Eindelijk nieuws rond de klok' lingen bij il Holland icht UIT gids [oofdredacteur Gerard van der Wulp blij met uitbreiding NOS-Journaal: rkunmcheikunde |h Onderwijs taogwaardicBO. Den Bosch wil de 'sterren van 2000' leveren 6Beleid is pas beleid als er veranderd wordt' sn aantal interessante |zon te verbreden. 'ijs Herwijs holland Dag-tv, waarom en voor wie? Acteur Verstraete overleden heer H J. Renders, coördinato: school West-Brabant, Sector in 2, 4814 EH Breda, telefoon „Het jodendom en Anne Frank, daar mag je tegenwoordig weer mee spotten. Het is een soort geflirt met wat niet mag." Edwin de Vries, acteur de stem gids ur Maarten van de Rakt Iversum - „Ik heb al iker geroepen dat het de logste tijd is voor een euwsvoorziening rond de ok. Technisch was het al frder mogelijk. We kre- ji wel beelden, maar inden die pas vanaf het Jjlletin van vier uur bren- Dat is heel pijnlijk, ser als je die beelden inkzij kabeltelevisie wel ntreft bij de acht bui- Lovensdijkstraat 61 4818 AJ Breda telefoon 076 - 250500 Wdse zenders. or Gerard van der Wulp, de as van het NOS-journaal, gaat !t de invoering van dagtelevi- eindelijk een hartewens in (milling: nieuws-rond-de- ak. Daarnaast is het NOS- irnaal voortaan in staat snel- uit te rukken' als zich onver achte, belangrijke gebeurtenis- voordoen: al binnen enkele auten. k ben dolblij dat we nu die «gelijkheid krijgen en er zijn iherkenbare tijdstippen", zegt i hoofdredacteur, verwijzend lar de nieuwe journaals van 10,8.00, 9.00 en 13.00 uur. Gijs snde cursussen voor laken (Drama) Schrijfvaardigheid Leerkrachten Wanders en Marga van Praag gaan deze edities, waarvan de eindredactie in handen is van Laurens Borst, vanaf aanstaande maandag presenteren. Ambitieus „Bovendien kunnen we sneller extra uitzendingen gaan maken. Vanaf de start kunnen we bin nen enkele minuten reageren op bijzondere nieuwsontwikkelin gen, de hele dag door. Met onze journaals kunnen we ons nu scharen bij de grotere Europese landen. En van de kleinere zijn we de eerste", klinkt het trots uit de mond van Van der Wulp. Redactie en facilitaire beman ning zijn voortaan niet meer vanaf 16.00 uur uitzendgereed, maar staan al vanaf 6.00 uur klaar. De tachtig man sterke journaalredactie is met enkele medewerkers uitgebreid. ,,In de ochtendjournaals gaan we ons vooral toeleggen op de meest actuele stand van het nieuws. Dat is anders dan we kennen van de latere journaals, die meer een overzicht geven van wat er .ge beurd is. Het middagbulletin biedt actuele ontwikkelingen maar blikt ook een beetje voor uit op wat er die dag aan fcrlands, Engels, Economie mie) en Wiskunde Ij aar. In die les willen geven aan louw van HAVO en VWO. naar. fcduur: 4 jaar. Iroepshalve te maken heeft pet als moedertaal hebben, bnden van 4 uur. Os uw belangstelling uitgaat Ultuur. pnden van 2 uur. door onderstaande bon in jn aan Hogeschool Holland ;cht. ichtingsavond: ustus O uur. atie Dordrecht, elefoon 078-175400. bon :ltijdop!eiding(en) DS 28-8 Door Maarten van de Rakt Dagtelevisie kost 28 miljoen gulden. Dagtelevisie betekent een uitbreiding van zendtijd op Nederland 1 met 2834 uur. Duidelijke cijfers, maar waarom en voor wie de omroepen vanaf maandag Nederland 1 overdag vullen, dat is stukken minder concreet. NOS-vicevoorzitter Albert van den Heuvel noemt de start van dagtelevisie de 'realisering van een hele oude droom', die al lang door de NOS-hoofden spookt. „Volwassen televisie behelst uitzenden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Jaren geleden stonden we voor de keuze: of eerst een net erbij of eerst overdag. In 1988 startte het derde net. Natuurlijk speelt bij de invoering de concurrentie door RTL4 ook een rol." Of Nederlanders behoefte hebben aan dagtelevisie, en zo ja, wie dat willen en wat ze willen, dat heeft de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) niet recent onderzocht. Wel weet de dienst te vertellen wie er wanneer thuis zijn en 'geen verplichte werkzaamheden hebben'; dat heet het potentieel. Vijftig-plus sers, vrouwen en jongeren zijn er prominent in vertegenwoor digd. Dit potentieel is grofweg twee miljoen. De dienst KLO wijst op riante cijfers uit het buitenland. Engeland scoort goed met ontbijt-tv, in Frankrijk ligt een prime-time-achtig accent op lunchtijd en in Spanje wordt de siësta-tijd lang niet altijd benut voor een slaapje. Vast staat in elk geval hoeveel Nederlanders nu overdag naar RTL4, de buitenlandse zenders of een videoband kijken. Het gaat om een paar procent kijkdichtheid: een paar honderddui zend man. Aan een prognose over kijkdichtheid waagt Wim Bekkers, hoofd KLO, zich niet. „Ik denk dat er meer mensen overdag tv gaan kijken dan die paar procent. Dagtelevisie is ook een kwestie van cultuur. Zoiets moet na verloop van tijd groeien." Van den Heuvel is niet bang voor een fiasco. „Wat we doen als er geen kip kijkt? Dan gaan we op zoek naar die kip, kijken hoe we de mensen beter kunnen bedienen." Hij laat zich er niet over uit of dagtelevisie een soort bestaansminimum kent in de vorm van een minimaal aantal kijkers. Rouleersysteem De NOS maakt het de kijker niet gemakkelijk. Een inventief dubbel rouleersysteem is bedacht, uit een oogpunt van gelijk waardigheid van netten en eerlijke verdeling van lusten en lasten voor de omroepen. De omroepen die 's avonds te zien zijn op Nederland 1, 2 en 3, komen in die volgorde overdag op Nederland 1 op de buis in drie blokken van drie uur, van 7.00 tot 16.00 uur. Althans in het eerste seizoen, want elk seizoen wordt er gewisseld. Nederland 1 wordt een soort herhalingennet (gelardeerd met extra nieuwsbulletins, ontbijt-tv en ochtendgym), Nederland 2 een evenementen- en calamiteitermet, terwijl voor Nederland 3 Tekst-TV is bedacht. Het jaar erop draait ook hier een carrousel. De evenementen gaan naar Nederland 3, de herhalingen naar 2 en Tekst-TV naar 1. Twee voorbeelden geven de pijnlijke plekken aan. Avro, KRO en NCRV beginnen een gezellig ontbijtprogramma op Nederland 1 om 7.30 uur; Tros, Veronica en EO schotelen de kijkers ochtendgymnastiek voor om 10.00 uur. Na een jaar gaat de dubbele rouleermachine draaien: de twee trio's verkassen naar andere tijden én naar Nederland 2 en collega-omroepen zouden in hun voetsporen moeten treden. De toekomst van ontbijt-tv en ochtendgym staat daarmee al voor de start op losse schroeven. „Dat is een probleem dat we nog moeten encounteren"meent Tros-baas Cees den Daas monter. Amstelveen (anp) - In zijn woonplaats Amstelveen is gisteren de jcteur Bob Verstraete overleden. Hij is 71 jaar geworden. Bob 'ctstraete, jongste zoon van Jules Verstraete, werd in Rotterdam Scoren. Hij was naast acteur ook schrijver van toneel- en televisie- kukken en regisseur. fijn eerste rol speelde hij op 14-jarige leeftijd bij de Amsterdamsche 'cneelvereeniging. Daar had hij de rol van Bobby in het stuk 'Een Tijdagskind'. Charlotte Kohier speelde zijn moeder. Later speelde bij onder meer Toneelgroep Centrum en de Nederlandse Comedie. 1966 moest hij om gezondsheidredenen zijn werk in het theater Eindigen en werd hij hoofd culturele zaken in Amstelveen. Wel telde hij nog enkele film- en tv-rollen. 'cgin jaren zestig schreef en regisseerde hij onder meer voor televisie 's serie 'Flip de tovenaarsleerling' met Leen Jongewaard en Lex Amudsmit. In de jaren zeventig presenteerde hij voor televisie de Jrie "t Stokpaard' en was hij verteller bij 'Peppie en Kokkie'. '®straete was ook een kenner van de Japanse kunst. Hij maakte met beurs van UNESCO in 1962/63 een reis naar Japan om onder ter de invloed van het traditionele theater op het moderne theater k bestuderen. nieuwsthema's te verwachten is." De nieuwe bulletins duren maar vijf minuten. Voor Van der Wulp zijn ze het begin van iets moois: „Vaak zullen we strenger selec teren dan we zouden willen. Ik beschouw deze bulletins als een voet tussen de deur, de start van een ontwikkeling, waarmee v?e ambitieus aan de slag gaan." Schotelwagens Het NOS-journaal weet zich ge steund door twee nieuwe ont wikkelingen. In september gaat het Permanent News Network van de European Broadcasting Union van start. „Dit kanaal komt 24 uur per dag open voor de uitwisseling van nieuws via een satelliet. Voor ons is dat heel belangrijk." Op elk.gewenst mo ment kunnen alle deelnemende publieke omroepen in Oost- en West-Europa elkaar actuele nieuwsbeelden toesturen. Verder gaat het Journaal werken met binnenlandse beeldverbin dingen via de satelliet. Het krijgt de beschikking over twee hyper moderne schotelwagens (zogehe ten satelliet uplinks), die worden ingezet naast het bestaande net werk van landlijnen. Daarmee kunnen in korte tijd vanaf elke plek in Nederland beeldverbin dingen tot stand worden ge bracht. De wagens zijn ook in zetbaar in de buurlanden als aanvulling op het EBU-netwerk, zoals is geëxperimenteerd in de Duitse plaats Solingen en bij de uitvaart van koning Boudewijn in Brussel. „De redactie heeft een perma nent beèld van nieuwsontwikke lingen en krijgt de kans om dat bijna onmiddellijk uit te zen den", vat Van der Wulp de uit dagende vooruitgang samen. Gerard van der Wulp: „Met onze journaals kunnen we ons nu scharen bij de grotere Euro pese landen.foto dijkstra Internationaal Vocalistenconcours (IVC) vandaag van start in nieuwe opzet Operazanger Tom Krause geeft samen met Magda Olivero les aan geselecteerde jonge zangers. foto pieter alferink Door Niels Swinkels Den Bosch - In het Casinotheater in Den Bosch gaat vandaag het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) van start, in de vernieuwde opzet. Niet langer is het IVC uitsluitend een zangwedstrijd, maar een evenement met een hoog educatief gehalte. Dit jaar bestaat het IVC uit een masterclass, te geven door Magda Oli vero en Tom Krause. Artistiek directeur Bert van Mourik reisde de afgelopen maanden de wereld rond om docenten en studenten voor te lichten over de nieuwe opzet van het IVC. Bert van Mourik heeft de afgelopen maan den in een groot aantal landen van de wereld persoonlijk uitleg gegeven aan zangstuden ten en -docenten over de nieuwe opzet van het IVC. Na 39 jaar is het IVC niet langer slechts een zangwedstrijd, maar een educa tief instituut. Daarin krijgen masterclasses en interpretatiecursussen een plaats, en van af september 1995 zelfs een eenjarige oplei ding voor zangers. Daartoe is de European Vocal Arts School opgericht als een samen werking van het IVC en de Hogeschool Zuid-Nederland wordt (waartoe onder meer het Brabants conservatorium in Tilburg be hoort). Met deze vernieuwde opzet lijkt de naam Vocalisten-concours de lading niet meer te dekken. „Ik heb inderdaad nagedacht over een nieuwe naam", geeft Van Mourik toe, „maar in het buitenland bleek de naam TVC 's-Hertogenbosch zo'n begrip, dat ik dat voorstel snel van tafel heb gehaald. Veel docenten die ik heb gesproken zijn hier zelf ooit in Den Bosch geweest of ze waren zeer bekend met het IVC. Ze waren vaak bereid om hun beste leerlingen speciaal te begelei den voor deelname aan het IVC." Het doel van het vernieuwde TVC is: jonge zangers aan carrière-mogelijkheden „Er zijn plannen om met een aantal verge lijkbare concoursen concertzalen, orkesten en operahuizen te benaderen en ze er op attent maken dat wij gezamenlijk bijvoor beeld de beste vocale-, cello- en pianosolis ten te bieden hebben. Maar zoiets moet nog groeien. De belachelijke sterrencultuur die momenteel heerst, van mega-concerten in sporthallen, is volgens mij een aflopende zaak. Niet alleen omdat de sterren ouder worden, maar ook omdat de honoraria niet meer op te brengen zijn. Het is de plicht van managers om voor nachwuchs te zorgen. Voor de Sterren van 2000." Video Voor het eerst zijn de kandidaten voor het IVC nu geselecteerd met behulp van audio- en video-opnamen. In totaal worden er 22 toegelaten tot de besloten masterclasses van Magda Olivero en Tom Krause. Het is de bedoeling dat er circa twaalf overblijven, 'uitgekozen door beide docenten, om aan de openbare masterclasses deel te nemen. Op zaterdag 4 september is er in het Bossche Casinotheater een slotconcert waaraan alle Linda Finnie, de winnares van 1977, keert terug naar Den Bosch. foto pieter alferink masterclass-solisten deelnemen, samen met Het Brabants Orkest onder leiding van Jan Stulen. Dan is er op donderdag 9 september een jubileumconcert met Linda Finnie en Thomas Mohr (IVC-winnaars in respectieve lijk 1977 en 1984) en Nelly Miricioiu. Het openbare gedeelte van de masterclasses is maandag, dinsdag en woensdag 10-15 uur, 16-18 uur en 20-22 uur, op donderdag 2 september 13-18 uur en vrijdag 3 september 10-15 uur in het Casinotheater aan de Para de in Den Bosch. Milaan De 81-jarige Magda Olivero debuteerde in 1933 als operazangeres. Na tien jaar op de podia besloot ze met zingen te stoppen om zich aan haar gezin te wijden. Weer zo'n tien jaar later liet zij zich door de componist Cilea overhalen naar de opera terug te keren. Als Adriana Lecouvreur in Cilea's gelijknamige opera begon zij een nieuwe zegetocht, die verder de grote rollen in de opera's van Bellini, Donizetti, Rossini en Verdi omvatte. Thans woont zij in Milaan, waar zij nog steeds zangonderricht geeft. De Finse opera- en concertzanger Tom Krause, die onder Von Karajan en andere grote dirigenten heeft gezongen, is inge huurd vanwege zijn deskundigheid op het gebied van lied en oratorium. Krause, die tegen de zestig is, is nog steeds actief als zanger maar heeft de laatste jaren zijn activiteiten meer verlegd naar de opleiding van jonge zangers. ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1993 Andrée van Es op Theaterfstival: Den Haag - „De niet te stillen behoefte aan nieuw en anders klinkt overal, in de politiek, in de media, het onderwijs. In de kunst manifesteert die behoefte zich als de niet te verzadigen honger van consumenten naar nieuwe produkten, naar verrassing, naar weer iets an ders." Met deze waarschuwende woorden opende Andrée van Es, voormalig PSP-voorvrouwe en tegenwoordig lid van de Raad voor de Kunst en blokhoofd Radio 1 voor de VPRO, donderdagmiddag het zevende Vlaams-Nederland se Theaterfestival in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Niet verdieping of consistente ontwikkeling kenmerkt het huidige kunstleven, maar de snelle verveling van de consu ment. Het beleid versterkt de ze zucht naar het oppervlakki ge slechts. De 15 procent zelf te verwerven inkomsten, die het departement van theater groepen eist, betekent bijvoor beeld een knieval voor de pu- blieksvoorkeur. Adviezen van kunstraden spreken steeds minder over diepte, onderzoek en eigen ontwikkelingsbehoef ten van makers dan over nieuw, nieuwer, nieuwst. De omloopsnelheid van schrij vers, groepen, politici en me diasterren benadert die van voetbalhelden als Gullit, Wit- sche en Mario Been. De over heid sluit zich daarbij aan. Niet het creatieve proces, maar steeds iets nieuws, steeds iets anders is het crite rium. 1200 Beeldende kunste naars kunnen vier jaar een basisbeurs krijgen, daarna moeten ze een markt verwor ven hebben en 'daarna nemen wij weer nieuw'. De staccato cultuur van Zijderveld als be leid. „Beleid is pas beleid als verandering voorgeschreven wordt. De modieuze hype in plaats van groei." Het Theaterfestival, dat on danks eerdere plannen de ko mende jaren in Den Haag blijft, brengt de beste voor stellingen van het afgelopen Nederlands-Vïaamse toneel seizoen opnieuw op de plan ken. In Den Haag en Antwer pen en het loopt tot en met 12 september. In het bijprogram ma prijsuitreikingen, discus- Andrée van Es foto de stem /johan van gurp sies en tentoonstellingen. On der meer een in het Haags Historisch Museum over to neel in de bezettingstijd. Een concurrerend festival met een vergelijkbare opzet start op 1 september in de Rotterdamse Schouwburg. Voor wie vanuit zijn leunstoel het opvallendste van het afge lopen theaterseizoen wil her beleven, moet naar de radio luisteren. In het hoorspeluur van Radio 4 (zondag van 17.00 tot 18.00 uur) worden tussen 29 augustus en 19 september vier stukken uitgezonden: 'De Pupil' van Mulisch/Rouvroye (TROS), 'Rebecca Schwajger' van de in het Theaterfestival 'te huldigen Karst Woudstra (NCRV), 'Die Junge' van Tho mas Tidholm door de be kroonde groep 'De Trust' on der leiding van de eveneens gelauwerde Theu Boermans (NCRV) en 'Olivetti 82' van Eriek Verpaele (KRO). 1 ZATERDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 14 u. Bambi. 14 en 19.30 u. Dennis the menace. 19.30 en 22 u. Sliver. 19.30 en 22 u. Last action hero. 19.30 en 22 u. Hot shots 2. 19.30 en 22 u. Indecent proposal. 22 u. Made in Amerika. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 u. Jungle Book 14 en 20 u. Teenage Mutant Ninja turtles. 20 u. Cliffhanger. OOSTBURG - Ledel theater 20 u. Cliffhanger. GOES -Grand Theater 19 u. Hot Shots 2. 21.30 u. Indecent Proposel. VLISS1NGEN - Alhambra 1 14 u. Dennis de Menace. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Last action hero. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Guilty as sin. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Dragon. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Leolo. 22.30 u. II Ladro di Bambini. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. - Odeon 1 - 14, 16.30 en 19 u. Som- mersby. 21.30 u. De kleine blonde dood. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. - Odeon 4 - 14, 16.30 en 19 u. Loaded weapon. 21 u. Scent of a woman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. - Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sniper. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Ambassades Club 1, 2, 3 en 4 - Tot nader order gesloten. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u.Loaded weapon. 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 14.30, 20 en 22.30 u. Alive. 20 u. Falling down. 14.30 en 22.30 u. Reservoir Dogs. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30, 20 en 22.30 u. De kleine blonde dood. ZONDAG FILMS HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Bambi. 13.45 en 16.15 u. Dennis the mena ce. 13.45, 16.15. 19 en 21.30 u. Sliver. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Last action hero. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hot shots 2. 19 en 21.30 u. Indecent proposal, 19 en 21.30 u. Madë in Amerika. TERNEUZEN -Luxor Theater 14 u. Jungle Book. 14 en 20 u. Teenage Mutant Nin ja- 20 u. Cliffhanger. OOSTBURG - Ledel theater 14.30 en 20 u. Cliffhanger. GOES -Grand Theater 14 u. Ninja Turtles 3. 19 u. Hot Shots 2. 21.30 u. Indecent Proposel. VLISSINGEN -Alhambra 1 14 u. Dennis de Menace. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Last action hero. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Guilty as sin. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Dragon. MIDDELBURG - Cinema 20 u. II Ladro di Bambini. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. - Odeon 1-14, 16.30 en 19 u. Som- mersby. 21.30 u. De kleine blonde dood. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30 en 19 u. Loaded weapon. 21 u. Scent of a woman. -Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sniper. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Ambassades Club 1, 2, 3 en 4 - Tot nader order gesloten. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 17.15 u.Loaded weapon. 20 u. Indecent proposal. 14.30, 17.15 en 20 u u. Alive. 14.30 en 17.15 u. Falling down. 20 u. Reservoir Dogs. - Memling 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Clif fhanger. - Van Eyk 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De kleine blonde dood.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33