belcanto: juist niet Pavarotti RTL5 contracteert Ton Elias voor het Haagse nieuws Avro herstelt het Grand Gala in ere UIT gids ala Milaan helpt Dordrecht bij festival rond klassieke zangstijl rkten Iport I1 Wedvlucht Quievrain Dordt Monumenteel )oek over Jazz lecca gevallen ^skellprijs '°or Truus ^onkhorst Beelden in Wolfslaar IN BEELD zijn exotische schilderijs <j toon van 21 augustus tot® oktober. Vanaf 26 a zal M. van Wissen uit 's y, renberg keramiek expoSei In augustus is de exp0Sil iedere dag geopend, beha] op woensdag van 14.00 1 17.00 uur. De toegang is tis. 6 Sluis AVONDVIERDAAGSE Wandelaars uit Sluis en omH ving kunnen vanaf maan! 30 augustus deelnemen aan jaarlijkse avondvierdaagse start is elke avond om li uur bij sporthal De Vliei Deelnemers kunnen kiezen onze redacteur Rooseboom hele week staat Dord- de afstanden vijf en tienliM^t in het teken van Bel- meter. Op de slotdag, donda - - - dag 2 september, begelei muziekvereniging Apollo wandelaars. jjto. Het Belcanto Festi- Dordrecht, onder het wtto 'Niet luid maar Bai, niet kunstmatig -aar natuurlijk', is het iste Belcanto-festival at ooit buiten Italië is jorganiseerd. Comb, van de Wege-Wisse 3 J Harms. 4. Comb. Nacht (liefhebber kan kennis maken gaal, 5. A Bouchaut Zoo gt alle aspecten van de opera Met 43 jonge duiven, 12190 mpm: 1. Comb. Van Biezen-' Ruijter, 2 en 3. L. Klaasseti, J. Sijs, 5. P. de Lavoir. Aardenburg-Eede, met 164 joi lag, begeleiding, stijl, enscene- ij), gerealiseerd volgens klas je Belcanto-gewoonten, sarbij alle uitvoerende arties- ge duiven, 1280,1 mpm: 1,7 FB-iiin opgeleid aan één school. 10 M nk™J( ORn'„ r - 10. N. Dhondt. 2,6 en 9. p Rammelaere, 3. V. de Vreeze, J. Geernaert, 5. J. van Ommen Samenspel Hulst-Sint Janstee met 393 jonge duiven, 13ioj mpm: 1 Ed van Goethem, Si Jansteen, 2. A. Hemelaar, Si Jansteen, 3 Th. Casteels, Hul- 4. A. Hemelaar, Sintjansteen" en 10. J. van Spaandonck, Si'i Jansteen, 6 en 7. Adr. Thi 1310,53 mpm: 1,2,4,5,6 en 7 van Deursen, Sint Jansteen, E. Leeraert, Hulst, 8. H. Berke mans, Hulst, 9. E. v.d. Wall Hulst, 10. Comb. De Schrijve Hulst. Samenspel Hulst-Sint Jansteei met 178 jonge duiven, 974,S mpm: 1. W. Boddaert, Hulst, en 6. F. Janssen, Hulst, 3 Verheyden, Sint Jansteen, 4 a 5. J. van Spaandonck, Sint Jai steen, 7,8 en 10. E. van Deit sen, Sint Jansteen, 9. Ad Thijs. Met 60. oude dub den, Sint Jansteen, 2. R. Vel morken, Sint Jansteen, 3. Goossens, Hulst, 5 Hulst. Sluiskilse Reisduif, met 17 ouc duiven, 807,26 mpm: 1 en 5 Picavet, 2. A. Bouchaut Zoon, 3 en 4. Comb. Van di ven, 791,04 mopm: 1 en Comb. Van de Wege-Wisse, Nieuw Leven, Koewacht, me 28 jonge duiven, 898,47 mpm: restauratie van de klassieke -canto-stijl is in Italië al een "j op dreef. Het is de bedoe- de waardering voor de jinele stijl zal overwaaien li- muziekinstituten over de èe wereld. K aardige is dat het Belcanto stival de authentieke zangstijl Sint Jansteen, 8. J. DhaniM laten herleven, maar dat de Hulst, 9. J. Braet, Sint Jai steen. Met 64 oude duive Belcanto-kenners uitge- fflkën kritisch, zo niet afwij- ad, staan tegenover de Noor- aropese opvattingen over de sthentieke uitvoeringspraktijk zeg maar de 'school Harnon- Ht-Leonhardt-Van Immer- sl-etc'. Die kritiek geldt vooral j stemgebruik. Zo wordt bij- eorbeeld het gebruik van de Bitertenor aangevochten. Belcanto denk je al gauw aan ïlini en Donizetti, maar dat ijken nu juist géén Belcanto- aponisten te zijn. Belcanto ut voor de twee gouden eeu- n die lopen van Alessandro silatti, via Vivaldi, Handel, 901,39 mpm: 1 en 4. J. Verhej wolesi, Haydn en Mozart naar /"I r, v-, Clnf O D - tam en de vroege Verdi. Dat KC'strobbBius de gehele 18e eeuw, de helft van de 17e en de oste helft van de 19e eeuw. Let Duitse componisten als Haydn en Mozart gelden Wege-Wisse. Met 36 jonge duï sis echte Belcanto-compo- iiten. Handel omdat hij zijn sizikale opleiding in Italië Comb, Nachtegaal, 4. P. de La K„ alvorens zich in Engeland voir, 5. A. Zegers. - °- vestigen, Haydn en Mozart adat ze puur-Italiaanse opera's Rob Saman, 2 en 3. J. de Kinc tireven. Vooral Mozarts opere 4. R. Janssens, 5. Jo Rombouts. De Snelle Duif, Clinge met 7 jonge duiven, 1017,17 mpm: 1.2 en 5. R. Dhooghe, 3. W. de Cock, 4 en 6. D. v.d. Bergen, 1 R. Willaert, 8. J. van Goethen 9. L. Willaert, 10. A. v.d. Bran de. Chantilly 109 len 141 I 1. E.M.M. Terneuzen, met 27! duiven, 1265,04 mpm: 1,3,7 9. Gebr. Scheele, 2. H. v.d Maas, 4 en 5. H. Zegers6, P Zegers, 8 en 10. G. Neels Zoon. Cambrai E.M.M. Terneuzen, met 18| duiven, 1360,53 mpraS 1,2,3,6,8,9 en 10. Gebr. Scheel* 4 en 7. P. Zegers, 5. H. Zegers.J md .15 '750 '400 '225 '/op 000 25. [5. 8 1-71. 75 >104, st :-52. 1-31, 10 st .500 63 U/°p ■75, 5/41 •35. kg [0 kg com- 5/20 ;g A ïdij- 108, )0 st -93. kg Pa- 164, 5/75 oen: 259, 5/65 grof roen 'lein: idic- 12 102, 5/27 t).000 14/36 000 m II A7 A15 0 kg C I kl f. iker- kl- lang I-S 5. 47 oma- 4 1-2 8, 67 I-2 54-57, 57 I-S 56-81, 571-2 56- 47 I-S 54-73, 47 1-2 54-63. Cher rvtomaten: 10.000 ds 29 %S 53-71 24 I-S 52-72. Veldsla: 700 kg. V lof: 7.000 kg eenmalig fust lang 226-243, klvp. 4 I 189-228, klvp. J; 222-246. klvp. 6 I 230-236, klvp. 3 198-207, meerm. fust krt gh 275-287. kort II 163-196. lang 153, onregelmatig II 76. IJsberg natuur. 7 000 st 60/7 0 50-61, 50/ 41-54 Rode kool: 4.800 kg 14-4- Witte kool 1.400 kg 9-14. Grof kool: 640 kg 38-50. Snijbonen w 430 kg 430. Sperzieboon na: 801 kg 72-101 Spekbonen: Ü-l 20 280. Aardappelen: 27.000 kg: BU star groot 23-29, Bintje groot 13-' Dore groot 50-53, Eigenen, groot 54-55, Premiere groot 12-1 Prior groot 13-15 Uien: 45.000 bonk (rood) 7-36, grof (36-42) 17- middel (29-31) 17-31. gescho 88-107 Bosuien: 5.500 bs 8-w Knolselderij 900 st 10 st 42-51.1- 55-57 Koolrapen: 700 kg 23-g Bospeen: 1.900 bs 53-94 Winter peen: 7.000 kg grof 11-37, nuna. II-23 Bieslook: 450 pt 96-117- U lo Bionda 960 st 29-46. Peter»"* 20.000 bs 150/200 40-80, 100/1®" Hi" Postelein: 9.000 kg groot fust 35-' Prei: 2.000 kg 116-132. Rabarber 1.000 kg 70-101. Radijs witpunt:^ bs 30-33. Selderij 8.000 bs 200/JJ 50-96, 150/200 78-81 Spina"* 5.500 kg 94-187. Dille: 170°* 105-110 Zacht fruit: R- XlCiS 2.100 kg 270. Druiven: Franken"». Ier 150 kg 460-770. Oogmeloene'- 3.600 st 4 st 100-190, 5 st 160-21"- st 120-140, 7 st 100, 8 st 60-70. ur- an meloen: 460 st 4 st 320. j' sunt natuurlijk verschillen- "tagrotingen maken, maar ze- 1 is dat we een paar ton tekort Hen komen. Ondanks de zeer Waardeerde financiële steun de gemeente Maastricht, de (Wvincie en onze sponsors, is Mef mogelijk gebleken de ■gsii «groting slui .end te maken, Her aan de kwaliteit van het ^ival te tornen", aldus Karin fea (.eest, 200-270, 8 st 170-210. 10 st 100. Frambozen: 200 gr 400 ds 260-280 Pompoenen. 310 kg 20-40 StfR) 250 st 10-12 Blok appelen: Al»" 0 ne 93 ton 1-1 1-2 1-3 80/90 64. W 48, 65/70 35. 60/65 21. James ui ve: 24 ton 1-1 1-2 1-3 80/90 29, TOff 39 29 Summered: 10 ton ï-l rn/hj 80/911 42. 70/80 44. 65/70 32. OW 20. Blok peren: Beurre Haiö.V- g ton 1-1 1-2 1-3 80/90 72 6270/M 66 63. 65/70 56 58 52. 60/63 a 42. 50/60 38. Beurre Lebrun: I-1 1-2 1-3 70/80 40 35, 60/70 *- - 55/80 23 21 Conference: 10 jnt 1-2 I%3 65/75 96, 55/65 86. Remv: 16 ton 1-1 1-2 I%3 80/9" 70/80 31, 60/70 32. -• zijn 'plus italiens que les mens'. peranto fanto was twee eeuwen lang esperanto van het mu- Het Belcanto Festival Dordrecht is onderdeel van 'Dordt Monumen teel', een evenement rond de 800 monumenten van 'Hollands oudste stad'. Centraal staat de viering van het 700-jarig bestaan van het Augustijner Hof. 'Dordt Monumenteel' begint op vrijdag 3 september met een symposium getiteld 'Dag van de Nederlandse taal'. Op zaterdagavond 4 sep tember speelt een bigband van 300 musici op een pon ton in de Wolwevershaven. De samenstellende 12 bands spelen 's middags overal in de binnenstad, 's Avonds vuurwerk aan het Groot- hoofd/Merwekade. Tijdens het weekeinde van 11 en 12 september treden straatartiesten, theatergroe pen, 200 tekenaars en schil ders in de stad op. Op zon dag vindt op straat het Fes tival Historische Muziek 'plaats. Zaterdag 11 september is Open Monumentendag. In Dordrecht zullen o.a. de Grote Kerk, het Augus tijnenklooster, Huis Cro- nenburgh, kasteel Crabbe- hof en verschillende musea gratis geopend zijn. Bij de WV is een Monumenten wandelroute verkrijgbaar. Er zijn ook rondvaarten. In en rond de monumen ten van Dordrecht wordt van 3 tot en met 12 sep tember 'Dordt Monumen teel' gehouden met mu ziek, literatuur, theater en beeldende kunst. foto gemeente dordrecht ziektheater, maar ook van ande re vormen van vocale muziek, bijvoorbeeld in de kerk. Het ge bruik van de stem was in de periode 1650-1850, door alle stijlperioden heen, aan dezelfde criteria onderhevig. Met de in trede van de Romantiek ont staan nieuwe keuzen ten aanzien van stemgebruik (de heldente nor, de 'gillende' sopraan etc). Het verwaarlozen van de juiste vocale tradities en de partituur getrouwheid is begonnen met de dirigent Arturo Toscanini. Sinds het begin van de 20e eeuw is de zuivere Belcantostijl aangetast door commerciële, niet integere solisten, sensatiebeluste orkes tdirigenten en opera-intendan ten. Belcanto, dit even voor alle duidelijkheid, is dus uitdrukke lijk niet Pavarotti. Voor Belcan to zijn belangrijk uitspraak, stemregistergebruik, intonatie en sotto uoce-zang. Artistieke leiding van het Bel canto Festival in Dordrecht heeft Dr. Luca Gorla, op de achtergrond bijgestaan door Al berto Zedda, directeur van de Scala in Milaan, en de Belcanto expert bij uitstek, Rodolfo Cel- letti. Als solisten worden overge vlogen Simone Alaimo, Giorgio Lormi, Ines Salazar en Dino di Domenico, uit New York (Met), London (Covent Garden) en Ber lijn (Staatsoper). Guiliano Carel- la (van I Solisti Veneti) is de dirigent. Programma Zondag 5 september, Scheffer- splein, 14.00 uur: Openingscon cert door het Dordts Filharmo nisch Orkest. Scheffersplein, 16.00 uur: Promenadeconcert Dordtsche Orchest Vereeniging. Scheffersplein, 21.00 uur: Pro menadeconcert Utrechts Studen tenorkest USConcert, sopraan Luciana Serra ('de onovertroffen koningin van de coloratuur'). Muziek van Rossini, Donizetti, Verdi, Gounod. Maandag 6 september, Staten zaal Het Hof, 20.00 uur: Collo quium over Verdi's Attila door Frits van Lijf. Dinsdag 7 september, Augus tijnenkerk, 20.00 uur: Cantate concert met 'engelenmuziek' van Cesti, Rossi, Scarlatti, Bassani, Bononcini en Steffani door de sopranen Charlotte Zeiher en Maria Cristina Zanni. Woensdag 8 september, Grote Kerk, 20.00 uur: Orgelconcert door Arie Keyzer, werken van Donizetti, met medewerking van trompettist Rob Koertshuis. Donderdag 9 september, Grote Kerk, 21.00 uur: Thuredrecht Cantorij zingt werken uit de vroege Belcantoperiode (Janne- quin, Lassus, Morley, Marenzio, Monteverdi, Gesualdo, Gluck). Vrijdag 10 september, Hof, 21.00 uur: Attila van Verdi door het Nederlands Belcanto Koor en Orkest (toegang 50,-, staan plaatsen 15,-). Zaterdag 11 september, Grote Kerk, 20.00 uur: Schola Canto rum St. Gregorius en organist Arie Keyzer met muziek uit de aanlooptijd naar de Belcanto. Frescobaldi, Palestrina, Arca- delt, Pitoni, Lotti, Zipoli, Las sus, Speuy, De Klerk. Zondag 12 september, Hof, 21.00 uur: Attila. Zie onder vrijdag. Kaarten zijn te verkrijgen aan de zaal of in de voorverkoop bij VVV Dordrecht, Stationsweg 1, tel. 078-132800. onze verslaggever MSTRICHT - Het vierde te Mecca in Maastricht is de baan. Het organise- itde Paul Acket Office in Haag kon onvoldoende ponsors vinden voor het ®e broertje van het North ®Jazz Festival. j ds eerste drie jaar is Jazz ook telkens verliesgevend it, zegt ze. Dat werd toen als een aanloopprobleem ge- naar een vierde keer is te met het oog op het tan van de organisatie, «a Mecca t vorig najaar ^tienduizend bezoekers en daarmee een kleine groei jwgemaakt. Aan de belang- lag het dus niet, maar ïra sponsors waren nu abso- ;«t noodzakelijk. „Wezijnvan- jjanuari bezig geweest, maar De mogelijkheid dat er in W weer een Jazz Mecca wordt 'ouden, blijft echter open", Öudeert Karin Acket. ,etdam (anp) - De danseres/ S^grafe Truus Bronkhorst dit jaar de Sonia Gaskell- iL ontvangt de prijs van ak' ^den voor haar choreo- Bloed'. Dit heeft het Am- Fonds voor de Kunst, Prijs eens in de twee jaar gisteren meegedeeld. laf de Ook Breda heeft deze zomer zijn beeldenpark. In park Wolf slaar, aan de zuidkant van de stad, heeft Fundament een ten toonstelling an beelden in de open lucht ingericht, onder de titel 'Coulissen'. Afgezien van de kwaliteit van de daar ge toonde beelden, een initiatief dat lof en voortgang verdient. Het zou mooi zijn als het een traditie zou kunnen worden om elke zomer die wat vergeten en stille ruimte te gebruiken als podium voor beelden. Zo veel actuele beeldhouwkunst in een grote ruimte is er in West-Bra bant ook niet te zien. De expositie in park Wolfslaar is er een van nieuwe beelden, her en der verspreid. De beel den zijn voor deze gelegenheid en deze plaats gemaakt en be staan in sommige gevallen ook maar voor de duur van de ten toonstelling 'Zomer 1993, nieu we beelden in een oude omge ving'. En die omgeving is een oud en verwilderd park. Zo'n park dat uit de aandacht is geraakt en waar de natuur te rug wint op de dwingende vor men die haar ooit zijn opgelegd. De tekens van de parkaanleg, een daad van cultuur, zijn nog zichtbaar, maar het gras woe kert, de bodem versopt hier en daar tot moeras en de water spiegel in de vijvers zakt. En vooral zijn er veel bomen, in wisselende formaties die de grenzen van gesloten bos en open ruimte voortduren laten verspringen. Zo ontstaan natuurlijke coulis sen met verrassende perspectie ven. Dit park heeft een uitge sproken eigen atmosfeer die voelbaar aanwezig is. En waar in de beelden een eigen plaats moeten innemen. Er zijn een paar beelden die een beelden een relatie hebben met dit de cor, het gevoel geven dat ze precies op die plek thuis horen en dus bestaan. Daar en ner- door Frits de Coninck gens anders. De kracht van een beeld om aanwezigheid af te dwingen in dat decor en in die atmosfeer moet een vanzelf sprekendheid zijn. De mooiste installatie is die van de Belg Luk van Soom. Dro mend van zijn eigen planeet, zijn onbewoonde wereld, vond hij die kant en klaar in de vijver van- Park Wolfslaar. Hij bouwde er op het eilandje, toe vluchtsoord van de eenden, zijn huisje van sterk reflecterende materialen. Het is daardoor vanaf de kant scherp waar neembaar; het benadrukt de ligging van het eilandje ten op zichte van het wateroppervlak en van het park, waar dus de kijker staat. Om het eilandje heen wankelen gouden pluimen op het kalme wateroppervlak. Ze rijzen uit het water omhoog en eindigen in een sierlijke krul als maken ze een galante buiging naar golven en wind. Een zuchtje wind is al genoeg om ze lang zaam om de eigen as te laten bewegen, iets wat de verstilde ruimte nog mooier benadrukt. Wat de titel 'De frisheid van wilde limoenen', een reclame kreet, met de installatie van doen heeft, is minder duidelijk. Een zelfde pluim staat bij het koetshuis op een dode boom, een beeld van Van Soom dit keer samen met Piet Dirkx ge maakt heeft. Boven op de hoge stam staat een rij beschilderde bakstenen en daarbovenop een gracieuze oranje pluim. De bakstenen fungeren als een kroonlijst, een schilderkunstige grensovergng tussen natuur en beeld. Van Piet Dirkx is in een andere vijver in het park, wat verscholen tussen het geboom te, een installatie te zien die op vergelijkbare manier schilder kunst en beeld verenigt. Vier grote panelen, twee rood en twee geel geschilderd, schuin geplaatst op een stelling van aluminium buizen die met be hulp van pontons op het water drijft. Als zonnecollectoren naar de oneindige hemel gericht en tegelijk spiegelend in het water. Het is een verdubbeling van monochrome kleurvlak en dat is de manier waarop Dirkx altijd werkt. Hij beschildert al les wat hem bruikbaar lijkt en rangschikt al die vormen in een verband dat èen hele museum zaal kan beslaan. De reeks is hem daarbij belangrijker dan de compositie. Tom Claassen, opgeleid en wo nend in Breda, is een van de weinige opmerkelijke beeld houwers van de laatste jaren in Nederland. Een kunstenaar die een heel eigen taal ontwikkelt ten aanzien van het beeld. Hij schept vormen die elke gelijke nis met bestaande betekenissen uit de weg gaan. En als een beeld van hem de vorm heeft van iets wat wij menen te her kennen, dan is dat meestal een valstrik. De vorm die hij kiest komt voort uit het volume en de massa van het materiaal waar mee hij werkt. Bij natte klei hoort dus een andere vorm dan bij kauwgom of bij canvas. Om maar wat onconventionele materialen te noemen waarmee hij werkt. Waarmee hij werkt, interesseert ■m L 'One house, one tree' van Rob Leijdekkers. foto bas wilders hem ook niet zo. Als er maar een vorm ontstaat die ruimte inneemt en oproept en dus be staat in een bepaalde context. In een moerassige, door riet en waterlelies overwoekerde vij ver, laat Claassen drie vormen drijven van rubber en piepschuim. De vormen lijken vreemd, totdat we de zintuige- lijke waarneming van die som- pige atmosfeer op die piek in het park verbinden met wat Claassen laat zien. Op het moment dat we de vor men in het water zien drijven, beseffen we ineens de typische sfeer van die omgeving. Hij maakt zichtbaar dat wat we onbewust ervaren in die omge ving van woekering, een ondui delijk overgangsgebied tussen park en wildernis. De omgeving van zo'n park, in dit geval, is dus net zo goed materiaal voor Tom Claassen als rubber of canvas. Het talent van Claassen wordt binnenkort bekroond met de aanmoedigingsprijs beeldende kunst 1993 van het Fonds voor de Kunst. Overi gens, een bijzonder beeld van hem staat in de hal van het stadskantoor van Breda. Er is een aantal beelden in deze opstelling in Wolfslaar die net zo goed op een andere plaats hadden kunnen staan, die an ders gezegd amper een relatie aangaan met de plek waar ze staan. Het ergste wat je van een beeld kunt zeggen, is dat het er net zo goed niet had kunnen staan. Zoiets geldt bij voor beeld voor 'De Kus' van Hans Janselijn. Twee profielen in ij zer van een zoenend paar, tegen elkaar aan gelast en in fel rood geverfd. Even weinig spreekt het architectonische beeld van Rob Leijdekkers, 'One house, one tree'. Blokken van huizen die alleen maar uit buitenkant bestaan. Van veraf opvallend door de witte kleur, van dicht bij statisch en doods. Een te grote maquette, een te klein huis. 'Coulissen' in park Wolfslaar in Breda, tot eind augustus Van onze rtv-redactie Hilversum - Ton Elias gaat vanaf 1 november de politieke verslaggeving voor het nieuwe station RTL5 verzorgen. „Zowel RTL5 als ikzelf hebben de ambitie om het politieke nieuws pittig, helder, zonder geneuzel en braaf heid te vertalen voor een geïnteresseerd en betrokken publiek"verklaart Elias. Hij is straks te zien in een nieuwsprogramma, waarvan de titel nog niet bekend is, tussen 23.30 en 00.00 uur. Naast de parlementaire ver slaggeving brengt het pro gramma ook het laatste nieuws, achtergrondreporta ges en een uitgebreid finan- cieel-economisch nieuwsover zicht. Elias heeft sinds 1978 ervaring als parlementair verslaggever bij onder meer Folia Civitatis en Den Haag Vandaag. Als freelancer maakte hij het in middels gesneuvelde RTL4- programma 'De Vierde Ka mer'. Nico Steenbergen blijft chef van de Haagse redactie Ton Elias foto dijkstra en als zodanig ook het 'Haags gezicht' van het RTL4-nieuws. Van onze rtv-redactie Hilversum - De Avro herstelt het ooit befaamde Grand Gala du Disque in ere. Een keur aan muzikanten treedt op in het gala waarin Willem Duys (weer) de populaire Edisons uit deelt. De Avro besteedt er aandacht aan op 28 september en 1 oktober. De algemene omroep zet in sa menwerking met de Stichting Collectieve Geluidsdragers (CPG) en de Edison Stichting een traditie voort die in 1960 begon maar halverwege de jaren '70 verwaterde. De uitreiking van de Edisons werd in de laat ste jaren ondergebracht in diver se programma's en verloor zo zijn glans en herkenbaarheid. Het eerherstel gaat gepaard met een kleine, subtiele wijziging. Het 'Disque' maakt plaats voor 'Disc' met het oog op de techni sche ontwikkeling, de cd's. Een ander verschil is de combinatie van klassieke en lichte muziek. Volgens de organisatoren zal een koper van cd's van Madonna zich ook Verdi-opera's aanschaf fen en duurt het niet lang meer voordat in bejaardenhuizen meer Rolling Stones te horen is dan de cantates van Bach. Aan het gala in Studio 22 te Hilversum verlenen onder ande ren hun medewerking John Wil liams, Christian Zacharias, Lisa Stansfield, Patrick Bruel, Paul Young en (onder voorbehoud) Sting. De artiesten worden bege leid door het Metropole Orkest en het Koninklijk Concertge bouworkest. De presentatie is in handen van Cees van Drongelen en Angela Groothuizen. Nieuw is de uitreiking van de tweejaarlijkse Avro-prijs 'De be lofte' aan een veelbelovend jong theatertalent. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 25.000 gulden en een kopie van een beeld van Kees Verkade. Patrick Bruel FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Hot shots 2. 20 u. Made in America. 20 u. Indecent proposal. 20 u. Last action hero. 20 u. Dennis the menace. VLISSINGEN - Alhambra I 14, 19 en 21.30 u. Last action hero 2. - Alhambra 2 14 en 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent proposal. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Dragon. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Guilty as sin. GOES - Grand Theater 20 u. Hot Shots 2. ANTWERPEN - Rex 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded weapon. - Quellin 1 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. -Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. foto bmg f: -y Indecent proposal. -Ambassades Club 1 - 14 en 16.30 u. 3 Ninjas 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Stay tuned. -Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. - Ambassades Club 4 - 14 en 16.30 u. Dragon. 19 en 21.30 u. Mad dog and glory. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Indecent Proposal. 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 14.30 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 20 u. De kleine blonde dood. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cop 1/2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. De kleine blonde dood. 14.30, 17 en 22.30 u. Braindead. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Last action hero. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Weekend at Bernie's. 14.30, 17 en 20 u. Groundhog day. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dennis the menace. 14.30, 17 en 20 u. Untamed heart. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cliffhan ger. 14.30 en 17 u. Bambi. 20 u. Loaded weapon 1. 22.30 u. Falling Down. 20 en 22.30 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 22,30 u. Sommersby. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive. KNOKKE Casino 21 u. The bodyguard.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 13