Trucks boekt kleine winst 'v Zuid-Afrika staat garant voor adembenemend treinverkeer 'Efficiency witte-boordenwerker moet hoger' lAror gejukte- DAF moet kosten beperken •Bonden vrezen vermindering van banen ikoord met sinds Hitier Albert Heijn bezuinigt op krantenadvertenties ECONOMIE v )ow Benelux; Volgend jaar 50 banen weg Lingerie van wereldklasse Dow-baas Arnold A. Allemang wil bezem door kantoor halen 'Komende twee weken bepalend voor 1993' HET SPOOR 5 ECONOMIE KORT SEPTEMBER 1993 IESTEM recente ontwikkelingen Midden Oosten in de jooi neenschap veel emoties ^en. „Ook hier zijn we bang "evolgen. Als Nederlands oop je dat het allemaal omt, maar de permanente lijft. Het begint met Pal elfbestuur, vervolgens ei estijnse staat en uiteindel verdwijnen van de joodse Israël. Het Arabische dei daarop gericht. Wantrom dus nog steeds op z'n plaat Het CIDI, dat in deze span dagen nog eens onders geen verlengstuk te zijn v Israëlische regering - Hi Hirschfeld: „We hebben verleden regelmatig op kritiek gehad." - heeft ht voel dat nu aan de joodse terban' het onbegrijpelijke worden uitgelegd. „Let wel: uitleggen, niet praten," benadrukt de ad i onze redactie economie indhoven - DAF Trucks J in Eindhoven heeft in periode 2 maart-21 juni in kleine winst geboekt m 1,8 miljoen op een nzet van 367 miljoen, e resultaten zijn volgens onderneming volgens de irwachtingen. Voor heel )93 verwacht DAF rucks een beduidend ho- >r resultaat bij een omzet m 1,4 miljard. directeur. Wennen Hirschfeld: dat er nu praat over de zaken wai Israël en de Palestijnen hi „We juichen h Uit de telefoontjes die we k krijgen blijkt dat mensen tijd voor nodig hebben. Ze ten aan het idee wennen gaat allemaal ook zo vri snel." Van de gedachte dat ook zwakkere partij weer het spit delft, kunnen de medj kers van het Palestina zich vooralsnog niet losma! „Als we zeker zouden m zegt Jolanda van Dijk, „d; meerderheid van de Palesl binnen en buiten de bezeil 1 een reeks bijeenkomsten voor t personeel heeft president-di recteur Cor Baan gisteren het resultaat uit de eerste zestien weken van het bestaan van de nieuwe DAF Trucks toegelicht. Hij wees erop dat de markt zich nog slechter ontwikkelt dan voorspeld en zei voor eind 1994 geen marktherstel te verwach ten. Om toch de doelstellingen te bereiken heeft de directie lei dinggevenden opdracht gegeven om zich te bezinnen op verdere maatregelen voor kostenreduc ties en efficiency-verbetering. Baan zei dat niet gesproken wordt over nieuwe reorganisa ties, maar hij wilde verder niks uitsluiten. In een reactie zei bestuurder G. van Os van de Unie BLHP te voorzien dat DAF in oktober een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen aankon digt. Volgens Van Os zal de ingreep vooral betrekking heb ben op de staf en het kantoor personeel. Bestuurder H. van Rees van de Industriebond FNV wijst op voorhand gedwongen ontslagen en ingrepen in de ar beidsvoorwaarden van de hand. De winst van f 1,8 miljoen kwam tot stand na een reserve ring voor ontwikkelingskosten. Het operationeel resultaat - vóör rente en belastingen - was 6,2 miljoen. Het risicodragend ver mogen - eigen vermogen plus achtergestelde leningen - is ƒ451,7 miljoen, wat neerkomt op 40 procent van het balansto taal. Duidelijk is dat DAF Trucks na het faillissement van DAF NV onder moeilijke omstandigheden van start is gegaan. De totale Westeuropese markt voor vrachtwagens boven de 15 ton daalt dit jaar naar verwachting met 24 procent van 153.000 naar 116.000 stuks. In Nederland is de markt in het eerste halfjaar met 40 procent gekelderd, in Frankrijk met 25 procent, in België 28 procent en in Spanje zelfs 65 procent. Al leen in de - voor DAF Trucks overigens zeer belangrijke - Britse markt is sprake van een herstel van 12 procent. Ook de valuta-ontwikkelingen hebben de afgelopen tijd in het nadeel van DAF Trucks gewerkt. Het ondernemingsplan van DAF Trucks voorziet in een omzet van 2 miljard en een jaarproduktie van 10.000 vrachtwagens. Door dat de onderneming pas in maart van start is gegaan en door de aanloopproblemen zullen die streefcijfers dit jaar niet worden gehaald. DAF Trucks heeft door het faillissement en de perikelen daar om heen aanzienlijke com merciële schade geleden. Volgens de woordvoerder is de onderne ming hard bezig het vertrouwen van de markt terug te verdienen, waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van een opval lend agressieve reclame-cam pagne in de pers en op televisie. De activiteiten van DAF Trucks kwamen langzaam op gang doordat het de nodige tijd verg de om de verkoopvestigingen in een aantal landen opnieuw op te starten. In Groot-Brittannië bij voorbeeld is de verkoopvestiging pas sinds half juni volledig ope rationeel, zodat die nauwelijks aan de resultaten in de eerste vier perioden heeft bijgedragen. Inmiddels zijn in alle landen weer importeurs en dealers aan de slag, met uitzondering van Italië waar dat pas begin okto ber het geval zal zijn. vervolg van voorpagina e president van Dow Europe, ndrew Butler, heeft onlangs dens een besloten bijeenkomst et beleggingsanalisten meege- i™ dat Dow volgend jaar een iker herstel in de chemiemarkt irwaeht. Maar om het doel van -.1 r ;l vva*-UL. maai uiu uw uol.» van elkaar eens zijn. Maar ooi wlnst van 600 müjoen te rj ilen, wordt het saneringspro- amma voortgezet. In Europa erken eind '95 nog 8350 men- vrede zal moeten worden: test. We zullen het vijandd dat onder de joodse ge: schap leeft moeten door* ;;örCDow,"drieliizend 'min- ;r dan medio '91. ow Benelux schrapt volgend ar 150 banen bij de bestaande Ibrieken. Maar omdat Terneu- :n is aangewezen als centrale istiging, zal het totaal aantal 'beidsplaatsen hier per saldo |et afnemen, zegt Arnold A. lemang, directeur van Dow :rneuzen en vice-president van |ow Benelux vandaag in een terview met De Stem. illemang reageert in het inter- ---Jew op de hardnekkige geruch- bieden met deze oplossing jten als zou Dow Terneuzen een heeft, dan zouden wij dï.yan haar fabrieken willen slui- hebben. Maar^dat is nu ee:^ en 180 mensen op straat niet het geval." Bitten. Dow ontkent dat derge- plannen in voorbereiding izi;n of dat dergelijke ideeën le- istisch Israël staat op zijn k vijanden van egin, dit ijear geiden bij Dow enelux 350 mensen af. In Ter- Euzen gingiiif die sanering het ersoneelsbestand terug met 275 lensen van 2750 naar 2475. Het mtal van 150 banen dat vol- ndere nationalistische en n ;nd jaar verdwijnt, komt over- met het akkoord tussen ;n met het gemiddelde natuur- ortbestaan van Israël in gevi jk verloop van de laatste tien verraad aan het volk. „f ar in de Benelux. joden sir °lgens Allemang kan Terneu- :n profiteren van de grote reor- anisatie die Dow momenteel in uropa doorvoert. Dow inventa- .seert dit jaar welke vestigingen allen verdwijnen, welke fianc es moeten worden geconcen- 'eerd en naar welke centrale estigingen die activiteiten wor- en overgebracht. „Per saldo arwacht ik dat de werkgelegen- aid in Terneuzen eerder toe an afneemt", zegt Allemang. V-VÉ;' - Benyamin Netanya foto j der andere door een eigen j litiemacht voor Judea-San ria' (de westelijke Jordaam ver) te vormen. Dergelijke dreigementen m ten zeker serieus worden nomen. Kach en andi rechts-radicale groeperin: zijn getraind in het omg: met lichte wapens. Boven' zijn ze bereid en in staat Palestijnen of Israëlische v ligheidsagenten straatgeva ten aan te gaan om hun idei de van Eretz-Yisrael te verde gen. Een voorbode van wat op gebied mogelijk te wachti staat kwam maandag. Ledi van de organisatie 'Ondf drukking van de Verraden die nauw verbonden is Kach, eiste de verantwoon lijkheid op voor het gooi van een handgranaat naar woning van minister Arye 1 ri (Binnenlandse Zaken). Di behoort tot de rechtse Shif eer- partij die deel uitmaakt een de centrum-linkse coaliti ko- Met minister Shimon Shitr. reerst' (Economische zaken, Arb# gordt derspartij) onthield hij zif lalere van stemming bij het kaW pepe- netsbesluit 'Gaza-Jeric gaan. eerst' te aanvaarden, listen, Rabin heeft al laten wet# 1 rab- maatregelen te nemen tegf,1 Iroor- 'de huilebalken' die hebl pocht gezworen het akkoord met erke- PLO te zullen dwarsboma De premier werkt momentó tische met de Israëlische veiligheid onde instanties een plan uit voor tullen strijd tegen massabijeenkoi aan sten en verstoringen van on- openbare orde'. (ADVERTENTIE) 'JMimjiJi I NTERN ATIONAL 'Ond( „„„nor Je trein staat met de komst, van rle TGV naar m,or rro,„oi«i e trein staat met de komst van de TGV naar ii Nfederland en de discussies over de Betuwelijn in steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De stem daarom een serie verhalen over de rol van de poorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun Marktpositie willen verbeteren, en de markante pro blemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen buiten Europa. Vandaag deel 3: Treinen in Zuid- ^frika. D lei Van onze verslaggever Willem Reijn Terneuzen - Topman Arnold A. Allemang wil in de ko mende drie jaar de bezem halen door de kantoren van Dow. „Er worden nieuwe ei sen gesteld aan de efficiency van witte-boordenwerkers", zegt Allemang. Zelf is Allemang een school voorbeeld van zijn sanerings drift. Hij bekleedt een dub belfunctie, die vroeger door twee topmanagers werd ver vuld: vestigingsdirecteur van Dow Terneuzen en vice-presi dent van Dow Benelux. Dat typeert de filosofie, die Al lemang op Dow Benelux los laat: de managers moeten meer projecten tegelijk beheren. „Je moet geen zes mensen onder je hebben, maar twintig tot vij fentwintig", zegt hij. Er is minder behoefte aan ma nagers en meer aan werkers. „Ik vraag van iemand op de afdeling financiën niet of 'ie kan managen, maar of 'ie iets van financiën weet". De revolutie op kantoor is nog maar net begonnen. Nieuwe in formatiesystemen, zoals het diamond-system dat orders be geleidt van het moment van binnenkomen tot het moinent van levering, moeten zowel de kwaliteit als de efficiency be vorderen. Toen hij anderhalf jaar terug in Terneuzen aankwam, was de chemische industrie net een diep dal ingegleden. Dow is met zijn grote pakket chemische ba- sis-produkten zeer gevoelig voor conjunctuurbewegingen. In 1988 stond Dow vijfde op de ranglijst van meest winstgeven de bedrijven in Nederland 1 miljard winst op 5 miljard omzet). Vorig jaar kwam Dow voor het eerst in tien jaar in de rode cijfers: een verlies van 37 miljoen bij een door prijsverval geërodeerde omzet van iets meer dan 4 miljard. „We hadden te veel personeel", zegt Allemang. „Wat mij opviel, was dat hier 25 procent meer personeel nodig is voor een fa briek in vergelijking met elders. Ik vroeg me af of die mensen wel een toegevoegde waarde vertegenwoordigden". Vaak niet dus. „Het management had de organisatie ingesteld op groei. Die bleef uit, dus waren er te veel mensen". Allemang kwam over naar Ter neuzen om te saneren. Hij hield alle activiteiten tegen het licht om kosten te kunnen besparen. „Een vergelijking: je rijdt in je auto toch ook niet met twee monteurs op de achterbank om dat je vreest dat de waterpomp het werk staakt of de injectie weigert? Nou, daarvoor zaten hier wel steeds mensen op de fabrieken". Allemang:"fe rijdt in je auto toch ook niet met twee monteurs omdat je vreest dat de waterpomp het werk staakt of de injectie weigert?' foto wim kooyman Door de bedrijfszekerheid van de installaties te verhogen, was het mogelijk om banen te schrappen. „We kopen niet in op prijs, maar op de lange-ter- mijnkosten", zegt Allemang. Uit cijfers van Dow Chemical blijkt dat in Europa het aantal arbeidsplaatsen terug moet van 11.300 medio 1991 naar 8.350 in 1995. Dat is een reductie van 26 procent, waarvan inmiddels 19 procent is gerealiseerd. In de Benelux zijn begin dit jaar 350 van de 3700 banen veTdwenen. „Maar ik denk niet dat wij naar die 26 procent moeten", zegt Allemang. „Er zijn geen bin dende instructies gegeven. Wij zijn gewoon gevraagd welke bijdrage wij aan de kostenbe sparingen konden leveren. En dat doen wij ook". Dow Benelux wil elk jaar 75 miljoen aan kosten schrappen in de periode tot en met 1995. Daarmee moet een structurele kostenverlaging zijn bereikt. „In de periode tot en met juli hebben we 65 procent van dat doel gerealiseerd", zegt Alle mang. De maatregelen om die bespa ring te behalen variëren van het afzien van een loonsverhoging voor het personeel tot economy- class vliegen in plaats van busi ness-class. Ook de aannemers hebben flink moeten inleveren. Op de post onderhoud, die zowel aanne mers als eigen personeel be treft, moet alleen al 25 mil joen worden bezuinigd. „We ge- ven aan aannemers nog 60 pro eent uit in vergelijking met twee jaar terug". Uit de hoek van de toeleveran ciers en aannemers is veel kri tiek op het Dow-beleid. Gesteld wordt dat het bedrijf met wurg contracten werkt om de eigen winst veilig te stellen. Allemang zegt dat Dow bereid blijft om met lokale bedrijven te werken. „Naar verhouding hebben we zelfs wat meer be drijven uit de streek binnen de poorten. Maar ook die bedrij ven moeten begrijpen dat zij met concurrerende prijzen moe ten werken. Wij zijn er niet om het lokale bedrijfsleven te sub sidiëren. Het is niet zo van: Old Joe heeft vijftien jaar mijn tuintje verzorgd, dus volgend jaar mag 'ie dat weer". Allemang zegt dat ondanks de moeilijke marktomstandighe den Dow nog behoorlijke inves teringsprogramma's heeft voor Terneuzen. „Dow heeft wereld wijd het investeringsbudget ge halveerd. Maar vergeet niet dat we drie jaar terug op 1 mil jard zaten en toen even naar 2 miljard zijn gegaan. We geven dus nu nog steeds ruim een 1 miljard uit". Nederland is blijkbaar niet van de landkaart verdwenen voor de Amerikanen. Met name tij dens de discussies over de eco- tax liet Dow weten Nederland links te laten liggen, als die belasting zou worden inge voerd. De eco-tax is vertraagd en aangepast en Allemang spreekt er niet meer over. „De christen-democraten heb ben goed begrepen dat er op de enorme kosten van het sociale stelsel moet worden bezuinigd", complimenteert hij het CDA. „Het is alleen geen reclame voor Terneuzen als de regionale kranten schrijven dat het mis- daadstad nummer 2 van Neder land is". In Terneuzen wordt niettemin geld gestoken in de verbetering van haven- en overslagfacilitei ten 250 miljoen). Vandaag opent Commissaris der Konin gin C. van Gelder een biologi sche waterzuivering, waarin 75 miljoen is geïnvesteerd. De verbetering van de infrastuc- tuur voor de interne energie voorziening op het grote Dow- complex vergt 100 miljoen aan investeringen. De belangrijkste investering vindt Allemang is het samen werkingsproject met PNEM, Deltam en Destec voor een warmtekrachtcentrale die een capaciteit van 400 megawatt krijgt. De Dow-top moet overi gens nog goedkeuring hechten aan dit plan, dat nog in de fase van haalbaarheidsstudie ver keert. De energiefabriek is van emi nent belang voor Dow Terneu zen, zegt Allemang. „Onze twee krakers zijn twintig jaar oud. Ze werken op zich goed, maar we houden een kostennadeel in vergelijking met nieuwe kra kers. Door de energie te gebrui ken van de nieuwe fabriek kun nen we een deel van dat kosten nadeel goedmaken. Dan krijgen de krakers een cijfer van 8 tot 9". Deze eeuw kan Terneuzen een nieuwe kraker verder vergeten. Elke tien jaar bouwt Dow twee krakers en voor dit decennium zijn die miljardenprojecten ver geven aan Texas en Canada. Dow heeft een contract gesloten met BASF Antwerpen, dat be gin volgend jaar start met om vangrijke leveranties aan Ter neuzen. De gezondmaking van Dow Benelux moet dit najaar de vruchten afwerpen. Alle mang zegt dat de komende twee weken beslissend voor de resul taten over 1993 zijn. „Als de vraag en daarmee de prijs iets aantrekt, maken we weer winst. Mochten de mark tomstandigheden onveranderd blijven, reken ik erop dat we quitte draaien". Mocht dat niet het geval zijn, dan blijkt Alle mang steeds weer nieuwe kos tenbesparingen te vinden. „Ver gelijk het met het pellen van een ui: elke volgende laag blijkt weer mooier". 'oor Pat Sidley (anp) 'ohannesburg - Zuid-Afrika is loed voor de meest spectaculaire reinreizen ter wereld. Luxueuze ■reineoupés gecombineerd met be* 'dembenemende landschappen nrgen ervoor dat lange-af- 'tandsreizigers zich op onverge- •elijke herinneringen kunnen be nemen als zij hun volgende reinreis plannen. Haar voor de meeste Zuidafrika- 'en zijn treinen synoniem met en reis naar de hel, en weinigen seren_terug. De meesten probe ren het gewoon te vergeten. Forenzen in Zuid-Afrika kunnen niet de trein nemen in de saaie voorspelbaarheid dat zij aanko men waar zij willen, of zelfs dat zij weer thuis komen. De treinen zijn rijdende overdekte 'killing fields' géworden, waarbij de lij ken uit het raam gegooid worden en terechtkomen op de stations of langs de rails. De moorde naars zijn onbekend, geen van hen is achterhaald of voorgeleid aan justitie, maar de moorden gaan door met nauwelijks voor stelbare wreedheid. Theorieën over het geweld varië ren van samenzweringen van een geheimzinnige 'derde macht' tot etnische of politieke aanslagen. Sommigen suggereren dat taxi chauffeurs aanzetten tot het ge weld om een grotere markt voor henzelf te creëren. Maar elke logisch lijkende verklaring wordt weer tegengesproken door de volgende zinloze aanslag, die een totaal ander motief doet ver moeden. Politieke partijen, de politie en de forenzenvereniginf Metro hebben comités gevormd, con troleposten ingesteld en gezorgd voor meer politie op de treinen en de stations. Alles tevergeefs. Overlevenden van treinaansla gen kunnen maar zelden een reden voor het geweld aangeven en zijn vrijwel nooit in staat hun belagers te identificeren. Daniel Mofokeng (59) werd op weg naar zijn werk in Johannesburg van de trein gegooid nadat hij door een groep jongeren in elkaar was i/i geslagen. Hij had niets gedaan of gezegd, hij was er gewoon. Hij dankt zijn leven aan de treinbe stuurder, wiens trein op enkele centimeters langs hem heen raasde. „Zij begonnen mij op het hoofd te slaan. Zij wilden me er niet doorlaten, toen grepen zij me en gooiden me door het raam naar buiten", vertelde Daniel. Andere passagiers zeiden dat hij 'in de verkeerde coupé zat'. Omdat hij in een bepaalde wijk van de zwarte stad Katlehong woonde werd hij geacht een bepaalde politieke overtuiging aan te han gen, en elke coupé behoort aan een andere politieke groepering met passagiers die de bijbeho rende politieke liederen zingen. Het recent oplaaiend geweld in de woonoorden ten oosten van Johannesburg werd weerspie geld in een toenemend aantal aanslagen in de treinen. Veel mensen uit de townships zijn naar de blanke wijken in Johan nesburg gevlucht om aan het geweld op de treinen te ontko men. Nadat een aantal treinbe stuurders op weg naar de zwarte steden overvallen werd, weiger den zij nog langer passagiers naar de roerige regio's te vervoe ren. Daardoor kwamen de foren- zentreinen van en naar Johan nesburg voor het eerst in de geschiedenis van Spoornet, de Zuidafrikaanse spoorwegen, twee weken stil te liggen. In juli kwamen 29 mensen om bij het geweld op de treinen. Dat is een scherpe toename; in maart vielen er nog twee doden, net als in april. In augustus zijn zeker 21 mensen in treinen geweldda dig om het leven gekomen. Dagelijks reizen gemiddeld 400.000 mensen met forenzen- treinen. Per jaar zijn dat er in totaal 108 miljoen. De grote lan- ge-afstandstrein en vervoerden 2,8 miljoen mensen in dezelfde periode. Treinen waren tot voor kort strikt naar ras gescheiden, zoals bijna alles in Zuid-Afrika. Sta tions waren uitgerust met grote, comfortabele wachtkamers voor blanken, terwijl de zwarten, die altijd het merendeel van de pas sagiers hebben gevormd, veroor deeld waren tot kleine hokjes. Ook de kaartverkoop was ge scheiden, de derde klas was ge reserveerd voor zwarten. Wee de zwarte die probeerde met een eerste klaskaartje in de vanzelf sprekend alleen voor blanken Pianofabrikant Bechstein gered Berlijn - De fameuze Berlijnse pianobouwer Bechstein is van de ondergang gered. Dinsdag werd de aanvraag tot faillissement, ingediend vanwege financiële problemen, ingetrokken. De Senaat van Berlijn heeft nu voor dertig miljoen mark onroerend goed van Bechstein gekocht. De pianofabrikant kan daardoor zijn schulden verminderen tot tien miljoen mark. Dat bedrag kan worden weggewerkt door vermindering van de voorraden en verkoop van een bedrijfspand. Bechstein voelt zich door een en ander 'gesterkt', aldus directeur Karl Schulz. De 140 jaar oude pianofabrikant acht zijn perspectieven nu weer gunstig. De orderportefeuille ziet er redelijk uit en de toeleve ranciers hebben goede leveringsmogelijkheden. Economie VS groeide toch Washington - De Verenigde Staten hebben het in het tweede kwartaal van dit jaar economisch gezien wat beter gedaan dan tot nu toe werd aangenomen. Het bruto binnenlands produkt. de som van alle goederen en diensten, groeide in die periode op jaarbasis met 1,8 procent. In een eerdere opgave sprak het ministerie van Handel van een groei van 1,6 procent. De herziening valt alleszins mee, want over het algemeen was verwacht dat de kwartaalgroei zou worden herzien van 1,6 tot 1,2 procent. Het ministerie beargumenteert zijn herziening met grotere overheidsuitgaven dan het had gedacht. Bovendien bleken de voorraden bij het bedrijfsleven minder sterk te zijn afgenomen. Netto winst Telegraaf gestegen Amsterdam - De eerder geuite voorspelling van het krantencon cern De Telegraaf dat een gelijkblijvende winst dit jaar tot de mogelijkheden behoort, komt door een toenemende daling van het advertentievolume onder druk te staan. Toch is het niet onmogelijk dat de winst van f 70 miljoen van vorig jaar dit jaar wordt geëvenaard. Uit een toelichting op de halfjaarcijfers van het concern blijkt dat het advertentievolume in de eerste helft van dit jaar is gedaald met 4,9 procent. Die teruggang neemt toe. Overigens bedraagt die daling bij de overige landelijke dagbladen 8,8 procent. De netto winst van De Telegraaf is in de eerste zeven vierwekelijkse perioden van dit jaar (1 januari tot 18 juli) met vier procent gestegen van f 37,64 miljoen tot f 39,16 miljoen. Die periode eindigde in 1992 overigens op 12 juli. Winst explosie bij Macintosh Maastricht - Het Maastrichtse detailhandelsconcern Macintosh heeft in de eerste helft van dit jaar een winst van ruim 30 miljoen gulden behaald. Dat is bijna vijf keer zoveel als in de eerste helft van vorig jaar, toen het 6 müjoen winst boekte. Macintosh schrijft de winstexplosie vooral toe aan de verkoop eerder dit jaar van enkele Portugese produktiebedrijven. De verkoop van die belangen leverde een boekwinst op van bijna 22 miljoen gulden. Macintosh benadrukt dat die eenmalige meevaller de resultaten rekening over de afgelopen zes maanden sterk beïnvloed heeft. Als de effecten van die verkoop buiten beschouwing waren gebleven, dan zou de winst het afgelopen half jaar slechts met 2 miljoen zijn toegenomen tot 8,6 miljoen gulden. De raad van Macintosh schrijft die werkelijke winstverbetering toe aan betere opbrengstprijzen en een strakke kostenbeheersing. Ma cintosh profiteerde bovendien het afgelopen half jaar volop van de daling van de rente. De financieringslasten daalden daardoor met 0,7 miljoen tot 0,8 miljoen gulden. Winst Stork bijna 40 procent gedaald Naarden - De nettowinst van Stork is in de eerste 24 weken dit jaar met 39 procent gedaald van f 32,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar tot f 20,1 miljoen. Toch acht Stork een winst voor., dit gehele jaar op het niveau van 1992. van f 50 miljoen haalbaafr. Maar dar. rftoeïëh Tic- orderontvdrigStèh irï het tweede halfjaar op een goed niveau blijven en mag er geen verdere margeverkrapping optredeil. De teruggang van het resultaat komt voor rekening van de kernactiviteit Industriële Dienstverlening, die met lagere marges heeft te kampen. Het bedrijfsresultaat daalde hier van f 16 miljoen tot f 3 miljoen. Bij de kernactiviteit Industriële Syste men is een verbetering waarneembaar. Het bedrijfsresultaat steeg van f 15 miljoen tot f 21 miljoen. Over heel 1992 bedroeg het bedrijfsresultaat van deze activiteit f 13 miljoen. WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1993 A6 Zaandam (anp) - Albert Heijn gaat meer adverteren op de televisie en minder in dagbladen. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf dinsdag bevestigd. De kranten lopen daardoor een fors deel van het miljoenenbud get van 's lands grootste adver teerder mis, in een tijd dat de inkomsten uit advertenties over de hele linie teruglopen. Woordvoerder E. Muller van het moederbedrijf Ahold wil niet zeggen hoeveel geld er wordt overgeheveld van krant naar tv. De totale uitgaven aan krante nadvertenties lagen tot nu toe op meer dan veertig miljoen gulden per jaar. Daar blijft volgens Muller 'meer dan de helft' van over. „Hoeveel precies zeggen we niet. Als goed koopman ge ven we nooit prijs hoeveel we betalen voor advertenties." AH hoopt door een betere 'mix' van kranten- en televisiereclame meer consumenten te bereiken. Via dagbladen ligt het bereik op 70 procent, met televisie erbij komt dat op ruim 90 procent. Volgens Muller blijft het levens middelenconcern ook in de toe komst de grootste adverteerder in dagbladen. „Maar we worden ook de grootste op televisie." Voor de kranten is het besluit van AH een flinke klap, zegt directeur M.J. Kuip van het Cen traal Bureau voor Courantenpu bliciteit Cebuco. „Ruwweg de helft van de inkomsten van kranten komt van advertenties. In de eerste helft van dit jaar liggen die inkomsten al tien pro cent onder die van vorig jaar. Albert Heijn was goed voor drie procent van de reclame-inkom sten van dagbladen, daar gaat nu helaas de helft van af." Kuip kan zich wel voorstellen dat de grootgrutter zich via de televisie wil richten op doelgroe pen die geen krant in huis heb ben. „Vooral in de binnensteden is het bereik van dagbladen niet zo groot, evenmin als onder oudere allochtonen." Een beveiligingsbeambte van de Zuidafrikaanse spoorwegen houdt op een beeldscherm treinpassagiers in de gaten. Het gesloten tv-circuit is een onderdeel van de verscherpte veilig heidsmaatregelen om het geweld te verminderen. foto anp bestemde rijtuigen te gaan zit ten. Hoewel de apartheid ook hier officieel verdwenen is, bestaat zij informeel nog wel. Op de lange-afstandstreinen scheidt Spoornet de passagiers in de slaapcoupés nog steeds naar ras, om vervelende incidenten te voorkomen. De rassenscheiding werkt ook door in het personeel van de treinen. De smerige baan tjes zijn voor de zwarten, terwijl blanken de hoge posities bekle den. Sinds kort worden ook zwarten mondjesmaat tot de training voor hogere functies toegelaten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7