:rij iS DE STEM leis wereld is optimistisch JLE KOOP lKTIE! >lste Izaak ROOM (tLAND ER k gevolg van slechte zomerweer en tekort aan vliegtuigstoelen: eniorenlabel moet voor ouderen comfortabel huis garanderen modellen 1670) 63385 nodig veel ongevallen bij vervoer n kleine kinderen op de fiets )DEMPRIJZE ANWB geeft advies bij onjuiste verkeersboete Vliegen met Dagvlugje Nieuwe en goede editie Werken met MS-DOS Minder vet op het menu Jonge jenever populair 21.00 uur 21.00 uur XEKTIE '93/ 94 IERENKLEPING ïsjassen 499 ïsjassen 398 fsjassen suède 198. »njassen jck 498. ie 369. >a Lam 395. >rjassen voor dames Nieuw condoom dunner Consr/ment tens Veldhuis - De Nederlandse reiswereld is optimistisch md over 1994. Ondanks het gegeven dat de consu- volgend jaar een flinke financiële aderlating zal rgaan als gevolg van overheidsmaatregelen en ook onomisehe recessie zal aanhouden. irwachting is gebaseerd op esluit van velen om, als van het slechte weer in de pen zomer, volgend jaar n eigen land vakantie te Op dit moment worden al meer wintervakanties •ht dan gewoonlijk. Maar »t massaal opgevolgde en ie branche zwaar bekriti- adries' van Vakantieman 3om op RTL 4 om laat te 3 in de hoop gebruik te n maken van eventuele ■dingsprijzen, zal naar ver ing een belangrijke rol leien. |volg van het daardoor uit- t van de boekingen, beslo- toeroperators eerder dit en deel van hun gereser- vliegtuigstoelen af te sto- pede als gevolg van het zomerweer ontstond de |pen maanden echter zo'n nhaalvraag, dat de reisbu- duizenden malen neen In moeten verkopen. aal zullen dit jaar als ge- laarvan ongeveer 100.000 assagiers minder worden ird dan vorig jaar. Toch die markt niet aan de ie verloren, want de ge seerde autovakanties ste- let eenzelfde aantal. Het kelijke beeld is ongeveer liljoen vliegvakanties en fde aantal autovakanties. De (pendel)bussector wist 10% beter te scoren. In totaal was de bus dit jaar goed voor ongeveer 430.000 vakantiegangers. Spanje Met name de belangstelling voor Spanje zal volgend jaar flink toenemen. De reiswereld ver wacht dit, omdat dé waarde van de peseta vergeleken met verle den jaar al zo'n 20% is gezakt. Portugal zal het eveneens goed gaan doen. Minder optimistisch is de reisbranche over Grieken land, dat dit jaar met -17% fors achtergebleven op de prognoses. Ook de verwachtingen over Tur kije, topbestemming van de Ne derlandse toeroperators, zijn minder hoog gespannen als ge volg van de politieke onrust en enkele bomaanslagen van de op positie op toeristische plaatsen. De belangstelling voor verre rei zen' groeide met plm. 6%, een beeld dat naar verwachting vol gend jaar niet zal afwijken van dit jaar. Overigens vormt die sector maar een relatief kleine markt. Naar de VS gingen 55.000 toeristen, het Verre Oos ten 26.000 en het Caraïbisch ge bied 16.000. Onderzoek Dagbladen, radio en televisie Verwacht wordt, dat de belangstelling voor Spanje volgend jaar flink zal toenemen. Hier een verlokkelijk strandtafereel in Benalmadena. spelen een grote rol in de keuze van de Nederlandse consument. Uit een in opdracht van de Eve- nements Reizen Groep uitge voerd onderzoek onder 100 re presentatieve Nederlandse reis bureaus blijkt 93% daarvan dit effect duidelijk te merken. Voor al het NOS-journaal scoort zeer hoog (78%) waar het gaat om de beslissing om ergens niet naar toe te gaan. Ook het programma 'De Vakantieman' van Frits Bom vloedende werking te hebben. Kranten en tijdschriften spelen volgens directeur Jan Hoekstra van Evenements Reizen even eens een belangrijke rol in de vakantiekeuze van de consu- op RLT4 blijkt een sterk beïn- ment, maar wel in mindere mate. FOTO SUNSHINE „Het verschil is dat het effect van de televisie meteen merk baar is, terwijl de invloed van de gedrukte media een langere pe riode beslaat". Radio-uitzendin gen hebben nauwelijks of geen invloed op het reisgedrag. 'Paul Spapens - Er gebeuren nog Js veel ongelukken met eren die op de fiets of op Bromfiets worden ver- Met voldoende voor- Jmaatregelen is dat hele- niet nodig. Aldus meldt longste nummer van de Tvrije Fietser, het blad le Fietersbond ENFB. jt Reglement Verkeersregels irkeerstekens is bepaald dat jren jonger dan acht jaar op de fiets en de bromfiets worden vervoerd, als ien een 'doelmatige en vei- zitplaats met voldoende voor handen, rug en voe- anwezig Is'. Hoe doelmatig lig kinderzitjes zijn, wordt zocht door TNO en het uut voor Huishoud-tech- Advies, de instantie die het ïerk 'Goedgekeurd door de 'landse Vereniging van rouwen' uitdeelt. Dat lijkt rel snor te zitten, maar dat niet zo. lar schatting 4.400 fietson- ken raakte volgens het blad 87 een fietspassagier met chaamsdeel tussen de spa an een rijdende fiets. In dat !eren OOrf* juin en zwart voor maar 3ov> Ojö&tmme/ 7 zijstraat Axelsestraat lertje Terneuzen jaar maakten 'spaakongelukken' tien procent uit van het totaal aantal eenzijdige fietsongeval- len. In zeker tweederde van de gevallen waren kinderen onder de vijf jaar het slachtoffer. Van de oorzaken van beknellin gen tussen spaken, het meest voorkomende ernstige fietsonge- luk bij kleine kinderen, was tot voor kort weinig bekend. De Stichting Consument en Veilig heid liet daarom onlangs een analyse maken op basis van ge gevens uit het Privé Ongevallen Registratie Systeem. 'Vaders en moeders die kinderen dachten te vervoeren zonder fietszitje zou den, samen met een bekeuring, eens een kopie moeten krijgen van de bijlagen van dit rapport', aldus een cynische aanbeveling van de Vogelvrije Fietser. Aan 185 ouders, van wie een kind na een fietsongeval in het ziekenhuis was opgenomen, heeft de stichting gevraagd waarom het kroost niet in een zitje was vastgesnoerd. 71 Ouders gaven te kennen dat het kind te oud was. 24 Merkten op dat geen zitje beschikbaar was of dat een andere fiets dan ge woonlijk werd gebruikt (23). An dere argumenten: het was maar een kort ritje; het kind wilde niet in een zitje. Uit de ongelukkenanalyse valt volgens het blad een belangrijke eis voor de zitjes af te leiden. Eenderde van de slachtoffertjes dat wel in een zitje zat, werd vervoerd in een zitje dat geen goede bescherming bood aan be nen of voeten. Daar zou dus in moeten worden voorzien. De montage van een stevige jas- beschermer verdient ook aanbe veling, 'maar die zijn helaas niet te koop', aldus het blad. Met een combinatie van deze twee voor zieningen zou tachtig procent van de ongevallen zijn te voor komen. Conclusie van de Vogelvrije Fietser: ouders die kinderen op de fiets vervoeren, hebben dik wijls weinig inzicht in het ge vaar van beknellingen tussen de spaken. Preventieve voorlichting is daarom welkom. Bij de Fietsersbond ENFB in Woerden is voor vijf gulden een brochure te koop over het ver voer van baby's en kinderen op de fiets. De brochure bevat een bijlage met informatie over alle kinderzitjes die verkrijgbaar zijn. Veel ongevallen met kinderen op de fiets zijn te voorkomen wanneer ouders zich tevoren beter informeren. FOTO WOUT VAN ASSENDELFT Van onze redactie consument New York - Een doorschij nend condoom dat ontwor pen is om meer seksuele prikkelingen door te laten dan de huidige latex con dooms wordt volgend jaar op de Amerikaanse markt verwacht. Het condoom, ge maakt van polyurethaan, is dunner en daardoor gevoeli ger in het gebruik. Proeven met gebruikers hebben aangetoond dat het even sterk is als de huidige condooms. Andere voorde len zijn dat het nieuwe con doom geschikt is voor men sen die allergisch zijn voor latex en dat het te combine ren valt met glijmiddelen op oliebasis. Latex wordt door olie verzwakt. Net als het latex condoom voorkomt het polyurethaan condoom aids en besmettelijke ge slachtsziekten. Wel is het duurder dan het latex con doom. Het vrouwencon doom wordt al gemaakt van polyurethaan. nacht in de krant. Aad Begemann ■da - in hoeverre voldoen in Ierland woningen aan de sepci- te eisen die ouderen stellen? Het angs geïntroduceerde 'senioren el moet hierin duidelijkheid agen. Het label geeft aan of een s geschikt is voor een oudere. betekent niet automatisch een uier huis, maar een comfortabe- woning met twee slaapkamers irin een aantal zaken veiliger .^makkelijker is ontworpen. Ie achterliggende jaren heeft steeds 'r de mening postgevat dat ouderen ?er zelfstandig in hun woningen •ten blijven wonen. Ook als zich jdicaps voordoen. Hierdoor zouden 'oorbeeld minder bejaardencentra ag zijn. Maar in hoeverre voldoen Nederland woningen aan de speci- •e eisen die ouderen, al of niet met handicap, stellen En wat zijn die pi eigenlijk? door de Stuurgroep Experimenten «huisvesting (SEV) en de geza- uijke ouderenbonden onlangs uit- fapbte seniorenlabel, wil hierin gelijkheid geven. De SEV is door de eid ingesteld maar is een onaf hankelijk werkend advieslichaam met het doel experimenten in de volkshuis vesting te stimuleren. Volgens René Scherpenisse van de SEV moeten de lokale afdelingen van de ouderenbonden nu 'de boer op' en woningbouwcorporaties, bouwers, ge meenten en provincies wijzen o_p de resultaten van het onderzoek en op de eisen die daarin naar voren zijn geko men. Op twintig plaatsen in ons land zijn corporaties en provincies inmid dels aan de slag met dit 'consumenten keurmerk' zoals Scherpenisse het se niorenlabel noemt. In Etten-Leur wil de plaatselijke wo ningstichting het seniorenlabel gebrui ken bij de nieuwbouw van ongeveer 23 ouderenwoningen in de huursector, het zogeheten projekt Jozefscholen. De bouw moet deze maand beginnen. El ders in deze gemeente gaat dezelfde woningbouwvereniging samen met bouwbedrijf Mabon 80 koop- en 80 huurwoningen bouwen volgens de ei sen van het seniorenlabel. De provincie Zeeland, maar ook de gemeenten Vught en Berlicum, gaan aan de hand van het seniorenlabel bekijken welke woningen in de hele provincie Zeeland en in beide genoem de gemeenten voldoen aan de eisen van het seniorenlabel. Het stadsgewest Breda zal 45.000 woningen toetsen en in kaart brengen. Bouwvereniging De Woonstad in Til burg wil 96 huurwoningen in een gale rijflat aan de Meulenmanstraat aan passen voor de doelgroep ouderen. Om zicht te krijgen op de gewenste en mogelijke aanpassingen, gebruikt De Woonstad de eisen van het seniorenla bel. De uitvoering van deze renovatie is eveneens deze maand gepland. Scherpenisse: „We moeten af van het beeld dat een ouderenwoning automa tisch ook een kleine woning is. Het moeten comfortabele woningen zijn met twee slaapkamers, waarin een aantal zaken veiliger en gemakkelijker is ontworpen. Het gaat om kleine din gen, zoals bijvoorbeeld lichtschake laars dichter bij de vloer dan gebruike lijk is, zodat ook een rolstoelgebruiker ze makkelijk kan bedienen. En verder het weglaten van drempels bij de bouw, het -zijn obstakels voor mensen die met een stok of met krukken lopen. En in de badkamer geen opstap naar de douche. Dat voorkomt uitglijden. En zo mogelijk ook wat extra handgre pen." Scherpenisse wijst erop dat per jaar honderdduizend ouderen in een zie kenhuis moeten worden behandeld of zelfs moeten worden opgenomen na ongelukken in de woning. „Nederland kent de steilste en bochtigste trappen van alle Europese landen en dus de gevaarlijkste. Een trap zonder bocht scheelt later ook in de kosten van een eventueel aan te brengen traplift." Overigens blijken woningen die op een dergelijke wijze worden 'uitgerust' ook voor andere mensen prettiger. Want waar een rolstoel makkelijk kan draaien in een hal, daar kan ook een moeder met een kinderwagen makke lijker uit de voeten. Volgens Scherpe nisse zal de woningbouw meer reke ning moeten houden met het stijgende aantal een- en tweepersoons huishou dens, van zowel starters als ouderen. Aan het tot standkomen van het senio renlabel hebben senioren zelf een groot aandeel gehad. De resultaten van het onderzoek zijn door ouderen zelf ge toetst. De ouderenwoningen worden ook wel 'levensloop bestendige wonin gen' genoemd, bewoners moeten er in alle fasen van hun leven kunnen wo nen. Het beoordelen van woningen die voor het seniorenlabel in aanmerking kun nen komen, gebeurt via vijf categorie- en. Dat zijn de woonomgeving, de veiligheid in het huis, het gebruiksge mak, de toegankelijkheid en tenslotte de aanpasbaarheid van de woning aan eventuele handicaps. Wat betreft de sociale woningbouw is uitgegaan van een minimum pakket aan eisen. Volgens Scherpenisse moet het mogelijk zijn nieuwbouw wonin gen zonder prijsverhoging te laten vol doen aan deze eisen. Er zijn aanvullen de, luxere eisen die uiteraard meer geld kosten en bijvoorbeeld voor koop woningen kunnen gelden. De toetsing gebeurt nu vanuit de SEV. De bedoeling is, aldus Scherpenisse, dat in 1993 en 1994 experimenten plaatsvinden. Daarna wordt een ba lans opgemaakt en zal de SEV samen met de ouderenbonden bekijken of de eisen en het systeem aanpassing be hoeven. Na een evaluatie in 1995 zul len de eisen, verbonden aan het senio renlabel en het systeem, worden vast gesteld en overgenomen worden door de ouderenbonden. Zij zullen uiteinde lijk de toetsing en de certificering op zich nemen. Scherpenisse is enthou siast over het seniorenlabel. „Eigenlijk zouden deze adviezen heel gewoon moeten zijn. Architecten, corporaties en bouwers zouden ze als vanzelfspre kend moeten gaan hanteren." DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 DEEL I Van onze redactie consument Breda - Vroeger kwam het wel eens voor. Iemand die per post een boete thuiskreeg wegens te hard rijden, liet justitie weten dat hij op dat moment zijn auto had uitgeleend aan zijn oom uit de buurt van Ottawa die voor vakantie over was. Justitie vond het een te grote heisa om de Canadees op te sporen en de zaak werd geseponeerd. Als je sommige mensen moet geloven, hebben ze op die manier hele bossen bekeuringen afgewimpeld. Terwijl het al een tijdje niet meer kan. Want sinds 1992 is er een wet ('Mulder'), die wanbetalers straft door de boete automatisch te verhogen. Dat geldt overigens alleen voor lichte overtredingen. Maar justitie gaat voortaan wel uit van de houder van het kenteken, als de politie geen persoonlijke gegevens van de overtreder vastgelegd heeft. Dus als die tante uit Singapore ergens verkeerd geparkeerd zou hebben, moet de eigenaar van de auto toch betalen. Doet hij dat niet dan krijgt hij met tussenpozen hogere boetes. De ANWB heeft over de verkeersboetes die per post worden afgehandeld een nieuw inlichtingenblad samengesteld. Daarin wordt uitgelegd hoe iemand in beroep kan-gaan als hij of zij vindt onterecht beboet te zijn. Leden kunnen het blad gratis aanvragen. Van onze redactie consument Schiphol - Op één dag naar een Europese bestemming en met hetzelfde vliegtuig weer terug. Tot vlak voor vertrek niet weten welke bestemming. Dat kan met een KLM- Dagvlugje. Het moet deelnemers dan ook zuiver gaan om de lol van het vliegen. Een volwassene betaalt 149 gulden, reizigers tot 18 jaar 99 gulden. Reizigers die met zo'n Dagvlugje op pad gaan, weten tevoren niet waar ze terechtkomen. Dat horen ze pas bij het ophalen van het ticket op de luchthaven. De bestemming is afhankelijk van het aantal- plaatsen dat op diverse vluchten beschikbaar is. Enkele van de in totaal 23 mogelijkheden: Parijs, Nice, Frank furt, München, Barcelona en Stavanger. Vertrek is mogelijk vanaf Schiphol en vanaf Rotterdam en Eindhoven met KLM Cityhopper. Omdat KLM denkt dat deze tickets als een leuk cadeau kunnen dienen, zijn er speciale cadeauverpakkingen voor gemaakt. Een - reservering is mogelijk vanaf 13.00 uur op de dag vóór men wil vliegen en op de vertrekdag zelf. Het is mogelijk om op elke dag van de week zo'n verrassingsvlucht te maken. Passagiers kunnen ook belastingvrij winkelen en krijgen aan boord dezelfde service als de andere reizigers. Door Nico Koolsbergen Breda - De auteur Van Wolverton schrijft al vele jaren boeken over computers en bijbehorende programma's. Hij is zo'n beetje de huisschrijver van Microsoft, het Ameri kaanse softwarehuis dat de wereld heeft verrijkt met programma's als MS-DOS en MS-Windows (MS is een afkorting van Microsoft). Wolverton heeft een nieuwe editie het licht doen zien van zijn bekende boek'Werken met MS-DOS' en dat was noodzakelijk omdat er een nieuwe DOS-versie (nummer 6) is verschenen. De eerste uitgave van het boek dateert uit de oertijd van de personal computer. De schrijver heeft het zijn werk door de jaren heen voortdurend uitgebreid en aangepast, maar in de nieuwste uitgave zijn toch nog sporen uit die oertijd te vinden. Hij heeft het geregeld over diskettes van 360 kb en 1,2 mb (die op nieuwe computers niet meer worden gebruikt) en maakt nog enthousiast tekstbestand jes met het commando 'copy con'; waarschijnlijk is hij de enige. Los hiervan is Werken met MS-DOS een prima werk, dat de mogelijkheden van alle DOS-versies uit de doeken doet, dus niet alleen van versie 6. Het boek maakt beginnende computerge bruikers wegwijs in alle DOS-commando's, is ronduit voortref felijk in zijn informatie over batch- en configuratiebestanden, en heeft ook de gevorderde gebruiker nog veel verrassends te bieden. Voor niet-computergebruikers klinkt dit wellicht alle maal als abracadabra. Lees het boek en alles wordt duidelijk. Naarmate Windows terrein wint, zal de behoefte aan een boek als dit afnemen. Een Windows-gebruiker die het doorbladert, ontkomt nu al niet aan enige nostalgie: ach ja, wat was DOS toch ingewikkeld. En leuk. Van Wolverton: Werken met MS-DOS (de Nederlandse versie 6). Uitg. Kluwer, prijs 66. Van onze redactie consument Breda - Nederland eet minder vet. In 1992 daalde het vetgebruik per hoofd van de bevolking (exclusief boter) met honderd gram per jaar. In totaal gebruikte de Nederlander vorig jaar 22 kilogram vet per jaar, ook daarbij is boter niet meegerekend. De daling van het vetgebruik wordt vooral toegeschreven aan het toegenomen marktaandeel van margarine en halvarine produkten, die een verlaagd vetgehalte hebben. De afzet van bak-, braad- en frituurvetten steeg. In 1992 ging daarvan duizend ton over de toonbank. Van onze redactie consument Breda - Nummer één met stip op de lijst van meestge- dronken borrels in Nederland staat jenever. In totaal gooide Nederland vorig jaar 89 miljoen liter aan gedestil leerd achterover. Bijna 40% daarvan bestond uit jonge borrels. Op de tweede plaats komt whisky (8,6%) en vieux (8,6%). In 1992 werd in Nederland bijna 190 miljoen liter wijn gedronken, dat is ongeveer 12,5 liter per hoofd van de bevolking, een halve liter meer dan in 1991. Sherry steeg tot een kleine twee liter per jaar, er werd iets meer port gedronken en vermouth daalde wat in populariteit. Aan champagne wordt in Nederland slechts voorzichtig genipt. Het champagne gebruik daalde met 15% tot 0,8 liter per hoofd van de bevolking, daarmee is champagne terug op het afzetniveau van vijf jaar geleden. Het bierverbruik steeg in 1992 naar 20,6 miljoen hectoliter, 3,8 meer dan in 1991.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21