Vandaag
gestolen
morgen
in Polen
LA
meegi
Gemen
)ntwerp-
1 kilo
{sar-
Diep warm
Aantal autodiefstallen onrustbarend gestegen na val Berlijnse Muur
aarverslag
Palestijnen in Jordaan kamp verdeeld over 4Gaza/Jericho-sper^;£g^£
>p de schn;
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Busvakantie
b'ssst
Omstanders
-DB STEM
ESTEM
ffiSTEM
DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993
Naar aanleiding van uw arti
kel 'Met pendelbus naar
Spanje' in de zomereditie van
21 augustus een reactie. Da
gelijks lees ik de krant; de
laatste zestien jaar De Stem.
Nog nooit eerder heb ik de
behoefte gehad te reageren op
een van uw onderwerpen, ze
ker niet in negatieve zin.
Deze keer echter voel ik mij
als regelmatige busvakantie-
reiziger persoonlijk aange
sproken. De strekking van uw
artikel is niet alleen onjuist
maar ook minderwaardig en
beledigend tegenover de
meeste mensen die per bus op
vakantie gaan.
Deze zomer ben ik voor de
zevende maal per bus op va
kantie geweest naar Spanje,
diverse bestemmingen heb ik
in de afgelopen jaren bezocht.
Ik heb gereisd met verschil
lende organisaties waaronder
ook Arke. Nooit heb ik verve
lende ervaringen gehad, altijd
heb ik plezierig gereisd.
Enkele onjuistheden uit uw
artikel: voor een paar hon
derd gulden op weg; dit kan
hooguit voor zo'n 300 plus
bijkomende kosten als bij
voorbeeld verzekeringen, in
het prille voorseizoen of het
late naseizoen. Zelf ben ik
meestal samen met mijn
vrouw toch minimaal een
2000 alleen aan de reis, dus
exclusief verteringen ter
plekke, kwijt. Een koelbox
heb ik nog nooit iemand mee
zien nemen. Alle chauffeurs
die ik tijdens de reizen heb
meegemaakt, waren vriende
lijk, hulpvaardig en aan
boord van de bus echte gast
heren, bijgestaan door een
hostess.
Uw artikel wekt de indruk
dat alle busvakantiegangers
armoedig en a-sociaal zijn en
alleen maar op weg zijn om
zich in Spanje bij Wimpy vol
te vreten en bij Hollandse
kroegen vol te laten lopen.
Mijn ervaringen zijn echter
heel anders. In de eerste
plaats stap ik in mijn woon
plaats op waarna ik, na in
derdaad in een aantal andere
plaatsen passagiers te hebben
opgehaald, zonder overstap
doorreis naar Spanje.
Wat is er verder eigenlijk zo
mis aan het drinken van nog
een 'Hollands bakkie koffie'.
Ook mensen die naar Ameri
ka, Indonesië of de Domini
caanse Republiek gaan, zul
len voor vertrek toch nog wel
een kopje koffie drinken?
Overigens heb ik ook andere
ervaringen. Vorig jaar ben ik
per vliegtuig naar Portugal
geweest. Vertrek vanhf
Schiphol 15.00 uur. Twee uur
jtodta'aoSoTde„"9er
te korten en tp h6° r'ef 'n
Goenh" ewerken.
Puhr n °p rijm.
s'andpunt eens is
van tevoren inchecken dus
vertrek uit Breda ongeveer
11.00 uur. Om 14.45 uur in
het vliegtuig zittend horen
dat er pas om 19.00 uur opge
stegen mag worden. Aan
komst vliegveld Faro tegen
21.30 uur. Ongeveer een uur
later mijn koffers van de
band af kunnen grissen en
nog eens een uur later met de
bus verder naar de plaats van
bestemming. Aankomst hotel
23.30 uur. Meer dan twaalf
uur onderweg geweest.
Het ergste was om op Schip
hol tussen zo'n 500 andere
vakantiegangers met dezelfde
bestemming en dezelfde
vlucht met alle bagage ander
half uur in de enorme rij te
moeten staan om in te
checken. Vakantieman, gezel
lig hè?? Wat wil uw verslag
gever met dit artikel nu ei
genlijk echt zeggen?
Breda
A. v. Londen
Met verontrusting heb ik in
De Stem gelezen hoe onder
het oog van omstanders een
jong Marrokaans meisje de
verdrinkingsdood stierf. Wat
een verfoeilijke vorm van
apathie in collectief en toe
ziend verband.
Hoe zeer anders was mijn
ervaring in Cadzand-bad op
28 mei 1991 met twee Marok
kaanse jongens die, toen ik
door een sterke onderstroom
in uiterste nood verkeerde,
zonder te dralen en dat nog
wel vanuit de duinen lopend,
rechtstreeks in de branding
doken en mij naar het strand
brachtten, alwaar zij mij eer
ste hulp boden totdat een
EHBO-man kwam.
Ik begrijp nü nog niet, waar
om vele Nederlandse badgas
ten niet of uiterst laat op
mijn hulpsignalen reageer
den. Veronderstellen wij niet
slechts dat wij zo'n uitermate
sympathiek volk zijn
Breda
F. Busch
Shell wil een publieksvriendelijker imago, zo stond gisteren in de
krant. De kleuren rood en geel moeten dieper en warmer. Kosten
1,5 miljard gulden. Dus snel naar Shell in Teteringen. Bij de
betaling hapert de pincode. Maximum bereikt, storing? De pomp
bediende werpt vernietigende olieblikken. Een stamelend excuus
dat het om een misverstand moet gaan, gaat erbij de slechtgeschoren
bediende niet in. Hij snauwt en grauwt alsof hij een ontsnapte
crimineel voor zich heeft. 'Laat dat pasje maar hier, d'r staat toch
niks opNoteert onmiddellijk het kenteken. Een paar minuten later
blijkt het echt om een misverstand te gaan. Verkeerd pasje.
Voel je bij Shell diepwarm rood en geel? Neen, bloedkokend groen
en geel. (RP)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie; drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie)
01640-36850, fax 01640-40731.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Afdeling Lezerscontact @06-0226116 (gratis).
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, S 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per halfjaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Totoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken-
weg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur
076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur.
onze Haagseredactie
,n Haag - Set schepp;
j werkgelegtnheid en la
iverlichting voor de lag
middeninkomens vorm;
pijlers van het ontwer]
•kiezingsprcgramma v:
PvdA. Het ontwerp, dat
laatste dagtn op onderd
i meer in orereenstemmii
gebracht net wensen v;
[litiek leidtr Wim Ko
1 Tweederde van het aantal gestolen wagens wordt snel weer teruggevonden, zij het gestript, vernield of compleet uitgebrand.
FOTO DE STEM DICKI
Door John Huijs
Jaarlijks hebben 30.000 Nederlanders
de vervelende ervaring dat zij hun auto
niet meer terugvinden op de plek waar
zij hem de avond of dag daarvoor
hadden neergezet. Ongeveer tweederde
van de vermiste auto's wordt later te
ruggevonden, maar niet zelden in de
prak gereden door joyriders. De rest
verdwijnt in een duister circuit. Vorig
jaar wafen dat er bijna 14.000.
Alarm
De Belgische autoverzekeraars waar
schuwden onlangs dat het niet ondenk
beeldig is dat zij in de toekomst geen
autoverzekering meer afsluiten. Drei
gende taal waar menige autobezitter
van schrok. Want, vergeleken met de
meeste andere vormen va» criminali-.
teit, blijven de maatschappelijke gevol-
gen van het razendsnel toenemend aan
tal autodiefstallen tot dusver beperkt.
Natuurlijk, het is behoorlijk slikken als
je wagen niet meer op zijn plek staat.
Maar zolang de verzekering de schade
vergoedt, zijn de herinnering aan de
nare ervaring en de onvermijdelijke
rompslomp bij de meeste slachtoffers
geen lang leven beschoren.
En laten we eerlijk zijn: wie haast zich
om de politie te bellen wanneer een
auto-alarm afgaat? Een verslaggever
van het Franse blad L'Auto Journal
nam vorig jaar in hartje Parijs de proef
op de som en simuleerde drie keer
binnen een uur de diefstal van zijn Ford
Sierra. Geen haan die er naar kraaide.
Zelfs niet toen hij de auto vlak voor het
ministerie van Binnenlandse Zaken met
loeiende sirenes en knipperende lichten
op een trailer laadde.
Dat neemt niet weg dat autodiefstal in
korte tijd een fijnmazig internationaal
vertakt probleem is geworden. Jaarlijks
gaat in Europa voor miljarden guldens
aan gestolen auto's de grenzen over.
Alleen al in Duitsland, waar vorig jaar
130.000 wagens verdwenen, bedroeg de
schade in 1992 twee miljard DM.
Ranglijst
De Europese autodiefstalranglijst
wordt aangevoerd door Engeland, waar
jaarlijks meer dan 600.000 auto's ver
dwijnen. Britse auto's gaan naar landen
waar het stuur net als in Engeland
rechts zit: Afrika, Pakistan, het Caraï-
bisch gebied en Japan.
Volgens Scotland Yard gebruiken de
bendes die in Engeland actief zijn zelfs
de grote veerboten, die nieuwe Japanse
auto's in het Verenigd Koninkrijk afle
veren, om gestolen auto's naar het Mid
den-Oosten te brengen. Naar verluidt
kunnen ze de laadruimte voor een hab-
bekrats huren, omdat de schepen an
ders toch leeg terugvaren.
Vergeleken met de toestand in Enge
land is de situatie bij ons, met 30.674
verdwenen auto's (met een gemiddelde
waarde van 15 a 20 mille) in 1992, nog
'heilig'. Van de auto's die in Nederland
verdwijnen, gaat naar schatting eender
de naar Polen. De politie wordt welis
waar steeds waakzamer, maar de auto
dieven en hun handlangers verzinnen
telkens nieuwe trucs om de controles te
omzeilen.
Toen de Poolse grenspolitie besloot jon
gemannen aan te houden die achter het
stuur van een opvallend dure auto za
ten, omdat dit er op zou kunnen duiden
dat het een gestolen auto betrof, beslo-
Sinds de val van de Berlijnse
Muur neemt in West-Europa
het aantal autodiefstallen
schrikbarend toe.
Vooral in Duitsland zijn inter
nationale bendes actief om de
honger naar westerse auto's in
het voormalige oostblok te
stillen.
'Vandaag gestolen, morgen in
Polen', zeggen onze oosterbu
ren cynisch.
Maar ook in Nederland zien
steeds meer autobezitters een
lege plek op de plaats waar ze
hun heiige koe hadden gestald.
ten de dievenbenden op hun beurt 'ge
zinnen' in te zetten om ontvreemde
auto's Polen in te smokkelen.
Een recentere truc werkt als volgt:
stuur een bendelid naar de grens in een
legaal verworven auto met een kapot
zij ruitje of een ander kenmerk van een
gestolen exemplaar. Tien tegen één dat
de politie de wagen aanhoudt voor een
uitgebreide controle. Andere bendele
den kunnen dan ongehinderd in gesto
len auto's de grens passeren. Tegen een
kwart van de catalogusprijs vinden de
gestolen auto's in Polen grif aftrek.
Detective
De politie en de verzekeraars weten
onderhand haarfijn hoe het werkt, maar
zijn niet bij machte het op te nemen
tegen de internationaal georganiseerde
benden.
De HUK-Verband, een in Hamburg ge
vestigd samenwerkingsverband van 223
Duitse verzekeringsmaatschappijen,
heeft intussen afspraken met de Poolse
autoriteiten gemaakt om de illegale ex
port van auto's naar dat land te beper
ken.
Het verzekeraarsconglomeraat heeft
een detective in dienst genomen die
probeert zoveel mogelijk gestolen auto's
naar Duitsland terug te halen. Een
lucratieve zet: de detective wist in 1991
dertienhonderd gestolen auto's met een
totale waarde van 17 miljoen dollar in
Polen op te sporen. Wekelijks zet hij
zo'n vijftig auto's op transport naar
Hamburg.
Niet vreemd dus dat de Nederlandse
autoverzekeraars zich dit jaar aansloten
bij het initiatief van het HUK-Verband.
Toch is het geen sinecure ónTgestolen
auto's terug te krijgen, zegt F. Blees,
algemeen secretaris van de Nederlandse
Vereniging van Automobielassuradeu
ren (NWA).
„De samenwerking met de Poolse poli
tie is niet eenvoudig. Dat is geen kwes
tie van onwil van de Polen, maar als je
bedenkt dat op sommige politiebureaus
in dat land nog problemen spelen als
het ontbreken van toiletpapier, dan kun
je wel nagaan dat je daar niet veel van
kunt verwachten."
Samenwerking
jDaar komt bij dat de Polen absurd
hoge stallingskosten in rekening bren
gen voor gestolen auto's die ze onder
scheppen. Ik verdenk ze er wel eens van
dat ze op die manier proberen een
slaatje uit de situatie te slaan. In ieder
geval is het op die manier voor ons niet
zog
altijd interessant een auto te
halen. Als de opsporings- en ten
kosten de waarde van de auto
te overstijgen, kunnen we ons de
natuurlijk beter besparen. Die
kun je maar beter in Polen laten.
Meer heil ziet de NWA in een
samenwerking met de Nederlan:
litie zodat die de auto's kan prol
onderscheppen voordat ze het
zijn. Daartoe experimenteren de
keraars momenteel met het
vermiste-autoregister var
Dat register voeden ze onmiddelli
de laatste gegevens over autodi
len. Het var is gekoppeld aan het
kenregister, zodat de politie bij
les en patrouilles razendsnel ki
trekken of een auto als vermist
verzekering te boek staat. De po
Amsterdam test het systeem sindi
Eigen risico
Eind dit jaar bekijken politie en
of het werkt. Blijkt het systeem i
hooggespannen verwachtingen
antwoorden, dan wil de NVVA
snel mogelijk in de rest van he
introduceren.
Mocht het aantal diefstallen in df
te toekomst niet dalen, dan sluil
een premieverhoging niet uit. D
motoriseerd Nederland daarop n
te wachten, kan hij zich wel voors
„maar de premie kan hier best oi
De premies in Nederland zijn het
van heel Europa, dus wat dat
hebben de autobezitters hier gee
gen".
Ook spelen de verzekeraars met h
het eigen risico te verhogen om a
zitters te stimuleren goed op hur
bare eigendom te letten.
n onze Haagse redactie
en Haag - Het aant
iheldert ;s in 1992 gedt
int': negsntien procent,
diefsta! met braak wi
it het Openbaar Minis
et gehaald worden.
t staat n het jaarverslag
t Operoaar Ministerie (O
er 199J. Het OM had z:
orgenoïien om in het j;
95 terfninstè vijftien proci
n die,'stal met braak op
^sen, en 24 procent van
minghbraken. Het percent;
lossiigen blijft echter in be
tegoiieën rond de tien proc>
:ken. Dit betekent een verd
ling ten opzichte van de vo
ande jaren.
it OM, dat de daders van str
re feien door de politie 1
sporei en dan vervolgt, ge
rschilbnde oorzaken voor
ling vin het ophelderingsp
ntage.Eén van de redenen
lgens het OM de werkwi
n de politie. Steeds vaker
;rt de lolitie van een beken
alleei die dingen, die tot i
roord&ing kunnen leiden.
efficièiter dan alle feiten i
ibimen ii het proces-verbaal.
>rdachen zelf hebben
ieds ninder de neiging om
dere ielicten te bekennen
wa;rvoor ze verhoord w
it Openbaar Ministerie wil
menie jaren vooral aanda
ven aan die zaken, waai
:ecti slachtoffers vallen. V
r viidt het OM de vervolg
(AD
BE VOOR DE DICHTSTBIJZI
Door onze correspondent
Rogier Slop
Amman - Jordanië heeft de grootste Palestijnse bevolking ter
wereld; naar schatting 70 procent van de Jordaniërs kan zich
beroepen op wortels in 'Palestina', de Grote Doorbraak tussen
Israël en de PLO zorgt vooral voor verwarring en tegenstrijdi
ge gevoelens.
Yasir Arafat heeft het in Wahdat
behoorlijk verbruid. In de nauwe
straatjes van het bij Amman ge
legen Palestijnse vluchtelingen
kamp doet het noemen van zijn
naam al snel een oploopje ont
staan. „Als die vuile verrader
zich hier laat zien, dan is ie
binnen vijf minuten morsdood",
zegt de 19-jarige Mohammed.
„We zouden hem in stukken
hakken", vult zijn leeftijdgenoot
Ali bijna blijmoedig aan. „En
dat weet hij maar al te goed.
Daarom laat hij zich nooit meer
zien op plaatsen waar wij Pales
tijnen écht leven. Hij weet wel
beter - hielenlikkers om zich
heen verzamelen en dan denken
dat hij een beetje de president
van Palestina kan uithangen."
De stemming in het kamp is
opgewonden. De 'Gaza-plus-op-
lossing' wordt algemeen be
schouwd als verraad. Abu Am-
mar, zoals Arafats veelgeprezen
oorlogsnaam is, zou hier veel
uitleg verschuldigd zijn. Waar
om gaat hij akkoord met het
pond vlees dat de Israelis hem
toewerpen? Waarom niet meteen
gevraagd om de héle West
oever? Waarom niet geëist dat
Oost-Jeruzalem de nieuwe
hoofdstad van een ooit. ge
droomd Palestina wordt?
„Die man is alleen maar op zijn
eigen roem uit. Hij wil op de
schouders van de Palestijnen de
Allenby-brug worden overgedra
gen, hij wil worden bejubeld als
de president van Palestina. En
dan gaat ie in Jericho zitten. Dat
is de kluif, die de Israelis hem
toewerpen, zij behandelen hem
voor wat hij is: een hond."
Mohammed spuugt zijn woorden
bijna uit. Een hond genoemd
worden is in de Arabische we
reld zo'n beetje de ergste beledi
ging, die denkbaar is. En Ali en
Mohammed weten dan ook don
ders goed waarover ze het heb
ben.
In een wereldbeeld waarin poli
tiek een kwestie is van oorlog of
vrede, sterven of overleven, is
diezelfde politiek iets méér dan
het debat over zoveel deelpro-
centen achter de komma.
In de snikhete, stoffige straatjes
van het kamp (na enkele decen
nia overigens een anachronisme,
het is meer een stadje op zichzelf
geworden) weet iedereen haar
fijn wié de afgelopen vijftig jaar
wat heeft gezegd, wié wéarvoor
verantwoordelijk is, hoe on
rechtvaardig deze en gene door
de geschiedenis behandeld is.
Veel geklaag, kortom, gevat in
de Midden-Oosterse welspre
kendheid.
Ali en Mohammed zijn het pro-
dukt van die traditie. In de be
nauwde sfeer van het kamp
klontert ze zich vast aan de
overlevering. Ali komt uit Gaza,
Mohammed komt uit Ramabbah,
Jordaanse hoofdstad, wa:
leven een meer gematigde
heeft, zijn er diverse zaken
die brood zien in de re
tussen Israël en de PLO.
Hamid is een van de 'neut
Vóór de voor Palestijnen
zalig verlopen Golfoorlog
hij als vertaler in Koeweit,
kinderen zijn in Koeweit
ren. Mijn vader vertelt m
Nabloes op de West-oever
komt onze familie va
Maar mijn gezin is Koi
Wat moet ik in Nabloes
een leuke stad, met geit
olijfbomen. Maar wij zijn
gewend. Als ik morgen mo
zen, dan ga ik terug naai
weit. Laat de sloebers ma;
Nabloes gaan. Ik heb ei
mee te maken, dat hele
tina' zegt me gewoon he
niets", zegt Hamid.
i lev; o
i De Palestijnse bevolking - en zeker die in Jordanië - neemt met niet minder genoegen dan het
hele Palestina.
en Abdullah komt uit Jeruzalem.
Wat ze gemeen hebben, is dat ze
niet meer dan dat weten. Zij zelf
zijn in Jordanië geboren.
Hun oorsprong kennen ze alleen
uit lange, voortkabbelende ver
halen van hun vaders en groot
vaders. Maar ze zijn er heilig van
overtuigd dat het gras groener is
aan de andere kant van de Jor
daan. Ze weten zeker dat alles
opgelost zou zijn, als ze hersteld
zouden worden in de vage, bijna
vergeelde familierechten uit de
tijd van het Britse mandaat.
Het is de mythe, die Arafat ein
deloos aan de man heeft ge
bracht. Het is diezelfde mythe
die de PLO-leider nu in de ogen
van deze jongeren tot een verra
der maakt.
„Abu Ammar laat de tent in de
steek", zegt Abdullah, „ik heb
hem hier in het kamp eindeloos
verdedigd. Jarenlang. Ik heb al
tijd gezegd dat hij en de PLO
onze enige hoop waren. Maar
nou gaan ze onder een palm
boom in Jericho zitten; lekker in
de schaduw gaan ze dan aan
elkaar vertellen wat voor helden
ze zijn geweest in de 'bevrij-
dingsstrijd'. Maar óns laten ze
stikken."
Niet overal wordt zo bitter ge
dacht. Buiten het kamp - waar
een grimmige politiepost uit
straalt dat ook de Arabische
broederschap zijn grenzen
heeft - groeit bij Palestijnen de
onverschilligheid.
Sterker nog, in de heuvels van de
Hij voorziet nu in zijn
derhoud door in een
Peugeot de taxi-chauffeur
hangen in Amman, waars
lijk de stad met de
'taxi-dichtheid' ter wereld
mid vindt nog steeds
onrechtvaardig behandel
Maar dan niet door de Is
maar door Koeweitis.
Felheid, onverschilligheii
sluwe winnaars, het is all
samengebald tussen de
van Amman. Want ook die
winnaars zijn er. „Ik heb v
nog een stuk grond bij Jer
monkelt een zakenman,
waarde daarvan is de
paar dagen meer dan
beid. Dankzij Arafat. Nee,
zou er met geen stok naar
krijgen zijn. Ik zit hier
best."
ve
jt ccede leven is over. I
een universiteit en
kluSnarkt. Het mag niet i
he1 schandaal aan de R
jcenlen in werktijd teg
lencend opleidingsinstit
eft de minister van Ond
wek gezet. De affaire
jmaak hoe nijpend goed;
evalkng en zijn medeled
erd. K:rn ervan is dat ne
chts ;ia de werkgever. A
liversieit en als een deel
iversieit.
Ikorhm juist, desondank
obleen voorbij. Hoogler
jst dar in zijn eigen t;
laromvan deze goed g;
en pikklokmentaliteit o
erkzaenheden op hun
huniormale taakopvat
in minsen met verant\
age irkomens in bestuu
rwacit dat ze niet op
tra kiken.
realteit is echter dat h
lijk cawaardeerde vakge
rreer kunnen verdiei
ononen, technici, -goge
t vrie beroepsleven eer
nner De universiteit
/erenstemming gebrac
angbar is, met de zovee
et ni'eau van het acader
at ka nimmer de opzet
an riglement voor neven
gelikertijd ook een herzi
ur.
h; el