DE STEM ïjdloze humor van Lucille Ball ilEKAST .AND Oud en nieuw op Holland Dance UIT gids m Antiekbeurs Delft gaat op in PAN Amsterdam kracht Nederlandse taal sterk genoeg om te overleven D2 NCRV herhaalt honderd afleveringen 'I Love Lucy' in ochtend IUKTEUR IRS Amerikaans contract voor Ton Koopman Internationaal festival in oktober in Den Haag Huygensprijs naar Jeroen Brouwers De personages beginnen een eigen "leven en hebben de schrijver niet meer nodig. Dat punt moet je zien te bereiken." Edgar Reitz, tv-maker ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1993 i—i mmmmm onze kunstredactie isterdam - De Nederlandse hst- en antiekhandelaren jbben de handen ineenge- jgen. De traditionele Delft- sêAntiekbeurs is opgegaan in BPAN beurs in Amsterdam. 9 tot met 17 oktober Jidt de eerste presentatie var. deze vaderlandse kunst- Ele opening een rece antieklobby plaats in de londscholengemeeuL liet nieuwe instituut! RAI in Amsterdam. Honderd- en-zes handelaren bieden een ongekend brede kijk op alle verhandelbare cultuur. Een kalkstenen reliëf van konin gin Cleopatra uit de eerste eeuw voor Chr. wordt in Am sterdam opgesteld naast zeer actuele schilderkunst. Het succes van de PAN-handela- ren op hun in 1987 van Delft losgemaakte beurzen heeft de traditionele 'Delftse' groep doen besluiten om de activiteiten in de Delftse Prinsenhof te beëindi gen. Aanvankelijk heerste er on der deze veelal gerenommeerde kunst- antiekhandelaren grote huiver om zich in een nieuw 'eigentijds' avontuur te storten. Uiteindelijk werd de samenwer king begin dit jaar in één mid dag rondgepraat. De financiële resultaten op de kunst- en antiekpodia in 1992 (Maastricht in het voorjaar en Amsterdam in het najaar) heb ben deze doorbraak stellig be- spoed. De PAN groep (alle leden opereren als zelfstandige zaken lieden) zette vorig jaar 10 mil joen om. PAN B.V.-commissaris Stodel uit Amsterdam noemt de 'fusie' zeer attractief. De tot standge- komen samenbundeling noemt hij uniek in de wereld. „De Ne derlandse kunst- en antiekhan del is in staat een grote Europese slag te slaan," aldus de heer Stodel. „Elders in Europa heerst er chaos op de beurzenmarkt. Nederland is een rustpunt. Die kwaliteit schept vertrouwen." Grote tevredenheid met andere woorden in de PAN-gelederen. Maar enige onrust is er toch ook. De Pan-commissaris heeft het niet zo op de grote en machtige veilinghuizen. De concurrentie wordt omschreven als 'minder publieksvriendelijk'. len voelt van harte l Ie komen informerei emeen volwassenenonc Ben. Doo- Rein van Willigen ,ar schreeuwerige, schelle stem klinkt vanaf afgelopen kandag dagelijks in alle vroegte: Lucille Ball is terug. jDe NCRV herhaalt honderd afleveringen uit 'I Love |cy', daterend uit de jaren '50. De comédienne ver pijnt in de oude, vertrouwde zwart-wit-beelden, zoals t hoort. i van 16 september 1993 pe afdeling Volkshuisvestiiv t de volgende taken: Jgen, brieven e.d.); I zijnde bouwvergunning» Ibrieven); 1de werkzaamheden. bleiding op middelbaar ni- |den. I en ervaring maximaal I: aan het College van Burg: pus 27, 4500 AA te Oestbi beiend ingenieursburo, |houdt zich bezig met i en offshore industrie. in binnen- en buitenlaiï rst allemaal, d'r komt een dat ik deze tent koop", zegt dlroodharige Lucille Ball, als ze tijdens de produktie van 'Seven Day s Leave' in 1942 door de :en van RKO Pictures op lande voet wordt ontslagen. En inderdaad, vijftien jaar later llnkele jaren na de fenomenale start van haar televisie-serie 'I Love Lucy' - koopt ze samen met haar Cubaanse echtgenoot Desi Arnaz de bijna failliete stu dio. Voor het pand, dat eens Hendom was van de legendari sche en mysterieuze multi-miljo- nair Howard Hughes, legden zij een slordige 6,5 miljoen dollar neer [cille Desirée Ball werd op 6 stus 1911 in Jamestown ge ien. Na een start als fotomo- kwam ze terecht bij de stu dio's van Howard Hughes, waar ze in de jaren '30 de bijnaam Nnwierf 'Koningin van de B- fikr.Lucille Ball zou uiteinde lijk ruim tachtig speelfilms, van adway Thru a Keyhole' (1933) tot 'Mame' (1974), op haar Tim schrijven. Aan het eind van de jaren dertig ze net als veel Hollywood- [rren auditie voor de rol van rlett in Szelnick's produktie me With The Wind'. Zonder Wel zou ze deze rol ooit ifleren in één van haar latere I Scheepsbouw - Alg. Wtt lustrieën. el werkzaamheden ®p.on| htgevers. Geïnteresseer limé te sturen aan: li VZ RAAMSDONKSVEeH 1985 Fax 01621-21215 nbiedingen in de len trdeel mee en pe gaten wat ieranciers I iddelen per vertentie wordt af f en aangeprezen. de krant. Huisvrouwtje f«t een drie jaar durende radio- 'Cfflieöy (1947-1950) begon Lu cille in 1951 met haar man aan d| eerste aflevering van de tele visie-reeks, 'I Love Lucy'. De jmroepen toonden weinig inte resse in een serie rond een mo- daai huisvrouwtje, dat getrouwd iwtiet een merkwaardig spre kende Cubaans orkestleider (Ar naz zelf). Lucille en haar man feloten de eerste aflevering, die ruim vijfduizend dollar kostte, zelf te produceren. CBS ging plat voor de breedgebekte ster eu op 15 oktober was de tweede ^love Luey'-aflevering, 'The ris Want to Go to a Night fcbde kennismaking van het Jierikaanse publiek met Lucil- l|Ball als televisie-ster. Love Lucy' zijn alle ingre- ®en>n aanwezig van de klassie- gji'com, de zogeheten situatie- (komedie. De woonkamer bestaat een aantal deuren, een trap r boven en een bank die hing kijker staat. De buren, id en Ethel Mertz (gespeeld _>r Bill Frawley en Vivian pince) rennen te pas maar meer tosterdam (anp) - De claveci ns en dirigent Ton Koopman 'tv, leider van het Amsterdam Tf Orchestra, gaat een ex- sief contract tekenen met het ho-label, onderdeel van de -je vaanse Warner Company, ■t is volgens Hans Meijer, za- *lk leider van het Amsterdam reiue Orchestra, voor het dat een Nederlander zo'n Jivangrijk contract afsluit. Op h sePtember wordt de overeen- T»st definitief getekend. Het contract geldt voor een pe- Jfc van vijf jaar. jaarlijks is er 'drag van één miljoen gul- r\mee gemoeid. Naar ver- EL ln? gorden de komende Oen Hp1? °nderd cd's °Pgen°- met h A g om produkties che Amsterdam Baroque Or- Konr,'Li folo-pojecten van het w de 0Pn£onen van aerrl mlgulaar °Pgerichte Am- Eratri °5ue Ch°ie nullen Erato verschijnen. nog te onpas, als een running gag door het beeld. Latere komi sche series bevatten in bijna alle gevallen deze basissituaties. Het enige verschil met andere series was dat de 'I Love Lucy'-uitzen- dingen niet rechtstreeks de lucht in gingen. Eén camera Lucille en Desi besloten van meet af aan de serie met publiek op te nemen. Maar ook besloten ze ondanks de hoge kosten vier 35 mm-camera's de show te la ten registeren. Zeer ongebruike lijk: het was in die tijd gewoonte de show vanaf een televisie-toe stel met slechts één camera te registreren. De zeer slechte beeldkwaliteit ten spijt. Het gro te voordeel van de werkwijze van de Amazes was en is, dat de 179 delen tellende T Love Lucy'- serie, ondanks de zwart-wit kwaliteit, tot op de dag van vandaag kan worden uitgezon den. Op 6 mei 1957 rolde de laatste 'I Love Lucy' over het scherm met als bijzonderheid de aanwezig heid van Lucille's kinderen Lu cie en Desie. Het publiek schreeuwde om meer Lucy- shows. Een vervolg kwam er met 'The Lucy Show' en aansluitend in 1968 met 'Here's Lucy'. Vaste gegevens waren Lucy met haar onafscheidelijke Viv, de bijna hysterische buurvrouw en niet te vergeten Gale Gordon, met zijn meesterlijke creatie van de bankdirecteur Mr. Mooney. Smeken In de kleine 500 Lucy-shows is Lucy te zien geweest in de meest uiteenlopende rollen, variërend van 'Charley Chaplin' tot 'Ko- Lucille Ball: luid en vroeg in de ochtend. ningin van de Nijl'. Beroemdhe den uit die tijd smeekten om een gastrol in haar show. Richard Burton, Liz Taylor, Bob Hope en Mickey Rooney zijn slechts en kele namen. Maar ook verkeerde mrs. Ball even zovele keren in gezelschap van beren, schapen en zelfs dolfijnen. Na 300 afleveringen en de film 'Mame' hield de peetmoeder van de sitcoms het op 65-jarige leef tijd, een enkel los optreden daar gelaten, voor gezien. In 1986 FOTO ARCHIEF DE STEM deed het verhaal de ronde dat Ball een nieuwe komische serie zou starten. Haar overlijden op 26 april 1989 maakte een einde aan dat gerucht. De mens Lucille Ball is haar gehele leven een vechtster ge- Van onze kunstredactie Den Haag - Tijdens het elf dagen durende Holland Dan ce Festival in Den Haag ma ken niet alleen grote interna tionale gezelschappen hun opwachting, maar wordt ook de jonge moderne internatio nale danskunst belicht. Op diverse lokaties, waaronder het AT&T Danstheater en het nieuwe Theater aan het Spui, worden tussen 14 en 24 okto ber een groot aantal moderne dansvoorstellingen gehouden. Sinds 1991 gingen ook middel grote en kleine gezelschappen en solisten meedoen omdat artistiek leider Mare Jonkers, in 1987 de initiatiefnemer, het noodzakelijk vond om de verschillende ont wikkelingen in de dans te tonen, ook die uit het verleden. Hij wil daarmee een bijdrage leveren aan een historisch besef bij het Nederlandse publiek. De moderne dans in Nederland heeft zich de laatste twintig jaar stormachtig ontwikkeld zonder dat er nog sprake is van een doelgericht cultuurbehoud. Waardevolle choreografieën ra ken gemakkelijk in de vergetel heid. Meestal is hun werk alleen nog op video te zien. Daarom vroeg het Holland Dance Festi val een aantal belangrijke Ne derlandse choreografen om de herinstudering van representa tief werk uit het verleden. Cultuurgoed Onder de titel 'Dertig jaar mo- De Batsheva Dance Company uit Israël danst 'Mabul'. derne dans in Nederland' geeft het festival een aanzet tot het zichtbaar maken van een tradi tie en het conserveren van waar devol cultuurgoed. Bianca van Dillen, Krisztina de Chatel, Hans Tuerlings, Ton Simons e.a. zullen sleutelwerken uit hun loopbaan laten uitvoeren door de Rotterdamse Dansgroep, de Rotterdamse Dansacademie en de Opleiding Moderne Theater dans in Amsterdam. Van Hans Tuerlings staat 'Om los te lopen' uit 1976 op het programma, waarin diens theatrale aanpak bij Italiaanse populaire muziek al zichtbaar werd. De grote trekpleisters van het Holland Dance Festival zijn ui teraard de grote (inter)nationale gezelschappen. De Amerikaanse Carolyn Carlson en Dancers ko men 22-24 oktober naar het AT&T Danstheater met een grootscheepse 'Commedia', gein- spireerd door de 'Divina Com media' van Dante; een 14e eeuw- se tocht door hel, vagevuur en paradijs met surrealistische dia's en transparante objecten. Carlson is overigens in juli Mats Ek opgevolgd als artistiek leid ster van het Zweedse Cullberg FOTO HOLLAND DANCE FESTIVAL Ballet. De Batsheva Dance Compnay uit Israël presenteert 19-20 oktober het dynamische, theatrale 'Ma- bul' van Ohad Naharin. Deze in ons land welbekende Israëlische choreograaf kreeg er al een staande ovatie voor in het Hol land Festival van vorig jaar. Zijn 'Perpetuum' wordt 14-16 okto ber uitgevoerd door het Neder lands Dans Theater naast 'For gotten Land' van Jiri Kylian. Ook het NDT 3, met oudere dansers, treedt in Den Haag op, met nieuw werk van Hans van Manen en Carolyn Carlson. Van onze verslaggever Camiel Hamans Dordrecht - Het Nederlands heeft niets te duchten. Met die uitspraak stelde de Leidse woordenboekenmaker prof. Piet van Sterkenburg het publiek op de 'Dag van de Nederlandse Taal' gerust. weest. Haar gezondheid liet haar regelmatig in de steek. Als kind brak ze haar benen, waardoor ze opnieuw moest leren lopen. Tij dens de opnames van de musical 'Mame', waarin ze aantal dans scènes had te doen, bleek Ball een harde voor zichzelf te zijn. Haar gebroken heup was enkele weken voor de eerste opnames met zilveren pennen aan elkaar gezet. De produktie duldde geen uitstel. Met een enorm doorzet tingsvermogen en veel pijn deed ze vrolijk lachend de verlangde scènes. Klassieker In het privé-bestaan van de comédienne was het niet altijd lachen geblazen. Toen haar moe der Florabelle, haar steun en toeverlaat, aan kanker overleed, werd het Lucille om onbekende redenen verboden naar de begra fenis te gaan. Lucille wist echter uit het huis waar ze onderdak vond, te ontsnappen en liep wanhopig huilend de begrafenis stoet achterna. Het succes van Ball als televi siester liep niet gelijk met haar succes als huwelijkspartner. Zo liep haar huwelijk met de Cu baanse bandleider Desi Arnaz in het voorjaar van 1960 na twintig jaar op de klippen. Een jaar later trouwde Lucille de komiek en producent Gary Morton voor de tweede keer. De filmstudio Des- ilu ging anderhalf jaar later over in Lucille's handen. Tien jaar later verkocht Ball het complex aan The Gulf Western Compa ny. Sinds de eerste Lucy-show over de beeldbuis rolde, werd de serie over de gehele wereld eindeloos herhaald. Lucille Ball bewijst dat humor tijdloos is. De situa ties waarin zij met haar echtge noot Desi belandt, zijn voor ie dereen herkenbaar. De vlijm scherpe humor en het ongeloof lijk acteertalent van de roodha rige comédienne maakt 'I Love Lucy' tot een klassieker. 'I love Lucy', op werkdagen, Ne derland 1, 8.32 uur De eenwording van Europa en de invloed van het Engels als wereldtaal maar ook als jargon voor economie, techniek, pop en computergebruik mogen de posi tie van onze moedertaal ogen schijnlijk bedreigen, het Neder lands is echter nog steeds vitaal genoeg om te overleven. Bewijzen ten overvloede. Nieuwe woorden, veranderende beteke nissen en nog niet beschreven procédés te kust en te keur. Van Sterkenburg heeft de media erop nagevlooid. 'Kwakdenken, fluis- terasfalt, babbellijn, popi, credo- kaart en spitsvignet', zijn slechts een paar van zijn tientallen voorbeelden. Met de creativiteit van de Nederlandssprekenden is niets mis: 'hutspot' staat nu ook voor een vrouw met veel wisse lende seksuele contacten, een 'condoomspeler' is een voetballer die zich verschuilt uit angst voor blessures, een veilige speler, en met 'Vaticaanse roulette' wordt de periodieke onthouding in Po len aangeduid. Jan Goossens, hoogleraar te Munster en Leuven, was net zo optimistisch over de kansen van de dialecten. De streektalen worden wel steeds meer naar de marge gedrongen. In tegenstel ling tot vroeger worden ze niet meer in alle situaties en voor alle zaken des levens gebruikt, zo lang er evenwel nog mensen zijn die dialect willen spreken, blij ven ze bestaan. En zulke spre kers zijn er voldoende, mensen willen zich immers onderschei den. De dialecten veranderen wel. Het Randstedelijks heeft zijn invloed. Zei men in Brabant vroeger altijd 'van mij', nu is 'van mijn' even gewoon. De Europese eenwording is niet uitsluitend bedreigend. Neder landse en Vlaamse schrijvers rukken volgens de gegevens van de Keulse hoogleraar Vekeman onweerstaanbaar op in de Duitse boekentoptien. Vormde tot voor enkele decennia de 'utopische mythe van Vlaanderen' het beeld van de Nederlandstalige litera tuur in Duitsland, met als boeg beelden Hendrik Conscience en Felix Timmermans, nu zijn het Claus, Mulisch en vooral Noote- boom die de toon aangeven. En zij worden uitstekend verkocht. Claus wordt vergeleken met Marquez en Grasz, bij Mulisch spreekt de 'oorlog als sluimeren de volksziekte van Nederland' aan en Nooteboom wordt tot de wereldliteratuur gerekendvan wege zijn dubbele bodems. Met de 'Dag van de Nederlandse Taal', keerde de taal- en letter kunde terug naar Het Hof in Dordrecht. Een uit 1293 stam mend voormalig Augustijnerk looster dat nog gediend heeft als residentie van de stadhouders, waar in 1572 de eerste Vrije Statenvergadering gehouden werd en waar de Synode van Dordt vergaderd heeft. Op drachtgever voor de Statenver taling, een der fundamenten van het standaard-Nederlands. De vertalers stelden vast dat het niet 'begost, begonst of began' moest zijn in de taal van hv£n bijbel, maar 'begon' en daarmee begon het Algemeen Beschaafd Nederlands. Verder staan geprogrammeerd: Tere O'Connor Dance, Mehmet Sander Dance Co., Leigh Warren Dancers, Pieter de Ruiter, De Paardenkathedraal met een cho reografie van de uit Breda af komstige Wies Merkx en drie solovoorstellingen van de Engel se danser/choreograaf Julyen Hamilton, die zich laat inspire ren door de jazzmuziek in de trilogie 'The Art of Checking Ego'. Bizar Voor de liefhebbers van grens verleggende dans zullen de Ame rikaanse groepen van O'Connor (14-15 oktober) en Mehmet San- der (22-24 oktober) aantrekke lijk zijn. Het werk van de eerste is bizar en kinderlijk em balan ceert tussen onschuldigen fanta sieën en perverse dromen. De homoseksuele Mehmet Sander, zoon van een Turkse gastarbei der in Duitsland, maakt ex treem, uiterst fysiek werk voor zijn groep die gehuisvest is in Long Beach, Californië. Mehmet Sander en zijn dansers leveren een moordende uitput tingsslag met gevaarlijke spron gen en valpartijen. Sanders uit spraken zijn even provocerend: „Ik heb de ideale persoonlijk heid voor het HIV-virus. In elke situatie zoek ik extremen op." Flolland Dance Festival, 14-24 ok tober in Den Haag (AT&T Dans theater, Korzo Theater, Theater aan het Spui). Informatie, tel. 020-6276566. Festivalkassa, tel. 070-3465272. Den Haag (anp) - De Constantijn-Huygensprijs (10.000 gulden) van dit jaar gaat naar Jeroen Brouwers voor zijn gehele letterkundige werk. Dat heeft de Jan-Campertstichting vrijdag bekendgemaakt. Toon Teilegen krijgt de Jan-Campertprijs (5000 gulden) voor zijn gedichtenbundel 'Een dansschool'. Met zijn novellenbundel 'De thuiskomst van kapitien Rob' verdiende Robert Anker de F. Borde- wijkprijs (5000 gulden). Margriet en Annemie Heymans krijgen de Nienke-van-Hichtumprijs (5000 gulden) voor hun jeugdboek 'De prinses van de moestuin'. ZATERDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 19.30 u. Dennis the menace. 19.30 en 22 u. Sliver. 19.30 en 22 u. Last action hero. 19.30 en 22 u. Hot Shots 2. 22 u. Indecent Proposal. 19.30 en 22 u. The fugitive. GOES -Grand Theater 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Indecent Proposel. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Jungle Book. 14 u. Teenage Mutant Ninja Turt les 3. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Dennis the menace. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Last action hero. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Guilty as sin. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Leolo. 22.30 u. The long day closes. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Made in America. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. - Odeon 1 - 14, 16.30, en 19 u. Sommersby. 21.30 u. De kleine blonde dood. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, en 19 u. Loaded weapon. 21 u. Scent of a woman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. -Quellin B - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sniper. -Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Loaded weapon. 20 u. Indecent proposal. 14.30, 20 en 22.30 u. Alive. 20 u. Falling down. 14.30 en 22.30 u. Reservoir dogs. 22.30 u. De kleine blonde dooa. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30, 20 en 22.30 u. Mikey. ZONDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Dennis the mena ce. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sliver. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Last action hero. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hot Shots 2. 19 en 21.30 u. Indecent Proposal. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The fugitive. GOES -Grand Theater 14 u. Teenage mutant ninja turtles. 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Indecent Proposel. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Jungle Book. 14 u. Teenage Mutant Ninja Turt les 3. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Dennis the menace. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Last action hero. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Guilty as sin. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The long day closes. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Made in America. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. -Rex-Club 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. - Odeon 1 - 14, 16.30, en 19 u. Sommersby. 21.30 u. De kleine blonde dood. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, en *19 u. Loaded weapon. 21 u. Scent of a woman. -Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sniper. -Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Loaded weapon. 20 u. Indecent proposal. 14.30, 17.15 en 20 u. Alive. 20 u. Falling down. 14.30 en 17.15 u. Reservoir dogs. 17.15 u. De kleine blonde dood. - Memling 14.30, 17.15 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30, 17.15 en 20 u. Mikey.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25