Vandaag gestolen morgen in Polen LA meegi Gemen )ntwerp- 1 kilo {sar- Diep warm Aantal autodiefstallen onrustbarend gestegen na val Berlijnse Muur aarverslag Palestijnen in Jordaan kamp verdeeld over 4Gaza/Jericho-sper^;£g^£ >p de schn; DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Busvakantie b'ssst Omstanders -DB STEM ESTEM ffiSTEM DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 Naar aanleiding van uw arti kel 'Met pendelbus naar Spanje' in de zomereditie van 21 augustus een reactie. Da gelijks lees ik de krant; de laatste zestien jaar De Stem. Nog nooit eerder heb ik de behoefte gehad te reageren op een van uw onderwerpen, ze ker niet in negatieve zin. Deze keer echter voel ik mij als regelmatige busvakantie- reiziger persoonlijk aange sproken. De strekking van uw artikel is niet alleen onjuist maar ook minderwaardig en beledigend tegenover de meeste mensen die per bus op vakantie gaan. Deze zomer ben ik voor de zevende maal per bus op va kantie geweest naar Spanje, diverse bestemmingen heb ik in de afgelopen jaren bezocht. Ik heb gereisd met verschil lende organisaties waaronder ook Arke. Nooit heb ik verve lende ervaringen gehad, altijd heb ik plezierig gereisd. Enkele onjuistheden uit uw artikel: voor een paar hon derd gulden op weg; dit kan hooguit voor zo'n 300 plus bijkomende kosten als bij voorbeeld verzekeringen, in het prille voorseizoen of het late naseizoen. Zelf ben ik meestal samen met mijn vrouw toch minimaal een 2000 alleen aan de reis, dus exclusief verteringen ter plekke, kwijt. Een koelbox heb ik nog nooit iemand mee zien nemen. Alle chauffeurs die ik tijdens de reizen heb meegemaakt, waren vriende lijk, hulpvaardig en aan boord van de bus echte gast heren, bijgestaan door een hostess. Uw artikel wekt de indruk dat alle busvakantiegangers armoedig en a-sociaal zijn en alleen maar op weg zijn om zich in Spanje bij Wimpy vol te vreten en bij Hollandse kroegen vol te laten lopen. Mijn ervaringen zijn echter heel anders. In de eerste plaats stap ik in mijn woon plaats op waarna ik, na in derdaad in een aantal andere plaatsen passagiers te hebben opgehaald, zonder overstap doorreis naar Spanje. Wat is er verder eigenlijk zo mis aan het drinken van nog een 'Hollands bakkie koffie'. Ook mensen die naar Ameri ka, Indonesië of de Domini caanse Republiek gaan, zul len voor vertrek toch nog wel een kopje koffie drinken? Overigens heb ik ook andere ervaringen. Vorig jaar ben ik per vliegtuig naar Portugal geweest. Vertrek vanhf Schiphol 15.00 uur. Twee uur jtodta'aoSoTde„"9er te korten en tp h6° r'ef 'n Goenh" ewerken. Puhr n °p rijm. s'andpunt eens is van tevoren inchecken dus vertrek uit Breda ongeveer 11.00 uur. Om 14.45 uur in het vliegtuig zittend horen dat er pas om 19.00 uur opge stegen mag worden. Aan komst vliegveld Faro tegen 21.30 uur. Ongeveer een uur later mijn koffers van de band af kunnen grissen en nog eens een uur later met de bus verder naar de plaats van bestemming. Aankomst hotel 23.30 uur. Meer dan twaalf uur onderweg geweest. Het ergste was om op Schip hol tussen zo'n 500 andere vakantiegangers met dezelfde bestemming en dezelfde vlucht met alle bagage ander half uur in de enorme rij te moeten staan om in te checken. Vakantieman, gezel lig hè?? Wat wil uw verslag gever met dit artikel nu ei genlijk echt zeggen? Breda A. v. Londen Met verontrusting heb ik in De Stem gelezen hoe onder het oog van omstanders een jong Marrokaans meisje de verdrinkingsdood stierf. Wat een verfoeilijke vorm van apathie in collectief en toe ziend verband. Hoe zeer anders was mijn ervaring in Cadzand-bad op 28 mei 1991 met twee Marok kaanse jongens die, toen ik door een sterke onderstroom in uiterste nood verkeerde, zonder te dralen en dat nog wel vanuit de duinen lopend, rechtstreeks in de branding doken en mij naar het strand brachtten, alwaar zij mij eer ste hulp boden totdat een EHBO-man kwam. Ik begrijp nü nog niet, waar om vele Nederlandse badgas ten niet of uiterst laat op mijn hulpsignalen reageer den. Veronderstellen wij niet slechts dat wij zo'n uitermate sympathiek volk zijn Breda F. Busch Shell wil een publieksvriendelijker imago, zo stond gisteren in de krant. De kleuren rood en geel moeten dieper en warmer. Kosten 1,5 miljard gulden. Dus snel naar Shell in Teteringen. Bij de betaling hapert de pincode. Maximum bereikt, storing? De pomp bediende werpt vernietigende olieblikken. Een stamelend excuus dat het om een misverstand moet gaan, gaat erbij de slechtgeschoren bediende niet in. Hij snauwt en grauwt alsof hij een ontsnapte crimineel voor zich heeft. 'Laat dat pasje maar hier, d'r staat toch niks opNoteert onmiddellijk het kenteken. Een paar minuten later blijkt het echt om een misverstand te gaan. Verkeerd pasje. Voel je bij Shell diepwarm rood en geel? Neen, bloedkokend groen en geel. (RP) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie; drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact @06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, S 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per halfjaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Totoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken- weg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur 076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. onze Haagseredactie ,n Haag - Set schepp; j werkgelegtnheid en la iverlichting voor de lag middeninkomens vorm; pijlers van het ontwer] •kiezingsprcgramma v: PvdA. Het ontwerp, dat laatste dagtn op onderd i meer in orereenstemmii gebracht net wensen v; [litiek leidtr Wim Ko 1 Tweederde van het aantal gestolen wagens wordt snel weer teruggevonden, zij het gestript, vernield of compleet uitgebrand. FOTO DE STEM DICKI Door John Huijs Jaarlijks hebben 30.000 Nederlanders de vervelende ervaring dat zij hun auto niet meer terugvinden op de plek waar zij hem de avond of dag daarvoor hadden neergezet. Ongeveer tweederde van de vermiste auto's wordt later te ruggevonden, maar niet zelden in de prak gereden door joyriders. De rest verdwijnt in een duister circuit. Vorig jaar wafen dat er bijna 14.000. Alarm De Belgische autoverzekeraars waar schuwden onlangs dat het niet ondenk beeldig is dat zij in de toekomst geen autoverzekering meer afsluiten. Drei gende taal waar menige autobezitter van schrok. Want, vergeleken met de meeste andere vormen va» criminali-. teit, blijven de maatschappelijke gevol- gen van het razendsnel toenemend aan tal autodiefstallen tot dusver beperkt. Natuurlijk, het is behoorlijk slikken als je wagen niet meer op zijn plek staat. Maar zolang de verzekering de schade vergoedt, zijn de herinnering aan de nare ervaring en de onvermijdelijke rompslomp bij de meeste slachtoffers geen lang leven beschoren. En laten we eerlijk zijn: wie haast zich om de politie te bellen wanneer een auto-alarm afgaat? Een verslaggever van het Franse blad L'Auto Journal nam vorig jaar in hartje Parijs de proef op de som en simuleerde drie keer binnen een uur de diefstal van zijn Ford Sierra. Geen haan die er naar kraaide. Zelfs niet toen hij de auto vlak voor het ministerie van Binnenlandse Zaken met loeiende sirenes en knipperende lichten op een trailer laadde. Dat neemt niet weg dat autodiefstal in korte tijd een fijnmazig internationaal vertakt probleem is geworden. Jaarlijks gaat in Europa voor miljarden guldens aan gestolen auto's de grenzen over. Alleen al in Duitsland, waar vorig jaar 130.000 wagens verdwenen, bedroeg de schade in 1992 twee miljard DM. Ranglijst De Europese autodiefstalranglijst wordt aangevoerd door Engeland, waar jaarlijks meer dan 600.000 auto's ver dwijnen. Britse auto's gaan naar landen waar het stuur net als in Engeland rechts zit: Afrika, Pakistan, het Caraï- bisch gebied en Japan. Volgens Scotland Yard gebruiken de bendes die in Engeland actief zijn zelfs de grote veerboten, die nieuwe Japanse auto's in het Verenigd Koninkrijk afle veren, om gestolen auto's naar het Mid den-Oosten te brengen. Naar verluidt kunnen ze de laadruimte voor een hab- bekrats huren, omdat de schepen an ders toch leeg terugvaren. Vergeleken met de toestand in Enge land is de situatie bij ons, met 30.674 verdwenen auto's (met een gemiddelde waarde van 15 a 20 mille) in 1992, nog 'heilig'. Van de auto's die in Nederland verdwijnen, gaat naar schatting eender de naar Polen. De politie wordt welis waar steeds waakzamer, maar de auto dieven en hun handlangers verzinnen telkens nieuwe trucs om de controles te omzeilen. Toen de Poolse grenspolitie besloot jon gemannen aan te houden die achter het stuur van een opvallend dure auto za ten, omdat dit er op zou kunnen duiden dat het een gestolen auto betrof, beslo- Sinds de val van de Berlijnse Muur neemt in West-Europa het aantal autodiefstallen schrikbarend toe. Vooral in Duitsland zijn inter nationale bendes actief om de honger naar westerse auto's in het voormalige oostblok te stillen. 'Vandaag gestolen, morgen in Polen', zeggen onze oosterbu ren cynisch. Maar ook in Nederland zien steeds meer autobezitters een lege plek op de plaats waar ze hun heiige koe hadden gestald. ten de dievenbenden op hun beurt 'ge zinnen' in te zetten om ontvreemde auto's Polen in te smokkelen. Een recentere truc werkt als volgt: stuur een bendelid naar de grens in een legaal verworven auto met een kapot zij ruitje of een ander kenmerk van een gestolen exemplaar. Tien tegen één dat de politie de wagen aanhoudt voor een uitgebreide controle. Andere bendele den kunnen dan ongehinderd in gesto len auto's de grens passeren. Tegen een kwart van de catalogusprijs vinden de gestolen auto's in Polen grif aftrek. Detective De politie en de verzekeraars weten onderhand haarfijn hoe het werkt, maar zijn niet bij machte het op te nemen tegen de internationaal georganiseerde benden. De HUK-Verband, een in Hamburg ge vestigd samenwerkingsverband van 223 Duitse verzekeringsmaatschappijen, heeft intussen afspraken met de Poolse autoriteiten gemaakt om de illegale ex port van auto's naar dat land te beper ken. Het verzekeraarsconglomeraat heeft een detective in dienst genomen die probeert zoveel mogelijk gestolen auto's naar Duitsland terug te halen. Een lucratieve zet: de detective wist in 1991 dertienhonderd gestolen auto's met een totale waarde van 17 miljoen dollar in Polen op te sporen. Wekelijks zet hij zo'n vijftig auto's op transport naar Hamburg. Niet vreemd dus dat de Nederlandse autoverzekeraars zich dit jaar aansloten bij het initiatief van het HUK-Verband. Toch is het geen sinecure ónTgestolen auto's terug te krijgen, zegt F. Blees, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Automobielassuradeu ren (NWA). „De samenwerking met de Poolse poli tie is niet eenvoudig. Dat is geen kwes tie van onwil van de Polen, maar als je bedenkt dat op sommige politiebureaus in dat land nog problemen spelen als het ontbreken van toiletpapier, dan kun je wel nagaan dat je daar niet veel van kunt verwachten." Samenwerking jDaar komt bij dat de Polen absurd hoge stallingskosten in rekening bren gen voor gestolen auto's die ze onder scheppen. Ik verdenk ze er wel eens van dat ze op die manier proberen een slaatje uit de situatie te slaan. In ieder geval is het op die manier voor ons niet zog altijd interessant een auto te halen. Als de opsporings- en ten kosten de waarde van de auto te overstijgen, kunnen we ons de natuurlijk beter besparen. Die kun je maar beter in Polen laten. Meer heil ziet de NWA in een samenwerking met de Nederlan: litie zodat die de auto's kan prol onderscheppen voordat ze het zijn. Daartoe experimenteren de keraars momenteel met het vermiste-autoregister var Dat register voeden ze onmiddelli de laatste gegevens over autodi len. Het var is gekoppeld aan het kenregister, zodat de politie bij les en patrouilles razendsnel ki trekken of een auto als vermist verzekering te boek staat. De po Amsterdam test het systeem sindi Eigen risico Eind dit jaar bekijken politie en of het werkt. Blijkt het systeem i hooggespannen verwachtingen antwoorden, dan wil de NVVA snel mogelijk in de rest van he introduceren. Mocht het aantal diefstallen in df te toekomst niet dalen, dan sluil een premieverhoging niet uit. D motoriseerd Nederland daarop n te wachten, kan hij zich wel voors „maar de premie kan hier best oi De premies in Nederland zijn het van heel Europa, dus wat dat hebben de autobezitters hier gee gen". Ook spelen de verzekeraars met h het eigen risico te verhogen om a zitters te stimuleren goed op hur bare eigendom te letten. n onze Haagse redactie en Haag - Het aant iheldert ;s in 1992 gedt int': negsntien procent, diefsta! met braak wi it het Openbaar Minis et gehaald worden. t staat n het jaarverslag t Operoaar Ministerie (O er 199J. Het OM had z: orgenoïien om in het j; 95 terfninstè vijftien proci n die,'stal met braak op ^sen, en 24 procent van minghbraken. Het percent; lossiigen blijft echter in be tegoiieën rond de tien proc> :ken. Dit betekent een verd ling ten opzichte van de vo ande jaren. it OM, dat de daders van str re feien door de politie 1 sporei en dan vervolgt, ge rschilbnde oorzaken voor ling vin het ophelderingsp ntage.Eén van de redenen lgens het OM de werkwi n de politie. Steeds vaker ;rt de lolitie van een beken alleei die dingen, die tot i roord&ing kunnen leiden. efficièiter dan alle feiten i ibimen ii het proces-verbaal. >rdachen zelf hebben ieds ninder de neiging om dere ielicten te bekennen wa;rvoor ze verhoord w it Openbaar Ministerie wil menie jaren vooral aanda ven aan die zaken, waai :ecti slachtoffers vallen. V r viidt het OM de vervolg (AD BE VOOR DE DICHTSTBIJZI Door onze correspondent Rogier Slop Amman - Jordanië heeft de grootste Palestijnse bevolking ter wereld; naar schatting 70 procent van de Jordaniërs kan zich beroepen op wortels in 'Palestina', de Grote Doorbraak tussen Israël en de PLO zorgt vooral voor verwarring en tegenstrijdi ge gevoelens. Yasir Arafat heeft het in Wahdat behoorlijk verbruid. In de nauwe straatjes van het bij Amman ge legen Palestijnse vluchtelingen kamp doet het noemen van zijn naam al snel een oploopje ont staan. „Als die vuile verrader zich hier laat zien, dan is ie binnen vijf minuten morsdood", zegt de 19-jarige Mohammed. „We zouden hem in stukken hakken", vult zijn leeftijdgenoot Ali bijna blijmoedig aan. „En dat weet hij maar al te goed. Daarom laat hij zich nooit meer zien op plaatsen waar wij Pales tijnen écht leven. Hij weet wel beter - hielenlikkers om zich heen verzamelen en dan denken dat hij een beetje de president van Palestina kan uithangen." De stemming in het kamp is opgewonden. De 'Gaza-plus-op- lossing' wordt algemeen be schouwd als verraad. Abu Am- mar, zoals Arafats veelgeprezen oorlogsnaam is, zou hier veel uitleg verschuldigd zijn. Waar om gaat hij akkoord met het pond vlees dat de Israelis hem toewerpen? Waarom niet meteen gevraagd om de héle West oever? Waarom niet geëist dat Oost-Jeruzalem de nieuwe hoofdstad van een ooit. ge droomd Palestina wordt? „Die man is alleen maar op zijn eigen roem uit. Hij wil op de schouders van de Palestijnen de Allenby-brug worden overgedra gen, hij wil worden bejubeld als de president van Palestina. En dan gaat ie in Jericho zitten. Dat is de kluif, die de Israelis hem toewerpen, zij behandelen hem voor wat hij is: een hond." Mohammed spuugt zijn woorden bijna uit. Een hond genoemd worden is in de Arabische we reld zo'n beetje de ergste beledi ging, die denkbaar is. En Ali en Mohammed weten dan ook don ders goed waarover ze het heb ben. In een wereldbeeld waarin poli tiek een kwestie is van oorlog of vrede, sterven of overleven, is diezelfde politiek iets méér dan het debat over zoveel deelpro- centen achter de komma. In de snikhete, stoffige straatjes van het kamp (na enkele decen nia overigens een anachronisme, het is meer een stadje op zichzelf geworden) weet iedereen haar fijn wié de afgelopen vijftig jaar wat heeft gezegd, wié wéarvoor verantwoordelijk is, hoe on rechtvaardig deze en gene door de geschiedenis behandeld is. Veel geklaag, kortom, gevat in de Midden-Oosterse welspre kendheid. Ali en Mohammed zijn het pro- dukt van die traditie. In de be nauwde sfeer van het kamp klontert ze zich vast aan de overlevering. Ali komt uit Gaza, Mohammed komt uit Ramabbah, Jordaanse hoofdstad, wa: leven een meer gematigde heeft, zijn er diverse zaken die brood zien in de re tussen Israël en de PLO. Hamid is een van de 'neut Vóór de voor Palestijnen zalig verlopen Golfoorlog hij als vertaler in Koeweit, kinderen zijn in Koeweit ren. Mijn vader vertelt m Nabloes op de West-oever komt onze familie va Maar mijn gezin is Koi Wat moet ik in Nabloes een leuke stad, met geit olijfbomen. Maar wij zijn gewend. Als ik morgen mo zen, dan ga ik terug naai weit. Laat de sloebers ma; Nabloes gaan. Ik heb ei mee te maken, dat hele tina' zegt me gewoon he niets", zegt Hamid. i lev; o i De Palestijnse bevolking - en zeker die in Jordanië - neemt met niet minder genoegen dan het hele Palestina. en Abdullah komt uit Jeruzalem. Wat ze gemeen hebben, is dat ze niet meer dan dat weten. Zij zelf zijn in Jordanië geboren. Hun oorsprong kennen ze alleen uit lange, voortkabbelende ver halen van hun vaders en groot vaders. Maar ze zijn er heilig van overtuigd dat het gras groener is aan de andere kant van de Jor daan. Ze weten zeker dat alles opgelost zou zijn, als ze hersteld zouden worden in de vage, bijna vergeelde familierechten uit de tijd van het Britse mandaat. Het is de mythe, die Arafat ein deloos aan de man heeft ge bracht. Het is diezelfde mythe die de PLO-leider nu in de ogen van deze jongeren tot een verra der maakt. „Abu Ammar laat de tent in de steek", zegt Abdullah, „ik heb hem hier in het kamp eindeloos verdedigd. Jarenlang. Ik heb al tijd gezegd dat hij en de PLO onze enige hoop waren. Maar nou gaan ze onder een palm boom in Jericho zitten; lekker in de schaduw gaan ze dan aan elkaar vertellen wat voor helden ze zijn geweest in de 'bevrij- dingsstrijd'. Maar óns laten ze stikken." Niet overal wordt zo bitter ge dacht. Buiten het kamp - waar een grimmige politiepost uit straalt dat ook de Arabische broederschap zijn grenzen heeft - groeit bij Palestijnen de onverschilligheid. Sterker nog, in de heuvels van de Hij voorziet nu in zijn derhoud door in een Peugeot de taxi-chauffeur hangen in Amman, waars lijk de stad met de 'taxi-dichtheid' ter wereld mid vindt nog steeds onrechtvaardig behandel Maar dan niet door de Is maar door Koeweitis. Felheid, onverschilligheii sluwe winnaars, het is all samengebald tussen de van Amman. Want ook die winnaars zijn er. „Ik heb v nog een stuk grond bij Jer monkelt een zakenman, waarde daarvan is de paar dagen meer dan beid. Dankzij Arafat. Nee, zou er met geen stok naar krijgen zijn. Ik zit hier best." ve jt ccede leven is over. I een universiteit en kluSnarkt. Het mag niet i he1 schandaal aan de R jcenlen in werktijd teg lencend opleidingsinstit eft de minister van Ond wek gezet. De affaire jmaak hoe nijpend goed; evalkng en zijn medeled erd. K:rn ervan is dat ne chts ;ia de werkgever. A liversieit en als een deel iversieit. Ikorhm juist, desondank obleen voorbij. Hoogler jst dar in zijn eigen t; laromvan deze goed g; en pikklokmentaliteit o erkzaenheden op hun huniormale taakopvat in minsen met verant\ age irkomens in bestuu rwacit dat ze niet op tra kiken. realteit is echter dat h lijk cawaardeerde vakge rreer kunnen verdiei ononen, technici, -goge t vrie beroepsleven eer nner De universiteit /erenstemming gebrac angbar is, met de zovee et ni'eau van het acader at ka nimmer de opzet an riglement voor neven gelikertijd ook een herzi ur. h; el

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2