Mooie scènes in lange 'Hamlet' Kinderboekenweek staat in teken van internationale vriendschap 'Onwijs' wil afreken^ met alle vooroordelei Monteverdi vertolkt op wisselend niveau UIT bSTEM Grote acteerprestaties en kitscherigheid bij Zuidelijk Toneel Van Goghmuseum verwer| schilderij Odilon Redon If'hêeui'ur Nieuws. AVRO: 7.04 li,Lr in the morning. 9.04 Arbeids- Sï en op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 I ui be|eg van Hilversum. EO: 14.04 IKf„ouden greep. 15.04 Formule 2. Koe mensen. VPRO: 18.04 Ek- 1,1horizontaal. AVRO: 19.04 Ander- I ns veren. 20.04 Album. 22.04 Li- mehght. 23.04-24.00 De Skymasters Wim Claessen IN BEELD Frans Kerkhoff SUSKE WISKE „Waar ik me mateloos aan erger op tv is het geklap op de tribunes bij tennis- en en atletiekwedstrijden" Frank Kramer, tv-presentator DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993 Eindhoven - Stads schouwburg. Première 'Hamlet' van Shakespea re door Het Zuidelijk To neel. Regie: Ivo van Ho ve. Gespeeld door o.a. Bart Siegers, Viviane de Muynck, Henk van Ulsen en Willem Nijholt. Ge- fcien op 4 september. Op 18-19 september in Til burg, 25 september in Roosendaal, 30 septem ber en 1-2 oktober in Breda, 9 oktober in Ber gen op Zoom. Door Marjan Mes Het spookt op slot Else- neur in de 'Hamlet' van regisseur Ivo van Hove bij Het Zuidelijk Toneel. Heel letterlijk want Hamiets vermoorde vader duikt meermalen zichtbaar op in de gedaante van de En gelsman Adrian Brine. Niet als een vage geestver schijning maar als een man van vlees en bloed, (lie zijn zoon direct op dracht geeft om zich te wreken op zijn moorde naars. Zo realistisch is een 'Hamlet'-opvoering al de cennia lang niet meer ge weest. Doorgaans wordt er flink gekapt in de tekst, juist in die beginscè nes die maar beter aan de ver beelding van de kijker kunnen worden overgelaten. Maar Van Hove heeft gekozen voor de inte grale tekst, in de vertaling uit 1958 van Bert Voeten, en niet zoals zijn landgenoot Dirk Tang- he voor een flitsende korte be werking van anderhalf uur (zo als onlangs op tv te zien was). Van Hove wilde 'een ontdek kingsreis in de rijkdom van wat Shakespeare allemaal te vertel len heeft'. En dat is niet alleen Hamiets pijnlijke driehoeksverhouding met zijn moeder en oom, maar ook nog een groot aantal andere, kleinere drama's, zoals dat rond Ophelia (Loes Wouterson) en haar vader Polonius (Henk van Ulsen) en Rosencrantz en Guil- denstern, die hun vriend Hamlet laten vallen wanneer ze zijn ge- dachtenkronkels niet meer kun nen volgen. Vier uur is lang, maar deze voor stelling is afwisselend genoeg om te blijven boeien. De sleutelscè nes worden schitterend geac teerd, vooral die tussen Hamlet (Bart Siegers), zijn moeder Gertrude en zijn oom Claudius, die samen in het complot zaten om de koning, Hamiets vader te vermoorden. Al binnen twee maanden is Gertrude hertrouwd met de moordenaar van haar man, de drijfveer voor Hamlets innerlijke strijd. Vilein Het verdorven liefdespaar wordt meesterlijk gespeeld door Vivia ne de Muynck en Willem Nijholt, ontwapenend verliefd en tegelij kertijd vilein en besmuikt om het dodelijk geheim dat het ver bergt. Bart Siegers, doodsbleek als altijd, is een tot in zijn vezels verteerd jongmens dat Hamiets strijd tussen gevoel en verstand van alle kant proeft, uitspuwt, inslikt en met zijn hele lichaam te lijf gaat. Siegers stijgt echter pas boven zichzelf uit in de scènes met Nijholt en vooral De Muynck, die hij haar 'geile zweet' in haar onechtelijk bed met bijna 'in cestueuze passie verwijt. Hij smijt de koningin woedend tegen de grond maar hij liefkoost haar ook wanhopig; de enige ontroe rende passage in deze voorstel ling. De beste momenten uit deze zuidelijke 'Hamlet' worden voor beeldig geacteerd, andere zijn van een leuk bedoelde kitsche righeid. Zoals het ontnuchteren de slot met geraamtes en de beroemde scène met de toneel spelers die het koninklijk paar een spiegel voor komen houden. Pantomime De komst van de toneelspelers is een anachronistische grap. Zij arriveren met een elektrisch wa gentje waarop de naam van de Vlaamse Compagnie De Koe op licht. De acteurs van dit groepje voeren een pantomime op met uitvergrote masturbatiegebaren bij dreunende house-muziek. Een flauwe ingreep die afbreuk doet aan de integriteit van de voorstelling. Jan Versweyveld bedacht voor slot Elseneur een monumentale grijze kubus, een onneembare betonvesting, waarvan de losse delen bij iedere scènewisseling in of uit elkaar schuiven en zo steeds een andere lokatie sugge reren. Het licht is daarbij afwis selend koelgrijs en warm goud geel. Dreunende muziek mar keert de overgangen op een hef tige, filmische manier. Dat het 'rot is in de staat Denemarken' wordt door het abstracte, multi functionele decor bijna vergeten. Maar wie 'Hamlet' nog niet goed kent, zal door deze veelal helde re, integrale versie uitstekend worden geïnformeerd. Van onze kunstredactie Amsterdam - 'Vriendjes, Maatjes, Kameraadjes', is het thema van de 39e Kinderboe kenweek, die dit jaar van woensdag 13 tot en met za terdag 23 oktober gehouden wordt. „Het kinderboek floreert in som bere tijden", begon voorzitter Henk Kraima van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) zijn traditionele toespraak bij de aankondiging van de Kinderboe kenweek. Drie miljoen kinderboeken met een totale waarde van 45 miljoen gulden, gingen in de periode 1 juli 1992 tot 1 juli 1993 over de toonbank. Een omzetstijging van ruim 10 procent. „Een geweldige opsteker voor allen die het kin- der- en jeugdboek liefhebben", noemde hij dat. Overal in het land wordt het weer Kinderboekenweek. Op scholen worden 12.000 lespak ketten verspreid. In bibliotheken en (kinder)boekhandels treden schrijvers en schrijfsters op. En in de boekhandel krijgt ieder kind dat voor 19,50 boeken koopt gratis het Boekenweekge schenk, 'Het weer en de tijd' van Joke van Leeuwen. Daarvan zijn er maar liefst 232.000 gedrukt. Daarnaast worden 34.000 exem plaren van het boek speciaal ingenaaid voor gebruik in de tropen. Deze boeken worden via de scholen verdeeld onder kinde ren in Suriname en de Neder landse Antillen. Biblionef Minister Pronk van Ontwikke lingssamenwerking subsidieert dit initiatief van de in 1988 in Frankrijk opgerichte stichting Biblionef, die inmiddels ook in Nederland een vertakking heeft. Bestuurslid Merel Laseur lichtte het initiatief toe en dankte de CPNB voor haar steun: „Schaamteloos zijn wij op de publicitaire kar van de CPNB gesprongen. Zo bereikten wij eerder ons doel kinderboeken te sturen naar miljoenen kinderen in de ontwikkelingslanden die nog nooit een boek gezien heb ben." Minister Pronk erkende aanvan kelijk geaarzeld te hebben waar het ging om steun aan Bibionef: „De dominantie van de Westerse culturele normen is in de ont wikkelingslanden al te groot en heeft een desastreus effect. Op de hele wereld wordt gekeken naar dezelfde televisieprogram ma's. En de pulp uit het westen geeft kinderen in de ontwikke lingslanden wel een heel vreemd beeld van wat literatuur is. Maar Joke van Leeuwen laat zien wat Verscholen achter de oude ha ven van Dordrecht ligt Galerie Voorwaar. Een kleine, bijzon dere galerie op huiskamerfor maat. Letterlijk, want galerie houders Gé van Steenbergen en zijn vrouw gebruiken hun huis kamer tegelijk als ruimte voor actuele kunst. Op zich is het al heel aardig dat kunst nu eens niet in een steriele ruimte hangt, die de kunst zo veel nadruk geeft. In deze huiska mergalerie heeft het werk iets natuurlijks en iets vanzelfspre kends. Alsof het er altijd zo hangt. Over de gêne die je aan wezigheid in iemands privé- ruimte mogelijk oproept, ben je vlug heen. Het schilderwerk van Wim Claessen vraagt al heel snel alle aandacht. En met recht, want de schilderijen op klein for maat, allemaal van recente da tum, tonen een hoge kwaliteit. Niet verrassend voor wie Claes sen (Sittard, 1951) kent. Behal ve dan het formaat. Want Wim Claessen heeft vooral aandacht getrokken in tentoonstellingen met grote monochroom geschil derde doeken en schilderkun stige installaties in een grote ruimte. Claessen is een pure schilder voor wie het formaat kennelijk niet zo veel uitmaakt. Wat hij met verf doet, is het oproepen van het idee van een voorstelling. Niet de feitelijke weergave ervan. Een al te uit gewerkte voorstelling is te con creet en te feitelijk en zit het schilderen gemakkelijk in de weg. Het idee van een beeld laat bij hem altijd voldoende ruimte om de daad van het schilderen zelf te zien. Om van door Frits de Coninck dichtbij (in dit geval) te zien hoeveel nuances van kleur de schilder realiseert, om de af wisseling van een dikke en een magere verflaag te beschouwen die een grote gevoeligheid bloot geeft. Wim Claessen toont zich hier de schilder van grote inti miteit op heel klein formaat. Zijn mooiste doek op deze pre sentatie is de schildering van twee doosjes die half op elkaar liggen in een lege, abstracte ruimte. Van het linker doosje, laten we zeggen het liggende, zijn slechts de contouren ge schilderd tegen een donkere achtergrond. Het rechter doosje steunt daar halvelings op; het is van zich zelf donker en steekt op die manier af tegen de lichte achtergrond. Dit is schilderen in alle schijnbare eenvoud. Wat het concreet voorstelt, doet er niet meer toe. We hebben voor het gemak even aangenomen dat het hier om doosjes gaat, maar het kunnen net zo goed planken zijn. In die abstracte wereld ontbreekt de maat om de afmetingen in exacte termen weer te geven. Daarbij, Claes sen heeft de vormen niet eens volledig geschilderd, alsof hij het duidelijk bij een aanzet wil laten. Aan de voorstelling gaat Nergens verliest Frans Kerkhoff de oervorm uit het oog. hij voorbij. Niet zo zeer wat het voorstelt, maar wat het in we zen is: daat gaat het om. Zo'n schilderijtje is zuivere schilder kunst. Zoals al die andere klei ne schilderijtjes: mooi van toon, helder en suggestief omdat de vorm voldoende te raden over laat. Een van zijn doeken noemt hij 'Over de eenvoud der dingen'. Eenvoud, inderdaad, in zover het gaat om de manier waarop hij Het Ding (dat is de wereld die hij schildert, dat is het schilderij dat hij maakt) trans formeert tot een duidelijke aanwezigheid in deze ruimte. Zo helder als water. Maar tege lijkertijd roept deze schilder kunst meer betekenissen op, die misschien gaan over de een voud maar daarom niet zo een voudig zijn. Je hebt niet zonder meer grote formaten nodig om over grote dingen te schilderen. En wat in deze huiskamergale rie sympathiek is, ook de prij zen zijn klein. Galerie Voorwaar, Hoge Nieuwstraat 38 ('t Oude Centrum), Dordrecht, tot 13 september. Beeldhouwkunst begint voor Frans Kerkhoff bij de boom. De boom die hem zijn materiaal levert, de boom die hij ver zaagt, waar hij uit hakt. De boom die onderworpen wordt aan de hand, aan het oog en aan de geest van de beeldhou wer. Die voegt aan die elemen taire vorm uit de natuur zijn eigen idee, zijn cultuur toe en schept iets nieuws uit oud ma teriaal. Maar wat Kerkhoff ook allemaal doet met de boom stammen, altijd blijft de stam als vorm zichtbaar. Nergens in zijn arbeid als beeldhouwer verliest hij de oervorm uit het oog. En soms is die arbeid inge wikkeld. Althans, ze levert vor men op die ingewikkeld schij nen. Die oervorm, dat is de stam waar de kunstenaar een materieel gevecht mee aangaat met alle middelen die hem ten dienste staan. De dwingendste van die instrumenten zijn na tuurlijk de cirkelzaag en de kettingzaag. Maar door altijd weer die beginvorm zichtbaar te maken, is het alsof de beeld houwer na al zijn arbeid en gevecht zich neerlegt bij de boom en dus zijn grote respect toont. De manier waarop Kerkhoff zijn materiaal bewerkt, is inte ressant. Hij zaagt de stam in planken en monteert die weer aan elkaar maar dan wel met een zelfde open ruimte tussen de planken. Hij heeft de stam dus letterlijk opengewerkt. Hij heeft licht en lucht in het hout gebracht en tegelijk de stam zijn vorm gelaten. Voor hij het hout vertikaal ging doorzagen heeft hij aan de buitenkant hier en daar wat schors en hout weggehaald. Het mooie effect daarvan is dat de fijne tekening van het hout de ruwe huid die de schors tenslotte is, afwisselt. Het is alsof hij de ziel van de boom bloot legt. Alsof hij de boom een nieuwe buitenkant geeft. De mooiste beelden zijn de een voudigste. Een rechtopstaande, opengewerkte stam waar hij grove, oude nagels in geslagen heeft, nagels zoals je die nog tegenkomt in het gebinte van een eeuwenoude boerderij. Het lijkt wel een totem, een eerbe toon aan de oude timmerman, die met hout en nagels de mens een dak boven het hoofd bouw de. De afgebeelde drie beelden hebben eenzelfde eenvoud. Drie golven die met ruw kapwerk uit de stam gehaald zijn, ver volgens aan de voorzijde blauw geschilderd zijn en tenslotte voorzien van een primitief bootvormpje. Waar het hout de referentie mist naar de natuur, de een voud mist dus, zijn de beelden ook vervelend. In die beelden is het hout door en door bewerkt tot kunstige, gladde vormen, die op elkaar gemonteerd bij voorbeeld een soort toren van Babel vormen. Dan is het beeldhouwen een uiting van handvaardigheid: weinig beeld kracht, weinig sprekend. Galerie De Verbeelding, Klok- kenstraat 12, Baarle-Nassau, tot 27 september. Amsterdam (anp) - Het Van Goghmuseum in Amsteii heeft een schilderij verworven van de Franse kunste Odilon Redon (1840-1916). Het kunstwerk, 'Dorpsstraat te Samois' (1888), zal te zien zijn op de grote Redon-tentoonstel- ling die van 21 oktober 1994 tot en met 15 januari 1995 in het museum wordt gehouden. De tentoonstelling wordt in samen werking met The Art Institute in Chicago en The Royal Academy in Londen gehouden, zo blijkt uit het maandag verschenen Van Gogh Bulletin. Het aangekochte schilderij komstig uit Amerikaans bezit. De Franse kunst heeft het schilderij ti leven niet willen verkop®] 1919, enkele jaren na zijnd werd het door zijn weduwe] gestuurd naar de kunstha laar De Bois in Haarlem, een grote Redon-tentoonstel Hilversum - Wie meent dat Nederlandse gevangenissen hotels lijken, of dat asielzoekers riant gehuisvest zijn - eens een paar vooroordelen te noemen - krijgt volgend j] een kans de waarheid te onderzoeken. In het nieuwe EO-programma 'Onwijs' komt elke week een groep jongeren van zeer uiteen lopende achtergrond bij elkaar om vooroordelen te spuien. Ver volgens krijgen deze deelnemers een opdracht die daarmee te-ma ken heeft. Bijvoorbeeld een week lang in een gevangenis vertoe ven, waarbij de behandeling; cies hetzelfde is als van i' gedetineerden. Na een w telt de betrokkene over zijn] varingen. 'Onwijs' is een programmal jongeren die plompverloren het diepe worden gegooid, ven de makers. Viviane de Muynck en Bart Siegers als de koningin en haar zoon in de boeiende, vier uur durende voorstelling 'Hamlet' door.Het Zuidelijk Toneel. foto keoon literatuur écht kan zijn." Pronk gaf toe door het lezen van haar Boekenweekgeschenk rechtstreeks verleid te zijn tot subsidiëring van Biblionef. Pronk: „Weliswaar subsidiëren wij van Ontwikkelingssamen werking niet de export van Ne derlandse literatuur naar Afrika maar helpen wij Afrikaanse uit gevers die het moeilijk hebben. Zo komt er ook nog eens een Afrikaanse roman uit in Neder land. Maar er is helemaal niets in Suriname, geen boekwinkels, geen boeken. Daarom doe ik het deze toch." De Engelse schrijfster en illus tratrice van kinderboeken Helen Oxenbury is de eregaste van de CPNB tijdens de kinderboeken week. Zij schreef en tekende het premieboekje onder de 9 jaar 'Hoera, wij bakken een taart'. Het boekje is tijdens de kinder boekenweek te koop voor 3,95, de oplage is 100.000 stuks. Antwerpen - Carolus Borromeus- kerk. Monteverdi concerten. Vespro della Beata Vergine door het Koor en orkest van het Collegium Voca le, blazersensemble La Fenice en solisten o.l.v. Philippe Herreweghe. Vespers uit de Selva Morale en andere Venetiaanse verzamelingen door het Gabrieli Consort Players o.l.v. Paul McCreesh. Ge hoord op vrijdag 3 en zaterdag 4 september. Door Jeanette Vergouwen Monteverdi (1567-1643) wordt gezien als de schakel, tussende renaissance en de barok. In zijn boeken met madrigalen wordt de ontwik keling van de polyfonische muziek van de renaissance naar de monodie van de ba rok weerspiegeld. Door het beoefenen van de monodie (expressie in een stem terwijl de andere stemmen dienen als ondersteuning) kwam hij tot het schrijven van opera's. In zijn kerkelijke muziek: psalmen en motetten hanteert hij de concertante stijl en wisselt af met Gregoriaanse antifonen. Hij was de man die de natuurlijke wijze van zingen (versieringen maken op de adem) propageerde. Het Festival van Vlaanderen, af deling Antwerpen, verzorgt in samenwerking met Antwerpen 93 een reeks van Monteverdi. concerten naar aanleiding van zijn 350e sterfjaar. Nu hou je van Monteverdi of niet. De een noemt het hemelse muziek, de ander raakt geïrriteerd door de soms onnatuurlijke wijze waar op de muziek wordt uitgevoerd. Beide gevoelens kwamen bij me op tijdens de uitvoeringen. De complexiteit van de Maria Vespers is bekend, de uitvoering vergt dan ook het uiterste van FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sliver. 20 u. Last action hero. 20 u. Hot Shot. 20 u. Indecent Proposal. 20 u. The fugitive. GOES -Grand Theater 20 u. Indecent Proposel. VLISSINGEN - Alhambra'l 20 u. Sliver. - Alhambra 2 20 u. The fugitive. - Alhambra 3 20 u. Last action hero. - Alhambra 4 20 u. Guilty as sin. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded weapon. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. -Quellin H - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin Hl - 14, 16.30,19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro n - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. koor, instrumentaal solisten. Perfectie en een stijlbesef is hier een noi Wat onmiddellijk opvalt lij: uitvoering onder Philippe Hf weghe is het streven naar zingen. Alles wordt bedaai bijna clinisch gebracht. Hif komen de overdreven ac« die gelegd worden, een typi Herreweghevisie, storend Ook de balans, wat betreft me en klankkleur, tussen de schillende solisten moet zijn. Deze was echter vent goed: counter en bassen nauwelijks hoorbaar en dt tenor klonk nasaal en wel beschikte hij over i bluffende techniek. Zo heel anders komt het GabrJ Consort over. Hier hoor je middellijk dat de zang nen op een jarenlange koortraditie. Tien solo vol ten die tevens een goed li vormen en een homogene heid bezitten. De reconstructie van deze Vi tiaanse Vespers voor tien gers, violen, chitaronni, hai orgel is samengesteld uit deVe pers voor St. Marcus en standaard Romeinse lithi De antifonen worden gen door psalmen en afgewisseld motetten en orgelspel en met een sonate van Dario tello (tijdgenoot van Monto di). Opvallend was de levend! vertolking. Daar waar dram: vereist wordt, was deze ook wezig en de Maria-motetl werden passioneel en zelfs sueel vertolkt. Extra hebben de instrumentalisten vokalisten van dit consort nodig. De timbres van de sl men kwamen niet perfect ov«J een maar er werd gewoon:.- samen gemusiceerd. Ook dec- tie was beter verzorgd het Collegium Vocale en matiek kwam beter uit de ven MgHHI Indecent proposal. - Ambassades Club 1 - 14 en 1 u. 3 Ninjas 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 11 19 en 21.30 u. Stay tuned. - Ambassades Club 3 - 14, 20.30 u. Scent of a woman. - Ambassades Club 4 - 14 en u. Dragon. 19 en 21.30 u. Mad dog and t' BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Indecent proposal. 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 20 u. Mikey. GENT - Decascoop -p 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fugitive. .w 14.30, 17, 20 en 22.30 u. G« 1L30, 17, 20 en 22.30 u. Hot51" 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Snip®, 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cop1; 14.30, 17, 20 en 22.30 u action hero. ryJt 14.30, 17, 20 en 22.30 u.U» ft^O, 17, 20 en 22.30 u. Ind proposal. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Al»* 20 u. De kleine blonde doo»p 14.30, 17 en 20 u. Dcnn,! menace. 22.30 u. Braindead. 22.30 u. Untamed heart. 14.30 en 17 u. Bambi. 20 en 22.30 u. The piano. 7.30, 8.30, 12.30, I on 17 30 18.30 en 06.30 Nieuws. 'Ion 7 07 Echo. 9.05 Dingen die L en (M/V). NCRV: 12.07 Hier 9 wm 11245 Aandacht voor agrari- actualiteiten.). VOO: 14.05 Ewsradio. TROS: 19.04 Interak- K 5004 Klantenservice. V00: iL Sportradio. NOS: 23.07 Met Kon op morgen. VARA: 0.04 For lie record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 (ochtendhumeur I TrophV1993 RADIO 3 heel uur (behalve om 20.00) lïLws AKN: 6.02 Breakfast-club. 904 Arbeidsvitaminen. 11.04 Baas !»n de dag. VARA: 12.04 Denk aan I A 1404 Carola. AKN: 15.04 1 3 (I en II). V00:17.04 Rinkel- I j„nnKpl NOS: 18.04 De avondspits. S spoor 7. AVRO: 20.04 For- VPRO' 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone. |aKN: 4.02-6.00 Pyiama-FM I RADIO 4 I Pm 700 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 I Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor- met Mr. Gerrit-Jan Ribbink. loot) Muziek voor miljoenen. 11.00 I Ochtendconcert. I. Symf. Ork. Tsje- I rhische Omroep met viool; II. 12.15 1 Pianomuz. 13.04 De klassieke top 10 »n nieuwe klassieke cd's. 14.00 Middagconcert. I. Radio Filharm. I Ork en Groot Omroepkoor met so man en mezzo-sopraan; II. Noord- Ends Philharm. Ork. NCRV: 1600 De Nederlanden. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Muziek in vriie tijd. NCRV: 18.04 Geloven in I muziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00 I Klassiek in vogelvlucht. 20.02 I Avondconcert. I. Pianumuz.; II. 2130 Muz. voor slagwerk. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De oratoria van G. F. Handel. 23.30-24.00 Songs of Praise J RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 645-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.07 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in de natuur met Gied Jaspars; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De Omgekeerde We reld; 12.50 Het Niek Stein-archief; i 13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages passanten; 15.02 Boeken; 16.00 Ste nen des aanstoots; 16.20 Kunst clips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 D '66. KR0/RKK: 18.02 Tot uw dienst. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali- i teiten in het Chinees. VARA: 21.00 Van belang. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs J OMROEP BRABANT ANP-meuws: Zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De" krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.07 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, actualiteiten en weerman Johan Verschuuren. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.07 Brabants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord I. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord II. 17.05 Brabants nieuws en actua liteiten 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.45 overzicht ochtend bladen. 7.50 agendatip en agenda, 8.08 Landelijke en internationale actualiteitn Radio 1. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 Het I weer in de provincie. 12.32 Regio naal nieuwsoverzicht. 12.35 Ge sprek van de week.12.55-13.fi De agenda. 16.03 Gefeliciteerd!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16