Ook chemieconcern Hoechst ziet winst fors dalen Rijksgeld voor haven Rotterdam 5C 10. Stilte voor de storm Ford Duitsland wil minder toeleveranciers Spanjaarden verdeeld over succes hogesnelheidstrein AVE Eén miljard gulden om onder meer twee bruggen te verbreden AND KORT DE STEM ECONOMIE A5 Hogere nettowinst voor IHC Caland r, volkoren, „249-1 cetjes, alf, 9, kilo ce, e wijn, Ier rl, us of junior, /m a.s. lidenier etten. jw5.9= KOP MUNT De bank ECONOMIE LONDON r BITTER LEMON OF TONIC TISSUE TOILETPAPIER 24 1 AUGUSTUS 1993 tie functionarissen ddam Hoessein heeft in d es vooraanstaande functiona n verboden naar het buiten Groot-Brittannië gevestigd ïaal Congres (INC) gistere: rant Daily Telegraph is d ecente overlopen naar Groot sadeurs. moord Aquino "idel Ramos heeft gisteren eei le moord op Benigno Aquino Filipijnse president Corazoi wijzen of er genoeg bewijze: aldus Ramos. De moord o: 1983 leidde tot een golf va: ter resulteerde in het verdrij. Ferdinand Marcos. nslag neo-nazi's die het gevolg was van ee: deelstaat Rijnland-Palts ee: ar-Oberstein ging een woon men op. Behalve de Afghaans i Het pand was beklad me i. eht voor orkaan inwoners van de Amerikaansi teren hun huizen verlaten gens de autoriteiten zijn mee sn geëvacueerd, voornamelij] kust. Onder hen zijn zeer vee laag het vasteland bereiken )logen. politie Brazilië -s van een sloppenwijk van Ru zondag op maandag gedood ,'an politieagenten die de dooi :n. Ooggetuigen meldden in di zwaarbewapende mannen u len op mannen, vrouwen >kt ieder spoor. Bewoners vai id van de politie in de aansla] rdag in dezelfde wijk in ee: Iden vermoord. uit Litouwen' iresident Brazauskas zal Rus- 48 uur uit het Baltische lam een snelle hervatting van di oor de woordvoerder van di Anatoly Krasikov, maar hi ras zei dat de overeenkoms telefoongesprek met Jeltsin. -medewerkers op tairen in Somalië hebben bi het Ontwikkelingsprogramm; opgepakt nadat zij hun huis hadden bestormd. Ook he ganisatie werd per abuis be it van de VN-mede werkers wa ip vrije voeten gesteld. Eei daarde dat het ging om ee: „De operaties zullen niet elk esvol zijn," erkende hij, eraai laagd was. >p de bon Suriname op de bon. Elki rhtig liter krijgen tegen een noj pstation wat hij bij registratie ruik zal hij de koers op de vrije] regering gaat deze week to rer omdat ze de maandelijki >ijen Esso, Shell en Texaco nie nale behoefte te voorzien moe ar op tafel leggen. Dat is mee: oms ten. jostmeisjes elijke Japanse parlementslede: schadevergoeding betaalt aan de Tweede Wereldoorlog tol irlementsleden van verschillen- snelle maatregelen gezien de nalige seksslavinnen. DINSDAG 31 AUGUSTUS 1993 Frankfurt (anp) - De winst voor belasting van het Duitse chemieconcern Hoechst is in de eerste helft van dit jaar met 30,9 procent gedaald van 1,13 miljard mark tot 781 miljoen mark als gevolg van de aanhoudend zwakke con junctuur. Dit heeft het con cern maandag bekendge maakt. De concurrenten Basf en Bayer rapporteerden vorige week winstdalingen van respectieve lijk vijftig procent en twintig procent. Ook bij de Nederlandse dochter onderneming Hoechst Holland, in Vlissingen, was sprake van een aanzienlijke winstdaling. Het resultaat uit gewone be drijfsuitoefening voor belastin gen ging met ruim 35 procent omlaag van f 48 miljoen naar f 31 miljoen. De omzet verminder de met negen procent tot f 784 miljoen. Hoechst Holland verwacht in de tweede helft van het jaar geen verbetering. De resultaten over geheel 1993 zullen aanzienlijk slechter zijn dan die van vorig jaar. De omzet van het gehele Hoechst-concern verminderde in de eerste helft van het jaar met 2,4 procent van 23,45 miljard mark tot 22,88 miljard mark. De winstdaling was in het tweede kwartaal groter dan in het eer ste. In juli en augustus liepen de zaken uitgesproken slecht en voor de komende maanden zijn geen impulsen te signaleren. Hoechst stelt zich daarom in op 'een zeer moeilijk tweede half jaar', vooral in Duitsland. De ernst van de situatie blijkt uit het feit dat de Duitse moe dermaatschappij Hoechst AG over de eerste helft van dit jaar geen positief bedrijfsresultaat wist te boeken. Dat lag aan de geringe vraag naar produkten en het lage prijspeil. Hoechst gaat onder druk van de slechte omstandigheden in rap tempo door met de uitvoering van maatregelen voor kostenver laging en verbetering van de concernstructuur. Dat betekent dat er nog meer arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Als acquisities buiten beschou wing worden gelaten, nam het aantal werknemers in de twaalf maanden tot en met juni al af met 6.600. In de eerste helft van dit jaar werkten er bij Hoechst gemiddeld 175.128 mensen, twee procent minder dan in dezelfde periode van 1992. Rotterdam - Twee knelpunten in het Rotterdamse ha vengebied, de Calandbrug en de Dintelhavenbrug, wor den met extra steun van 1 miljard gulden van het Rijk verbeterd. De Calandbrug verbindt de Bot lek met het Europoortgebied, de Dintelhavenbrug Europoort en Maasvlakte. De kosten voor de verbetering van de Calandbrug - mogelijk wordt die brug ver breed of komt er een tunnel - worden geraamd op 800 miljoen gulden. De verbreding van de Dintelha venbrug gaat rond de 150 mil joen kosten. Het resterende geld is bestemd voor de aansluiting van de havenspoorlijn op de Be tuwelijn, als de Tweede Kamer met de aanleg daarvan akkoord gaat. De eerste fase van de uitbreiding van de Rotterdamse haven, neer gelegd in het Havenplan 2010, duurt tot 1997. Tegelijkertijd met het Havenplan zijn er plan nen gemaakt om de belasting 'ENTIE) Schiedam (anp) - De netto winst van IHC Caland, leverancier van materieel voor de buitengaatse olie- en baggerindustrie, steeg in de eerste helft van 1993 van f 22,5 miljoen naar f 27,1 miljoen. Het bedrijf denkt genoeg nieuwe opdrachten te kunnen krijgen. Het resultaat uit gewone be drijfsuitoefening zal daarom over heel 1993 stijgen tot 'niet minder' dan f 52 miljoen. Verge leken met het jaar ervoor is dat een stijging van meer dan 14 procent, heeft het bedrijf maan dag bekendgemaakt. De omzet sprong omhoog van f 293,2 miljoen naar f 423,1 mil joen onder meer door de overne ming van de scheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Gies- sendam. Op 1 juli was er voor f 1376 miljoen aan opdrachten in portefeuille, vergeleken met f 1221 miljoen aan het einde van 1992. IHC Caland spreekt met poten tiële klanten over 'serieuze' pro jecten. Het bedrijf profiteert van het aantrekken van de olie- markt. van het milieu in de haven te verminderen. Ondanks de uitbreiding van de havenactiviteiten en mede van industrie en distributie, daalt de milieubelasting voor de regio, behalve de uitstoot van kooldi oxide (C02). Minder industriela- waai, minder stank en een betere kwaliteit van de lucht zijn mi lieuvoordelen. Om die te berei ken wordt vooral het bedrijfsle ven aangesproken. Er is ruim 100 miljard gulden nodig om de haven te versterken op het gebied van chemie, voed sel en containeroverslag. Het, be drijfsleven dient daarvan 85 mil jard gulden op te brengen, het Rijk 10 miljard en de gemeente Rotterdam 5,3 miljard. De nood zakelijke milieu-investeringen worden op 400 miljoen gulden geschat. Onderdeel van het Havenplan zijn onder meer uitbreiding van de Maasvlakte, vooral voor con taineroverslag, de aanleg van een haven voor het Westland tussen Maassluis en Hoek van Holland, verplaatsen van haven activiteiten naar Moerdijk, Spij- kenisse, Dordrecht en de Hoek- sche Waard, demping van ha venbekkens in Rotterdam. Voor handel en industrie in voe- dings- en genotmiddelen, de (pe- tro)chemie (ook recycling van chemische produkten) en Rotter dams stokpaardje, de container, komt dan dan meer plaats. Het zwakke punt, ook al wordt er dan geïnvesteerd om het mi lieu te ontlasten, blijft echter de toename van verkeer. Nu wordt er 230 miljoen ton goederen aan- en afgevoerd maar dat tonnage moet in 2010 370 miljoen ton bedragen. Ook zal het personen vervoer toenemen door de uit breiding van de werkgelegen heid. Volgens de plannenmakers kan de werkgelegenheid groeien met 15.000 personen. Daartegen over staat weer uitbreiding van natuurgebieden met ongeveer 1.750 hectare. Overheid en bedrijfsleven moe ten de plannen nog definitief vaststellen. Een fietser rijdt op een weg parallel aan de nieuioe tolweg bij Peking. De snelweg, die naar het internationale vliegveld leidt, wordt begin september geopend. foto ap Keulen (dpa) - De Duitse Ford-fabrie ken zien wel wat in de bezuinigingsme thoden die de van bedrijfsspionage ver dachte 'supersaneerder' José Ignacio López bij Volkswagen hanteert. Bij Volkswagen moet het aantal toeleveran ciers worden verminderd van 1500 tot 100. De Duitse vestiging van het Amerikaanse autoconcern Ford wil nu 300 van zijn 900 toeleveranciers kwijt en het aandeel van in Duitsland vervaardigde onderdelen verklei nen van ruim 40 tot 35. Dit heeft Rainer Nistl, directielid van Ford Werke AG in Keulen, maandag gezegd. Ford Duitsland deelt volop mee in de malai se in de auto-industrie en ontkomt er niet aan zijn kosten te verlagen. In de eerste helft van dit jaar kwam er een winst uit de bus van slechts 97 miljoen mark na een winst van 525 miljoen mark in de eerste helft van vorig jaar. De omzet verminderde met 10,7 procent tot 11,5 miljard mark, de verkoop zakte met zeventien procent tot 469.000 auto's en de produktie ging met vijftien procent achteruit tot 458.000 stuks. Door de veranderingen in de wisselkoersen zijn de in Duitsland vervaardigde onderde len, die in Duitse markten worden afgere kend, voor de Europese Ford-fabrieken bui ten Duitsland een stuk duurder geworden. Dat betekent volgens Nistl niet dat Ford het in de toekomst zonder Duitse toeleveranciers wil doen. Er zijn toeleveranciers die buiten Duitsland dochterondernemingen hebben gevestigd en die kunnen goedkoper leveren dan hun moederbedrijf. Ford wijst erop dat de discussie over prijzen van onderdelen en daarmee over Duitsland als vestigingsland voor bedrijven is ver scherpt. Daarmee wordt gedoeld op de door de recente verschuivingen in de wisselkoer sen, waarbij de mark tegen over de meeste Europese munteenheden duurder is gewor den. De produktiekosten van eeq^uto worden voor zestig procent gevormd" door aangele verde onderdelen. Ford koopt in Europa jaarlijks voor ongeveer twaalf miljard mark in en moet naar eigen zeggen alle mogelijk heden benutten om zijn kosten te verlagen. Ford Werke AG kan nog niet zeggen of dit jaar met winst of verlies zal worden afgeslo ten. De onderneming leed over heel 1992 een verlies van 469 miljoen mark bij een omzet van 22,3 miljard mark. Alle hoop is geves tigd op het jongste automodel van het con cern, de Ford Mondeo. De trein staat met de komst van de TGV naar Nederland en de discussies over de Betuwelijn in steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De Stem daarom een serie verhalen over de rol van de spoorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer de manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun marktpositie willen verbeteren, en de markante pro blemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen buiten Europa. Vandaag deel 2: de 'Alta Velocidad Espanola'. „A9T l.lï <2x3)®© f DoorTjabel Daling (anp) Madrid - Zaken doen en on derhandelen in de hogesnel heidstrein tussen Madrid en Sevilla. Miljoenencontracten afsluiten in een geruisloze omgeving, op weg naar huis en onder het genot van een uitgebreide maaltijd. Voor Spaanse zakenlieden is de 'Alta Velocidad Espanola' (AVE), zoals de Spanjaarden hun hogesnelheidslijn noe men, een regelrechte uit komst. Het Spaanse weekblad Cambio 16 noemt het afsluiten van com merciële transacties in de 471 km lange supersnelle trein die de 300 kilometer per uur kan halen zelfs een 'nieuw sociologisch verschijnsel'. In het vliegtuig en de gewone trein is het beslist minder zaken doen. De 'snelle witte vogel' is gemo delleerd naar het voorbeeld van de Franse TGV-Atlantique die met een snelheid van 300 kilo meter per uur van Parijs naar Le Mans, Nantes en Bordeaux rijdt. De Spanjaarden zijn verdeeld over het succes van hun super- trein. De AVE was een politiek omstreden project. Rond de AVE hangt een geur van corruptie, zeggen tegenstanders van het Spaanse TGV-project, dat tussen de zes en acht miljard gulden heeft gekost. De zakenwereld is ongetwijfeld blij met de Spaanse TGV, maar was Spanje werkelijk gebaat bij dit transportwonder? Daarover verschillen de meningen. Neem alleen al de cijfers die de Spaan se autoriteiten verstrekken. Een woordvoerder van de Red Nacio- nal de los Ferrocarriles Espano- les (Renfe), de Spaanse NS, zegt dat dit jaar al 900.000 reizigers met de AVE hebben gereisd. Eind dit jaar moeten dat er 2.000.000 zijn. „Een geweldig succes", zegt de Renfe-woord- voerder juichend. „De AVE is de enige lijn van de Spaanse spoor wegen die rendabel is. De ge middelde bezetting van elke trein is 90 procent." Maar de nationale spoorweg maatschappij vertelt er niet bij dat eerdere ramingen nog uitgin gen van 3,7 miljoen passagiers in 1993. Dus toch een echec, dus toch een prestigeproject zoals de tegenstanders van het Spaanse HSL-project beweren9 Minister José Borrell van Open bare Werken en Transport (en sinds kort ook van Milieu) zweert bij de AVE, die de reisaf stand tussen Madrid en Sevilla, de hoofdstad van Andalusië, teruggebracht van ruim vijf naar twee uur en vijfenen- veertig minuten. Energievrien delijk, minstens zo snel als een vliegtuig, geluidloos, een van de belangrijkste technologische prestaties van het moderne Eu- De Spaanse hogesnelheidstrein tijdens de presentatie op het Expo-terrein in Sevilla. foto anp ropa, een revolutie op vervoers gebied. luidden zijn kwalifica ties bij de opening van de lijn op 19 april 1992. En de minister toonde zich ook uitermate trots over het feit dat het miljardenproject in nog geen drie jaar werd gebouwd. Dat had niemand in de EG de Spanjaar den nagedaan, zelfs de Duitsers en de Fransen niet. De snelheid waarmee de Spaan se overheid een deel van zijn spoorwegennet moderniseerde, riep juist de kritiek op van mi lieugroepen, vakbonden, trans porteconomen en de oppositie. De AVE met zijn 31 viaducten en 17 tunnels moest per se klaar zijn voor de opening van de wereldtentoonstelling in Sevilla, dat tezamen met de Olympische Spelen van Barcelona het beeld van het nieuwe en dynamische Spanje moest uitdragen. Critici verweten de uit Andalu sië afkomstige socialistische pre mier Felipe Gonzalez en zijn - toen nog - trouwe metgezel Alfonso Guerra, tweede man in de socialistische partij (PSOE), hun eigen provincie te bevoorde len. Bestond de regering in het midden van de jaren tachtig toen de beslissing werd genomen om de AVE te bouwen niet vooral uit Andahisiërs? En was de AVE niet vooral een prestigeproject van de PSOE die in de zuidelijke regio oppermachtig was? Transportdeskundigen hekelden niet alleen de enorme kos- tenoversehrijdingen, maar stel den bovendien dat de 'Alta Velo cidad' de verkeerde route volg de. De lijn Madrid-Barcelona- Franse grens met een directe aansluiting op het Europese snelheidsnetnet had om econo mische redenen veel meer voor de hand gelegen. Zelfs Mercè Sala. presidente van de Renfe, leek deze kritiek te onderschrijven. „Een foute keu ze die is gemaakt door het ont breken van een marktonder zoek", versprak ze zich. Dat ze korte tijd later alsnog alle moge lijke voordelen van de HSL naar Sevilla probeerde op te sommen, overtuigde haar tegenstanders niet. Ook binnen de Renfe zijn scepti sche geluiden te horen over de Spaanse TGV. Als de AVE de enige rendabele lijn is van de Spaanse spoorwegen, dan komt dat mede doordat het overgrote deel van Wet Renfe-budget naar de hogesnelheidslijn gaat, zeg gen vakbondsbronnen bij de Spaanse spoorwegen. En het re latieve succes van de 'Alta Velo cidad' betekent vaak de imkrim- ping en sanering van andere spoorlijnen en opheffing van kleine stationnetjes. Een onom keerbaar proces zoals ook het voorbeeld van de Franse TGV laat zien. Ik lever mijn geld in bij de bank. Dat doe ik trouwens helemaal niet zelf, dat doet mijn geliefde werkgever al voor me. Elke vier weken staat op een vast gestelde dag het geld op mijn rekening. Dat geld is van mij en van de mijnen. Maar zie het maar eens terug te krijgen! Toegegeven: ik volg niet alle post. die de bank me toe stuurt. De bankier heeft be sloten om zijn kosten te verla gen en dus nog slechts inci denteel valt er op de deurmat een enveloppe met informatie over de liquiditeitspositie van de BV Reijn. Naar mijn gevoel valt er wel een keer of drie per week een brief van de bank met daarin een brochure. Dat ik zo mak kelijk en ook zo goedkoop geld kan lenen. Dan slaat de schrik me om het hart. Zou ik rood staan? Neen hoor. de computer houdt gewoon van mij. De bank stuurt me ook fol ders met de voordelen van een hypotheek en voor twee verdieners zijn er speciale constructies. Ik heb een hypo theek en ik kan er in geen dertig jaar vanaf. Dan ben ik 65-plusser met een bejaarden- kaart. zo zag ik bij de hypo theek-tussenpersoon. want op zijn computer ging bij het in voeren van mijn geboorteda tum meteen een alarmlicht branden. Dat kan dus ook de bedoeling van de bank niet zijn. Er is een moment, dat je al die lectuur terzijde schuift. Geen afschrift? Dan weg er mee. Direct mail. heet dit re clame-kanaal. Maar aan de effectiviteit mag worden ge twijfeld. Dit informatiekanaal is dus meteen bij de gleuf van mijn deur verzand. Tijdens mijn vakantie bleek mijn opvatting van dienstverlening dan ook danig verouderd. In het rustige, verregende va kantiedorpje in Zeeland ston den liefst twee de banken. Dat is niet hetzelfde als: de twee banken stonden er. Want u. reclamcdier, weet na tuurlijk dat er maar één de bank is. De bank heeft me een keer een kaartje versterkt. Daar staat mijn nummer op. mijn naam en mijn handtekening. Dat is een identiteitskaart van de bank. Dacht ik. Ik heb u eerder gedeeld in de smartelijke weersomstandig heden van mijn vakantie oord, dat zich afficheert als de door Willem Reijn zonnigste kust van nagenoeg gans Europa. En over mijn waanidee dat ik zou fietsen c.q. bussen, omdat dat goed is voor het Zeeuwse milieu. Maar het milieu was niet goed voor mij. Door de plenzende regen fietste ik dus naar de bank. Gaf mijn pasje en vroeg hon derd gulden. Dan vragen ze een fiat aan de thuisbank en daarna hopelijk een snip. Althans, zo ging het vroeger. „Kunt u zich identificeren?", vroeg het bankmeisje. „Ja, hier is mijn pasje", zei ik. „Neen, dat telt niet", zei de geldmeid. „Maar dat is de identiteitskaart, die de bank mij heeft verstrekt", zei ik naïef. „Maar u heeft nog niet de pincode", zei het meisje. „Dus mag ik u geen geld ge ven". Daar sta je dan. „Waarom krijg je geen centjes, pappa?", vroeg mijn dochtertje, toen ik haar regencape-je zorgvuldig goed deed en wij even onder het afdakje wachtten op een lichtere plek in het donkere zwerk. De juf kon ik niets verwijten. De criminaliteit, weet u wel. En de baas die dit uitdenkt, krijg je nooit te zien. Ik had nog wel gezegd, dat ik jaar lijks vijftig mille op de bank Iaat zetten (mijn baas kan beamen dat dat een tikje overdreven is) en dat ik graag daar honderd gulden van zou terugkrijgen. Maar regels zijn regels. Ik had ook nog be dacht dat ik nog nooit een adviesje had gekregen om mijn spaarrekening op te hef fen. want de bank gaf er maar 2.25 procent rente op, want minder is dan de inflatie. Maar dergelijke dienstverle ning rekent de bank niet tot haar core-business. En ik zei tegen mijn dochter- je: „Omdat de rotbank onze centjes niet terug wil geven". „Maar waarom niet?" En moedeloos stuurde ik haar het bos in: „Omdat dit finan ciële dienstverlening is". Belg kandinaat Monetair Instituut Brussel - België heeft het plan de kabinetschef van wijlen koning Boudewijn en van koning Albert II, Jacques van Ypersele de Strihou, naar voren te schuiven voor de functie van voorzitter van het Europees Monetair Instituut (EMI), de voorloper van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat meldt het Vlaamse dagblad De Standaard. De 56-jarige kabinetschef heeft na een carrière bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voor diverse Belgische premiers en ministers van Financiën gewerkt. (ADVERTENTIE) Gonzalez koos voor een 'Euro pese oplossing' en gunde de be langrijkste handelspartners Frankrijk en Duitsland de groot ste orders, op voorwaarde dat ze enkele verliesgevende Spaanse toeleveringsbedrijven overna men. Frankrijk leverde 16 trein stellen en het Duitse Siemens zorgde voor de elektrificatie, de lijn- en treinbeveiliging en de bouw van tientallen locomotie ven. Begin dit jaar onthulde de Spaanse pers dat Siemens ver moedelijk de grootste financier is geweest van de socialisten, die vanaf 1982 Spanje met absolute meerderheid regeerden. Het be drijf had het vette contract ge kregen door miljoenen guldens te verstrekken aan adviesbu reaus die geleid werden door voormalige leidinggevende poli tici binnen de PSOE. Ondanks de reserves die in Spanje bestaan tegen de 'Alta Velocidad', wil elke zichzelf res pecterende Spaanse stad een aansluiting op het snelle trein- parcours. Catalonië en Basken land krijgen allebei een AVE, maar maken zich elke keer op nieuw driftig als uitstel van de plannen volgt. De lijn Madrid- Barcelona heeft de hoogste prio riteit en moet in principe in 2002 klaar zijn. Het traject Barcelo- na-Franse grens-Montpellier, over de moeilijk begaanbare Py- reneeën-toppen heen, moet vóór 2007 klaar zijn. In Baskenland wordt de route Madrid-Zaragoza doorgetrokken naar de drie Baskische steden Bilbao-Vitoria-San Sebastian. Maar het kan nog wel even du ren voordat dat project is afge rond. Tot verontwaardiging van de Basken is een aanzienlijk deel van de gelden in de AVE-pot opgegaan aan het omstreden ca deau van Gonzalez aan Sevilla en Andalusië. Nu in lichtgewicht statiegeldfles: literfles 139^ literfles 12$r pak ROLLEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5