:ijn. lt beter. egemann blijft uit rode cijfers Tèncef Jirecteur Allemang gaat Dow Europa saneren 'Jnumjih Renault en Volvo eindelijk in huwelijksboot Nieuwe deskundigen duiken in HCS-zaak [esultaten beter dan tweede helft '92, maar slechter dan eerste helft 100 sollicitanten, of één telefoontje?/ ëSTEM ECONOMIE A6 Geové Antwoordnr 176 6880 VB Velp E N Op 160 stations staat eind dit jaar een kaartautomaat. KNP sluit depots Z-Nederland Lingerie van wereldklasse III! KOP MUNT De bank II DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993 800,00 35,00 35,60 45,80 46.20 113,70 113,20 63,20 63,20 92,60 91.70 4873,50 67,00 63,00 62,60 1900,00 1300,00 107,50 107,50 300,00 500,00 78,10 78,60 75,80 77,00 1040,00 92,30 92,10 20,80 d 20,70 55,20 55,70 5,50 39,50 d 38,60 0,97 48,90 48,90 33,10 33,20 37,00 69,00 36,70 6,90 783,00 575,00 560,00 440,00 26,80 26,50 66,70 67,00 4,30 4,30 54.80 54,50 1260,00 45,50 45,00 600,00 32,80 33,60 3500,00 64,50 0,40 725,00 700,00 18,10 64,00 63,50 10,80 10,60 b 19,80 20,20 47,00 47,00 15,10 15,20 26,00 25,70 72,50 72,50 Wall Street allied signal amer brands amertel tel arooco corp asarco inc. bethl. steel boeing co can.pacific chevron cbiquila Chrysler Citicorp cons.edison digit equipm dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philfps primerica royal dutch sears roebuck sfe-south.pac texaco inc. westinghouse whitman corp woolworth ?3y, 33H 62% 55V. 19V. 13H 33% 15% 93V, !2H 42 33 36 42'/, 48'a 6fl 65'/ 50% 97/, 44 42'/, 73 45 91% 19)4 32y, 20'/ 44H 101% 54'/ 56% 15'/. 15'/, DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993 Goud onbewerkt bewerkt 20,950-21,550 23,150 Zilver onbewerkt bewerkt 225-295, 3% vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex I gedaan en bieden ex di4 ieurs c jan 60,00 218 6,00 6201 c jan 65,00 1920 3,40 3,9! c apr 62,50 222 5,80 Mi- c okt 90,00 225 4,90 a 4,(1 c okt 95,00 303 2,50 mi m c okt 100,00 246 1,00 c okt 175,00 247 4,20 35 c sep 180,00 353 3,70 a ui c sep 195,00 308 0,05 8,II c dec 190,00 357 2,80 a 23! c iun 200,00 234 3,20 a 3,(1! p sep 175,00 309 0,05 025 p sep 185,00 194 3,00 b 420 p sep 190,00 22! 7,70 b 9201 p okt 180,00 245 2,20 a 25C c jan 95,00 399 6,80 63! c sep 350,00 493 7,30 1,11 c sep 355,00 828 4,40 420 c sep 360,00 572 2,50 2.O01 c sep 365,00 281 1,30 531' c sep 370,00 252 0,50 01 p sep 320,00 230 0,20 0,1). p sep 335,00 216 0,50 os p sep 350,00 984 3,00 2S p sep 355,00 328 5.50 «S p sep 360,00 255 8,90 11 p okt 290,00 350 0,30 a 025 r, jj, okt 330,00 193 1,60 1,1 P okt 340,00 664 2,80 2S P okt 350,00 799 5,60 b 5S P okt 355,00 257 7,60 b n P okt 360,00 420 11,00 b m P jan 290,00 350 1,00 a 1 j» C sep 365,00 4,00 10! c okt 370,00 6,00 610 c okt 70,00 3,70 3,81 c okt 75,00 1,20 12! c jan 75,00 2,70 3,03 c apr 75,00 4,10 1,10 c okt 37,50 11,00 b 1051 c feb 107,00 6,00 a 55! c okt 170,00 254 15,00 a 15,0! c okt 185,00 257 3,00 a 0,80 a 230 c okt 195,00 239 0,60 c okt 30,00 943 6,60 650 c /an 37,50 53! 2,00 W c apr 32,50 810 6,10 5,10 c 095 20,00 1504 17,50 17,331 c o96 25,00 1000 14,00 13,SO) c sep 200,00 585 2,50 a 260 ider betalen. En ik wil ndien wil ik méér service. Iszorgverzekering. pijke pnd. In envelop zonder postzegel of bel gratis 06-05.65 nze verslaggever „leuzen - Saneerder Ar id A. Allemang verlaat Terneuzen. Vandaag Dow bekend dat Alle- jg'een hoge functie krijgt jjet Europese hoofdkan- r van Dow bij het Zwit- ,se Horgen in Ziirich. overplaatsing is pikant. Al- ■m zei vorige week tegen- jDe Stem, dat Dow van plan Aio); te snoeien in het aantal vestigingen in Europa. Dow heeft 100 vestigingen, maar wü activiteiten op termijn con centreren rond 12 hoofdvestigin gen. Hoeveel vestigingen daadwerke lijk dicht moeten en hoeveel van de 9000 banen kunnen verdwij nen, wordt momenteel geïnven tariseerd. Het wegvallen van de grenzen in het eenwordende Europa en een noodzakelijke kostensanering vanwege de zware marktom standigheden gaf Allemang als redenen voor de saneringsplan nen aan. Een woordvoerder van Dow Ter- neuzen weigerde in te gaan op het vertrek van Allemang en verwees naar een bericht, dat vandaag zal verschijnen. Allemang is relatief korte tijd in Terneuzen gebleven. Gewoonlijk blijven de topbazen van de grootste Dow-vestiging buiten de Verenigde Staten drie tot vier jaar Terneuzen. Allemang ver bleef slechts anderhalf jaar in de Scheldestad. In die korte tijd haalde hij de bezem door het bedrijf, dat ern stig te lijden heeft onder de moeilijke omstandigheden in de chemie-markt. Allemang werd binnengehaald als saneerder en maakte die re putatie volledig waar. Hij nam twee functies tegelijk op de schouders (algemeen directeur Dow Benelux en directeur ma nager Terneuzen) en schrapte 350 van de 3600 banen in de vijf fabrieken van Dow in België en Nederland. De meeste van die banen ver dwenen in Terneuzen, waar drie kwart van de mensen op de loonlijst staat. Allemang kondigde vorige week in De Stem aan dat in 1994 nog eens 150 banen zullen worden geschrapt. Hij vergeleek saneren met het pellen van een ui: elke keer blijkt het afpellen van een nieuwe schil makkelijker te gaan. Allemang foto wim kooijman |r 3nze verslaggever Willem Reijn a - Begemann, het conglomeraat van industriële Cdrijven van zakenman J. van den Nieuwenhuyzen, Hakt dit jaar uit de rode cijfers te blijven. Het concern laakte dat gisteren bekend bij het verschijnen van het fjaarbericht. Li twee maanden terug durf- Igrootaandeelhouder en voor- Ier van de Raad van Bestuur den Nieuwenhuyzen nog „i uitspraak over de netto- ast over dit jaar te doen. r de eerste helft van 1993 |erd een netto-winst van 10,8 ,..11 geboekt. Dat is een flin- jëverbetering ten opzichte van 1 tweede helft 1992, toen een blies van 4,5 miljoen werd leden. laar dat cijfer werd sterk be'ïn- I door een hoge boekwinst ■o Price 160 miljoen) S grote saneringskosten. Verge- ton met dezelfde periode over 182 (ƒ24,7 miljoen) verslech te de netto-winst met 56 pro- Bit. Ook de winst per aandeel ferde tot 2,35. harde ingrepen van Bege- bij verliesgevende doch- s lijken effect te hebben. On- de verkoop van het sterk istgevende bedrijf Bredero jrice wist Begemann het nega- bedrijfsresultaat van de Ireede helft van '92 26,7 mil ieu) om te zetten in een positief bvan 32,3 miljoen, laar ten opzichte van de eerste les maanden van vorig jaar 151,2 miljoen) kwam het be- rijfsresultaat 37 procent lager Rt. irectiesecretaris B. van Dijk au Begemann zegt dat de Boel- nerf boven verwachting goed jan start is gegaan. De werf in [et Belgische Temse ging na een bedrijfsbezetting in afge- Jankte vorm weer aan de slag, iadat Begemann en de over- ieids-investeringmaatschappij Brimvindus het bedrijf overna- pen. Overigens moet de Europe se Commissie deze maand nog een oordeel uitspreken over de overname van Boelwerf. Dankzij de verkoop van Bredero Price 280 miljoen) en een lage re rentevoet werden de rentelas ten gehalveerd tot 24,6 mil joen. Ten opzichte van het eerste halfjaar 1992 bleven deze lasten overigens nagenoeg gelijk. De solvabiliteit steeg licht van 35,2 tot 36,3 procent. Grootste verschil zit in de post buitengewone baten en lasten. Onder die noemer vallen zowel de opbrengsten van de verkoop van bedrijven als de sanerings kosten, die Begemann vorig jaar heeft genomen om verliessituatie te elimineren. Begemann sloot dit jaar Backer Rueb en Begemann Staalbouw in Breda en beëindigde het be drijf Ania in Oss. Verder ver kocht Van den Nieuwenhuyzen Veha Radiatoren, Machinefa briek CSW, VWB Breda (vh Mo lenschot) en Smitsvonk Holland. De woordvoerder van Begemann kon gisteravond niet zeggen hoe veel het concern tot nog toe heeft uitgegeven aan reorganisa tiekosten. Een aantal sanerin gen, waaronder die van de RDM, zijn nog in volle gang. Wel zei hij dat het beleid van verkoop van bedrijven, die niet tot de kernactiviteiten behoren dan wel onvoldoende renderen zal worden voortgezet. De bedrijfsopbrengsten namen af met 18 procent van 1.278 miljoen naar 892 miljoen, voornamelijk door verkoop van bedrijven. De orderportefeuille ging bijna zeshonderd miljoen gulden terug vooral door de uit levering van een onderzeeër. (ADVERTENTIES) Met uw op reis. .HEID Op meer dan honderd stations in Neder land zijn de treinkaartjes nu ook verkrijgbaar vanuit de kaartautomaat. Dat kan natuurlijk gewoon met muntgeld. Maar nog handiger is het om uw bank- of giro pas met pincode te gebruiken. En u kunt niet alleen een enkeltje of een retour uit deze handige automaat halen, maar ook een 5-Retourkaart, een weekend- of een avondretour. Volvo-president Pehr Gyllenhammer (links) en voorzitter Louis Schweizer van de Raad van Bestuur van Renault bezegelen hun samenwerking met een handdruk. foto afp Van onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - De autoconcerns Renault en Volvo gaan per 1 januari een fusie aan. Het nieuwe bedrijf, dat zijn hoofdkantoor krijgt in de Parijse voorstad Boulogne-Bil- lancourt, en niet, zoals eerder werd gesug gereerd, in Nederland, wordt daardoor de op vijf na grootste autofabrikant. Volgens topman Louis Schweitzer is zo'n fusie de beste garantie tegen de dreiging van de steeds toenemende concurrentie, met name uit Japan. De Franse vakbonden zijn het daar niet mee eens. Vooral de eens zo oppermachtige CGT denkt dat Renault met Volvo een Paard van Troje in huis heeft gehaald en zich 'onderwerpt aan de Japanse hegemo nie.' Renault-Volvo RVA heeft na de fusie 206.000 werknemers en heeft een vermo gen van tachtig miljard gulden. In 1992 werden door de beide bedrijven 2,4 miljoen personenauto's en meer dan 100.000 vrachtauto's en bussen geproduceerd. Renault maakte vorig jaar bijna twee mil jard gulden winst. Volvo boekte een verlies van 800 miljoen gulden. Het nog altijd genationaliseerde Renault krijgt met 65 procent de overhand in het nieuwe bedrijf, terwijl Volvo eigenaar wordt van 35 pro cent. Het staatsbedrijf Renault maakt een heuse wedergeboorte mee. Het verkeerde tot voor enkele jaren geleden in grote problemen. Het familiebedrijf was na de Tweede We reldoorlog door generaal De Gaulle gena tionaliseerd, in verband met de collabora tie van de eigenaars. Daarna groeide het uit tot een waar sociaal laboratorium, waar bij voorbeeld de arbeidstijdverkor ting in Frankrijk voor het eerst werd toegepast. De kwaliteit van de auto's ging hard achteruit, de modellen sloegen niet aan. De communistische vakbond CGT, die veel sociale verworvenheden had veroverd, had niet in de gaten dat het gebrek aan pro- duktiviteit Renault danig parten speelde. Heel vaak lag het bedrijf stil. De Franse overheid zette in de tachtiger jaren het mes in het bedrijf. De ene sanering volgde na de ander. Topman Georges Besse werd in 1986 door een commando van Action Directe vermoord. Zijn opvolger, Raymond Lévy, maakte het werk af. mm uitzendbureau Bredatel. 076-204304 Etten-Leur, tel. 01608-18018 Terneuzen, tel. 01150-95538 Van onze verslaggevers Breda/Roosendaal/Langeweg - Binnen de massiefkarton-divisie van KNP BT (5000 werknemers, waarvan 3000 in Nederland) komen door reorganisatie 450 banen te vervallen. Verder wordt de oud-papierin- zameling gesaneerd, waardoor in Zuid-Nederland zeven kleine inzameldepots worden gesloten en vervangen door één groot inza melpunt in de regio Eindhoven. In totaal werken bij die depots nu 46 mensen in Breda (21), Tilburg (6), Eindhoven (12), Bladel (10), Weert (10), Bergen op Zoom (4) en Langeweg (4). Volgens districtsbestuurder Hubregtse van de Industriebond FNV in Oosterhout heeft KNP BT zich verplicht een behoorlijk deel van de recycling-capaciteit te handhaven. Het is volgens hem de vraag of aan die milieu-doelstelling wordt voldaan als zoveel depots gesloten worden. „Ook in de oud-papier is tot en met 1992 stevig winst gemaakt. Nu het iets minder gaat kun je dat niet via gedwonmgen ontslagen zomaar oplossen", aldus Hubregtse. Directeur Spits wijst erop, dat de oudpapier-activiteiten van KNP BT primair gericht zijn op de grondstofvoorziening van de eigen fabrieken. Volgens hem zijn de kleine depots in Zuid-Nederland al lang niet meer renderend en moet er derhalve een groot inzamelpunt komen. (ADVERTENTIE) INTERNATIONAL Van onze verslaggever Den Bosch - Opnieuw gaan twee deskundigen zich bui gen over de vraag of Bege- mann-directeur Joep van den Nieuwenhuyzen schuldig is aan misbruik van voorkennis bij de handel in aandelen van het inmiddels failliete Bos sche HCS-concern. Hierdoor loopt het gerechtelijk vooronderzoek - dat al twee jaar bezig is - enkele maanden ver traging op en blijft het zwaard van Damocles nog wat langer hangen boven het hoofd van Van den Nieuwenhuyzen. De Nijmeegse professor mr. W. van der Grinten en de Amster damse econoom G. Rietkerk dui ken in de affaire op verzoek van de advocaat van Van den Nieu wenhuyzen, nadat twee andere onafhankelijke deskundigen hun onderzoek in de voorkennis-af faire hebben afgerond. De rechter commissaris vroeg in maart de Tilburgse hoogleraar strafrecht M. Groenhuijsen en de Belgische jurist mr. T. Vermaele te onderzoeken of Van den Nieu wenhuyzen misbruik heeft ge maakt van voorkennis. Zij heb ben al rapport uitgebracht bij de rechter-commissaris, maar de uitkomst is nog geheim. Uit het verzoek van de raadsman van Van den Nieuwenhuyzen kan echter worden afgeleid dat het onderzoek van deze twee deskundigen niet in diens voor deel is uitgepakt. Van den Nieuwenhuyzen was in juli 1991 samen met de miljonair en paardenfokker Leon Melchior en de Unigro-directeur Eric Al- bada Jelgersma betrokken bij een reddingspoging van het mil- joenenverslindende HCS door een uitgifte van aandelen. De drie grootaandeelhouders staken samen 60 miljoen gulden in de wankelende automatise ringsreus. In ruil daarvoor zou den zij aandelen krijgen. Hoe veel aandelen zou afhangen van de beurskoers na de uitgifte. Hoe lager de koers, hoe meer aande len de drie zouden krijgen. Het reddingsplan was de vrucht van een bijeenkomst van verte genwoordigers van de ABN Am- Van den Nieuwenhuyzen foto de stem/johan van gurp ro bank en Crédit Lyonais met de drie grootaandeelhouders. De bestuurders van HCS zelf waren er niet bij. Bestuurder Groenink van ABN Amro adviseerde - naar hij zelf later zou zeggen: gekscherend - Van den Nieuwenhuyzen enkele honderduizenden aandelen te verkopen. Dat zou de koers drukken en de drie grootaan deelhouders een groter deel van de HCS-koek opleveren. Van den Nieuwenhuyzen volgde het advies op en zijn commissio nair bracht ruim vier miljoen aandelen op de markt. Het aan deel duikelde prompt van 4 gul den naar ruim 2 gulden. Uitein delijk kwam een uitgiftekoers van 2,50 gulden uit de bus. De beurs haalde echter al snel' een streep door de handel, om dat sprake zou zijn van 'onge lijkheid van informatie'. Een onderzoek van de beurs zelf naar mogelijk misbruik van voorwetenschap leverde op dat sprake was van 'koersorchestra- tie' en niet van het veel belasten der misbruik van voorkennis. Wel gaf de beurs de zaak in handen van openbaar Ministerie, dat een gerechtelijk vooronder zoek begon tegen de drie grootaandeelhouders. Behalve een fikse deuk in hun reputatie heeft het reddingsplan de drie grootaandeelhouders niets opgeleverd en mogelijk vele miljoenen gekost. Inmiddels staat vast dat na de afwikkeling van het faillisse ment van HCS niets overblijft voor de aandeelhouders. Ah, gelukkig was ik niet de enige die voor joker bij de bank stond. Een collega meld de zich bij de grootste au tochtone frankische bank in Crest. Deze Credit Lyonnais zou, veronderstelde hij, dacht hij, nam hij aan, zijn indruk wekkende met pincode bevei ligde Europas van de bank wel accepteren. Die gedachte was niet ont sproten aan het warrige brein van een wereldvreemde va kantieganger. Neen, zeker niet. Op de achterkant van zijn pasje waren liefst vijf fi guurtjes afgebeeld. Op het eerste stonden de letters EC naast een mannetje dat geld uit de muur haalde. Daar naast een blauw kaartje met het woordje pin. Dan een stroomlijnde afkorting EDC, waarvan de betekenis hem volledig ontging. Twee bolle tjes met maestro er door heen en vervolgens twee andere bolletjes met het woord cirrus maakten het rijtje compleet. Daar kun je een eind mee komen, zou je zeggen. De Franse muur bleek echter onneembaar. Het Krediet van Lyon weigerde het pasje. Maar monsieur, dit is een pas je van de bank. Rien ne donne plus, dus. Door naar de Ban- que Nationale de Paris. Non de pin. Na vijf banken stak achter in de portemonnee nog het kaartje noodgevallen. The world card van Visa, die een slordige miljoen Nederlanders tamelijk ongevraagd toege zonden hadden gekregen. De ze kaart met beperkte kre dietwaardigheid hoort bij de Internationale reis- en kre dietbrief van de ANWB. 'Uw helpende hand in het buiten land', stond vertrouwenwek kend op de achterkant. Nou is die gecombineerde ac tie van ANWB en Visa niet helemaal onomstreden ge weest. Visa werd immers wel al te gemakkelijk aan klanten geholpen. Maar wat doe je als in het buitenland staat, de maag begint te knorren, de keel wordt droog en de kinde ren ongeduldig? Je pakt die pas. De plaatselijke Boerenleen bank, de Agrico Mutuelle slikte de ANWB-pas voor zoete koek. Thuisgekomen bleek dat geld-opnemen wel een tikkeltje duur. Naast de 25 piek die voor de pas zelf werd afgeschreven, verdwe- door Willem Reijn nen achtereenvolgens 18,28, 19,70, 19,85 en 13,17 van de rekening. Met een credit card geld opnemen wordt hard afgestraft, zo bleek. Frankrijk is een duur land. En dat Franse geld is düóüilr! Terug naar Zeeland. In het kleine regenachtige dorpje stonden niet alleen twee de banken maar ook een groot PTT-postkantoor. Met mijn dochtertje in mijn nek liep ik naar de PTT, want ik ben Gekke Henkie niet en dus beschikte ik over twee kaar ten, waarmee ik meende recht op geld te hebben. Een giro maatpas met een uit het hoofd geleerde pincode en een Post bank Card Eurocard/MasterCard. Mij zouden ze niet voor één gat vangen. Het postkantoor was van een heel behoorlijk formaat. Een groot parkeerterrein verried dat op een flinke toeloop werd gerekend. Maar helaas, geen gulle geldgleuf te ont dekken. Dus naar het loket. Twee kaarten getoond. 'Neen, meneer, u kunt hier alleen terecht met girobetaalkaar ten'. 'Die heb ik niet bij me'. 'Het spijt me, dan moet u naar het volgende dorp'. Zes kilometer sjouwde ik met mijn dochterje in mijn nek langs de Zeeuwse wegen. 'Waarom krijg je nou geen centjes pappa', vroeg ze weer. 'Ben jij dan een boef?'. Want ze was ons bezoek aan de bank niet vergeten. Bij de geldautomaat in het volgende dorp stond een rij van 23 campingjaquetten, pittbull-smokings en andere broeken met voldoende ruim te om in alle hoekjes en gaat jes te krabben. Zeeland, uw zonnige vakantieland. Sinds deze vakantie roept mijn vierjarig dochtertje bij elke bank die we passeren: 'Pappa, ik wil mijn geld terug in mijn spaarpot'. ECONOMIE KORT Weer veel banen weg bij Britse Ford Londen - Het autoconcern Ford wil in Groot-Brittannië dit jaar nog eens 1400 banen kwijt teneinde te kunnen blijven concurre ren op de inzakkende Europese automarkt. Op het ogenblik werken er bij de Britse Ford 31.350 mensen. In 1980 waren het er nog 72.000. Eerder dit jaar werd er bij de Britse Ford een programma afgerond dat het aantal arbeidsplaatsen daar verminderde met 3200. Dit programma vormde onderdeel van maatregelen die bij de Ford-vestigingen in heel Europa 10.000 banen moest laten verdwijnen. Ford gaat, net als andere autoproducenten, gebukt onder de sterke vermindering van de autoverkoop in Europa. Deze verkoop was in de eerste helft van dit jaar ongeveer twintig procent kleiner dan in de eerste helft van het afgelopen jaar. Off shore vreest opnieuw stagnatie Den Haag - Voor de gas- en olie-industrie is het niet meer lonend de 'marginale' en daarmee ook veel kleine gasvelden in Nederland tot ontwikkeling te brengen. Met die boodschap zal de Nogepa, de organisatie van de maatschappijen die in Nederland naar olie en gas boren, binnenkort het ministerie van Economische Zaken bestoken. Er is een rapport op til waarin wordt bepleit de belastingdruk voor deze maatschappijen te verlichten en waarin de situatie in het Verenigd Koninkrijk als voorbeeld wordt genoemd, zegt voorzitter J. Mathey van Nogepa. In de periode van 1988 tot en met 1992 zag de toeleverende industrie, die zich bezighoudt met het ontwerpen, construeren en onderhouden van boorplatforms en dergelijke, de omzet toenemen met ongeveer 20 procent per jaar. Vorig jaar was die stijging nog slechts 1,2 procent. Onderzoekers houden rekening met een daling van 20 tot 30 procent dit jaar en volgend jaar. De werkgelegenheid in deze industrie is in enkele jaren gestegen van 15.000 tot 25.000 banen. Nu dreigt die werkgelegenheid in een nog groter tempo af te kalven. Niet alleen bij de oliemaat schappijen is nu al sprake van inkrimping en reorganisatie, dat geldt ook voor de toeleverende bedrijven als Transocean, Penrod, Heerema en Grootint. Toshiba gaat 5000 banen schrappen Tokyo - De Japanse eiektronicaproducent Toshiba wil binnen drie k vijf jaar 5000 banen schrappen. Eerder al besloot de onderneming minder nieuwe personeelsleden aan te nemen dan gebruikelijk. Nieuwe produktietechnieken zorgen ervoor dat Toshiba met minder personeel toe kan. Op het ogenblik werden er 75.000 mensen. Het concern overweegt op de lange termijn een deel van de produktie over te plaatsen naar het buitenland. Part-time werk in hele wereld toegenomen Washington - Zestig miljoen mensen in de wereld werken part-time. De meesten omdat zij dat willen, maar miljoenen anderen omdat zij geen full-time baan kunnen krijgen. Volgens een rapport van de Internationale Vakbondsorganisatie (ILO) zijn de meeste deeltijdwerkers vrouwen en moeten velen van hen het stellen zonder de arbeidsvoorwaarden en toeslagen die fulltimewerkers wel ten deel vallen. Volgens ILO-deskundige Vittorio DiMartino kan deeltijdwerk grote voordelen hebben voor werknemers, werkgevers en maat schappij. Om de deeltijdwerkers te beschermen bereidt de organisatie een overeenkomst voor die de aangesloten landen verplicht deze werknemers betere arbeidsvoorwaarden te bie den. Volgens het rapport wordt deeltijdarbeid in sommige landen gebruikt om de werkloosheid omlaag te schroeven, maar de organisatie waarschuwt in dat verband voor het ontstaan van een kwetsbare, tweederangs groep werknemers en een ondermij ning van de concurrentie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7