Ook chemieconcern Hoechst ziet winst fors dalen
Rijksgeld voor haven Rotterdam
5C
10.
Stilte voor de storm
Ford Duitsland wil minder toeleveranciers
Spanjaarden verdeeld over succes hogesnelheidstrein AVE
Eén miljard gulden om onder meer twee bruggen te verbreden
AND KORT
DE STEM
ECONOMIE
A5
Hogere nettowinst
voor IHC Caland
r,
volkoren,
„249-1
cetjes,
alf,
9, kilo
ce,
e wijn,
Ier
rl,
us of junior,
/m
a.s.
lidenier
etten.
jw5.9=
KOP MUNT
De bank
ECONOMIE
LONDON
r BITTER LEMON
OF TONIC
TISSUE
TOILETPAPIER
24
1 AUGUSTUS 1993
tie functionarissen
ddam Hoessein heeft in d
es vooraanstaande functiona
n verboden naar het buiten
Groot-Brittannië gevestigd
ïaal Congres (INC) gistere:
rant Daily Telegraph is d
ecente overlopen naar Groot
sadeurs.
moord Aquino
"idel Ramos heeft gisteren eei
le moord op Benigno Aquino
Filipijnse president Corazoi
wijzen of er genoeg bewijze:
aldus Ramos. De moord o:
1983 leidde tot een golf va:
ter resulteerde in het verdrij.
Ferdinand Marcos.
nslag neo-nazi's
die het gevolg was van ee:
deelstaat Rijnland-Palts ee:
ar-Oberstein ging een woon
men op. Behalve de Afghaans
i Het pand was beklad me
i.
eht voor orkaan
inwoners van de Amerikaansi
teren hun huizen verlaten
gens de autoriteiten zijn mee
sn geëvacueerd, voornamelij]
kust. Onder hen zijn zeer vee
laag het vasteland bereiken
)logen.
politie Brazilië
-s van een sloppenwijk van Ru
zondag op maandag gedood
,'an politieagenten die de dooi
:n. Ooggetuigen meldden in di
zwaarbewapende mannen u
len op mannen, vrouwen
>kt ieder spoor. Bewoners vai
id van de politie in de aansla]
rdag in dezelfde wijk in ee:
Iden vermoord.
uit Litouwen'
iresident Brazauskas zal Rus-
48 uur uit het Baltische lam
een snelle hervatting van di
oor de woordvoerder van di
Anatoly Krasikov, maar hi
ras zei dat de overeenkoms
telefoongesprek met Jeltsin.
-medewerkers op
tairen in Somalië hebben bi
het Ontwikkelingsprogramm;
opgepakt nadat zij hun huis
hadden bestormd. Ook he
ganisatie werd per abuis be
it van de VN-mede werkers wa
ip vrije voeten gesteld. Eei
daarde dat het ging om ee:
„De operaties zullen niet elk
esvol zijn," erkende hij, eraai
laagd was.
>p de bon
Suriname op de bon. Elki
rhtig liter krijgen tegen een noj
pstation wat hij bij registratie
ruik zal hij de koers op de vrije]
regering gaat deze week to
rer omdat ze de maandelijki
>ijen Esso, Shell en Texaco nie
nale behoefte te voorzien moe
ar op tafel leggen. Dat is mee:
oms ten.
jostmeisjes
elijke Japanse parlementslede:
schadevergoeding betaalt aan
de Tweede Wereldoorlog tol
irlementsleden van verschillen-
snelle maatregelen gezien de
nalige seksslavinnen.
DINSDAG 31 AUGUSTUS 1993
Frankfurt (anp) - De winst
voor belasting van het Duitse
chemieconcern Hoechst is in
de eerste helft van dit jaar
met 30,9 procent gedaald van
1,13 miljard mark tot 781
miljoen mark als gevolg van
de aanhoudend zwakke con
junctuur. Dit heeft het con
cern maandag bekendge
maakt.
De concurrenten Basf en Bayer
rapporteerden vorige week
winstdalingen van respectieve
lijk vijftig procent en twintig
procent.
Ook bij de Nederlandse dochter
onderneming Hoechst Holland,
in Vlissingen, was sprake van
een aanzienlijke winstdaling.
Het resultaat uit gewone be
drijfsuitoefening voor belastin
gen ging met ruim 35 procent
omlaag van f 48 miljoen naar f
31 miljoen. De omzet verminder
de met negen procent tot f 784
miljoen.
Hoechst Holland verwacht in de
tweede helft van het jaar geen
verbetering. De resultaten over
geheel 1993 zullen aanzienlijk
slechter zijn dan die van vorig
jaar.
De omzet van het gehele
Hoechst-concern verminderde in
de eerste helft van het jaar met
2,4 procent van 23,45 miljard
mark tot 22,88 miljard mark. De
winstdaling was in het tweede
kwartaal groter dan in het eer
ste. In juli en augustus liepen de
zaken uitgesproken slecht en
voor de komende maanden zijn
geen impulsen te signaleren.
Hoechst stelt zich daarom in op
'een zeer moeilijk tweede half
jaar', vooral in Duitsland.
De ernst van de situatie blijkt
uit het feit dat de Duitse moe
dermaatschappij Hoechst AG
over de eerste helft van dit jaar
geen positief bedrijfsresultaat
wist te boeken. Dat lag aan de
geringe vraag naar produkten en
het lage prijspeil.
Hoechst gaat onder druk van de
slechte omstandigheden in rap
tempo door met de uitvoering
van maatregelen voor kostenver
laging en verbetering van de
concernstructuur. Dat betekent
dat er nog meer arbeidsplaatsen
zullen verdwijnen.
Als acquisities buiten beschou
wing worden gelaten, nam het
aantal werknemers in de twaalf
maanden tot en met juni al af
met 6.600. In de eerste helft van
dit jaar werkten er bij Hoechst
gemiddeld 175.128 mensen, twee
procent minder dan in dezelfde
periode van 1992.
Rotterdam - Twee knelpunten in het Rotterdamse ha
vengebied, de Calandbrug en de Dintelhavenbrug, wor
den met extra steun van 1 miljard gulden van het Rijk
verbeterd.
De Calandbrug verbindt de Bot
lek met het Europoortgebied, de
Dintelhavenbrug Europoort en
Maasvlakte. De kosten voor de
verbetering van de Calandbrug -
mogelijk wordt die brug ver
breed of komt er een tunnel -
worden geraamd op 800 miljoen
gulden.
De verbreding van de Dintelha
venbrug gaat rond de 150 mil
joen kosten. Het resterende geld
is bestemd voor de aansluiting
van de havenspoorlijn op de Be
tuwelijn, als de Tweede Kamer
met de aanleg daarvan akkoord
gaat.
De eerste fase van de uitbreiding
van de Rotterdamse haven, neer
gelegd in het Havenplan 2010,
duurt tot 1997. Tegelijkertijd
met het Havenplan zijn er plan
nen gemaakt om de belasting
'ENTIE)
Schiedam (anp) - De netto winst
van IHC Caland, leverancier van
materieel voor de buitengaatse
olie- en baggerindustrie, steeg in
de eerste helft van 1993 van f
22,5 miljoen naar f 27,1 miljoen.
Het bedrijf denkt genoeg nieuwe
opdrachten te kunnen krijgen.
Het resultaat uit gewone be
drijfsuitoefening zal daarom
over heel 1993 stijgen tot 'niet
minder' dan f 52 miljoen. Verge
leken met het jaar ervoor is dat
een stijging van meer dan 14
procent, heeft het bedrijf maan
dag bekendgemaakt.
De omzet sprong omhoog van f
293,2 miljoen naar f 423,1 mil
joen onder meer door de overne
ming van de scheepswerf De
Merwede in Hardinxveld-Gies-
sendam. Op 1 juli was er voor f
1376 miljoen aan opdrachten in
portefeuille, vergeleken met f
1221 miljoen aan het einde van
1992.
IHC Caland spreekt met poten
tiële klanten over 'serieuze' pro
jecten. Het bedrijf profiteert van
het aantrekken van de olie-
markt.
van het milieu in de haven te
verminderen.
Ondanks de uitbreiding van de
havenactiviteiten en mede van
industrie en distributie, daalt de
milieubelasting voor de regio,
behalve de uitstoot van kooldi
oxide (C02). Minder industriela-
waai, minder stank en een betere
kwaliteit van de lucht zijn mi
lieuvoordelen. Om die te berei
ken wordt vooral het bedrijfsle
ven aangesproken.
Er is ruim 100 miljard gulden
nodig om de haven te versterken
op het gebied van chemie, voed
sel en containeroverslag. Het, be
drijfsleven dient daarvan 85 mil
jard gulden op te brengen, het
Rijk 10 miljard en de gemeente
Rotterdam 5,3 miljard. De nood
zakelijke milieu-investeringen
worden op 400 miljoen gulden
geschat.
Onderdeel van het Havenplan
zijn onder meer uitbreiding van
de Maasvlakte, vooral voor con
taineroverslag, de aanleg van
een haven voor het Westland
tussen Maassluis en Hoek van
Holland, verplaatsen van haven
activiteiten naar Moerdijk, Spij-
kenisse, Dordrecht en de Hoek-
sche Waard, demping van ha
venbekkens in Rotterdam.
Voor handel en industrie in voe-
dings- en genotmiddelen, de (pe-
tro)chemie (ook recycling van
chemische produkten) en Rotter
dams stokpaardje, de container,
komt dan dan meer plaats.
Het zwakke punt, ook al wordt
er dan geïnvesteerd om het mi
lieu te ontlasten, blijft echter de
toename van verkeer. Nu wordt
er 230 miljoen ton goederen aan-
en afgevoerd maar dat tonnage
moet in 2010 370 miljoen ton
bedragen. Ook zal het personen
vervoer toenemen door de uit
breiding van de werkgelegen
heid. Volgens de plannenmakers
kan de werkgelegenheid groeien
met 15.000 personen. Daartegen
over staat weer uitbreiding van
natuurgebieden met ongeveer
1.750 hectare.
Overheid en bedrijfsleven moe
ten de plannen nog definitief
vaststellen.
Een fietser rijdt op een weg parallel aan de nieuioe tolweg bij Peking. De snelweg, die naar het internationale vliegveld leidt, wordt
begin september geopend. foto ap
Keulen (dpa) - De Duitse Ford-fabrie
ken zien wel wat in de bezuinigingsme
thoden die de van bedrijfsspionage ver
dachte 'supersaneerder' José Ignacio
López bij Volkswagen hanteert. Bij
Volkswagen moet het aantal toeleveran
ciers worden verminderd van 1500 tot
100.
De Duitse vestiging van het Amerikaanse
autoconcern Ford wil nu 300 van zijn 900
toeleveranciers kwijt en het aandeel van in
Duitsland vervaardigde onderdelen verklei
nen van ruim 40 tot 35.
Dit heeft Rainer Nistl, directielid van Ford
Werke AG in Keulen, maandag gezegd.
Ford Duitsland deelt volop mee in de malai
se in de auto-industrie en ontkomt er niet
aan zijn kosten te verlagen. In de eerste helft
van dit jaar kwam er een winst uit de bus
van slechts 97 miljoen mark na een winst
van 525 miljoen mark in de eerste helft van
vorig jaar.
De omzet verminderde met 10,7 procent tot
11,5 miljard mark, de verkoop zakte met
zeventien procent tot 469.000 auto's en de
produktie ging met vijftien procent achteruit
tot 458.000 stuks.
Door de veranderingen in de wisselkoersen
zijn de in Duitsland vervaardigde onderde
len, die in Duitse markten worden afgere
kend, voor de Europese Ford-fabrieken bui
ten Duitsland een stuk duurder geworden.
Dat betekent volgens Nistl niet dat Ford het
in de toekomst zonder Duitse toeleveranciers
wil doen. Er zijn toeleveranciers die buiten
Duitsland dochterondernemingen hebben
gevestigd en die kunnen goedkoper leveren
dan hun moederbedrijf.
Ford wijst erop dat de discussie over prijzen
van onderdelen en daarmee over Duitsland
als vestigingsland voor bedrijven is ver
scherpt. Daarmee wordt gedoeld op de door
de recente verschuivingen in de wisselkoer
sen, waarbij de mark tegen over de meeste
Europese munteenheden duurder is gewor
den.
De produktiekosten van eeq^uto worden
voor zestig procent gevormd" door aangele
verde onderdelen. Ford koopt in Europa
jaarlijks voor ongeveer twaalf miljard mark
in en moet naar eigen zeggen alle mogelijk
heden benutten om zijn kosten te verlagen.
Ford Werke AG kan nog niet zeggen of dit
jaar met winst of verlies zal worden afgeslo
ten. De onderneming leed over heel 1992 een
verlies van 469 miljoen mark bij een omzet
van 22,3 miljard mark. Alle hoop is geves
tigd op het jongste automodel van het con
cern, de Ford Mondeo.
De trein staat met de komst van de TGV naar
Nederland en de discussies over de Betuwelijn in
steeds grotere belangstelling. Deze week brengt De
Stem daarom een serie verhalen over de rol van de
spoorwegen anno nu. Uit Europa komen onder meer
de manieren aan bod, waarop de spoorwegen hun
marktpositie willen verbeteren, en de markante pro
blemen en eigenschappen van enkele spoorlijnen
buiten Europa. Vandaag deel 2: de 'Alta Velocidad
Espanola'.
„A9T l.lï
<2x3)®© f
DoorTjabel Daling (anp)
Madrid - Zaken doen en on
derhandelen in de hogesnel
heidstrein tussen Madrid en
Sevilla. Miljoenencontracten
afsluiten in een geruisloze
omgeving, op weg naar huis
en onder het genot van een
uitgebreide maaltijd. Voor
Spaanse zakenlieden is de
'Alta Velocidad Espanola'
(AVE), zoals de Spanjaarden
hun hogesnelheidslijn noe
men, een regelrechte uit
komst.
Het Spaanse weekblad Cambio
16 noemt het afsluiten van com
merciële transacties in de 471
km lange supersnelle trein die de
300 kilometer per uur kan halen
zelfs een 'nieuw sociologisch
verschijnsel'. In het vliegtuig en
de gewone trein is het beslist
minder zaken doen.
De 'snelle witte vogel' is gemo
delleerd naar het voorbeeld van
de Franse TGV-Atlantique die
met een snelheid van 300 kilo
meter per uur van Parijs naar Le
Mans, Nantes en Bordeaux rijdt.
De Spanjaarden zijn verdeeld
over het succes van hun super-
trein. De AVE was een politiek
omstreden project. Rond de AVE
hangt een geur van corruptie,
zeggen tegenstanders van het
Spaanse TGV-project, dat tussen
de zes en acht miljard gulden
heeft gekost.
De zakenwereld is ongetwijfeld
blij met de Spaanse TGV, maar
was Spanje werkelijk gebaat bij
dit transportwonder? Daarover
verschillen de meningen. Neem
alleen al de cijfers die de Spaan
se autoriteiten verstrekken. Een
woordvoerder van de Red Nacio-
nal de los Ferrocarriles Espano-
les (Renfe), de Spaanse NS, zegt
dat dit jaar al 900.000 reizigers
met de AVE hebben gereisd.
Eind dit jaar moeten dat er
2.000.000 zijn. „Een geweldig
succes", zegt de Renfe-woord-
voerder juichend. „De AVE is de
enige lijn van de Spaanse spoor
wegen die rendabel is. De ge
middelde bezetting van elke
trein is 90 procent."
Maar de nationale spoorweg
maatschappij vertelt er niet bij
dat eerdere ramingen nog uitgin
gen van 3,7 miljoen passagiers in
1993. Dus toch een echec, dus
toch een prestigeproject zoals de
tegenstanders van het Spaanse
HSL-project beweren9
Minister José Borrell van Open
bare Werken en Transport (en
sinds kort ook van Milieu)
zweert bij de AVE, die de reisaf
stand tussen Madrid en Sevilla,
de hoofdstad van Andalusië,
teruggebracht van ruim
vijf naar twee uur en vijfenen-
veertig minuten. Energievrien
delijk, minstens zo snel als een
vliegtuig, geluidloos, een van de
belangrijkste technologische
prestaties van het moderne Eu-
De Spaanse hogesnelheidstrein tijdens de presentatie op het Expo-terrein in Sevilla. foto anp
ropa, een revolutie op vervoers
gebied. luidden zijn kwalifica
ties bij de opening van de lijn op
19 april 1992.
En de minister toonde zich ook
uitermate trots over het feit dat
het miljardenproject in nog geen
drie jaar werd gebouwd. Dat had
niemand in de EG de Spanjaar
den nagedaan, zelfs de Duitsers
en de Fransen niet.
De snelheid waarmee de Spaan
se overheid een deel van zijn
spoorwegennet moderniseerde,
riep juist de kritiek op van mi
lieugroepen, vakbonden, trans
porteconomen en de oppositie.
De AVE met zijn 31 viaducten
en 17 tunnels moest per se klaar
zijn voor de opening van de
wereldtentoonstelling in Sevilla,
dat tezamen met de Olympische
Spelen van Barcelona het beeld
van het nieuwe en dynamische
Spanje moest uitdragen.
Critici verweten de uit Andalu
sië afkomstige socialistische pre
mier Felipe Gonzalez en zijn -
toen nog - trouwe metgezel
Alfonso Guerra, tweede man in
de socialistische partij (PSOE),
hun eigen provincie te bevoorde
len. Bestond de regering in het
midden van de jaren tachtig toen
de beslissing werd genomen om
de AVE te bouwen niet vooral
uit Andahisiërs? En was de AVE
niet vooral een prestigeproject
van de PSOE die in de zuidelijke
regio oppermachtig was?
Transportdeskundigen hekelden
niet alleen de enorme kos-
tenoversehrijdingen, maar stel
den bovendien dat de 'Alta Velo
cidad' de verkeerde route volg
de. De lijn Madrid-Barcelona-
Franse grens met een directe
aansluiting op het Europese
snelheidsnetnet had om econo
mische redenen veel meer voor
de hand gelegen.
Zelfs Mercè Sala. presidente van
de Renfe, leek deze kritiek te
onderschrijven. „Een foute keu
ze die is gemaakt door het ont
breken van een marktonder
zoek", versprak ze zich. Dat ze
korte tijd later alsnog alle moge
lijke voordelen van de HSL naar
Sevilla probeerde op te sommen,
overtuigde haar tegenstanders
niet.
Ook binnen de Renfe zijn scepti
sche geluiden te horen over de
Spaanse TGV. Als de AVE de
enige rendabele lijn is van de
Spaanse spoorwegen, dan komt
dat mede doordat het overgrote
deel van Wet Renfe-budget naar
de hogesnelheidslijn gaat, zeg
gen vakbondsbronnen bij de
Spaanse spoorwegen. En het re
latieve succes van de 'Alta Velo
cidad' betekent vaak de imkrim-
ping en sanering van andere
spoorlijnen en opheffing van
kleine stationnetjes. Een onom
keerbaar proces zoals ook het
voorbeeld van de Franse TGV
laat zien.
Ik lever mijn geld in bij
de bank. Dat doe ik
trouwens helemaal niet
zelf, dat doet mijn geliefde
werkgever al voor me. Elke
vier weken staat op een vast
gestelde dag het geld op mijn
rekening.
Dat geld is van mij en van de
mijnen. Maar zie het maar
eens terug te krijgen!
Toegegeven: ik volg niet alle
post. die de bank me toe
stuurt. De bankier heeft be
sloten om zijn kosten te verla
gen en dus nog slechts inci
denteel valt er op de deurmat
een enveloppe met informatie
over de liquiditeitspositie van
de BV Reijn.
Naar mijn gevoel valt er wel
een keer of drie per week een
brief van de bank met daarin
een brochure. Dat ik zo mak
kelijk en ook zo goedkoop
geld kan lenen. Dan slaat de
schrik me om het hart. Zou ik
rood staan? Neen hoor. de
computer houdt gewoon van
mij.
De bank stuurt me ook fol
ders met de voordelen van
een hypotheek en voor twee
verdieners zijn er speciale
constructies. Ik heb een hypo
theek en ik kan er in geen
dertig jaar vanaf. Dan ben ik
65-plusser met een bejaarden-
kaart. zo zag ik bij de hypo
theek-tussenpersoon. want op
zijn computer ging bij het in
voeren van mijn geboorteda
tum meteen een alarmlicht
branden. Dat kan dus ook de
bedoeling van de bank niet
zijn.
Er is een moment, dat je al
die lectuur terzijde schuift.
Geen afschrift? Dan weg er
mee. Direct mail. heet dit re
clame-kanaal. Maar aan de
effectiviteit mag worden ge
twijfeld.
Dit informatiekanaal is dus
meteen bij de gleuf van mijn
deur verzand. Tijdens mijn
vakantie bleek mijn opvatting
van dienstverlening dan ook
danig verouderd.
In het rustige, verregende va
kantiedorpje in Zeeland ston
den liefst twee de banken.
Dat is niet hetzelfde als: de
twee banken stonden er.
Want u. reclamcdier, weet na
tuurlijk dat er maar één de
bank is.
De bank heeft me een keer
een kaartje versterkt. Daar
staat mijn nummer op. mijn
naam en mijn handtekening.
Dat is een identiteitskaart van
de bank. Dacht ik.
Ik heb u eerder gedeeld in de
smartelijke weersomstandig
heden van mijn vakantie
oord, dat zich afficheert als de
door Willem Reijn
zonnigste kust van nagenoeg
gans Europa. En over mijn
waanidee dat ik zou fietsen
c.q. bussen, omdat dat goed is
voor het Zeeuwse milieu.
Maar het milieu was niet goed
voor mij.
Door de plenzende regen
fietste ik dus naar de bank.
Gaf mijn pasje en vroeg hon
derd gulden. Dan vragen ze
een fiat aan de thuisbank en
daarna hopelijk een snip.
Althans, zo ging het vroeger.
„Kunt u zich identificeren?",
vroeg het bankmeisje. „Ja,
hier is mijn pasje", zei ik.
„Neen, dat telt niet", zei de
geldmeid. „Maar dat is de
identiteitskaart, die de bank
mij heeft verstrekt", zei ik
naïef. „Maar u heeft nog niet
de pincode", zei het meisje.
„Dus mag ik u geen geld ge
ven".
Daar sta je dan. „Waarom
krijg je geen centjes, pappa?",
vroeg mijn dochtertje, toen ik
haar regencape-je zorgvuldig
goed deed en wij even onder
het afdakje wachtten op een
lichtere plek in het donkere
zwerk.
De juf kon ik niets verwijten.
De criminaliteit, weet u wel.
En de baas die dit uitdenkt,
krijg je nooit te zien. Ik had
nog wel gezegd, dat ik jaar
lijks vijftig mille op de bank
Iaat zetten (mijn baas kan
beamen dat dat een tikje
overdreven is) en dat ik graag
daar honderd gulden van zou
terugkrijgen. Maar regels zijn
regels. Ik had ook nog be
dacht dat ik nog nooit een
adviesje had gekregen om
mijn spaarrekening op te hef
fen. want de bank gaf er maar
2.25 procent rente op, want
minder is dan de inflatie.
Maar dergelijke dienstverle
ning rekent de bank niet tot
haar core-business.
En ik zei tegen mijn dochter-
je: „Omdat de rotbank onze
centjes niet terug wil geven".
„Maar waarom niet?" En
moedeloos stuurde ik haar
het bos in: „Omdat dit finan
ciële dienstverlening is".
Belg kandinaat Monetair Instituut
Brussel - België heeft het plan de kabinetschef van wijlen
koning Boudewijn en van koning Albert II, Jacques van Ypersele
de Strihou, naar voren te schuiven voor de functie van
voorzitter van het Europees Monetair Instituut (EMI), de
voorloper van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat meldt het
Vlaamse dagblad De Standaard. De 56-jarige kabinetschef heeft
na een carrière bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voor
diverse Belgische premiers en ministers van Financiën gewerkt.
(ADVERTENTIE)
Gonzalez koos voor een 'Euro
pese oplossing' en gunde de be
langrijkste handelspartners
Frankrijk en Duitsland de groot
ste orders, op voorwaarde dat ze
enkele verliesgevende Spaanse
toeleveringsbedrijven overna
men. Frankrijk leverde 16 trein
stellen en het Duitse Siemens
zorgde voor de elektrificatie, de
lijn- en treinbeveiliging en de
bouw van tientallen locomotie
ven.
Begin dit jaar onthulde de
Spaanse pers dat Siemens ver
moedelijk de grootste financier
is geweest van de socialisten, die
vanaf 1982 Spanje met absolute
meerderheid regeerden. Het be
drijf had het vette contract ge
kregen door miljoenen guldens
te verstrekken aan adviesbu
reaus die geleid werden door
voormalige leidinggevende poli
tici binnen de PSOE.
Ondanks de reserves die in
Spanje bestaan tegen de 'Alta
Velocidad', wil elke zichzelf res
pecterende Spaanse stad een
aansluiting op het snelle trein-
parcours. Catalonië en Basken
land krijgen allebei een AVE,
maar maken zich elke keer op
nieuw driftig als uitstel van de
plannen volgt. De lijn Madrid-
Barcelona heeft de hoogste prio
riteit en moet in principe in 2002
klaar zijn. Het traject Barcelo-
na-Franse grens-Montpellier,
over de moeilijk begaanbare Py-
reneeën-toppen heen, moet vóór
2007 klaar zijn.
In Baskenland wordt de route
Madrid-Zaragoza doorgetrokken
naar de drie Baskische steden
Bilbao-Vitoria-San Sebastian.
Maar het kan nog wel even du
ren voordat dat project is afge
rond. Tot verontwaardiging van
de Basken is een aanzienlijk deel
van de gelden in de AVE-pot
opgegaan aan het omstreden ca
deau van Gonzalez aan Sevilla
en Andalusië.
Nu in lichtgewicht statiegeldfles:
literfles 139^
literfles 12$r
pak
ROLLEN