'Elk ongeval is stom'
Woei
Het is gedaan met de Kroatische liefde voor het Westen
'Klappen
door actie
de Stem
6Iedere oen ziet dat
je dat niet moet doen
Patiënten m<
DE STEM
Ontslagrecht
BINNENLAND BUITENLAND
A2
Ambtenaren
Schippers
Onbegrijpelijk
Arbeidsinspectie
controleert
bedrijven op
veiligheid
vakantiewerkers
de stem
de stem
donderdag 22 juli 1993
De Stem van zaterdag 17 juli
vermeldt op de voorpagina
'Extraatje voor ambtenaar'.
Voor de meeste lezers is dat
zéér misleidend, daar er ge
heel geen sprake is van extra.
De gemiddelde loonstijging in
1993 is 2,5 procent.
De ambtenaar krijgt pas per
1 oktober in plaats van 1
april 0,5 procent. Dat is een
nadeel van 2 procent plus de
tijdsfactor.
Vlak na het aantreden van
het eerste kabinet Lubbers
werden per 1 januari 1983 de
ambtenarensalarissen met 3
procent verlaagd. Tot en met
heden zijn die salarissen ten
opzichte van die in het parti
culiere bedrijfsleven jaarlijks
niet, dan wel in mindere ma
te, verhoogd.
Resultaat: een achterstand
van meer dan 10 procent. En
nog is het niet genoeg voor
een kabinet dat. zich enerzijds
christelijk en anderzijds so
ciaal voelend noemt.
De ambtenarensalarissen vor
men de sluitpost van de rijks
begroting en dat is pure dis
criminatie. Er zullen dan ook
nog weinig ambtenaren be
staan die politiek zo onwe
tend zijn dat ze hun stem
zullen uitbrengen op het CDA
en op de partij die zich door
het CDA heeft laten meesle
pen, de PvdA.
Oosterhout
P. Dutour Geerling
Voor alle- duidelijkheid: ik
ben géén schipper, maar ik
ben ervan overtuigd dat deze
mensen vechten voor een
rechtvaardige zaak, namelijk
verzekerd te willen zijn van
een zodanig inkomen, zodat
ze behoorlijk voor moeder-
de-vrouw en de kinderen
kunnen zorgen en dure inves
teringen kunnen blijven in
lossen.
Ik doe een beroep op de Ter-
neuzense burgemeester Bar-
bé, om niet automatisch in
het spoor van Den Haag te
lopen, maar om voor de be
langen van de schippers op te
komen en daarmee voor de
economische grote belangen
van de gemeente Terneuzen.
Het zal de burgemeester be
kend zijn dat het hier om
grote financiële belangen
gaat, voor de hele regio.
Wat de Haagse politiek be
treft, altijd wil men het
braafste jongetje van de EG-
'klas' zijn, de regeltjes zonder
nuances braóf Uitvoeren. Ook
hier: bewindvoerders in Den
Haag toon uw ruggegraat en
kom voor uw en onze schip
pers op, voor hun belangen
die tevens grote landsbelan
gen zijn!
Wat betreft 'altijd het braaf
ste jongetje van de klas te
willen zijn', nergens voor no
dig en bovendien een lacher
tje! Neem alleen Denemarken
maar. Dat zegt bijna overal
nee tegen, maar doet toch
gewoon mee met het EG-
klasje.
Politici in Den Haag, gooi er
eens een paar goede juristen
tegenaan en die zullen in
staat zijn gaten te vinden in
die Europese regelgeving op
dit gebied in het voordeel van
de schippers.
Den Haag, burgemeester Bar-
bé, toon eens dat jullie tan
den hebben. Niet aan of tegen
de schippers, maar in Brussel.
Terneuzen
J.L. Fierinck
De regering, die toch een
chronisch tekort aan geld
heeft, laat zo maar 80 miljoen
gulden liggen aan vaarbelas-
ting.
De reden: oncontroleerbaar.
Terwijl anders de regering,
net als een drug- of gokver
slaafde, op alle mogelijke ma
nieren probeert aan geld te
komen, laat ze die 80 miljoen
zo maar aan zich voorbij
gaan.
Zijn die plezierjachten niet te
controleren Ja, zeker als je
maar wilt. Bijvoorbeeld: 1.
Net als bij een auto (groot of
klein) nummerborden voor en
achter; 2. Net als bij een auto,
op straat of parkeerplaats fo
tograferen, ook in een jacht
haven controleren; 3. Bij een
auto moet je per gewicht be
lasting betalen, dat kan bij
een jacht volgens lengte en
breedte in meters geregeld
wroden; 4. Ook net als bij de
auto, deel III op de voorruit
en een APK-zegel achter om
te kijken of ook bij een jacht
het nodige onderhoud plaats
vindt.
Maar nee hoor, het is precies
zo als het iedere keer is. 'De
kapitalist' (iemand met een
jacht, zoals die Drimmelen en
Willemstad liggen, is dat)
moet weer ontzien worden en
laat een arbeider met zijn
Fiatje of Kadettje maar dub
bel betalen voor gebruik van
de weg, ook wanneer hij niet
rijdt.
Maar het is wel zo, dat de
jachtbezitters mee profiteren
van de opbrengsten van de
motorbelastingen in de vorm
van sluizen en bruggen,
jachthavens en uitbaggeren
van het vaarwater. Ik vraag
me af welkê' belastin'gvërhó-
ging de automobilist nu weer
kan verwachten na deze te
genvaller. Want die 80 mil
joen moeten er toch weer ko
men.
Mocht de regering soms ver
legen zitten om controleurs
die toch ook capabel zijn: er
zijn 750.000 werklozen die
allemaal staan te wachten op
een baan, in plaats van een
uitkering.
Zes miljoen auto's zijn wel te
controleren, maar 500.000
jachten blijkbaar niet.
Breda
P. Lemmen
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie)
01640-36850, fax 01640-40731.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis).
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
011.84-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken-
weg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur
076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur.
Van onze verslaggeefster
Marja Klein Obbink
Terneuzen - „Ieder onge
val is lomp", zegt de direc
teur van een groot verpak
kingsbedrijf in Terneuzen
aan het eind van de in
spectiedag.
„En eigenlijk heeft hij daar hele
maal gelijk in", bevestigt ar
beidsinspecteur R. Mulder, als
we weer in zijn auto stappen.
„Maar het probleem bij jeugdige,
onervaren werknemers is nu
juist dat ze geen benul hebben
van gevaar. En daarom is een
goede instructie en extra toe
zicht een eerste vereiste voordat
je ze aan het werk zet."
We hebben het over vakantie
werkers, de jongeren onder de 18
jaar die een centje bij willen
verdienen. In deze leeftijdscate
gorie gebeuren ieder jaar zo'n
3000 bedrijfsongevallen, varië
rend van een sneetje in de vinger
tot een dodelijk ongeluk.
Via een landelijke campagne is
de arbeidsinspectie bezig de
werkomstandigheden van deze
groep eens in de schijnwerpers te
zetten. Alleen al in het district
Breda (Noord-Brabant en Zee
land) krijgen 420 industriële be
drijven deze week bezoek van
inspecteurs. Vijftien inspecteurs
zijn op pad. Een van hen is
inspecteur Mulder, die voor deze
week zo'n twintig bedrijven in
Zeeuwsch-Vlaanderen op z'n
lijstje heeft staan.
„Dat arbeidsbesluit jeugdigen
kennen ze dus niet, ga daar maar
van uit", antwoordt Mulder op
de vraag of de werkgevers wel
weten hoe ze moeten handelen
bij jonge arbeidskrachten onder
de 18 jaar.
Uit z'n hoofd
Mulder, een kleine anderhalf
jaar in dienst bij de arbeidsin
spectie (voorheen werkzaam in
de industrie, 'vooral onder
houd'), bekent dat hij tot voor
een paar dagen ook niet wist hoe
die wet in elkaar stak. Maar nu
kent-ie 'm uit z'n hoofd. „Simpel
gezegd komt Ket 'erop neer dat je
jonge mensen niet met schadelij
ke stoffen moet laten werken,
dat ze geen hefvoertuigen mogen
besturen en dat ze niet met ma
chines mogen werken waarvan
ze zelf niet het tempo kunnen
bepalen. Bovendien vragen deze
jongeren meer aandacht in de
vorm van een goede instructie
voordat ze aan het werk worden
gezet en extra toezicht. Vooral
op die twee laatste aspecten zal
ik vandaag gaan hameren."
Ter illustratie noemt hij een. on
geval uit zijn praktijk. „Een jon
ge knul in een fabriek in Tilburg
werkt aan een aanvoerband
waarvan hij onderdeeltjes moest
afpakken. In die band zitten
kleine openingen, waar de aan-
drijfrol, onder de band, in
'grijpt'. Iedere oen kan zien dat-
ie dus niet z'n vinger in een van
'Ze hebben me gezegd dat ik m'n hoofd niet onder die band moet steken', vertelt vakantiewerker Vincent (17) bij bakkerij Van
Strien aan arbeidsinspecteur Mulder. foto wim kooijman
die openingen moet stoppen.
Maar wat doet die knul? Ja dus..
Hij had daar niet bij stilgestaan
zei hij, hij had er niet bij nage
dacht. Maar die jongen heeft dus
geen vinger meer."
Eigen schuld? Nee, zegt Mulder:
„Ik heb proces-verbaal opge
maakt tegen de werkgever. Want
wat bleek: die jongen had geen
enkele instructie gehad en bo
vendien ontbrak het aan vol
doende toezicht. Onder groot
protest van de werkgever na
tuurlijk die opperde 'dat-ie toch
had kunnen zién dat-ie zoiets
niet moest doen'. Maar dat is
geen argument als het om oner
varen uitzendkrachten of jonge
vakantiewerkers gaat. Die heb
ben gewoon die ervaring niet."
Boetes
Werkgevers die zich niet aan de
wet houden, wachten boetes van
vijf tot tienduizend gulden. In
heel ernstige gevallen kan dat
bedrag oplopen tot 20.000 gul
den.
De 'buit' van de Bredase ar
beidsinspecteurs is na twee da
gen rondtoeren zeer mager. Op
de eerste dag, afgelopen maan
dag, werd één overtreding ge
constateerd: op een confectie-
atelier trof de inspecteur twee
meisjes van dertien jaar achter
de naaimachine aan. Daar is het
werk meteen stilgelegd.
Daarom heeft Mulder voor van
daag geen erg hoog gespannen
verwachtingen. „In die zin, dat
we misschien niet zoveel vakan
tiewerkers zullen aantreffen. Die
ervaring hadden m'n collega's
gisteren ook al. Ik denk dat dat
ook wél te verklaren is uit de
economische recessie. Er is ge
woon minder bedrijvigheid."
Hoezo, is het zo erg? Mulder:
„Het laatste half jaar krijg ik
het wel. Directeur P. van Strien
van de gelijknamige bakkerij
heeft op dit moment zo'n vijf,
zes vakantiekrachten aan het
werk. „Vroeger hadden we er
meer in huis, maar ze vereisen zo
ontzettend veel aandacht -een
ongeluk zit in een klein hoekje
nietwaar- dat we het met minder
zijn gaan doen. We hebben de
boel ook voor en groot deel ge
automatiseerd, dat scheelt."
Hand- en spandiensten verrich
ten de vakantiewerkers bij Van
Strien: „Zaken waar ze geen
vakkennis voor nodig hebben, en
steeds meer te horen van werk
gevers 'ja maar meneer, u heeft
wel gelijk. Wat u vraagt van ons,
is wel waar, maar op dit moment
kunnen we het gewoon niet op
brengen'."
En bij het eerste (metaal)bedrijf
dat we bezoeken op het indus
trieterrein in Terneuzen is het
meteen al mis: geen vakantieper-
soneel in huis.
Maar bij de tweede treffen we
die niet zo'n grote verantwoor
delijkheid vragen. Bovendien
zijn ze allemaal geïnstrueerd
door de afdelingschef.".
Het klinkt als uit het boekje.
Toch kent Van Strien, zegt hij
Tang niet alle eisen van de wet'.
„Ik weet dat er bepaalde rusttij
den zijn en dat ze geen nachtar
beid mogen verrichten, maar
verder weet ik er niks van."
Waarna Mulder hem een hand
zame brochure overhandigt,
waar de belangrijkste regels
voor jongeren in staan.
Vervolgens neemt Mulder een
kijkje in de bakkerij. De eerste
die hij tegenkomt is de 17-jarige
Vincent die aan de schoonmaak
is gezet. Met een stofzuiger zuigt
en boent hij de vloeren en wan
den schoon. Vincent heeft een
instructie gehad: „Ze hebben ge
zegd dat ik m'n hoofd niet onder
deze machine mag steken." En
h:j Wijst 6p de lopende band
naast hem, waar de bolletjes en
kadetjes af rollen.
Verderop in het bedrijf schuiven
twee jongens het brood op grote
bakplaten in gloeiendhete ovens.
„Op zich geen punt," aldus Mul
der, „maar er moet wel iemand
een oogje in het zeil houden.
„Gebeurt," bevestigt van Strien,
„Een fulltime bakker staat con
stant naast ze."
„Is in orde," constateert Mulder
na afloop. En tegen de verslag
geefster: „Wat ik belangrijk vind
is dat die jongens in ieder geval
instructies hebben gehad. Dat is
al heel wat!"
Bij papierwaren-gigant Elocoat,
een paar kilometer verderop in
Terneuzen, hebben de twee var
kantiewerksters die er dan nog
in dienst zijn, nauwelijks in
structies nodig. Nog een beetje
^iebelig - misschien is het k,
eerste baan- staan ze buiten
het terrein de arbeidsinspecw
te woord. De meisjes schilder
hekjes, blauw en geel.
„Dat zijn van die dingen dii
nogal eens bij inschieten,"
directeur S. Mooiweer. „vak
tiewerkers komen per definit
niet in het bedrijf zelf terecht
gevaarlijk. We laten ze hoon,
wat onderhoudswerkzaamhej
doen, zoals het schilderen
helpen mee op de expeditie.
Ook bij directeur Mooiweer k'
dp campagne van de arbeidsi'
spectie alleen maar op ben
rekenen. „Ja, jonge mensen ku
nen domme fouten maken. Ma:
stelt hij dan een rethorisc'
vraag aan het gezelschap: „V/(
ongeval is niet stom?"
De directeur vergelijkt het alti
met autorijden, zegt hij: „jys
onervaren bent, ben je een
vaar voor het verkeer. Omdat
té voorzichtig rijdt, bijvoorbeel
Maar," voegt hij daar lacher
aan toe, „mensen met te v(
ervaring, zijn ook niet veifi
Want die nemen weer te
risico's."
Mager resultaat
Het resultaat van de inspecties,
tot nu toe mager, maar Mulè
zal het er vandaag mee moeli
doen. Want bij nog drie ande
bedrijven van zijn lijstje
uitdraai van de Kamer va
Koophandel) krijgt Mulder n
op rekest. Bij een drukkerij
Axel blijken op de dag van de
inspectie geen minderjarigen
werken. En een metaalbedrijf
die zelfde plaats, met 40 werkne
mers in dienst, blijkt in werkt
lijkheid een uitzendbureau
zijn.
Blijft over carrosseriefabriek ft
Kraker, waar een geanimeei
gesprek wordt gevoerd met di
technisch directeur, maar wa:
geen vakantiewerker te vinda
is.
Het resultaat? „Mager,"
Mulder, een beetje
„In de bedrijven waar vakantii
werkers aan de slag waren, wa
het goed voor elkaar. Maar
weet natuurlijk niet wat de ra
van de week oplevert."
Waarna hij het niet kan
nog een voorbeeld uit zijn prak
tijk te noemen: „Een bedrijf
Tilburg is helemaal uit z'n jas
gegroeid. Daarom wordt er ve
gewerkt met uitzendkrachten
De laatste tijd was er elke
wel een ongevalletje. Zo ook n
die nog jonge knul op de
tie. 'Heb je ervaring met ht
trucks?', vroeg z'n chef. Ja, a
de jongen, die leuk werk wild
En wat gebeurt ér':köi1tl daarin
de jongen rijdt op een van di
truckjes en wil een pallet uit ea
oplegger halen. Als hij met
vracht wil keren, vergist hij zie
in de knop: in plaats van voorui
rijdt hij achteruit. En hij val
een meter naar beneden. Z'
been verbrijzeld. Stom ja, bed
stom."
Toch niet weer de schuld van
chef? Mulder: „Toch wel, wan
die had zich ervan moeten ver
gewissen dat de jongen inder
daad ervaring met heftruck
had. En na verder onderzoek
bleek ook dat de jongen
enkele instructie was
Dit vind ik nou zo'n typisc
ongeval voor een uitzendkracb
een ongeval waarvan iedereet
achteraf zegt: „Iedere oen
grijpt toch dat je dat niet moei
doen."
Door Harald Doornbos
Grude - De minister kijkt
verongelijkt voor zich uit. Hij
kan niet begrijpen waarom
de wereld zo geschokt rea
geert op het nieuws dat
Kroaten in Mostar ruim tien
duizend moslims in een kamp
gevangen houden.
„Ons beschuldigen van etnische
zuiveringen is onzinnig", merkt
hij zuur op vanachter een inder
haast neergezet bureau op een
legerbasis in het stadje Grude,
dat op veertig kilometer van
Mostar ligt. „En dat", vervolgt
hij, „terwijl wij Kroaten de mos
lims in Mostar slechts naar een
veilige plek in de stad wilden
brengen."
Darinko Tadic is minister van
vluchtelingenzaken van de door
Bosnische Kroaten zelf uitgeroe
pen republiek Herzeg Bosna.
Juist die functie maakt hem ver
antwoordelijk voor het kamp in
Mostar, waar duizenden moslims
gevangen zitten.
„Ik heb alles zelf georgani
seerd", geeft Tadic zonder dra
len toe. „Maar het is niet wat
jullie denken. Wij hebben onge
veer drieduizend mannen, die
verdacht worden van gewapende
acties tegen de Kroatische auto
riteiten, in een helikopterfabriek
ondergebracht in de stad. Deze
mannen mogen hun plek verla
ten wanneer hun vrouwen of
familie kunnen garanderen dat
ze in een ander Europees land
zullen worden opgenomen. Lukt
dat niet, dan blijven de mannen
voorlopig in Mostar. Je denkt
toch niet dat we zomaar krijgs
gevangenen vrijlaten, die mor
gen weer de wapens tegen ons
opnemen."
Sinds ruim een week wordt er
weer zwaar gevochten in Mostar.
Het Bosnische leger, dat wordt
gedomineerd door moslims, heeft
vanuit het noorden van de stad
met succes een offensief tegen de
Kroaten in het zuiden ingezet.
Hierbij heeft het Bosnische leger
een belangrijke kazerne, gevuld
met wapens, op de Kroaten ver
overd, waardoor een overwin
ning van het Bosnische leger in
Mostar weer een stap dichterbij
is gekomen.
De Kroaten reageren zichtbaar
nerveus op de militaire tegen
slag. Al tientallen kilometers
voor de stad houden agressieve
soldaten iedereen tegen. Mostar
is van de buitenwereld afgeslo
ten. „Jullie hebben het recht niet
om te zien hoe de Kroaten lij
den", roept een bewaker bij een
checkpoint op kwade toon.
De moslims die in het Kroatsiche
gedeelte van de stad wonen, krij
gen het ondertussen steeds moei
lijker. Door de autoriteiten wor
den ze beschouwd als 'vijfde co
lonne' en overeenkomstig behan
deld. De moslims hebben het
volgens minister Tadic aan zich
zelf te wijten dat ze het vertrou
wen van de Kroaten hebben ver
loren. Vorige week, doceert Ta
dic, liepen plotseling 540 van de
548 moslim-soldaten die in het
Kroatische leger dienden, over
naar het Bosnische leger. Hierbij
werden 43 Kroaten gedood.
„Hoe kan ik iemand vertrou
wen", roept Tadic uit, „die me
misschien de volgende dag ver
moordt?"
De minister bedacht vervolgens
een plan om van de moslims in
de stad af te komen. Een paar
««ma*»»
In Zagreb demonstreerde gisteren de Duitse 'Vereniging voor bedreigde mensen' tegen de
Kroatische oorlogspolitiek in Bdsnië-Hercegowina. foto ap
honderd krijgsgevangenen, aan
gevuld met enkele duizenden
moslim-mannen die uit 'preven
tieve overwegingen' werden ge
arresteerd, werden onderge
bracht in de barakken van een
helikopterbasis in het zuidwes
ten van de stad, in de wijk
Rodoc.
Tadic: „De gedeelten van Mostar
waarin deze moslims woonden,
lagen veelvuldig onder vuur. Het
was voor hun eigen bestwil dat
ze naar de helikopterfabriek ver
trokken."
Toen de ongeveer drieduizend
mannen in het kamp waren ver
zameld, liet minister Tadic over
de radio het bericht omroepen
dat vrouwen en familieleden van
de gevangenen hun geliefden vrij
konden krijgen. Ze moesten er
dan wel voor zorgen dat ze geza
menlijk naar het buitenland
konden vertrekken. „Ik spreek
dan ook liever niet van gevange
nenkampen", zegt Tadic. „Ik
noem het liever doorgangskam
pen. Als de mensen de toezeg
ging hebben dat ze toegelaten
worden in België, Duitsland of
Nederland, dan kunnen ze van
daag nog weg." Een adviseur
van de minister die naast hem
zit, roept geëmotioneerd uit:
„Voor mijn part gaan ze naar
Hawaii, als ze hier maar nooit
meer terugkomen."
Het grote probleem voor minis
ter Tadic is om de duizenden
gevangenen dagelijks te voeden.
De moslims in kamp Rodoc vor
men een te grote druk op de
voedselsituatie in de stad, dat
het door de gevechten al een
maand zonder voedselhulp van
de Verenigde Naties moet doen.
Tadic vroeg de vluchtelingenor
ganisatie van de Verenigde Na
ties dan ook om voedselhulp.
Terloops informeerde hij of de
organisatie geen manier wist om
de drieduizend mannen met hun
familie naar het buitenland te
krijgen. „Dat hebben we natuur
lijk geweigerd", zegt woordvoei
ster Kimberley Robertson, di
het optreden van de Kroató
dicht in de buurt vindt komt
van etnische zuivering,
wanneer we individueel met d
gevangenen gesproken
kunnen we zien of er moslims11'
Mostar kunnen vertrekken."
Het nieuws van het bestaan va
het kamp in Mostar komt voo
de Kroaten wel op een heel
gelegen moment. De Europese
Gemeenschap heeft
maandag besloten een
richting Zagreb te sturen,
moet onderzoeken of de Kroaten
zich ook schuldig maken
etnische zuiveringen. Is dit
geval, dan zal de commissie
sluiten om economische sancB
tegen Kroatië af te kondigen.®
EG-commissie kon volgens
nister Tadic lang zoeken i
gevallen van etnische zuivert
door Kroaten. „Weet je", ver
zucht hij op vertrouwelijke too®
„ik heb zelf meegeholpen
hulp voor de moslims in R'
te zoeken. Als Europa ons d
voor straft, snap ik er niets ms®
van."
O.ok buiten de legerbasis in wj'
de is de mogelijkheid van tv
sancties hard aangekomen,
ren Nederlanders en
Duitsers tot voor kort
geziene gasten, nu krijgen
verwensingen naar hun no
geslingerd. „Als de EG ons
vallen, pakken we jullie da
voor terug", laat een razen
inwoner van Grude weten.
De adviseur van minister -
zegt: „De EG laat zich door
moslims in de luren leggen
weer dat gezeur over dat k
in Mostar. Echt, het W®
maakt zich druk om niks.
goetermeer (anp) - Zes hon
„erstakers die al enkele da
gen voedsel weigeren om hui
eigen
hindoe-school in Dei
Haag behoude, gaan door me
hun actie,
gen gesprek met de secretaris
aeneraal van het ministerie vai
Onderwijs en Wetenschappei
gisteren in Zoetermeer heef
Hoor de actievoerders onvol
doende opgeleverd. Het ministe
rie blijft bij het eerdere beslui
de school niet te erkennen ei
„iet te financieren,
fluim zestig kinderen met hui
leerkrachten demonstreerdei
Van onze verslaggeefster
Breda/Roosendaal - De w;
worden steeds langer doe
specialisten. Woedende pat
de telefonische meidpunter
De irritaties onder de patiënten
groeien enorm", constateert se
cretaris D. Nijkamp van het Re
gionaal Patiënten Consumenten
platform (RPCP) West-Brabant
aan de vooravond van de tweede
actieweek van de specialisten.
nDe eerste signalen dat d<
wachtlijsten beginnen op te lo
pen, hebben we nu al binnen.
Wachttijden lopen uit tot drie
maanden. Mensen die eerst niet
urgent waren en doorschoven op
de wachtlijst, schuiven nu weei
door. Dat krijg je als je actie op
actie stapelt."
Toch begint volgende week pas
de tweede actieweek in West-'
Brabant. Dertig klachten zijn ei
inmiddels binnengekomen bi;
het RPCP. Nijkamp: „Voor be
grip is geen plaats meer. De
emotionaliteit van de eerste we
ken is omgeslagen in kwaadheid.
Ja, de reacties van de patiënten
zijn veel grimmiger geworden".
Dat geldt ook voor de opstelling
van het RPCP zelf, dat voor het
eerst in het openbaar de acties
van de specialisten veroordeelt.
„Simons heeft onlangs een brief
gestuurd naar de specialisten
waarin hij het aanbod doet op-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Er is volgens woordvoerder Vos-
veld verder gisteren een melding
bij de politie binnengekomen dat
er door de actievoerders weer
intimiderend zou zijn opgetre
den. Zo zou er weer geslagen zijn
en zou schippers belet zijn van
een telefooncel gebruik te ma
ken. Er werd echter geen aangif
te gedaan bij de politie. Blok
hoofd Deen verwijst dit alles
naar het land der fabelen. Vol
gens hem was er gisteren sprake
van een rustige dag.
De schippers in Willemstad zijn
verbaasd over de poging van
rederij De Beijer om, via een
kort geding, een einde te maken
aan de acties bij de Volkerak-
sluizen. Het bedrijf heeft tegen
de woordvoerders van de schip
pers een kort geding aangespan
nen.
«Het mooie is dat ik bij geen
enkele actie er bij geweest ben,
anders dan op uitnodiging van
de rijkspolitie te water als on
derhandelaar," aldus de gedag
vaarde schipper J. Kole.
Hij denkt dat De Beijer de lijst
met gedagvaarde schippers heeft
minister andriessen van Ec
de wegbereider voor discussie:
Hoewel het maatschappelijk
Nederland totaal ontbreekt, plei
uitbreiding van deze milieuvrie
9'emogelijkheid.
Andriessen heeft wederom een
dit moment namens het I
Pewaakt, heeft zich uitgesproke
ontslagrecht. Andriessen is van
"et werk zitten huiverig zijn om
moeilijk van af kunnen als he
bezorgdheid van minister A
van de Nederlandse economie
,angs nog de inhoud van een O
*on over de economische rece
oiaar dat was toneelspel voor
^'ers maken duidelijk dat Nee
kialaise.
bat
hele
's meteen het grote probli
wereld slecht gaan, dan ve
diet mee om een dam tegen de
veel
'nternationaal bepalende
vloed op kan worden uitgeoef
jaar van een kabinet mag
'muierend en enthousiasmer
.r' .t slechte boodschappen kom
ls reeds diverse malen gedre
or weer Andriessen die zegt
°et worden gemaakt om werk
er dat onderwerp bestaat z«
oer dan de ploeg van Lubbers
Lpj^ofing van de werkgelege
stam a' 9eru'me lijd veelbelc
a'um nog steeds niet ontgrof