Ik ontlast, dus ik Belg Danny Lamarcque schreef standaardwerk over stoelgang keukencentrum Mandemakers atjoae. 5 jaar garantie Prijzen inclusief apparatuur Goedkoper KAN niet De beste kwaliteit 5 jaar garantie Tijdens de vakantieperiode zijn wij gewoon OPEN! Maandag tot en met zaterdag! ZEELAND 130 Keukens bij mekaar. Echt waar! DONDERDAG 29 JULI 1993 DE STEM EEN man brengt gemid deld vijftig dagen van zijn leven door op de wc. Dat is, als hij zijn krantje niet meeneemt. Een vrouw tweehonderd da gen. De dagelijkse be hoefte neemt alleen al in tijd ui tgedrukt een be langrijk deel van ons le ven in. Niettemin is de stoelgang een van de minst beschreven mense lijke noden. De Belgische hi storicus Danny Lamar cque uit Zottegem (1957) schreef een wetenschap pelijke verhandeling over de geschiedenis van het kleine kamertje. Hoe we hét doen en waar. Van Alaska tot Zanzibar. Van aap tot astronaut. „Ik ontlast, dus ik besta." der de gemakstoel geïntrodu ceerd, een stoel met een opening waaronder een pot kwam te staan. Ze kwamen er in vele maten en uitvoeringen terwijl Jan met de Pet zijn uitwerpselen nog altijd boven een put of een gracht aan de zwaartekracht toevertrouwde. steentje opspringt onder die buis, een door de snelheid van de trein opsringend stuk steen, dat met een ontzettende kracht de buis ingeslagen wordt en om hooggaat in de aarsopening, zo dat het eenmaal in het lichaam, als een dum-dum om zich heen gaat werken". Benamingen In de achttiende eeuw vinden we de gemakstoelen in Vlaanderen onder tal van benamingen terug. 'Een heymelijck gemack met swart leer overtrocken' (Maas eik, 1704), 'een Hollands secreet met den pot' (kasteel te Olsene, 1727), of 'een kindercackstoel' (Brussel, 1773). Het is een perio de waarin mensen kennelijk minder schaamtegevoelens ken nen. De schrijver heeft daar geen verklaring voor. Maar alras ver dwijnt de gemakstoel meer en meer naar de achtegrond. Hij wordt ingebouwd in kasten of vermomd. „Een typisch acht tiende eeuws voorbeeld is de gemakstoel die op een stapel boeken lijkt. Op de 'boekdelen' stonden titels te lezen als 'Voyage au Pays-Bas' en 'Myste rie de Paris'. „Amusant", zegt Danny. Veel ouder dan de gemakstoel is de po, de pispot, die ook in vele verschijningsvormen opduikt. De Canadase Eskimo's hadden hun 'korvic', hun verwanten in Alaska urineerden in een vat en de pueblo-Indianen van New Mexico gebruikten aarden pot ten. Lodewijk de Veertiende pis te in een zilveren pot. Specifiek voor vrouwen uit die tijd was de bourdalou, een langwerpige ka merpot, vergelijkbaar met een sauskom, die gemakkelijk onder de rokken geschoven kon wor den. Lamarcque heeft nog wel eens bij vrienden aan tafel geze ten waar de jus voor zijn var kenshaasje uit een authentieke bourdalou werd geserveerd. Hij heeft er niets van gezegd. In Engeland was de pispot een ge liefd huwelijksgeschenk. En in Frankrijk verscheen in 1855 een bedpan met een oog en de tekst 'Je te vois' op de markt. Hurken De sanitaire gewoonten van de Islamitische wereld krijgen on der het kopje 'Oosters hurken' een eigen hoofdstuk. Een essen tieel verschil tussen moslims en westerlingen is de manier van defeceren (poepen). Moslims hurken, westerlingen gaan er bij zitten. Dat heeft niets te maken met de beschikbare accommoda ties maar met de Koran die dwingende hygiënische regels voorschrijft. In de Koran staat: ..en indien gij in onreine toe stand zijt, reinigt u dan, en in dien gij ziek zijt, of iemand uwer komt van de kuil of gij hebt vrouwen aangeroerd en gij kunt dan geen water vinden, gebruik dan voor u doel wat boven ligt en deugdelijk geschikt is, en wrijf daarvan over uw gezicht en uw handen". Danny: „Elk con tact met onreine zaken dient dus vermeden te worden, dus je zult een moslim niet op een wc-bril zien zitten." Lamarcque vertelt in zijn boek ook over de poep- en piasge woonten te land, ter zee en in de lucht en laat daarbij niet na uit anders werk te citeren. De ge waarwording van een moderne treinreiziger wordt volgens La marcque treffend verwoord door een stukje poep-proza van Jan Cremer. „...Ik zit op het toilet van een internationale trein en het Hollandsche landschap raast onder mijn reet door, alleen slaat een koude golf in mijn gat, ik hoor de drollen te pletter vallen in de vlug wegschietende afvoer buis, stel je voor dat er een Papier Is het huidige wc een ontdekking van de Engelsen, het toilet-pa pier is een Amerikaanse. Een zekere Joseph Cayette introdu ceerde het papier in 1857, maar de Engelsen hebben het patent op de geperforeerde rollen. De reiniging met wc-papier is voor namelijk een Westers gebruik. Oosterse landen hebben andere methoden, ze gebruiken water bijvoorbeeld en wie ooit in Frankrijk een velletje wc-papier van de rol heeft getrokken kan zich wel wat bij die Oosterse wijsheid voorstellen. Uit de ge schiedschrijving van Lamarcque blijkt dat ook het reinigen van de aars een evolutie heeft door gemaakt. De Eskimo's gebruik ten sneeuw, de Bantoes banane- bladeren en boombast, De Egyp- tenaren zand, de Romeinen een sponsje, de Grieken steentjes. „Drie keien volstaan om zich het gat af te vegen, als ze ruw zijn: zijn ze effen glad, dan heb je er vier nodig", dicteerde de oude Aristophanes. In India water, in Japan boomschors, in de graan schuur van Amerika maïsplui- men en leeggeklopte kolven. In West-Europa was lange tijd de gatkrabber, een stuk leisteen, geliefd. Over het werk van Lamarcque en de geschiedenis van de wc loopt in de Duinenabdij van Koksijde tot 30 november een tentoonstelling. Het boek van Lamarcque (149,50 gulden) is via de boekhandel in Nederland te bestellen. Er zijn 2000 boeken gedrukt. Zijn eerste boek ver kocht Lamarcque aan een lood gieter. Een gemakstoel uit de 9e eeuw. Van onze verslaggever Frank Deij WE hoeven ons niet voor ons eigen vuil te schamen. Stront wordt mest en uit mest groeit leven. En er 'zijn volkeren die helende krachten toedichten aan drekstoffen 'en urine. Toch heb ben velen v an ons een onbehaag lijke gevo'el als we in het bijzijn van een fmder of binnen gehoor afstand hun behoefte moeten doen. „Door de eeuwen heen en ver spreid over alle culturen blijkt een taboe te rusten op vuil en onreinheid. Een taboe dat onver mijdelijk botst met de biologi sche realiteit van de ontlasting, waardoor elk mens potentieel zit opgezadeld met het stigma van nestbevuiler", zegt Danny La marcque (1957), auteur van 'Het latrinaire gebeuren' (een conta minatie van latrine en sanitair) dat twee weken geleden in Bel gië op de markt verscheen. De Engelsen, die in 1775 het watercloset uitvonden, hebben daar het meest last van. Verdrin gen het of snijden dit onderwerp alleen aan in bedekte termen. „Een Engelsman noemt een buik niet eens belly maar stomach. Zogauw ze in de buurt van de lagere regionen komen komen ze in de problemen. Dat geldt in feite ook voor ons als je de Dikke Van Dale openslaat. Daarin tref je maar een paar woorden aan die de 'act' beschrijven. Wij stoppen het ook weg." De; natuurvolkeren en de noma dische samenleving kenden die gêne niet of minder. „De Eskimo dlistantieerde zich zelf psycholo gisch van zijn eigen uitwerpse len. Eens geproduceerd wordt het iets lichaamsvreemds waar voor de producent geen verant woording dient af te leggen. Een Eskimo zegt niet, 'mijn stront stinkt' maar 'de stront stinkt'. Een psychologie die hem heel wat gêne en terughoudenheid bespaart. Ze urineren in het bij zijn van iedereen in een pot die midden in hun tent staat opge Moderne pisbakken in Gent. Danny Lamarcque toont zijn werk op een voor de hand liggende plaats. FOTO WIM KOOYMAN steld. Ook de vrouwen. Van de reiniging na de ontlasting maken ze ook weinig problemen, 's Winters gebruiken ze een stuk sneeuw, in de zomer een steentje, een keitje of een handvol groen". pissen, maar ga ik mijn gevoeg doen dan wordt de tolerantie al een stuk minder." Zuidameri- kaanse eilandbewoners waren bijvoorbeeld erg gereserveerd bij het doen van hun grote bood schap, terwijl op urnineren geen enkel taboe rustte. De ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci schreef in 1499 in zijn reisverslag als volgt over de ei landbewoners. „Bij het ledigen van hun maag doen zij hun ui terste best om ongezien te blij ven, maar plassen doen ze zon der enige schroom, zelfs midden in een conversatie en zonder ons de rug toe te keren". Het hebben van een eigen plekje waar je je kunt terugtrekken is door de eeuwen heen vooral een privilege van de welgestelden gebleken. De arme sloebers sche ten op de grond, op straat, op de vuilnisbelt, in het bos. „De bete re klassen beschikten over de sanitaire voorzieningen", zegt Lamarcque die zijn chronologi sche indeling in zijn boek voor- namelijke aan de ontwikkelin gen bij de upperclass heeft opge hangen. „De gewone man liep altijd enkele eeuwen achter." Sprongen Vanwege de omvangrijkheid van zijn studie, Lamarcque bestrijkt de wereldbol, zag de publicist zich genoodzaakt grote sprongen in tijd en ruimte te maken. Ge makshalve, maar ook omdat er veel overlappingen zijn, deelt Lamarcque zijn boek in een aan tal ruwe sanitaire periodes in. Soms overlapt hij perioden van tien eeuwen. De wc, zoals we die vandaag kennen, kent zijn oorsprong in Engeland. De horlogemaker Alexander Cummings ontwierp in 1775 het eerste modelletje. En eigenlijk is er qua mechanisme wezenlijk niets veranderd. De doorbraak van het watercloset in Engeland maar ook in overig Europa laat echter nog tot de twintigste eeuw op zich wachten omdat een uitgebreid waterlei dingnet en een rioleringssysteem lange tijd ontbrak. Geen nood. In de betere kringen was al eer Zonder schroom Lamarcque ontdekte tijdens het vier en een half jaar durend onderzoek dat aan het schrijven van zijn boek vooraf ging dat eigenlijk alleen de Eskimo's zon der schroom poepten en plasten. Andere beschavingen maakten, zoals ook nu nog het geval, on derscheid tussen urineren en poepen en handelden daar ook naar. „Niemand kijkt er van op als ik tegen een haag sta te Biechtstoel met poepdoos. (ADVERTENTIE) f f Als Ben Mandemakers naar Duitsland gaat, I I dan pakt hij de zaken meteen groot aan. Hij bestelt /H'./Hl/fll geen 10, geen20, geen 50 keukens. Ill IP^IK Welnee! Hij haalt hele fabrieksvoorraden weg. 'W0M l%(lmi (Na ze netjes betaald te hebben natuurlijk...) Het voor al Q deel van deze manier van zakendoen is dat je dan ORIGINAL meteen voor 'Vo/l'wordt aangezien. Het gaat dan echt van 'Bitte Herr Mandemached en 'Gute Reise nach Hause und kommen Sie schnell wieder zurück Herr Mandemached. Die Duitsers zijn niet alleen heel »>r,i.( tl,1.(1)1) vriendelijk; ze zijn ook stukken billiger als je veel koopt. Want ook in Deutschland TOORDgEIKLKENS kunnen ze rechnen. Nou moet u niet denken dat Ben Mandemakers alleen aan p|f zichzelf denkt. Nee, nee. Want hij moet die fabrieksladingen keukens ook nog I r r rmt# verkopen. En dat doet ie dan aan u. Zodat u de meest fantastische keukens r L voorde meest ongelooflijke prijzen kunt kopen. En om nou eens te bewijzen xj- mÏaJ dat Ben niet overdrijft, dan moet u eens opletten hoeveel Duitsers er naar I 'HIQfc Kaatsheuvel komen. Vooral in de zomertijd. Vaak staan ze in de file (Sfau) om Tk i' löfii bij Ben aan de beurt te komen. Dat zijn allemaal keukenfabrikanten die ook Hpj tj 'di S aan Ben willen ij*L i f ff leverea j'L"ihIteSu V 1stdaB I'«I/ff 3-Aft p nicht toii? PlfeiP 270 CM LANG KWALITEIT'. In ii'it-essen uitvoering (I itute kleuren leverbaar). Kompleet ffld koelka.it, kookplaat, afzuigkap, werkblad en spoelbak ROMANTISCHE EIKEN LANDHUISSTIJL KEUKEN In fraaie hoekopsteUing. Kompleet met prachtige schouw, oven, koelkast, kookplaat, afzuigkap, spoelbak, kraan en licht- en - kranslijsten. •an niet: met koelkast, netron, gaskookolaat, vaatwasser, licht-en werkblad en spoelbak. wuy maar. - Rechtvaart 8, Kaatsheuvel, Telefoon: 04167-72677. Vrijdag koopavond. Volg de borden. Een tafereel uit de 1 le eeuw. Plassen in de kamer is heel normaal. REPRO'S WIM KOOYMAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 14