Winst VNU 10 procent hoger
Argentinië doet spoorwegen in de aanbieding
eespreken
ol Wonen
j 5 ielgische frank naar dieptepunt door uitspraken bankpresident
Eerste kokkeloogst
X
'N TIENTJE
TERUG OP ELKE M2
Jitgever behaalt eerste halfjaar nettowinst van f 60 miljoen
Kodak ldaagt Fuji aan
wegens dumpprijzen
Bier van Oranjeboom
weer in Britse schappen
ECONOMIE
Ipeelgoedgigant uit
VS naar Nederland
Regering: Treinen in privébezit zouden betere dienstverlening verlenen
ECONOMIE KORT
Kledingzaken aansprakelijk voor
gang van zaken in naai-ateliers
Geen minimum storting,
geen minimum saldo,
geen opnamebeperkingen.
wèl 6,5% rente.
AG 2 SEPTEMBER 1993 JgSTEM
DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 A6
20 41,20
20 39,40
,00
,00 38,20
.00 46,30
.00
.20
,00
.50
.50
50
.00
,00
.00
,00
,00
,50
9,20
0,97
9,20
2,70
8,20
9,00
6.90
,00
115,00
64,20
93,60
66,50
63,50
77,70
74,80
92,70
22,00
55,10
32,70
38,00
67,00 a
6.40 26,00
6,00 66,80
,90 54,50
0,00
',00
0,00
.20
0,40
25,00
18,60
65,50
10,70
20,20
46,60
15,70
25,40
74,00
18,50
66,00 d
10,80
20,20
46,60
15,50
25,80
73,50
31/08 01/09
74% 74
32% 32%
62 63%
55 56%
19% 19%
13% 13%
39% 39%
15% 15%
93% 93
12% 12
42% 43
33 32
36% 36%
41% 41%
gen electric
hewlett-pack
int. bus.mach
int. tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co
46
42% 42',
74% 731
45% 45
93% 93
19% 19
penn centra)
philips
pnmerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc
united techn
westinghouse
whitman corp
31 31
77%
34
19%
44%
100%
54%
18
65
56 571
15% 151
15 IS
25% 261
msterdam (anp) - De uit-
jraken van de president van
Belgische centrale bank,
0ns Verplaetse, over het ge-
aar voor de Belgische frank
er geen akkoord over de
ociale zekerheid wordt ge-
loten, hebben woensdag
or onrust op de valuta-
larkt gezorgd.
e Belgische munteenheid werd
;k onder druk gezet door he
chten dat Verplaetse de frank
iet meer zou willen ondersteu-
i». Is
itt
54!
65 je
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
22,110-22,710 p(
24,31
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e getiaan/bieóen
d ex dividend
f gedaan/lafen
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex divider
I gedaan en bieden ex divide
okt
okt
okt
jan
apr
196
apr
okt
okt
sep
sep
of
jan
sep
sep
sep
okt
okt
okt
okt
nov
jan
jan
jan
)3n
okt
okt
okt
okt
jan
apr
60,00
65,00
70,00
67,50
65,00
52,50
65,00
100,00
42,00
190,00
185,00
360.00
365,00
370,00
370,00
370,00
345.00
350.00
360,00
340,00
350.00
355,00
360,00
350,00
270,00
350,00
370,00
20,00
170.00
65,00
70,00
75,00
75,00
65,00
55,00
4131
3211
342
8247
254
358
370
237
273
242
413
533
667
751
202
260
285
301
455
1030
238
213
425
303
451
1274
306
257
200
516
1881
732
3106
204
396
8,00 b
3,90
1,40
3,90
6,70
17,10
2,10
1,40
2,70
1,50
2,80
8,40
5,30 b
3,20
6.40
14,00
0.90
1,30
3,00
1,60
3,20
4,10
5,80
5,00
0,40
6,90
14,00
3,00
18,50 a
9,40 b
4,70
I,90
3,20
II,50 a
20,50 b
nen met aankopen. Een woord
voerster van de bank ontkende
later deze berichten.
De Belgische frank dook woens
dagmorgen naar een dieptepunt
van f 5,150 (per honderd) om
daarna licht te stijgen tot een
slot van f 5,225. Daarmee sloot
de Belgische munteenheid op een
'all time low': de laagste note
ring tot nu toe. De Belgische
munteenheid is in een korte tijd
flink gedaald. Vorige week stond
de koers nog ruim boven de f
5,300.
De bankpresident maakt zich
zorgen over de economie. Het
land heeft, zo vindt hij, een
sociaal akkoord nodig. Door
middel van dat akkoord moet de
geldverslindende sociale zeker
heid worden hervormd. „Als we
de bestaande regels onverkort
handhaven, toont de sociale ze
kerheid over enkele decennia een
tekort van vijf tot zes procent
van het bruto binnenlands pro-
dukt". Het sterke-frankbeleid
moet overeind blijven, maar als
er geen maatregelen worden ge
nomen dan is een devaluatie niet
uitgesloten, aldus Verplaetse.
De andere valuta's binnen het
Europese Monetaire Stelsel
(EMS) moesten ook terreinver-
lies accepteren door het aantrek
ken van de Duitse mark. Veel
beleggers maken zich nog steeds
grote zorgen over de gezondheid
van de economieën in de ver
schillende landen van de EG.
Ook het uitblijven van rentever
lagingen maakt handelaren ner
veus.
Het Ierse pond kwam woensdag
avond zeer dicht in de buurt van
het 'all time low' dat f 2,6165
bedraagt. Woensdag sloot het
Ierse pond op f 2,6185. Ook de
Deense kroon werd aangeboden
en moest de valutavloer lager
verlaten op f 27,300 (per hon
derd) tegenover een slot van f
27,457 op dinsdag. De Deense
kroon is volgens handelaren het
zwakste lid binnen het EMS. De
economie van Denemarken is
ziek, terwijl de Deense kroon
sterke bindingen heeft met de
andere zwakke Scandinavische
munteenheden. Ook de Franse
frank zakte terug, van f 32,197
(slot dinsdag) tot f 32,075 (per
honderd).
De aantrekkingskracht van de
mark liet de dollar dalen met
ruim twee cent tot f 1,8675. Ook
de daling van de index van Ame
rikaanse inkoopdirecteuren van
49,5 procent tot 49,3 zorgde voor
aanbod. Analisten hadden op
een stijging gerekend tot 49,8
procent. Een percentage van on
der de vijftig duidt op vertraging
van de economische groei in VS.
[aarlem (anp) - De nettowinst van uitgever VNU is in
eerste zes maanden van dit jaar gestegen met 10
rocent van f 54 miljoen in dezelfde periode van vorig
lar tot f 60 miljoen. Het bedrijfsresultaat inclusief
eelnemingen steeg met bijna 12 procent van f 107
liljoen tot f 120 miljoen. De omzet steeg van f 983
liljoen tot f 1055 miljoen.
NU, die onder meer dagblad
e Stem uitgeeft, verwacht voor
eel 1993 dat de procentuele
üjging van de nettowinst en de
inst per aandeel even groot zal
jn als in het eerste halfjaar,
aarbij refereert VNU aan het
ettowinstbedrag van vorig jaar
)n f128 miljoen voor aftrek
m de buitengewone last in ver
mei met de verkoop van VNU
rafische Industrie,
et resultaat van VNU is bereikt
inder dat er tot nu toe sprake
as van marktherstel. De adver-
ntie-omzet bij de vaktij d-
ihriften en de dagbladen daalde
jnieuw aanzienlijk. Dit had tot
ivolg dat de autonome omzet
wö ;3s geheel op ongeveer hetzelfde
'tiJ iveau bleef. VNU ziet ook geen
■kenen van marktherstel.
I|e verwachting is dat de adver-
2,20
1,40
3,00
0.80
3.10
6,20
3.80
2,20
5,40
12,70
1.00
1,50
4,10
2,00
3,80
5,20
7,00
570
msterdam (anp) - Het Ameri-
lanse concern Toys R Us opent
ilgende maand het eerste wa-
inhuis in Arnhem. Deze wordt
ivolgd door winkels in Rotter-
im, Muiden, Eindhoven en
trecht. Daarna zullen er zeker
JJJj )g tien bijkomen. Toys wil in
it'oo ederland een marktaandeel
278 in 25 procent bereiken, even-
V™1 iel als de huidige marktleiders
irt Smit en Intertoys. Elke
inkel levert 65 (volledige) ar-
lidsplaatsen op.
3,40
1,20
2,80
9,50
18,90
I" EN LAAT DEZE""!
BUITENKANS OOK
MEESPREKEN:
Op Ipofloor Madeira (zwevend houtpar- I
kef) Beuken Breedsfrook en Maple
Breedstrook, én op Reve (kurkparket)
F329 Wit krijgt u als
NAJ AARS-GESTE
UITSLUITEND OP VERTOON I
IN SEPTEMBER EN
OKTOBER 1993
BIJ AANKOOP VAN
IPOFLOOR MADEIRA Beuken N
Breedstrook of Maple Breedstrook,
OF REVE F 329 Wit (Cantabile Wit)
(slechts zolang de voorraad strekt)1
tentiebezetting bij dagbladen en
vakbladen nog verder onder
druk komt. Daar staan de posi
tieve effecten van verbetering
van marktposities en een verla
ging van de kosten tegenover.
Verder wordt een stijging van de
reclame-omzet bij commerciële
televisie verwacht.
De nettorentelasten van f 25,4
miljoen lagen iets boven die van
vorig jaar (f22,1 miljoen). De
oorzaak daarvan ligt in acquisi
ties, waaronder de overname van
twee uitgeverijen van tijdschrif
ten in België en de uitbreiding
van het aandeel in het Vlaamse
commerciële televisiestation
VTM van 11 naar 44 procent.
Het saldo buitengewone baten
en lasten na belastingen be
draagt f 7,5 miljoen negatief.
Onder de buitenwone lasten is
een bedrag van ruim f 5 miljoen
opgenomen als gevolg van extra
boekverlies op de verkoop van
de grafische activiteiten aan De
Boer Boekhoven. In 1992 was al
een bedrag van f 80 miljoen als
boekverlies hierop verwerkt.
Omdat vergelijking met de half
jaarcijfers over 1992 niet goed
mogelijk is door het afstoten van
de grafische bedrijven zijn die
cijfers op pro-forma basis weer
gegeven. Vorig jaar was de grafi
sche industrie in de consolidatie
betrokken terwijl na de verkoop
dit jaar het belang van VNU
gereduceerd is tot een niet-ge-
consolideerde deelneming van 30
procent.
Aan boord van de Lauwersoog 13 groeit de kokkelberg gestaag. De LO 13 begon gisteren op de Noordzee weer met de vangst van de
schelpdieren.
FOTO ANP
[60
De trein staat met de komst van de TGV naar
Nederland en de discussies over de Betuwelijn in
steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De
Stem daarom een serie verhalen over de rol van de
spoorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer
de manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun
marktpositie willen verbeteren, en de markante
problemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen
buiten Europa. Vandaag deel 4: Privatisering van de
treinen in Argentinië.
Door Tjabel Daling (anp)
Den Haag - Dierentuinen,
openbare nutsbedrijven,
snelwegen, telefoonmaat
schappijen, pensioenfond
sen, rioleringen, televisiesta
tions, de posterijen, de na
tionale luchtvaart- en olie
maatschappijen. De privati
seringsdrift van de Argen
tijnse overheid is niet in
toom te houden. De autori
teiten boden vorig jaar zelfs
hun atoomcentrales te koop
aan.
Logisch dus dat ook de zwaar
'erlieslijdende Ferrocarriles
Argentinos (FA) met hun 1,2
miljoen reizigers per dag er ook
aan moest geloven. Vijf jaar
geleden ontstonden de eerste
plannen om de nationale spoor
wegen te verzelfstandigen; nog
hit jaar moet het karwei voor
het grootste deel zijn afgerond.
De verliezen bij het Argentijnse
spoor rijzen de pan uit. Vorig
jaar steeg het tekort van de FA
tot het astronomische bedrag
van meer dan 500 miljoen dol
lar. President Carlos Menem,
die het woord privatisering
koestert als zijn eigen kinderen,
trok in maart van dit jaar aan
de noodrem. Hij beval de on
middellijke stopzetting van
FA's verliesmakende activitei
ten.
Verbindingen naar verafgelegen
Provincies zouden slechts ge
handhaafd blijven als de regio
nale overheden daarvoor zelf
hink in de buidel tasten. Zes
belangrijke intercity-lijnen,
waaronder die tussen Buenos
Aires en Cordoba, Argentinië's
tweede stad, zijn inmiddels stil
gelegd. Ze zullen pas weer func
tioneren als de provincies met
de financiële middelen komen.
Het Iuxe-busvervoer heeft in
deze regio's de rol van de trein
overgenomen.
Toch is de verzelfstandiging van
het Argentijnse spoorwegennet
al een eind gevorderd. Vanaf
mei zijn de spoorwegen voor het
grootste deel privé-eigendom,
waarbij het aandeel van buiten
landse bedrijven zo'n 35 pro
cent bedraagt. Goederen- en
passagiersvervoer en de boven
grondse en ondergrondse me
trolijnen in Buenos Aires wer
den of worden in aparte stuk
ken opgedeeld en afzonderlijk
verkocht en geëxploiteerd.
Geïnteresseerde ondernemingen
kregen concessies voor een jaar
of tien (twintig jaar voor de
metro), op voorwaarde dat ze
garant wilden staan voor een
minimum-niveau van dienstver
lening en investeringen.
Menem en zijn minister van
Economische Zaken, Domingo
Cavallo, hopen met de grote
uitverkoop van staatsbedrijven
en nationale industrieën, hun
doelen te bereiken. Treinen in
privé-eigendom moeten een be
tere dienstverlening opleveren.
De privatisering kan het begin
zijn van een heropleving van
Argentinië's 'nationale erfgoed',
is hun overtuiging. Maar het
was beide heren vooral te doen
om iets anders: op deze manier
kan het overheidstekort en de
omvang van de staatssubsidies
worden teruggedrongen. Con
sortia die de minste overheids
steun vroegen bij de aankoop
van stukken spoorlijn hadden
dan ook een streepje voor.
Om geïnteresseerde kopers te
vinden, moest een groot deel
van het Argentijnse spoorweg
personeel worden ontslagen.
Van de 91.000 medewerkers
mogen er uiteindelijk 22.000
overblijven die volgens af
spraak een hoger loon zullen
krijgen.
Een bittere pil voor de Argen
tijnse spoorwegvakbonden. Zij
gaven uiteindelijk hun verzet
op, onder meer onder de voor
waarde dat voor de ontslagen
werknemers een goede af
vloeiingsregeling getroffen
werd. De Wereldbank kwam de
Argentijnse overheid met een
lening van 300 miljoen dollar te
hulp, waardoor het ontslag van
bijna 50.000 werknemers moge
lijk werd gemaakt.
Critici vragen zich echter intus
sen af of de privatisering zal
leiden tot een betere dienstver
lening. Sinds mensenheugenis
laat de kwaliteit van de Argen
tijnse spoorwegen te wensen
over, en zou dat nu ineens ver
anderen? Andere privatiserin
gen laten toch ook niet onver
deeld gunstige resultaten zien?
Maar dat er wat moest gebeuren
met de nationale spoorwegen
was zeker. Want de FA lokt
zelden bewondering uit, of het
moest zijn omdat de treinreizi
ger door adembenemende land
schappen reed; hoge, besneeuw
de Andes-toppen of de o zo
monotome maar even fascine
rende en ruige zuidelijke punt
van Zuid-Amerika: Patagonië.
Het intercity-treinnet in Argentinië
ANP
Reizigers associeerden Ferro
carriles Argentinos met verou
derd materieel, lange wachttij
den bij loketten, benedenmaats
onderhoud, het ontbreken van
spoorboekjes en urenlange ver
tragingen. Toen de Argentijnse
overheid de spoorwegen in 1948
nationaliseerde en van de Brit
ten overnam had zij overigens
zelf ook geen hoge dunk van de
FA. Maar hier golden opportu
nistische motieven.
De Britten vroegen 10.000 mil
joen pesos. Miguel Miranda, de
sluwe economische adviseur
van de charismatische president
Juan Perón, zei koeltjes: „Ik
geef jullie 1.000 miljoen pesos
voor dat stuk oud ijzer". De
Argentijnen sloten een goede
deal: 2.000 miljoen pesos, die in
natura werden uitbetaald
(graan en vlees).
Het waren de Britten die in de
vorige en aan het begin van
deze eeuw het economische le
ven van Argentinië domineer
den. Britse beleggers investeer
den massaal in havenwerken,
slachthuizen, nutsbedrijven, on
roerend goed, vleesverwer
kingsbedrijven en andere be
drijfstakken. De spoorwegen
zorgden voor de openlegging
van de pampa en vervoerden
tonnen graan en vlees van de
rijke landbouwgronden naar de
hoofdstad Buenos Aires. De
voor de export bestemde goede
ren werden vervolgens per schip
naar Europa en Noord-Amerika
vervoerd.
Volgens de Nederlandse histori
cus H. Ph. Vogel veranderden
de spoorwegen in enkele jaren
tijd het karakter van het Argen
tijnse platteland radicaal.De
toename van het aantal kilome
ters spoor, tussen 1895 en 1915
van 14.000 tot 33.000 kilometer,
liep evenredig met die van het
landbouwareaal: een stijging
van 4,9 tot 24,3 miljoen hectare.
Argentinië was omstreeks 1914
de belangrijkste leverancier van
landbouwprodukten voor Euro
pa.
De grootscheepse privatisering
van de spoorlijnen heeft onder
meer tot gevolg gehad dat de
Patagonië-Express, beroemd
geworden door de reisboeken
schrijvers Paul Theroux en Bru
ce Chatwin, is verdwenen. De
trein, genoemd naar generaal
(en president) Roca, die om wei
degronden voor Europese immi
granten te bemachtigen, in het
zuiden van Argentinië tiendui
zenden Indianen over de kling
joeg, doet sinds begin dit jaar
het plaatsje Esquel niet meer
aan. Maar het meest zuidelijk
gelegen station ter wereld, pal
aan de rand van de Patagonië-
woestijn, zal voortleven in de
mythevorming over het myste
rieuze land dat het 'niets en
nergens' vertegenwoordigt.
Schreef Theroux niet dat 'ner
gens' ook een plaats is?
'Autoverkoop zakt naar 400.000 stuks'
Amsterdam - RAI en Bovag gaan ervan uit, dat dit jaar in totaal
400.000 nieuwe auto's verkocht worden. De markt voor gebruik
te auto's blijft redelijk stabiel: in de eerste helft van 1992
werden er 357.200 verkocht, in dezelfde periode van dit jaar
bijna 344.000. In 1992 werden er in totaal nog 492.000 nieuwe
auto's verkocht in Nederland.
Tussen januari en juli werden er ruim 226.500 nieuwe auto's
verkocht tegen bijna 292.500 vorig jaar. Een daling van 22,5
procent. De verschillende merken krijgen enorme klappen te
verduren. General Motors (Opel) liep terug van bijna 47.000
naar iets meer dan 33.000. Het enige merk dat groeide is Toyota
(van 13.000 naar 14.000). Renault hield de schade beperkt (van
17.500 naar 16.108). Porsche verkocht toch nog 46 auto's (was
73), maar Ferrari zag de afzet teruglopen van 14 naar 4 stuks.
Wickes: Aantal winkels verdubbelen
Breda - De Wickes-groep, eigenaar van verschillende bouw
markten, wil sterk groeien in Nederland. Het aantal winkels
moet op termijn bijna zijn verdubbeld tot ongeveer dertig. Om
de expansie te financieren is de Britse moedermaatschappij
Wickes in Londen met een claimemissie gekomen om zo 58
miljoen pond (f 161 miljoen) uit de markt te halen. In Nederland
is de bouwmarkt goed voor een jaaromzet van ruim f 5 miljard.
Marktleider in Nederland is de Intergamma-groep met ongeveer
180 winkels en een omzet van f 1,2 miljard (1992). Intergamma
controleert onder meer Gamma en Karwei. De Gamma-groep
heeft in Nederland een kwart van de markt in handen. Goede
tweede is de Praxis-groep, eigendom van het detailhandelscon
cern KBB.
Tilburg - Het Amerikaanse fotoconcern Eastman Kodak heeft
de Japanse concurrent Fuji aangeklaagd wegens dumping
praktijken op de Amerikaanse markt.
Voor Fuji kwam de klacht als van Fuji. Fuji maakt het fotopa
pier slechts in twee vestigingen:
in Minamiashigara en in Tilburg.
De woordvoerder van Fuji in
Tilburg wil geen informatie ver
schaffen over de omvang van de
export van fotopapier naar de
VS. Ook over de mogelijke ge
volgen van een heffing voor Fuji
mag hij van de directie in Japan
niets zeggen. Fuji maakt in Til
burg fotopapier, kleurenfilms en
offsetplaten en heeft 1300 men
sen in dienst.
Het concern verwacht op zijn
vroegst over een half jaar duide
lijkheid over de klacht van de
Amerikaanse concurrent.
Als Kodak de zaak wint, zal de
prijs van ontwikkelen en afdruk
ken van foto's in de VS vermoe
delijk stijgen. De zaak is ook een
testcase voor andere Amerikaan
se bedrijven, die vinden dat hun
Japanse concurrenten hun prij
zen moeten verhogen, omdat de
koers van de Japanse munt te
genover de dollar de afgelopen
maanden met een vijfde is geste
gen.
een donderslag bij heldere he
mel, aldus een woordvoerder van
het Japanse concern in Tilburg
namens de directie in Japan.
Fuji onderzoekt de beweringen
van Kodak en beraadt zich op
juridische stappen.
De klacht is niet alleen gericht
tegen het moederbedrijf in het
Japanse Minamiashigara, maar
ook tegen de dochteronderne
ming van Fuji in Tilburg. De
New York Times meldde gisteren
dat Kodak de Amerikaanse rege
ring heeft verzocht op de pro-
dukten van Fuji een importhef
fing te leggen van 275 procent.
Volgens Kodak zet Fuji in de VS
fotopapier en -chemicaliën af
voor een prijs die in sommige
gevallen maar een kwart be
draagt van de prijs die elders in
rekening wordt gebracht. Fuji
zet bij deze bewering grote
vraagtekens.
De VS importeerden verleden
jaar voor bijna een half miljard
dollar aan fotopapier uit Japan,
vrijwel uitsluitend afkomstig
Den Haag (anp) - C&A, Peek en Cloppenburg, Hij, Zij en andere
professionele kledinginkopers of opdrachtgevers aan confectiebedrij
ven worden voortaan verantwoordelijk voor de premie- en belasting
afdracht van hun leveranciers. Staatssecretaris Wallage (sociale
zaken) heeft hiertoe een voorontwerp van wet naar de Kamer
gestuurd.
Tot nu toe (er ligt een wetsvoorstel bij de Kamer) moet de
zogenoemde 'ketenaansprakelijkheid' gaan ophouden bij de confec
tiebedrijven, die garant gaan staan voor de premies en belastingen
van hun onderaannemers. Bedoeling is hiermee een dam op te
werpen tegen de illegale naai-ateliers.
Het kabinet geeft toe dat uitbreiding van de verantwoordelijkheid
tot de bedrijfsmatig handelende opdrachtgever een vergaand middel
is. Gezien de grote maatschappelijke schade door het vele zwarte
werk, is zo'n maatregel echter op zijn plaats. De betrokken
bewindslieden van Justitie, Sociale Zaken, Financiën en economi
sche zaken nemen een hiermee advies van een ambtelijke werkgroep
over.
De Vakraad voor de Confectie-Industrie pleitte al eerder voor de nu
gekozen uitbreiding van de ketenaansprakelijkheid tot iedere koop
en verkoop van kleding. De Vakraad, waarin werkgevers en werkne
mers de bedrijfstak besturen, schat dat eenderde van de Nederlandse
confectie 'zwart en illegaal' in elkaar wordt gedraaid. Daar is een
miljard gulden mee gemoeid.
Van onze redactie economie
Breda - De Bredase bierbrouwerij Oranjeboom tracht het
exportmerk Royal Dutch Post Horn Lager komend weekend
weer op de Britse markt te brengen. Tevens hoopt de
brouwerij voor het einde van volgende week de 1,5 miljoen
verdachte flessen terug in Nederland te hebben, aldus woord
voerder J. Laurijssen.
De bierbrouwer besloot vorige
week om anderhalf miljoen fles
sen als voorzorg van de markt te
halen nadat er enkele incidentele
klachten over glasdeeltjes in de
flessen binnen gekomen waren.
„Dankzij onze snelle reactie
hebben de consumenten positief
gereageerd. Er was veel begrip
voor de actie. De consumenten
werden via een speciaal tele
foonnummer te woord gestaan."
Eind volgende week wordt ge
start met de vernietiging van het
bier en worden de flessen vernie
tigd en gerecycled. Mogelijk zal
hierna een claim worden inge
diend bij de glasfabriek 'Veree-
nigde Glas'. Over de hoogte van
het bedrag kon Laurijssen giste
ren nog niets meedelen.
Bierbrouwers als Heineken en
Bavaria die ook export-flessen
hebben moeten terughalen, heb
ben de glasproducent al aan
sprakelijk gesteld. Bavaria is In
Engeland nog op zoek naar 1,2
miljoen flesjes waarin zich mo
gelijk glassplinters bevinden. In
Frankrijk en Spanje zijn inmid
dels alle verdachte voorraden
gelokaliseerd en teruggenomen.
(ADVERTENTIE)
De RenteRekening van Spaarbeleg.
Wilt u meer weten?
Bel 06-8822 (20ct p.m.)
SPAAR
BELEG1
100% DOCHTER VAN AEGON