Harrison Ford als vluchtende dokter
Olivera contra
Magda
de
mode
DE STEM
Historisch toneel
van stof ontdaan
UIT GIDS
iooten en De Bie voortaan als 'Krasse Knarren'
Intieme lessen van 81-jarige zangeres in Den Bosch
Voorstelling 6Othello'
drastisch gewijzigd
Mijinrn
LSCHADE
ikkelingei
het Wonen
oor de keel
SPEELFILMS
DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 DEEL
sleets een keer in de twee
weken op de tv.
„Omdat het ernaar uitziet dat de
leeftijd als discriminerende fac
tor nog tot ver in de volgende
eeuw het leven van miljoenen
Nederlandse verjaarden zal kun
nen vergallen, wil Krasse Knarr-
ren de broodnodige vuisten bal
len. Kortom een programma
voor knarren die zwak maar
jong van hart zijn", liet de VPRO
gisteren weten bij de presentatie
van het winterprogramma.
Hoewel de VPRO zich volgens
programma-directeur Roelof
Kiers richt op jongere groepen
Magda Olivero: „Er is te veel oppervlakkigheid. Zangers komen en gaan veel te snel."
foto pieter alferink
ge diva, die tegenwoordig in Mil
aan woont, nog wel wat energie
over om over de geheimen van
de zangkunst te spreken.
Dat je een goede adembeheer-
sing moet hebben en dat je je
adem met het middenrif moet
ondersteunen, weet natuurlijk
iedere zanger en zangeres. Toch
komt het'volgens haar veel voor
dat zangers die zaken niet in
orde hebben. „En dat is heel
erg", zegt zij, „want wanneer je
je adem niet goed gebruikt en je
bent niet zeker van je techniek,
„Br is enorme diploma-inflatie.
Kinderen moeten meer inspanning
leveren om op hetzelfde punt uit te
komen als hun voorgangers."
G. de Vries, socioloog
EPTEMBER 1993
.J.A.M. Hanssen
Door Jos Kessels
In het actiegenre verkoopt
rommel niet meer in de bio
scoop. Hollywood weet dat
maar al te goed. Een actie
film moet vakkundig ge
maakt zijn, tempo hebben en
spannend zijn. Daarbij moet
het publiek zich ook nog
kunnen identificeren met de
hoofdpersoon.
Aan deze vereisten wordt ruim
schoots voldaan in 'The Fugiti
ve' van Andrew Davis. De film
is gebaseerd op de bijzonder
populaire tv-serie uit de zesti
ger jaren, met David Janssen
als dr. Richard Kimble, de man
die op de vlucht gaat omdat hij
ten onrechte verdacht wordt
van de moord op zijn vrouw.
Deze rol wordt nu gespeeld
door Harrison Ford.
Regisseur Andrew Davis treft al
meteen de juiste stemming, met
fraaie luchtopnamen van nach
telijk Chicago, vermengd met
vertraagde zwart-wit beelden
van de moord op een vrouw.
Dan schakelt hij over naar een
sjiek feest waar Dr. Kimble en
zijn mooie vrouw aanwezig
zijn, de vrouw waar hij niet
lang meer van zal kunnen ge
nieten.
Later op de avond wordt Kim
ble opgeroepen voor een spoed
geval. Bij thuiskomst stuit hij
op een eenarmige binnendrin
ger, die zojuist zijn echtgenote
heeft omgebracht. De moorde-
behandelt op deze
Ig van letsel schade k
ardoor ontstane finam
juridische weg kan tc(
Si»
1 zeggen, de kosten
aakt moeten worden or®an onze rtv-redactie
chtoffer zoveel als moj
de toestand te brengen
t ongeluk niet had plaa
nden: huishoudelijke
eciale vervoerskosten,
ssingen in huis, kosten
otheses waarvoor hij
rzekerd is.
nder letselschade vallen
e kosten die gemaakt mi
orden om te bereiken
lsnog met rolstoel en al
e reisvereniging mee
lijven gaan. Maar dat
Hilversum - Na vijf seizoenen
112 uitzendingen - van
keek op de Week' gaan Kees
ran Kooten (52) en Wim de
3ie (54) een andere doelgroep
lanspreken. Onder het motto
Er komen gezien de uitval op
le arbeidsmarkt steeds meer
erjaarden' beginnen ze op
;ondag 3 oktober met een
jieuw van 25 minuten dat
i. ïviaar aat u
uurlijk een ondoenlijke; Krasse Knarren gaat heten.
e mag van de club niet
angen dat ze uitsluitend
otels aandoet waar je
en rolstoel binnen kunt.
etselschade is soms niet
aal te vergoeden. Well
rag er ook op tafel kort
ngelukkige vrijgezel zal
eer met de club op
kunnen. Hooguit kan hij
eens met een speciale gehi
captenreis van De Zo
bloem mee. Maar die zal
kunnen bieden wat de rei
hem kon geven.
Door zijn handicap is de
materiële schade van h?
geluk voor hem relatief
De pijn en ellende va
aanrijding en van zijn vt
in het ziekenhuis, het bli;
letsel en de rolstoel wi
nog overschaduwd doo:
wetenschap dat hij nooit
gewoon kan reizen. Hij
aan huis gekluisterd doo:
bilist.
Met een redelijke smarte
betaling kan zijn verdrie
beperkt worden. Hij kan
eens naar de schouw
dagtrips maken in een
videofilms huren en wat
uit eten gaan. Maar meer
kan het echter niet gent
worden.
er is nog een verandering,
heren komen voortaan
kijkers past 'Krassende Knarren'
prima in de programmering.
„Die doelgroep wordt steeds
groter en Van Kooten en De Bie
wilden graag weer eens wat an
ders."
Op de zondagavonden dat Koot
en Bie niet verschijnen, zendt de
VPRO de Engelse comedyserie
'Aboslutely fabulous' met Jenni
fer Saunders en Joana Lumley
uit en vanaf januari een nieuwe
cursus 'Kreatrief met....' van Ar
jan Ederveen en Tosca Niterink.
De talkshow van Maarten 't Hart
heeft de naam 'Tussen dag en
nacht' gekregen en wordt op de
maandagavond uitgezonden tus
sen 23.15 en 24 uur. De schrijver
ontvangt 'prominente publicis
ten'. Hanneke Groenteman pre
senteert op de dinsdagavond de
nieuwe kunst en cultuur-rubriek
'Kunsten!'.
Verder herhaalt de VPRO in de
vooravondde oude series 'Mary
Hartman, Mary Hartman' en 'All
in the Family'. Geprolongeerd
worden 'Jiskefet', Paul Haenen,
'Lolapaloeza', 'TV-Nomaden',
1 'Diogenes' en 'Lopende zaken'.
Kees van Kooten en Wim de
Bie: 'zwak maar jong van
hart'. foto anp
loor Ivo Postma
len Bosch - Zij debuteerde in 1933 in het theater van
hrijn. Binnen enkele jaren was zij een beroemde
;angeres wier vertolkingen 'verzengend' werden ge-
oemd. In 1941 stopte ze met zingen om zich aan haar
ezin te wijden. Tien jaar later liet ze zich overhalen op
ie podia terug te keren en begon een nieuwe zegetocht,
leze week geeft Magda Olivero (81) in Den Bosch in het
onoplettende Franse aut :ader van openbare lessen aan zangers die al heel wat
tunnen.
Jasta diva.' De toehoorders in
.e Bossche schouwburg Het Ca-
ino zitten op het puntje van hun
(oei wanneer de oude dame op
iet podium een passage uit Bel-
Lni's beroemde aria voorzingt.
een symbolische vergoi ;e horen een zilveren stem, een
wil stellen van de lai
kan zondag terecl
Jaarbeurs te Utrecht
en woonideeën zijn te
es. De Dag van Worn
onale Meubelbeurs, die
"t gehouden.
pannende boog van zuivere no
en, een perfecte beheersing van
le adem.
Men kijkt elkaar verrast aan en
Enaakt bewonderende grimassen.
Daar staat een vrouw te zingen
die in 1912 geboren is.
Op het podium geeft Magda Oli-
jwero. gekleed in een zwart-grijs
geblokt mantelpakje, adviezen
met woorden en gebaren. Haar
|eerlinge is dit half uur de Bel-
sche zangeres Angelique Zyde,
:n van de 22 artiesten die mo
len deelnemen aan de eerste
asterclasses van het Interna-
lonaal Vocalisten Concours in
en Bosch. Na een uitgebreide
jpleiding aan prominente insti-
ten heeft Zyde al veel ervaring
pgedaan in wat men 'het grote
spertoire' noemt. Zij geeft zelfs
angonderricht aan Belgische
karakter. Hij is ook klein
heeft daardoor meer mogi fiuziekacademies.'
heden. Hij is niet aan
vaste plaats geebonden."
Van Wim Marseille is ooi dviezen opzuigen van deze ge-
ontwerp te zien, de Gira
hij voor Sterling maakte.!
seille houdt van experiffl
ren: „Ik ben op zoek
meubels waaraan men
kan hechten. Veel ontwe
zijn te bedacht om daa
een relatie aan te gaan.
fauteuil moet iets noncha
hebben, een lekker plekje
jezelf. Ik vind ook dat he
zachtaanvoelend meubel
zijn."
laar zoals zovele anderen wil
ngelique Zyde graag een paar
Totempaal
Andere opvallende bez
waardigheden op de Dag
.ghebbende dame die in de ja-
n vijftig en zestig door alle
peraliefhebbers in de wereld
'erd bewonderd. Allereerst om-
at Magda Olivero het operavak
)t in de finesses kent, maar het
in dit vak nu eenmaal leuk
ranneer je kunt zeggen dat je bij
llivero gestudeerd hebt, of bij
iseher-Dieskau.
Subtiel begeleid door de Duitse
lianiste Nicole Winter is Zyde
egonnen met het voorzingen
:an de aria uit Norma. Staande
p een meter afstand van haar
lerlinge luistert Magda Olivero.
te maakt de mondbewegingen
tensiteit. Bovendien houdt ze
meer ruimte over voor de extati
sche climax met de langgerekte
hoge noten.
Olivero is nog niet helemaal te
vreden. Na een passage met glij
dende tonen van hoog naar laag
legt ze haar hand op die van de
zangeres en onderbreekt haar.
De Belgische kan de passage
best aan, maar het gaat om de
spanning en de stemming in de
woorden 'ah, si'. Ze moet het wel
vijf keer overdoen. Olivero vindt
het pas in orde wanneer het
woordje 'si' niet meer is dan een
tragische zucht.
's Middags is het de beurt aan
Olivero om te zuchten. Een van
haar leerlingen is de Amerikaan
Robert Carter, een voormalige
bariton die zich tot 'dramatische
tenor' heeft laten omscholen. Hij
mag dan een prijs gewonnen
hebben aan het Luciano Pa-
varotti concours in Modena, in
Den Bosch valt er weinig van
hem te genieten. Zwoegend perst
hij de sterrenaria uit Tosca naar
buiten. Het is huilen met de pet
op. Hij had bariton moeten blij
ven.
Er volgt een pauze waarin de
lerares hem iets meedeelt, ken
nelijk een waarheid, want de
zanger begint omstandig te ar
gumenteren over de eigenschap
pen van zijn stem. Tenslotte doet
hij de aria nog een keer. En weer
verwoest hij hem.
Geheimen
Na twee vermoeiende sessies van
twee uren elk heeft de voormali-
g het Wonen zijn de inzendi lee. Ze wijst op haar eigen
voor de Nederlandse Me,
prijzen en de opvallende
wijzer: de totempaal van
kenstoelen van Rob EckhBbddenrif en naar de stand van
le voeten. Tijdens een intermez-
„Als er een meubel is dat j o van de piano fluistert ze de
loop der eeuwen zijn kan angeres iets toe waarop deze
heeft weten te behouden i
wel de keukenstoel. Vol
mij is onze huidige wool
tuur terug te voeren op
simpele recht-toe-recht
keukenstoel. Hij lijkt als
zelf te zijn ontstaan."
ch
an
De Jaarbeurs is zondag
het publiek geopend va
tot 18 uur. Entree: tien
voor kinderen tot 12 jaar
toegang gratis. De jaarbei
makkelijk bereikbaar
openbaar vervoer.
frisdranken nam in 1992 wat
te scoren. Volgens schattingen
tdrank afgezet, tegen 11 miljoen
nkenindustrie verwacht veel val
dat Nederland trouw volgt.
trottehoofd om duidelijk te ma
len dat de zangeres daar teveel
panning heeft. Ze kijkt naar het
mikt.
Vanneer de laatste tonen ver
lonken zijn, krijgt de leerlinge
edurende enkele minuten ad-
iezen in het Italiaans. Magda
llivero spreekt zo zacht dat ze
m de zaal niet te verstaan is.
ielukkig drukken ook haar ge
uren uit wat ze bedoelt. Een
olk vertaalt in het Engels en we
ioren de Belgische zeggen: "Oui,
>ui, absolument."
>ert van Mourik, artistiek coor-
linator van het evenement, zegt
'eel waardering te hebben voor
le intieme manier waarop de
'aliaanse haar masterclass
,eeft. Zonder de naam van Eli-
abeth Schwarzkopf te noemen,
ierinnert hij aan meesterklassen
an andere sterren, die er een
^omplete publieksshow
kt meer fris. Vorig jaar stee naakten en zangers soms open-
r hoofd van de bevolking vernederden.
1 was dat 73 liter.
max
van 45,4% de populairste frisd:
en de lemon/lime dranken (15, r® aandachtig naar haar lerares
leluisterd te hebben begint An
tique Zyde de aria van Bellini
Industrie werd vorig jaar in Ni IPaieuw, terwijl ze voortdurend
'ogcontact heeft met Olivero die
laar bezwerend volgt. Het is een
enigde Staten is dat drankje ra If00! verschil met de eerste keer.
let klinkt aandachtiger, stiller
!n rustiger. Er is veel meer in-
Amsterdam (anp) - De toneelproduktie 'Othello' van
Toneelgroep Amsterdam (TGA) en de Theatergroep Hol-
landia, die in april in de Stadsschouwburg in Amsterdam
in première ging, wordt drastisch gewijzigd. Gastregis
seur Johan Simons en de spelers hebben het gevoel 'er niet
helemaal uitgekomen te zijn'.
Eén van de ingrijpendste ver
anderingen in de nieuwe
'Othello' betreft het toneel
beeld. Johan Simons en Paul
Koek hebben een nieuw to
neelbeeld ontworpen waarin
de spelers meer centraal wor
den gesteld. Om organisatori
sche redenen worden ook wij
zigingen aangebracht in de
rolbezetting. Zo zal de rol van
Emilia, die werd gespeeld
door Catherine ten Bruggen-
cate van TGA, worden overge
nomen door Hollandia-actrice
Henriëtte Koch. Lodovico,
aanvankelijk gespeeld door
Gijs de Lange, wordt overge
nomen door Peter Paul Muller.
'Othello' werd vóór de zomer
vakantie 27 keer gespeeld. De
zomerstop maakte het moge
lijk de veranderingen door te
voeren. Rik van Uffelen van
TGA vertolkt de rol van
Othello, Pierre Bokma is Jago
en Elsie de Brauw speelt Des-
demona.
De wijzigingen hebben geen
noemenswaardige financiële
gevolgen voor beide gezel
schappen. De nieuwe versie
van 'Othello' is vanaf 8 sep
tember in Amsterdam te zien.
Daarna doet het gezelschap
onder meer Breda aan op 15
september en Roosendaal op
14 oktober.
Harrison Ford in de spannende, menselijke actiefilm 'The Fugitive'. foto warner bros
naar kan ontsnappen en Kimble
wordt verdacht van de moord
en vervolgens veroordeeld.
Op weg naar de gevangenis
gaat Kimble er op zijn beurt
vandoor. Een speciaal recher
che-team, met aan het hoofd de
droogkomische Gerard (Tommy
Lee Jones), opent de jacht op
Kimble. Na een reeks duize
lingwekkende avonturen duikt
Kimble weer in Chicago op,
waar hij op zoek gaat naar de
'one-armed bandit', om zo zijn
onschuld te bewijzen.
'The Fugitive' is een impone
rend staaltje van vakmanschap,
in alle opzichten. Regisseur
Andrew Davis liet met zijn
voorganger 'Under Siege' al
zien dat hij heel vindingrijk en
in een hoog tempo kan filmen.
Ditmaal gooit hij er nog een
schepje bovenop. De film is één
lange, spectaculaire achtervol
ging en kent nergens inzinkin
gen. Alsof je op de kermis in de
achtbaan zit, zo snel gaat het.
Maar dat alleen bepaalt niet de
kwaliteit van 'The Fugitive',
ook de rolbezetting is uitste
kend. Harrison Ford, die behal
ve als Indiana Jones ook bewees
serieuze rollen te kunnen spe
len, is een perfecte keuze. Hij
bezit van nature de integriteit
die de rol van een integere
figuur als de arts Kimble ver
eist.
De leukste en verrassendste rol
heeft echter de onvolprezen
Tommy Lee Jones als de koele,
methodische rechercheur Ger
ard, die in de gaten krijgt dat
Kimble onschuldig is, maar het
toch zijn taak vindt hem te
pakken. In dit stevige acteer-
gezelschap doet zelfs Jeroen
Krabbé het heel redelijk als de
vriend van Kimble.
De verplichte en voorspelbare
love-story ontbreekt ditmaal
ook. Uit flashbacks wordt dui
delijk dat Kimble en zijn vrouw
een hecht koppel vormden.
Daarmee wordt tevens Kimbles
bezetenheid verklaard om de
moordenaar te willen vinden.
Het is een liefde, die zo snel
geen nieuwe duldt. Daarom is
'The Fugitive' ook een heel
menselijke actiefilm.
'The Fugitive' van Andrew Da
vis draait in Casino 1 in Breda,
Cinemactueel 2 in Bergen op
Zoom, City 2 in Roosendaal,
Koning van Engeland in Hulst
en Heuvelpoort 4 in Tilburg.
dan is het afgelopen, dan heb je
als zanger maar een korte le
vensduur."
Olivero heeft gezongen met de
meeste van de grote zangers van
de laatste vijftig jaar. Ze noemt
Lauri-Volpi, Tito Schipa, Feruc-
cio Tagiavini, Giusseppe di Ste-
fano, Franco Corelli en Luciano
Pavarotti. Haar 'laatste tenor' is
Alberto Cupido, met wie ze in
april van dit jaar een opname
met pianobegeleiding maakte
van Cilea's Adriana Lecouvreur,
een van haar grote rollen.
Renpartij
Magda Olivero heeft geen hoge
dunk van het hedendaagse zin
gen. „Er is teveel oppervlakkig
heid", zegt zij. „Men neemt te
weinig tijd om uitvoeringen voor
te bereiden. Zangers komen en
zangers verdwijnen veel te vlug.
Iedereen doet mee aan die ren
partij. Het is mode. Het komt
zelfs voor dat grote tenoren pas
op de dag van de generale repe
titie in het operahuis arriveren.
Dat is slecht voor henzelf en het
is slecht, voor de collega's van
het gezelschap."
Tijdens haar masterclass be
steedt Olivero zeer veel aan
dacht aan de intensiteit, de be
langrijkheid van woorden. Her
haaldelijk wijst zij de zangers op
woorden of woorddelen die na
druk en expressie moeten krij
gen.
Volgens Olivero zijn veel zangers
zich onvoldoende bewust van de
inhoud van de woorden welke zij
zingen. Zij noemt dat een ver
schrikkelijk verschijnsel.
„Je moet je techniek in dienst
stellen van het personage dat je
uitbeeldt. Daartoe moet je het
personage goed kennen. Je moet
het tijdperk bestuderen waarin
het stuk speelt. Je moet de socia
le verhoudingen van die tijd en
dat land kennen. Je hebt als
zanger te maken met allerlei
verschillende werelden, want ie
der personage heeft een eigen
wereld om zich heen."
Door Camiel Hamans
Den Haag - Toneel kent eigen wetten. Ook al herontdekt de
wetenschap oude stukken en houdt zij een krachtig en
overtuigend pleidooi voor de opvoering van dit erfgoed, het
betekent nog geenszins dat toneelleiders en regisseurs er iets
mee doen.
Traditie is hun verantwoorde
lijkheid niet. Zelfs niet als het
blijkt te gaan om drama's die
psychologisch herkenbaar zijn of
die aansluiten bij de problema
tiek van vandaag. Toneelmakers
zijn gericht op eigen belangstel
ling, niet op het culturele verle
den.
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sliver.
20 u. Last action hero.
20 u. Hot Shots 2.
20 u. Indecent Proposal.
20 u. The fugitive.
GOES
-Grand Theater
20 u. Indecent Proposel.
VLISSINGEN
- Alliambra 1
20 u. Sliver.
- Alliambra 2
20 u. The fugitive.
- Alliambra 3
20 u. Last action hero.
- Alliambra 4
20 u. Guilty as sin.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Cliffhanger.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Untamed heart.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Falling down.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Loaded weapon.
-Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. De kleine blonde dood.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Red rock west.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Dennis the menace.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Cop and a half.
- Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Indecent proposal.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Indecent proposal.
20 u. Alive.
20 u. Reservoir dogs.
- Memling
20 u. Cliffhanger.
- Van Eyk
20 u. De kleine blonde dood!
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hot Shots
2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sniper.'
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cop 1/2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. De kleine
blonde dood.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Brain-
dead.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Last
action hero.
14.30, 17 en 20 u. Weekend at
Bernie's 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dennis the
Menace.
20 u. Untamed heart.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cliffhan
ger.
14.30 en 17 u. Bambi.
22.30 u. Falling down.
20 en 22.30 u. The piano.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Indecent
proposal.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.
Dat was de conclusie van het
debat dat gisteren gevoerd werd
op het Vlaams-Nederlands Thea
terfestival waar arabist-neerlan
dicus Kees Brouwer een heruit
gave van Oosterse toneelstukken
presenteerde. Brouwer, die na
scrupuleus onderzoek in archie
ven en bibliotheken een schat
aan interessante en speelbare
oude Nederlandse toneelstukken
ontdekt heeft, pleit opnieuw
voor aandacht voor vroeger. Af
gelopen jaar kwam hij met een
tweetal 17e eeuwse oriëntaalse
spelen, dit jaar met twee uit de
18e eeuw. Wederom vol actie en
passie.
De pers reageerde vorig jaar in
stemmend - Brouwer vroeg te
recht aandacht voor deze brutale
en onorthodoxe drama's - het
toneel deed alsof het niets ge
merkt had. Geen ensemble nam
de werken op het repertoire. Met
de beide stukken van dit jaar zal
het, als men mag afgaan op de
discussie van gisteren, niet veel
anders gaan. Ten onrechte.
De tragedies die Brouwer nu
onder het stof vandaan gehaald
heeft, zijn levensecht en actueel.
'Achmet' (1708) van oud-mari
niersofficier Coenraat Droste is
een liefdesdrama in hogere
Turkse kringen. 'Thamas Koeli-
kan' (1745) van Frans van Steen-
wijk is een tragi-comedie over de
vraag of geweld tegenover een
zwakkere geoorloofd is. Beide
stukken gaan terug op ware his
torische gebeurtenissen, maar
hun waarde beperkt zich deson
danks niet tot die van het ge
schiedenisverhaal.
De Achmet uit het drama
van Coenraat Droste (1708).
Van Steen wijk gold in zijn tijd
als een belangrijk schrijver.
'Thamas Koelikan' werd ge
speeld door Jan Punt, de 18e
eeuwse Ko van Dijk. Tijdens de
Franse bezetting was zijn werk
nog zo bij de tijd dat het verbo
den werd. Droste, afkomstig uit
Dordrecht en op school gedaan
op het gymnasium te Den Bosch,
werd in de bekende begin-18e
eeuwse Poëtenstrijd boven Von
del gesteld. Beide auteurs zijn
voorbeelden van het Frans-clas-
sicissme, de stroming die zich
strikt hield aan de toneelwetten
van Boileau, Racine en Corneille.
Door de loop van de literaire
geschiedenis en het verloop van
de smaak zijn beide schrijvers in
de vergetelheid geraakt. Kalff,
de befaamde literaire historicus
van het begin van deze eeuw,
vond beider werk daarom 'zo
weinig oorspronkelijk en karak
teristiek, dat hij het niet nodig
vond erover uit te weiden.'
Smaken veranderen echter. Nu
zijn beide drama's weer zo de
moeite waard dat het tijd wordt
dat het theater zich aan zijn
huidige wetmatigheid ontwors
telt en ze teruggeeft aan het
publiek.