Idyllisch plattelandsleven volgens Robert Redford D ennisleuke j eugdf ilrn Cinema op vakantie Dit is de tijd van altijd meer -fr»9S< UIT GIDS Circus-indiaan in een overzichtelijke wereld Henk Terlingen maakt overstap naar RTL4 bassist Adam Clayton met U2 opnieuw naar Nederland ïit/1 tie Echt waar! n met zaterdag! Klukkluk, een echte woensdagmiddagheid Nova en Newsnight j I „Slechts muzikanten die iets I f eigenzinnigs aan de muziek toevoegen, bleven bovendreven." Frans Vaganée, saxofonist destem gids DONDERDAG 29 JULI 1993 DEEL D 'oor Max Steenberghe iet is een van de grootste, en zeker de modernste iptournee aller tijden. Vorig jaar overdonderde U2 met aar Zoo-Tv de Ahoy, deze zomer lieten ze De Kuip drie denderen met de openlucht-versie Zooropa. Dins- ig 3 augustus is het op veler verzoek nogmaals raak in Nijmeegse Goffertpark. Inmiddels verscheen ook een igenaamd Zooropa. tgrijns is breed. „We zijn stout 'sreest. We hadden een mini-cd joofd. Drie, hooguit vier num- ers. Maar we konden het niet jpen. Eenmaal in de studio, de tin eenmaal op de rails, begon S ding te stomen en bleek niet ter te stoppen. Geheel onbe- eld zitten we dus met een mplete cd. En dat terwijl we 5 op de wereldtournee moes- is concentreren. Stout hé Het net zoiets als het scoren van adoelpunt in de rustpauze." jn blikkerend gebit is het eni- dat in het halfduister duide- i te onderscheiden is van bas- it Adam Clayton. We zitten in catacomben van De Kuip, in 3 met palmen, pluche en pos- is opgesierde kleedkamer. Alle 'dijnen zijn hermetisch geslo- tegen nieuwsgierige blikken, is een zaterdagmiddag in e, krap 24 uur voor de Euro- fce première van Zoo-TV, de eldtournee. Dit gedeelte is het gemak Zooropa ge- Iwpt. En onder die titel is in- I iddels ook de betreffende cd I ianceerd. piraal layton is als enige U2-er in «Ierland om de inrichting van :t gigantische high-tech po- m te begeleiden. „Tot eergis- ■en zaten we in de studio aan plaat te sleutelen. Repeteren wr de tour? Nee, dat is er nog .et van gekomen. We hebben de anager bezworen dat we in de idio de zaak nog eens door «den nemen, maar dat is er stvan gekomen." ffi echte ramp is dat niet. U2 teelt het materiaal al ruim een De tour voltrekt zich als s uitdijende spiraal. Ze begon aart vorig jaar met een eerste iade langs overdekte sporthal- i. In Nederland werd de Ahoy' ingedaan. Inmiddels is het tijd ir de tweede ronde: de open- ïht-stadions en -velden, ft kozen voor die opzet omdat •Tv wezenlijk anders is dan si normale tour. We bombarde- in het publiek met beelden, formatie komt van alle kanten alle vormen op je af. En het as de vraag of de fans daar wel bar voor waren. Nou, inmid- (ls blijkt die vraag bevestigend antwoord." ÉLKEUKENS 270 CM LANG KWALITEIT! In wit-cMtn uitwring f-f i wte kleuren leverbaar). Kompleet niet koelka.it, kookplaat, afzuigkap, werkbladen spoelbak hadden hun limieten bereikt in de bekende terreinen. Het werd tijd om nieuwe richtingen in te slaan." Poppetjes „In het verleden probeerde Bono elk persoon uit het publiek per soonlijk aan te spreken en te bereiken. Maar we moesten ac cepteren dat dat bij stadion-con certen niet langer mogelijk is. Het was bijna onmogelijk om nog 'echt' te zijn, om niet gere duceerd te worden tot een stel playbackende poppetjes ergens op de achtergrond." „Nu, door Zoo-Tvstaat iedereen van het publiek nog steeds indi vidueel in contact met de muziek en met de gebeurtenissen op het podium. Maar het is nu niet langer zo dat iedereen hetzelfde ziet. Het is actief, veranderd, je kunt de show tientallen keren meemaken en elke keer zie je wat anders. Er gebeurt veel, heel wat meer dan enkel muziek." Op de vraag of hij niet bang is het publiek te overvoeren volgt een grijns. „Hey man", zegt hij, „Dit zijn de nineties. Nothing is enough, dit is de tijd van altijd meer willen." Kritiek U2 kreeg veel lof, maar ook veel kritiek voor het nieuwe concept. Met name de oudere U2-fan zoekt soms vergeefs naar de ka- maraderie, het intieme dat de groep zo overtuigend uitstraalde. Adam wordt er niet warm of koud van. „Kritiek is er altijd. Als we trouw blijven aan ons oude ik, zijn we oude zakken en bang voor innovatie. Als we wel 1 Van links naar rechts: The Edge, Adam Clayton, Larry Mullen en Bono: We zaten op het punt van de Beatles in 1966." veranderen zijn we op de vlucht voor onze ware identiteit. Je leert al snel in dit vak dat het nooit goed is." „Als we de vorige show -geen decor, geen licht, geen theater- opnieuw zouden doen met de nieuwe songs, dan was het fout gegaan. De songs werken zonder aankleding niet op deze schaal. En we zouden ons als groep gaan vervelen. We zaten op het punt van de Beatles in 1966; die hiel den op met touren omdat ze te groot waren. Het publiek luister de niet meer, gilde alleen maar en het spelen was doodeenvou dig niet leuk meer." Adam is nog steeds mens met de mensen. Hij vraagt een assistent nederig om een kopje koffie en put zich uit in verontschuldigin gen aan hem dat hij het niet zelf kan halen. „Onze onderlinge band is goed, en dat telt. Maar belangrijker nog is onze Ierse afkomst, Du blin. We komen uit een klein stadje uit een klein landje aan de rand van Europa. De enige optie die wij hadden was werken op het land of werken in de fabriek. En opeens kregen we deze kans. We zijn daar nog steeds dank baar voor, werkelijk dankbaar. En we werken er nog steeds hard aan om het waar te maken, om de eer te verdienen. We weten dat het in de vriendschap tussen ons vier zit." „We blijven er ook aan werken om die verhouding gezond te houden. Want, en ik weet dat het als een cliché klinkt, maar wat moet ik zonder U2? Studio-ses sies spelen in Los Angeles? Op drachten aannemen van Elton John? Nee, ik speel liever met U2. Er gebeurt een hoop, we maken genoeg fouten, maar doen ook genoeg om uiteindelijk ie dereen bij elkaar te houden. Na tuurlijk zijn er fricties; andere leden hebben gezinnen gekregen die natuurlijk ook tijd opeisen. En dat kan ook; als Bono zegt een half jaar pauze nodig te hebben wegens familie-omstan digheden, dan liggen we zes maanden stil. We hoeven niet eens te weten waarom, als hij die tijd niet echt nodig had, zou hij er niet om vragen." „Het voortbestaan van de vriendschap is het voortbestaan van de groep. Als één van ons er uitstapt, houdt U2 op te bestaan. Dat hebben we afgesproken. Te vens hebben we afgesproken er alles aan te doen U2 zo lang mogelijk door te laten gaan." Het Nijmeegse concert op dins dag 3 augustus begint om 18 uur met de voorprogramma's PJ Har vey en de Stereo MC's. U2 zelf betreedt rond negen uur het po dium en zal tot 23.15 spelen. luurste levens konden we op kleine 1 ook zelf wennen en de fparatuur uittesten. Want er rot nogal wat aan computers, jdeo's, monitors en projectie- temen bij kijken. Het was een 'Ie stap, artistiek, maar ook ancieel: we moesten de ffiwste en duurste computers «sschaffen zonder zeker te we- dat ze allemaal blijven wer- S in deze bizarre omstandig- ifen. Van een hoop apparatuur sten de ontwerpers zelf nog et precies wat de mogelijkhe id waren." ft werken letterlijk met het ïuwste van het nieuwste; we tegen vorig jaar de beschikking de allernieuwste versie van eVidi-Wall van Philips die no- igwas voor het video-werk. En et toen we op het punt stonden de buitenlucht in te gaan :;eek er een nog nieuwere versie "Perimenteel te werken: de Di- i-Wall, met een beeld dat hel- t en scherp genoeg is om in het inlicht te gebruiken. En ook die Witen we meenemen." "ppetjes 'o-Tv, annex Zooropa, is in- 6rdaad iets geheel nieuws, dldschermen, monitoren en djectiedoeken staan, hangen r' Lggen links en rechts ver- "eid op, boven en naast het Jium. Erop flitsen onafhanke- «an elkaar beelden van clips, 5 journaal, documentaires, speelfilms, reclamespots en 'f dies meer zij. Net als de jteologie de overhand dreigt aemen, wandelen Bono en •"forten op een uitbouw van podium naar een tweede "inkier in het midden van de '5teet stadion om daar 'un- jjgged' wat nummers te spelen. "e hadden het gevoel dat tra- tonele rock-muziek tot het ui- tee was gegaan. De concerten Van onze filmredactie Het niet met elkaar kunnen communiceren en de teloor gang van oude culturen liggen Robert Redford als filmregis seur na aan het hart. Zijn ge voelige bioscoopdebuut 'Ordi nary People' en 'The Milagro Beanfield War' bewezen het. Redford is ook nauw betrokken bij de strijd tegen land- en luchtvervuiling en sterk geïnte resseerd in de Amerikaanse historie. Geen wonder dat hij enthou siast raakte over de eenvoudi ge, autobiografische roman 'A river runs through it' van de gepensioneerde literatuur-pro fessor Norman MacLean. Hij maakte er een bewogen en in getogen film van, die zich af speelt in Montana tussen 1910 en 1935, in het domineesgezin MacLean. Centraal staan de twee zoons, Norman (Craig Sheffer), door wiens ogen de gebeurtenissen worden bekeken, en Paul (Brad Pitt). Vader MacLean voedt zijn zonen streng doch recht vaardig op. Hij geeft ze zelf thuis les en maakt hen ver trouwd met de bijbel. Als ont spanning leert hij ze vliegvis sen waarin hij een expert is. Al jong openbaren zich tegen gestelde karaktertrekken bij Norman en Paul. Norman is een stille, verlegen jongen, Paul een prater en waaghals. Ze hebben voortdurend onenig heid om het dan later tijdens het vissen weer bij te leggen. Als ze ouder worden, gaat Nor man aan de oostkust studeren en blijft zes jaar weg. Paul gaat bij een lokale krant werken. Wanneer ze elkaar terugzien, zijn de verschillen nog groter geworden, wat vooral voor Norman pijnlijk is. Hij voelt zich onzeker en inferieur ten opzichte van zijn vlotte broer. Pas tijdens het vissen, kunnen ze weer beter met elkaar over weg. Dan worden de verschil len kortstondig overbrugd. Ei genlijk kunnen Norman en Paul niet zonder, maar ook niet met elkaar leven. Redford weet deze spanning tussen de broers in talloze, woordloze kleine scènes voel baar te maken. Dat is de grote kracht van 'A river runs through it'. Ogenschijnlijk ge beurt er weinig, maar onder de oppervlakte speelt er zich heel wat af. Redford heeft in Graig Sheffer en Brad Pitt twee jeugdige ac teurs gevonden, die in staat zijn stilzwijgend te laten zien wat er in hun personages om- Een vader (Tom Skerritt, links) en twee zoons, Craig Sheffer en Brad Pitt, in 'A river runs through it' van Robert Redford. FOTO CONCORDE FILM. gaat. Grappig is dat Brad Pitt een jonge uitgave van hemzelf lijkt. Tom Skerritt speelt de vader van de jongens onopval lend goed. De voor zijn fotografie met een Oscar bekroonde Franse came ra-man Phillippe Rousselot filmde het ruige landschap van Montana alsof het nog niet door de mens is ontgind, als Gods eigen akkers. Robert Redford gaf de beelden bewust een sacrale inslag omdat de rivier en het vissen symbolen zijn voor het onbedorven men selijk bestaan. 'A river runs through it' van Robert Redford draait in Casino 2 in Breda. 1 Do ftiran 'znryiorft 1 rvtTAvrtrrv-irvnnn<-i 'c ITilminvnA»' '("19 nv< 'T no Van onze filmredactie Het legertje kwajongens in de bioscoop is aangevuld met 'Dennis the Menace'. De film is gebaseerd op de gelijknamige strip van Hank Ketcham, die ruim veertig jaar geleden deze kleine brokkenpiloot creëerde. Dennis is een jongen van vijf die iedereen wil helpen, maar met zijn goede wil het tegen overgestelde bereikt. Meestal is de gepensioneerde buurman Wilson de dupe. Regisseur en producent John Hughes ('Home Alone') las als kind al de strips van Dennis en verzekerde zich van de rechten, terwijl hij de regie uitbesteedde aan Nick Castle. In deze bioscoopfilm gaat het om de relatie tussen pechvogel Dennis en zijn bejaarde buur man Wilson (Walter Matthau). De oude man wil zo lang moge lijk in bed blijven liggen om het lastige buurjochie te ontlopen. Dennis dringt echter de slaap kamer binnen en dient hem met een katapult een aspirientje toe omdat hij denkt dat hij ziek is. Voor de oude Wilson zijn het belangrijke dagen. Hij heeft een bijzondere plant gekweekt en de hele buurt zal worden uitgenodigd wanneer de knop open barst. Toevallig zijn die dag net de ouders van Dennis voor zaken op reis, zodat Wilson ook nog eens voor Den nis moet zorgen. Het buurtfeest verloopt heel anders dan ge C/5 ■J a LU a yj a LU a QL 00 dacht, temeer omdat er ook nog eens een ongewassen dief (Christopher Lloyd) rondloopt, die het op de muntenverzame ling van Wilson voorzien heeft. De jeugd zal ongetwijfeld ple zier beleven aan 'Dennis the Menace'. De film doet enigszins denken aan 'Home Alone'. De zesjarige Mason Gamble zou een jonger broertje van jeugd- ster Malcauly Culkin kunnen zijn, de lokaties zijn sprookjes achtig en schavuit Christopher Lloyd zou zich zo aan kunnen sluiten bij de boeven uit de 'Home Alone'-films. 'Dennis the Menace' onder scheidt zich echter gunstig van deze films, omdat hij minder zoet en sentimenteel is. Daarbij is de keuze van Walter Matthau als Wilson een gouden vondst geweest. Met zijn kostelijke mi miek is hij een leuke, oude brompot die maar niet de rust krijgt waar hij zo naar ver langt. 'Dennis the Menace' draait in Grand Theater en Mignon in Bre da, Centraal in Geertruidenberg, Roxy 2 in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Heuvelpoort 2 in Til burg en De Koning van Engeland in Hulst. De twee zomerfilmprogramma's, Filmzomer '93 en 'Les vacances du cinéma', gaan ook deze week weer door. De eerste biedt dagelijks een ander, meer of minder recent bioscoopsucces tegen gereduceerd tarief, de tweede presenteert steeds twee avonden achtereen een niet-commerciële arthouse-film (in de filmhuizen). De Bredase Cinésol-bioscoop vertoont vandaag Robert Altmans weerbarstige filmsatire op Hollywood, 'The Player', die ook het karakter van een misdaadfilm krijgt wanneer filmproducent Tim Robbins ongewild betrokken raakt bij een moord. De vermakelijke en spannende feministische thriller 'Thelma and Louise' van Ridley Scott draait morgen. Daarna volgen: 'The Doors', de met hasj-walmen doordrenkte film over de gelijkna mige popgroep van Oliver Stone (zaterdag); 'Unforgiven', de met vier Oscars bekroonde western van en met Clint Eastwood (zondag); 'Cape Fear', de harde thriller van Martin Scorsese met Robert de Niro als psychopatische bedreiger (maandag); 'Dange rous Liaisons', de briljante, opwindende verfilming van het 18e eeuwse boek door Stephen Frears (dinsdag) en het ongewoon gefilmde, tragi-komische 'De Noordelingen' van Alex van War merdam (woensdag). De even schitterende als onaandoenlijke Taiwanese film, 'Five girls and a rope' van Ye Hung-wei, is vandaag en morgen te zien in Filmhuis Concordia in Breda (21.00 uur). Vijf meisjes plegen collectief zelfmoord om uithuwelijking te ontlopen. Ze hangen zich gelijktijdig op terwijl ze nog maagd zijn, op de Dag van de Onsterfelijkheid, omdat ze dan denken in de 'hemelse tuin' te komen. Zaterdag en maandag draait 'The King of Children' van de vermaarde Chinese cineast Chen Kaige. Over een verbannen onderwijzer die tijdens de Culturele Revolutie de kwaliteit van het onderwijs in een ver bergdorp tracht te verbeteren. De landschappen zijn majesteitelijk verfilmd. 'Waar staat het huis van mijn vriend' van de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami wordt op dinsdag en woensdag in Filmhuis Concordia vertoond. Net als in 'The Runner' speelt weer een jongetje de hoofdrol wiens ontwikkeling in het geding is, evenals dat van zijn vriendje. Door Joop van der Pol Vrijwel dagelijks gaan min of meer bekende tijdgenoten heen, maar de dood van Herbert Joeks (77) gisterochtend maakte iets los op de redactievloer. Joeks was immers niet zomaar een acteur. Voor miljoenen kinderen, volwassenen van nu, was hij Klukkluk, Nederlands enige echte indi aan. Hij zou het afscheid van zijn alter ego vast hebben verhaspeld tot; 'Pipo, mij zijn van de wegge'. Klukkluk, die aandoenlijke circus-indiaan. Hij was de vleesgeworden cliché-krijger van de late jaren vijftig. Dom, naïef en angsthazerig. Door het dolle heen als Mammaloe soep met sliertjes serveerde, trillend gelijk een rietje wan neer de boze Dikke Deur hem bassend op het matje riep. Anno nu zouden de kritieken met deze carnavalsfiguur ge nadeloos de vloer aanvegen. Klukkluk had immers alles in zich wat racisme en discrimi natie kon aanwakkeren. Maar in die tijd bekommerde men zich daar niet om. Je had gewone mensen, en dan had je er nog die waren zwart, rood of geel. Heel overzichtelijk, dat wel. De televisie daarente gen kende nog geen kleur. Hoe dan ook, in die eenvoudi ge wereld kon Klukkluk uit groeien tot een echte held, een woensdagmiddagheld. Want zo was het toch? Er was altijd wel een familie in de straat die een te-le-vï-sie had. Wanneer je het een beetje slim aanleg de, mocht je elke week komen kijken. Schoentjes uit, dat wel, maar dan zat je klokslag vijf uur ook mooi met alle buurtgenootjes op aangesleep te stoelen te kijken. Naar al je helden: Pipo en Swiebertje, Dappere Dodo en Okkie Trooi en Mik Mak en Snuf Snuitje. 'Hee S..S.. Snuit! Pppparels!' Wie zei dat ouders van nu het makkelijker hebben? Al had buurvrouw de complete bende van De Zwarte Hand over de vloer, geen centje pijn. Met een glaasje ranja en een pen nywafel zat iedereen als ver steend op het puntje van zijn stoel. De wereld kon met man en muis vergaan, op dat mo ment telde slechts of Swieber- Klukkluk FOTO KIPPA tje uit de grijpgrage handen van veldwachter Bromsnor wist te blijven. En het liep altijd goed af. Klukkluk, Pipo en Mammaloe wisten ruim 22 jaar kinder harten sneller te laten klop pen. Swiebertje, Bromsnor en Malle Pietje hielden het der tien jaar vol. Achterhaald door de tijd moest hun simpele wereld daarna het veld ruimen voor zap-series met geweldda dige A-Teams, pizza-vretende Ninja-Turtles en ingeblikte lachsalvo's. Is het waar wat Toon Hermans zegt? Doodgaan doe je elke keer een beetje? Dan sterft met de dood van Klukkluk die hele ranja-generatie weer een beetje. Net zoals die keer dat Bromsnor (Lou Geels) over leed. Of toen de Dikke Deur (Willy Ruys), de Burgemeester (Rien van Nunen), Pipo (Cor Witschge) en al die anderen achter ons bleven. Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen. Dag helden. Van onze rtv-redactie Hilversum - Henk Terlingen treedt voor drie jaar in dienst van RTL4. Hij gaat vanaf 1 september aan de slag op dé' redactie van 'RTL-Sport'. De 51-jarige Terlingen presen teerde tussen 1967 en 1983 op televisie 'Sport in beeld', het latere 'Studio Sport'. Hij ver zorgde ook commentaar bij de eerste landingen op de maan, wat hem de bijnaam Apollo Henkie opleverde. Hij creëerde op de radio de figuur Hullekie Dullekie en voor de NOS deed hij op Hilversum 3 de spraak makende 'Paul Meijer Show'. In 1983 verliet Terlingen de ra dio- en tv-wereld voor een baan in de bedrijfscommunicatie. Twee jaar geleden keerde hij terug als redacteur van 'Stop de persen' (Veronica) en eindredac teur van 'Karei' (Avro). Daar naast schrijft hij voor de Nieuwe Revu en de GPD-kranten. Ach- FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Hot shots 2. 20 u. Cliffhanger. 20 u. Indecent proposal. 20 u. The assassin. 20 u. Dennis the menace. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Hot shots 2. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Alhambra 3 14 en 19 u. Dennis de menace. 21.30 u. Cliffhanger. - Alhambra 4 14 en 19 u. Bambi. 21.30 u. Oeroeg. GOES - Grand Theater 20 u. Alive. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. -Rex-CIub - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Untamed heart. - Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. -Quellin III - 14 en 16.30 u. Super Mario Bros. ter deze klussen zet hij binnen kort een punt. „Met het oog op de uitbouw van RTL5 kunnen we prima gebruik maken van zijn uitgebreide jour- J nalistieke ervaring", luidt het oordeel van Freddy Thy es, alge- meen directeur van RTL4. Nova, het dagelijkse actualitei- j tenprogramma van NOS en Va- ra, en het BBC-programma Newsnight hebben elkaar gevon- den. Nova-verslaggever Carel Kuyl maakte voor beide rubrie ken twee weken lang opnames in een wijk van Johannesburg. No- va en Newsnight gaan vaker op deze manier werken. 20.00 en 22.00 u. Mad dog and glory. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dennis the menace. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded weapon. -Ambassades Club 1 - 14 en 16.30 u. 3 Ninjas 19.00 en 21.30 u. Jennifer 8. - Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on earth. - Ambassades Club 3 - 14, 1*7.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Indecent proposal. 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 14.30 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Loaded weapon 1. KNOKKE - Casino van Knokke 21.00 u. The last of the Mohicans.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 15