Mooie scènes in lange 'Hamlet'
Kinderboekenweek staat in teken
van internationale vriendschap
'Onwijs' wil afreken^
met alle vooroordelei
Monteverdi vertolkt
op wisselend niveau
UIT
bSTEM
Grote acteerprestaties en kitscherigheid bij Zuidelijk Toneel
Van Goghmuseum verwer|
schilderij Odilon Redon
If'hêeui'ur Nieuws. AVRO: 7.04
li,Lr in the morning. 9.04 Arbeids-
Sï en op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
I ui be|eg van Hilversum. EO: 14.04
IKf„ouden greep. 15.04 Formule 2.
Koe mensen. VPRO: 18.04 Ek-
1,1horizontaal. AVRO: 19.04 Ander-
I ns veren. 20.04 Album. 22.04 Li-
mehght. 23.04-24.00 De Skymasters
Wim Claessen
IN BEELD
Frans Kerkhoff
SUSKE WISKE
„Waar ik me mateloos aan erger op tv
is het geklap op de tribunes bij tennis-
en en atletiekwedstrijden"
Frank Kramer, tv-presentator
DINSDAG 7 SEPTEMBER 1993
Eindhoven - Stads
schouwburg. Première
'Hamlet' van Shakespea
re door Het Zuidelijk To
neel. Regie: Ivo van Ho
ve. Gespeeld door o.a.
Bart Siegers, Viviane de
Muynck, Henk van Ulsen
en Willem Nijholt. Ge-
fcien op 4 september. Op
18-19 september in Til
burg, 25 september in
Roosendaal, 30 septem
ber en 1-2 oktober in
Breda, 9 oktober in Ber
gen op Zoom.
Door Marjan Mes
Het spookt op slot Else-
neur in de 'Hamlet' van
regisseur Ivo van Hove bij
Het Zuidelijk Toneel. Heel
letterlijk want Hamiets
vermoorde vader duikt
meermalen zichtbaar op in
de gedaante van de En
gelsman Adrian Brine.
Niet als een vage geestver
schijning maar als een
man van vlees en bloed,
(lie zijn zoon direct op
dracht geeft om zich te
wreken op zijn moorde
naars. Zo realistisch is een
'Hamlet'-opvoering al de
cennia lang niet meer ge
weest.
Doorgaans wordt er flink gekapt
in de tekst, juist in die beginscè
nes die maar beter aan de ver
beelding van de kijker kunnen
worden overgelaten. Maar Van
Hove heeft gekozen voor de inte
grale tekst, in de vertaling uit
1958 van Bert Voeten, en niet
zoals zijn landgenoot Dirk Tang-
he voor een flitsende korte be
werking van anderhalf uur (zo
als onlangs op tv te zien was).
Van Hove wilde 'een ontdek
kingsreis in de rijkdom van wat
Shakespeare allemaal te vertel
len heeft'.
En dat is niet alleen Hamiets
pijnlijke driehoeksverhouding
met zijn moeder en oom, maar
ook nog een groot aantal andere,
kleinere drama's, zoals dat rond
Ophelia (Loes Wouterson) en
haar vader Polonius (Henk van
Ulsen) en Rosencrantz en Guil-
denstern, die hun vriend Hamlet
laten vallen wanneer ze zijn ge-
dachtenkronkels niet meer kun
nen volgen.
Vier uur is lang, maar deze voor
stelling is afwisselend genoeg om
te blijven boeien. De sleutelscè
nes worden schitterend geac
teerd, vooral die tussen Hamlet
(Bart Siegers), zijn moeder
Gertrude en zijn oom Claudius,
die samen in het complot zaten
om de koning, Hamiets vader te
vermoorden. Al binnen twee
maanden is Gertrude hertrouwd
met de moordenaar van haar
man, de drijfveer voor Hamlets
innerlijke strijd.
Vilein
Het verdorven liefdespaar wordt
meesterlijk gespeeld door Vivia
ne de Muynck en Willem Nijholt,
ontwapenend verliefd en tegelij
kertijd vilein en besmuikt om
het dodelijk geheim dat het ver
bergt. Bart Siegers, doodsbleek
als altijd, is een tot in zijn vezels
verteerd jongmens dat Hamiets
strijd tussen gevoel en verstand
van alle kant proeft, uitspuwt,
inslikt en met zijn hele lichaam
te lijf gaat.
Siegers stijgt echter pas boven
zichzelf uit in de scènes met
Nijholt en vooral De Muynck,
die hij haar 'geile zweet' in haar
onechtelijk bed met bijna 'in
cestueuze passie verwijt. Hij
smijt de koningin woedend tegen
de grond maar hij liefkoost haar
ook wanhopig; de enige ontroe
rende passage in deze voorstel
ling. De beste momenten uit deze
zuidelijke 'Hamlet' worden voor
beeldig geacteerd, andere zijn
van een leuk bedoelde kitsche
righeid. Zoals het ontnuchteren
de slot met geraamtes en de
beroemde scène met de toneel
spelers die het koninklijk paar
een spiegel voor komen houden.
Pantomime
De komst van de toneelspelers is
een anachronistische grap. Zij
arriveren met een elektrisch wa
gentje waarop de naam van de
Vlaamse Compagnie De Koe op
licht. De acteurs van dit groepje
voeren een pantomime op met
uitvergrote masturbatiegebaren
bij dreunende house-muziek.
Een flauwe ingreep die afbreuk
doet aan de integriteit van de
voorstelling.
Jan Versweyveld bedacht voor
slot Elseneur een monumentale
grijze kubus, een onneembare
betonvesting, waarvan de losse
delen bij iedere scènewisseling
in of uit elkaar schuiven en zo
steeds een andere lokatie sugge
reren. Het licht is daarbij afwis
selend koelgrijs en warm goud
geel. Dreunende muziek mar
keert de overgangen op een hef
tige, filmische manier. Dat het
'rot is in de staat Denemarken'
wordt door het abstracte, multi
functionele decor bijna vergeten.
Maar wie 'Hamlet' nog niet goed
kent, zal door deze veelal helde
re, integrale versie uitstekend
worden geïnformeerd.
Van onze kunstredactie
Amsterdam - 'Vriendjes,
Maatjes, Kameraadjes', is het
thema van de 39e Kinderboe
kenweek, die dit jaar van
woensdag 13 tot en met za
terdag 23 oktober gehouden
wordt.
„Het kinderboek floreert in som
bere tijden", begon voorzitter
Henk Kraima van de Stichting
Collectieve Propaganda van het
Nederlandse Boek (CPNB) zijn
traditionele toespraak bij de
aankondiging van de Kinderboe
kenweek.
Drie miljoen kinderboeken met
een totale waarde van 45 miljoen
gulden, gingen in de periode 1
juli 1992 tot 1 juli 1993 over de
toonbank. Een omzetstijging van
ruim 10 procent. „Een geweldige
opsteker voor allen die het kin-
der- en jeugdboek liefhebben",
noemde hij dat.
Overal in het land wordt het
weer Kinderboekenweek. Op
scholen worden 12.000 lespak
ketten verspreid. In bibliotheken
en (kinder)boekhandels treden
schrijvers en schrijfsters op. En
in de boekhandel krijgt ieder
kind dat voor 19,50 boeken
koopt gratis het Boekenweekge
schenk, 'Het weer en de tijd' van
Joke van Leeuwen. Daarvan zijn
er maar liefst 232.000 gedrukt.
Daarnaast worden 34.000 exem
plaren van het boek speciaal
ingenaaid voor gebruik in de
tropen. Deze boeken worden via
de scholen verdeeld onder kinde
ren in Suriname en de Neder
landse Antillen.
Biblionef
Minister Pronk van Ontwikke
lingssamenwerking subsidieert
dit initiatief van de in 1988 in
Frankrijk opgerichte stichting
Biblionef, die inmiddels ook in
Nederland een vertakking heeft.
Bestuurslid Merel Laseur lichtte
het initiatief toe en dankte de
CPNB voor haar steun:
„Schaamteloos zijn wij op de
publicitaire kar van de CPNB
gesprongen. Zo bereikten wij
eerder ons doel kinderboeken te
sturen naar miljoenen kinderen
in de ontwikkelingslanden die
nog nooit een boek gezien heb
ben."
Minister Pronk erkende aanvan
kelijk geaarzeld te hebben waar
het ging om steun aan Bibionef:
„De dominantie van de Westerse
culturele normen is in de ont
wikkelingslanden al te groot en
heeft een desastreus effect. Op
de hele wereld wordt gekeken
naar dezelfde televisieprogram
ma's. En de pulp uit het westen
geeft kinderen in de ontwikke
lingslanden wel een heel vreemd
beeld van wat literatuur is. Maar
Joke van Leeuwen laat zien wat
Verscholen achter de oude ha
ven van Dordrecht ligt Galerie
Voorwaar. Een kleine, bijzon
dere galerie op huiskamerfor
maat. Letterlijk, want galerie
houders Gé van Steenbergen en
zijn vrouw gebruiken hun huis
kamer tegelijk als ruimte voor
actuele kunst. Op zich is het al
heel aardig dat kunst nu eens
niet in een steriele ruimte
hangt, die de kunst zo veel
nadruk geeft. In deze huiska
mergalerie heeft het werk iets
natuurlijks en iets vanzelfspre
kends. Alsof het er altijd zo
hangt. Over de gêne die je aan
wezigheid in iemands privé-
ruimte mogelijk oproept, ben je
vlug heen.
Het schilderwerk van Wim
Claessen vraagt al heel snel alle
aandacht. En met recht, want
de schilderijen op klein for
maat, allemaal van recente da
tum, tonen een hoge kwaliteit.
Niet verrassend voor wie Claes
sen (Sittard, 1951) kent. Behal
ve dan het formaat. Want Wim
Claessen heeft vooral aandacht
getrokken in tentoonstellingen
met grote monochroom geschil
derde doeken en schilderkun
stige installaties in een grote
ruimte. Claessen is een pure
schilder voor wie het formaat
kennelijk niet zo veel uitmaakt.
Wat hij met verf doet, is het
oproepen van het idee van een
voorstelling. Niet de feitelijke
weergave ervan. Een al te uit
gewerkte voorstelling is te con
creet en te feitelijk en zit het
schilderen gemakkelijk in de
weg. Het idee van een beeld
laat bij hem altijd voldoende
ruimte om de daad van het
schilderen zelf te zien. Om van
door Frits de Coninck
dichtbij (in dit geval) te zien
hoeveel nuances van kleur de
schilder realiseert, om de af
wisseling van een dikke en een
magere verflaag te beschouwen
die een grote gevoeligheid bloot
geeft. Wim Claessen toont zich
hier de schilder van grote inti
miteit op heel klein formaat.
Zijn mooiste doek op deze pre
sentatie is de schildering van
twee doosjes die half op elkaar
liggen in een lege, abstracte
ruimte. Van het linker doosje,
laten we zeggen het liggende,
zijn slechts de contouren ge
schilderd tegen een donkere
achtergrond. Het rechter doosje
steunt daar halvelings op; het is
van zich zelf donker en steekt
op die manier af tegen de lichte
achtergrond. Dit is schilderen
in alle schijnbare eenvoud. Wat
het concreet voorstelt, doet er
niet meer toe. We hebben voor
het gemak even aangenomen
dat het hier om doosjes gaat,
maar het kunnen net zo goed
planken zijn. In die abstracte
wereld ontbreekt de maat om
de afmetingen in exacte termen
weer te geven. Daarbij, Claes
sen heeft de vormen niet eens
volledig geschilderd, alsof hij
het duidelijk bij een aanzet wil
laten. Aan de voorstelling gaat
Nergens verliest Frans Kerkhoff de oervorm uit het oog.
hij voorbij. Niet zo zeer wat het
voorstelt, maar wat het in we
zen is: daat gaat het om. Zo'n
schilderijtje is zuivere schilder
kunst. Zoals al die andere klei
ne schilderijtjes: mooi van toon,
helder en suggestief omdat de
vorm voldoende te raden over
laat.
Een van zijn doeken noemt hij
'Over de eenvoud der dingen'.
Eenvoud, inderdaad, in zover
het gaat om de manier waarop
hij Het Ding (dat is de wereld
die hij schildert, dat is het
schilderij dat hij maakt) trans
formeert tot een duidelijke
aanwezigheid in deze ruimte.
Zo helder als water. Maar tege
lijkertijd roept deze schilder
kunst meer betekenissen op, die
misschien gaan over de een
voud maar daarom niet zo een
voudig zijn. Je hebt niet zonder
meer grote formaten nodig om
over grote dingen te schilderen.
En wat in deze huiskamergale
rie sympathiek is, ook de prij
zen zijn klein.
Galerie Voorwaar, Hoge
Nieuwstraat 38 ('t Oude Centrum),
Dordrecht, tot 13 september.
Beeldhouwkunst begint voor
Frans Kerkhoff bij de boom. De
boom die hem zijn materiaal
levert, de boom die hij ver
zaagt, waar hij uit hakt. De
boom die onderworpen wordt
aan de hand, aan het oog en
aan de geest van de beeldhou
wer. Die voegt aan die elemen
taire vorm uit de natuur zijn
eigen idee, zijn cultuur toe en
schept iets nieuws uit oud ma
teriaal. Maar wat Kerkhoff ook
allemaal doet met de boom
stammen, altijd blijft de stam
als vorm zichtbaar. Nergens in
zijn arbeid als beeldhouwer
verliest hij de oervorm uit het
oog. En soms is die arbeid inge
wikkeld. Althans, ze levert vor
men op die ingewikkeld schij
nen. Die oervorm, dat is de
stam waar de kunstenaar een
materieel gevecht mee aangaat
met alle middelen die hem ten
dienste staan. De dwingendste
van die instrumenten zijn na
tuurlijk de cirkelzaag en de
kettingzaag. Maar door altijd
weer die beginvorm zichtbaar
te maken, is het alsof de beeld
houwer na al zijn arbeid en
gevecht zich neerlegt bij de
boom en dus zijn grote respect
toont.
De manier waarop Kerkhoff
zijn materiaal bewerkt, is inte
ressant. Hij zaagt de stam in
planken en monteert die weer
aan elkaar maar dan wel met
een zelfde open ruimte tussen
de planken. Hij heeft de stam
dus letterlijk opengewerkt. Hij
heeft licht en lucht in het hout
gebracht en tegelijk de stam
zijn vorm gelaten. Voor hij het
hout vertikaal ging doorzagen
heeft hij aan de buitenkant hier
en daar wat schors en hout
weggehaald. Het mooie effect
daarvan is dat de fijne tekening
van het hout de ruwe huid die
de schors tenslotte is, afwisselt.
Het is alsof hij de ziel van de
boom bloot legt. Alsof hij de
boom een nieuwe buitenkant
geeft.
De mooiste beelden zijn de een
voudigste. Een rechtopstaande,
opengewerkte stam waar hij
grove, oude nagels in geslagen
heeft, nagels zoals je die nog
tegenkomt in het gebinte van
een eeuwenoude boerderij. Het
lijkt wel een totem, een eerbe
toon aan de oude timmerman,
die met hout en nagels de mens
een dak boven het hoofd bouw
de. De afgebeelde drie beelden
hebben eenzelfde eenvoud. Drie
golven die met ruw kapwerk
uit de stam gehaald zijn, ver
volgens aan de voorzijde blauw
geschilderd zijn en tenslotte
voorzien van een primitief
bootvormpje.
Waar het hout de referentie
mist naar de natuur, de een
voud mist dus, zijn de beelden
ook vervelend. In die beelden is
het hout door en door bewerkt
tot kunstige, gladde vormen,
die op elkaar gemonteerd bij
voorbeeld een soort toren van
Babel vormen. Dan is het
beeldhouwen een uiting van
handvaardigheid: weinig beeld
kracht, weinig sprekend.
Galerie De Verbeelding, Klok-
kenstraat 12, Baarle-Nassau, tot
27 september.
Amsterdam (anp) - Het Van Goghmuseum in Amsteii
heeft een schilderij verworven van de Franse kunste
Odilon Redon (1840-1916).
Het kunstwerk, 'Dorpsstraat te
Samois' (1888), zal te zien zijn
op de grote Redon-tentoonstel-
ling die van 21 oktober 1994 tot
en met 15 januari 1995 in het
museum wordt gehouden. De
tentoonstelling wordt in samen
werking met The Art Institute in
Chicago en The Royal Academy
in Londen gehouden, zo blijkt
uit het maandag verschenen Van
Gogh Bulletin.
Het aangekochte schilderij
komstig uit Amerikaans
bezit. De Franse kunst
heeft het schilderij ti
leven niet willen verkop®]
1919, enkele jaren na zijnd
werd het door zijn weduwe]
gestuurd naar de kunstha
laar De Bois in Haarlem,
een grote Redon-tentoonstel
Hilversum - Wie meent dat Nederlandse gevangenissen
hotels lijken, of dat asielzoekers riant gehuisvest zijn -
eens een paar vooroordelen te noemen - krijgt volgend j]
een kans de waarheid te onderzoeken.
In het nieuwe EO-programma
'Onwijs' komt elke week een
groep jongeren van zeer uiteen
lopende achtergrond bij elkaar
om vooroordelen te spuien. Ver
volgens krijgen deze deelnemers
een opdracht die daarmee te-ma
ken heeft. Bijvoorbeeld een week
lang in een gevangenis vertoe
ven, waarbij de behandeling;
cies hetzelfde is als van i'
gedetineerden. Na een w
telt de betrokkene over zijn]
varingen.
'Onwijs' is een programmal
jongeren die plompverloren
het diepe worden gegooid,
ven de makers.
Viviane de Muynck en Bart Siegers als de koningin en haar zoon in de boeiende, vier uur durende voorstelling 'Hamlet' door.Het
Zuidelijk Toneel. foto keoon
literatuur écht kan zijn."
Pronk gaf toe door het lezen van
haar Boekenweekgeschenk
rechtstreeks verleid te zijn tot
subsidiëring van Biblionef.
Pronk: „Weliswaar subsidiëren
wij van Ontwikkelingssamen
werking niet de export van Ne
derlandse literatuur naar Afrika
maar helpen wij Afrikaanse uit
gevers die het moeilijk hebben.
Zo komt er ook nog eens een
Afrikaanse roman uit in Neder
land. Maar er is helemaal niets
in Suriname, geen boekwinkels,
geen boeken. Daarom doe ik het
deze toch."
De Engelse schrijfster en illus
tratrice van kinderboeken Helen
Oxenbury is de eregaste van de
CPNB tijdens de kinderboeken
week. Zij schreef en tekende het
premieboekje onder de 9 jaar
'Hoera, wij bakken een taart'.
Het boekje is tijdens de kinder
boekenweek te koop voor 3,95,
de oplage is 100.000 stuks.
Antwerpen - Carolus Borromeus-
kerk. Monteverdi concerten. Vespro
della Beata Vergine door het Koor
en orkest van het Collegium Voca
le, blazersensemble La Fenice en
solisten o.l.v. Philippe Herreweghe.
Vespers uit de Selva Morale en
andere Venetiaanse verzamelingen
door het Gabrieli Consort
Players o.l.v. Paul McCreesh. Ge
hoord op vrijdag 3 en zaterdag 4
september.
Door Jeanette Vergouwen
Monteverdi (1567-1643)
wordt gezien als de schakel,
tussende renaissance en de
barok. In zijn boeken met
madrigalen wordt de ontwik
keling van de polyfonische
muziek van de renaissance
naar de monodie van de ba
rok weerspiegeld. Door het
beoefenen van de monodie
(expressie in een stem terwijl
de andere stemmen dienen
als ondersteuning) kwam hij
tot het schrijven van opera's.
In zijn kerkelijke muziek:
psalmen en motetten hanteert
hij de concertante stijl en
wisselt af met Gregoriaanse
antifonen. Hij was de man
die de natuurlijke wijze van
zingen (versieringen maken
op de adem) propageerde.
Het Festival van Vlaanderen, af
deling Antwerpen, verzorgt in
samenwerking met Antwerpen
93 een reeks van Monteverdi.
concerten naar aanleiding van
zijn 350e sterfjaar. Nu hou je
van Monteverdi of niet. De een
noemt het hemelse muziek, de
ander raakt geïrriteerd door de
soms onnatuurlijke wijze waar
op de muziek wordt uitgevoerd.
Beide gevoelens kwamen bij me
op tijdens de uitvoeringen.
De complexiteit van de Maria
Vespers is bekend, de uitvoering
vergt dan ook het uiterste van
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sliver.
20 u. Last action hero.
20 u. Hot Shot.
20 u. Indecent Proposal.
20 u. The fugitive.
GOES
-Grand Theater
20 u. Indecent Proposel.
VLISSINGEN
- Alhambra'l
20 u. Sliver.
- Alhambra 2
20 u. The fugitive.
- Alhambra 3
20 u. Last action hero.
- Alhambra 4
20 u. Guilty as sin.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Cliffhanger.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Untamed heart.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Falling down.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Loaded weapon.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. De kleine blonde dood.
-Quellin H - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
- Quellin Hl - 14, 16.30,19 en 21.30
u. Red rock west.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Dennis the menace.
-Metro n - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Cop and a half.
- Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
koor, instrumentaal
solisten. Perfectie en een
stijlbesef is hier een noi
Wat onmiddellijk opvalt lij:
uitvoering onder Philippe Hf
weghe is het streven naar
zingen. Alles wordt bedaai
bijna clinisch gebracht. Hif
komen de overdreven ac«
die gelegd worden, een typi
Herreweghevisie, storend
Ook de balans, wat betreft
me en klankkleur, tussen de
schillende solisten moet
zijn. Deze was echter vent
goed: counter en bassen
nauwelijks hoorbaar en dt
tenor klonk nasaal en
wel beschikte hij over i
bluffende techniek.
Zo heel anders komt het GabrJ
Consort over. Hier hoor je
middellijk dat de zang
nen op een jarenlange
koortraditie. Tien solo vol
ten die tevens een goed li
vormen en een homogene
heid bezitten.
De reconstructie van deze Vi
tiaanse Vespers voor tien
gers, violen, chitaronni, hai
orgel is samengesteld uit deVe
pers voor St. Marcus en
standaard Romeinse lithi
De antifonen worden gen
door psalmen en afgewisseld
motetten en orgelspel en
met een sonate van Dario
tello (tijdgenoot van Monto
di). Opvallend was de levend!
vertolking. Daar waar dram:
vereist wordt, was deze ook
wezig en de Maria-motetl
werden passioneel en zelfs
sueel vertolkt. Extra
hebben de instrumentalisten
vokalisten van dit consort
nodig. De timbres van de sl
men kwamen niet perfect ov«J
een maar er werd gewoon:.-
samen gemusiceerd. Ook dec-
tie was beter verzorgd
het Collegium Vocale en
matiek kwam beter uit de ven
MgHHI
Indecent proposal.
- Ambassades Club 1 - 14 en 1
u. 3 Ninjas
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - 14, 11
19 en 21.30 u. Stay tuned.
- Ambassades Club 3 - 14,
20.30 u. Scent of a woman.
- Ambassades Club 4 - 14 en
u. Dragon.
19 en 21.30 u. Mad dog and t'
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Indecent proposal.
20 u. Alive.
20 u. Falling down.
- Memling
20 u. Cliffhanger.
- Van Eyk
20 u. Mikey.
GENT
- Decascoop -p
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Fugitive. .w
14.30, 17, 20 en 22.30 u. G«
1L30, 17, 20 en 22.30 u. Hot51"
2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Snip®,
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cop1;
14.30, 17, 20 en 22.30 u
action hero. ryJt
14.30, 17, 20 en 22.30 u.U»
ft^O, 17, 20 en 22.30 u. Ind
proposal.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Al»*
20 u. De kleine blonde doo»p
14.30, 17 en 20 u. Dcnn,!
menace.
22.30 u. Braindead.
22.30 u. Untamed heart.
14.30 en 17 u. Bambi.
20 en 22.30 u. The piano.
7.30, 8.30, 12.30,
I on 17 30 18.30 en 06.30 Nieuws.
'Ion 7 07 Echo. 9.05 Dingen die
L en (M/V). NCRV: 12.07 Hier
9 wm 11245 Aandacht voor agrari-
actualiteiten.). VOO: 14.05
Ewsradio. TROS: 19.04 Interak-
K 5004 Klantenservice. V00:
iL Sportradio. NOS: 23.07 Met
Kon op morgen. VARA: 0.04 For
lie record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00
(ochtendhumeur
I TrophV1993
RADIO 3
heel uur (behalve om 20.00)
lïLws AKN: 6.02 Breakfast-club.
904 Arbeidsvitaminen. 11.04 Baas
!»n de dag. VARA: 12.04 Denk aan
I A 1404 Carola. AKN: 15.04
1 3 (I en II). V00:17.04 Rinkel-
I j„nnKpl NOS: 18.04 De avondspits.
S spoor 7. AVRO: 20.04 For-
VPRO' 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone.
|aKN: 4.02-6.00 Pyiama-FM
I RADIO 4
I Pm 700 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
I Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor-
met Mr. Gerrit-Jan Ribbink.
loot) Muziek voor miljoenen. 11.00
I Ochtendconcert. I. Symf. Ork. Tsje-
I rhische Omroep met viool; II. 12.15
1 Pianomuz. 13.04 De klassieke top 10
»n nieuwe klassieke cd's. 14.00
Middagconcert. I. Radio Filharm.
I Ork en Groot Omroepkoor met so
man en mezzo-sopraan; II. Noord-
Ends Philharm. Ork. NCRV:
1600 De Nederlanden. 17.00 Leger
des Heilskwartier. 17.15 Muziek in
vriie tijd. NCRV: 18.04 Geloven in
I muziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00
I Klassiek in vogelvlucht. 20.02
I Avondconcert. I. Pianumuz.; II.
2130 Muz. voor slagwerk. EO: 22.30
Orgelbespeling. 23.00 De oratoria
van G. F. Handel. 23.30-24.00 Songs
of Praise
J RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
645-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.07 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke
Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut
Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
De jazz van Pete Felleman; 11.02
Ischa; 12.02 De Omgekeerde We
reld; 12.50 Het Niek Stein-archief;
i 13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages
passanten; 15.02 Boeken; 16.00 Ste
nen des aanstoots; 16.20 Kunst
clips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 D '66. KR0/RKK: 18.02 Tot uw
dienst. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali-
i teiten in het Chinees. VARA: 21.00
Van belang. VPRO: 23.00-24.00 Het
paradijs
J OMROEP BRABANT
ANP-meuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws en actualiteiten.
7.45 De" krant in Brabant. 7.55
Weerman Johan Verschuuren. 8.07
Brabants nieuws. 8.10 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, actualiteiten en weerman
Johan Verschuuren. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.07 Brabants
nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Prikbord I. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Prikbord
II. 17.05 Brabants nieuws en actua
liteiten 17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 Het weer in de provincie. 7.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
dag van... 7.45 overzicht ochtend
bladen. 7.50 agendatip en agenda,
8.08 Landelijke en internationale
actualiteitn Radio 1. 12.05 Nieuws
en actualiteiten, met om 12.15 Het
I weer in de provincie. 12.32 Regio
naal nieuwsoverzicht. 12.35 Ge
sprek van de week.12.55-13.fi De
agenda. 16.03 Gefeliciteerd!