:ijn.
lt beter.
egemann blijft uit rode cijfers
Tèncef
Jirecteur Allemang gaat Dow Europa saneren
'Jnumjih
Renault en Volvo eindelijk in huwelijksboot
Nieuwe deskundigen duiken in HCS-zaak
[esultaten beter dan tweede helft '92, maar slechter dan eerste helft
100
sollicitanten,
of één
telefoontje?/
ëSTEM
ECONOMIE
A6
Geové
Antwoordnr 176
6880 VB Velp
E N
Op 160 stations staat eind dit jaar
een kaartautomaat.
KNP sluit depots Z-Nederland
Lingerie van
wereldklasse
III!
KOP MUNT
De bank II
DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993
800,00
35,00
35,60
45,80
46.20
113,70
113,20
63,20
63,20
92,60
91.70
4873,50
67,00
63,00
62,60
1900,00
1300,00
107,50
107,50
300,00
500,00
78,10
78,60
75,80
77,00
1040,00
92,30
92,10
20,80 d
20,70
55,20
55,70
5,50
39,50 d
38,60
0,97
48,90
48,90
33,10
33,20
37,00
69,00
36,70
6,90
783,00
575,00
560,00
440,00
26,80
26,50
66,70
67,00
4,30
4,30
54.80
54,50
1260,00
45,50
45,00
600,00
32,80
33,60
3500,00
64,50
0,40
725,00
700,00
18,10
64,00
63,50
10,80
10,60 b
19,80
20,20
47,00
47,00
15,10
15,20
26,00
25,70
72,50
72,50
Wall Street
allied signal
amer brands
amertel tel
arooco corp
asarco inc.
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
cbiquila
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digit equipm
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
penn central
philfps
primerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac
texaco inc.
westinghouse
whitman corp
woolworth
?3y,
33H
62%
55V.
19V.
13H
33%
15%
93V,
!2H
42
33
36
42'/,
48'a
6fl
65'/
50%
97/,
44
42'/,
73
45
91%
19)4
32y,
20'/
44H
101%
54'/
56%
15'/.
15'/,
DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993
Goud
onbewerkt
bewerkt
20,950-21,550
23,150
Zilver
onbewerkt
bewerkt
225-295,
3%
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex
I gedaan en bieden ex di4
ieurs
c
jan
60,00
218
6,00
6201
c
jan
65,00
1920
3,40
3,9!
c
apr
62,50
222
5,80
Mi-
c
okt
90,00
225
4,90 a
4,(1
c
okt
95,00
303
2,50
mi
m
c
okt
100,00
246
1,00
c
okt
175,00
247
4,20
35
c
sep
180,00
353
3,70 a
ui
c
sep
195,00
308
0,05
8,II
c
dec
190,00
357
2,80 a
23!
c
iun
200,00
234
3,20 a
3,(1!
p
sep
175,00
309
0,05
025
p
sep
185,00
194
3,00 b
420
p
sep
190,00
22!
7,70 b
9201
p
okt
180,00
245
2,20 a
25C
c
jan
95,00
399
6,80
63!
c
sep
350,00
493
7,30
1,11
c
sep
355,00
828
4,40
420
c
sep
360,00
572
2,50
2.O01
c
sep
365,00
281
1,30
531'
c
sep
370,00
252
0,50
01
p
sep
320,00
230
0,20
0,1).
p
sep
335,00
216
0,50
os
p
sep
350,00
984
3,00
2S
p
sep
355,00
328
5.50
«S
p
sep
360,00
255
8,90
11
p
okt
290,00
350
0,30 a
025
r, jj,
okt
330,00
193
1,60
1,1
P
okt
340,00
664
2,80
2S
P
okt
350,00
799
5,60 b
5S
P
okt
355,00
257
7,60 b
n
P
okt
360,00
420
11,00 b
m
P
jan
290,00
350
1,00 a
1 j»
C
sep
365,00
4,00
10!
c
okt
370,00
6,00
610
c
okt
70,00
3,70
3,81
c
okt
75,00
1,20
12!
c
jan
75,00
2,70
3,03
c
apr
75,00
4,10
1,10
c
okt
37,50
11,00 b
1051
c
feb
107,00
6,00 a
55!
c
okt
170,00
254
15,00 a
15,0!
c
okt
185,00
257
3,00 a
0,80 a
230
c
okt
195,00
239
0,60
c
okt
30,00
943
6,60
650
c
/an
37,50
53!
2,00
W
c
apr
32,50
810
6,10
5,10
c
095
20,00
1504
17,50
17,331
c
o96
25,00
1000
14,00
13,SO)
c
sep
200,00
585
2,50 a
260
ider betalen. En ik wil
ndien wil ik méér service.
Iszorgverzekering.
pijke
pnd. In envelop
zonder postzegel
of bel gratis
06-05.65
nze verslaggever
„leuzen - Saneerder Ar
id A. Allemang verlaat
Terneuzen. Vandaag
Dow bekend dat Alle-
jg'een hoge functie krijgt
jjet Europese hoofdkan-
r van Dow bij het Zwit-
,se Horgen in Ziirich.
overplaatsing is pikant. Al-
■m zei vorige week tegen-
jDe Stem, dat Dow van plan
Aio); te snoeien in het aantal
vestigingen in Europa.
Dow heeft 100 vestigingen, maar
wü activiteiten op termijn con
centreren rond 12 hoofdvestigin
gen.
Hoeveel vestigingen daadwerke
lijk dicht moeten en hoeveel van
de 9000 banen kunnen verdwij
nen, wordt momenteel geïnven
tariseerd.
Het wegvallen van de grenzen in
het eenwordende Europa en een
noodzakelijke kostensanering
vanwege de zware marktom
standigheden gaf Allemang als
redenen voor de saneringsplan
nen aan.
Een woordvoerder van Dow Ter-
neuzen weigerde in te gaan op
het vertrek van Allemang en
verwees naar een bericht, dat
vandaag zal verschijnen.
Allemang is relatief korte tijd in
Terneuzen gebleven. Gewoonlijk
blijven de topbazen van de
grootste Dow-vestiging buiten
de Verenigde Staten drie tot vier
jaar Terneuzen. Allemang ver
bleef slechts anderhalf jaar in de
Scheldestad.
In die korte tijd haalde hij de
bezem door het bedrijf, dat ern
stig te lijden heeft onder de
moeilijke omstandigheden in de
chemie-markt.
Allemang werd binnengehaald
als saneerder en maakte die re
putatie volledig waar. Hij nam
twee functies tegelijk op de
schouders (algemeen directeur
Dow Benelux en directeur ma
nager Terneuzen) en schrapte
350 van de 3600 banen in de vijf
fabrieken van Dow in België en
Nederland.
De meeste van die banen ver
dwenen in Terneuzen, waar drie
kwart van de mensen op de
loonlijst staat.
Allemang kondigde vorige week
in De Stem aan dat in 1994 nog
eens 150 banen zullen worden
geschrapt. Hij vergeleek saneren
met het pellen van een ui: elke
keer blijkt het afpellen van een
nieuwe schil makkelijker te
gaan.
Allemang foto wim kooijman
|r 3nze verslaggever Willem Reijn
a - Begemann, het conglomeraat van industriële
Cdrijven van zakenman J. van den Nieuwenhuyzen,
Hakt dit jaar uit de rode cijfers te blijven. Het concern
laakte dat gisteren bekend bij het verschijnen van het
fjaarbericht.
Li twee maanden terug durf-
Igrootaandeelhouder en voor-
Ier van de Raad van Bestuur
den Nieuwenhuyzen nog
„i uitspraak over de netto-
ast over dit jaar te doen.
r de eerste helft van 1993
|erd een netto-winst van 10,8
,..11 geboekt. Dat is een flin-
jëverbetering ten opzichte van
1 tweede helft 1992, toen een
blies van 4,5 miljoen werd
leden.
laar dat cijfer werd sterk be'ïn-
I door een hoge boekwinst
■o Price 160 miljoen)
S grote saneringskosten. Verge-
ton met dezelfde periode over
182 (ƒ24,7 miljoen) verslech
te de netto-winst met 56 pro-
Bit. Ook de winst per aandeel
ferde tot 2,35.
harde ingrepen van Bege-
bij verliesgevende doch-
s lijken effect te hebben. On-
de verkoop van het sterk
istgevende bedrijf Bredero
jrice wist Begemann het nega-
bedrijfsresultaat van de
Ireede helft van '92 26,7 mil
ieu) om te zetten in een positief
bvan 32,3 miljoen,
laar ten opzichte van de eerste
les maanden van vorig jaar
151,2 miljoen) kwam het be-
rijfsresultaat 37 procent lager
Rt.
irectiesecretaris B. van Dijk
au Begemann zegt dat de Boel-
nerf boven verwachting goed
jan start is gegaan. De werf in
[et Belgische Temse ging na een
bedrijfsbezetting in afge-
Jankte vorm weer aan de slag,
iadat Begemann en de over-
ieids-investeringmaatschappij
Brimvindus het bedrijf overna-
pen. Overigens moet de Europe
se Commissie deze maand nog
een oordeel uitspreken over de
overname van Boelwerf.
Dankzij de verkoop van Bredero
Price 280 miljoen) en een lage
re rentevoet werden de rentelas
ten gehalveerd tot 24,6 mil
joen. Ten opzichte van het eerste
halfjaar 1992 bleven deze lasten
overigens nagenoeg gelijk. De
solvabiliteit steeg licht van 35,2
tot 36,3 procent.
Grootste verschil zit in de post
buitengewone baten en lasten.
Onder die noemer vallen zowel
de opbrengsten van de verkoop
van bedrijven als de sanerings
kosten, die Begemann vorig jaar
heeft genomen om verliessituatie
te elimineren.
Begemann sloot dit jaar Backer
Rueb en Begemann Staalbouw
in Breda en beëindigde het be
drijf Ania in Oss. Verder ver
kocht Van den Nieuwenhuyzen
Veha Radiatoren, Machinefa
briek CSW, VWB Breda (vh Mo
lenschot) en Smitsvonk Holland.
De woordvoerder van Begemann
kon gisteravond niet zeggen hoe
veel het concern tot nog toe
heeft uitgegeven aan reorganisa
tiekosten. Een aantal sanerin
gen, waaronder die van de RDM,
zijn nog in volle gang.
Wel zei hij dat het beleid van
verkoop van bedrijven, die niet
tot de kernactiviteiten behoren
dan wel onvoldoende renderen
zal worden voortgezet.
De bedrijfsopbrengsten namen
af met 18 procent van 1.278
miljoen naar 892 miljoen,
voornamelijk door verkoop van
bedrijven. De orderportefeuille
ging bijna zeshonderd miljoen
gulden terug vooral door de uit
levering van een onderzeeër.
(ADVERTENTIES)
Met uw
op reis.
.HEID
Op meer dan honderd stations in Neder
land zijn de treinkaartjes nu ook verkrijgbaar
vanuit de kaartautomaat.
Dat kan natuurlijk gewoon met muntgeld.
Maar nog handiger is het om uw bank- of giro
pas met pincode te gebruiken.
En u kunt niet alleen een enkeltje of een
retour uit deze handige automaat halen,
maar ook een 5-Retourkaart, een weekend- of
een avondretour.
Volvo-president Pehr Gyllenhammer (links) en voorzitter Louis Schweizer van de Raad van Bestuur van Renault bezegelen
hun samenwerking met een handdruk. foto afp
Van onze correspondent
Wilko Voordouw
Parijs - De autoconcerns Renault en
Volvo gaan per 1 januari een fusie aan.
Het nieuwe bedrijf, dat zijn hoofdkantoor
krijgt in de Parijse voorstad Boulogne-Bil-
lancourt, en niet, zoals eerder werd gesug
gereerd, in Nederland, wordt daardoor de
op vijf na grootste autofabrikant.
Volgens topman Louis Schweitzer is zo'n
fusie de beste garantie tegen de dreiging
van de steeds toenemende concurrentie,
met name uit Japan.
De Franse vakbonden zijn het daar niet
mee eens. Vooral de eens zo oppermachtige
CGT denkt dat Renault met Volvo een
Paard van Troje in huis heeft gehaald en
zich 'onderwerpt aan de Japanse hegemo
nie.'
Renault-Volvo RVA heeft na de fusie
206.000 werknemers en heeft een vermo
gen van tachtig miljard gulden. In 1992
werden door de beide bedrijven 2,4 miljoen
personenauto's en meer dan 100.000
vrachtauto's en bussen geproduceerd.
Renault maakte vorig jaar bijna twee mil
jard gulden winst. Volvo boekte een verlies
van 800 miljoen gulden. Het nog altijd
genationaliseerde Renault krijgt met 65
procent de overhand in het nieuwe bedrijf,
terwijl Volvo eigenaar wordt van 35 pro
cent.
Het staatsbedrijf Renault maakt een heuse
wedergeboorte mee. Het verkeerde tot voor
enkele jaren geleden in grote problemen.
Het familiebedrijf was na de Tweede We
reldoorlog door generaal De Gaulle gena
tionaliseerd, in verband met de collabora
tie van de eigenaars. Daarna groeide het
uit tot een waar sociaal laboratorium,
waar bij voorbeeld de arbeidstijdverkor
ting in Frankrijk voor het eerst werd
toegepast.
De kwaliteit van de auto's ging hard
achteruit, de modellen sloegen niet aan. De
communistische vakbond CGT, die veel
sociale verworvenheden had veroverd, had
niet in de gaten dat het gebrek aan pro-
duktiviteit Renault danig parten speelde.
Heel vaak lag het bedrijf stil.
De Franse overheid zette in de tachtiger
jaren het mes in het bedrijf. De ene
sanering volgde na de ander. Topman
Georges Besse werd in 1986 door een
commando van Action Directe vermoord.
Zijn opvolger, Raymond Lévy, maakte het
werk af.
mm
uitzendbureau
Bredatel. 076-204304
Etten-Leur, tel. 01608-18018
Terneuzen, tel. 01150-95538
Van onze verslaggevers
Breda/Roosendaal/Langeweg - Binnen de massiefkarton-divisie van
KNP BT (5000 werknemers, waarvan 3000 in Nederland) komen door
reorganisatie 450 banen te vervallen. Verder wordt de oud-papierin-
zameling gesaneerd, waardoor in Zuid-Nederland zeven kleine
inzameldepots worden gesloten en vervangen door één groot inza
melpunt in de regio Eindhoven.
In totaal werken bij die depots nu 46 mensen in Breda (21), Tilburg
(6), Eindhoven (12), Bladel (10), Weert (10), Bergen op Zoom (4) en
Langeweg (4).
Volgens districtsbestuurder Hubregtse van de Industriebond FNV in
Oosterhout heeft KNP BT zich verplicht een behoorlijk deel van de
recycling-capaciteit te handhaven. Het is volgens hem de vraag of
aan die milieu-doelstelling wordt voldaan als zoveel depots gesloten
worden.
„Ook in de oud-papier is tot en met 1992 stevig winst gemaakt. Nu
het iets minder gaat kun je dat niet via gedwonmgen ontslagen
zomaar oplossen", aldus Hubregtse.
Directeur Spits wijst erop, dat de oudpapier-activiteiten van KNP
BT primair gericht zijn op de grondstofvoorziening van de eigen
fabrieken. Volgens hem zijn de kleine depots in Zuid-Nederland al
lang niet meer renderend en moet er derhalve een groot inzamelpunt
komen.
(ADVERTENTIE)
INTERNATIONAL
Van onze verslaggever
Den Bosch - Opnieuw gaan
twee deskundigen zich bui
gen over de vraag of Bege-
mann-directeur Joep van den
Nieuwenhuyzen schuldig is
aan misbruik van voorkennis
bij de handel in aandelen van
het inmiddels failliete Bos
sche HCS-concern.
Hierdoor loopt het gerechtelijk
vooronderzoek - dat al twee jaar
bezig is - enkele maanden ver
traging op en blijft het zwaard
van Damocles nog wat langer
hangen boven het hoofd van Van
den Nieuwenhuyzen.
De Nijmeegse professor mr. W.
van der Grinten en de Amster
damse econoom G. Rietkerk dui
ken in de affaire op verzoek van
de advocaat van Van den Nieu
wenhuyzen, nadat twee andere
onafhankelijke deskundigen hun
onderzoek in de voorkennis-af
faire hebben afgerond.
De rechter commissaris vroeg in
maart de Tilburgse hoogleraar
strafrecht M. Groenhuijsen en de
Belgische jurist mr. T. Vermaele
te onderzoeken of Van den Nieu
wenhuyzen misbruik heeft ge
maakt van voorkennis. Zij heb
ben al rapport uitgebracht bij de
rechter-commissaris, maar de
uitkomst is nog geheim.
Uit het verzoek van de raadsman
van Van den Nieuwenhuyzen
kan echter worden afgeleid dat
het onderzoek van deze twee
deskundigen niet in diens voor
deel is uitgepakt.
Van den Nieuwenhuyzen was in
juli 1991 samen met de miljonair
en paardenfokker Leon Melchior
en de Unigro-directeur Eric Al-
bada Jelgersma betrokken bij
een reddingspoging van het mil-
joenenverslindende HCS door
een uitgifte van aandelen.
De drie grootaandeelhouders
staken samen 60 miljoen gulden
in de wankelende automatise
ringsreus. In ruil daarvoor zou
den zij aandelen krijgen. Hoe
veel aandelen zou afhangen van
de beurskoers na de uitgifte. Hoe
lager de koers, hoe meer aande
len de drie zouden krijgen.
Het reddingsplan was de vrucht
van een bijeenkomst van verte
genwoordigers van de ABN Am-
Van den Nieuwenhuyzen
foto de stem/johan van gurp
ro bank en Crédit Lyonais met
de drie grootaandeelhouders. De
bestuurders van HCS zelf waren
er niet bij.
Bestuurder Groenink van ABN
Amro adviseerde - naar hij zelf
later zou zeggen: gekscherend -
Van den Nieuwenhuyzen enkele
honderduizenden aandelen te
verkopen. Dat zou de koers
drukken en de drie grootaan
deelhouders een groter deel van
de HCS-koek opleveren.
Van den Nieuwenhuyzen volgde
het advies op en zijn commissio
nair bracht ruim vier miljoen
aandelen op de markt. Het aan
deel duikelde prompt van 4 gul
den naar ruim 2 gulden. Uitein
delijk kwam een uitgiftekoers
van 2,50 gulden uit de bus.
De beurs haalde echter al snel'
een streep door de handel, om
dat sprake zou zijn van 'onge
lijkheid van informatie'.
Een onderzoek van de beurs zelf
naar mogelijk misbruik van
voorwetenschap leverde op dat
sprake was van 'koersorchestra-
tie' en niet van het veel belasten
der misbruik van voorkennis.
Wel gaf de beurs de zaak in
handen van openbaar Ministerie,
dat een gerechtelijk vooronder
zoek begon tegen de drie
grootaandeelhouders.
Behalve een fikse deuk in hun
reputatie heeft het reddingsplan
de drie grootaandeelhouders
niets opgeleverd en mogelijk vele
miljoenen gekost.
Inmiddels staat vast dat na de
afwikkeling van het faillisse
ment van HCS niets overblijft
voor de aandeelhouders.
Ah, gelukkig was ik
niet de enige die
voor joker bij de
bank stond. Een collega meld
de zich bij de grootste au
tochtone frankische bank in
Crest. Deze Credit Lyonnais
zou, veronderstelde hij, dacht
hij, nam hij aan, zijn indruk
wekkende met pincode bevei
ligde Europas van de bank
wel accepteren.
Die gedachte was niet ont
sproten aan het warrige brein
van een wereldvreemde va
kantieganger. Neen, zeker
niet. Op de achterkant van
zijn pasje waren liefst vijf fi
guurtjes afgebeeld. Op het
eerste stonden de letters EC
naast een mannetje dat geld
uit de muur haalde. Daar
naast een blauw kaartje met
het woordje pin. Dan een
stroomlijnde afkorting EDC,
waarvan de betekenis hem
volledig ontging. Twee bolle
tjes met maestro er door heen
en vervolgens twee andere
bolletjes met het woord cirrus
maakten het rijtje compleet.
Daar kun je een eind mee
komen, zou je zeggen.
De Franse muur bleek echter
onneembaar. Het Krediet van
Lyon weigerde het pasje.
Maar monsieur, dit is een pas
je van de bank. Rien ne donne
plus, dus. Door naar de Ban-
que Nationale de Paris. Non
de pin.
Na vijf banken stak achter in
de portemonnee nog het
kaartje noodgevallen. The
world card van Visa, die een
slordige miljoen Nederlanders
tamelijk ongevraagd toege
zonden hadden gekregen. De
ze kaart met beperkte kre
dietwaardigheid hoort bij de
Internationale reis- en kre
dietbrief van de ANWB. 'Uw
helpende hand in het buiten
land', stond vertrouwenwek
kend op de achterkant.
Nou is die gecombineerde ac
tie van ANWB en Visa niet
helemaal onomstreden ge
weest. Visa werd immers wel
al te gemakkelijk aan klanten
geholpen. Maar wat doe je als
in het buitenland staat, de
maag begint te knorren, de
keel wordt droog en de kinde
ren ongeduldig? Je pakt die
pas.
De plaatselijke Boerenleen
bank, de Agrico Mutuelle
slikte de ANWB-pas voor
zoete koek. Thuisgekomen
bleek dat geld-opnemen wel
een tikkeltje duur. Naast de
25 piek die voor de pas zelf
werd afgeschreven, verdwe-
door Willem Reijn
nen achtereenvolgens 18,28,
19,70, 19,85 en 13,17 van
de rekening. Met een credit
card geld opnemen wordt
hard afgestraft, zo bleek.
Frankrijk is een duur land.
En dat Franse geld is düóüilr!
Terug naar Zeeland. In het
kleine regenachtige dorpje
stonden niet alleen twee de
banken maar ook een groot
PTT-postkantoor. Met mijn
dochtertje in mijn nek liep ik
naar de PTT, want ik ben
Gekke Henkie niet en dus
beschikte ik over twee kaar
ten, waarmee ik meende recht
op geld te hebben. Een giro
maatpas met een uit het hoofd
geleerde pincode en een Post
bank Card
Eurocard/MasterCard. Mij
zouden ze niet voor één gat
vangen.
Het postkantoor was van een
heel behoorlijk formaat. Een
groot parkeerterrein verried
dat op een flinke toeloop
werd gerekend. Maar helaas,
geen gulle geldgleuf te ont
dekken. Dus naar het loket.
Twee kaarten getoond. 'Neen,
meneer, u kunt hier alleen
terecht met girobetaalkaar
ten'. 'Die heb ik niet bij me'.
'Het spijt me, dan moet u
naar het volgende dorp'.
Zes kilometer sjouwde ik met
mijn dochterje in mijn nek
langs de Zeeuwse wegen.
'Waarom krijg je nou geen
centjes pappa', vroeg ze weer.
'Ben jij dan een boef?'. Want
ze was ons bezoek aan de
bank niet vergeten.
Bij de geldautomaat in het
volgende dorp stond een rij
van 23 campingjaquetten,
pittbull-smokings en andere
broeken met voldoende ruim
te om in alle hoekjes en gaat
jes te krabben. Zeeland, uw
zonnige vakantieland.
Sinds deze vakantie roept
mijn vierjarig dochtertje bij
elke bank die we passeren:
'Pappa, ik wil mijn geld terug
in mijn spaarpot'.
ECONOMIE KORT
Weer veel banen weg bij Britse Ford
Londen - Het autoconcern Ford wil in Groot-Brittannië dit jaar
nog eens 1400 banen kwijt teneinde te kunnen blijven concurre
ren op de inzakkende Europese automarkt. Op het ogenblik
werken er bij de Britse Ford 31.350 mensen. In 1980 waren het
er nog 72.000.
Eerder dit jaar werd er bij de Britse Ford een programma
afgerond dat het aantal arbeidsplaatsen daar verminderde met
3200. Dit programma vormde onderdeel van maatregelen die bij
de Ford-vestigingen in heel Europa 10.000 banen moest laten
verdwijnen.
Ford gaat, net als andere autoproducenten, gebukt onder de
sterke vermindering van de autoverkoop in Europa. Deze
verkoop was in de eerste helft van dit jaar ongeveer twintig
procent kleiner dan in de eerste helft van het afgelopen jaar.
Off shore vreest opnieuw stagnatie
Den Haag - Voor de gas- en olie-industrie is het niet meer
lonend de 'marginale' en daarmee ook veel kleine gasvelden in
Nederland tot ontwikkeling te brengen. Met die boodschap zal
de Nogepa, de organisatie van de maatschappijen die in
Nederland naar olie en gas boren, binnenkort het ministerie van
Economische Zaken bestoken.
Er is een rapport op til waarin wordt bepleit de belastingdruk
voor deze maatschappijen te verlichten en waarin de situatie in
het Verenigd Koninkrijk als voorbeeld wordt genoemd, zegt
voorzitter J. Mathey van Nogepa.
In de periode van 1988 tot en met 1992 zag de toeleverende
industrie, die zich bezighoudt met het ontwerpen, construeren
en onderhouden van boorplatforms en dergelijke, de omzet
toenemen met ongeveer 20 procent per jaar. Vorig jaar was die
stijging nog slechts 1,2 procent. Onderzoekers houden rekening
met een daling van 20 tot 30 procent dit jaar en volgend jaar.
De werkgelegenheid in deze industrie is in enkele jaren gestegen
van 15.000 tot 25.000 banen. Nu dreigt die werkgelegenheid in
een nog groter tempo af te kalven. Niet alleen bij de oliemaat
schappijen is nu al sprake van inkrimping en reorganisatie, dat
geldt ook voor de toeleverende bedrijven als Transocean,
Penrod, Heerema en Grootint.
Toshiba gaat 5000 banen schrappen
Tokyo - De Japanse eiektronicaproducent Toshiba wil binnen
drie k vijf jaar 5000 banen schrappen. Eerder al besloot de
onderneming minder nieuwe personeelsleden aan te nemen dan
gebruikelijk. Nieuwe produktietechnieken zorgen ervoor dat
Toshiba met minder personeel toe kan. Op het ogenblik werden
er 75.000 mensen. Het concern overweegt op de lange termijn
een deel van de produktie over te plaatsen naar het buitenland.
Part-time werk in hele wereld toegenomen
Washington - Zestig miljoen mensen in de wereld werken
part-time. De meesten omdat zij dat willen, maar miljoenen
anderen omdat zij geen full-time baan kunnen krijgen.
Volgens een rapport van de Internationale Vakbondsorganisatie
(ILO) zijn de meeste deeltijdwerkers vrouwen en moeten velen
van hen het stellen zonder de arbeidsvoorwaarden en toeslagen
die fulltimewerkers wel ten deel vallen.
Volgens ILO-deskundige Vittorio DiMartino kan deeltijdwerk
grote voordelen hebben voor werknemers, werkgevers en maat
schappij. Om de deeltijdwerkers te beschermen bereidt de
organisatie een overeenkomst voor die de aangesloten landen
verplicht deze werknemers betere arbeidsvoorwaarden te bie
den.
Volgens het rapport wordt deeltijdarbeid in sommige landen
gebruikt om de werkloosheid omlaag te schroeven, maar de
organisatie waarschuwt in dat verband voor het ontstaan van
een kwetsbare, tweederangs groep werknemers en een ondermij
ning van de concurrentie.