Er rollen geen politieke koppen sraëld Conclusies van di enquêtecommissil - I Vierde parlementaire enquête in tien jaar Met 'n goede ziekte kostenverzekering slaap je gewoon wat rustiger. PvdA niet overtuigd ibassade: Get flilSTEM Enquêtecommissie van Buurmeijer wijst geen politiek schuldigen aan Ingewikkelde wet geving vaak oorzaak van fraude Enkele aanbevelingen van enquêtecommissie [ubarak verwach DE STEM PARLEMENTAIRE ENQUÊTE WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1993 Van onze verslaggever Den Haag - Op 31 maart 1992 brengt de Algemene Re kenkamer een vernietigend rapport uit over het toezicht van de Sociale Verzekerings raad (SVR) op de uitvoering van de sociale zekerheidswet ten. De oppositie in de Tweede Ka mer (VVD, D66 en Groen Links) vraagt de Tweede Kamer de vol gende dag een onderzoek in te stellen naar het functioneren van de uitvoeringsorganen. Een werkgroep onder leiding van de kamerleden Vermeend (PvdA) en Doelman Pel (CDA) verricht een inventariserend on derzoek. Al op 7 mei trekt de commissie de conclusie dat te weinig informatie voorhanden is om een volledig en betrouwbaar beeld van de uitvoeringsorganen te verkrijgen. Een tweede meer uitgebreider onderzoek gaat van start, nu onder leiding van PvdA-kamer- lid Buurmeijer. Die commissie stelt eind augustus 1992 voor om een parlementaire enquête in te stellen. Op 3 september 1993 benoemt Kamervoorzitter Deetman 9 le den van de parlementaire enquê tecommissie uitvoeringsorganen sociale zekerheid. Voorzitter wordt Buurmeijer. Een jaar later presenteert de commissie haar eindrapport. Het is voor de vierde keer in tien jaar tijd dat de Kamer naar zijn zwaarste onderzoeksmiddel, de parlementaire enquête, grijpt. Net als bij het RSV-onderzoek (1983), het onderzoek naar bouwsubsidies (1986) en de pas poortaffaire (1987) hebben de leden van de enquêtecommissie het recht om mensen onder ede te horen. De enquêtecommissie brengt overigens maar een beperkt deel van de sociale zekerheid in kaart. Het onderzoek spitst zich toe op de werknemersverzeke ringen. Een kamercommissie on der voorzitterschap van het CDA-kamerlid Doelman-Pel buigt zich momenteel over de bijstand. Nog dit najaar zal ook deze commissie een rapport uit brengen. Buurmeijer gaf gisteren geen antwoord op de vraag of er niet veel vaker een parlementaire en quête gehouden zou moeten worden. Wel hield hij een plei dooi om permanent enkele on derzoekers aan de staf van de Tweede Kamer toe te voegen. Zo kan bij nieuwe onderzoeken eer der opgedane ervaring optimaal worden gebruikt. Volgens Buur meijer kan volstaan worden met enkele mensen. Bij omvangrijke onderzoek kan dan tijdelijke versterking worden geregeld. Zo besteedde de enquêtecommis sie veel onderzoek uit aan gespe cialiseerde bureaus. Ook werden tijdelijk medewerkers van de Re kenkamer en universiteiten bij de staf van enquêtecommissie gedetacheerd. De kosten van de enquête bedroegen 3,5 miljoen gulden. Door Henk Bouwmans Den Haag - Geen aange schoten wild. Geen minis ters of staatssecretarissen die moeten vrezen voor hun politieke leven. In die zin leverde het eindrap port van de parlementaire en quêtecommissie Uitvoeringsor ganen Sociale Zekerheid geen politiek vuurwerk op. Dat was ook niet de bedoeling, legt voorzitter F. Buurmeijer (PvdA) uit bij de presentatie van het rapport: „De feiten gaven geen aanleiding om iemand de schuld te geven. We wilden ook niet bij deze of gene extra zout in de wonden strooien. Dat is zinloos." Het hele systeem van de sociale zekerheid en de uitvoering daar van werden als de grote boos doener gebrandmerkt. Dat wekt op zijn minst de indruk dat de commissie voor de gemakkelijk ste weg heeft gekozen. Ter verdediging valt echter op te merken dat de waslijst wel erg groot zou zijn als alle politici die de laatste vijfentwintig jaar (mede) schuld hebben gehad aan de alsmaar uitdijende sociale ze kerheid de zwarte piet in de schoenen zou zijn geschoven. In haar rapport stelt de commis sie dat regering, Eerste en Twee de Kamer de uitsluitende ver antwoordelijkheid dragen voor de sociale zekerheidswetgeving. En dus niet werkgevers en werk nemers. Maar met die verant woordelijkheid heeft de politiek weinig gedaan. De commissie verwijt de Tweede Kamer en het verantwoordelijke ministerie van Sociale Zaken een te passieve, afwachtende hou ding. Terwijl de Kamer al ten tijde van het kabinet-Den Uyl (1973-1977) wist dat er te veel mensen verdwenen in het bo demloze vat van de uitkeringen, werd daar nimmer fundamenteel over gedebatteerd. De verdeeldheid was te groot en er was meer zorg over andere sociaal-economische problemen als loonmatiging en de groeiende werkloosheid. Dat de politiek beleidsmatig nota bene hielp om de werkloosheidscijfers te druk ken door dumping van werklo zen in de wao, noemt de com missie 'onthullend'. Knelpunten Toen de Kamer zich in het mid den van de jaren tachtig toch waagde aan een stelselherzie ning van de sociale zekerheid was er vooral aandacht voor de 9 De kamerleden Buurmeijer (links) en Castricum bekijken het rapport van de enquête commissie. FOTO ANP betekenis van de nieuwe wetge ving voor individuele gevallen. De vraag of het stelsel zelf nog wel houdbaar was, werd niet gesteld. Ook het ministerie van Sociale Zaken en daarmee de ministers en staatssecretarissen krijgen een forse lading kritiek. Het mi nisterie heeft 'zich zeer afstan delijk opgesteld ten opzichte van de uitvoering' en wacht af totdat er zich knelpunten voordoen. Een eigen aanpak van de groeiende problemen was voor het ministerie van ondergeschikt belang. De reden: het ministerie wilde de goede relatie met de sociale partners niet op het spel zetten. Er gebeurde dus niets zonder de sociale partners. Eigen verantwoordelijkheid werd door het ministerie niet genomen. En als de Tweede Ka mer er zich dan ook nog mee bemoeide, ontstonden er allerlei 'niet meer te ontwarren drie hoeksverhoudingen' (Buurme ijer). 'Klaverjassen' Illustratief noemt Buurmeijer de wijze waarop het toenmalige ka merlid Ter Veld (PvdA) medio jaren tachtig met bewindslieden en sociale partners in een ach- terafzaaltje afspraken maakte over de nieuwe werkloosheids wet. Dat had niets meer te ma ken met het nemen van ieders eigen rol in het wetgevingspro ces. Buurmeijer: „Het leek wel klaverjassen." De laatste jaren bespeurt de commissie een geleidelijke keer ten goede. Kamer en ministerie laten hun passieve houding va ren. De aanpak van de wao is daar een voorbeeld van. Van een cultuuromslag wil de commissie echter nog niet spreken. Daarvoor is een ingrijpende aan pak nodig, vindt de commissie. Met de aanbevelingen tot het afschaffen van de ziektewet, de invoering van een andere ar beidsongeschiktheidsregeling en een onafhankelijke uitvoerings organisatie wordt de verant woordelijkheid gelegd bij werk gevers en werknemers; de over heid biedt alleen minimumga ranties. Het moet duidelijk zijn: het is de politiek ernst om het enorme probleem van het te grote aantal uitkeringsgerechtigden terug te dringen. Niet enthousiast Buurmeijer verdient een pluim dat hij de commissieleden una niem achter zich heeft weten te scharen. Maar daarmee is er nog geen garantie dat de Tweede Kamer straks even eensgezind de aanbevelingen van de commissie overneemt. De reacties van de politieke par tijen zijn tekenend. Er is brede waardering voor de analyse van de problemen. De kritische kant tekeningen worden geplaatst bij de voorgestelde maatregelen. Veelbetekenend is het als het CDA spreekt over 'een enorme sprong.' De PvdA heeft zelfs de grootste moeite met de voorstel len. PvdA-fractievoorzitter Wöltgens twijfelt openlijk aan de noodzaak van nieuwe ingrij pende wijzigingen in de wao en ziektewet. Het zijn nieuwe, heldere signa len dat de Kamer geen groot enthousiasme heeft voor de voorstellen van Buurmeijer. Niet vergeten mag worden dat de Ka mer afgelopen voorjaar al be sloot om de kabinetsplannen voor een nieuwe organisatie van de sociale zekerheid te behande len. Dat was nodig voor de uit voering van de nieuwe wao- maatregelen. Dat de Kamer toen niet wilde wachten op de uit- (ADVERTENTIE) 1 I Prettig verzekerd, dat lijkt me wel wat. j Stuur mij gratis en geheel vrijblijvend een offerte met nadere informatie over de J diverse keuzemogelijkheden. Dik bel: 013-325325. J Naam: m/v Adres: l Postcode: Plaats: J Tel. privé: Tel. zaak: Leeftijd* Man: Vrouw: i Leeftijd kind(eren): I loondienst J rijksambtenaar zelfstandig student onderwijs overige I I Nu verzekerd bij: J Ik wens wel/geen bezoek aan huis. j Door leeftijdstoeslage I sant voor personen ou vertrouwelijk behandeld I- n bij overstap is ons aanbod waarschijnli der dan 45 jaar. Uw persoonlijke gegevf Stuur deze bon in een gesloten envelop k minder interes- ro- jns worden strikt 2 zonder postzegel a _ur_9____ GROEP CENTRALE ZORGVERZEKERAARS Uw Ziektekosten Prettig Verzekerd. CZ groep Stationsstraat 22 5038 ED Tilburg - Regiokantoren: Goes Helmond 's-Hertogenbosch Middelburg Nijmegen Valkenswaard Veghel Vlissingen Zierikzee VERVOLG VOORPAGINA PvdA-fractievoorzitter Wöltgeps vraagt zich af of het wel zal lukken om gedeeltelijk arbeids ongeschikten in het stelsel van Buurmeijer aan het werk te hou den. Het kabinet hield het gisteren bij een beperkte reactie. Volgens staatssecretaris Wallage (Sociale Zaken) geeft het rapport van de enquêtecommissie een gedegen en heldere analyse van de pro blematiek en valt het op door een evenwichtige toonzetting. Het kabinet vindt dat nu eerst de Kamer, als 'opdrachtgever' van de commissie, een oordeel over het rapport moet uitspreken. Premier Lubbers zei gisteren in Wageningen dat hij 'rode oortjes' had gekregen bij het lezen van het rapport. Lubbers: „Het is een boeiend en vernieuwend rapport. Het gaat deze keer eens niet om een en quêtecommissie die verwijtend omziet naar het verleden. Ande re enquêtes wezen altijd schuldi gen aan. Deze enquêtecommissie legt uit waarom het niet goed liep in het verleden en probeert tevens nieuwe wegen aan te ge ven. De vernieuwingsvoorstellen waren enkele jaren geleden nog ondenkbaar geweest." Het Verbond van Nederlandse Ondernemingen VNO vindt de voorstellen van de commissie- Buurmeijer een goede aanzet voor een fundamentele discussie over de toekomst van het sociale stelsel. Wat de conclusies over de schuldvraag naar het uit de hand lopen van de werknemersverze keringen betreft, zegt het VNO: „Alle maatschappelijke groepe ringen en de politiek moeten hieruit voor de toekomst lering trekken." Het NCW zegt in een eerste reactie dat het rapport 'een hard maar niet onevenwichtig oor deel' geeft. De werkgeversorga nisatie is verheugd dat van een eenzijdige aanval op de sociale partners, die door het NCW was verwacht, niets is gebleken. De vakcentrales verwachten dat de toekomstige uitkeringsge rechtigde het kind van de reke ning wordt, als de aanbevelingen van de commissie worden door gevoerd. De veranderde uitvoe ring van de ww, wordt door de vakbeweging met gehoon ont vangen. De ingrijpende 'verbouwing' van de uitvoeringsorganisatie legt een enorme druk op alle mede werkers. Het terugdringen van de werkloosheid kan in dat geval veel minder aandacht krijgen, verwacht het CNV. De Bouw- en Houtbond FNV. een organisatie die werknemers in risicovolle beroepen organi seert, denkt dat er een ministel sel op komst is. De overheid garandeert 'hierbij voor de so ciaal zwakkeren een minimu minkomen, dat ieder individueel kan bijverzekeren. Den Haag - Maatwerk. Dat was het motto van de Tweede Kamerleden die zich bezighielden met de sociale zeker heid in de jaren zeventig en tachtig. Elke nieuwe wet en regeling hielden de specialisten tegen het licht om te kijken of bepaalde groepen mensen niet onrechtvaardig werden behandeld. Was dat onverhoopt het geval dan kwam er een amandement om de wet te wijzigen. Zo ontstond een complexe wet- en regelge ving die recht deed aan de individuele uitkeringsgerechtigde, maar tot grote problemen leidde bij de uitvoering en de handhaving. De enquêtecommissie betitelt met name de nieuwe werkloos- heidwet als fraudegevoelig. In het eindrapport zijn ter illustratie een paar praktijkvoorbeelden opgenomen. Zo wordt bijvoorbeeld in een studentenflat gesignaleerd dat de ene student na de andere ontslag neemt uit zijn bijbaan. Ook bij horecagelegenheden komt het voor dat werknemers stuk voor stuk ontslag nemen. De indruk bestaat dat één van de werkne mers heeft 'ontdekt' dat ook bij ontslagname recht kan bestaan op een uitkering en dat dit vervolgens een stimulerende werking op de omgeving heeft. Bedrijfsverenigingen worden geconfronteerd met cliënten die gedurende een beperkte periode worden ontslagen (met zeker heid op terugkeer in de oude baan), die in deze periode op vakantie gaan en tegelijkertijd een uitkering claimen. Een dergelijke handelwijze komt regelmatig voor bij tijdelijke con tracten, in het onderwijs, bij popgroepen, die bewust gedurende de vakantieperiode geen optredens boeken en bij de omroep. Het Sociaal Fonds Bouwnijverheid neemt waar dat in enkele gevallen kort voor aanvang van de werkloosheid het salaris is verhoogd. Dit betekent dat de man of vrouw in kwestie een hogere uitkering krijgt. In het eindrapport stelt de enquêtecommissie dat werknemers en werkgevers vaak samenspannen bij misbruik en fraude. Den Haag - De parlementaire enquêtecommissie ht„, het dikke eindrapport een groot aantal voorstellen daan. Een greep daaruit: Ziektewet moet worden opgeheven De ziektewet moet worden vervangen door een bepaling jt| Burgerlijk Wetboek, dat bedrijven hun zieke werknemers arJ half jaar minstens het wettelijk minimumloon moeten doorU len. Willen werknemers en werkgevers een riantere regeling j moeten tijdens de cao-besprekingen aanvullende r' worden gemaakt. Regeling volledige arbeidsongeschiktheid De overheid zou alleen een regeling moeten maken voor na» die vrijwel helemaal arbeidsongeschikt zijn. De conuay Buurmeijer legt de grens bij werknemers die door ziekte W eenderde van hun oude loon kunnen verdienen. Wie toch ij! kan verdienen blijft gewoon bij zijn bedrijf op de loonlijst té» het laatstverdiende salaris. Het bedrijf mag de werknemers dan wel een andere fu aanbieden. Bedrijven kunnen zich particulier verzekeren t het financiële risico dat ze met de nieuwe regeling lopen. De 'echte' arbeidsongeschikten zouden op een uitkering terugvallen die volgens de commissie 70 procent van j laatstverdiende loon moet bedragen. Als de arbeidsongeschi heid het gevolg is van psychische oorzaken moet de persoon 3 jaar opnieuw gekeurd worden. Scherpere solliciatieplicht nodig De werkloosheidswet mag van de commissie Buurmeijer grote, deels intact blijven. Wel moet er een scherpere soUicitatiepM komen en moet omscholing beter kunnen worden afgedwo» Personen die maar voor een heel klein deel werkloos wotij moeten volgens de commissie geen uitkering meer te krijgen. Uitkeringen en mensen weer aan het werk krijgen niet du twee verschillende instanties laten doen. Beide taken kunne het best gedaan worden door de Regionale Besturen Arbeit voorziening (RBA's) de voormalige arbeidsbureaus. Toezicht uitkeringen onafhankelijk De Sociale Verzekeringsraad (SVR) moet worden Toezicht op de uitvoering van de arbeidsongeschiktheids»! ling en de werkeloosheidswet moet worden overdragen aan e bij wet in te stellen onafhankelijk toezichtsorgaan. Dit de Sociale Verzekeringskamer (SVK), kent uitsluitend or kelijke leden. De SVK controleert ook de fondsen. Het uitbrc] gen van advies wordt helemaal overgenomen door de Sotii; Economische Raad. De sociale premies niet meer door de uitvoeringsorganen I innen, maar door de belastingdienst. Daarmee kan fr, worden tegengegaan. Voor de nieuwe arbeidsongeschiktheids! geling zouden niet alleen werknemers, maar ook bedrijven deel van de (gedifferentieerde) premies moeten gaan betalen. Lhannesburg (anp) - Een toene- f j aantal Nederlanders in Zuid- wka wil informatie over emigra- naar Nederland. Maar van een „gratiestroom is geen sprake. I- 7pi een woordvoerder van de am- T »de in Pretoria gisteren als reactie fh richten dat veel Nederlanders uit 'd-Afrika zouden vertrekken. ambassade schat dat er 80.000 Ne landers in Zuid-Afrika wonen, maar hikt niet over exacte gegevens om- 11 een Nederlander meestal geen reden ft om bij de ambassade te melden i, en waarom hij in het land is. f om is ook niet na te gaan hoeveel ensen naar Nederland terugkeren. komsten van de enquêtecommis sie geeft te denken. 'Gekissebis' Het was daarom niet verwonder lijk dat Buurmeijer een veelvou dig beroep deed op de Tweede Kamer. Of de Kamer snel wil bepalen wat er met het rapport van de commissie gebeurt. Of de Kamer alle maatregelen in zijn totaliteit wil behandelen en niet als aparte onderdelen. En of de Kamer zich niet te buiten wil gaan aan 'onderling gekissebis'. De Kamer zal de keuze moeten maken: óf doorgaan op de inge slagen weg óf de aanbevelingen van Buurmeijer volgen en daar mee ruzie riskeren met de sociale partners. De reacties van de vakbeweging laten daarover geen misverstand bestaan. Met de verkiezingen in aankomst lijkt dat voor de poli tiek maar toch zeker voor Buur- meijers eigen PvdA een onmoge lijke optie. Den Haag - De parlementaire enquêtecommissie heeft ir, J gisteren verschenen eindrapport de volgende conclusies j trokken. De verlammende greep van de sociale partners op achtereen volgende regeringen en de Twee de Kamer heeft geleid tot het volledig uit de hand gelopen stelsel van uitkeringen. Pogingen van ministers, staatssecretarissen en kamerle den om maatregelen te nemen tegen de explosieve groei van het leger uitkeringsgerechtigden zijn telkens gestrand op de tegenwer king van vakbonden en werkge vers. De kabinetten die Nederland de laatste tien, vijftien jaar heb ben geregeerd, durfden het niet aan om de sociale partners te weerstaan. Ruzie met de vakbe weging moest worden voorko men, luidde het parool. Boven dien had 'Den Haag' hen nodig voor de zo broodnodig geachte loonmatiging. De werkgevers probeerden de bonden zoveel mogelijk te vriend te houden met het oog op cao onderhandelingen. De parlementariërs aan het Binnenhof hadden in de jaren tachtig vooral aandacht voor de werkloosheid. Zij hadden geen oog voor de onstuimige groei van het aantal wao'ers en waren sterk verdeeld over wat er moest gebeuren. De Tweede Kamer heeft zich lange tijd opgesteld als verdedi ger van de belangen van sociale partners. Pas aan het einde van de jaren zeventig komt daar ver andering in. Kenmerkend voor de houding van de Kamer over de gehele periode is dat deze bij herhaling een afwachtende positie innam. Voorstellen van de regering wer den in eerste instantie afgetast, nog eens op verschillende manie ren belicht en becommenta rieerd. Maar vrijwel nooit maak ten de woordvoerder duidelijk keuzes. Ambtenaren van het rie van Sociale Zaken hie! zich vooral bezig met het be ken van nieuwe wetten. uitvoering ervan waren zij welijks geïnteresseerd. Alan rende rapporten van een ling op het departement verd^ nen in de prullenbak. Alleen de toenmalige staal! cretaris Dales, nu minister1 Binnenlandse Zaken, krijgt' de commissie Buufmeijer pluim. Onder minister kwam zij in 1982 met een i voor bestrijding van het I ziekteverzuim. Onder druk de vroegere PvdA-leider Uyl moest zij dat intrekken.! Uyl wilde geen aanvaring m1 FNV, destijds geleid door Bi Bij de Gemeenschappel| Medische Dienst (GMD). werknemers keurt, en de drijfsverenigingen, die. uitte gen toekennen, is nooit initiatj ontplooid om werklozen en i beidsongeschikten weer aan i slag te krijgen. De con vindt dit onaanvaardbaar. Afspraken tussen vakbeweging en werkgevers' centraal niveau bleken vaakr wassen neus te zijn. 'tes en plannen voor de aan) van werkloosheid, ziektever" en arbeidsongeschiktheid den zelden of nooit oj de bedrijven. Bedrijfsverenigingen zich ten doel om uitkerin rechtmatig en op tijd te strekken. Tegen welke tó dat geschiedde werd mindert langrijk gevonden. Besturen e management hadden nauwehju zicht op de verdeling van uitvoeringskosten die door administratiekantoren were gemaakt. De verhouding W kosten en prestaties was door alles niet in evenwicht. tairo/Nicosia (afp/rtr) - he Israëlische ambassa deur in Egypte heeft laten beten dat de onderteke- van het vredesak koord tussen Israël en de BLO maandag ook kan Plaatsvinden als beide lartijen elkaar nog niet lebben erkend. Grofweg jetekent dit dat Jeruzalem ■ok een akkoord accep teert waarbij de PLO haar [errorisme tegen Israël nog liet heeft afgezworen. De Egyptische president, Hosni Mubarak, zei gisteren evenwel te Wachten dat de wederzijdse [rkenning van Israël en de PLO L 48 uur kan plaatsvinden. Mu barak deed zijn uitspraak op een gezamenlijke persconferentie het PLO-voorzitter Yasir Arafat. Die hield echter slagen om de Irm. De PLO-leider zei dat de Inderhandelingen over erken ning nog voortgaan en dat wat Betreft de ondertekening van een Ekkoord 'nog geen datum is af- lesproken, maar alleen sugges ties zijn gedaan'. PLO-functionarissen bevestig den dat één van de redenen paarom er nog geen akkoord is bereikt, de eis van Israël is dat pe PLO een aantal passages in het PLO-Har.dvest van 1968 wij- Bigt. De PLO is daar echter om praktische redenen tegen. Zij wil een verklaring afleggen waarin afstand van deze passa ges wordt genomen. Formele wijziging van het Handvest kan alleen gebeuren via de tijdro- fvende weg van het bijeenroepen [van het enkele honderden leden [tellende Palestijnse parlement, de Palestijnse Nationale Raad. „Ik ben er niet toe bevoegd. Het is de bevoegdheid van de Pales tijnse Nationale Raad," aldus irafat. Ceremonie [De Israëlische ambassadeur in Cairo, David Sultan, zei intussen de ondertekening van de overeenkomst over autonomie in |de bezette gebieden maandag ook kan plaatsvinden zonder dat Ier sprake is van een officiële [erkenning van Israël en de PLO. De Israëlische minister van ge wondheid, Haim Ramon, die een [rol heeft gespeeld in de contac- l'en met de PLO, bevestigde die I datum eveneens. De Amerikaan se president Clinton heeft aange boden gastheer te zijn bij zo'n [ceremonie op 13 september, jn de bezette Gaza-strook werd I1® de nacht van maandag op [dinsdag een aanhanger van het [Volkskfront voor de Bevrijding [van Palestina (PFLP) van Ge orge Habash door een Israëlische patrouille gedood. pSN Dales pluim.. I Demonstratie In Jeruzalem zijn gisteren tien duizenden Israëli's de straat op gegaan om te demonstreren te- "en bet vredesakkoord. De beto- jj'ng was een initiatief van diver- t^ebtse partijen en organisa- .e demonstratie begon met gro- I «raging omdat verschillen- toegangswegen tot de stad oraf door de politie waren gezet en doordat andere wegen stopt raakten door de vele j6n waarra de demonstranten n» ingevoerd, geveer 2.500 extra politie- "nen' onder meer bewapend don Zeven waterkanonnen, wer- don m®ezet' legden een kor- Vh-l01? ^et bureau van premier «.„„f Rabin omdat demon- hpt J1 Plannen zouden hebben ten ®,e.^urende 48 uur in te slui- Verschillende leden van de «remistische Kach-beweging, wiMo ns Pobtie de orde resto„njVTrstoren' werden gear- voor kabinet is vandaag uit v1In wekelijkse vergadering FOTO'1,| TelAv^rzorg uit8eweken naar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4