CD A-programma: Terug naar de bedeling
Eén autoloze zondag per jaar
lijkt niet meer dan een gebaar
'Mos
Oppositie
Interim-re
Einde dubb
gij zeidrama
in Nicaragu
Bosbrande:
Belgrado bes
BINNENLAND
A
TweedeKfig
Slopen
Apocalyps
Dikbuikers
Schamen
Minimumloon
Niet roken
Matigen
DE STEM
VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1993
DE STEM
Er zal een tweedeling komen
als het CDA-verkiezingspro-
gramma uitgevoerd
wordt.Het verschil tussen
arm en rijk zal nog veel gro
ter worden. Er zijn er nu al in
ons land die er moeite mee
hebben om de touwtjes aan
elkaar te knopen. Zij kunnen
maar amper de vaste lasten
meer opbrengen, er is bin
nenskamers meer armoede
dan buiten blijkt.
Maar het CDA heeft nog iets
op de achterhand, iets dat
men moeilijk in een verkie
zingsprogramma kan opne
men namelijk de bedeling. Ze
bestaan nog, zoals Charitas
'en de Sint-Vincentiasvereni-
ging, het riekt naar de terug
keer van de jaren dertig.
Uitschieters in dit program
zijn het bijbetalen van studie
kosten zodat het vcdge» va*i
hoger onderwijs voor bepaal
de groepen er niet meer bij is.
Dan de eigen bijdragen ziek
tekosten: die worden onbe
taalbaar voor chronisch zie
ken en bejaarden.
Verlaging zo niet afschaffen
van subsidies, zoals de huur
subsidie. Verder het snijden
in de sociale zekerheid.
Daar tegenover wil het CDA
de hoogste inkomens tege
moetkomen door afschaffing
van de vermogensbelasting.
Gelukkig gaat er, voor dit
alles gebeurt, nog een verkie
zing aan vooraf die uitmaakt
welke kant we uitgaan.
Kees Krol
Dongen
Voor de Tweede Wereldoor
log waren wij werknemers
overgeleverd aan kapitaalbe
zitters en werkgevers. Weinig
rechten, veel plichten, hard
en lang werken en veel ar
moede. Moeizaam met veel
tegenwerking. Ook in christe
lijke kringen zijn er in de
crisisjaren en na de Tweede
Wereldoorlog sociaal bewo
gen bouwers opgestaan. Zij
begrepen dat werknemers
ook mensen waren met recht
op een menswaardig bestaan.
Het bouwwerk van sociale
wetten, voorzieningen en
cao's is te danken aan velen,
maar een bouwwerk heeft op
zijn tijd onderhoud en bijstel
ling nodig, moet ook aan de
eisen des tijds aangepast wor
den. Hebben de verantwoor
delijke mensen die moesten
toezien op dat bouwwerk op
tijd en op een menselijke ma
nier ingegrepen
De gebruikers van het sociale
bouwwerk krijgen de schuld
en velen moeten er voor boe
ten. Het moeizaam opge
bouwde sociale bouwwerk is
men al enkele jaren flink aan
het slopen. Onbetaalbaar en
onbeheersbaar, een gemakke
lijke manier om de burger op
een dwaalspoor te brengen.
Fouten die in het verleden
gemaakt zijn, wil men ook nu
weer verhalen op de zwak-
sten in de samenleving. Veel
is er al gesloopt maar het
verkiezingsprogramma van
het CDA is geen gewone
sloophamer maar een storm
bal die het bouwwerk van
redelijke sociale voorzienin
gen terug wil brengen naar de
tijd van vroeger.
De CDA-coryfeëen Van Velzen, Brinkman en Braks lachen tevreden bij de presentatie van
het voorlopige verkiezingsprogramma van het CDA. foto anp
Bezuinigen op bejaardenzorg,
schade. Hebben wij oudjes
daar ons hele leven lang zo
hard voor gewerkt. Afschaf
fen minimumloon, straks
weer overgeleverd aan de
willekeur van de werkgever.
Meer werkgelegenheid? Alle
bezuinigingen tot heden toe
en in de toekomst zullen geen
banen opleveren. Want de
werknemers rollen nog steeds
in groten getale als knikkers
de straat op.
Natuurlijk kent ook het CDA
de armoederapporten die in
Nederland zijn verschenen.
Goed lezen, begrijpen en het
tot zich laten doordringen
hebben ze niet geleerd denk
ik. Solidariteit met de zwak-
sten in de samenleving is ook
bij het CDA als partij ver te
zoeken.
Nu is de vraag aan de leden
en stemmers van het CDA:
Durven jullie dit op je gewe
ten te nemen om bij een partij
te horen die altijd de zwak-
sten in de samenleving pakt.
Zo ja, dan kennnem jullie de
catechismus en de bijbel miet
goed. In de bouwwereld
wordt soms onherstelbare
schade aangericht door te
vroeg of rigoureus slopen.
Het slopen van ons bouwwerk
van sociale zekerheid zal nu
en in de toekomst nog grotere
sociale ellende veroorzaken.
Als dat de bedoeling is van de
slopers van het CDA begrijp
ik niet wat de eerste letter
van het CDA voor betekenis
heeft.
P. van Gurp
Breda
Het is 1996.
Lange rijen mensen met tot
op de draad versleten kleding
schuiven gelaten voetje voor
voetje aan in de hoop dat er
nog wat aardappelsoep over
is voor henzelf en voor hun
talrijke kinderen.
Kinderen, die overigens ver
plicht voor halve dagen op
het land of in de fabriek
werken. Zonder loon. Met de
bedoeling werkervaring op te
doen. Een maatregel die geldt
vanaf het 10e jaar.
De koude slaat hier en daar
toe. Enkele mensen die te
lang in de rij staan bezwij
ken. Deze door honger uitge
mergelde mensen worden op
houten karren weggebracht
naar het enige ziekenhuis in
de regio Noord Brabant/
Utrecht, of direct afgevoerd
naar een mortuarium.
De mensen die geluk hebben,
krijgen op het eind van de rij
een paar pollepels half lauwe
soep. De soep wordt uitge
deeld door de plaatselijke af
deling van het CDA. De
grootste, eigenlijk enige toe
gestane politieke partij van
ons land.
In de verte marcheren man
nen met zwarte pakken en
leren laarzen op marsmuziek.
Even later hoor je ze ook
zingen.... de tekst is eenvou
dig en begint met 'Voor God
en Vaderland(...)'.
De enig overgebleven onder
grondse socialistische splin
terpartij vergadert in een
kleine, door petroleum ge
stookte en met kaarsen ver
lichte ruimte.
Het is een belangrijke bijeen
komst. Vele mensen vinden
dat ook, maar bang voor re-
pressailles durven ze er geen
deel aan te hebben.
In het jaar 1994 hief de ene
na de andere politieke partij
zichzelf op, omdat toch geen
hond er nog op stemde. De
toenmalige partijen werden
door een geraffineerd stelsel
van indoctrinerende pers ka
pot gemaakt onder het mom:
zo kan het niet langerHet
moet anders.
Massaal stemden de mensen
in begin 1994 op het CDA.
Waarom? Hierom: Ze waren
het eens met de bezuinigin
gen op de bejaarden- en zie
kenhuizen, waardoor steeds
meer bejaarde mensen ver
pauperden en steeds meer
werklozen aan de armoegrens
kwamen.
Ze waren het eens met de
bezuinigingen op het open
baar vervoer, waardoor de
stad en het land steeds meer
vervuilden. Ze waren het eens
met de verlaging en deels af
schaffing van de wao, aow,
ww, studiefinanciering en
nog veel meer; de gevolgen
zijn bekend
Ze waren het eens met de
verhoging van de dieselprij-
zen. Weer 2000 werklozen. Ze
waren het eens met de af
schaffing van het minimum
loon, de rijken werden rijker
en de armen? Ze waren het
eens met de huurverhoging,
met de prijsverhogingen.
Kortom, ze waren het eens
met de verrechtsing van de
maatschappij. Wordt het geen
hoog tijd dat de enige echte
God, volgens zijn eigen belof
te ingrijpt? En laat ons ook
niet nalaten om diezelfde
God te vragen voortaan ver
schoond te blijven van de
ingrepen van de namaakgo-
den uit Den Haag.
P.M.C.J. Eelants
Dongen
Het CDA kiest voor de weg
van de minste weerstand in
zijn sociaal-economisch pro
gramma. De partij staat dus
letterlijk open voor kortslui
ting. Nog meer beuken in de
bijstand, nóg geen reëele
structurele aanpak van de
werkloosheid.
Haar voorbeeld, Christus,
koos voor de weg van de
mééste weerstand. Hij was
Door Lindy Jense (anp)
Van de autoloze zondagen in
1973 herinnert menigeen
zich vooral dat het toen zo
leuk was om op de snelweg
te rolschaatsen. Of te dam
men.
Die stille zondagen waren des
tijds het directe gevolg vah een
Arabische brandstofboycot. De
autovrije zondag of zondagen
waar een aantal Tweede Ka
mer-fracties, in navolging van
een Duits parlements-initiatief,
nu voor voelt, hebben niets te
maken met een acuut benzine
tekort. Men wil mensen in deze
milieubewuste tijden stimuleren
om 'bewuster met hun auto om
te gaan.'
„Voor het milieu leveren die
autovrije dagen niets op", vindt
M. van Dalen, woordvoerster
van de ANWB. De automobilis
tenorganisatie voelt weinig voor
autovrije zondagen. „De politici
hebben voorgesteld om eens in
de zoveel tijd de auto te lesten
staan. De gevolgen zullen abso
luut niet zijn wat zij zich er van
voorstellen."
Van Dalen legt uit: „Op deze
manier worden mensen op zon
dag enorm beperkt, je belet er
bijvoorbeeld mee dat oudere
mensen hun wekelijkse uitstap
je maken. Aan de andere kant
zullen er nog genoeg automobi
listen met een ontheffing kun
nen rondrijden, denk maar aan
artsen en journalisten. Het sti
muleren van carpoolen is een
veel effectievere methode om
het autogebruik blijvend terug
te dringen."
De autoloze zondag zou, vol
gens de politici, vooral dienen
om de mentaliteit van de Ne
derlandse automobilisten, die
samen jaarlijks tachtig miljard
kilometer afleggen, te verande
ren. Daarnaast is het goed voor
het milieu om de auto thuis te
laten. Het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieuhy
giëne (RIVM) heeft berekend
wat voor er bespaard zou kun
nen worden.
„Wij hebben met een aantal
factoren rekening gehouden. Je
kunt er bij één autoloze zondag
per jaar niet van uitgaan dat er
dan ook keurig 1/365-ste deel
van het jaar bespaard wordt",
aldus RIVM-medewerker B. van
Wee. „Op zondagen wordt er
namelijk altijd minder gereden.
Daarnaast kunnen automobilis
ten besluiten hun ritten uit te
stellen, en de kilometers op een
andere dag alsnog afleggen. Wij
gaan er vooralsnog van uit dat
er bij één autoloze zondag per
jaar ongeveer anderhalf promil
le minder kilometers afgelegd
worden. Dat zou uitkomen op
tachtig miljoen minder perso
nenauto-kilometers. Eigenlijk
een vrij gering effect."
Dit getal wordt indrukwekken
der als er twaalf keer per jaar
een autovrije zondag zou zijn.
Het aantal bespaarde kilome
ters loopt dan volgens het RIVM
op tot meer dan 1 procent, 800
miljoen kilometer. In benzine
omgerekend zou dat, uitgaande
van een gemiddeld verbruik van
1 op 12, uitkomen op 70 miljoen
liter minder verbruikte brand
stof. „Drieduizend tankwagens
van 25.000 liter minder", rekent
Van Wee voor. „Die hoeven dus
ook al niet te rijden."
Het auto-aandeel van acht pro
cent aan de uitstoot van C02
-verantwoordelijk geacht voor
het broeikaseffect- zou volgens
het RIVM met een dikke pro
cent verminderen. Ditzelfde
geldt voor de uitstoot van N02,
een verzurend element, waar
van auto's 25 procent in de
lucht brengen.
Het RIVM zette nog een aantal
effecten op een rijtje. Van Wee:
„Een groep automobilisten zal
er heel agressief op reageren, in
de trant van 'kom niet aan mijn
auto'. Weer anderen zullen zich
een rots in de branding in het
beschermen van zwakkeren
in de samenleving. Hoe kan
een christelijke partij zo ver
afdwalen van de rechte weg
Het CDA beschermt de sterke
elementen in de samenleving,
kiest voor de dikbuikers, die
's zaterdags met afgeladen
wagentjes de supermarkt uit
komen rollen. Moge de PvdA
zich dit op haar fatsoen trek
ken en de nodige weerstand-
jes inbouwen om kortsluiting
te voorkomen.
H. v. Dijk
Made
De gerechtigheid van het
CDA neemt almaar driestere
en extremere vormen aan.
Onder de kop 'CDA-pro-
gramma koerst naar harder
en kouder Nederland' las ik
in De Stem van 23 augustus:
Natuurlijk gaat niet iedereen
erop achteruit. De mensen
met de hoogste inkomens zul
len zelfs profiteren van de
forse belastingverlaging, die
het CDA voor hen in petto
heeft.
De vermogensbelasting - ook
al niet voor de allerarmsten -
willen de christen-democra
ten helemaal kwijt. En voor
iedereen geldt, dat werken
financieel stukken aantrekke
lijker wordt dan een uitke
ring ontvangen (einde cita
ten).
Slechts met dit laatste kan ik
het volledig eens zijn in zo
verre het voor een mens, als
hij daartoe fysiek en psychi
sche in staat is, beter is zelfs
de kost te verdienen dan zijn
hand te moeten ophouden.
Ook dat is een zaak van ge
rechtigheid en van medever
antwoordelijkheid.
Maar voor het overige ben ik
van mening, dat de heer
Braks en de zijnen hun ogen
uit hun kop moeten schamen
een dergelijk ontwerp-partij-
program op tafel te brengen
en het blijkbaar nog te willen
verdedigen ook. Wat voor een
partij is het CDA eigenlijk,
die zich christelijk en demo
cratisch noemt. Van eerlijk
delen en de sterkste schou
ders de zwaarste lasten laten
dragen is kennelijk geen
sprake meer (en ook nooit
geweest!).
De inhqud van het woord f-
'christen' wordt zo al hele
maal tot een aanfluiting ge
maakt en tot een vlag, die de
dubieuze lading moet dekken.
Het is immers ongehoord, dat
andermaal de laagste inko
mens, de bejaarden en last
but not least de gehandicap
ten en arbeidsongeschikten
de sluitpost van he bezuini
gingsbeleid van de regering
en van de heren politici van
onder anderen CDA-signa-
tuur dreigen te worden.
Uit de Handelingen (van de
apostelen wel te verstaan)
zouden deze christen-politici
het verhaal van Ananias en
Saffira eens moeten lezen,
waarin de schrijver Lukas in
het begin van het vijfde
hoofdstuk op nogal spectacu
laire wijze beschrijft, wat er
met deze mensen gebeurt, die
voorgeven gerechtigheid te
beoefenen en eerlijk delen,
maar als het erop aankomt
een fors deel van hun bezit
voor zich zelf behouden.
Misschien is dit verhaal wel
zó opgetekend, om aan chris
tenen de radicaliteit van de
liefde naar evangelisch model
voor te houden, waaraan
blijkbaar niet te ontkomen
valt.
In onze tijd willen CDA-poli-
tici en hun aanhang datgene,
wat ze van hun overvloed
zouden moeten afstaan ten
behoeve van het algemeen be
lang - tegenwoordig heet dat
'vermogensbelasting' - toch
maar het liefst behouden en
in eigen zak steken, terwijl
een forse belastingverlaging
ook mooi meegenomen is.
Voor hen kunnen de minima
en de minst draagkrachtigen
maar het best opdraaien om
het gelag van onze failliete
welvaart te betalen. En dit
alles onder het voorwendsel
op deze wijze de slechte eco
nomie wat meer aan te zwen
gelen. Ziedaar de immorele
gerechtigheid van het CDA
en hun geestverwanten. Gaat
u volgend jaar toch ook maar
weer CDA stemmen?
A.W. van Mil,
Breda
Afgezien van het feit dat het
minimumloon tot 2002 vast
ligt, getuigt het CDA-voorstel
tot afschaffing daarvan niet
van visie. Op korte termijn
zal het mogelijkerwijs banen
opleveren, maar de werkloos
heid en het daaraan gekop
peld onrecht lost het niet op.
Daarvoor zal het berekenend
financieel-economisch den
ken, ten gunste van het crea
tieve ideële denken, doorbro
ken moeten worden.
De doorbraak die automa
tisch het primaat zal verleg
gen van 'betaalde arbeid', zo
als Lubbers voorstaat, getui
ge zijn reactie op de open
brief 'Gerechtigheid door sol-
didariteit' van de Raad van
Kerken, naar het 'recht op
arbeid'. Een universeel
grond- of mensenrecht dat
geëffectueerd kan worden
door de democratische en
eenheid bevorderende men
senrechten, in plaats van de
dictatoriale en tweedracht
zaaiende economische rech
ten tot spil en daarmee tot
richtsnoer van het beleid te
maken.
Op de bundeling van politie
ke krachten die daarvoor ver
eist is, mensenrechten staat
immers boven het kleingees
tig partijpolitiek gekissebis,
is ons partijpolitiek bestel
evenwel niet ingesteld. Dat
dankt zijn bestaan nu een
maal aan de uitzichtloze ide
ologische machtsstrijd, in
plaats van aan het spreken
met één mond. Toch is dat
laatste een eerste vereiste
voor de effectieve bestrijding
van de werkloosheid, ofwel
de realisatie van 'volledige
werkgelegenheid'.
Wouter ter Heide
Langenholte
ra"rttomafcohdaf de e'
I sta"dpunt eens is
Maandag 23 augustus be
richtte De Stem over het plan
van de NS om alle stoptrei
nen rookvrij te maken. De
ondernemingsraad van de NS
vreest toename van de agres
sie bij invoering van dit plan.
Het is wellicht interessant het
geluid van ons, als enige be
langenorganisatie van niet-
rokers bij de discussie te be
trekken. Vooropgesteld dit:
duidelijk is dat het de NS bij
dit plan niet gaat om een
bepaalde maatschappelijke
keuze. Nee, het gaat om kos
tenbesparing. Rookvrij ma
ken van treinen levert het
lieve sommetje van één mil
joen gulden per jaar op, een
niet te versmaden bedrag.
Wij kunnen het rookvrij ma
ken van de treinen waarderen
als bevorderend voor de ge
wenste maatschappelijke ge
woonte rookvrij met elkaar
om te gaan. Dus een prikkel
om schade en overlast veroor
zakend druggebruik terug te
dringen uit situaties waarin
zowel gebruikers als niet-ge-
bruikers met elkaar moeten
optrekken. In die situaties is
de niet-gebruiker nog vaak
de klos en wordt hij min of
meer gedwongen méé te ge
bruiken. Wij zouden het NS-
plan dus moeten steunen.
Niettemin hebben wij dezelf
de bedenkingen als de OR
van de NS. De NS-directie
onderschat het sterk versla
vende karakter van tabaksge
bruik. Daardoor zijn veel ro
kers op zeker moment bereid
over te gaan tot burgerlijke
ongehoorzaamheid terwijl zij
in andere omstandigheden
daartoe niet zo snel zullen
overgaan.
Dat kan met zich meebrengen
dat de niet-rokers in de trei
nen minder beschermd zullen
worden dan nu. En dat is wel
het laatste wat wij willen: wij
vinden de huidige bescher
ming al onvoldoende. Wij
hebben daarom een salterna-
tief plan. Voorzie-de stoptrei
nen van enige lengte en reis
afstand van één coupé voor
rokers, in het eerste gedeelte
van de trein. Sluit de verbin
ding tussen het roken en niet-
roken gedeelte af voor het
publiek en maak de rook
coupé tegen een kostendek
kende toeslag toegankelijk
voor degenen die per se ro
kend willen reizen. Geef het
personeel het recht werken in
deze coupé te weigeren. Op
deze wijze kan aan degenen
die hun verslaving niet kun
nen bedwingen alsnog een
mogelijkheid worden gebo
den.
A.M.J. Nijpels
Utrecht
ternationale bedrijven J
plaatsen hun produktie
lage-lonen-landen. Tegei
landen kan Nederland
op, ook al zou er tot ij
oneindige gematigd wordf
Nieuwe produkten en b
kwaliteiten is het nieuwe
verwoord aldus Rinnoy
Dat loonmatigen op zich
zin heeft klopt, want je
nietigt er ook de koopb
mee. Dat de gemiddeld
nen in Nederland in ver!
ding tot het gemiddelde
men per hoofd van de bi
king te hoog zijn, klopt
De werkgevers zeggen dal
Wig (het verschil tussen bi
en netto) de oorzaak is dal
lonen in Nederland zo
zijn. Nu is het alleen
beetje flauw van de werl
vers om alleen de uitkerii
gerechtigden de schuld
de hoge Wig te geven,
vertellen er namelijk niet
dat ze zelf heel veel ph
van de goede voorziend
hebben gehad. Want d:
de goede voorzieningen
Nederland konden de w(
gevers in de eerste helft
de jaren '80 massaal werl
mers met het gemak van
wegwerpaansteker W|
gooien. Het is algemeen
kend dat er in de grote
een groot bestanddeel u
ken lucht (premies voor
keringen) zit.
De regering heeft dan ooi
de jaren '80 de wet 'V|
meend/Moor' ingevoerd,
deze wet kunnen werkgei
een korting krijgen op
werkgeverspremie voor
nieuwe werknemer, met
inkomen tot 115 procent
het minimumloon. Deze kj
ting is maar voor korte
en bedraagt ongeveer 20 pi
cent van de loonkosten
de nieuwe werknemer,
aantal werkgevers heeft,
lerlei fratsen verzonnen,
dat de tijdelijke korting
min of meer permanente ki
ting is.
Als nu de ziektekostenvei
kering wordt omgezet in
volledige werknemersprei
overhevelingstoeslag woi
afgeschat en de wao, ww,
abw etc. wordt omgezet
een volledige werkgeverspi
mie, is het mogelijk om
zeer beperkte Vermeer
Moor-regeling fors uit
breiden.
Dit betekent dat werkgevi
in het vervolg 70 procent
het premieloon van nieni
werknemers kunnen verrel
nen met de werkgeversprei
die ze nu al betalen. Aan
gelijk-oversteken-beleid
nen overheid en bedrijfsvi
nigingen zich geen buil v:
len. De werkgevers kumi
nu zelf zorgen dat de lonen
de Wig gematigd worden,
H. v. Steenbergen
Breda
kome (ap) - De verboden op
positie-partijen van de Afri
kaanse staat Togo hebben de
jjQor de militaire dictator
Gnassingbe Eyadema uitge-
I schreven presidentsverkie
zingen ongeldig verklaard.
pe verkiezingen, die woensdag
plaatsvonden, kwamen maar
laat op gang en de opkomst bleef
je hele dag laag. Alleen in het
„oorden, waar Eyadema grote
aanhang heeft, was de opkomst
poot. De Duitse en Amerikaanse
Waarnemers hebben de verkie
zingen geboycot.
Eyadema, die 26 jaar geleden de
eerste post-koloniale coup in
Afrika pleegde, leek gezien de
Eerder dit jaar heeft de voor
zitter van het VNO uiteenge
zet dat loonmatiging op zich
zelf geen remedie voor de
Nederlandse economie is. In-
bewust worden van het bestaan
van andere transportmiddelen,
zoals de bus en de fiets. Verder
zal de door het verkeer veroor
zaakte geluidshinder op de be
treffende dagen heel klein zijn."
Hier kan de Stichting Natuur
en Milieu zich van harte bij
aansluiten. „Bedenk eens hoe
heerlijk stil het zal zijn", is de
montere reactie van W.J. van
Grondelle. „De rol van de auto
moet maar eens ter discussie
worden gesteld. Ik zou zo'n au
toloze zondag omschrijven als
een bezinningsmoment."
Aan het begin van de jaren '70
was E. Tellegen voorzitter van
de vereniging Milieudefensie,
die met de leuze 'Zonderdag'
actie voerde om de autoloze
zondagen ook na de oliecrisis
voort te zetten. Nu is Teilegen
hoogleraar milieukunde.
„Men vond het destijds heel
prettig, die rustige dagen", her
innert hij zich. „Op autovrije
zondagen kunnen mensen ont
dekken hoe leuk het kan zijn
om eens geen last te hebben van
al die auto's. Het is natuurlijk
niet de bedoeling dat de over
heid op een betuttelende manier
gaat voorschrijven wanneer je
wel en niet in de auto mag
stappen, maar aan de andere
Donald Mendoza, leider van
sche groep ex-soldaten die vijg
groep mensen gegijzeld hield, hc
ie lucht wanneer hij en zijn ze
per helikopter uit Managua vert
gen vroeg kwam daarmee een ei.
gijzeldrama waarbij rechtse en
ten groep tegenstanders gegijzel
Eerst liet een commando van 'rt
lige anti-sandinistische opstandi
gijzelaars vrij, die het sinds don.
het noorden van Nicaragua. J
mdinistische parlementsleden,
speciale ontwapeningscommissie
tan het Nicaraguaanse leger.
Daarop liet een sandinistisch cc
dag bij wijze van vergelding een
begonnen op het partijkantoor vc
coalitie (UNO) in Managua oc
gijzelaars vrij, onder wie vice-
Godoy.
De oplossing kwam mede tot s
komst van de aartsbisschop var
naai Miguel Obando y Bravo.
Van onze correspondent
Aart Heering
Rome - De hemel boven Ca-
J labrië en de hellingen van de
1 Vesuvius zijn grijs gekleurd
Idoor enorme bosbranden die
1 al enkele dagen niet te be
dwingen lijken. In heel Italië
is deze zomer al meer dan
honderdduizend hectare bos
in de as gelegd door circa
tienduizend vuren, drie keer
zoveel als vorig jaar. Vooral
het Zuiden is getroffen.
Alleen al in Sardinië is veertig
duizend hectare bos, een gebied
groter dan de Noordoostpolder,
I door brand verwoest. Maar ook
in badplaatsen in Ligurië wer
den toeristen enkele weken gele
den door rap naderende vlam
men opgeschrikt.
De langdurige droogte is een van
De Nigeriaanse economie
t ligt aan scherven. De
politieke crisis is totaal en
op de achtergrond rijst het
spookbeeld op van een
explosie van etnische en
religieuze tegenstellingen
die haar weerga in Afrika
niet zal kennen. Deze doem
zal de interim-regering die
vandaag in Nigeria zal
worden geïnstalleerd op zo
kort mogelijk termijn van
zich af moeten schudden.
Maar dat is makkelijker
gezegd dan gedaan.
Door Rieks Holtkamp (ips)
Autoloze zondag: geen jachtige wagens op de snelweg.
FOTO DE STEM/JOHAN
VAN GD"
kant is het niet op basis van
vrijwilligheid voor elkaar te
krijgen."
Teilegen is vrij pessimistisch
over het lot van het initiatief.
„Ach, men vindt het gewoon
wel een leuk idee. Ik heb niet
het gevoel dat parlementariërs
ervoor op de barricaden zullen
gaan. Er zullen ook wel genoeg
mensen zijn die er belang bij
hebben dat er op zondag gere
den wordt, restauranthouders
op afgelegen plekken bijvoor
beeld."
Uit een enqüete van TNO in
opdracht van het ministerie van
VROM blijkt dat de helft van de
Nederlanders voorstander is
van een autoloze zondag. Van
deze groep heeft 30 procent een
voorkeur voor meer dan een
autoloze zondag per maand, 40
procent spreekt zich uit V0J
één autoloze zondag i"
maand en 20 procent wiler"
per kwartaal. Eentiende van 1
voorstanders vindt één aut
vrije dag per jaar voldoen»-
maakte VROM donderdg
kend.
In de eerste plaats is nog steed:
niet bekend wie van de regering
deel zullen uitmaken, noch wie
de leider zal worden. Nog steedi
boudt men er in Nigeria reke
ning mee dat de vertrekkendi
President, generaal Ibrahim Ba
damasi Babangida, op de ach
'ergrond aan de touwtjes za
"lijven trekken.
bovendien is niet duidelijk hoe
lang de niet gekozen interim-re
gering zal aanblijven. Daaror
zal de legitimiteit van deze re
gering sterk worden betwisl
Dit zal de effectiviteit van even
tuele maatregelen die de rege
ring op welk terrein dan ook zs
nemen naar alle waarschijnlijk
neid zeer gering maken.
De Nigeriaanse interim-rege
'lng krijgt ongetwijfeld de on
dankbaarste taak die een rege