Trucks boekt kleine winst
'v Zuid-Afrika staat garant voor adembenemend treinverkeer
'Efficiency witte-boordenwerker moet hoger'
lAror
gejukte-
DAF moet kosten beperken •Bonden vrezen vermindering van banen
ikoord met
sinds Hitier
Albert Heijn bezuinigt
op krantenadvertenties
ECONOMIE
v
)ow Benelux;
Volgend jaar
50 banen weg
Lingerie van
wereldklasse
Dow-baas Arnold A. Allemang wil bezem door kantoor halen
'Komende
twee weken
bepalend
voor 1993'
HET SPOOR 5
ECONOMIE KORT
SEPTEMBER 1993
IESTEM
recente ontwikkelingen
Midden Oosten in de jooi
neenschap veel emoties
^en.
„Ook hier zijn we bang
"evolgen. Als Nederlands
oop je dat het allemaal
omt, maar de permanente
lijft. Het begint met Pal
elfbestuur, vervolgens ei
estijnse staat en uiteindel
verdwijnen van de joodse
Israël. Het Arabische dei
daarop gericht. Wantrom
dus nog steeds op z'n plaat
Het CIDI, dat in deze span
dagen nog eens onders
geen verlengstuk te zijn v
Israëlische regering - Hi
Hirschfeld: „We hebben
verleden regelmatig op
kritiek gehad." - heeft ht
voel dat nu aan de joodse
terban' het onbegrijpelijke
worden uitgelegd.
„Let wel: uitleggen, niet
praten," benadrukt de ad
i onze redactie economie
indhoven - DAF Trucks
J in Eindhoven heeft in
periode 2 maart-21 juni
in kleine winst geboekt
m 1,8 miljoen op een
nzet van 367 miljoen,
e resultaten zijn volgens
onderneming volgens de
irwachtingen. Voor heel
)93 verwacht DAF
rucks een beduidend ho-
>r resultaat bij een omzet
m 1,4 miljard.
directeur.
Wennen
Hirschfeld:
dat er nu
praat over de zaken wai
Israël en de Palestijnen hi
„We juichen h
Uit de telefoontjes die we k
krijgen blijkt dat mensen
tijd voor nodig hebben. Ze
ten aan het idee wennen
gaat allemaal ook zo vri
snel."
Van de gedachte dat ook
zwakkere partij weer het
spit delft, kunnen de medj
kers van het Palestina
zich vooralsnog niet losma!
„Als we zeker zouden m
zegt Jolanda van Dijk, „d;
meerderheid van de Palesl
binnen en buiten de bezeil
1 een reeks bijeenkomsten voor
t personeel heeft president-di
recteur Cor Baan gisteren het
resultaat uit de eerste zestien
weken van het bestaan van de
nieuwe DAF Trucks toegelicht.
Hij wees erop dat de markt zich
nog slechter ontwikkelt dan
voorspeld en zei voor eind 1994
geen marktherstel te verwach
ten.
Om toch de doelstellingen te
bereiken heeft de directie lei
dinggevenden opdracht gegeven
om zich te bezinnen op verdere
maatregelen voor kostenreduc
ties en efficiency-verbetering.
Baan zei dat niet gesproken
wordt over nieuwe reorganisa
ties, maar hij wilde verder niks
uitsluiten.
In een reactie zei bestuurder G.
van Os van de Unie BLHP te
voorzien dat DAF in oktober een
verdere vermindering van het
aantal arbeidsplaatsen aankon
digt. Volgens Van Os zal de
ingreep vooral betrekking heb
ben op de staf en het kantoor
personeel. Bestuurder H. van
Rees van de Industriebond FNV
wijst op voorhand gedwongen
ontslagen en ingrepen in de ar
beidsvoorwaarden van de hand.
De winst van f 1,8 miljoen
kwam tot stand na een reserve
ring voor ontwikkelingskosten.
Het operationeel resultaat - vóör
rente en belastingen - was 6,2
miljoen. Het risicodragend ver
mogen - eigen vermogen plus
achtergestelde leningen - is
ƒ451,7 miljoen, wat neerkomt
op 40 procent van het balansto
taal.
Duidelijk is dat DAF Trucks na
het faillissement van DAF NV
onder moeilijke omstandigheden
van start is gegaan. De totale
Westeuropese markt voor
vrachtwagens boven de 15 ton
daalt dit jaar naar verwachting
met 24 procent van 153.000 naar
116.000 stuks.
In Nederland is de markt in het
eerste halfjaar met 40 procent
gekelderd, in Frankrijk met 25
procent, in België 28 procent en
in Spanje zelfs 65 procent. Al
leen in de - voor DAF Trucks
overigens zeer belangrijke -
Britse markt is sprake van een
herstel van 12 procent. Ook de
valuta-ontwikkelingen hebben
de afgelopen tijd in het nadeel
van DAF Trucks gewerkt.
Het ondernemingsplan van DAF
Trucks voorziet in een omzet van
2 miljard en een jaarproduktie
van 10.000 vrachtwagens. Door
dat de onderneming pas in maart
van start is gegaan en door de
aanloopproblemen zullen die
streefcijfers dit jaar niet worden
gehaald. DAF Trucks heeft door
het faillissement en de perikelen
daar om heen aanzienlijke com
merciële schade geleden. Volgens
de woordvoerder is de onderne
ming hard bezig het vertrouwen
van de markt terug te verdienen,
waarbij onder meer gebruik
wordt gemaakt van een opval
lend agressieve reclame-cam
pagne in de pers en op televisie.
De activiteiten van DAF Trucks
kwamen langzaam op gang
doordat het de nodige tijd verg
de om de verkoopvestigingen in
een aantal landen opnieuw op te
starten. In Groot-Brittannië bij
voorbeeld is de verkoopvestiging
pas sinds half juni volledig ope
rationeel, zodat die nauwelijks
aan de resultaten in de eerste
vier perioden heeft bijgedragen.
Inmiddels zijn in alle landen
weer importeurs en dealers aan
de slag, met uitzondering van
Italië waar dat pas begin okto
ber het geval zal zijn.
vervolg van voorpagina
e president van Dow Europe,
ndrew Butler, heeft onlangs
dens een besloten bijeenkomst
et beleggingsanalisten meege-
i™ dat Dow volgend jaar een
iker herstel in de chemiemarkt
irwaeht. Maar om het doel van
-.1 r ;l vva*-UL. maai uiu uw uol.» van
elkaar eens zijn. Maar ooi wlnst van 600 müjoen te
rj ilen, wordt het saneringspro-
amma voortgezet. In Europa
erken eind '95 nog 8350 men-
vrede zal moeten worden:
test. We zullen het vijandd
dat onder de joodse ge:
schap leeft moeten door* ;;örCDow,"drieliizend 'min-
;r dan medio '91.
ow Benelux schrapt volgend
ar 150 banen bij de bestaande
Ibrieken. Maar omdat Terneu-
:n is aangewezen als centrale
istiging, zal het totaal aantal
'beidsplaatsen hier per saldo
|et afnemen, zegt Arnold A.
lemang, directeur van Dow
:rneuzen en vice-president van
|ow Benelux vandaag in een
terview met De Stem.
illemang reageert in het inter-
---Jew op de hardnekkige geruch-
bieden met deze oplossing jten als zou Dow Terneuzen een
heeft, dan zouden wij dï.yan haar fabrieken willen slui-
hebben. Maar^dat is nu ee:^ en 180 mensen op straat
niet het geval." Bitten. Dow ontkent dat derge-
plannen in voorbereiding
izi;n of dat dergelijke ideeën le-
istisch Israël staat op zijn k
vijanden van
egin, dit ijear geiden bij Dow
enelux 350 mensen af. In Ter-
Euzen gingiiif die sanering het
ersoneelsbestand terug met 275
lensen van 2750 naar 2475. Het
mtal van 150 banen dat vol-
ndere nationalistische en n ;nd jaar verdwijnt, komt over-
met het akkoord tussen ;n met het gemiddelde natuur-
ortbestaan van Israël in gevi jk verloop van de laatste tien
verraad aan het volk. „f ar in de Benelux.
joden sir °lgens Allemang kan Terneu-
:n profiteren van de grote reor-
anisatie die Dow momenteel in
uropa doorvoert. Dow inventa-
.seert dit jaar welke vestigingen
allen verdwijnen, welke fianc
es moeten worden geconcen-
'eerd en naar welke centrale
estigingen die activiteiten wor-
en overgebracht. „Per saldo
arwacht ik dat de werkgelegen-
aid in Terneuzen eerder toe
an afneemt", zegt Allemang.
V-VÉ;' -
Benyamin Netanya foto j
der andere door een eigen j
litiemacht voor Judea-San
ria' (de westelijke Jordaam
ver) te vormen.
Dergelijke dreigementen m
ten zeker serieus worden
nomen. Kach en andi
rechts-radicale groeperin:
zijn getraind in het omg:
met lichte wapens. Boven'
zijn ze bereid en in staat
Palestijnen of Israëlische v
ligheidsagenten straatgeva
ten aan te gaan om hun idei
de van Eretz-Yisrael te verde
gen.
Een voorbode van wat op
gebied mogelijk te wachti
staat kwam maandag. Ledi
van de organisatie 'Ondf
drukking van de Verraden
die nauw verbonden is
Kach, eiste de verantwoon
lijkheid op voor het gooi
van een handgranaat naar
woning van minister Arye 1
ri (Binnenlandse Zaken). Di
behoort tot de rechtse Shif
eer- partij die deel uitmaakt
een de centrum-linkse coaliti
ko- Met minister Shimon Shitr.
reerst' (Economische zaken, Arb#
gordt derspartij) onthield hij zif
lalere van stemming bij het kaW
pepe- netsbesluit 'Gaza-Jeric
gaan. eerst' te aanvaarden,
listen, Rabin heeft al laten wet#
1 rab- maatregelen te nemen tegf,1
Iroor- 'de huilebalken' die hebl
pocht gezworen het akkoord met
erke- PLO te zullen dwarsboma
De premier werkt momentó
tische met de Israëlische veiligheid
onde instanties een plan uit voor
tullen strijd tegen massabijeenkoi
aan sten en verstoringen van
on- openbare orde'.
(ADVERTENTIE)
'JMimjiJi
I NTERN ATIONAL
'Ond(
„„„nor Je trein staat met de komst, van rle TGV naar m,or rro,„oi«i
e trein staat met de komst van de TGV naar
ii Nfederland en de discussies over de Betuwelijn in
steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De
stem daarom een serie verhalen over de rol van de
poorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer
manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun
Marktpositie willen verbeteren, en de markante pro
blemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen
buiten Europa. Vandaag deel 3: Treinen in Zuid-
^frika.
D
lei
Van onze verslaggever
Willem Reijn
Terneuzen - Topman Arnold
A. Allemang wil in de ko
mende drie jaar de bezem
halen door de kantoren van
Dow. „Er worden nieuwe ei
sen gesteld aan de efficiency
van witte-boordenwerkers",
zegt Allemang.
Zelf is Allemang een school
voorbeeld van zijn sanerings
drift. Hij bekleedt een dub
belfunctie, die vroeger door
twee topmanagers werd ver
vuld: vestigingsdirecteur van
Dow Terneuzen en vice-presi
dent van Dow Benelux.
Dat typeert de filosofie, die Al
lemang op Dow Benelux los
laat: de managers moeten meer
projecten tegelijk beheren. „Je
moet geen zes mensen onder je
hebben, maar twintig tot vij
fentwintig", zegt hij.
Er is minder behoefte aan ma
nagers en meer aan werkers.
„Ik vraag van iemand op de
afdeling financiën niet of 'ie
kan managen, maar of 'ie iets
van financiën weet".
De revolutie op kantoor is nog
maar net begonnen. Nieuwe in
formatiesystemen, zoals het
diamond-system dat orders be
geleidt van het moment van
binnenkomen tot het moinent
van levering, moeten zowel de
kwaliteit als de efficiency be
vorderen.
Toen hij anderhalf jaar terug in
Terneuzen aankwam, was de
chemische industrie net een
diep dal ingegleden. Dow is met
zijn grote pakket chemische ba-
sis-produkten zeer gevoelig
voor conjunctuurbewegingen.
In 1988 stond Dow vijfde op de
ranglijst van meest winstgeven
de bedrijven in Nederland 1
miljard winst op 5 miljard
omzet). Vorig jaar kwam Dow
voor het eerst in tien jaar in de
rode cijfers: een verlies van 37
miljoen bij een door prijsverval
geërodeerde omzet van iets
meer dan 4 miljard.
„We hadden te veel personeel",
zegt Allemang. „Wat mij opviel,
was dat hier 25 procent meer
personeel nodig is voor een fa
briek in vergelijking met elders.
Ik vroeg me af of die mensen
wel een toegevoegde waarde
vertegenwoordigden". Vaak
niet dus. „Het management had
de organisatie ingesteld op
groei. Die bleef uit, dus waren
er te veel mensen".
Allemang kwam over naar Ter
neuzen om te saneren. Hij hield
alle activiteiten tegen het licht
om kosten te kunnen besparen.
„Een vergelijking: je rijdt in je
auto toch ook niet met twee
monteurs op de achterbank om
dat je vreest dat de waterpomp
het werk staakt of de injectie
weigert? Nou, daarvoor zaten
hier wel steeds mensen op de
fabrieken".
Allemang:"fe rijdt in je auto toch ook niet met twee monteurs omdat je vreest dat de waterpomp het werk staakt of de injectie
weigert?' foto wim kooyman
Door de bedrijfszekerheid van
de installaties te verhogen, was
het mogelijk om banen te
schrappen. „We kopen niet in
op prijs, maar op de lange-ter-
mijnkosten", zegt Allemang.
Uit cijfers van Dow Chemical
blijkt dat in Europa het aantal
arbeidsplaatsen terug moet van
11.300 medio 1991 naar 8.350 in
1995. Dat is een reductie van 26
procent, waarvan inmiddels 19
procent is gerealiseerd. In de
Benelux zijn begin dit jaar 350
van de 3700 banen veTdwenen.
„Maar ik denk niet dat wij naar
die 26 procent moeten", zegt
Allemang. „Er zijn geen bin
dende instructies gegeven. Wij
zijn gewoon gevraagd welke
bijdrage wij aan de kostenbe
sparingen konden leveren. En
dat doen wij ook".
Dow Benelux wil elk jaar 75
miljoen aan kosten schrappen
in de periode tot en met 1995.
Daarmee moet een structurele
kostenverlaging zijn bereikt.
„In de periode tot en met juli
hebben we 65 procent van dat
doel gerealiseerd", zegt Alle
mang.
De maatregelen om die bespa
ring te behalen variëren van het
afzien van een loonsverhoging
voor het personeel tot economy-
class vliegen in plaats van busi
ness-class.
Ook de aannemers hebben flink
moeten inleveren. Op de post
onderhoud, die zowel aanne
mers als eigen personeel be
treft, moet alleen al 25 mil
joen worden bezuinigd. „We ge-
ven aan aannemers nog 60 pro
eent uit in vergelijking met
twee jaar terug".
Uit de hoek van de toeleveran
ciers en aannemers is veel kri
tiek op het Dow-beleid. Gesteld
wordt dat het bedrijf met wurg
contracten werkt om de eigen
winst veilig te stellen.
Allemang zegt dat Dow bereid
blijft om met lokale bedrijven
te werken. „Naar verhouding
hebben we zelfs wat meer be
drijven uit de streek binnen de
poorten. Maar ook die bedrij
ven moeten begrijpen dat zij
met concurrerende prijzen moe
ten werken. Wij zijn er niet om
het lokale bedrijfsleven te sub
sidiëren. Het is niet zo van: Old
Joe heeft vijftien jaar mijn
tuintje verzorgd, dus volgend
jaar mag 'ie dat weer".
Allemang zegt dat ondanks de
moeilijke marktomstandighe
den Dow nog behoorlijke inves
teringsprogramma's heeft voor
Terneuzen. „Dow heeft wereld
wijd het investeringsbudget ge
halveerd. Maar vergeet niet dat
we drie jaar terug op 1 mil
jard zaten en toen even naar 2
miljard zijn gegaan. We geven
dus nu nog steeds ruim een 1
miljard uit".
Nederland is blijkbaar niet van
de landkaart verdwenen voor
de Amerikanen. Met name tij
dens de discussies over de eco-
tax liet Dow weten Nederland
links te laten liggen, als die
belasting zou worden inge
voerd. De eco-tax is vertraagd
en aangepast en Allemang
spreekt er niet meer over.
„De christen-democraten heb
ben goed begrepen dat er op de
enorme kosten van het sociale
stelsel moet worden bezuinigd",
complimenteert hij het CDA.
„Het is alleen geen reclame
voor Terneuzen als de regionale
kranten schrijven dat het mis-
daadstad nummer 2 van Neder
land is".
In Terneuzen wordt niettemin
geld gestoken in de verbetering
van haven- en overslagfacilitei
ten 250 miljoen). Vandaag
opent Commissaris der Konin
gin C. van Gelder een biologi
sche waterzuivering, waarin
75 miljoen is geïnvesteerd. De
verbetering van de infrastuc-
tuur voor de interne energie
voorziening op het grote Dow-
complex vergt 100 miljoen
aan investeringen.
De belangrijkste investering
vindt Allemang is het samen
werkingsproject met PNEM,
Deltam en Destec voor een
warmtekrachtcentrale die een
capaciteit van 400 megawatt
krijgt. De Dow-top moet overi
gens nog goedkeuring hechten
aan dit plan, dat nog in de fase
van haalbaarheidsstudie ver
keert.
De energiefabriek is van emi
nent belang voor Dow Terneu
zen, zegt Allemang. „Onze twee
krakers zijn twintig jaar oud.
Ze werken op zich goed, maar
we houden een kostennadeel in
vergelijking met nieuwe kra
kers. Door de energie te gebrui
ken van de nieuwe fabriek kun
nen we een deel van dat kosten
nadeel goedmaken. Dan krijgen
de krakers een cijfer van 8 tot
9".
Deze eeuw kan Terneuzen een
nieuwe kraker verder vergeten.
Elke tien jaar bouwt Dow twee
krakers en voor dit decennium
zijn die miljardenprojecten ver
geven aan Texas en Canada.
Dow heeft een contract gesloten
met BASF Antwerpen, dat be
gin volgend jaar start met om
vangrijke leveranties aan Ter
neuzen. De gezondmaking van
Dow Benelux moet dit najaar
de vruchten afwerpen. Alle
mang zegt dat de komende twee
weken beslissend voor de resul
taten over 1993 zijn.
„Als de vraag en daarmee de
prijs iets aantrekt, maken we
weer winst. Mochten de mark
tomstandigheden onveranderd
blijven, reken ik erop dat we
quitte draaien". Mocht dat niet
het geval zijn, dan blijkt Alle
mang steeds weer nieuwe kos
tenbesparingen te vinden. „Ver
gelijk het met het pellen van
een ui: elke volgende laag blijkt
weer mooier".
'oor Pat Sidley (anp)
'ohannesburg - Zuid-Afrika is
loed voor de meest spectaculaire
reinreizen ter wereld. Luxueuze
■reineoupés gecombineerd met
be* 'dembenemende landschappen
nrgen ervoor dat lange-af-
'tandsreizigers zich op onverge-
•elijke herinneringen kunnen be
nemen als zij hun volgende
reinreis plannen.
Haar voor de meeste Zuidafrika-
'en zijn treinen synoniem met
en reis naar de hel, en weinigen
seren_terug. De meesten probe
ren het gewoon te vergeten.
Forenzen in Zuid-Afrika kunnen
niet de trein nemen in de saaie
voorspelbaarheid dat zij aanko
men waar zij willen, of zelfs dat
zij weer thuis komen. De treinen
zijn rijdende overdekte 'killing
fields' géworden, waarbij de lij
ken uit het raam gegooid worden
en terechtkomen op de stations
of langs de rails. De moorde
naars zijn onbekend, geen van
hen is achterhaald of voorgeleid
aan justitie, maar de moorden
gaan door met nauwelijks voor
stelbare wreedheid.
Theorieën over het geweld varië
ren van samenzweringen van een
geheimzinnige 'derde macht' tot
etnische of politieke aanslagen.
Sommigen suggereren dat taxi
chauffeurs aanzetten tot het ge
weld om een grotere markt voor
henzelf te creëren. Maar elke
logisch lijkende verklaring
wordt weer tegengesproken door
de volgende zinloze aanslag, die
een totaal ander motief doet ver
moeden.
Politieke partijen, de politie en
de forenzenvereniginf Metro
hebben comités gevormd, con
troleposten ingesteld en gezorgd
voor meer politie op de treinen
en de stations. Alles tevergeefs.
Overlevenden van treinaansla
gen kunnen maar zelden een
reden voor het geweld aangeven
en zijn vrijwel nooit in staat hun
belagers te identificeren. Daniel
Mofokeng (59) werd op weg naar
zijn werk in Johannesburg van
de trein gegooid nadat hij door
een groep jongeren in elkaar was
i/i
geslagen. Hij had niets gedaan of
gezegd, hij was er gewoon. Hij
dankt zijn leven aan de treinbe
stuurder, wiens trein op enkele
centimeters langs hem heen
raasde.
„Zij begonnen mij op het hoofd
te slaan. Zij wilden me er niet
doorlaten, toen grepen zij me en
gooiden me door het raam naar
buiten", vertelde Daniel. Andere
passagiers zeiden dat hij 'in de
verkeerde coupé zat'. Omdat hij
in een bepaalde wijk van de
zwarte stad Katlehong woonde
werd hij geacht een bepaalde
politieke overtuiging aan te han
gen, en elke coupé behoort aan
een andere politieke groepering
met passagiers die de bijbeho
rende politieke liederen zingen.
Het recent oplaaiend geweld in
de woonoorden ten oosten van
Johannesburg werd weerspie
geld in een toenemend aantal
aanslagen in de treinen. Veel
mensen uit de townships zijn
naar de blanke wijken in Johan
nesburg gevlucht om aan het
geweld op de treinen te ontko
men. Nadat een aantal treinbe
stuurders op weg naar de zwarte
steden overvallen werd, weiger
den zij nog langer passagiers
naar de roerige regio's te vervoe
ren. Daardoor kwamen de foren-
zentreinen van en naar Johan
nesburg voor het eerst in de
geschiedenis van Spoornet, de
Zuidafrikaanse spoorwegen,
twee weken stil te liggen.
In juli kwamen 29 mensen om bij
het geweld op de treinen. Dat is
een scherpe toename; in maart
vielen er nog twee doden, net als
in april. In augustus zijn zeker
21 mensen in treinen geweldda
dig om het leven gekomen.
Dagelijks reizen gemiddeld
400.000 mensen met forenzen-
treinen. Per jaar zijn dat er in
totaal 108 miljoen. De grote lan-
ge-afstandstrein en vervoerden
2,8 miljoen mensen in dezelfde
periode.
Treinen waren tot voor kort
strikt naar ras gescheiden, zoals
bijna alles in Zuid-Afrika. Sta
tions waren uitgerust met grote,
comfortabele wachtkamers voor
blanken, terwijl de zwarten, die
altijd het merendeel van de pas
sagiers hebben gevormd, veroor
deeld waren tot kleine hokjes.
Ook de kaartverkoop was ge
scheiden, de derde klas was ge
reserveerd voor zwarten. Wee de
zwarte die probeerde met een
eerste klaskaartje in de vanzelf
sprekend alleen voor blanken
Pianofabrikant Bechstein gered
Berlijn - De fameuze Berlijnse pianobouwer Bechstein is van de
ondergang gered. Dinsdag werd de aanvraag tot faillissement,
ingediend vanwege financiële problemen, ingetrokken.
De Senaat van Berlijn heeft nu voor dertig miljoen mark
onroerend goed van Bechstein gekocht. De pianofabrikant kan
daardoor zijn schulden verminderen tot tien miljoen mark. Dat
bedrag kan worden weggewerkt door vermindering van de
voorraden en verkoop van een bedrijfspand. Bechstein voelt zich
door een en ander 'gesterkt', aldus directeur Karl Schulz. De 140
jaar oude pianofabrikant acht zijn perspectieven nu weer
gunstig. De orderportefeuille ziet er redelijk uit en de toeleve
ranciers hebben goede leveringsmogelijkheden.
Economie VS groeide toch
Washington - De Verenigde Staten hebben het in het tweede
kwartaal van dit jaar economisch gezien wat beter gedaan dan
tot nu toe werd aangenomen. Het bruto binnenlands produkt. de
som van alle goederen en diensten, groeide in die periode op
jaarbasis met 1,8 procent. In een eerdere opgave sprak het
ministerie van Handel van een groei van 1,6 procent.
De herziening valt alleszins mee, want over het algemeen was
verwacht dat de kwartaalgroei zou worden herzien van 1,6 tot
1,2 procent. Het ministerie beargumenteert zijn herziening met
grotere overheidsuitgaven dan het had gedacht. Bovendien
bleken de voorraden bij het bedrijfsleven minder sterk te zijn
afgenomen.
Netto winst Telegraaf gestegen
Amsterdam - De eerder geuite voorspelling van het krantencon
cern De Telegraaf dat een gelijkblijvende winst dit jaar tot de
mogelijkheden behoort, komt door een toenemende daling van
het advertentievolume onder druk te staan. Toch is het niet
onmogelijk dat de winst van f 70 miljoen van vorig jaar dit jaar
wordt geëvenaard.
Uit een toelichting op de halfjaarcijfers van het concern blijkt
dat het advertentievolume in de eerste helft van dit jaar is
gedaald met 4,9 procent. Die teruggang neemt toe. Overigens
bedraagt die daling bij de overige landelijke dagbladen 8,8
procent. De netto winst van De Telegraaf is in de eerste zeven
vierwekelijkse perioden van dit jaar (1 januari tot 18 juli) met
vier procent gestegen van f 37,64 miljoen tot f 39,16 miljoen. Die
periode eindigde in 1992 overigens op 12 juli.
Winst explosie bij Macintosh
Maastricht - Het Maastrichtse detailhandelsconcern Macintosh
heeft in de eerste helft van dit jaar een winst van ruim 30
miljoen gulden behaald. Dat is bijna vijf keer zoveel als in de
eerste helft van vorig jaar, toen het 6 müjoen winst boekte.
Macintosh schrijft de winstexplosie vooral toe aan de verkoop
eerder dit jaar van enkele Portugese produktiebedrijven. De
verkoop van die belangen leverde een boekwinst op van bijna 22
miljoen gulden.
Macintosh benadrukt dat die eenmalige meevaller de resultaten
rekening over de afgelopen zes maanden sterk beïnvloed heeft.
Als de effecten van die verkoop buiten beschouwing waren
gebleven, dan zou de winst het afgelopen half jaar slechts met 2
miljoen zijn toegenomen tot 8,6 miljoen gulden. De raad van
Macintosh schrijft die werkelijke winstverbetering toe aan
betere opbrengstprijzen en een strakke kostenbeheersing. Ma
cintosh profiteerde bovendien het afgelopen half jaar volop van
de daling van de rente. De financieringslasten daalden daardoor
met 0,7 miljoen tot 0,8 miljoen gulden.
Winst Stork bijna 40 procent gedaald
Naarden - De nettowinst van Stork is in de eerste 24 weken dit
jaar met 39 procent gedaald van f 32,7 miljoen in dezelfde
periode vorig jaar tot f 20,1 miljoen. Toch acht Stork een winst
voor., dit gehele jaar op het niveau van 1992. van f 50 miljoen
haalbaafr. Maar dar. rftoeïëh Tic- orderontvdrigStèh irï het tweede
halfjaar op een goed niveau blijven en mag er geen verdere
margeverkrapping optredeil.
De teruggang van het resultaat komt voor rekening van de
kernactiviteit Industriële Dienstverlening, die met lagere marges
heeft te kampen. Het bedrijfsresultaat daalde hier van f 16
miljoen tot f 3 miljoen. Bij de kernactiviteit Industriële Syste
men is een verbetering waarneembaar. Het bedrijfsresultaat
steeg van f 15 miljoen tot f 21 miljoen. Over heel 1992 bedroeg
het bedrijfsresultaat van deze activiteit f 13 miljoen.
WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1993 A6
Zaandam (anp) - Albert Heijn gaat meer adverteren op de
televisie en minder in dagbladen. Dat heeft een woordvoerder
van het bedrijf dinsdag bevestigd.
De kranten lopen daardoor een
fors deel van het miljoenenbud
get van 's lands grootste adver
teerder mis, in een tijd dat de
inkomsten uit advertenties over
de hele linie teruglopen.
Woordvoerder E. Muller van het
moederbedrijf Ahold wil niet
zeggen hoeveel geld er wordt
overgeheveld van krant naar tv.
De totale uitgaven aan krante
nadvertenties lagen tot nu toe op
meer dan veertig miljoen gulden
per jaar. Daar blijft volgens
Muller 'meer dan de helft' van
over. „Hoeveel precies zeggen
we niet. Als goed koopman ge
ven we nooit prijs hoeveel we
betalen voor advertenties."
AH hoopt door een betere 'mix'
van kranten- en televisiereclame
meer consumenten te bereiken.
Via dagbladen ligt het bereik op
70 procent, met televisie erbij
komt dat op ruim 90 procent.
Volgens Muller blijft het levens
middelenconcern ook in de toe
komst de grootste adverteerder
in dagbladen. „Maar we worden
ook de grootste op televisie."
Voor de kranten is het besluit
van AH een flinke klap, zegt
directeur M.J. Kuip van het Cen
traal Bureau voor Courantenpu
bliciteit Cebuco. „Ruwweg de
helft van de inkomsten van
kranten komt van advertenties.
In de eerste helft van dit jaar
liggen die inkomsten al tien pro
cent onder die van vorig jaar.
Albert Heijn was goed voor drie
procent van de reclame-inkom
sten van dagbladen, daar gaat
nu helaas de helft van af."
Kuip kan zich wel voorstellen
dat de grootgrutter zich via de
televisie wil richten op doelgroe
pen die geen krant in huis heb
ben. „Vooral in de binnensteden
is het bereik van dagbladen niet
zo groot, evenmin als onder
oudere allochtonen."
Een beveiligingsbeambte van de Zuidafrikaanse spoorwegen
houdt op een beeldscherm treinpassagiers in de gaten. Het
gesloten tv-circuit is een onderdeel van de verscherpte veilig
heidsmaatregelen om het geweld te verminderen. foto anp
bestemde rijtuigen te gaan zit
ten.
Hoewel de apartheid ook hier
officieel verdwenen is, bestaat
zij informeel nog wel. Op de
lange-afstandstreinen scheidt
Spoornet de passagiers in de
slaapcoupés nog steeds naar ras,
om vervelende incidenten te
voorkomen. De rassenscheiding
werkt ook door in het personeel
van de treinen. De smerige baan
tjes zijn voor de zwarten, terwijl
blanken de hoge posities bekle
den. Sinds kort worden ook
zwarten mondjesmaat tot de
training voor hogere functies
toegelaten.