Autoriteiten denken antireligieus Focolare wil deel legerkamp kopen Chinese jezuïet bijn veertig jaar gevange Humanitaire hulp is een recht, maar niet altijd zint] Kerken en huisgemeenten in China zoeken eigen weg naar godsdienstvrijheid GEESTELIJK LEVEN Oecumenische gemeenschap op Amerikaans deel basis Soesterberg Stichting Oecumenische Hulp volgt Leerstoel geestelijke verzorg DE STEM DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1993 Amersfoort (anp) - De Foco- larebeweging in Amersfoort wil op de voormalige lucht machtbasis Soesterberg een „oecumenisch stadje" vesti gen. De beweging heeft de ministeries van Defensie en Financiën, de provincie Utrecht en de gemeente Zeist laten weten geïnteresseerd te zijn in overname van een deel van het Amerikaanse leger kamp. De beweging heeft belangstel ling voor de voormalige leger kampen Blikkenburg en Swager- man/de Wulperhorst in de ge meente Zeist. Met een „eigen tijdse open oecumenische ge meenschap", bestaande uit circa vijftig personen van verschillen de christelijke denominaties, wil de beweging vorm geven aan een samenleving, „gebaseerd op het concreet geleefde evangelie ter opbouw van eenheid in kerk en maatschappij." Het initiatief wordt ondersteund door de Ne derlandse Raad van Kerken en de Rooms-Katholieke Kerk. De gemeente Zeist en de directie der Domeinen van het ministerie van Financiën kunnen nog geen overeenstemming bereiken over de bestemming van de leger plaatsen. „De gemeente Zeist wil de gebouwen in de voormalige legerkampen afbreken en het terrein tot natuurgebied bestem men", aldus drs. L.S.J. Andringa van de beweging. De gemeente kan dit project echter niet finan cieren. De directie der Domeinen van het ministerie van Financiën, de „makelaar" van het terrein,, vindt het afbreken van de ge bouwen kapitaalvernietiging. Domeinen stemt volgens Andrin ga in met verkoop aan de Foco- larebeweging, omdat de doelstel ling van de beweging dicht bij het behoud van de natuur ligt. De Focolarebeweging, de enige gegadigde voor het terrein, is al drie jaar op zoek naar huisves ting in Nederland. Verspreid over alle continenten heeft de beweging twintig „eigentijdse kloosters", onder meer in Italië, Duitsland, België, Polen, de Ver enigde Staten, Kameroen, Bra- ziilë en Australië. De van oorsprong rooms-katho- lieke beweging, die in 1943 in Italië ontstond,stelde zich al snel open voor alle christelijke ker ken en ging vervolgens ook de dialoog met de andere godsdien sten aan. De beweging stelt de onderlinge liefde en broeder schap tussen mensen in alle godsdiensten centraal. „Er wordt niet gediscussieerd over de verschillen, maar de eenheid wordt geleefd", benadrukt An dringa. De Focolarebeweging heeft „een aantal miljoenen" aanhangers in 184 landen. In Nederland zijn enige duizenden mensen aange sloten bij de beweging. Samenwerking bij de productie van bijbels foto archief de stem )oor Hugo van den Elshout Cees van Gurp Peking (rtr) - Pater Vincent Zhu Hongsheng, die als van de ondergrondse Rooms-Katholieke Kerk in Cl sinds 1953 vrijwel onafgebroken gevangen heeft geze is onlangs op 76-jarige leeftijd aan een hartkwaal ges ven. Dat hebben kerkelijke bronnen in China meegede burger wordt door die- :elfde politiek geïntimi- De pater jezuïet, die vloeiend Frans en Engels sprak, nam een vooraanstaande positie in onder de rooms-katholieken die de paus trouw bleven en zich verzetten tegen de Pa triottische Katholieke Kerk. Deze kerk heeft de steun van de communistische regering, maar wordt door het Vaticaan niet erkend. Zhu werd in 1953 veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Twee jaar later moest hij na een massale actie van de rege ring tegen de rooms-katholie- ken in Shanghai vijf jaar de cel in. In 1960 kwam hij niet vrij, maar werd hij opnieuw veroordeeld, nu tot vijftien jaar gevangenisstraf. Pas in 1978 werd Zhu vrijgelaten en kreeg hij toestemming zijn familie te gaan. Omdat Zhu contact bleef den met de ondergrondse en de wereld probeerde lichten over de onden van de kerk in China, in 1981 opnieuw gearrei wegens het lidmaatschap] een „contrarevolution; verraderlijke kliek". 1 werd hij opnieuw tot jaar gevangenisstraf vi deeld. Hij werd toen door, nesty International gei teerd. Om gezondheidsredenen Zhu in 1988 vrijgelatei februari dit jaar kor China aan dat de straf hem was opgeheven. Zhu gerehabiliteerd. je internationale weten- ichappers zijn vrijwel unaniem van mening dat je politiek het broeikasef fect gretig aangrijpt om politieke stokpaardjes te lerijden. De doorsnee Van onze verslaggever UTRECHT - „Humanitaire hulp is een recht, voor slacht en hulpverlener, maar alleen zinvol als het tijdig, indej dosering, gecoördineerd en in overleg met de locale bewj plaatsvindt." Deze stelling betrekt de Stich ting Oecumenische Hulp (SOH) in haar jaarverslag 1992, waarin ze aandacht vraagt voor de rol van de Verenigde Naties en hul porganisaties in de vele interne conflicten in de wereld die lei den tot extreme noodsituaties, honger en vluchtelingenstromen. De humanitaire hulpverlening door de VN en particuliere orga nisaties moet kritisch gevolgd worden, meent SOH. De interna tionale gemeenschap erkent in toenemende mate haar verant woordelijkheid bij binnenlandse conflicten als in Somalië of ex- Joegoslavië. Maar de vorm waarin de hulpverlening gegoten wordt en het mandaat van de VN zijn niet duidelijk. Daardoor ontstaat het gevaar dat politieke overwegingen van individuele landen een grote rol gaan spelen en dat bij humanitaire hulp met twee maten wordt gemeten het geen conflicten oproept. De Stichting SOH rekent het zich dan ook tot haar taak om namens haar partnerorganisaties in het zuidelijk halfrond en het kerkelijk grondvlak in Neder land de verrichtingen «j Verenigde Naties in deze lettend te volgen. SOH, i testantse evenknie van dek lieke stichting 'Mensen in| en optredend namens de[ tantse kerken, is actief i groot aantal landen, waai Somalië, Soedan, Mozair Angola, Cambodja en ex-J slavië. De organisatie tijd nauw samen met locale! nerorgansaties en internal! koepelorganisaties. Pas locale hulporganisaties ken of niet goed functioi moeten buitenlandse h ners zelf ter plaatse komen, vindt SOH de 1) pak voor iedereen. SOH heeft vorig jaar in I 95 miljoen aan project!! steed. Daarvan ging 8511' op aan noodhulp, vlucht» werk, voedsel- en voedings Het geld was afkomstig *nj ticuliere giften, bijt' Nederlandse protestant»] ken, de Nederlandse overig de Europese Commissie, tig procent van de besteed in Afrika. Tilburg (anp) - Aan de Theologische Faculteit Tilburg bijzondere leerstoel 'Vraagstukken geestelijke verzorging krijgsmacht". De leerstoel is een initiatief van het Ordinariaat de Nederlandse Strijdkrachten, de overkoepelende or| de rooms-katholieke legeraalmoezeniers. Het doel van de leerstoel is de bevordering van de ontwiW overdracht van wetenschappelijke kennis over het past®'1 situaties van jgeweld. Behalve pastorale vraagstukken zullfflj moraaltheologische kwesties van vrede en veiligheid tot W dachtsveld van de nieuwe hoogleraar behoren. De bijzonder hoogleraar wordt in eerste instantie voor een van vijf jaar benoemd op basis van een 0,5 weektaak. Het rium van de faculteit, dat onlangs met de leerstoel heeft ing( wil de benoemingsprocedure zo snel mogelijk op gang breng® De belangrijkste reden waarom het Militair Ordinariaat voor heeft gekozen, is de in zijn ogen interessante combinatie vl onderzoek en goede onderwijsmogelijkheden die de Tilburg® teit biedt. Daarbij komt dat de leerstoel goed past bij de b®'.1 J het leerstoelen Pastoraaltheologie en Moraaltheologie, alsmede Vrije Studierichting Theologie, met de varianten Zingefl Hulpverlening en Sociale en Politieke Ethiek. Een laatste ging was dat er nogal wat afgestudeerden van de faculteit legerpastoraat actief zijn. leerd. Zij wil hem fors betalen voor iets tot op de dag van -andaag, absoluut niet toewezen is. [let broeikaseffect is een we reldwijd onopgelost vraagstuk. (Aanpak van dat vraagstuk kan teel gemakkelijk uitmonden in kostbare maatregelen die uit- |êindelijk ineffectief en overbo dig blijken te zijn. |Zo adviseerde de Amerikaanse ■conoom Prof. Lester Dave van e Carnegie-Mellon Universiteit leleidsmakers dringend een af weging te maken tussen de ex treme kosten van het terugdrin gen van de kooldioxide-uitstoot i het onzekere toekomstbeeld. Dat onzekere toekomstbeeld is een van de redenen waarom in VS niemand staat te trappe- om kostbare investeringen lie plegen. Voorbarig (Enkele Nederlandse ministers maakten het een tijdje geleden al te bont. In alle ernst lerkondigden zij dat de laatste [vier warme jaren aan het broei kaseffect zijn toe te schrijven. Die conclusie is op zijn minst voorbarig en onrealistisch. Ho- zomertemperaturen of war me jaren zijn eerder het gevolg (van natuurlijk verklaarbare oorzaken. Wetenschappelijke verhande lingen over dit onderwerp wor den regelmatig gepubliceerd in toonaangevende bladen als Na ture, Science en Weather. Daar uit blijkt dat de wetenschap al larenlang tracht inzicht te krij gen in de ontwikkeling van het üroekasteffect. De noodzakelijke gegevens ont breken echter om aan te tonen dat de steeds toenemende kool dioxide-uitstoot voor een ramp zalig broeikaseffect zal gaan zorgen. Buiten beschouwing wordt gelaten in hoeverre tem peraturen en zeeniveau mis schien kunnen of zullen stijgen.. Sterker, géén wetenschapper waagt er zich nog aan een uit spraak te doen wat het warmer worden van de aarde voor be paalde gebieden zou kunnen be tekenen. Over de rol die de kooldioxide h de atmosfeer speelt, bestaat eveneens grote onduidelijkheid. Minstens tot het jaar 2000, maar dat zou ook wel eens tot 2110 of tot 2030 kunnen zijn, is diepgaand onderzoek noodza kelijk om aan te tonen of de wereld wel een broeikas-cata strofe te wachten staat. Vele «doren spelen hierbij, al dan niet in samenhang, een belang de rol. Wactiviteit verwarring in deze ingewik kelde materie is ongetwijfeld wat groter geworden. De ""komsten van een onderzoek van de Deense wetenschappers pgü Friis-Christensen en Knud "assen, verbonden aan het eens Meteorologisch Instituut ,e Kopenhagen, mogen gerust ^"1 bijzonder genoemd wor- jn Science van november 1991 aten zij namelijk de samenhang i,® tussen de zon-activiteit en verloop van de temperatuur "et noordelijk halfrond, nieuws is het gegeven dat Schiphol (anp) - In China proberen de officiële, door de regering erkende ker ken en de duizenden lokale huisgemeenten zoveel mo gelijk vrijheid van gods dienst te verkrijgen. De kerken denken dit te kun nen bereiken door een dia loog met de overheid, de huisgemeenten door zoveel mogelijk afstand te nemen van alle autoriteiten: bur gerlijke overheid én kerke lijke autoriteiten. Die indruk heeft dr. G.J. van Butselaar, secretaris van de Ne derlandse Zendingsraad, gekre gen tijdens een bezoek van drie weken aan de Volksrepubliek. Vooral christenen aan de basis, de niet-erkende huisgemeenten, hebben het nog „heel moeilijk". Met het woord 'pesterij' druk je hun situatie vriendelijk uit, al dus Van Butselaar na terugkeer. Officieel staat de Chinese rege ring godsdienstvrijheid toe, maar op lokaal niveau houden de partijbonzen en de autoritei ten zich daar niet altijd aan. Die denken nog in antireligieuze ter men. Verder maken ze zich schuldig aan afpersing. Met geld •kun je de laatste tijd in China, waar de inflatie hoog is, leuke dingen kopen, zegt Van Butse laar. Bijeenkomsten van huisgemeen ten worden soms uit elkaar ge slagen. Kortgeleden is zelfs een jongeman dood geranseld. Ook worden christenen gedwongen elkaar een pak slaag te geven. Moeilijk Toch is het volgens Van Butse laar heel moeilijk een lijn te trekken tussen de officiële ker ken en de huisgemeenten. Ze werken met elkaar samen, bij voorbeeld bij de produktie van bijbels. De officiële kerken heb- Dertien nieuwe theologische seminaries. Op de foto theologiestudentes van een seminarie in Nanking die zich op de eredienst voorbereiden. foto ap ben uiteraard niet zulke grote moeilijkheden als de huisge meenten, die geen middelen heb ben om zich te verdedigen. De grenzen zijn heel diffuus. Mensen die 's ochtends naar de officiële kerk gaan, kerken 's middags in een huisgemeente. Ze zoeken in de huisgemeenten een goede preek en richting in hun leven om door te geven aan hun kind (meer dan één is niet toege staan). De huisgemeenten zijn soms zeer congregationalistisch, in die zin dat alleen de plaatse lijke club telt. Oud zeer Er is nog veel oud zeer tussen de leiders van de officiële kerken en van de huisgemeenten. Aan de basis bestaat er een groot wan trouwen tegenover de officiële kerk. De huisgemeenten hebben heel slechte ervaringen met de overheid waar de leiders van de officiële kerken mee hebben sa mengewerkt. De Chinese Chris telijke Raad, waarin vier protes tantse kerken gedwongen sa menwerken, heeft zich immers door de overheid laten registre ren, zoals ook de niet met Rome verbonden Patriottische Katho lieke Kerk. Als het omslaat en we weer van bovenaf worden aangepakt, zo denken ze in de huisgemeenten, dan zijn we weer bij nul. Onze kerken zijn (tijdens de Culturele Revolutie) al eens gesloten ge weest. Leiders van huisgemeen ten hadden tegen Van Butselaar gezegd hoe geweldig zij tegen bisschop Ting, de leider van de protestantse kerken, zijn. Maar wat hij schrijft, is erg goed, voegden ze eraan toe. In vergelijking met tien jaar ge leden en zeker met twintig jaar geleden, toen de Culturele Revo lutie woedde, is er voor de ker ken enorm veel verbeterd. Er is veel meer vrijheid van gods dienst, ook voor de huisgemeen ten. „Je maakt mij niet wijs dat kerkdiensten van huisgemeenten die vaak bomvol zitten, nog in het geheim worden gehouden. Dat weet iedereen. Die kun je niet langer ondergronds noe men." Maar er is nog geen gods dienstvrijheid zoals wij die zien, voegt Van Butselaar eraan toe. De Chinese kerk groeit geweldig, aldus Van Butselaar. „Indruk wekkend." De officiële protes tantse kerk (de Chinese Christe lijke Raad) heeft 9 miljoen leden met zo'n 1.100 predikanten, ter wijl bij de huisgemeenten naar schatting 20 miljoen mensen zijn aangesloten. Belabberd De laatste jaren zijn er dertien theologische seminaries opge richt. De huisvesting daarvan is vaak belabberd. Studenten wo nen soms in zondagschoolruim tes, fietsenstallingen of kippen hokken. Een ander, niet minder groot probleem is: waar zijn goe de docenten te vinden? De kerken worden, net als de staat, geleid door de 80-jarigen. China is in alle opzichten een gerontocratie (waar de oudjes aan de macht zijn). Veel predi kanten hebben een gewone baan van zes dagen per week. Daar naast geven ze soms drie avon den per week bijbelstudie. „Die werken zich rot. Dat is geen luizebaantje van negen tot vijf." Chinese christenen hebben in te genstelling tot de christenen in het Westen, niet zo'n grote be hoefte aan gezelligheid en zich thuis voelen. Aansluitend bij de filosofische tradities van Taoïs me en Confucianisme vinden zij het schoolmodel, het verbale, in tellectuele mooi. Daarom groeien de protestantse kerken sneller dan de katholieke kerk. Die legt meer de nadruk op de gemeenschap en de sacramenten. Niet leuk Hoewel Van Butselaar door de Chinese kerken was uitgenodigd, heeft hij in China nooit een blad voor de mond genomen. „Dat vonden ze niet altijd leuk. Kort geleden was er een Nederlandse kerkleider - nee, noem zijn naam maar niet - die had zulke vragen helemaal niet gesteld." En als het al te gezellig werd en de waarheid onder tafel dreigde te raken, vroeg Van Butselaar: wat denkt u eigenlijk van Tibet?" foto ap Dr. G.J.van Butselaar foto anp ..Richting in hun leven om door te geven aan hun kind.. Bijna 40 jaar opgesloten...een gevangenis in China

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20