornamelijk dankzij de verkoop van het
^noodlijdende Amerikaanse kredietbedrijf. Voor geheel 1993
verwacht de directie dat het resultaat van 1992 aanzienlijk zal
worden overtroffen (1992: 31,3 miljoen gulden).
Het Amerikaanse kredietbedrijf, FGH North Amrica, werd
begin dit jaar overgedragen aan Aegon US. De transactie deed
het bedrijfsresultaat in de eerste zes maanden stijgen van 47,5^*
miljoen gulden tot 60 miljoen gulden.
FGH leed in de Verenigde Staten vorig jaar forse stroppen als
gevolg van moeilijkheden op de Amerikaanse vastgoedmarkt.
Meerderheid Akzo in IJslands zoutbedrijf
Arnhem - Het chemieconcern Akzo neemt een meerderheidsbe
lang in de Deense onderneming Saga Food Ingredients (SFI)A
Dat bedrijf is op zijn beurt eigenaar van Icelandic Salt CompanaX
te Reykjavik op IJsland, producent van een volgens Akzo 'uniek
soort mineraalzout'. Het IJslandse bedrijf produceert ook visse^f
rijzout voor de thuismarkt. Icelandic Salt Company tëTE S5(j>
werknemers.
Akzo wijst op de strategische waarde van de al op 25 augustus
ondertekende overeenkomst voor zijn divisie zout en basische-
mie. Het chemieconcern is Hp^prnntstp.znntprnfliirp*1»tor «wr-piiffi
met een produktiecapaciteiTvan ruim 15 miljoen ton per jaar
Akzo heeft zoutfabrieken in Nedérland. DeneftiarkénT'Duits
land, de Verenigde Staten en het CaTIBische gebied.^
Maij bezorgt KLM extra vluchten op Kiev
Den Haag - De KLM krijgt de mogelijkheid om vaker dan de
huidige twee keer per week op Kiev te vliegenJlOok het
wegvervoer naar Oekraïne krijgt meer mogelijkhedeiAPat staat
in een luchtvaart- en een wegvervoersverdrag dat minister Maij .J.
van Verkeer gisteren samëïï'met haar Oekraïense collega^
Klimpush van transport heeft ondertekendJxf
Maij tekende een wegvervoersverdrag dat onder andere inhoudt
dit vergunningen haaTBèhoêftgwordén uitgewisseld. Voor 1993 P
X én zfflTen~2ÏÏOTNëfgunningen worden uitgewisseld. Indien
daaraan behoefte is, kunnen meer vergunningen worden verkre-^j
gen. 7 - --
a"onze verslaggever
lissen - Directeur Thomas
lUKes van het gelijknamige
msportbedrijf in Huissen
'V sans op 174 verbaaltjesX
sMiLgülden per stuk.fij
a' aantal' overtredingen Ts
'1 ajn bedrijf geconstateerd.
imfelaling van 328.000 gulA'
sat bem te wachten omdat
chauffeurs de riitiidenwet
®atischja^rtreden. -
's "iet de enige onderne-
2waar gepakt wordt
hfi overheid. Met een brede
J®aai naar het Huissense in->K
w'jst arss2>
,i "ers v®n de Europese re-
)iMa?n;XEn die daar moet
betalen^n die
«r-SMSSflDat kun ie als
mei ëpEengavZo
Nederlandse transport
-V»
tam, baalde Haukes zijn
ietecLt00r de economische poli-
Smtoe\hij
ifa;;" li verbalen moest ver-
ftnrt K"®*at in Nederland
thFnit urt in §een enbel
y-.'-ljs_concurrentieverval
e tQrinrt r-iw-paar de redi
ijjL be zich niet onder de'
'ju ,ransPOrtbaas ziet
>ees vS~-j0nomisch en Euro-
brr£S!' Nederland is roomser
De Franse, Itali-
WL -N X
aanse en Duitse rechters zijn
veel begripvoller voor deütaats—
kas/v
Énnee, bazen jagen hun chauf
feurs niet op, al beweren de
chauffeurs en het FNV dit regeW
Sïatig. D"at zijn aflëmaal india
nenverhalen..Ai,Bij ons'in huis^
géTdt: 'Niet harder dan 80. En op
tijd de'wagen stilzetten^'
Maar ja, wat gebeurt er? „Een
chauffeur staat bij Oberhausen
en weet dat hij over drie kwar
tier thuis kan zijn, dat hij dan
vanavond bij zijn 'vrouw in bedy
kan slapenftDan rijdt" zo'n jon-
gëïTToch cïoo^^En als hij zeve-flé
neneenhalf uur volgens de'wet
gerust heeft en het is mooi weer,
en hifüeeft zijn knffip np dan
denkt hij heus niet^'Kom, ik
moet officieel nog een kwartier
wachten voor ik weer rijden
mag^Dat stapt hij gewoon in
zijn wagen en dan registreert daé"
zo 450 overtredingen geconsta-* bezig met een koude sanering.'A*
Wegvervoer ..koude sanering..
teerd,
„Iedere dag wordt onze rijtijde:
wet overtreden en dat gebeurt
niet willens en wetens. Negentig
procent van die overtredingen is
terug te brengen op menselijke
omstandigheden/^'
Volgt het voorbeeld van de
chauffeur in Oberhausen die
naar zijn eega verlangt en de
uitgeruste trucker die een kwa:
tier te vroeg zijn sleutel on
draait. /Ik
Haukes hoort met 45 wagens en (jarenlang gereden."
65 chauffeurs tóF de midden-"- Haukes vindt dat een chauffeur
moot van het Nederlandse weg-"- zijn eigen verantwoording heeft,
transport: „Er is rechtsongelijkdat hij zelf een boete moet beta-
heid in het Verenigde Europa, len als hij verkeerd is gpweest.
Wij lopen voorop met onze boe—- Daar hoeft de baas toch niet
tes. In andere landen zijn ze veel voor op te "3raaien0ffien bedrijf
per overtreding een
Thomas Haukes ontkent ten stel
ligste dat vrachtwagenchauf
feurs worden opgejut door hum-
bazen, dat ze soms twintig uur A
achter elkaar achter hef stiiilr
zitten, dat het'geen beroep is om
oud in te worden.
„Ik heb een chauffeur van 70. al
iaren met pensioen. Die valt re-A'
gelmatig in. Ach, met zo'n grote
wagen rijdt je veel meer ont-
omjpannen dan in een luxewagen_
"Tc kan het wetenj ik heb zelf)
12
10
8
6
4-4-
2--
T
JAARLIJKS VERSTREKT KREDIET
ontwikkeling per kwartaal in procenten:
1991 1992 1993
1e kw. +4,7 +15 -4,6
2e kw. +15,3 +4,9 -1,1
3e kw. +9,3 +12,9
4e kw. +13,7 +7,2
93 De Stem anp t bron CBS
het
gehele jaar
1993 - raming
Den Haag (anp) - De consument heeft in de eerste helft van
dit jaar minder geld geleend voor duurzame aankopen.
Oorzaak is de dalende vraag naar personenauto's.
foto anp
scHyFiiat hij geen volle acht uur^ „Laatst heeft een klant van mij Haukes legt de procedure uit.
gerust heeft."
Haukes voorziet sombere dagen
voor het transportwezen.<^Eens
had Nederland 28 procent van
het EuropesejyegtignsportApe
grote landen konden het niet
goed pikken dat zo'n klein klot»V
lanHj'e zo'n belangriikê~pbsltre
innam. Ons wegtransnofl. was np
zijn hoogtepunt goed vóór 6 tót O
procent van hét nationaal inköT?
fffên.'Dat holt nu hard arjhteriïÏÏT--
mede ook door Oost-Europar2
Haukes licht de rampzalige con
nectie van ziin branche met het
voormalige Ijzeren Gordijn toe:
zijn spullen opgepakt en is hij
naar Polen verhuist»^ In Polen
verdient een chauffeur zeg maar
250 gulden per maandAEn dan
krijgt hij voor onderweg onge-
vppr 100 gulden meeft'Nnn bij
óhs~~verdienen ze veel en veel
meer en kriigen_ze_85 gulden pgr
dag om te verteren als ze op de
internatïonalegsóulè zijn. En
dacht je heus dat zo'n Pool zich
iets aantrekt van ons riitijdenhe^
sluit? Het gaat helemaal mis met
'onze economie. Wij kunnen niet
opconcürreren tegen die Polen—
rTTT verbaaltjes in 14 dagen!)
wijJSj^ 2J200 guLden^En
tëTwijl Nederland de pretentie
heeft de poort van Eurona te
twee mille aan ziin
broekk*
„Die boete kun je een chauffeur-
natuurlijk niet geven. Je kunt-
niet van een kale kikker pluk-
ken^Dan moet zo'n chauffeur
naar de gemeente stappen om
Het is niet zo dat ruim 10 keei^-. zijn."
per dag twee weken lang een „Onze positie loopt drastisch te-
politieman met een gebiedend rug. In plaats dat onze overheid
handgebaar een van zijn weg-— daar iets aan doet, loopt ze ons
reuzen tot stoppen heeft ge— aan alle kanten voor de voeten^ Sis Hij
maand. Binnenkort gaat de diesel weer 8 boeteji
cent* omhoog. En moeten "wê 20(fgulden.lk
straks na januari, wil Maii-Wegiy "Haïïkes erkent wel
gen, snelheidsbegrenzers aanV feurs veel meer
Nee, controleurs (volgens Hau
kes afkomstig van een legioen
van ambtenaren die tegenwoor-
dïg niets meer te doenjjpbben)
strijken neer op zijn bedrijf, ei
sen dë schnven van dé" tacho-
graa^de dagrapporten en de
loonafschriften op en gaan dan
vergelijken. Bij een collega zijn
bijstand. Maar het is wel redelijk
een gewone^x.redelijke
opgelegd, zeg maar
dat chauf-^"
"scnaffep^ Dat kost ons milioe^
nen, en dat terwijl het transport
toch al in een dip verkeert."
„Ik voorzie een regen van faillis
sementen en grote werkloosheid.
Zo prijzen we ons in Europa uit
de markt^Zo is onze overheid
week werken/^ „Maar anders
krijg je geen hond voor dat geld—
Een beroepschauffeur rijdt trou-
wens zo ontspannen, die rijdt
zonder een centje pijn van hier
naarjjilaan mét acnt 'uur rus-
ten."
Voor het eerst sinds 1984 nam
ook het uitstaande bedrag aan
consumptieve kredieten af, blijkt
uit cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS).
Particulieren leenden in de eer
ste zes maanden van dit jaar vijf
miljard gulden (vorig jaar 5,1
miljard), waarvan 3,2 miljard in
de vorm van doorlopend krediet
en de rest als geldlening of huur
koopcontract.
De sterkste terugval deed zich
voor in het eerste kwartaal (4,6
procent). In het tweede kwartaal
bedroeg de daling 1,1 procent.
Dat spoort min of meer met
cijfers over de duurzame consu
mentenaankopen, waarvoor
vaak geld wordt geleend. Die
daalden sterk in het eerste kwar
taal (8,7 procent) om in het
tweede kwartaal met 0,2 procent
te stijgen.
De tegenvallende autoverkopen
hebben deels te maken met de
bpm, de per 1 januari ingevoerde
belasting op auto's.
Doordat het uitstaande bedrag
aan krediet steeds hoger wordt,
moeten maandelijks grotere be
dragen aan rente en aflossing
worden betaald (dit jaar gemid
deld een miljard per maand).
In mei en juni was het totale
bedrag aan rente en aflossing
zelfs hoger dan dat van de nieuw
opgenomen kredieten, inclusief
rente.
Het uitstaande bedrag aan kre
dieten nam daardoor voor het
eerst af, van 18,6 miljard eind
april tot 18,5 miljard gulden hal
verwege dit jaar.