Pietje de Dood presenteert. 1RDER m/v lEESMUBV. Benetton-reclame eerste in tv-reeks over mode Kunst in douanekantoren van Sluis tot Groningen D4 TUUT VAN NAAM IMATICA Ito Koos Tuitjer Vervreemding van James Ensor in Centraal Museum Belgische schilder overleefde eigen roem ruimschoots UIT GIDS ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1993 itief medewerkers. draagt zorg voq lirmele en inhoudelijke vereisten; het] itaan van partijen en het geven van Itroleren en verifieren van declaratie leau, goede beheersing van de [inen de dienst gangbare terminologiJ Irvaring kunnen de volgende salarisse kimaal f 3479,-. Deze salarissen zijnl i voor vrouwen, gehandicapten en ledi kbare functies in het arrondissement Irecteur Gerechtelijke Ondersteuning, ping; hen goed salaris en uitstekende ledrijfsauto en telefoonkosten- li zijn doorgroeimogelijkheden f dan binnen 14 dagen na hdse Frees Mij B.V., bht. :URSUSSEN 1993 Aanvang Avond 06-09-93 ma 07-09-93 di 07-09-93 di 07-09-93 di 09-09-93 do 07-09-93 di 09-09-93 do ZURSUSSEN 1993 I Aanvang Avond 06-09-93 ma li De intrige' uit 1890 van James Ensor: maskers en skeletten in giftige kleuren. drijf dat zich bezighoudt met kegen in heel Nederland, |n ambitieuze ■Nederland lp en halve eeuw moeten teren lil op een kortstondig, zij het lp. hevig kunstenaarschap. Dat ILi lot is de Belgisch kunstenaar fas Ensor (1860-1949) beschoren Beest. Rond 1880 barstte hij los seen talentvol schilder. Met het |ve:k dat hij in een tijdspanne van ::üen jaar maakte, was hij ver- bigens zijn tijd vooruit. (liar hoe gaat dat? Bijna vanzelf- ekend werd hij betaald met m en onbegrip. En dan gebeurt |iets beklemmends: de creatieve blijkt ineens uitgedroogd. Ko n type moet dan wel doodonge- Jikig zijn wanneer hij zichzelf |',j tientallen jaren overleeft, zou denken. tïh met: James Ensor (zijn vader l:s een Engelsman, zijn moeder pa Belgische) heeft die krachttoer ras volbracht. Het krankzin- be feit deed zich voor, dat hij proemd werd op het moment dat In creativiteit alvast voor eeuwig [slaap raakte, a een en of andere reden is James isor in Nederland nog steeds niet I: bekend als bijvoorbeeld in Bel- |.e Duitsland, Frankrijk of de Ver- :tgde Staten. Zo meent het Cen tal Museum in Utrecht. CURSUSSEN 1993 Aanvang Avond 07-09-93 di IT ONS TOTALE CURSUSAANBOD :ht van alle NOVI-cursussen! CONFERENTIES r: de komende maanden wil dit prlands museum daar verande- j aan brengen. Er is een p»r-tentoonstelling georgani- waarin ook nooit getoond f* voorhanden is. En er is bo- oien een bijzonder fraai ver- rij Ensor-boek als catalogus ge- pitt Wie over een tijdje nog f® met van Ensor gehoord r'lwil dat blijkbaar ook niet. f creativiteit die Ensor een halve F aan de dag heeft gelegd om pf kunstenaarschap te overleven, voor een fascinerende re- age vol anekdotes. ie de Dood' werd hij in Oost- (Ensor woonde er nagenoeg pnslang) genoemd. Dit op grond r m omstandigheid dat hij zich r® in het zwart gehuld op straat P ?n 20 gekleed (inclusief een e a)e) zag hij er beslist uit als ■f "m Van stalK*- Die zou 'a'i 00'c I "''ik worden. De Belgische ko- B.verhief Ensor op 70-jarige f ld in de adelstand. een broedermoord onder de nieuw lichters. Alle tegenwerking maakte hij van zijn kant produktief. Ensor vergeleek zichzelf met niemand minder dan Christus. Deze figuur wordt gedurende een periode zijn inspiratiebron. Ensor wond daar geen doekjes om. Hij hulde zich in zijn werk in het slachtofferskleed van Christus, die hij soms zeer naakt afbeeldde. Dit identificeren voerde hij tamelijk ver door. Ensor schilderde ooit een kruisbeeld waaraan het gebruike lijke opschrift INRI ontbreekt. In plaats daarvan staat er de naam Ensor. 'De wereld is een dolle kermis', zo wordt wel gezegd. James Ensor zou met zijn werk uit de laatste jaren van bloei, de inspirator kunnen zijn van dat beeld. Macabere zot ternijen overspoelden zijn werk. Het curieuze is dat ouder werk vaak de drager is van deze nieuwe beelden, die overigens op cartoons gaan lijken. In die laatste fase bewerkte James Ensor letterlijk ouder werk. Hij voorzag dat van allelei stereotypen, die inmiddels zijn beeldmerk wa ren geworden. De uitwerking komt overeen met de 'verwording' van een keurige tuin, waarin op het moment van wasdom het zaad van woekerplanten eveneens de kop opsteekt. Het tuintje raakt dan weldra hevig verstoord. M/V in een envelop zonder postzegel mmer 10230,5600 VB Eindhoven. i met resp. 't STIN - tel. 050-143535 Ih er de baron in de oorlogsja- E °°r de Radio Londen als over- l.; ®ordt aangemerkt, zal Ensor r'ijd waardig naar zijn eigen ïi'P j in het centrum van P°de schrijden. Dit om de |r ene de nodige eer te bewij- f O»2''" er no? tienta'len verha- ^nsor 'n omloop. In de [tetentoonstelling is een fo- «len, waarop de jonge Ensor i zwart vanzelf - bovenop ffreteen fluit zit te spelen, p.j jtót verhaal over het borst- als de foto geven een wezen lijke trek van Ensor aan. Hij was een begaafde gek. Een surrealist in woord en daad, kun je ook zeggen. Het begrip 'surrealisme' ontstond pas nadat Ensor was gaan teren op eigen roem. Maar zijn werk was wel van een navanante kijk op het leven vergeven geweest. En wie hieruit concludeert dat Ensor op zijn minst een va nde grondleggers een van de surrealistische bewe ging is geweest, heeft geen onge lijk. Maar het is al gezegd: Ensor was in z'n creatieve periode zijn tiid vooruit. Als jong kunstenaar speelde James Ensor een betekenisvolle rol in de vernieuwingsbeweging, die op dat moment de schilderkunst in haar ban hield. Ensor ontwikkelde zich per slot in de periode dat de kunst vol ziel raakte. Een nieuw slag Zelfportret van James Ensor op een van de boeken die over hem zijn verschenen, foto bernd urban kunstenaars zou voortaan het in nerlijk zichtbaar uiten. In Utrecht is die ontwikkeling goed te volgen. Aanvankelijk brengt jon ge Ensor in zijn werk ook de gloed van het impressionisme aan. De Oostendenaar penseelde naar deze nieuwe inzichten prachtige zeege zichten, stemmingsvolle portretten en stillevens. Tussen haakjes: als we het over 'aantrekkelijk' hebben, dan is dit werk naar mijn smaak te verkiezen boven alles wat er hangt. Het impressionisme is de motor geweest voor zeer verscheiden re voluties in de kunst. James Ensor heeft al gauw de behoefte gevoeld om vooral zijn gekweld innerlijk op het doek te smijten. Bizarre beelden verschenen in het werk. Ensor raakte bevangen door de lust om de wereld zijn gevoel van vervreemding op te dringen. Onthutst nam'het publiek kennis van deze nieuwigheid. Ensors stak zijn kunst in een nog ongewone jas van giftige kleuren en grillige con touren. Achter de in beeld gebrach te maskers en skeletten lieten zich angstige bedoelingen raden. Ensors bezetenheid naar vernieu wing maakte hem tot een van de leiders van de progressieve kun storde in Brussel, de stad waar hij een periode vertoefde. De nieuw lichters verenigden zich in de be weging met de aanduiding Les XX (Vingts). Maar de voorman uit Oostende werd tegelijkertijd door anderen verguisd. Vooraanstaande critici konden Ensor wel schieten. En zij schoten ook. doelgericht en doeltreffend. De aangevallen kunstenaar werd door alle gekonkel slachtoffer van In de catalogus van de Utrechtse tentoonstelling wordt nog een inte ressante aangelegenheid bena drukt. Het gaat om Ensors hang naar kopiëren. Hij kopieerde na het doodbloeden van zijn creativiteit alleen nog maar vroeger werk. Maar al eerder was hij driftig in de weer geweest om zich andermans werk eigen te maken. Deze 'onthulling' dient er niet toe om Ensors werk af te breken. Waar hij anderen kopieerde blies hij toch zf'jn ziel in het werk. Maar deze wetenschap is wellicht functioneel voor de wat meer kunsthistorisch onderlegde bezoeker, die iets Rem brandt- of Turnerachtigs in de gra fiek en schilderijen van Ensor meent te bespeuren. Net als deze meesters was James Ensor gefasci neerd door Licht. In het vroegere werk speelt dat element in ieder geval een indringende rol. En Ensor bleef er door bevangen, ook toen de creativiteit hem verla ten had. Hij bleef over licht praten. Nogal eens leverde dat poëzie op, zij het dat het gedateerde poëzie betreft. Er is in Utrecht een 50 minuten durende videoflim te zien over Ensor. De tekst is gebaseerd op uitspraken van Ensor. Het is alsof je de Tachtigers (uit de vorige eeuw) hoort spreken. James Ensor. Schilderijen, tekeningen en grafiek uit Bel gisch en Nederlands bezit. In het Centraal Museum, Agnie- tenstraat 1, Utrecht. Tot en met 3 oktober. Di. t/m za. 10-17; zo. 13-17 uur. Door Maarten van de Rakt Hilversum - Je moet maar durven: reclame maken voor je kleurige kledij met een foto van een stervende aids-patiënt of een boot vol vluchtelingen. Zulk een lef typeert de Italiaanse firma Benetton. Deze textielgigant bijt zaterdag en zondag de spits af van de zesdelige documentaire-reeks 'Masters of Beauty', een co-produktie van BRT en Veronica. De wereld van mode en schoon heid is door de Belg Johan op de Beeck onderhoudend en infor matief in beeid gebracht. Hij portretteerde vooraanstaande persoonlijkheden uit het beauty wereldje. Achtereenvolgens ko men aan het woord Benetton, Dior, Versace, Cartier, Ungaro en Guerlain. Het verhaal van Benetton begint zoals dergelijke successtories moeten beginnen. Bij zijn zus die met een breimachine truien maakte. In 1965 bracht Luciano Benetton een kleurrijke collectie confectiekleding op de markt. Gaandeweg groeide de firma, waarin ook de familieleden Gil- berto, Guiliana en Carlo een rol spelen, uit tot een internationaal imperium met 7000 zelfstandige zaken in 110 landen. En elke dag komt er eentje bij. De draden van dit netwerk wor den gesponnen vanuit Ponzano, een onooglijk dorpje benoorden Venetië. Op de Beeck was in dit mode-walhalla te gast. Hij nam onder meer een kijkje in de on dergrondse winkelstraat met mobiel podium. De Vlaming liet zich informeren over de verfba- den, waar de kleren pas in ge dompeld worden als de smaak van de klant bekend is. Dat is een deel van de formule. Benetton, die in Italië ook sena tor is, baarde opzien door zich in zijn blootje te vertonen op rela- meborden. Hij maakte reclame met foto's van een aidspatiënt, een maffialijk op een trottoir en een schip met duizenden vluch telingen uit Albanië. „Ik wilde een uniek, eigen imago opbou wen voor United Colors", ver klaart Benetton. „Een reclame profiel dat tegelijk ook een le vensstijl en zelfs een maatschap pelijk engagement uitstraalt." Het blanke babietje aan een zwarte borst, is een van de va riaties op het universele thema van de rassengelijkheid en ver broedering. De grote man achter de spraakmakende campagnes is sinds 1983 Oliviero Toscani. Tos- cani wordt getoodn als iemand diê niet helemaal thuishoort in het wereldje van flitsende le vensstijlen, maar zich graag te rugtrekt op zijn berg tussen de paarden. Hij koos ervoor om pakkende foto's uit het wereldnieuws te associëren met de naam Benet ton. „Ik wil mensen tot naden ken stemmen", verklaart hij. Dat de onconventionele prenten tot onbegrip kunnen leiden, is een ingecalculeerd risico. 'Masters of Beauty', zaterdag, Nederland 2, 19.15 uur; zondag, BRT 1,22.15 uur. Van onze kunstredactie Breda - Achttien kunstenaars uit binnen- en buitenland exposeren van 21 tot en met 29 augustus werk in achttien leegstaande douanekantoren langs de Belgische en Duitse grens. Behalve beeldende kunst is op sommige plaatsen ook theater te zien. Daarnaast zijn twee architecten en een muziekperformer uitgenodigd. De kantoren in Sluis, Water vliet en Nispen doen mee aan het project Al maandenlang staan langs de Nederlandse grens met België en Duitsland honderden douanekantoren leeg. Bijzondere plekken, die een uitdaging vormen voor kunstenaars die vaak kampen met ruimtegebrek, omdat er te weinig ateliers en podia zijn. De Japans-Duitse kunstenares Suchan Kinoshita uit Maastricht kreeg het idee die lege douanekantoren en grensposten ter beschikking van kunstenaars te stellen. Zijzelf heeft een grenspost-kiosk uit Kotten-Oeding, bij Winterswijk aangekocht, compleet met slagboom. Het project Grenspost wordt gesubsidieerd door o.m. de provincies Groningen, Drenthe, Overijs sel, Gelderland en de gemeente Sluis. FILMS Zaterdag HULST - De Koning van Engeland 14 u. Jungle Book. 19.30 u. Dennis the menace. 19.30 en 22 u. Indecent proposal. 19.30 en 22 u Last, action hero. 14, 19.30 en 22 u. Made in Ameri ca. 19.30 en 22 u. Hot shots 2. 22 u. Cliffhanger. TERNEUZEN - Luxor 14 u. Bambi 14 u. Dennis the menace. 20 u. The crying game. 20 u. Cliffhanger. OOSTBURG - Ledel theater 20 u. Oeroeg. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Last action hero 2. - Alhambra 2 14 en 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent proposal. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Dragon. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Guilty as sin. GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Hot Shots 2. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The story of Qui Yu. 22.30 u. C'est arrivé prés de chez vous. ANTWERPEN - Rex 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded weapon. -Quellin I - 14, 16 30, 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Red rock west. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cop and a half. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Ambassades Club 1 - 14 en 16.30 u. 3 Ninjas 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Stay tuned. - Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4 - 14 en 16.30 u. Dragon. 19 en 21.30 u. Mad dog and glory. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 14.30 u. Loaded Weapon 1. 14.30, 20 en 22.30 u. Alive. 20 u. Falling down. 14.30 en 22.30 u. Reservoir dogs. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30, 20 en 22.30 u. De kleine blonde dood. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cop 1/2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. De kleine blonde dood. 14.30, 17 en 22.30 u. Braindead. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Last action hero. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Weekend at Bernie's. 14.30, 17 en 20 u. Groundhog day. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dennis the menace. 14.30, 17 en 20 u. Untamed heart. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cliffhan ger. 14.30 en 17 u. Bambi. 20 u. Loaded weapon 1. 22.30 u. Falling Down. 20 en 22.30 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 22.30 u. Sommersby. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Alive. FILMS Zondag HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Jungle Book. 13.45 en 16.15 u. Dennis the mena ce. 19 en 21.30 u. Indecent proposal. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Last action hero. 13.45, 16.15. 19 en 21.30 u. Made in America. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hot shots 2. 19 en 21.30 u. Cliffhanger. TERNEUZEN - Luxor 14 u. Bambi 20 u. Dennis the menace. 14 en 20 u. Cliffhanger. OOSTBURG - Ledel theater 20 u. Oeroeg. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Last action hero 2. - Alhambra 2 14 en 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent proposal. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Dragon. - Alhambra 4 14 en 19 u. Hot shots 2. 21.30 u. Guilty as sin. GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Hot Shots 2. 14 u. Teenage Mutant Ninja Turt les 3. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The story of Qui Yu.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29