t De Duitse stad Bremen heeft maar liefst achtduizend vluchtelingen en asielzoekers binnen zijn grenzen. Bij gebrek aan beter onderdak woonden er velen vorig jaar in oude bunkers, leegstaande gymzalen en 'containerdorpen'. Het bedrijf Embrica Maritim Hotelschiffe GmbH in Emmerich hoorde ervan en droeg een oplossing aan: een hotelschip voor vierhonderdveertig mensen, in drie maanden tijd te leveren. Bouwer is scheepstimmerbedrijf Hoogendoorn uit Werkendam. Sinds twee weken ligt het schip in de haven van Bremen, en de aanvankelijke protesten zijn verstomd. Zelfs de Grünen, die het schip eerst met een gevangenis vergeleken, zijn overstag. Intussen denkt het ministerie van WVC in Nederland nu ook hardop na over het inzetten van een hotelschip als opvangcentrum. >on 01155-62710 euters bloeien op bij moeder in gevangenis >uwvereniging CHTER m/v H/aarom Mont Blanc elk jaar zijn tol eist De mannelijke macht lijkt helemaal over 'Wij kunnen veel flexibeler zijn dan de staat' Werkendams bedrijf bouwde er dertien weken aan 13 X 7 Door Joep Trommelen lektronica van morgen. ZIE WEEKEND 2 peelt een steeds belangrijker rol klant. De bewaking ran deze rijk onderdeel van ons werk pntact met kandidaten voor de i één jaar) aan deze kwaliteits- oners (en bewonersvertegen- leve oplossing van gesignaleer- |n overlast. U draagt bij aan verminderen en voorkomen van lelijke problematiek. emoplossingsgerichte instelling luate wijze te handelen en te Sociale vaardigheden en een lm bewoners of derden tot het Bn een onafhankelijke opstelling pt waarde gehecht. Uw houding Ijker dan Uw opleiding. I Verhuur- en Bewonerszaken. met de CAO voor woningcorpo- vordt verstrekt door de heer A. vonerszaken. Geïnteresseerden telijke reactie vdór 7 september vereniging Terneuzen, Postbus foon 01150 - 96255 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 dredactie: Hein Sluijter srmgeving: Frank Struijer e Het hotelschip in Bremen kan een redelijk comfortabel onder dak bieden aan vierhonderdveer tig mensen. FOTO'S DE STEM/DICK DE BOER Veilig schip voor asielzoekers Een pingpongballetje stui tert in de richting van de receptie, waar achter dik glas het 'zenuwcentrum' van de Embrica Marcel is gevestigd. Een asiel zoeker met een batje in zijn hand kijkt schichtig om de hoek, speu rend naar het verdwenen balletje. In de vrijwel lege recreatiezaal waar gepingpongd wordt, staan be halve een pingpongtafel twee tv- toestellen, die Music-tv laten zien en vooral horen. Van de gezichten van de asielzoekers straalt vooral verveling. Want net als in Neder land is het voor nog niet erkende vluchtelingen ook in Duitsland vrijwel onmogelijk om te werken. En de honderdvijftig Mark zakgeld per maand is bepaald geen vetpot, ook al zijn ze aan boord van kost en inwoning verzekerd. Het verblijf aan boord in afwach ting van de uitspraak over de asiel aanvraag zou niet langer dan zes weken mogen duren, maar de prak tijk is anders; in sommige gevallen duurt het wel een jaar. Sinds kort is de Duitse asielwet veranderd. Asielzoekers die via een van de buurlanden Duitsland binnenko men worden rücksichtslos terugge stuurd. „Dat heeft het aantal nu al flink verminderd", zegt Erhard Heintze, hoofd van de immigratie dienst van de Bremer sociale dienst. Hij is verantwoordelijk voor de planning van de opvang en zag zich de laatste jaren voor steeds grotere problemen gesteld. „Er was sprake van een noodsituatie. Men sen in bunkers onderbrengen is natuurlijk onmenselijk, maar we konden op dat moment niet anders. Het schip dat we nu hebben is natuurlijk tien keer beter". Het is duidelijk dat de wind in Duitsland momenteel niet in het voordeel van de asielzoekers waait. Het land neemt van alle Europese landen verreweg de meeste asiel zoekers op, en dat valt niet bij iedereen in goede aarde. „We kre gen steeds meer problemen met de stadsdeelraden, die telkens be weerden dat hun stadsdeel zwaar der belast was dan andere", ver- volgt Heintze. „Het werd steeds moeilijker om in de stad zelf een plaats te vinden. De prognose voor de afgelopen twee jaar was dat we een tekort aan tweeduizend plaat sen zouden krijgen. Het schip biedt met ruim vierhonderd plaatsen al een deel van de oplossing. Verschil lende andere steden hebben bij voorbeeld oude passagierschepen in gebruik, maar de politiek hier wilde een nieuw, overzichtelijk schip". Nu ligt het hotelschip in de kolen- haven van het stadsdeel Gröperlin- gen, letterlijk en figuurlijk onder de rook van een electriciteitscen- trale. Weg van de bewoonde we reld, die de asielzoekers in een kwartiertje per bus kunnen berei ken. Momenteel is het schip nog niet voor de helft vol, maar iedere dag arriveren er nieuwe 'gasten'. Het hotelschip is in feite een pon ton van honderdtien meter lang, waarop in Werkendam in zeven segmenten een compleet 'prefab' hotel is getakeld. Een Russisch drijvend dok bracht het schip over de Noordzee naar Bremen. Aan boord bevinden zich honderdzes tien kamers. Verder is alles aan boord wat een hotel ook in huis heeft: van babykamers tot en met een wasserette. De Embrica Marcel kan in zjjn eigen water en stroom voorzien, maar is in Bremen op de nutsvoorzieningen van de stad aan gesloten. Veel aandacht is besteed aan de veiligheid. Zo eiste de brandweer dat de wanden in de gang een uur lang tegen vuur be stand moeten zijn. Wie op de Em brica Marcel brand wil stichten moet van goeden huize komen. De SPD in de deelraad van Grö- perlingen was aanvankelijk tegen de komst van het schip. Maar na veel geruzie met de coalitiepartners FDP en Grünen gingen de sociaal democraten uiteindelijk overstag. Vorige week gevolgd door de Grü nen, die nadat ze aan boord een excursie hadden gehad eveneens van mening veranderen over de 'gevangenis'. „Wij zitten eigenlijk tussen twee vuren in", zegt Heintze. „Aan de ene kant heb je mensen die de komst van asielzoekers als een be- Van links naar rechts kapitein Herbert Herweck en verder Hermann Möllemann en Jan Timmer die samen de directie van Embrica Maritim vormen. lasting voor de stad zien. Van de andere kant is er kritiek dat we die mensen niet te ver van de stad op zo'n schip mochten onderbrengen. We doen het eigenlijk nooit goed. Maar ik vind het schip een goede oplossing. En als blijkt dat er nu minder asielzoekers komen, kun nen we de slechtste huisvesting misschien afschaffen en mensen doorsturen naar het schip". Bremen huurt de Embrica Marcel voor vijf jaar en betaalt daar vijf miljoen mark per jaar voor. Het bedrijf uit Emmerich betaalde 8,5 miljoen gulden aan Hoogendoorn, die het schip in dertien weken tijd bouwde. Bij de huurprijs is echter alles inbegrepen, van catering en bewaking tot en met de begeleiding van de asielzoekers door maat schappelijk werkers, die er hun eigen kantoor hebben. Het stadsbe stuur heeft zijn eisen op tafel ge legd, en vervolgens heeft Bremen geen enkele bemoeienis meer met de gang van zaken aan boord. Er zijn op de Embrica Marcel tweeëntwintig mensen in dienst, onder leiding van kapitein Herbert Herweck. Hij is afkomstig uit een schippersgezin, verbleef als kind vaak in Nederland en spreekt nog steeds goed Nederlands. Midden in Keulen had hij vier jaar lang een asielzoekerscentrum op een passa gierschip onder zijn hoede. „Ik heb daar ruim vierduizend asielzoekers aan boord gehad, afkomstig uit tweeënvijftig landen. En nooit geen problemen gehad met de Keulse bevolking", vertelt hij. „We lagen daar midden in een wijk met veel oudere mensen. Die waren juist blij dat het schip er lag. Nu durfden ze 's avonds hun hondje uit te laten, iets wat ze eerst aan die donkere, stille kade nooit deden". In Keulen leefde het gezin Herweck tussen en met de asielzoekers, net als nu in Bremen. Totdat er in '88 de klad in kwam verzorgde Her weck vakantiereizen op het passa gierschip. Toen besloot hij het schip aan de stad te verhuren. Nu zegt hij: „Natuurlijk zijn er wel eens problemen, maar ik heb liever asielzoekers aan boord dan een bezopen kegelclub zoals vroeger wel eens gebeurde". Hermann Möllemann en de in Nederland geboren Jan Timmer vormen samen de directie van Embrica Mari tim. Ze hopen nu in Nederland ook schepen te kunnen verhuren. Het duo is als de dood dat er 'negatieve' berichten over het schip Den Haag bereiken. „Want het schip is zeker geen gevangenis", zegt Timmer. „De bewaking die we hebben, de camera's en de pasjes die nodig zijn om binnen te komen, zijn er voor de veiligheid van de bewoners zelf. Als er iets gebeurt, willen we met een weten waar we moeten zijn. Maar de bewaking is veel meer gericht op gevaren van buiten af, niet op de asielzoekers. De kritiek en twijfels die er hier injiet begin waren, zijn nu gelukkig verdwe nen". Vierentwintig uur per dag zijn er drie bewakers op en rond het schip aanwezig, 's Avonds baadt het schip in een zee van licht, en een infra-rood signaal treedt in wer king als er buiten iemand langs loopt. Met een druk op een knop is de politie bij onraad binnen drie minuten ter plaatse. Het schip heeft dubbel glas tegen stenen of andere projectielen, en de deuren zijn van buitenaf zonder sleutel niet open te krijgen. Hoewel er in Bremen nog geen incidenten met neo-nazi's zijn geweest, is men aan boord op alles voorbereid. Volgens Timmer en Möllemann is het schip beter tegen aanslagen beschermd dan met een gebouw in de stad ooit mogelijk zou zijn. Timmer: „De mensen zijn hier niet bang. Ze weten dat ze hier veilig zijn". 'Die Würde des Menschen ist unan- tastbar', staat er op een affiche bij de ingang van het schip. Het is artikel 1 van de Duitse grondwet. De tekst op de affiche staat ge drukt over de graffititekst 'Auslan- der raus'. „Die affiche had ik in Keulen ook al aan boord", zegt Herweck. De tekst is zijn credo. „Ik ben een rasoptimist", vervolgt hij. „We zitten hier samen op een boot, en dan moet je met elkaar zien op te schieten, want iedereen heeft het al moeilijk genoeg. Dat probeer ik ook op iedereen over te brengen". Recht tegenover het schip staat een oud gedeelte van de electriciteits- centrale, vol granaatinslagen uit de Tweede Wereldoorlog. Het contrast is ironisch genoeg hetzelfde ais het contrast tussen de grondwet en de graffititekst. Toen won het kwaad, maar zover mag het deze keer niet komen. Herwecks optimisme en plezier in zijn werk betekenen echter niet dat er aan boord geen strenge regels gelden. „Anders heb je geen respect meer. Controle moet er zijn", aldus de kapitein. Drank en drugs zijn verboden, een pilsje mag, en roken alleen in de recreatieruimte. Als er onderling ruzie is, wordt er onmid dellijk ingegrepen. Ook de Afrikanen die vanaf de boot stiekem in de Weser hadden zitten vissen en hun vangst op een primusje aan het bakken waren werden uiteraard tot de orde ge roepen. Wellicht hadden hun vi- sambities iets te maken met het wantrouwen van sommige nieuw komers tegenover de kok. Hoewel varkensvlees nooit op het menu staat, zijn er moslims voor wie ieder gepaneerd stukje vlees ver dacht is. Met een beetje goede wil en enig nadenken zijn veel proble men te voorkomen: je moet naruur- lijk geen twee mensen van rivalise rende stammen in een kamer zet ten. Herweck probeert het de asielzoekers zo goed als het gaat naar de zin te maken. Het spiksplinternieuwe en nog wat kille interieur van het schip - veel beige, Het spiksplinter nieuwe en nog wat kille interieur van het schip - veel beige, degelijk, sober en brandveilig materiaal- heeft hij al aangekleed met plan ten, zeer tot genoegen van Timmer en Möllemann. Hij heeft ontdekt dat voetbal alle nationaliteiten kan verbroederen en zoekt een shirts ponsor en een trainingsveld om een clubje te beginnen. De Bundesliga- voetbalclub Werder Bremen wordt aangeschreven om een aantal vrijkaarten te krijgen. „Maar daar moet je dan weer mee uitkijken. Voor je het weet zijn er weer mensen die zeggen dat de asielzoekers worden voorgetrok ken", zegt hij. „Maar we moeten de mensen hier bezig zien te houden, ook om te voorkomen dat ze op andere domme gedachten komen. Als kapitein moet je zelf ook con stant het goede voorbeeld geven". Volgens Timmer en Möllemann heeft geprivatiseerde opvang van asielzoekers grote voordelen. „Wij kunnen veel flexibeler zijn dan de staat", zegt Timmer. „Iedere dag leren we bij. Als iets niet goed werkt, proberen we iets anders, zonder dat daar eerst een legertje ambtenaren maanden over verga dert". Möllemann: „Toen Bremen besloot een schip in te schakelen waren er zeven bedrijven die een aanbieding deden. Wij zijn gekozen omdat we de enigen zijn die een totaalpakket konden bieden. In de andere geval len had de stad zelf voor de facili teiten moeten zorgen". „In Nederland heb je met al dat water natuurlijk duizenden moge lijkheden voor ligplaatsen", ver volgt Timmer. „Het argumertt dat een gemeente geen geschikte plaats zou hebben, geldt niet meer als er volop water is". Het tweetal wil het liefst morgen al ook in Nederland aan de slag, met een zelfde totaal pakket. De opvang op een hotel schip is volgens hen net zo duur als in kazernes of oude kloosters. Het voordeel van een schip is dat er maatwerk geleverd kan worden, afgestemd op de eisen van de auto riteiten. En als het schip niet meer nodig is, kan het naar elders wor den versleept. „Als meneer Her weck er in slaagt het schip over vijf jaar in een goede staat af te leve ren, kunnen wij er zonder al te ingrijpende verbouwingen binnen de kortste keren weer een gewoon hotel van maken", glimlacht Tim mer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27