Winst VNU 10 procent hoger Argentinië doet spoorwegen in de aanbieding eespreken ol Wonen j 5 ielgische frank naar dieptepunt door uitspraken bankpresident Eerste kokkeloogst X 'N TIENTJE TERUG OP ELKE M2 Jitgever behaalt eerste halfjaar nettowinst van f 60 miljoen Kodak ldaagt Fuji aan wegens dumpprijzen Bier van Oranjeboom weer in Britse schappen ECONOMIE Ipeelgoedgigant uit VS naar Nederland Regering: Treinen in privébezit zouden betere dienstverlening verlenen ECONOMIE KORT Kledingzaken aansprakelijk voor gang van zaken in naai-ateliers Geen minimum storting, geen minimum saldo, geen opnamebeperkingen. wèl 6,5% rente. AG 2 SEPTEMBER 1993 JgSTEM DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 A6 20 41,20 20 39,40 ,00 ,00 38,20 .00 46,30 .00 .20 ,00 .50 .50 50 .00 ,00 .00 ,00 ,00 ,50 9,20 0,97 9,20 2,70 8,20 9,00 6.90 ,00 115,00 64,20 93,60 66,50 63,50 77,70 74,80 92,70 22,00 55,10 32,70 38,00 67,00 a 6.40 26,00 6,00 66,80 ,90 54,50 0,00 ',00 0,00 .20 0,40 25,00 18,60 65,50 10,70 20,20 46,60 15,70 25,40 74,00 18,50 66,00 d 10,80 20,20 46,60 15,50 25,80 73,50 31/08 01/09 74% 74 32% 32% 62 63% 55 56% 19% 19% 13% 13% 39% 39% 15% 15% 93% 93 12% 12 42% 43 33 32 36% 36% 41% 41% gen electric hewlett-pack int. bus.mach int. tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co 46 42% 42', 74% 731 45% 45 93% 93 19% 19 penn centra) philips pnmerica royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc united techn westinghouse whitman corp 31 31 77% 34 19% 44% 100% 54% 18 65 56 571 15% 151 15 IS 25% 261 msterdam (anp) - De uit- jraken van de president van Belgische centrale bank, 0ns Verplaetse, over het ge- aar voor de Belgische frank er geen akkoord over de ociale zekerheid wordt ge- loten, hebben woensdag or onrust op de valuta- larkt gezorgd. e Belgische munteenheid werd ;k onder druk gezet door he chten dat Verplaetse de frank iet meer zou willen ondersteu- i». Is itt 54! 65 je Goud onbewerkt bewerkt Zilver 22,110-22,710 p( 24,31 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e getiaan/bieóen d ex dividend f gedaan/lafen g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex divider I gedaan en bieden ex divide okt okt okt jan apr 196 apr okt okt sep sep of jan sep sep sep okt okt okt okt nov jan jan jan )3n okt okt okt okt jan apr 60,00 65,00 70,00 67,50 65,00 52,50 65,00 100,00 42,00 190,00 185,00 360.00 365,00 370,00 370,00 370,00 345.00 350.00 360,00 340,00 350.00 355,00 360,00 350,00 270,00 350,00 370,00 20,00 170.00 65,00 70,00 75,00 75,00 65,00 55,00 4131 3211 342 8247 254 358 370 237 273 242 413 533 667 751 202 260 285 301 455 1030 238 213 425 303 451 1274 306 257 200 516 1881 732 3106 204 396 8,00 b 3,90 1,40 3,90 6,70 17,10 2,10 1,40 2,70 1,50 2,80 8,40 5,30 b 3,20 6.40 14,00 0.90 1,30 3,00 1,60 3,20 4,10 5,80 5,00 0,40 6,90 14,00 3,00 18,50 a 9,40 b 4,70 I,90 3,20 II,50 a 20,50 b nen met aankopen. Een woord voerster van de bank ontkende later deze berichten. De Belgische frank dook woens dagmorgen naar een dieptepunt van f 5,150 (per honderd) om daarna licht te stijgen tot een slot van f 5,225. Daarmee sloot de Belgische munteenheid op een 'all time low': de laagste note ring tot nu toe. De Belgische munteenheid is in een korte tijd flink gedaald. Vorige week stond de koers nog ruim boven de f 5,300. De bankpresident maakt zich zorgen over de economie. Het land heeft, zo vindt hij, een sociaal akkoord nodig. Door middel van dat akkoord moet de geldverslindende sociale zeker heid worden hervormd. „Als we de bestaande regels onverkort handhaven, toont de sociale ze kerheid over enkele decennia een tekort van vijf tot zes procent van het bruto binnenlands pro- dukt". Het sterke-frankbeleid moet overeind blijven, maar als er geen maatregelen worden ge nomen dan is een devaluatie niet uitgesloten, aldus Verplaetse. De andere valuta's binnen het Europese Monetaire Stelsel (EMS) moesten ook terreinver- lies accepteren door het aantrek ken van de Duitse mark. Veel beleggers maken zich nog steeds grote zorgen over de gezondheid van de economieën in de ver schillende landen van de EG. Ook het uitblijven van rentever lagingen maakt handelaren ner veus. Het Ierse pond kwam woensdag avond zeer dicht in de buurt van het 'all time low' dat f 2,6165 bedraagt. Woensdag sloot het Ierse pond op f 2,6185. Ook de Deense kroon werd aangeboden en moest de valutavloer lager verlaten op f 27,300 (per hon derd) tegenover een slot van f 27,457 op dinsdag. De Deense kroon is volgens handelaren het zwakste lid binnen het EMS. De economie van Denemarken is ziek, terwijl de Deense kroon sterke bindingen heeft met de andere zwakke Scandinavische munteenheden. Ook de Franse frank zakte terug, van f 32,197 (slot dinsdag) tot f 32,075 (per honderd). De aantrekkingskracht van de mark liet de dollar dalen met ruim twee cent tot f 1,8675. Ook de daling van de index van Ame rikaanse inkoopdirecteuren van 49,5 procent tot 49,3 zorgde voor aanbod. Analisten hadden op een stijging gerekend tot 49,8 procent. Een percentage van on der de vijftig duidt op vertraging van de economische groei in VS. [aarlem (anp) - De nettowinst van uitgever VNU is in eerste zes maanden van dit jaar gestegen met 10 rocent van f 54 miljoen in dezelfde periode van vorig lar tot f 60 miljoen. Het bedrijfsresultaat inclusief eelnemingen steeg met bijna 12 procent van f 107 liljoen tot f 120 miljoen. De omzet steeg van f 983 liljoen tot f 1055 miljoen. NU, die onder meer dagblad e Stem uitgeeft, verwacht voor eel 1993 dat de procentuele üjging van de nettowinst en de inst per aandeel even groot zal jn als in het eerste halfjaar, aarbij refereert VNU aan het ettowinstbedrag van vorig jaar )n f128 miljoen voor aftrek m de buitengewone last in ver mei met de verkoop van VNU rafische Industrie, et resultaat van VNU is bereikt inder dat er tot nu toe sprake as van marktherstel. De adver- ntie-omzet bij de vaktij d- ihriften en de dagbladen daalde jnieuw aanzienlijk. Dit had tot ivolg dat de autonome omzet wö ;3s geheel op ongeveer hetzelfde 'tiJ iveau bleef. VNU ziet ook geen ■kenen van marktherstel. I|e verwachting is dat de adver- 2,20 1,40 3,00 0.80 3.10 6,20 3.80 2,20 5,40 12,70 1.00 1,50 4,10 2,00 3,80 5,20 7,00 570 msterdam (anp) - Het Ameri- lanse concern Toys R Us opent ilgende maand het eerste wa- inhuis in Arnhem. Deze wordt ivolgd door winkels in Rotter- im, Muiden, Eindhoven en trecht. Daarna zullen er zeker JJJj )g tien bijkomen. Toys wil in it'oo ederland een marktaandeel 278 in 25 procent bereiken, even- V™1 iel als de huidige marktleiders irt Smit en Intertoys. Elke inkel levert 65 (volledige) ar- lidsplaatsen op. 3,40 1,20 2,80 9,50 18,90 I" EN LAAT DEZE""! BUITENKANS OOK MEESPREKEN: Op Ipofloor Madeira (zwevend houtpar- I kef) Beuken Breedsfrook en Maple Breedstrook, én op Reve (kurkparket) F329 Wit krijgt u als NAJ AARS-GESTE UITSLUITEND OP VERTOON I IN SEPTEMBER EN OKTOBER 1993 BIJ AANKOOP VAN IPOFLOOR MADEIRA Beuken N Breedstrook of Maple Breedstrook, OF REVE F 329 Wit (Cantabile Wit) (slechts zolang de voorraad strekt)1 tentiebezetting bij dagbladen en vakbladen nog verder onder druk komt. Daar staan de posi tieve effecten van verbetering van marktposities en een verla ging van de kosten tegenover. Verder wordt een stijging van de reclame-omzet bij commerciële televisie verwacht. De nettorentelasten van f 25,4 miljoen lagen iets boven die van vorig jaar (f22,1 miljoen). De oorzaak daarvan ligt in acquisi ties, waaronder de overname van twee uitgeverijen van tijdschrif ten in België en de uitbreiding van het aandeel in het Vlaamse commerciële televisiestation VTM van 11 naar 44 procent. Het saldo buitengewone baten en lasten na belastingen be draagt f 7,5 miljoen negatief. Onder de buitenwone lasten is een bedrag van ruim f 5 miljoen opgenomen als gevolg van extra boekverlies op de verkoop van de grafische activiteiten aan De Boer Boekhoven. In 1992 was al een bedrag van f 80 miljoen als boekverlies hierop verwerkt. Omdat vergelijking met de half jaarcijfers over 1992 niet goed mogelijk is door het afstoten van de grafische bedrijven zijn die cijfers op pro-forma basis weer gegeven. Vorig jaar was de grafi sche industrie in de consolidatie betrokken terwijl na de verkoop dit jaar het belang van VNU gereduceerd is tot een niet-ge- consolideerde deelneming van 30 procent. Aan boord van de Lauwersoog 13 groeit de kokkelberg gestaag. De LO 13 begon gisteren op de Noordzee weer met de vangst van de schelpdieren. FOTO ANP [60 De trein staat met de komst van de TGV naar Nederland en de discussies over de Betuwelijn in steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De Stem daarom een serie verhalen over de rol van de spoorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer de manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun marktpositie willen verbeteren, en de markante problemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen buiten Europa. Vandaag deel 4: Privatisering van de treinen in Argentinië. Door Tjabel Daling (anp) Den Haag - Dierentuinen, openbare nutsbedrijven, snelwegen, telefoonmaat schappijen, pensioenfond sen, rioleringen, televisiesta tions, de posterijen, de na tionale luchtvaart- en olie maatschappijen. De privati seringsdrift van de Argen tijnse overheid is niet in toom te houden. De autori teiten boden vorig jaar zelfs hun atoomcentrales te koop aan. Logisch dus dat ook de zwaar 'erlieslijdende Ferrocarriles Argentinos (FA) met hun 1,2 miljoen reizigers per dag er ook aan moest geloven. Vijf jaar geleden ontstonden de eerste plannen om de nationale spoor wegen te verzelfstandigen; nog hit jaar moet het karwei voor het grootste deel zijn afgerond. De verliezen bij het Argentijnse spoor rijzen de pan uit. Vorig jaar steeg het tekort van de FA tot het astronomische bedrag van meer dan 500 miljoen dol lar. President Carlos Menem, die het woord privatisering koestert als zijn eigen kinderen, trok in maart van dit jaar aan de noodrem. Hij beval de on middellijke stopzetting van FA's verliesmakende activitei ten. Verbindingen naar verafgelegen Provincies zouden slechts ge handhaafd blijven als de regio nale overheden daarvoor zelf hink in de buidel tasten. Zes belangrijke intercity-lijnen, waaronder die tussen Buenos Aires en Cordoba, Argentinië's tweede stad, zijn inmiddels stil gelegd. Ze zullen pas weer func tioneren als de provincies met de financiële middelen komen. Het Iuxe-busvervoer heeft in deze regio's de rol van de trein overgenomen. Toch is de verzelfstandiging van het Argentijnse spoorwegennet al een eind gevorderd. Vanaf mei zijn de spoorwegen voor het grootste deel privé-eigendom, waarbij het aandeel van buiten landse bedrijven zo'n 35 pro cent bedraagt. Goederen- en passagiersvervoer en de boven grondse en ondergrondse me trolijnen in Buenos Aires wer den of worden in aparte stuk ken opgedeeld en afzonderlijk verkocht en geëxploiteerd. Geïnteresseerde ondernemingen kregen concessies voor een jaar of tien (twintig jaar voor de metro), op voorwaarde dat ze garant wilden staan voor een minimum-niveau van dienstver lening en investeringen. Menem en zijn minister van Economische Zaken, Domingo Cavallo, hopen met de grote uitverkoop van staatsbedrijven en nationale industrieën, hun doelen te bereiken. Treinen in privé-eigendom moeten een be tere dienstverlening opleveren. De privatisering kan het begin zijn van een heropleving van Argentinië's 'nationale erfgoed', is hun overtuiging. Maar het was beide heren vooral te doen om iets anders: op deze manier kan het overheidstekort en de omvang van de staatssubsidies worden teruggedrongen. Con sortia die de minste overheids steun vroegen bij de aankoop van stukken spoorlijn hadden dan ook een streepje voor. Om geïnteresseerde kopers te vinden, moest een groot deel van het Argentijnse spoorweg personeel worden ontslagen. Van de 91.000 medewerkers mogen er uiteindelijk 22.000 overblijven die volgens af spraak een hoger loon zullen krijgen. Een bittere pil voor de Argen tijnse spoorwegvakbonden. Zij gaven uiteindelijk hun verzet op, onder meer onder de voor waarde dat voor de ontslagen werknemers een goede af vloeiingsregeling getroffen werd. De Wereldbank kwam de Argentijnse overheid met een lening van 300 miljoen dollar te hulp, waardoor het ontslag van bijna 50.000 werknemers moge lijk werd gemaakt. Critici vragen zich echter intus sen af of de privatisering zal leiden tot een betere dienstver lening. Sinds mensenheugenis laat de kwaliteit van de Argen tijnse spoorwegen te wensen over, en zou dat nu ineens ver anderen? Andere privatiserin gen laten toch ook niet onver deeld gunstige resultaten zien? Maar dat er wat moest gebeuren met de nationale spoorwegen was zeker. Want de FA lokt zelden bewondering uit, of het moest zijn omdat de treinreizi ger door adembenemende land schappen reed; hoge, besneeuw de Andes-toppen of de o zo monotome maar even fascine rende en ruige zuidelijke punt van Zuid-Amerika: Patagonië. Het intercity-treinnet in Argentinië ANP Reizigers associeerden Ferro carriles Argentinos met verou derd materieel, lange wachttij den bij loketten, benedenmaats onderhoud, het ontbreken van spoorboekjes en urenlange ver tragingen. Toen de Argentijnse overheid de spoorwegen in 1948 nationaliseerde en van de Brit ten overnam had zij overigens zelf ook geen hoge dunk van de FA. Maar hier golden opportu nistische motieven. De Britten vroegen 10.000 mil joen pesos. Miguel Miranda, de sluwe economische adviseur van de charismatische president Juan Perón, zei koeltjes: „Ik geef jullie 1.000 miljoen pesos voor dat stuk oud ijzer". De Argentijnen sloten een goede deal: 2.000 miljoen pesos, die in natura werden uitbetaald (graan en vlees). Het waren de Britten die in de vorige en aan het begin van deze eeuw het economische le ven van Argentinië domineer den. Britse beleggers investeer den massaal in havenwerken, slachthuizen, nutsbedrijven, on roerend goed, vleesverwer kingsbedrijven en andere be drijfstakken. De spoorwegen zorgden voor de openlegging van de pampa en vervoerden tonnen graan en vlees van de rijke landbouwgronden naar de hoofdstad Buenos Aires. De voor de export bestemde goede ren werden vervolgens per schip naar Europa en Noord-Amerika vervoerd. Volgens de Nederlandse histori cus H. Ph. Vogel veranderden de spoorwegen in enkele jaren tijd het karakter van het Argen tijnse platteland radicaal.De toename van het aantal kilome ters spoor, tussen 1895 en 1915 van 14.000 tot 33.000 kilometer, liep evenredig met die van het landbouwareaal: een stijging van 4,9 tot 24,3 miljoen hectare. Argentinië was omstreeks 1914 de belangrijkste leverancier van landbouwprodukten voor Euro pa. De grootscheepse privatisering van de spoorlijnen heeft onder meer tot gevolg gehad dat de Patagonië-Express, beroemd geworden door de reisboeken schrijvers Paul Theroux en Bru ce Chatwin, is verdwenen. De trein, genoemd naar generaal (en president) Roca, die om wei degronden voor Europese immi granten te bemachtigen, in het zuiden van Argentinië tiendui zenden Indianen over de kling joeg, doet sinds begin dit jaar het plaatsje Esquel niet meer aan. Maar het meest zuidelijk gelegen station ter wereld, pal aan de rand van de Patagonië- woestijn, zal voortleven in de mythevorming over het myste rieuze land dat het 'niets en nergens' vertegenwoordigt. Schreef Theroux niet dat 'ner gens' ook een plaats is? 'Autoverkoop zakt naar 400.000 stuks' Amsterdam - RAI en Bovag gaan ervan uit, dat dit jaar in totaal 400.000 nieuwe auto's verkocht worden. De markt voor gebruik te auto's blijft redelijk stabiel: in de eerste helft van 1992 werden er 357.200 verkocht, in dezelfde periode van dit jaar bijna 344.000. In 1992 werden er in totaal nog 492.000 nieuwe auto's verkocht in Nederland. Tussen januari en juli werden er ruim 226.500 nieuwe auto's verkocht tegen bijna 292.500 vorig jaar. Een daling van 22,5 procent. De verschillende merken krijgen enorme klappen te verduren. General Motors (Opel) liep terug van bijna 47.000 naar iets meer dan 33.000. Het enige merk dat groeide is Toyota (van 13.000 naar 14.000). Renault hield de schade beperkt (van 17.500 naar 16.108). Porsche verkocht toch nog 46 auto's (was 73), maar Ferrari zag de afzet teruglopen van 14 naar 4 stuks. Wickes: Aantal winkels verdubbelen Breda - De Wickes-groep, eigenaar van verschillende bouw markten, wil sterk groeien in Nederland. Het aantal winkels moet op termijn bijna zijn verdubbeld tot ongeveer dertig. Om de expansie te financieren is de Britse moedermaatschappij Wickes in Londen met een claimemissie gekomen om zo 58 miljoen pond (f 161 miljoen) uit de markt te halen. In Nederland is de bouwmarkt goed voor een jaaromzet van ruim f 5 miljard. Marktleider in Nederland is de Intergamma-groep met ongeveer 180 winkels en een omzet van f 1,2 miljard (1992). Intergamma controleert onder meer Gamma en Karwei. De Gamma-groep heeft in Nederland een kwart van de markt in handen. Goede tweede is de Praxis-groep, eigendom van het detailhandelscon cern KBB. Tilburg - Het Amerikaanse fotoconcern Eastman Kodak heeft de Japanse concurrent Fuji aangeklaagd wegens dumping praktijken op de Amerikaanse markt. Voor Fuji kwam de klacht als van Fuji. Fuji maakt het fotopa pier slechts in twee vestigingen: in Minamiashigara en in Tilburg. De woordvoerder van Fuji in Tilburg wil geen informatie ver schaffen over de omvang van de export van fotopapier naar de VS. Ook over de mogelijke ge volgen van een heffing voor Fuji mag hij van de directie in Japan niets zeggen. Fuji maakt in Til burg fotopapier, kleurenfilms en offsetplaten en heeft 1300 men sen in dienst. Het concern verwacht op zijn vroegst over een half jaar duide lijkheid over de klacht van de Amerikaanse concurrent. Als Kodak de zaak wint, zal de prijs van ontwikkelen en afdruk ken van foto's in de VS vermoe delijk stijgen. De zaak is ook een testcase voor andere Amerikaan se bedrijven, die vinden dat hun Japanse concurrenten hun prij zen moeten verhogen, omdat de koers van de Japanse munt te genover de dollar de afgelopen maanden met een vijfde is geste gen. een donderslag bij heldere he mel, aldus een woordvoerder van het Japanse concern in Tilburg namens de directie in Japan. Fuji onderzoekt de beweringen van Kodak en beraadt zich op juridische stappen. De klacht is niet alleen gericht tegen het moederbedrijf in het Japanse Minamiashigara, maar ook tegen de dochteronderne ming van Fuji in Tilburg. De New York Times meldde gisteren dat Kodak de Amerikaanse rege ring heeft verzocht op de pro- dukten van Fuji een importhef fing te leggen van 275 procent. Volgens Kodak zet Fuji in de VS fotopapier en -chemicaliën af voor een prijs die in sommige gevallen maar een kwart be draagt van de prijs die elders in rekening wordt gebracht. Fuji zet bij deze bewering grote vraagtekens. De VS importeerden verleden jaar voor bijna een half miljard dollar aan fotopapier uit Japan, vrijwel uitsluitend afkomstig Den Haag (anp) - C&A, Peek en Cloppenburg, Hij, Zij en andere professionele kledinginkopers of opdrachtgevers aan confectiebedrij ven worden voortaan verantwoordelijk voor de premie- en belasting afdracht van hun leveranciers. Staatssecretaris Wallage (sociale zaken) heeft hiertoe een voorontwerp van wet naar de Kamer gestuurd. Tot nu toe (er ligt een wetsvoorstel bij de Kamer) moet de zogenoemde 'ketenaansprakelijkheid' gaan ophouden bij de confec tiebedrijven, die garant gaan staan voor de premies en belastingen van hun onderaannemers. Bedoeling is hiermee een dam op te werpen tegen de illegale naai-ateliers. Het kabinet geeft toe dat uitbreiding van de verantwoordelijkheid tot de bedrijfsmatig handelende opdrachtgever een vergaand middel is. Gezien de grote maatschappelijke schade door het vele zwarte werk, is zo'n maatregel echter op zijn plaats. De betrokken bewindslieden van Justitie, Sociale Zaken, Financiën en economi sche zaken nemen een hiermee advies van een ambtelijke werkgroep over. De Vakraad voor de Confectie-Industrie pleitte al eerder voor de nu gekozen uitbreiding van de ketenaansprakelijkheid tot iedere koop en verkoop van kleding. De Vakraad, waarin werkgevers en werkne mers de bedrijfstak besturen, schat dat eenderde van de Nederlandse confectie 'zwart en illegaal' in elkaar wordt gedraaid. Daar is een miljard gulden mee gemoeid. Van onze redactie economie Breda - De Bredase bierbrouwerij Oranjeboom tracht het exportmerk Royal Dutch Post Horn Lager komend weekend weer op de Britse markt te brengen. Tevens hoopt de brouwerij voor het einde van volgende week de 1,5 miljoen verdachte flessen terug in Nederland te hebben, aldus woord voerder J. Laurijssen. De bierbrouwer besloot vorige week om anderhalf miljoen fles sen als voorzorg van de markt te halen nadat er enkele incidentele klachten over glasdeeltjes in de flessen binnen gekomen waren. „Dankzij onze snelle reactie hebben de consumenten positief gereageerd. Er was veel begrip voor de actie. De consumenten werden via een speciaal tele foonnummer te woord gestaan." Eind volgende week wordt ge start met de vernietiging van het bier en worden de flessen vernie tigd en gerecycled. Mogelijk zal hierna een claim worden inge diend bij de glasfabriek 'Veree- nigde Glas'. Over de hoogte van het bedrag kon Laurijssen giste ren nog niets meedelen. Bierbrouwers als Heineken en Bavaria die ook export-flessen hebben moeten terughalen, heb ben de glasproducent al aan sprakelijk gesteld. Bavaria is In Engeland nog op zoek naar 1,2 miljoen flesjes waarin zich mo gelijk glassplinters bevinden. In Frankrijk en Spanje zijn inmid dels alle verdachte voorraden gelokaliseerd en teruggenomen. (ADVERTENTIE) De RenteRekening van Spaarbeleg. Wilt u meer weten? Bel 06-8822 (20ct p.m.) SPAAR BELEG1 100% DOCHTER VAN AEGON

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7