Er rollen geen politieke koppen
sraëld
Conclusies van di
enquêtecommissil
- I
Vierde parlementaire enquête in tien jaar
Met 'n goede ziekte
kostenverzekering slaap
je gewoon wat rustiger.
PvdA niet overtuigd
ibassade: Get
flilSTEM
Enquêtecommissie van Buurmeijer wijst geen politiek schuldigen aan
Ingewikkelde wet
geving vaak
oorzaak van fraude
Enkele aanbevelingen
van enquêtecommissie
[ubarak verwach
DE STEM
PARLEMENTAIRE ENQUÊTE
WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1993
Van onze verslaggever
Den Haag - Op 31 maart
1992 brengt de Algemene Re
kenkamer een vernietigend
rapport uit over het toezicht
van de Sociale Verzekerings
raad (SVR) op de uitvoering
van de sociale zekerheidswet
ten.
De oppositie in de Tweede Ka
mer (VVD, D66 en Groen Links)
vraagt de Tweede Kamer de vol
gende dag een onderzoek in te
stellen naar het functioneren van
de uitvoeringsorganen.
Een werkgroep onder leiding
van de kamerleden Vermeend
(PvdA) en Doelman Pel (CDA)
verricht een inventariserend on
derzoek. Al op 7 mei trekt de
commissie de conclusie dat te
weinig informatie voorhanden is
om een volledig en betrouwbaar
beeld van de uitvoeringsorganen
te verkrijgen.
Een tweede meer uitgebreider
onderzoek gaat van start, nu
onder leiding van PvdA-kamer-
lid Buurmeijer. Die commissie
stelt eind augustus 1992 voor om
een parlementaire enquête in te
stellen.
Op 3 september 1993 benoemt
Kamervoorzitter Deetman 9 le
den van de parlementaire enquê
tecommissie uitvoeringsorganen
sociale zekerheid. Voorzitter
wordt Buurmeijer. Een jaar later
presenteert de commissie haar
eindrapport.
Het is voor de vierde keer in tien
jaar tijd dat de Kamer naar zijn
zwaarste onderzoeksmiddel, de
parlementaire enquête, grijpt.
Net als bij het RSV-onderzoek
(1983), het onderzoek naar
bouwsubsidies (1986) en de pas
poortaffaire (1987) hebben de
leden van de enquêtecommissie
het recht om mensen onder ede
te horen.
De enquêtecommissie brengt
overigens maar een beperkt deel
van de sociale zekerheid in
kaart. Het onderzoek spitst zich
toe op de werknemersverzeke
ringen. Een kamercommissie on
der voorzitterschap van het
CDA-kamerlid Doelman-Pel
buigt zich momenteel over de
bijstand. Nog dit najaar zal ook
deze commissie een rapport uit
brengen.
Buurmeijer gaf gisteren geen
antwoord op de vraag of er niet
veel vaker een parlementaire en
quête gehouden zou moeten
worden. Wel hield hij een plei
dooi om permanent enkele on
derzoekers aan de staf van de
Tweede Kamer toe te voegen. Zo
kan bij nieuwe onderzoeken eer
der opgedane ervaring optimaal
worden gebruikt. Volgens Buur
meijer kan volstaan worden met
enkele mensen. Bij omvangrijke
onderzoek kan dan tijdelijke
versterking worden geregeld.
Zo besteedde de enquêtecommis
sie veel onderzoek uit aan gespe
cialiseerde bureaus. Ook werden
tijdelijk medewerkers van de Re
kenkamer en universiteiten bij
de staf van enquêtecommissie
gedetacheerd. De kosten van de
enquête bedroegen 3,5 miljoen
gulden.
Door Henk Bouwmans
Den Haag - Geen aange
schoten wild. Geen minis
ters of staatssecretarissen
die moeten vrezen voor
hun politieke leven.
In die zin leverde het eindrap
port van de parlementaire en
quêtecommissie Uitvoeringsor
ganen Sociale Zekerheid geen
politiek vuurwerk op.
Dat was ook niet de bedoeling,
legt voorzitter F. Buurmeijer
(PvdA) uit bij de presentatie van
het rapport: „De feiten gaven
geen aanleiding om iemand de
schuld te geven. We wilden ook
niet bij deze of gene extra zout
in de wonden strooien. Dat is
zinloos."
Het hele systeem van de sociale
zekerheid en de uitvoering daar
van werden als de grote boos
doener gebrandmerkt. Dat wekt
op zijn minst de indruk dat de
commissie voor de gemakkelijk
ste weg heeft gekozen.
Ter verdediging valt echter op te
merken dat de waslijst wel erg
groot zou zijn als alle politici die
de laatste vijfentwintig jaar
(mede) schuld hebben gehad aan
de alsmaar uitdijende sociale ze
kerheid de zwarte piet in de
schoenen zou zijn geschoven.
In haar rapport stelt de commis
sie dat regering, Eerste en Twee
de Kamer de uitsluitende ver
antwoordelijkheid dragen voor
de sociale zekerheidswetgeving.
En dus niet werkgevers en werk
nemers. Maar met die verant
woordelijkheid heeft de politiek
weinig gedaan.
De commissie verwijt de Tweede
Kamer en het verantwoordelijke
ministerie van Sociale Zaken een
te passieve, afwachtende hou
ding. Terwijl de Kamer al ten
tijde van het kabinet-Den Uyl
(1973-1977) wist dat er te veel
mensen verdwenen in het bo
demloze vat van de uitkeringen,
werd daar nimmer fundamenteel
over gedebatteerd.
De verdeeldheid was te groot en
er was meer zorg over andere
sociaal-economische problemen
als loonmatiging en de groeiende
werkloosheid. Dat de politiek
beleidsmatig nota bene hielp om
de werkloosheidscijfers te druk
ken door dumping van werklo
zen in de wao, noemt de com
missie 'onthullend'.
Knelpunten
Toen de Kamer zich in het mid
den van de jaren tachtig toch
waagde aan een stelselherzie
ning van de sociale zekerheid
was er vooral aandacht voor de
9 De kamerleden Buurmeijer
(links) en Castricum bekijken
het rapport van de enquête
commissie. FOTO ANP
betekenis van de nieuwe wetge
ving voor individuele gevallen.
De vraag of het stelsel zelf nog
wel houdbaar was, werd niet
gesteld.
Ook het ministerie van Sociale
Zaken en daarmee de ministers
en staatssecretarissen krijgen
een forse lading kritiek. Het mi
nisterie heeft 'zich zeer afstan
delijk opgesteld ten opzichte van
de uitvoering' en wacht af totdat
er zich knelpunten voordoen.
Een eigen aanpak van de
groeiende problemen was voor
het ministerie van ondergeschikt
belang.
De reden: het ministerie wilde de
goede relatie met de sociale
partners niet op het spel zetten.
Er gebeurde dus niets zonder de
sociale partners.
Eigen verantwoordelijkheid
werd door het ministerie niet
genomen. En als de Tweede Ka
mer er zich dan ook nog mee
bemoeide, ontstonden er allerlei
'niet meer te ontwarren drie
hoeksverhoudingen' (Buurme
ijer).
'Klaverjassen'
Illustratief noemt Buurmeijer de
wijze waarop het toenmalige ka
merlid Ter Veld (PvdA) medio
jaren tachtig met bewindslieden
en sociale partners in een ach-
terafzaaltje afspraken maakte
over de nieuwe werkloosheids
wet. Dat had niets meer te ma
ken met het nemen van ieders
eigen rol in het wetgevingspro
ces. Buurmeijer: „Het leek wel
klaverjassen."
De laatste jaren bespeurt de
commissie een geleidelijke keer
ten goede. Kamer en ministerie
laten hun passieve houding va
ren. De aanpak van de wao is
daar een voorbeeld van. Van een
cultuuromslag wil de commissie
echter nog niet spreken.
Daarvoor is een ingrijpende aan
pak nodig, vindt de commissie.
Met de aanbevelingen tot het
afschaffen van de ziektewet, de
invoering van een andere ar
beidsongeschiktheidsregeling en
een onafhankelijke uitvoerings
organisatie wordt de verant
woordelijkheid gelegd bij werk
gevers en werknemers; de over
heid biedt alleen minimumga
ranties.
Het moet duidelijk zijn: het is de
politiek ernst om het enorme
probleem van het te grote aantal
uitkeringsgerechtigden terug te
dringen.
Niet enthousiast
Buurmeijer verdient een pluim
dat hij de commissieleden una
niem achter zich heeft weten te
scharen. Maar daarmee is er nog
geen garantie dat de Tweede
Kamer straks even eensgezind de
aanbevelingen van de commissie
overneemt.
De reacties van de politieke par
tijen zijn tekenend. Er is brede
waardering voor de analyse van
de problemen. De kritische kant
tekeningen worden geplaatst bij
de voorgestelde maatregelen.
Veelbetekenend is het als het
CDA spreekt over 'een enorme
sprong.' De PvdA heeft zelfs de
grootste moeite met de voorstel
len. PvdA-fractievoorzitter
Wöltgens twijfelt openlijk aan
de noodzaak van nieuwe ingrij
pende wijzigingen in de wao en
ziektewet.
Het zijn nieuwe, heldere signa
len dat de Kamer geen groot
enthousiasme heeft voor de
voorstellen van Buurmeijer. Niet
vergeten mag worden dat de Ka
mer afgelopen voorjaar al be
sloot om de kabinetsplannen
voor een nieuwe organisatie van
de sociale zekerheid te behande
len. Dat was nodig voor de uit
voering van de nieuwe wao-
maatregelen. Dat de Kamer toen
niet wilde wachten op de uit-
(ADVERTENTIE)
1
I Prettig verzekerd, dat lijkt me wel wat.
j Stuur mij gratis en geheel vrijblijvend een offerte met nadere informatie over de
J diverse keuzemogelijkheden. Dik bel: 013-325325.
J Naam:
m/v
Adres:
l Postcode:
Plaats:
J Tel. privé:
Tel. zaak:
Leeftijd* Man:
Vrouw:
i Leeftijd kind(eren):
I loondienst
J rijksambtenaar
zelfstandig
student
onderwijs
overige
I
I Nu verzekerd bij:
J Ik wens wel/geen bezoek aan huis.
j Door leeftijdstoeslage
I sant voor personen ou
vertrouwelijk behandeld
I-
n bij overstap is ons aanbod waarschijnli
der dan 45 jaar. Uw persoonlijke gegevf
Stuur deze bon in een gesloten envelop
k minder interes- ro-
jns worden strikt 2
zonder postzegel a
_ur_9____
GROEP
CENTRALE ZORGVERZEKERAARS
Uw Ziektekosten Prettig Verzekerd.
CZ groep Stationsstraat 22 5038 ED Tilburg - Regiokantoren: Goes Helmond
's-Hertogenbosch Middelburg Nijmegen Valkenswaard Veghel Vlissingen Zierikzee
VERVOLG VOORPAGINA
PvdA-fractievoorzitter Wöltgeps
vraagt zich af of het wel zal
lukken om gedeeltelijk arbeids
ongeschikten in het stelsel van
Buurmeijer aan het werk te hou
den.
Het kabinet hield het gisteren bij
een beperkte reactie. Volgens
staatssecretaris Wallage (Sociale
Zaken) geeft het rapport van de
enquêtecommissie een gedegen
en heldere analyse van de pro
blematiek en valt het op door
een evenwichtige toonzetting.
Het kabinet vindt dat nu eerst de
Kamer, als 'opdrachtgever' van
de commissie, een oordeel over
het rapport moet uitspreken.
Premier Lubbers zei gisteren in
Wageningen dat hij 'rode oortjes'
had gekregen bij het lezen van
het rapport.
Lubbers: „Het is een boeiend en
vernieuwend rapport. Het gaat
deze keer eens niet om een en
quêtecommissie die verwijtend
omziet naar het verleden. Ande
re enquêtes wezen altijd schuldi
gen aan. Deze enquêtecommissie
legt uit waarom het niet goed
liep in het verleden en probeert
tevens nieuwe wegen aan te ge
ven. De vernieuwingsvoorstellen
waren enkele jaren geleden nog
ondenkbaar geweest."
Het Verbond van Nederlandse
Ondernemingen VNO vindt de
voorstellen van de commissie-
Buurmeijer een goede aanzet
voor een fundamentele discussie
over de toekomst van het sociale
stelsel. Wat de conclusies over de
schuldvraag naar het uit de hand
lopen van de werknemersverze
keringen betreft, zegt het VNO:
„Alle maatschappelijke groepe
ringen en de politiek moeten
hieruit voor de toekomst lering
trekken."
Het NCW zegt in een eerste
reactie dat het rapport 'een hard
maar niet onevenwichtig oor
deel' geeft. De werkgeversorga
nisatie is verheugd dat van een
eenzijdige aanval op de sociale
partners, die door het NCW was
verwacht, niets is gebleken.
De vakcentrales verwachten dat
de toekomstige uitkeringsge
rechtigde het kind van de reke
ning wordt, als de aanbevelingen
van de commissie worden door
gevoerd. De veranderde uitvoe
ring van de ww, wordt door de
vakbeweging met gehoon ont
vangen.
De ingrijpende 'verbouwing' van
de uitvoeringsorganisatie legt
een enorme druk op alle mede
werkers. Het terugdringen van
de werkloosheid kan in dat geval
veel minder aandacht krijgen,
verwacht het CNV.
De Bouw- en Houtbond FNV.
een organisatie die werknemers
in risicovolle beroepen organi
seert, denkt dat er een ministel
sel op komst is. De overheid
garandeert 'hierbij voor de so
ciaal zwakkeren een minimu
minkomen, dat ieder individueel
kan bijverzekeren.
Den Haag - Maatwerk. Dat was het motto van de Tweede
Kamerleden die zich bezighielden met de sociale zeker
heid in de jaren zeventig en tachtig. Elke nieuwe wet en
regeling hielden de specialisten tegen het licht om te
kijken of bepaalde groepen mensen niet onrechtvaardig
werden behandeld.
Was dat onverhoopt het geval dan kwam er een amandement om
de wet te wijzigen. Zo ontstond een complexe wet- en regelge
ving die recht deed aan de individuele uitkeringsgerechtigde,
maar tot grote problemen leidde bij de uitvoering en de
handhaving.
De enquêtecommissie betitelt met name de nieuwe werkloos-
heidwet als fraudegevoelig. In het eindrapport zijn ter illustratie
een paar praktijkvoorbeelden opgenomen.
Zo wordt bijvoorbeeld in een studentenflat gesignaleerd dat de
ene student na de andere ontslag neemt uit zijn bijbaan. Ook bij
horecagelegenheden komt het voor dat werknemers stuk voor
stuk ontslag nemen. De indruk bestaat dat één van de werkne
mers heeft 'ontdekt' dat ook bij ontslagname recht kan bestaan
op een uitkering en dat dit vervolgens een stimulerende werking
op de omgeving heeft.
Bedrijfsverenigingen worden geconfronteerd met cliënten die
gedurende een beperkte periode worden ontslagen (met zeker
heid op terugkeer in de oude baan), die in deze periode op
vakantie gaan en tegelijkertijd een uitkering claimen. Een
dergelijke handelwijze komt regelmatig voor bij tijdelijke con
tracten, in het onderwijs, bij popgroepen, die bewust gedurende
de vakantieperiode geen optredens boeken en bij de omroep.
Het Sociaal Fonds Bouwnijverheid neemt waar dat in enkele
gevallen kort voor aanvang van de werkloosheid het salaris is
verhoogd. Dit betekent dat de man of vrouw in kwestie een
hogere uitkering krijgt.
In het eindrapport stelt de enquêtecommissie dat werknemers en
werkgevers vaak samenspannen bij misbruik en fraude.
Den Haag - De parlementaire enquêtecommissie ht„,
het dikke eindrapport een groot aantal voorstellen
daan. Een greep daaruit:
Ziektewet moet worden opgeheven
De ziektewet moet worden vervangen door een bepaling jt|
Burgerlijk Wetboek, dat bedrijven hun zieke werknemers arJ
half jaar minstens het wettelijk minimumloon moeten doorU
len. Willen werknemers en werkgevers een riantere regeling j
moeten tijdens de cao-besprekingen aanvullende r'
worden gemaakt.
Regeling volledige arbeidsongeschiktheid
De overheid zou alleen een regeling moeten maken voor na»
die vrijwel helemaal arbeidsongeschikt zijn. De conuay
Buurmeijer legt de grens bij werknemers die door ziekte W
eenderde van hun oude loon kunnen verdienen. Wie toch ij!
kan verdienen blijft gewoon bij zijn bedrijf op de loonlijst té»
het laatstverdiende salaris.
Het bedrijf mag de werknemers dan wel een andere fu
aanbieden. Bedrijven kunnen zich particulier verzekeren t
het financiële risico dat ze met de nieuwe regeling lopen.
De 'echte' arbeidsongeschikten zouden op een uitkering
terugvallen die volgens de commissie 70 procent van j
laatstverdiende loon moet bedragen. Als de arbeidsongeschi
heid het gevolg is van psychische oorzaken moet de persoon 3
jaar opnieuw gekeurd worden.
Scherpere solliciatieplicht nodig
De werkloosheidswet mag van de commissie Buurmeijer grote,
deels intact blijven. Wel moet er een scherpere soUicitatiepM
komen en moet omscholing beter kunnen worden afgedwo»
Personen die maar voor een heel klein deel werkloos wotij
moeten volgens de commissie geen uitkering meer te krijgen.
Uitkeringen en mensen weer aan het werk krijgen niet du
twee verschillende instanties laten doen. Beide taken kunne
het best gedaan worden door de Regionale Besturen Arbeit
voorziening (RBA's) de voormalige arbeidsbureaus.
Toezicht uitkeringen onafhankelijk
De Sociale Verzekeringsraad (SVR) moet worden
Toezicht op de uitvoering van de arbeidsongeschiktheids»!
ling en de werkeloosheidswet moet worden overdragen aan e
bij wet in te stellen onafhankelijk toezichtsorgaan. Dit
de Sociale Verzekeringskamer (SVK), kent uitsluitend or
kelijke leden. De SVK controleert ook de fondsen. Het uitbrc]
gen van advies wordt helemaal overgenomen door de Sotii;
Economische Raad.
De sociale premies niet meer door de uitvoeringsorganen I
innen, maar door de belastingdienst. Daarmee kan fr,
worden tegengegaan. Voor de nieuwe arbeidsongeschiktheids!
geling zouden niet alleen werknemers, maar ook bedrijven
deel van de (gedifferentieerde) premies moeten gaan betalen.
Lhannesburg (anp) - Een toene-
f j aantal Nederlanders in Zuid-
wka wil informatie over emigra-
naar Nederland. Maar van een
„gratiestroom is geen sprake.
I- 7pi een woordvoerder van de am-
T »de in Pretoria gisteren als reactie
fh richten dat veel Nederlanders uit
'd-Afrika zouden vertrekken.
ambassade schat dat er 80.000 Ne
landers in Zuid-Afrika wonen, maar
hikt niet over exacte gegevens om-
11 een Nederlander meestal geen reden
ft om bij de ambassade te melden
i, en waarom hij in het land is.
f om is ook niet na te gaan hoeveel
ensen naar Nederland terugkeren.
komsten van de enquêtecommis
sie geeft te denken.
'Gekissebis'
Het was daarom niet verwonder
lijk dat Buurmeijer een veelvou
dig beroep deed op de Tweede
Kamer. Of de Kamer snel wil
bepalen wat er met het rapport
van de commissie gebeurt. Of de
Kamer alle maatregelen in zijn
totaliteit wil behandelen en niet
als aparte onderdelen. En of de
Kamer zich niet te buiten wil
gaan aan 'onderling gekissebis'.
De Kamer zal de keuze moeten
maken: óf doorgaan op de inge
slagen weg óf de aanbevelingen
van Buurmeijer volgen en daar
mee ruzie riskeren met de sociale
partners.
De reacties van de vakbeweging
laten daarover geen misverstand
bestaan. Met de verkiezingen in
aankomst lijkt dat voor de poli
tiek maar toch zeker voor Buur-
meijers eigen PvdA een onmoge
lijke optie.
Den Haag - De parlementaire enquêtecommissie heeft ir, J
gisteren verschenen eindrapport de volgende conclusies j
trokken.
De verlammende greep van de
sociale partners op achtereen
volgende regeringen en de Twee
de Kamer heeft geleid tot het
volledig uit de hand gelopen
stelsel van uitkeringen.
Pogingen van ministers,
staatssecretarissen en kamerle
den om maatregelen te nemen
tegen de explosieve groei van het
leger uitkeringsgerechtigden zijn
telkens gestrand op de tegenwer
king van vakbonden en werkge
vers.
De kabinetten die Nederland
de laatste tien, vijftien jaar heb
ben geregeerd, durfden het niet
aan om de sociale partners te
weerstaan. Ruzie met de vakbe
weging moest worden voorko
men, luidde het parool. Boven
dien had 'Den Haag' hen nodig
voor de zo broodnodig geachte
loonmatiging.
De werkgevers probeerden de
bonden zoveel mogelijk te vriend
te houden met het oog op cao
onderhandelingen.
De parlementariërs aan het
Binnenhof hadden in de jaren
tachtig vooral aandacht voor de
werkloosheid. Zij hadden geen
oog voor de onstuimige groei van
het aantal wao'ers en waren
sterk verdeeld over wat er moest
gebeuren.
De Tweede Kamer heeft zich
lange tijd opgesteld als verdedi
ger van de belangen van sociale
partners. Pas aan het einde van
de jaren zeventig komt daar ver
andering in.
Kenmerkend voor de houding
van de Kamer over de gehele
periode is dat deze bij herhaling
een afwachtende positie innam.
Voorstellen van de regering wer
den in eerste instantie afgetast,
nog eens op verschillende manie
ren belicht en becommenta
rieerd. Maar vrijwel nooit maak
ten de woordvoerder duidelijk
keuzes.
Ambtenaren van het
rie van Sociale Zaken hie!
zich vooral bezig met het be
ken van nieuwe wetten.
uitvoering ervan waren zij
welijks geïnteresseerd. Alan
rende rapporten van een
ling op het departement verd^
nen in de prullenbak.
Alleen de toenmalige staal!
cretaris Dales, nu minister1
Binnenlandse Zaken, krijgt'
de commissie Buufmeijer
pluim. Onder minister
kwam zij in 1982 met een i
voor bestrijding van het I
ziekteverzuim. Onder druk
de vroegere PvdA-leider
Uyl moest zij dat intrekken.!
Uyl wilde geen aanvaring m1
FNV, destijds geleid door Bi
Bij de Gemeenschappel|
Medische Dienst (GMD).
werknemers keurt, en de
drijfsverenigingen, die. uitte
gen toekennen, is nooit initiatj
ontplooid om werklozen en i
beidsongeschikten weer aan i
slag te krijgen. De con
vindt dit onaanvaardbaar.
Afspraken tussen
vakbeweging en werkgevers'
centraal niveau bleken vaakr
wassen neus te zijn.
'tes en plannen voor de aan)
van werkloosheid, ziektever"
en arbeidsongeschiktheid
den zelden of nooit oj
de bedrijven.
Bedrijfsverenigingen
zich ten doel om uitkerin
rechtmatig en op tijd te
strekken. Tegen welke tó
dat geschiedde werd mindert
langrijk gevonden. Besturen e
management hadden nauwehju
zicht op de verdeling van
uitvoeringskosten die door
administratiekantoren were
gemaakt. De verhouding W
kosten en prestaties was door
alles niet in evenwicht.
tairo/Nicosia (afp/rtr) -
he Israëlische ambassa
deur in Egypte heeft laten
beten dat de onderteke-
van het vredesak
koord tussen Israël en de
BLO maandag ook kan
Plaatsvinden als beide
lartijen elkaar nog niet
lebben erkend. Grofweg
jetekent dit dat Jeruzalem
■ok een akkoord accep
teert waarbij de PLO haar
[errorisme tegen Israël nog
liet heeft afgezworen.
De Egyptische president, Hosni
Mubarak, zei gisteren evenwel te
Wachten dat de wederzijdse
[rkenning van Israël en de PLO
L 48 uur kan plaatsvinden. Mu
barak deed zijn uitspraak op een
gezamenlijke persconferentie
het PLO-voorzitter Yasir
Arafat.
Die hield echter slagen om de
Irm. De PLO-leider zei dat de
Inderhandelingen over erken
ning nog voortgaan en dat wat
Betreft de ondertekening van een
Ekkoord 'nog geen datum is af-
lesproken, maar alleen sugges
ties zijn gedaan'.
PLO-functionarissen bevestig
den dat één van de redenen
paarom er nog geen akkoord is
bereikt, de eis van Israël is dat
pe PLO een aantal passages in
het PLO-Har.dvest van 1968 wij-
Bigt. De PLO is daar echter om
praktische redenen tegen.
Zij wil een verklaring afleggen
waarin afstand van deze passa
ges wordt genomen. Formele
wijziging van het Handvest kan
alleen gebeuren via de tijdro-
fvende weg van het bijeenroepen
[van het enkele honderden leden
[tellende Palestijnse parlement,
de Palestijnse Nationale Raad.
„Ik ben er niet toe bevoegd. Het
is de bevoegdheid van de Pales
tijnse Nationale Raad," aldus
irafat.
Ceremonie
[De Israëlische ambassadeur in
Cairo, David Sultan, zei intussen
de ondertekening van de
overeenkomst over autonomie in
|de bezette gebieden maandag
ook kan plaatsvinden zonder dat
Ier sprake is van een officiële
[erkenning van Israël en de PLO.
De Israëlische minister van ge
wondheid, Haim Ramon, die een
[rol heeft gespeeld in de contac-
l'en met de PLO, bevestigde die
I datum eveneens. De Amerikaan
se president Clinton heeft aange
boden gastheer te zijn bij zo'n
[ceremonie op 13 september,
jn de bezette Gaza-strook werd
I1® de nacht van maandag op
[dinsdag een aanhanger van het
[Volkskfront voor de Bevrijding
[van Palestina (PFLP) van Ge
orge Habash door een Israëlische
patrouille gedood.
pSN
Dales pluim..
I Demonstratie
In Jeruzalem zijn gisteren tien
duizenden Israëli's de straat op
gegaan om te demonstreren te-
"en bet vredesakkoord. De beto-
jj'ng was een initiatief van diver-
t^ebtse partijen en organisa-
.e demonstratie begon met gro-
I «raging omdat verschillen-
toegangswegen tot de stad
oraf door de politie waren
gezet en doordat andere wegen
stopt raakten door de vele
j6n waarra de demonstranten
n» ingevoerd,
geveer 2.500 extra politie-
"nen' onder meer bewapend
don Zeven waterkanonnen, wer-
don m®ezet' legden een kor-
Vh-l01? ^et bureau van premier
«.„„f Rabin omdat demon-
hpt J1 Plannen zouden hebben
ten ®,e.^urende 48 uur in te slui-
Verschillende leden van de
«remistische Kach-beweging,
wiMo ns Pobtie de orde
resto„njVTrstoren' werden gear-
voor kabinet is vandaag
uit v1In wekelijkse vergadering
FOTO'1,| TelAv^rzorg uit8eweken naar