Verrassende beelden in Middelheimpark IYAb Oude en nieuwe sculpturen op uitgebreid terrein aan de rand van Antwerpen GIDS n 'Het beeft b» DE STEM DINSDAG 24 AUGUSTUS 1993 wv rjan Bouwmans lot ieremiëren, maar latief en offensief de gelijkheden van het Uwe kerkelijke wetboek r 1983 voor kerkver- I?" ving uitbuiten. Want zijn talrijker dan de 'atholieke goegemeente 'll Al moet er nog wel |or geknokt worden, de l^enste jurisprudentie je immers nooit ca- k is. de boodschap die Rik Het Ei van Richard Deacon. Project van Per Kirkeby. Op de voorgrond balkenobject van Bernd Lohaus. In het Middelheimpark, aan de rand van Antwer pen, werd in 1950 voor het eerst een grote inter nationale tentoonstelling van beeldhouwkunst ge houden. De Antwerpse gemeenteraad besloot daarna om van het park een openluchtmuseum te maken. Het werd tot ver buiten België bekend door zijn Biënnales. De laatste van deze twee jaarlijkse tentoonstellin gen vond in 1989 plaats. In het kader van de cul turele manifestatie Ant werpen '93 is dit jaar een project ingericht met 'Nieuwe Beelden' van tien kunstenaars. Door Ronald Verstraten MET HET Middelheim park kun je twee kanten op. Die van het kasteel met daarachter het 'oude' openluchtmuseum, of, aan de overkant van de weg, die van Middelheim-Laag. Vroeger gebruikt voor de Biënnales, maar nu ook in gericht met een blijvende collectie. Het domein Middelheim wordt al in geschriften uit de 14e eeuw genoemd. Vanaf 1750 was het in bezit van de Heer van Wilrijk die er zijn schilderijencollectie had ondergebracht en later ging het over in verschillende handen. In 1910 kocht de Stad Antwerpen .het 50 hectare grote park. Het Middelheim ziekenhuis en de Rijksuniversiteit Antwerpen kregen delen van het terrein tot hun beschikking. Van het park zelf bleef 12,5 hectare over, naast Middelheim-laag dat 6 hectare meet. Het doel van het museum is het bieden van een overzicht van de moderne sculptuur, van Rodin tot heden. Daarbij wordt ge streefd naar het het verwerven van werken die karakteristiek zijn voor iedere artistieke ten dens en ook bekende kunste naars goed vertegenwoordigen. Naast bruiklenen, bijvoorbeeld van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, kocht de Stad Antwerpen het grootste deel van de sinds 1950 tentoongestelde beelden. Zo vonden beeldhouw werken van onder anderen Au- guste Renoir, Marino Marini en Henry Moore hun weg naar Mid delheim. Selectie Na de laatste Biënnale begon het park aan het opzetten van een tentoonstelling in het kader van de uitverkiezing van Antwerpen als culturule hoofdstad van Eu ropa. Tien hedendaagse en inter nationaal gewaardeerde kunste naars kregen en aanvaardden de opdracht om een monumentale sculptuur voor open lucht te rea liseren. Ze werden geselecteerd door Bart Cassiman,' projectlei der hedendaagse beeldende kunst van Antwerpen '93. De tentoonstelling betekende een nieuwe start voor het mu seum. De beslissing om uit te breiden, had gevolgen voor de presentatie van de bestaande collectie. Honderd beelden kre gen een nieuwe plaats. Er werd gesnoeid, nieuw aangeplant en er kwam een centrale museu mingang tussen Middelheim- hoog en -laag. De beelden op het voormalige Biënnale-terrein vormen het he dendaagse luik bij de bestaande collectie van het museum. Er is werk te zien van Richard Deacon uit Groot-Brittanië, de Duitse kunstenaars Isa Genzken, Ha- rald Klingelhöller en Thomas Schütte, Per Kirkeby uit Dene marken, Juan Munoz uit Spanje en de Amerikaan Matt Mullican. België is vertegenwoordigd met objecten van Didier Vermeiren, Bernd Lohaus en Panamarenko. Robotkip Van de laatste is het kleinste, maar aandacht trekkende kunst werk in de nieuwe collectie af komstig. Op een paal met inge bouwde bewegingsmelder zit de vogel Archaeopterix Lithografi- ca. Een door zonneënergie ge voede ronddansende en scharre lende kip, bestaande uit allerlei mechanische onderdelen, elke nieuwe bezoeker enthousiast en onvermoeibaar begroetend. Vier jaar heeft Panamerenko er aan geprutst, geobsedeerd door ro bots aan de ene en door de préhistorische aspirant-vogel ar chaeopterix aan de andere kant. De bezoeker is dan de raam- sculptuur van Genzken, waarvan er twee staan in het park, al gepasseerd. Ze bieden verrassen de doorkijkjes, met een glazen omlijsting van een deel van de omgeving. 'Never Mind' is de titel van het werk van Deacon, verderop in open terrein. Het is een houten, eivormige structuur die steunt op een stalen voet stuk. Een misleidend eenvoudige vorm, vooral opvallend door zijn naaktheid. En natuurlijk nodigt het uit om er even tegen te kloppen, om het materiaal te voelen en het geluid van die enorme klankkast te horen. Paviljoen Als je de moeite neemt om de namen te tellen, wat waarschijn lijk niemand doet, kom je tot de ontdekking dat niet van tien, maar van elf kunstenaars werk is te zien in Middelheim-laag. Na het ei van Deacon duikt aan de rechterkant het 'Zuilenpavil joen' op van de Belgische kun stenaar/architect Charles van den Hove. Het staat er al sinds begin 1993 en maakt eigenlijk geen deel uit van de collectie nieuwe beelden. Over de aan schaf werd tien jaar geleden al gesproken. Toen was er geen geld voor, maar in het kader van de nieuwe koers van het museum werd het alsnog aangekocht. Monumentaal is zonder meer het woord voor het bakstenen pro ject van geoloog/kunstenaar Kir keby. Een simpele aaneenscha keling van cirkels en vierkantjes op papier, leidde tot een gave, moderne ruïne met onverwachte hoeken en openingen. Een wel zonder titel, maar 'kinderdrooj zou passend kunnen zijn. Het laatste grote object, i door zijn perspectief en techni| interessante balkenopstel van Lohaus, is 'Place' van Vel meiren. Een grote vierkanj betonnen plaat die boven 1 grond lijkt te zweven, met i iedere hoek een containerwaga tje dat telkens een kwartslag gedraaid ten opzichte van 1 vorige. Dat moest vooral bew| ging uitdrukken, legde de k stenaar onlangs op tv uit, i in werkelijkheid 'werkt' het ui al blijft het interessant omj zien. Van de overige kunstenaars zijjj kleinere werken opgenom Achter een struik, voor bruggetje, langs een pad. laatste die je tegenkomt zijn Ij beelden van Munoz. In hangen twee figuren teg elkaar aan een boom. Ze wekkfj tenminste een glimlach op geven maar weer eens aanh de beeldhouwkunst is eerd, al was het alleen maar dud de plaatsing. Vroeger promind en voorspelbaar midden op k veld, nu verrassend aan c Openluchtmuseum Middelhuij is dagelijks geopend, behalve maandag. Van 10.00 tot 20.00 u»r (augustus), tot 19.00 uur (seple* ber). Daarna tot eind maart steel* tot 17.00 uur. ■js in katholiek Nederland Lraagt- T°rfs doceert kerke- 1 recht aan de Katholieke Lersiteit van Leuven. Hij is Egraag geziene gast op bijeen- Wsten in Nederland waar het L over voortgaande vernieu- van de katholieke kerk. Zo j hij nog onlangs op één en Welfde zaterdag op bij de Ma- inburgvereniging en het Werk- nd van Katholieke Homop- itores. Hij maakt ook deel uit (je Commissie Mensenrech- 1 van de Acht Mei Beweging kvan een soortgelijke commis- p jn Vlaanderen. Met Vlaamse Lr en zelfspot weet hij de jrheid die het kerkelijke wet- (Codex) met alle juristerij mèen heeft, te doorbreken, e nieuwe Codex werd in janua- '1983 afgekondigd en kreeg een ,ar later kracht van wet. Bij de jkondiging verklaarde paus Jo- jiies Paulus H dat het moest lorden opgevat als een grote lachtsinspanning om de leer i het het Tweede Vaticaanse fcncilie, vooral de conciliaire kkleer, in kerkrechtelijke taal te zetten. Volgens Torfs is Vt echter zo, dat vanaf het foment dat de Codex kracht j wet had, het wetboek meer zichzelf kwam te staan en dat j bedoelingen van de wetgever 'iet meer van primair belang laren. Sat telt |et andere woorden, wat juri- sch telt, zijn de formuleringen >nde wet, niet wat de wetgever nee wilde. De kerkleer van iticanum II is een compromis au verschillende kerkmodellen. at mag voor een theoloog mir^. I problematisch zijn, voor een ikjurist ligt dat wat anders. |e fronst zijn wenkbrauwen leer hij in het wetboek aan ene kant wordt geconfron- erd met de absolute macht van ipaus en aan de andere kant verplichtingen en rechten lalle christengelovigen die als aen dicht aanleunen bij senrechten. theologische compromissen het concilie tekenen zich in recht extra scherp af. Met als niet alleen een brede aaier van normen, waarvan ige behoudend en andere ben van karakter zijn, maar bk een groot aantal betrekke- jk vage bepalingen die op uit lopende wijze kunnen wor- ingevuld, naargelang welke sie men op de kerk hanteert, aar zit dus muziek in voor ïdergaande kerkvernieuwing, l is het geen kwestie van scoren or open doel. ,a»~ J. let wetboek van canoniek recht, lals de Nerderlandse benaming an de Codex in zijn geheel aidt, kent eigenlijk drie niveaus. por Jan Bouwmans l^da - Als de trend van frig jaar doorzet, zit de ko pende MIVA-aktie (16-29 pstus) niet slecht. De op brengst van de MTV A-collecte de katholieke kerken steeg J°rig jaar augustus namelijk pet bijna tien procent. Mede .raardoor kan MTVA (Missie ferkeersmiddelen Aktie) vo- 'i'S jaar missionaire ferk(st)ers en kerkelijke Nwikkelingsjorganisaties Ne derde wereld voor ruim r'! miljoen gulden aan ver fmiddelen helpen. j j, «MUM»"" „volJoO>- N» etiket jKe"toetokende de regenval en hiedenm oogst» lil» "Lfft van Bre in bet l,<10td^SSn, Weder- idie neb enden bet l»"V^?n8deWk. D* rt "f- Titelloos project van Per Kirkeby. Balkenobject van Bernd Lohaus. FOTO'S CAMILE SCHELST" i nen als aktie van het uont om heeroom of tante ui de missie aan een mo- f?i u'j'rï boot te helpen zodat de dagenlange voettoch- iaro°0r iunSle konden be- t 18 de MTV A uitgegroeid h dp a organsisatie voor vervoer L., "erde wereld. Vervoer over over water en door de MIVA financiert niet al- i de aanschaf van (brom)fiet- mot°ren, (vracht)auto's, bo-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 14