lliold ziet nettowinst fors stijgen tö n HO Ahold Wegvervoer gaat in dit klotelandje naar de knoppen' larde confrontatie in Duitse Bondsdag over bezuinigingsplannen ^exvooT2 ÏYXirtybYr/ v.; •V KTJ.--.V- >V;A'' Vleessector poogt zich vrijwillig te ontdoen van 'hormoonluchtje 9 (inzet van detailhandelsconcern eerste halfjaar met ruim een kwart omhoog Sex voor 2 Consument leent minder voor duurzame aankopen ]STEM ECONOMIE A7 ECONOMIE KORT LENINGEN PARTICULIEREN m miljarden guldens 3ER 1993 WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1993 ll Street fcignal brands fel,tel lcorp p ine. steel fedison Équipm fit nemours lan kodak ncorp motor Electric motors ■year Jett-pack. lus.mach. ll tel. lirlines Innell Ik co Jl oil I central s roebuck hpac man corp llworth OW M S1»! al ii f 5» 5 19» I 39» l Ijj 93» to 13» I, «I» 33 II» W J 65» S 50» g 9» fl, II», 72» li,' '5 I» 91» J, W 1* «I «I 33 38» m 32» s, 20» ,3 44» u 10» lil, 54» »S 19» ,7» 65» sj, 56» g, '57, ll, IS» IS 25» Si ■IÜ lierkt ■kt 20,950-21,55 23,150 per lij 225-295 pen, 340 per kj l/k vorige koers f k slotkoers gisteren laten bieden ex claim gedaan/bieden ld ex dividend if gedaan/laten Ig bieden en ex dividend Ih laten en dividend |k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend omzet steeg naar 14,3 miljard [den en de nettowinst groeide ir 112 miljoen gulden, wordt een tussentijds divi- idbetaald van 0,34 gulden en dollarcent contant of 1 pro- tin aandelen (vorig jaar 0,30 den en 0,12 dollarcent plus 1 icent in aandelen). jfsresultaat 1170 I 251 I 203 1203 I 573 I 255 m 185 200 273 405 I 234 402 1 150 1,90 1,40 1,20 130 4,00 2,70 a 1,B0 a 1,00 4,20 3,20 2,40 2,00 1,50 2,20 b 1,20 0,70 230 b 230 0,70 0,60 4.00 a 4,00 230 230 150 1,30 6,40 6,00 450 4,50 a 400 3,60 7,00 7,20 7,10 5,80 4,00 3,00 2,00 b 1,50 0,90 0,70 0,60 0,50 2,60 3,00 4,50 5,50 7,30 9,50 17,00 a 16,50 b 2,50 2,60 3,80 4,00 b 5,30 5,70 7,50 7,90 7,00 7,00 13,50 15,00 2,90 a 2,60 .2,60 a 2,10 0,90 0,90 5,10 b 3,50 3,00 a 7,00 1,00 0,80 1,30 1,20 1,50 1,40 19,40 b 20,00 1,20 1,00 2,10 2,10 16,00 16,00 1,70 1,90 1,30 1,40 6,50 6,00 7,20 b 720 54,00 a 54,00 2,60 3,50 ledrijfsresultaat miljoenen guldens ederland ƒ149,5 verig Europa 20,3 erenigde Staten 87,0 otaal ƒ329,7 Vrije vrouwtjes brtellen jou wat ze lekker linden en geven dan hun privénr. voor 50 cp.O.m.! 06-350.300.88 AMES die zich overdag Irvelen zoeken sexcontact 106-350.340.77*" t c.p.h.m. Grieks Bizar!! 100 cpm 06-320.320.06 Nymf Annet! 100 cpm 06-320.320.03 Lief en heet! 100 cpm 06-320.320.07 11.- pm Sappige Live Sex 06-9714 Hete sexadressen 1P1"- 06-320.328.70 Direct contact (1P-171' 06-9596 Live Homosex .pure telefoonsex V Pf' lack Off direct06-97J5 Jack Off Boys 06-9835 voor hete jongens.en meiden 06-320.325.0 Brabants/zeeuws vlugge 06-320.325.92 1.- P-"]- Homo Contact |direct apart met 'errfl^ je eigen regio 75 ct. P- 06-9519 24, 19, BREDA. Bo Jamy 18, Barby o3 Rosé 19, Michell 18, Rita 30 jr. Haagweg 076-147510.001^!^ PRIVÉ Geopend. e Te|. escort mogelijk- 076-812983. idebat kan bondskanselier Kohl blijkbaar niet boeien. Naast I minister Kinkel. foto dpa Van onze correspondent Frans Wijnands Bonn - „Deze minister van Financiën heeft in z'n eentje méér overheidsschulden ge maakt dan al zijn voorgan gers samen. De nu voorge stelde bezuinigingen treffen uitgerekend de maatschappe lijk zwakkeren, zoals de werklozen". Zoals verwacht is het gisteren, op de eerste dag van het vier dagen durende begrotingsdebat, in de Duitse Bondsdag tot een heftige confrontatie gekomen tussen regerings-coalitie en op positie. De SPD-expert voor financiële zaken, mevrouw Ingrid Mat- thaus-Maier, die de minister van Financiën onder meer met bo venstaand citaat aanviel, noem de de begroting voor 1994 en de opgevoerde bezuinigingen 'so ciaal onrechtvaardig en econo misch onverstandig.' Zij herhaalde wat de laatste tijd herhaaldelijk in SPD-kringen gezegd is: het is de hoogste tijd dat er een eind komt aan de regeringsperiode Kohl. Het Duitse kabinet ging onlangs akkoord met een begroting van 478,4 miljard D-mark voor 1994; een stijging van 4,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarin zijn begrepen de 67,5 miljard mark nieuwe schulden die de overheid moet maken. Daarover, en over de voorgestel de bezuinigingen van zo'n 21 miljard mark, werd fel, bijna bitter gedebatteerd. De minister van Financiën, Theo Waigel (CSU), verdedigde zijnj begroting onder meer met de/ /dpmerkmei/TIlt maaiTIIëver onl Jvermijdeliike schulden herenigd Duitsland dan min (.schulden in~"ëën verdeeld land.f' De regering heeft bij de bezuini gingen ook sommige sociale voorzieningen en uitkeringen aangepakt. Zo zal gekort worden op de ww-uitkering en wordt de 'slecht-weer'-toeslag geschranhf- Niettemin blijft een groot deel van de begroting '94 gereser-, veerd voor allerlei soorten socia- le uitkeringen; meer dan 168 miljard. Dat betekent dat één op elke Duitse overheids-marlT een sociale bestemming kriigtl De 3BD had bij voorbaat een harde confrontatie aangekon digd. De begrotingsvoorstellen van de regering jagen de werke loosheid omhoog en spelen de extreem-rechtse partijen in de kaart, aldus Verheugen directeur van het SPD-partij-bureau. Hij riep alle, met name de Oostduit— se parlementariërs op niet aan 'deze sociale kaalslag' mee te doen. In de Bondsdag lijken de kaarten evenwel geschud: de coalitie van christen-democraten en libera len beschikt er over de meerder heid. Anders ligt dat in het nog ko mende debat in de Bondsraad waar de SPD de meerderheid heeft. Het is daarom twijfelach tig of tenslotte alle door de rege ring voorgestelde kprtingen in de sociale uitkeringen uitgevoerd zullen kunnen worden^_. landam (anp) - Het detailhandelsconcern Ahold heeft eerste helft van dit jaar bij een met 25,5 procent stegen omzet ruim 12 procent meer verdiend dan in ilfde periode van 19§2. uitgesproken ver- ichting over een hogere winst heel 1993 wordt gehand- Ie halfjaarcijfers mzet miljarden guldens 14,3 11,4 1993 1992 Nettowinst in miljoenen guldens 1993 1992 1992 110,7 -6,2 86,7 ƒ261,4 93 O De Stem 1 anp bron Ahold De groei van de nettowinst is vooral toe te schrijven aan het aanzienlijk toegenomen bedrijfs resultaat, Dit groeide met 26,1 procent tot 330 miljoen gulden. In Nederland nam het bedrijfs resultaat met 35 procent toe tot 150 miljoen gulden. Zowel Albert Heijn als Schuite- ma behaalden in Nederland ho gere omzetten terwijl beide het marktaandeel verder versterk ten. In de Verenigde Staten was bij vrijwel alle bedrijven sprake van een bevredigende omzetgroei. Het saldo van de financiële ba ten en lasten bedroeg 89,4 mil joen gulden negatief (1992: 59,1 miljoen gulden negatief). De da ling was onder andere het gevolg van de consolidatie van Sehuite- ma en van ABS, de Amerikaanse onroerend-goedactiviteiten. Hiertegenover stonden hogere inkomsten van Ahold Vastgoed en hogere dividendontvangsten van derden. De opbrengst van de claimemis sie van 445 miljoen gulden ren deert pas vanaf 13 mei 1993. Als gevolg van deze emissie nam het aantal uitstaande gewone aan delen toe van 50.786.072 tot 57.606.638. Het eigen vermogen is toegeno men van 1483 miljoen gulden eind 1992 tot 2042 miljoen gul den per eind juni van dit jaar. A f c 1 jr v - W 9 J. v v I "w i a v H - V> - r* Een vrouw loopt weg met een plastic tas vol aardappelen en paprika's. Enkele boeren en tuinders hebben gisteren hun landbouwprodukten op de Grote Markt in Groningen gestort. Voorbijgangers mochten de produkten tegen kostprijs meenemen. Met deze actie willen ze de regering duidelijk maken dat de bedrijfsvoering hen door de lage prijzen onmogelijk wordt gemaakt, foto anp Van onze verslaggever ia - Opnieuw komt de vlees sector met een initiatief om zijn produkt te ontdoen van 'hormoon- luchtjes'. Zoals gisteren gemeld zijn slagers en veehouders bezig met een project, dat binnenkort wordt gepresenteerd en waarbij de sector zelf controle gaat uitoefenen op de vleesproduktie om zodoende de consument een stuk vlees te kunnen garanderen dat van alle metten vrij is. hecies twee jaar gelederen kwam de Stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskal- verenseetor uit de startblokken, met precies dezelfde uitgangspunten en controlemethoden, maar dan uitslui tend nog voor kalfsvlees. Nu komen als het ware ook de meststieren erbij. Het nieuwe project wordt getrokken door het Produktschap voor Vee en Vlees (PW) en heeft de hartelijke instemming van het ministerie van Landbouw. Woordvoerder Bruggink van dit minis terie: „Zoals we dat ook bij kalveren en bij de visserij hebben gedaan willen we de verantwoordelijkheden leggen ze horen, namelijk bij de sector zelf. Dan moet die maar zelfregulerend op treden. Met de SKV hebben we goede ervaringen". Ook Bruggink herinnert zich hoe vier dagen na de oprichting van de SKV, op 1 september 1991, een van de bestuurs leden van de stichting, een kalvermes- ter in het noorden, betrapt werd op het gebruik van het illegale groeibevorde- rende middel clenbuterol. Zijn reactie: „In iedere mand zit wel een rotte appel. Maar die moet de sector zelf maar verwijderen. In grote lijnen zijn wij best tevreden over de SKV. Daarom betalen wij nu ook mee aan het nieuwe project. De kalversec- tor is overzichtelijker dan de meststie- rensector. Maar hier moet het ook lukken. Wij blijven natuurlijk betrok ken bij het project via onze eigen opsporingsdiensten". In soortgelijke bewoordingen reageert G. van de Kieft, directeur van de kring Breda van de Rijksdienst voor de Keu ring van Vee en Vlees (RW), een onderdeel van het ministerie van Landbouw. Van de Kieft: „Steekproefsgewijs en bij verdenking controleren wij slacht dieren. Wij vinden dan hoogst zelden verboden preparaten. Wat niet wil zeg gen dat er niets gebruikt is, want door een bepaalde wachttijd in acht te ne men kun je sporen laten vervagen. Dat de sector zichzelf controleert is een goede zaak, want wij kunnen niet bij ieder slachtdier 24 uur per dag een mannetje zetten". Minder enthousiast reageert een woordvoerder van de Consumenten bond: „Als dit een middel is om de clandestiene spuit uit te bannen, dan juichen we dit initiatief toe. Toch blijf het een vreemde figuur. De overheid heeft zelf de wet én een controle-appa raat in de hand en in dat opzicht is dit nieuwe project een vreemde omweg. De overheid moet dat niet uit handen geven. Laat je dit over aan de sector, dan draait het uit op een reclame-cam pagne". Grote onderhoudsopdracht voor KLM Amsterdam - De Technische Dienst van de KLM gaat zes Boeing 747-vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij Sauma (Saudï-Arabië) een onderhoudsbeurt geven. Die opdraent, waar-^- mee Tmgeveer 40 miljoen gulden is gemoeid, laat echter de noodzaak van'een lobende afslankingsoperatie onverlet, aldus een KLM-woordvoeraëF Eerder werd bekend dat van de 300 medewerkers die de Technische Dienst moeten verlaten, er 1Ü5 voorlopig kunnen^ blijven. Dë^óverigen hebben elders binnen de kLM een baan gekregen nf zijn vervroegd met, werken gestopt dank zij een fÏÏïlanciële overbrugggingsregeling tot aan hun pensioenering/ ff Akkoord over roebelzone Moskou - Zes lidstaten van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) hebben zich in principe bereid verklaard de roebel als betaalmiddel te behouden. Functionarissen van de régenn- 'gén en de centrale banken van Rusland, Wit-Rusland, ArmeniëA Kazachstan, Tadzjikistan en Oezbekistan hebben over de hand having van de roebelzone een raamovereenkomst ondertekend^" Het akkoord moet de basis worden om het monetaire beleid, het financiële beleid, de belastingpolitiek alsmede het beleid op het gebied van invoerrechten te hervormen. Details hierover zijn niet in overeenkomst opgenomen— NS-dochterbedrijf CVI schrapt 175 bane Utrecht - Bij het Centrum voor Informatieverwerking (CVI), een dochterbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen, verdwijnen 175 van de bijna 650 banen. Het bedrijf moet wegens de krimpende automatiseringsmarkt en de verzelfstandiging van de Spoorwe»— gen vanaf 1 januari 1994 starten met een ingrijpende reorganW satie. Het CVI is voor tachtig procent afhankelijk van opdrachten van de NS. Twintig procent van het werk is van derden afkomstigyl Het systeemhuis wil nu versneld doorgroeien naar een onderne ming dat zich op de markt weet te handhaven zonder al te veel afhankelijk te zijn van opdrachten van de Spoorwegen. Daar voor is een ingrijpende verlaging van de personeelskosten nodig^- FGH Bank profiteert van verkoop dochter Den Haag - FGH Bank, een volledige dochteronderneming van verzekeraar Aegon, heeft in de eerste helft van dit jaar aanzienlijk beter gedraaid dan in de eerste helft van 1992. De winst verdubbelde ruimschoots, van 20,4 miljoen gulden tot 43,3 miljoen gulden, voornamelijk dankzij de verkoop van het ^noodlijdende Amerikaanse kredietbedrijf. Voor geheel 1993 verwacht de directie dat het resultaat van 1992 aanzienlijk zal worden overtroffen (1992: 31,3 miljoen gulden). Het Amerikaanse kredietbedrijf, FGH North Amrica, werd begin dit jaar overgedragen aan Aegon US. De transactie deed het bedrijfsresultaat in de eerste zes maanden stijgen van 47,5^* miljoen gulden tot 60 miljoen gulden. FGH leed in de Verenigde Staten vorig jaar forse stroppen als gevolg van moeilijkheden op de Amerikaanse vastgoedmarkt. Meerderheid Akzo in IJslands zoutbedrijf Arnhem - Het chemieconcern Akzo neemt een meerderheidsbe lang in de Deense onderneming Saga Food Ingredients (SFI)A Dat bedrijf is op zijn beurt eigenaar van Icelandic Salt CompanaX te Reykjavik op IJsland, producent van een volgens Akzo 'uniek soort mineraalzout'. Het IJslandse bedrijf produceert ook visse^f rijzout voor de thuismarkt. Icelandic Salt Company tëTE S5(j> werknemers. Akzo wijst op de strategische waarde van de al op 25 augustus ondertekende overeenkomst voor zijn divisie zout en basische- mie. Het chemieconcern is Hp^prnntstp.znntprnfliirp*1»tor «wr-piiffi met een produktiecapaciteiTvan ruim 15 miljoen ton per jaar Akzo heeft zoutfabrieken in Nedérland. DeneftiarkénT'Duits land, de Verenigde Staten en het CaTIBische gebied.^ Maij bezorgt KLM extra vluchten op Kiev Den Haag - De KLM krijgt de mogelijkheid om vaker dan de huidige twee keer per week op Kiev te vliegenJlOok het wegvervoer naar Oekraïne krijgt meer mogelijkhedeiAPat staat in een luchtvaart- en een wegvervoersverdrag dat minister Maij .J. van Verkeer gisteren samëïï'met haar Oekraïense collega^ Klimpush van transport heeft ondertekendJxf Maij tekende een wegvervoersverdrag dat onder andere inhoudt dit vergunningen haaTBèhoêftgwordén uitgewisseld. Voor 1993 P X én zfflTen~2ÏÏOTNëfgunningen worden uitgewisseld. Indien daaraan behoefte is, kunnen meer vergunningen worden verkre-^j gen. 7 - -- a"onze verslaggever lissen - Directeur Thomas lUKes van het gelijknamige msportbedrijf in Huissen 'V sans op 174 verbaaltjesX sMiLgülden per stuk.fij a' aantal' overtredingen Ts '1 ajn bedrijf geconstateerd. imfelaling van 328.000 gulA' sat bem te wachten omdat chauffeurs de riitiidenwet ®atischja^rtreden. - 's "iet de enige onderne- 2waar gepakt wordt hfi overheid. Met een brede J®aai naar het Huissense in->K w'jst arss2> ,i "ers v®n de Europese re- )iMa?n;XEn die daar moet betalen^n die «r-SMSSflDat kun ie als mei ëpEengavZo Nederlandse transport -V» tam, baalde Haukes zijn ietecLt00r de economische poli- Smtoe\hij ifa;;" li verbalen moest ver- ftnrt K"®*at in Nederland thFnit urt in §een enbel y-.'-ljs_concurrentieverval e tQrinrt r-iw-paar de redi ijjL be zich niet onder de' 'ju ,ransPOrtbaas ziet >ees vS~-j0nomisch en Euro- brr£S!' Nederland is roomser De Franse, Itali- WL -N X aanse en Duitse rechters zijn veel begripvoller voor deütaats— kas/v Énnee, bazen jagen hun chauf feurs niet op, al beweren de chauffeurs en het FNV dit regeW Sïatig. D"at zijn aflëmaal india nenverhalen..Ai,Bij ons'in huis^ géTdt: 'Niet harder dan 80. En op tijd de'wagen stilzetten^' Maar ja, wat gebeurt er? „Een chauffeur staat bij Oberhausen en weet dat hij over drie kwar tier thuis kan zijn, dat hij dan vanavond bij zijn 'vrouw in bedy kan slapenftDan rijdt" zo'n jon- gëïTToch cïoo^^En als hij zeve-flé neneenhalf uur volgens de'wet gerust heeft en het is mooi weer, en hifüeeft zijn knffip np dan denkt hij heus niet^'Kom, ik moet officieel nog een kwartier wachten voor ik weer rijden mag^Dat stapt hij gewoon in zijn wagen en dan registreert daé" zo 450 overtredingen geconsta-* bezig met een koude sanering.'A* Wegvervoer ..koude sanering.. teerd, „Iedere dag wordt onze rijtijde: wet overtreden en dat gebeurt niet willens en wetens. Negentig procent van die overtredingen is terug te brengen op menselijke omstandigheden/^' Volgt het voorbeeld van de chauffeur in Oberhausen die naar zijn eega verlangt en de uitgeruste trucker die een kwa: tier te vroeg zijn sleutel on draait. /Ik Haukes hoort met 45 wagens en (jarenlang gereden." 65 chauffeurs tóF de midden-"- Haukes vindt dat een chauffeur moot van het Nederlandse weg-"- zijn eigen verantwoording heeft, transport: „Er is rechtsongelijkdat hij zelf een boete moet beta- heid in het Verenigde Europa, len als hij verkeerd is gpweest. Wij lopen voorop met onze boe—- Daar hoeft de baas toch niet tes. In andere landen zijn ze veel voor op te "3raaien0ffien bedrijf per overtreding een Thomas Haukes ontkent ten stel ligste dat vrachtwagenchauf feurs worden opgejut door hum- bazen, dat ze soms twintig uur A achter elkaar achter hef stiiilr zitten, dat het'geen beroep is om oud in te worden. „Ik heb een chauffeur van 70. al iaren met pensioen. Die valt re-A' gelmatig in. Ach, met zo'n grote wagen rijdt je veel meer ont- omjpannen dan in een luxewagen_ "Tc kan het wetenj ik heb zelf) 12 10 8 6 4-4- 2-- T JAARLIJKS VERSTREKT KREDIET ontwikkeling per kwartaal in procenten: 1991 1992 1993 1e kw. +4,7 +15 -4,6 2e kw. +15,3 +4,9 -1,1 3e kw. +9,3 +12,9 4e kw. +13,7 +7,2 93 De Stem anp t bron CBS het gehele jaar 1993 - raming Den Haag (anp) - De consument heeft in de eerste helft van dit jaar minder geld geleend voor duurzame aankopen. Oorzaak is de dalende vraag naar personenauto's. foto anp scHyFiiat hij geen volle acht uur^ „Laatst heeft een klant van mij Haukes legt de procedure uit. gerust heeft." Haukes voorziet sombere dagen voor het transportwezen.<^Eens had Nederland 28 procent van het EuropesejyegtignsportApe grote landen konden het niet goed pikken dat zo'n klein klot»V lanHj'e zo'n belangriikê~pbsltre innam. Ons wegtransnofl. was np zijn hoogtepunt goed vóór 6 tót O procent van hét nationaal inköT? fffên.'Dat holt nu hard arjhteriïÏÏT-- mede ook door Oost-Europar2 Haukes licht de rampzalige con nectie van ziin branche met het voormalige Ijzeren Gordijn toe: zijn spullen opgepakt en is hij naar Polen verhuist»^ In Polen verdient een chauffeur zeg maar 250 gulden per maandAEn dan krijgt hij voor onderweg onge- vppr 100 gulden meeft'Nnn bij óhs~~verdienen ze veel en veel meer en kriigen_ze_85 gulden pgr dag om te verteren als ze op de internatïonalegsóulè zijn. En dacht je heus dat zo'n Pool zich iets aantrekt van ons riitijdenhe^ sluit? Het gaat helemaal mis met 'onze economie. Wij kunnen niet opconcürreren tegen die Polen— rTTT verbaaltjes in 14 dagen!) wijJSj^ 2J200 guLden^En tëTwijl Nederland de pretentie heeft de poort van Eurona te twee mille aan ziin broekk* „Die boete kun je een chauffeur- natuurlijk niet geven. Je kunt- niet van een kale kikker pluk- ken^Dan moet zo'n chauffeur naar de gemeente stappen om Het is niet zo dat ruim 10 keei^-. zijn." per dag twee weken lang een „Onze positie loopt drastisch te- politieman met een gebiedend rug. In plaats dat onze overheid handgebaar een van zijn weg-— daar iets aan doet, loopt ze ons reuzen tot stoppen heeft ge— aan alle kanten voor de voeten^ Sis Hij maand. Binnenkort gaat de diesel weer 8 boeteji cent* omhoog. En moeten "wê 20(fgulden.lk straks na januari, wil Maii-Wegiy "Haïïkes erkent wel gen, snelheidsbegrenzers aanV feurs veel meer Nee, controleurs (volgens Hau kes afkomstig van een legioen van ambtenaren die tegenwoor- dïg niets meer te doenjjpbben) strijken neer op zijn bedrijf, ei sen dë schnven van dé" tacho- graa^de dagrapporten en de loonafschriften op en gaan dan vergelijken. Bij een collega zijn bijstand. Maar het is wel redelijk een gewone^x.redelijke opgelegd, zeg maar dat chauf-^" "scnaffep^ Dat kost ons milioe^ nen, en dat terwijl het transport toch al in een dip verkeert." „Ik voorzie een regen van faillis sementen en grote werkloosheid. Zo prijzen we ons in Europa uit de markt^Zo is onze overheid week werken/^ „Maar anders krijg je geen hond voor dat geld— Een beroepschauffeur rijdt trou- wens zo ontspannen, die rijdt zonder een centje pijn van hier naarjjilaan mét acnt 'uur rus- ten." Voor het eerst sinds 1984 nam ook het uitstaande bedrag aan consumptieve kredieten af, blijkt uit cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS). Particulieren leenden in de eer ste zes maanden van dit jaar vijf miljard gulden (vorig jaar 5,1 miljard), waarvan 3,2 miljard in de vorm van doorlopend krediet en de rest als geldlening of huur koopcontract. De sterkste terugval deed zich voor in het eerste kwartaal (4,6 procent). In het tweede kwartaal bedroeg de daling 1,1 procent. Dat spoort min of meer met cijfers over de duurzame consu mentenaankopen, waarvoor vaak geld wordt geleend. Die daalden sterk in het eerste kwar taal (8,7 procent) om in het tweede kwartaal met 0,2 procent te stijgen. De tegenvallende autoverkopen hebben deels te maken met de bpm, de per 1 januari ingevoerde belasting op auto's. Doordat het uitstaande bedrag aan krediet steeds hoger wordt, moeten maandelijks grotere be dragen aan rente en aflossing worden betaald (dit jaar gemid deld een miljard per maand). In mei en juni was het totale bedrag aan rente en aflossing zelfs hoger dan dat van de nieuw opgenomen kredieten, inclusief rente. Het uitstaande bedrag aan kre dieten nam daardoor voor het eerst af, van 18,6 miljard eind april tot 18,5 miljard gulden hal verwege dit jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7