CD A-programma: Terug naar de bedeling Eén autoloze zondag per jaar lijkt niet meer dan een gebaar 'Mos Oppositie Interim-re Einde dubb gij zeidrama in Nicaragu Bosbrande: Belgrado bes BINNENLAND A TweedeKfig Slopen Apocalyps Dikbuikers Schamen Minimumloon Niet roken Matigen DE STEM VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1993 DE STEM Er zal een tweedeling komen als het CDA-verkiezingspro- gramma uitgevoerd wordt.Het verschil tussen arm en rijk zal nog veel gro ter worden. Er zijn er nu al in ons land die er moeite mee hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen. Zij kunnen maar amper de vaste lasten meer opbrengen, er is bin nenskamers meer armoede dan buiten blijkt. Maar het CDA heeft nog iets op de achterhand, iets dat men moeilijk in een verkie zingsprogramma kan opne men namelijk de bedeling. Ze bestaan nog, zoals Charitas 'en de Sint-Vincentiasvereni- ging, het riekt naar de terug keer van de jaren dertig. Uitschieters in dit program zijn het bijbetalen van studie kosten zodat het vcdge» va*i hoger onderwijs voor bepaal de groepen er niet meer bij is. Dan de eigen bijdragen ziek tekosten: die worden onbe taalbaar voor chronisch zie ken en bejaarden. Verlaging zo niet afschaffen van subsidies, zoals de huur subsidie. Verder het snijden in de sociale zekerheid. Daar tegenover wil het CDA de hoogste inkomens tege moetkomen door afschaffing van de vermogensbelasting. Gelukkig gaat er, voor dit alles gebeurt, nog een verkie zing aan vooraf die uitmaakt welke kant we uitgaan. Kees Krol Dongen Voor de Tweede Wereldoor log waren wij werknemers overgeleverd aan kapitaalbe zitters en werkgevers. Weinig rechten, veel plichten, hard en lang werken en veel ar moede. Moeizaam met veel tegenwerking. Ook in christe lijke kringen zijn er in de crisisjaren en na de Tweede Wereldoorlog sociaal bewo gen bouwers opgestaan. Zij begrepen dat werknemers ook mensen waren met recht op een menswaardig bestaan. Het bouwwerk van sociale wetten, voorzieningen en cao's is te danken aan velen, maar een bouwwerk heeft op zijn tijd onderhoud en bijstel ling nodig, moet ook aan de eisen des tijds aangepast wor den. Hebben de verantwoor delijke mensen die moesten toezien op dat bouwwerk op tijd en op een menselijke ma nier ingegrepen De gebruikers van het sociale bouwwerk krijgen de schuld en velen moeten er voor boe ten. Het moeizaam opge bouwde sociale bouwwerk is men al enkele jaren flink aan het slopen. Onbetaalbaar en onbeheersbaar, een gemakke lijke manier om de burger op een dwaalspoor te brengen. Fouten die in het verleden gemaakt zijn, wil men ook nu weer verhalen op de zwak- sten in de samenleving. Veel is er al gesloopt maar het verkiezingsprogramma van het CDA is geen gewone sloophamer maar een storm bal die het bouwwerk van redelijke sociale voorzienin gen terug wil brengen naar de tijd van vroeger. De CDA-coryfeëen Van Velzen, Brinkman en Braks lachen tevreden bij de presentatie van het voorlopige verkiezingsprogramma van het CDA. foto anp Bezuinigen op bejaardenzorg, schade. Hebben wij oudjes daar ons hele leven lang zo hard voor gewerkt. Afschaf fen minimumloon, straks weer overgeleverd aan de willekeur van de werkgever. Meer werkgelegenheid? Alle bezuinigingen tot heden toe en in de toekomst zullen geen banen opleveren. Want de werknemers rollen nog steeds in groten getale als knikkers de straat op. Natuurlijk kent ook het CDA de armoederapporten die in Nederland zijn verschenen. Goed lezen, begrijpen en het tot zich laten doordringen hebben ze niet geleerd denk ik. Solidariteit met de zwak- sten in de samenleving is ook bij het CDA als partij ver te zoeken. Nu is de vraag aan de leden en stemmers van het CDA: Durven jullie dit op je gewe ten te nemen om bij een partij te horen die altijd de zwak- sten in de samenleving pakt. Zo ja, dan kennnem jullie de catechismus en de bijbel miet goed. In de bouwwereld wordt soms onherstelbare schade aangericht door te vroeg of rigoureus slopen. Het slopen van ons bouwwerk van sociale zekerheid zal nu en in de toekomst nog grotere sociale ellende veroorzaken. Als dat de bedoeling is van de slopers van het CDA begrijp ik niet wat de eerste letter van het CDA voor betekenis heeft. P. van Gurp Breda Het is 1996. Lange rijen mensen met tot op de draad versleten kleding schuiven gelaten voetje voor voetje aan in de hoop dat er nog wat aardappelsoep over is voor henzelf en voor hun talrijke kinderen. Kinderen, die overigens ver plicht voor halve dagen op het land of in de fabriek werken. Zonder loon. Met de bedoeling werkervaring op te doen. Een maatregel die geldt vanaf het 10e jaar. De koude slaat hier en daar toe. Enkele mensen die te lang in de rij staan bezwij ken. Deze door honger uitge mergelde mensen worden op houten karren weggebracht naar het enige ziekenhuis in de regio Noord Brabant/ Utrecht, of direct afgevoerd naar een mortuarium. De mensen die geluk hebben, krijgen op het eind van de rij een paar pollepels half lauwe soep. De soep wordt uitge deeld door de plaatselijke af deling van het CDA. De grootste, eigenlijk enige toe gestane politieke partij van ons land. In de verte marcheren man nen met zwarte pakken en leren laarzen op marsmuziek. Even later hoor je ze ook zingen.... de tekst is eenvou dig en begint met 'Voor God en Vaderland(...)'. De enig overgebleven onder grondse socialistische splin terpartij vergadert in een kleine, door petroleum ge stookte en met kaarsen ver lichte ruimte. Het is een belangrijke bijeen komst. Vele mensen vinden dat ook, maar bang voor re- pressailles durven ze er geen deel aan te hebben. In het jaar 1994 hief de ene na de andere politieke partij zichzelf op, omdat toch geen hond er nog op stemde. De toenmalige partijen werden door een geraffineerd stelsel van indoctrinerende pers ka pot gemaakt onder het mom: zo kan het niet langerHet moet anders. Massaal stemden de mensen in begin 1994 op het CDA. Waarom? Hierom: Ze waren het eens met de bezuinigin gen op de bejaarden- en zie kenhuizen, waardoor steeds meer bejaarde mensen ver pauperden en steeds meer werklozen aan de armoegrens kwamen. Ze waren het eens met de bezuinigingen op het open baar vervoer, waardoor de stad en het land steeds meer vervuilden. Ze waren het eens met de verlaging en deels af schaffing van de wao, aow, ww, studiefinanciering en nog veel meer; de gevolgen zijn bekend Ze waren het eens met de verhoging van de dieselprij- zen. Weer 2000 werklozen. Ze waren het eens met de af schaffing van het minimum loon, de rijken werden rijker en de armen? Ze waren het eens met de huurverhoging, met de prijsverhogingen. Kortom, ze waren het eens met de verrechtsing van de maatschappij. Wordt het geen hoog tijd dat de enige echte God, volgens zijn eigen belof te ingrijpt? En laat ons ook niet nalaten om diezelfde God te vragen voortaan ver schoond te blijven van de ingrepen van de namaakgo- den uit Den Haag. P.M.C.J. Eelants Dongen Het CDA kiest voor de weg van de minste weerstand in zijn sociaal-economisch pro gramma. De partij staat dus letterlijk open voor kortslui ting. Nog meer beuken in de bijstand, nóg geen reëele structurele aanpak van de werkloosheid. Haar voorbeeld, Christus, koos voor de weg van de mééste weerstand. Hij was Door Lindy Jense (anp) Van de autoloze zondagen in 1973 herinnert menigeen zich vooral dat het toen zo leuk was om op de snelweg te rolschaatsen. Of te dam men. Die stille zondagen waren des tijds het directe gevolg vah een Arabische brandstofboycot. De autovrije zondag of zondagen waar een aantal Tweede Ka mer-fracties, in navolging van een Duits parlements-initiatief, nu voor voelt, hebben niets te maken met een acuut benzine tekort. Men wil mensen in deze milieubewuste tijden stimuleren om 'bewuster met hun auto om te gaan.' „Voor het milieu leveren die autovrije dagen niets op", vindt M. van Dalen, woordvoerster van de ANWB. De automobilis tenorganisatie voelt weinig voor autovrije zondagen. „De politici hebben voorgesteld om eens in de zoveel tijd de auto te lesten staan. De gevolgen zullen abso luut niet zijn wat zij zich er van voorstellen." Van Dalen legt uit: „Op deze manier worden mensen op zon dag enorm beperkt, je belet er bijvoorbeeld mee dat oudere mensen hun wekelijkse uitstap je maken. Aan de andere kant zullen er nog genoeg automobi listen met een ontheffing kun nen rondrijden, denk maar aan artsen en journalisten. Het sti muleren van carpoolen is een veel effectievere methode om het autogebruik blijvend terug te dringen." De autoloze zondag zou, vol gens de politici, vooral dienen om de mentaliteit van de Ne derlandse automobilisten, die samen jaarlijks tachtig miljard kilometer afleggen, te verande ren. Daarnaast is het goed voor het milieu om de auto thuis te laten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhy giëne (RIVM) heeft berekend wat voor er bespaard zou kun nen worden. „Wij hebben met een aantal factoren rekening gehouden. Je kunt er bij één autoloze zondag per jaar niet van uitgaan dat er dan ook keurig 1/365-ste deel van het jaar bespaard wordt", aldus RIVM-medewerker B. van Wee. „Op zondagen wordt er namelijk altijd minder gereden. Daarnaast kunnen automobilis ten besluiten hun ritten uit te stellen, en de kilometers op een andere dag alsnog afleggen. Wij gaan er vooralsnog van uit dat er bij één autoloze zondag per jaar ongeveer anderhalf promil le minder kilometers afgelegd worden. Dat zou uitkomen op tachtig miljoen minder perso nenauto-kilometers. Eigenlijk een vrij gering effect." Dit getal wordt indrukwekken der als er twaalf keer per jaar een autovrije zondag zou zijn. Het aantal bespaarde kilome ters loopt dan volgens het RIVM op tot meer dan 1 procent, 800 miljoen kilometer. In benzine omgerekend zou dat, uitgaande van een gemiddeld verbruik van 1 op 12, uitkomen op 70 miljoen liter minder verbruikte brand stof. „Drieduizend tankwagens van 25.000 liter minder", rekent Van Wee voor. „Die hoeven dus ook al niet te rijden." Het auto-aandeel van acht pro cent aan de uitstoot van C02 -verantwoordelijk geacht voor het broeikaseffect- zou volgens het RIVM met een dikke pro cent verminderen. Ditzelfde geldt voor de uitstoot van N02, een verzurend element, waar van auto's 25 procent in de lucht brengen. Het RIVM zette nog een aantal effecten op een rijtje. Van Wee: „Een groep automobilisten zal er heel agressief op reageren, in de trant van 'kom niet aan mijn auto'. Weer anderen zullen zich een rots in de branding in het beschermen van zwakkeren in de samenleving. Hoe kan een christelijke partij zo ver afdwalen van de rechte weg Het CDA beschermt de sterke elementen in de samenleving, kiest voor de dikbuikers, die 's zaterdags met afgeladen wagentjes de supermarkt uit komen rollen. Moge de PvdA zich dit op haar fatsoen trek ken en de nodige weerstand- jes inbouwen om kortsluiting te voorkomen. H. v. Dijk Made De gerechtigheid van het CDA neemt almaar driestere en extremere vormen aan. Onder de kop 'CDA-pro- gramma koerst naar harder en kouder Nederland' las ik in De Stem van 23 augustus: Natuurlijk gaat niet iedereen erop achteruit. De mensen met de hoogste inkomens zul len zelfs profiteren van de forse belastingverlaging, die het CDA voor hen in petto heeft. De vermogensbelasting - ook al niet voor de allerarmsten - willen de christen-democra ten helemaal kwijt. En voor iedereen geldt, dat werken financieel stukken aantrekke lijker wordt dan een uitke ring ontvangen (einde cita ten). Slechts met dit laatste kan ik het volledig eens zijn in zo verre het voor een mens, als hij daartoe fysiek en psychi sche in staat is, beter is zelfs de kost te verdienen dan zijn hand te moeten ophouden. Ook dat is een zaak van ge rechtigheid en van medever antwoordelijkheid. Maar voor het overige ben ik van mening, dat de heer Braks en de zijnen hun ogen uit hun kop moeten schamen een dergelijk ontwerp-partij- program op tafel te brengen en het blijkbaar nog te willen verdedigen ook. Wat voor een partij is het CDA eigenlijk, die zich christelijk en demo cratisch noemt. Van eerlijk delen en de sterkste schou ders de zwaarste lasten laten dragen is kennelijk geen sprake meer (en ook nooit geweest!). De inhqud van het woord f- 'christen' wordt zo al hele maal tot een aanfluiting ge maakt en tot een vlag, die de dubieuze lading moet dekken. Het is immers ongehoord, dat andermaal de laagste inko mens, de bejaarden en last but not least de gehandicap ten en arbeidsongeschikten de sluitpost van he bezuini gingsbeleid van de regering en van de heren politici van onder anderen CDA-signa- tuur dreigen te worden. Uit de Handelingen (van de apostelen wel te verstaan) zouden deze christen-politici het verhaal van Ananias en Saffira eens moeten lezen, waarin de schrijver Lukas in het begin van het vijfde hoofdstuk op nogal spectacu laire wijze beschrijft, wat er met deze mensen gebeurt, die voorgeven gerechtigheid te beoefenen en eerlijk delen, maar als het erop aankomt een fors deel van hun bezit voor zich zelf behouden. Misschien is dit verhaal wel zó opgetekend, om aan chris tenen de radicaliteit van de liefde naar evangelisch model voor te houden, waaraan blijkbaar niet te ontkomen valt. In onze tijd willen CDA-poli- tici en hun aanhang datgene, wat ze van hun overvloed zouden moeten afstaan ten behoeve van het algemeen be lang - tegenwoordig heet dat 'vermogensbelasting' - toch maar het liefst behouden en in eigen zak steken, terwijl een forse belastingverlaging ook mooi meegenomen is. Voor hen kunnen de minima en de minst draagkrachtigen maar het best opdraaien om het gelag van onze failliete welvaart te betalen. En dit alles onder het voorwendsel op deze wijze de slechte eco nomie wat meer aan te zwen gelen. Ziedaar de immorele gerechtigheid van het CDA en hun geestverwanten. Gaat u volgend jaar toch ook maar weer CDA stemmen? A.W. van Mil, Breda Afgezien van het feit dat het minimumloon tot 2002 vast ligt, getuigt het CDA-voorstel tot afschaffing daarvan niet van visie. Op korte termijn zal het mogelijkerwijs banen opleveren, maar de werkloos heid en het daaraan gekop peld onrecht lost het niet op. Daarvoor zal het berekenend financieel-economisch den ken, ten gunste van het crea tieve ideële denken, doorbro ken moeten worden. De doorbraak die automa tisch het primaat zal verleg gen van 'betaalde arbeid', zo als Lubbers voorstaat, getui ge zijn reactie op de open brief 'Gerechtigheid door sol- didariteit' van de Raad van Kerken, naar het 'recht op arbeid'. Een universeel grond- of mensenrecht dat geëffectueerd kan worden door de democratische en eenheid bevorderende men senrechten, in plaats van de dictatoriale en tweedracht zaaiende economische rech ten tot spil en daarmee tot richtsnoer van het beleid te maken. Op de bundeling van politie ke krachten die daarvoor ver eist is, mensenrechten staat immers boven het kleingees tig partijpolitiek gekissebis, is ons partijpolitiek bestel evenwel niet ingesteld. Dat dankt zijn bestaan nu een maal aan de uitzichtloze ide ologische machtsstrijd, in plaats van aan het spreken met één mond. Toch is dat laatste een eerste vereiste voor de effectieve bestrijding van de werkloosheid, ofwel de realisatie van 'volledige werkgelegenheid'. Wouter ter Heide Langenholte ra"rttomafcohdaf de e' I sta"dpunt eens is Maandag 23 augustus be richtte De Stem over het plan van de NS om alle stoptrei nen rookvrij te maken. De ondernemingsraad van de NS vreest toename van de agres sie bij invoering van dit plan. Het is wellicht interessant het geluid van ons, als enige be langenorganisatie van niet- rokers bij de discussie te be trekken. Vooropgesteld dit: duidelijk is dat het de NS bij dit plan niet gaat om een bepaalde maatschappelijke keuze. Nee, het gaat om kos tenbesparing. Rookvrij ma ken van treinen levert het lieve sommetje van één mil joen gulden per jaar op, een niet te versmaden bedrag. Wij kunnen het rookvrij ma ken van de treinen waarderen als bevorderend voor de ge wenste maatschappelijke ge woonte rookvrij met elkaar om te gaan. Dus een prikkel om schade en overlast veroor zakend druggebruik terug te dringen uit situaties waarin zowel gebruikers als niet-ge- bruikers met elkaar moeten optrekken. In die situaties is de niet-gebruiker nog vaak de klos en wordt hij min of meer gedwongen méé te ge bruiken. Wij zouden het NS- plan dus moeten steunen. Niettemin hebben wij dezelf de bedenkingen als de OR van de NS. De NS-directie onderschat het sterk versla vende karakter van tabaksge bruik. Daardoor zijn veel ro kers op zeker moment bereid over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid terwijl zij in andere omstandigheden daartoe niet zo snel zullen overgaan. Dat kan met zich meebrengen dat de niet-rokers in de trei nen minder beschermd zullen worden dan nu. En dat is wel het laatste wat wij willen: wij vinden de huidige bescher ming al onvoldoende. Wij hebben daarom een salterna- tief plan. Voorzie-de stoptrei nen van enige lengte en reis afstand van één coupé voor rokers, in het eerste gedeelte van de trein. Sluit de verbin ding tussen het roken en niet- roken gedeelte af voor het publiek en maak de rook coupé tegen een kostendek kende toeslag toegankelijk voor degenen die per se ro kend willen reizen. Geef het personeel het recht werken in deze coupé te weigeren. Op deze wijze kan aan degenen die hun verslaving niet kun nen bedwingen alsnog een mogelijkheid worden gebo den. A.M.J. Nijpels Utrecht ternationale bedrijven J plaatsen hun produktie lage-lonen-landen. Tegei landen kan Nederland op, ook al zou er tot ij oneindige gematigd wordf Nieuwe produkten en b kwaliteiten is het nieuwe verwoord aldus Rinnoy Dat loonmatigen op zich zin heeft klopt, want je nietigt er ook de koopb mee. Dat de gemiddeld nen in Nederland in ver! ding tot het gemiddelde men per hoofd van de bi king te hoog zijn, klopt De werkgevers zeggen dal Wig (het verschil tussen bi en netto) de oorzaak is dal lonen in Nederland zo zijn. Nu is het alleen beetje flauw van de werl vers om alleen de uitkerii gerechtigden de schuld de hoge Wig te geven, vertellen er namelijk niet dat ze zelf heel veel ph van de goede voorziend hebben gehad. Want d: de goede voorzieningen Nederland konden de w( gevers in de eerste helft de jaren '80 massaal werl mers met het gemak van wegwerpaansteker W| gooien. Het is algemeen kend dat er in de grote een groot bestanddeel u ken lucht (premies voor keringen) zit. De regering heeft dan ooi de jaren '80 de wet 'V| meend/Moor' ingevoerd, deze wet kunnen werkgei een korting krijgen op werkgeverspremie voor nieuwe werknemer, met inkomen tot 115 procent het minimumloon. Deze kj ting is maar voor korte en bedraagt ongeveer 20 pi cent van de loonkosten de nieuwe werknemer, aantal werkgevers heeft, lerlei fratsen verzonnen, dat de tijdelijke korting min of meer permanente ki ting is. Als nu de ziektekostenvei kering wordt omgezet in volledige werknemersprei overhevelingstoeslag woi afgeschat en de wao, ww, abw etc. wordt omgezet een volledige werkgeverspi mie, is het mogelijk om zeer beperkte Vermeer Moor-regeling fors uit breiden. Dit betekent dat werkgevi in het vervolg 70 procent het premieloon van nieni werknemers kunnen verrel nen met de werkgeversprei die ze nu al betalen. Aan gelijk-oversteken-beleid nen overheid en bedrijfsvi nigingen zich geen buil v: len. De werkgevers kumi nu zelf zorgen dat de lonen de Wig gematigd worden, H. v. Steenbergen Breda kome (ap) - De verboden op positie-partijen van de Afri kaanse staat Togo hebben de jjQor de militaire dictator Gnassingbe Eyadema uitge- I schreven presidentsverkie zingen ongeldig verklaard. pe verkiezingen, die woensdag plaatsvonden, kwamen maar laat op gang en de opkomst bleef je hele dag laag. Alleen in het „oorden, waar Eyadema grote aanhang heeft, was de opkomst poot. De Duitse en Amerikaanse Waarnemers hebben de verkie zingen geboycot. Eyadema, die 26 jaar geleden de eerste post-koloniale coup in Afrika pleegde, leek gezien de Eerder dit jaar heeft de voor zitter van het VNO uiteenge zet dat loonmatiging op zich zelf geen remedie voor de Nederlandse economie is. In- bewust worden van het bestaan van andere transportmiddelen, zoals de bus en de fiets. Verder zal de door het verkeer veroor zaakte geluidshinder op de be treffende dagen heel klein zijn." Hier kan de Stichting Natuur en Milieu zich van harte bij aansluiten. „Bedenk eens hoe heerlijk stil het zal zijn", is de montere reactie van W.J. van Grondelle. „De rol van de auto moet maar eens ter discussie worden gesteld. Ik zou zo'n au toloze zondag omschrijven als een bezinningsmoment." Aan het begin van de jaren '70 was E. Tellegen voorzitter van de vereniging Milieudefensie, die met de leuze 'Zonderdag' actie voerde om de autoloze zondagen ook na de oliecrisis voort te zetten. Nu is Teilegen hoogleraar milieukunde. „Men vond het destijds heel prettig, die rustige dagen", her innert hij zich. „Op autovrije zondagen kunnen mensen ont dekken hoe leuk het kan zijn om eens geen last te hebben van al die auto's. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de over heid op een betuttelende manier gaat voorschrijven wanneer je wel en niet in de auto mag stappen, maar aan de andere Donald Mendoza, leider van sche groep ex-soldaten die vijg groep mensen gegijzeld hield, hc ie lucht wanneer hij en zijn ze per helikopter uit Managua vert gen vroeg kwam daarmee een ei. gijzeldrama waarbij rechtse en ten groep tegenstanders gegijzel Eerst liet een commando van 'rt lige anti-sandinistische opstandi gijzelaars vrij, die het sinds don. het noorden van Nicaragua. J mdinistische parlementsleden, speciale ontwapeningscommissie tan het Nicaraguaanse leger. Daarop liet een sandinistisch cc dag bij wijze van vergelding een begonnen op het partijkantoor vc coalitie (UNO) in Managua oc gijzelaars vrij, onder wie vice- Godoy. De oplossing kwam mede tot s komst van de aartsbisschop var naai Miguel Obando y Bravo. Van onze correspondent Aart Heering Rome - De hemel boven Ca- J labrië en de hellingen van de 1 Vesuvius zijn grijs gekleurd Idoor enorme bosbranden die 1 al enkele dagen niet te be dwingen lijken. In heel Italië is deze zomer al meer dan honderdduizend hectare bos in de as gelegd door circa tienduizend vuren, drie keer zoveel als vorig jaar. Vooral het Zuiden is getroffen. Alleen al in Sardinië is veertig duizend hectare bos, een gebied groter dan de Noordoostpolder, I door brand verwoest. Maar ook in badplaatsen in Ligurië wer den toeristen enkele weken gele den door rap naderende vlam men opgeschrikt. De langdurige droogte is een van De Nigeriaanse economie t ligt aan scherven. De politieke crisis is totaal en op de achtergrond rijst het spookbeeld op van een explosie van etnische en religieuze tegenstellingen die haar weerga in Afrika niet zal kennen. Deze doem zal de interim-regering die vandaag in Nigeria zal worden geïnstalleerd op zo kort mogelijk termijn van zich af moeten schudden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Door Rieks Holtkamp (ips) Autoloze zondag: geen jachtige wagens op de snelweg. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GD" kant is het niet op basis van vrijwilligheid voor elkaar te krijgen." Teilegen is vrij pessimistisch over het lot van het initiatief. „Ach, men vindt het gewoon wel een leuk idee. Ik heb niet het gevoel dat parlementariërs ervoor op de barricaden zullen gaan. Er zullen ook wel genoeg mensen zijn die er belang bij hebben dat er op zondag gere den wordt, restauranthouders op afgelegen plekken bijvoor beeld." Uit een enqüete van TNO in opdracht van het ministerie van VROM blijkt dat de helft van de Nederlanders voorstander is van een autoloze zondag. Van deze groep heeft 30 procent een voorkeur voor meer dan een autoloze zondag per maand, 40 procent spreekt zich uit V0J één autoloze zondag i" maand en 20 procent wiler" per kwartaal. Eentiende van 1 voorstanders vindt één aut vrije dag per jaar voldoen»- maakte VROM donderdg kend. In de eerste plaats is nog steed: niet bekend wie van de regering deel zullen uitmaken, noch wie de leider zal worden. Nog steedi boudt men er in Nigeria reke ning mee dat de vertrekkendi President, generaal Ibrahim Ba damasi Babangida, op de ach 'ergrond aan de touwtjes za "lijven trekken. bovendien is niet duidelijk hoe lang de niet gekozen interim-re gering zal aanblijven. Daaror zal de legitimiteit van deze re gering sterk worden betwisl Dit zal de effectiviteit van even tuele maatregelen die de rege ring op welk terrein dan ook zs nemen naar alle waarschijnlijk neid zeer gering maken. De Nigeriaanse interim-rege 'lng krijgt ongetwijfeld de on dankbaarste taak die een rege

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4