Lm I Weekend (m/v) STEM liersgeest )E (m/v) KENDE (m/v) IMEENTE INTENISSE Justitie heeft sinds een paar jaar pas echte belangstelling voor De Kok Ooit droomde Jan Peter de Kok van een zuivere, op de klassieke homeopathie berustende geneeskunst. Dat is lang geleden. Tegenwoordig is zijn naam synoniem voor een op geld en macht beluste goeroe die niet alleen zelf gevaarlijk bezig is, maar ook een horde volgelingen aanzet tot kwalijke praktijken. Van bevlogen inspirator tot de gek geworden Icarus van de alternatieve hoek: het verhaal van 'JP' en zijn iatrosofische rijk. Hij schreef zelfs voor hoe seks het best bedreven kon worden ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1993 yen gevestigd op Iureerd. Om deze r naar kandidaten 30-opleiding taring in een J bent gewend Ite werken. Jisen heeft u |everanderingen. I en resultaat- |n contactuele I ontwikkeld en I en visie uw fismeren. to jaar. reden vraagt, tirriculum vitae Hertog. \ws Middelburg 36611 histische Grondslag be- sda, bestaat uit 130 ver- Irken 60 medewerkers. nuit de verpleegafdeling, door heel het tehuis. lO-VP. bns de CAO voor Bejaar- ncentrum met een prettig evens binnen 14 dagen r pan de directeur van erakkerstraat 111, 151950. CENTRUM DE IJPELAARj Im.t.v. art. 19 W.R.O. Hontenisse maakt ingevoW |l 19a, lid 4 van de Wet op»® 1 (W.R.O.) bekend, dat van 63 voor een ieder op de sect en de gemeentesecretarie pie liggen de volgende bou* in een garage tot een huidvej iet perceel Piet Heinstraat een zend- en ontvangsten^ ilsterweg 37B te KloosterzC' sen vrijstaande woning op "f: Iwesten van de Dorpsstraat iwplannen zijn in strijd met waarin zij zijn gelegen. sthouders zijn evenwel bef®'" ng ervan mede te werken !l 19 van de Wet op de Ruiri»8' dat op de aanvragen kan vw' n ieder die bezwaren hierteS8 eid dit gedurende bovenS8' raar te maken aan burgert»8'' Hontenisse. ptember 1993 burgemeester van Hontenis88, j A.M. Steenkamp De Kok heeft veel bete kend voor de homeo pathie in Nederland", zegt een ex-iatrosoof. „Ontelbaar veel men sen zijn door hem op een goede manier beïnvloed. He laas kent Jan Peter zijn grenzen niet. Daardoor is hij op zijn zoek tocht naar de Homo Universalis verworden tot een egocentrische nareist die onvoorstelbaar leed heeft berokkend." Jan Peter de Kok stond de afgelo pen weken flink in de publiciteit. De grondlegger van de iatrosofie, de 'wijsheid der geneeskunde', werd daarbij afgeschilderd als een goeroe, een misdadige sekteleider en een gevaarlijke gek. Sinds de dood van een 2-jarig meisje in Tilburg, waarvan een Tilburgse leerling van De Kok wordt ver dacht, ligt zijn beweging onder vuur van media, justitie en inspec tie voor de volksgezondheid. Zelfs de Tweede Kamer heeft zich al op de Hagenaar en zijn beweging ge stort. Positieve verhalen over De Kok hoor of lees je nergens. De reden daarvoor is dat de 41-jarige Hage naar weigert commentaar te geven. Ook advocaat P. de Bruin (zijn rechterhand), basisarts O. Jansen (zijn linkerhand) en zijn tientallen volgelingen gooien telkens weer de deur dicht en de hoorn op de haak. Uitsluitend tegenstanders, slacht offers en ex-medewerkers van 'JP' doen hun zegje. Waardoor er een mysterieuze waas rond de man en zijn beweging blijft hangen en niet duidelijk wordt of De Kok naast geldzucht nog andere drijfveren heeft. De Kok trad overigens al eerder voor het voetlicht. Zijn 'genees kunst' trok twee jaar geleden onder meer de aandacht bij de dood van de Rosmalense architect Frans van Dillen. Een zaak waarvoor De Kok vorige week nog voor het Bossche gerechtshof verscheen omdat hij destijds wilde verhinderen dat jus titie sectie op zijn overleden pa tient verrichtte. Op 13 september mag hij wederom in het verdach tenbankje gaan zitten. Nu in Den Haag, pjn de twee jaar celstraf aan te vechten die hem vorig jaar wer- denajpgelegd omdat hij de doodzie ke mevrouw Reuchlin uit Dreumel noodzakelijke medische hulp ont hield. Justitie en inspectie voor de volksgezondheid hebben pas sinds een paar jaar serieuze belangstelling voor De Kok. Terwijl de oorspronkelijke assis tent-fysiotherapeut uit Rotterdam al heel wat langer bezig is. In 1976 begon hij samen met de Eindhove- naar J. van Vliet een eigen oplei ding, nadat beiden met ruzie waren vertrokken van de school in Hilver sum. „Die opleiding natuurgenees kunde, destijds de enige in Neder land, kon ons niet bekoren. Omdat we beiden ondernemende types waren, besloten we onze eigen op leiding te beginnen", zegt van Vliet. Enkele tientallen leerlingen uit Hilversum volgden het tweetal naar Eindhoven. Van Vliet nam daar de diagnostisch-therapeuti- sche leerstof voor zijn rekening, De Kok gaf onder meer college in filosofie. Toen de opleiding twee jaar later naar Tilburg verhuisde, hadden De Kok en Van Vliet al zo'n 250 cursisten. In de afgehuurde collegezaal van de Tilburgse universiteit kwam het tot een botsing tussen het tweetal. Voor een bomvolle college-zaal werden studenten voor de keuze gesteld: De Kok of Van Vliet. De laatste verloor. Terwijl De Kok via een korte tussenstop in Rotterdam zich tenslotte in Den Haag vestig de, ging Van Vliet terug naar Eind hoven waar hij veel later een eigen opleiding begon. Van Vliet: „De Kok wilde steeds meer spirituele zaken in het leer proces verwerken. Antroposofie, de Rozenkruisers, dat soort dingen. Heel boeiend, maar in mijn ogen niet relevant voor de homeopathie. De Kok nam me dat heel erg kwa lijk. Maar het gaat me te ver om nu ineens spijt te betuigen en dingen over hem te zeggen die niet fair zijn. Je moet nooit je eigen nest bevuilen." „Hij heeft massa's mensen beïn vloed. Een invloed die nooit hele maal zal verdwijnen. Of dat slecht is voor de homeopathie betwijfel ik. Natuurlijk is De Kok de fout in gegaan. Hij is zijn eigen graf gaan graven. Maar de manier waarop hij nu door sommigen wordt veroor deeld gaat me te ver. Hij is en blijft ook maar een mens." Nog voor de breuk met Van Vliet, had De Kok al een aantal trouwe volgelingen. Eén van de fanatiekste was Pieter de Bruin, de advocaat die De Kok tot op de dag van vandaag terzijde staat. De toenma lige echtgenote van De Bruin, C. Dubbeld, vertelt hoe vanaf 1976 onder leiding van De Kok bijeen komsten in haar huis werden ge houden. „Een clubje van zes man nen wisselde daar ervaringen uit over middeltjes die ieder had ge slikt, en 'ontdekte' zo nieuwe medi cijnen. Pieter behandelde zelf ook familie en kennissen." „Hij zei voor De Kok tevens van nut te zijn voor het behandelen van mensen die 'ziek waren door juridi sche problemen'. Pieter was een echte mannetjesputter, maar als hij van De Kok vandaan kwam was hij altijd heel timide", aldus Dubbeld. „Hij ging helemaal op in diens leer. Zo moesten ze van De Kok elke ochtend onder de douche mastur beren. Dat zou de geest verlichten. En iedereen mocht het ook met iedereen doen. Pieter ging heel vaak vreemd en gaf dat ook vol mondig toe. 'Als je goed leeft, ben je van de hele wereld', zei hij dan." De leer van De Kok kende ook een groot aantal verboden. Koelkast, televisie en radio kwamen niet in huis. „En groenten uit de super markt evenmin. Ik moest zelf in mijn tuin groenten kweken. Dat ging zover dat ik 's nachts om half een bietjes in de grond stond te stoppen. Omdat de maan toen pre cies goed stond, snap je." Verder waren ook koffie, drank, vlees, si garetten en gewone medicijnen uit den boze. De verboden golden ook voor Dub beld, die dat bijna met haar leven moest bekopen. Al vier maal had zij een miskraam gehad. „Na de tweede miskraam zei Pieter: 'Dat is Gods wil, je staat er niet genoeg voor open. Het ligt dus puur aan jezelf.' Toen ik voor de vijfde keer zwanger raakte, besloot ik stiekem een huisarts te raadplegen. Die zei dat zwangerschap geen enkel pro bleem was als ik een bepaald hor- momenpreparaat slikte." „Dat deed ik, tot Pieter erachter kwam. Hij was woedend en gooide de pillen weg. Énkele weken later werd ik doodziek. Pieter weigerde een arts in te schakelen." De vijfde miskraam diende zich aan, maar De Bruin verbood haar naar een ziekenhuis te gaan. Na anderhalve dag vloeien, belandde ze daar uit eindelijk toch na tussenkomst van haar moeder. De artsen wisten nog net haar leven te redden. Eenmaal weer thuis kreeg Dubbeld een tirade van de visiterende De Kok over zich heen. „Hij schold me voor van alles uit. Ik had moeten sterven, zo riep hij, ik had het recht niet om verder te leven." Steun van haar man kreeg ze niet. Niet lang daarna begon Dubbeld eèn echt scheidingsprocedure. Rond de tijd dat Dubbeld van De Bruin scheidde, opende De Kok in Den Haag zijn 'Collegium Iatrosop- hicum'. Het is dan september 1981. Leerling Henk Gerbrands, die in de scheiding tussen De Kok en Van Vliet had bemiddeld, wordt door De Kok erbij gehaald om de stich ting rond het collegium op te rich ten. Een stichting die tot doel heeft 'het ontwikkelen en verbreiden van de Iatrosophia, de oorspronkelijke vijfvoudige geneeskunst'. Dat vijfvoudige bestaat uit het ge nezen van de individuele mens, de mensheid, het dierenrijk, het plan tenrijk en 'de aarde als stoffelijk lichaam van de Christus'. In de statuten staat verder dat er een Michaëlsacademie, een cultureel centrum en genezingscentra wor den opgericht en dat er een genees kunst op basis van Rudolf Steiner (grondlegger van de antroposofie) wordt ontwikkeld. Al die voornemens worden inder daad uitgevoerd, met het collegium als het meest succesvolle initiatief. Honderden cursisten volgen in de loop der jaren de lessen van De Kok en zijn volgelingen. W. de Jong uit Almelo, student van het eerste uur: „De iatrosofie speelde aanvankelijk niet zo'n nadrukkelij ke rol. Waar het eerst een apart vak was, werd het echter steeds meer in andere vakken binnenge bracht." Zeven jaar lang volgt De Jong de colleges. Waarbij het onderscheid tussen studenten, docenten en pa tiënten heel diffuus is. Studenten zijn patiënten en worden soms do centen. Ook De Jong geeft twee jaar lang les, in embryologie, tot het in 1985 tot een abrupt einde komt. „Ik begon mijn eigen prak tijk in Almelo en wilde zelfstandig verder. Dat tolereerde hij niet. Vreemd genoeg, want daarmee handelde hij strijdig met zijn eigen visie van de vrije individuele ont wikkeling voor iedereen." De Jong is niettemin nog altijd enthousiast over de leermethoden van De Kok: „Sinds drie jaar heb ik een eigen opleiding klassieke homeopathie, samen met een van mijn mede-studenten uit dat eerste - jaar. Wij merken nu dat we veel te zacht zijn. De Kok was keihard: na je eerste jaar moest je in staat zijn je eigen praktijk te beginnen. En tijdens je stagetijd hoefde je niet naar Den Haag te komen als er die dag minder dan zes patiënten te behandelen waren. Je moest veel meer kunnen dan wij nu van onze leerlingen verwachten." Henk Gerbrands vertrok in dezelf de periode als De Jong. Gerbrands, nu praktiserend 'homeopaat' in Arnhem, wil liever niet op zijn iatrosofisch verleden ingaan. „Het is al zo lang geleden. Ja, de huidige activiteiten van De Kok zijn nogal vreemd. Ik geloof dat hij tegen woordig het contact met de wereld volkomen kwijt is. Maar nu worden alleen de kwalijke kanten belicht, terwijl er destijds wel degelijk mensen baat hadden bij zijn be handeling." Van Vliet, De Jong en Gerbrands beweren bij hoog en laag niets van de bedenkelijke praktijken te we ten waarmee de iatrosofie de laat ste tijd in de publiciteit kwam. De klinieken in Kruisland en Drenthe kennen ze niet, van ernstig leed of dodelijke slachtoffers is hun even min iets bekend. Een aantal activiteiten van De Kok heeft zich inderdaad pas in de tweede helft van de jaren tachtig ontwikkeld. Bij de Kamer van Koophandel in Den Haag schreef hij in 1988 de J.P. De Kok Beheer BV en een daaraan verbonden vof (vennootschap onder firma) in, met De Kok als directeur en zijn vaste vriendin B. van Velthuisen als commissaris. Sinds kort zou De Kok in het Haagse ook nog actief zijn met een stichting Kasper Hau- ser. Of er ook in België nog bv's, stichtingen of vof's lopen is onbe kend, maar het staat wel vast dat De Kok ook daar actief is. Ex-volgelingen stellen dat JP zich in de loop der jaren steeds meer de rol van allesweter aanmat. De Ha genaar was niet alleen de meester van de ware geneeskunst, hij wist ook beter hoe je huizen moest bou wen, hoe muziek moest klinken, hoe zaken te doen, wat de beste poëzie was en zelfs hoe seks het beste bedreven kon worden. Dat alles resulteerde onder meer in een dichtbundel van zijn hand, in de oprichting van een archictecten- bureau, een kunstopleiding, een uitgeverij, een handvol kunstgale ries en twee schooltjes. Die laatste twee, de Michelangelo Academie's in Den Haag en Rosmalen, waren door snel ingrijpen van de onder wijsinspectie niet lang open. Het architectenbureau dat hij van de overleden architect Frans van Dil len overnam, ging binnen een jaar op de fles. Van de kunstgaleries schijnt er alleen in het Belgische Westmalle nog een te bestaan. Ondanks al die zakelijke tegensla gen, bleef het geld bij De Kok binnenstromen. Via de cursisten van zijn Haagse school. Maar ook via zijn volgelingen en waarschijn lijk dus ook de uitbaters van de twee klinieken, die de helft van hun inkomsten aan De Kok af moeten staan. Met consulten die 150 tot 500 gulden per uur kosten of een kuur a 2000 per maand lopen die bedragen aardig op. Het lijkt er trouwens op dat De Kok ook zonder al die bijdragen niet gauw op zwart zaad komt te zitten. Hij heeft immers ook nog zijn eigen patiëntenbestand, dat tal van cliënten uit de beter gesitueer de kringen herbergt: kunstenaars, diplomaten, architecten, advoca ten. Zoals mevrouw E. Smith uit Wassenaar, die in 1985 vier maan den onder behandeling bij hem was wegens vermeende baarmoeder halskanker. „De Kok stelde dat ik kon genezen door zeven jaar lang therapie bij hem te volgen. Een therapie die bestond uit 594 keer met hem ge meenschap hebben. De totale be handeling zou op 84.000 gulden komen. Of ik dat bedrag maar meteen in zijn geheel wilde vol doen", sneert Smith nu. Ze pikte dit soort eisen en adviezen van De Kok niet. Die houding leidde er vol gens Smith toe dat zij tot drie keer toe werd mishan deld. „Éénmaal trok De Kok een bos haren uit mijn hoofd, tweemaal smeet hij me van de trap. Daarbij sneuvelde een paar trap- spijlen. De week daarop stuurde hij doodleuk een rekening wegens 'huisvredebreuk en vernieling van trap'." Volgens Smith verstuurt De Kok vaker dergelijke 'rekeningen': „Van een officier van justitie heeft hij ooit 500.000 gulden geëist als scha devergoeding voor twee dagen voorarrest. En toen ik een leerling- iatrosoof belde om haar te waar schuwen voor de praktijken van De Kok, ontving ik van haar een reke ning wegens 'telefonisch consult'." In de jacht op geld gaan de iatroso- fen zelfs zover dat familieleden van overleden patiënten bedolven wor den onder hoge rekeningen en be dreigd worden als ze niet betalen. Het bedreigen gebeurt via een in cassobureau, dat op hetzelfde adres is gevestigd als het advocatenbu reau van Pieter de Bruin. Nabe staanden zien bovendien vaak dat geld en waardevolle spullen van het slachtoffer door De Kok wor den geërfd. Smith: „De Kok is gewoon een misdadiger. Maar niemand schijnt hem aan te kunnen of durven pak ken. Er liggen bij justitie zelfs klachten over hem die dateren uit 1978. Meer dan een jaar heb ik het via politie en justitie geprobeerd. Allemaal zeiden ze dat hij niet aan te pakken is. Een paar jaar geleden nog zei de politie tegen me: 'O mevrouw, we weten zelfs dat er doden gevallen zijn. Maar ja: doden kunnen niet praten.' Nou vraag ik li Door Jan Ligthart Alternatieve genezers gaan vaak kundig en zorgvuldig te werk bij hun benadering van mensen die soms diep in de put zitten. Dit kan niet voorkomen dat er van tijd tot tijd een charlatan optreedt. FOTO ARCHIEF OE STEM Vrije val van een allesweter je toch. Dan is het toch echt te gek voor woorden dat niemand die man aanpakt?" Dat niemand De Kok aanpakt, is niet geheel waar. In drie gevallen werd door justitie een onderzoek ingesteld. In de zaak Van Dillen en het bijna overlijden van een baby leverde dat geen belastend materi aal op. Maar in het eerder genoem de geval van mevrouw Reuchlin veroordeelde de rechtbank De Kok tot twee jaar cel. Omdat die uit spraak in hoger beroep wordt aan gevochten loopt De Kok nog steeds vrij rond. Toch is de verwarring en frustratie van betrokkenen als Smith wel begrijpelijk. Inmiddels is van tien mensen bekend dat zij onder be handeling van een iatrosoof zijn gestorven. Andere slachtoffers heb ben het overleefd, maar bleven niet ongeschonden. En ondertussen lijkt er niets te gebeuren. Waar pakweg een taxi-chauffeur, een bakker of een wethouder bij een grove fout meteen gestraft kan worden, lijkt De Kok ongestoord zijn gang te kunnen gaan. De rijks commissie Muntendam die in 1981 de diverse alternatieve geneeskun sten onder de loep nam, verhoorde De Kok wel maar er gebeurde niets. Nog steeds schiet de wetge ving tekort om bedenkelijke prak tijken aan de kaak te stellen. Het verwijt van sommigen dat ook reguliere medici fouten maken en niet worden aangepakt, gaat maar ten dele op. De inspectie voor de volksgezondheid heeft opsporings bevoegdheid, kan daardoor bij een reguliere arts in de keuken kijken en indien nodig zijn bevoegdheid intrekken. Of en hoe dat daadwer kelijk gebeurt, is vraag twee. Een alternatief genezer valt echter nauwelijks te controleren. Een ia trosoof hoeft een inspecteur niet binnen te laten en klachten zijn er zelden. Veel slachtoffers van kwak zalvers schamen zich voor het feit dat zij ergens zijn ingetuind. Nabe staanden zien zich al met teveel leed omringd om ook nog eens een strijd tegen de behandelaar te be ginnen. Bovendien is de laatste wens die het slachtoffer op zijn of haar sterfbed uitspreekt vaak dat er geen strijd geleverd wordt. Mocht de inspectie toch belastbaar materiaal vinden, dan volgen een boete van 500 gulden en sluiting van de praktijk. Maar die beletten een kwaadwillend iemand niet om de volgende dag weer een praktijk te beginnen. Ook justitie kan wei nig uitrichten: zij moet grotendeels afgaan op de inspectie of wat ge tuigen verklaren. En dus stuit jus titie op dezelfde problemen. De Kok trekt zich van het moeiza me geworstel van zijn tegenstan ders nauwelijks iets aan. Hij ver acht namelijk gevestigde instituten als de rechterlijke macht, de regu liere gezondheidszorg, het onder wijsstelsel en het burgerlijke appa raat. Zo blijkt onder meer uit de wijze waarop hij die instanties ver baal bejegent. Een GGD-arts die een lijkschouw uit moest voeren op een overleden patiënt van De Kok werd door de laatste meerdere malen voor dokter Mengele uitgescholden. Een offi cier van justitie noemde hij een nazi. De rechterlijke macht be tichtte hij van SS-methoden. De inspectie voor de volksgezondheid kreeg als troetelnaam 'hersenloze bureaucraten'. Erkende homeopa- ten zijn 'fascisten'. En de reguliere gezondheidszorg doet hij af als 'pseudo-wetenschappelijke dieren- mishandelaars, aborteurs, euthana- sisten en eugenetici'. Het blijft niet alleen bij woorden. De Kok lapt procedures en officiële regels achteloos aan zijn laars. Dat blijkt uit de twee voormalige schooltjes van De Kok waar kinde ren volgens de onderwijsinspectie van lessen of onderwijs geen spra ke was. De kinderen konden komen en gaan wanneer ze wilden, en "an lesstof was nauwelijks sprake. Overigens zijn er aanwijzingen dat De Kok bezig is een nieuw school tje op te richten in en achter het huis van de Tilburgse iatrosoof die nu van doodslag wordt verdacht. De minachting voor regels blijkt ook tijdens zittingen van de recht bank. Toen hij tot twee jaar werd veroordeeld, beet hij de rechter toe: „Ik beoefen de geneeskunst. En dat blijf ik doen, ongeacht wat de rech terlijke macht daarvan vindt." Ook in andere zaken treedt De Kok regels met voeten. De verhalen van Dubbeld en Smith geven al aan dat De Kok ook zijn eigen kijk op seksualiteit heeft ontwikkeld. Dat heeft er volgens meerdere bronnen toe geleid dat De Kok regelmatig met patiënten en/of volgelingen naar bed gaat. Zo zijn bij diverse vrouwen kinderen geboren, en dat lijkt niet alleen te liggen aan het feit dat de pil in de ogen van de iatrosofie taboe is, die door De Kok niet bij de burgerlijke stand zou den zijn opgegeven. En die noch de achternaam van 'JP' noch die van de moeder zouden dragen. Of ook zijn volgelingen dat gedrag klakkeloos volgen, valt moeilijk te achterhalen. In ieder geval had en heeft JP veel grip op zijn volgelin- gen en patiënten. De cursisten die een eigen praktijk beginnen, die nen De Kok voor elke behandeling en elk 'recept' te raadplegen. „Even Den Haag bellen", luidde vaak het antwoord van een behandeld iatro soof als een patiënt zijn verhaal had gedaan. Vrijwel alle slachtoffers van iatro- sofen kennen De Kok daardoor op zijn minst bij naam. Zijn naam duikt ook op in verschillende ver halen van mensen die in een van beide klinieken zaten. Waarbij ook de naam van de Utrechtse arts O. Jansen vaak valt. Kennelijk wordt deze door JP ingeschakeld op mo menten dat hij een bevoegd arts nodig heeft. Hoeveel praktiserend volgelingen De Kok precies heeft, is nog altijd onduidelijk. Zijn 'school' kende sinds 1981 per jaargang veertig tot honderd cursisten. Een groot deel daarvan haakte vroegtijdig af. An deren weekten zich na hun studie los van de Hagenaar. Aangezien de opleiding in Hilver sum lange tijd de enige mogelijk heid tot scholing was, heeft de oprichting van het Collegium Ia- trosophicum grote gevolgen gehad in het homeopatische wereldje. Van alle klassieke homeopaten die in Nederland een praktijk hebben, heeft een niet te onderschatten aantal korte of langere tijd les gehad van De Kok. Een paar dagen telefoneren levert een lijst op met een vijftigtal na men van 'klassiek homeopaten' die iatrosofie hebben gestudeerd. Som migen ontkennen, anderen smijten de hoorn op de haak. Weer anderen beamen hun 'Haagse periode' maar met de toevoeging dat het „heel lang geleden en dus niet relevant Sommige studenten haalden later alsnog in Hilversum (tegenwoordig Bloemendaal) een diploma. Vooral hierdoor wordt het voor de leek vrijwel onmogelijk om een homeo paat van een iatrosoof te onder scheiden. Zelfs het lidmaatschap van een van de twee beroepsvereni gingen is daardoor geen garantie meer voor de vraag of iemand al dan niet onder invloed van De Kok heeft gestaan. En zoals oud-com pagnon Van Vliet eerder al zei: die invloed zal nooit helemaal verdwij nen. Wellicht willen daarom slechts weinig oud-volgelingen commen taar geven. Eén afvaller, die niet lang geleden de iatrosofen de rug toekeerde, wil anoniem zijn zegje wel doen. Geen naam erbij is de eis, want ook hij presenteert zich nu als klassiek homeopaat. Ik ging weg toen ik merkte hoe niet de patiënten maar de theorie op de eerste plaats kwam. Dat is fundamenteel mis aan de manier waarop De Kok therapie bedrijft. Een aantal ideëen is niet slecht. En hij heeft prachtige spirituele verhalen. Maar met al leen spiritualiteit genees je geen kanker of longontsteking. En als een patiënt dreigt te stikken, kun je niet zomaar weglopen. Dat doet De Kok." „Ik weet zeker dat JP als een idealist met de beste bedoelingen aan 'zijn zaak' begon. Maar het ging fout: De Kok is en was name lijk therapeut om zijn eigen zwak tes te compenseren. Hij is niet met zichzelf in balans. Kan er niet tegen dat zijn middeltjes niet wer ken en zegt dan rustig tegen een patiënt: het ligt aan jou, je wilt gewoon niet genezen. Dat maakt hem zo gevaarlijk. Hij maakt veel te veel slachtoffers, kweekt onno dig veel leed." „Ik vermoed dat hij op seksueel gebied bij patiënten de meest vre selijke dingen heeft gedaan. Zoals De Kok ook de dood van vele mensen op zijn geweten heeft. En erger nog: hele families uit elkaar heeft getrokken. Of zoals in het geval Van Dillen de overledene vooraf van alles belooft, maar na het overlijden precies het tegenge stelde doet." Volgens deze ex-iatrosoof gaat de theorie van De Kok ervan uit dat er genees-impulzen op allerlei ni veaus plaatsvinden: via homeopa thie maar ook via kunst, zelf bou wen, de economie, noem maar op. „Daar zit ook wel wat in. Alleen meent JP dat hij zelf de beste is in alles. Hij werkt aan een soort Ho mo Universalis, en ziet zichzelf daarbij als een tweede Leonardo DaVinci." „Je moet het collectief niet bestrij den, zo riep hij altijd, want dat is te sterk voor het individu. Maar JP doet zelf niet anders dan het col lectief op alle fronten uitdagen. Hij is ook absoluut niet in staat tot samenwerken. Hij is contactge stoord, kan anderen alleen maar gebruiken en misbruiken. Want hij heeft graag macht over mensen. Leerlingen en patiënten maakt hij afhankelijk: zij die zijn opleiding verlaten, kunnen niet op eigen be nen staan. Dus haken alleen de sterkeren af: uit zichzelf of omdat De Kok ze verwijdert." „Maar hij is niet gek. Daardoor zijn het straks ook de mensen die hij gebruikt, die de zwaarste klap pen krijgen. En niet hijzelf. En dat is jammer. Het is een immoreel mens."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33