'Elk ongeval is stom' Woei Het is gedaan met de Kroatische liefde voor het Westen 'Klappen door actie de Stem 6Iedere oen ziet dat je dat niet moet doen Patiënten m< DE STEM Ontslagrecht BINNENLAND BUITENLAND A2 Ambtenaren Schippers Onbegrijpelijk Arbeidsinspectie controleert bedrijven op veiligheid vakantiewerkers de stem de stem donderdag 22 juli 1993 De Stem van zaterdag 17 juli vermeldt op de voorpagina 'Extraatje voor ambtenaar'. Voor de meeste lezers is dat zéér misleidend, daar er ge heel geen sprake is van extra. De gemiddelde loonstijging in 1993 is 2,5 procent. De ambtenaar krijgt pas per 1 oktober in plaats van 1 april 0,5 procent. Dat is een nadeel van 2 procent plus de tijdsfactor. Vlak na het aantreden van het eerste kabinet Lubbers werden per 1 januari 1983 de ambtenarensalarissen met 3 procent verlaagd. Tot en met heden zijn die salarissen ten opzichte van die in het parti culiere bedrijfsleven jaarlijks niet, dan wel in mindere ma te, verhoogd. Resultaat: een achterstand van meer dan 10 procent. En nog is het niet genoeg voor een kabinet dat. zich enerzijds christelijk en anderzijds so ciaal voelend noemt. De ambtenarensalarissen vor men de sluitpost van de rijks begroting en dat is pure dis criminatie. Er zullen dan ook nog weinig ambtenaren be staan die politiek zo onwe tend zijn dat ze hun stem zullen uitbrengen op het CDA en op de partij die zich door het CDA heeft laten meesle pen, de PvdA. Oosterhout P. Dutour Geerling Voor alle- duidelijkheid: ik ben géén schipper, maar ik ben ervan overtuigd dat deze mensen vechten voor een rechtvaardige zaak, namelijk verzekerd te willen zijn van een zodanig inkomen, zodat ze behoorlijk voor moeder- de-vrouw en de kinderen kunnen zorgen en dure inves teringen kunnen blijven in lossen. Ik doe een beroep op de Ter- neuzense burgemeester Bar- bé, om niet automatisch in het spoor van Den Haag te lopen, maar om voor de be langen van de schippers op te komen en daarmee voor de economische grote belangen van de gemeente Terneuzen. Het zal de burgemeester be kend zijn dat het hier om grote financiële belangen gaat, voor de hele regio. Wat de Haagse politiek be treft, altijd wil men het braafste jongetje van de EG- 'klas' zijn, de regeltjes zonder nuances braóf Uitvoeren. Ook hier: bewindvoerders in Den Haag toon uw ruggegraat en kom voor uw en onze schip pers op, voor hun belangen die tevens grote landsbelan gen zijn! Wat betreft 'altijd het braaf ste jongetje van de klas te willen zijn', nergens voor no dig en bovendien een lacher tje! Neem alleen Denemarken maar. Dat zegt bijna overal nee tegen, maar doet toch gewoon mee met het EG- klasje. Politici in Den Haag, gooi er eens een paar goede juristen tegenaan en die zullen in staat zijn gaten te vinden in die Europese regelgeving op dit gebied in het voordeel van de schippers. Den Haag, burgemeester Bar- bé, toon eens dat jullie tan den hebben. Niet aan of tegen de schippers, maar in Brussel. Terneuzen J.L. Fierinck De regering, die toch een chronisch tekort aan geld heeft, laat zo maar 80 miljoen gulden liggen aan vaarbelas- ting. De reden: oncontroleerbaar. Terwijl anders de regering, net als een drug- of gokver slaafde, op alle mogelijke ma nieren probeert aan geld te komen, laat ze die 80 miljoen zo maar aan zich voorbij gaan. Zijn die plezierjachten niet te controleren Ja, zeker als je maar wilt. Bijvoorbeeld: 1. Net als bij een auto (groot of klein) nummerborden voor en achter; 2. Net als bij een auto, op straat of parkeerplaats fo tograferen, ook in een jacht haven controleren; 3. Bij een auto moet je per gewicht be lasting betalen, dat kan bij een jacht volgens lengte en breedte in meters geregeld wroden; 4. Ook net als bij de auto, deel III op de voorruit en een APK-zegel achter om te kijken of ook bij een jacht het nodige onderhoud plaats vindt. Maar nee hoor, het is precies zo als het iedere keer is. 'De kapitalist' (iemand met een jacht, zoals die Drimmelen en Willemstad liggen, is dat) moet weer ontzien worden en laat een arbeider met zijn Fiatje of Kadettje maar dub bel betalen voor gebruik van de weg, ook wanneer hij niet rijdt. Maar het is wel zo, dat de jachtbezitters mee profiteren van de opbrengsten van de motorbelastingen in de vorm van sluizen en bruggen, jachthavens en uitbaggeren van het vaarwater. Ik vraag me af welkê' belastin'gvërhó- ging de automobilist nu weer kan verwachten na deze te genvaller. Want die 80 mil joen moeten er toch weer ko men. Mocht de regering soms ver legen zitten om controleurs die toch ook capabel zijn: er zijn 750.000 werklozen die allemaal staan te wachten op een baan, in plaats van een uitkering. Zes miljoen auto's zijn wel te controleren, maar 500.000 jachten blijkbaar niet. Breda P. Lemmen Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 011.84-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken- weg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur 076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. Van onze verslaggeefster Marja Klein Obbink Terneuzen - „Ieder onge val is lomp", zegt de direc teur van een groot verpak kingsbedrijf in Terneuzen aan het eind van de in spectiedag. „En eigenlijk heeft hij daar hele maal gelijk in", bevestigt ar beidsinspecteur R. Mulder, als we weer in zijn auto stappen. „Maar het probleem bij jeugdige, onervaren werknemers is nu juist dat ze geen benul hebben van gevaar. En daarom is een goede instructie en extra toe zicht een eerste vereiste voordat je ze aan het werk zet." We hebben het over vakantie werkers, de jongeren onder de 18 jaar die een centje bij willen verdienen. In deze leeftijdscate gorie gebeuren ieder jaar zo'n 3000 bedrijfsongevallen, varië rend van een sneetje in de vinger tot een dodelijk ongeluk. Via een landelijke campagne is de arbeidsinspectie bezig de werkomstandigheden van deze groep eens in de schijnwerpers te zetten. Alleen al in het district Breda (Noord-Brabant en Zee land) krijgen 420 industriële be drijven deze week bezoek van inspecteurs. Vijftien inspecteurs zijn op pad. Een van hen is inspecteur Mulder, die voor deze week zo'n twintig bedrijven in Zeeuwsch-Vlaanderen op z'n lijstje heeft staan. „Dat arbeidsbesluit jeugdigen kennen ze dus niet, ga daar maar van uit", antwoordt Mulder op de vraag of de werkgevers wel weten hoe ze moeten handelen bij jonge arbeidskrachten onder de 18 jaar. Uit z'n hoofd Mulder, een kleine anderhalf jaar in dienst bij de arbeidsin spectie (voorheen werkzaam in de industrie, 'vooral onder houd'), bekent dat hij tot voor een paar dagen ook niet wist hoe die wet in elkaar stak. Maar nu kent-ie 'm uit z'n hoofd. „Simpel gezegd komt Ket 'erop neer dat je jonge mensen niet met schadelij ke stoffen moet laten werken, dat ze geen hefvoertuigen mogen besturen en dat ze niet met ma chines mogen werken waarvan ze zelf niet het tempo kunnen bepalen. Bovendien vragen deze jongeren meer aandacht in de vorm van een goede instructie voordat ze aan het werk worden gezet en extra toezicht. Vooral op die twee laatste aspecten zal ik vandaag gaan hameren." Ter illustratie noemt hij een. on geval uit zijn praktijk. „Een jon ge knul in een fabriek in Tilburg werkt aan een aanvoerband waarvan hij onderdeeltjes moest afpakken. In die band zitten kleine openingen, waar de aan- drijfrol, onder de band, in 'grijpt'. Iedere oen kan zien dat- ie dus niet z'n vinger in een van 'Ze hebben me gezegd dat ik m'n hoofd niet onder die band moet steken', vertelt vakantiewerker Vincent (17) bij bakkerij Van Strien aan arbeidsinspecteur Mulder. foto wim kooijman die openingen moet stoppen. Maar wat doet die knul? Ja dus.. Hij had daar niet bij stilgestaan zei hij, hij had er niet bij nage dacht. Maar die jongen heeft dus geen vinger meer." Eigen schuld? Nee, zegt Mulder: „Ik heb proces-verbaal opge maakt tegen de werkgever. Want wat bleek: die jongen had geen enkele instructie gehad en bo vendien ontbrak het aan vol doende toezicht. Onder groot protest van de werkgever na tuurlijk die opperde 'dat-ie toch had kunnen zién dat-ie zoiets niet moest doen'. Maar dat is geen argument als het om oner varen uitzendkrachten of jonge vakantiewerkers gaat. Die heb ben gewoon die ervaring niet." Boetes Werkgevers die zich niet aan de wet houden, wachten boetes van vijf tot tienduizend gulden. In heel ernstige gevallen kan dat bedrag oplopen tot 20.000 gul den. De 'buit' van de Bredase ar beidsinspecteurs is na twee da gen rondtoeren zeer mager. Op de eerste dag, afgelopen maan dag, werd één overtreding ge constateerd: op een confectie- atelier trof de inspecteur twee meisjes van dertien jaar achter de naaimachine aan. Daar is het werk meteen stilgelegd. Daarom heeft Mulder voor van daag geen erg hoog gespannen verwachtingen. „In die zin, dat we misschien niet zoveel vakan tiewerkers zullen aantreffen. Die ervaring hadden m'n collega's gisteren ook al. Ik denk dat dat ook wél te verklaren is uit de economische recessie. Er is ge woon minder bedrijvigheid." Hoezo, is het zo erg? Mulder: „Het laatste half jaar krijg ik het wel. Directeur P. van Strien van de gelijknamige bakkerij heeft op dit moment zo'n vijf, zes vakantiekrachten aan het werk. „Vroeger hadden we er meer in huis, maar ze vereisen zo ontzettend veel aandacht -een ongeluk zit in een klein hoekje nietwaar- dat we het met minder zijn gaan doen. We hebben de boel ook voor en groot deel ge automatiseerd, dat scheelt." Hand- en spandiensten verrich ten de vakantiewerkers bij Van Strien: „Zaken waar ze geen vakkennis voor nodig hebben, en steeds meer te horen van werk gevers 'ja maar meneer, u heeft wel gelijk. Wat u vraagt van ons, is wel waar, maar op dit moment kunnen we het gewoon niet op brengen'." En bij het eerste (metaal)bedrijf dat we bezoeken op het indus trieterrein in Terneuzen is het meteen al mis: geen vakantieper- soneel in huis. Maar bij de tweede treffen we die niet zo'n grote verantwoor delijkheid vragen. Bovendien zijn ze allemaal geïnstrueerd door de afdelingschef.". Het klinkt als uit het boekje. Toch kent Van Strien, zegt hij Tang niet alle eisen van de wet'. „Ik weet dat er bepaalde rusttij den zijn en dat ze geen nachtar beid mogen verrichten, maar verder weet ik er niks van." Waarna Mulder hem een hand zame brochure overhandigt, waar de belangrijkste regels voor jongeren in staan. Vervolgens neemt Mulder een kijkje in de bakkerij. De eerste die hij tegenkomt is de 17-jarige Vincent die aan de schoonmaak is gezet. Met een stofzuiger zuigt en boent hij de vloeren en wan den schoon. Vincent heeft een instructie gehad: „Ze hebben ge zegd dat ik m'n hoofd niet onder deze machine mag steken." En h:j Wijst 6p de lopende band naast hem, waar de bolletjes en kadetjes af rollen. Verderop in het bedrijf schuiven twee jongens het brood op grote bakplaten in gloeiendhete ovens. „Op zich geen punt," aldus Mul der, „maar er moet wel iemand een oogje in het zeil houden. „Gebeurt," bevestigt van Strien, „Een fulltime bakker staat con stant naast ze." „Is in orde," constateert Mulder na afloop. En tegen de verslag geefster: „Wat ik belangrijk vind is dat die jongens in ieder geval instructies hebben gehad. Dat is al heel wat!" Bij papierwaren-gigant Elocoat, een paar kilometer verderop in Terneuzen, hebben de twee var kantiewerksters die er dan nog in dienst zijn, nauwelijks in structies nodig. Nog een beetje ^iebelig - misschien is het k, eerste baan- staan ze buiten het terrein de arbeidsinspecw te woord. De meisjes schilder hekjes, blauw en geel. „Dat zijn van die dingen dii nogal eens bij inschieten," directeur S. Mooiweer. „vak tiewerkers komen per definit niet in het bedrijf zelf terecht gevaarlijk. We laten ze hoon, wat onderhoudswerkzaamhej doen, zoals het schilderen helpen mee op de expeditie. Ook bij directeur Mooiweer k' dp campagne van de arbeidsi' spectie alleen maar op ben rekenen. „Ja, jonge mensen ku nen domme fouten maken. Ma: stelt hij dan een rethorisc' vraag aan het gezelschap: „V/( ongeval is niet stom?" De directeur vergelijkt het alti met autorijden, zegt hij: „jys onervaren bent, ben je een vaar voor het verkeer. Omdat té voorzichtig rijdt, bijvoorbeel Maar," voegt hij daar lacher aan toe, „mensen met te v( ervaring, zijn ook niet veifi Want die nemen weer te risico's." Mager resultaat Het resultaat van de inspecties, tot nu toe mager, maar Mulè zal het er vandaag mee moeli doen. Want bij nog drie ande bedrijven van zijn lijstje uitdraai van de Kamer va Koophandel) krijgt Mulder n op rekest. Bij een drukkerij Axel blijken op de dag van de inspectie geen minderjarigen werken. En een metaalbedrijf die zelfde plaats, met 40 werkne mers in dienst, blijkt in werkt lijkheid een uitzendbureau zijn. Blijft over carrosseriefabriek ft Kraker, waar een geanimeei gesprek wordt gevoerd met di technisch directeur, maar wa: geen vakantiewerker te vinda is. Het resultaat? „Mager," Mulder, een beetje „In de bedrijven waar vakantii werkers aan de slag waren, wa het goed voor elkaar. Maar weet natuurlijk niet wat de ra van de week oplevert." Waarna hij het niet kan nog een voorbeeld uit zijn prak tijk te noemen: „Een bedrijf Tilburg is helemaal uit z'n jas gegroeid. Daarom wordt er ve gewerkt met uitzendkrachten De laatste tijd was er elke wel een ongevalletje. Zo ook n die nog jonge knul op de tie. 'Heb je ervaring met ht trucks?', vroeg z'n chef. Ja, a de jongen, die leuk werk wild En wat gebeurt ér':köi1tl daarin de jongen rijdt op een van di truckjes en wil een pallet uit ea oplegger halen. Als hij met vracht wil keren, vergist hij zie in de knop: in plaats van voorui rijdt hij achteruit. En hij val een meter naar beneden. Z' been verbrijzeld. Stom ja, bed stom." Toch niet weer de schuld van chef? Mulder: „Toch wel, wan die had zich ervan moeten ver gewissen dat de jongen inder daad ervaring met heftruck had. En na verder onderzoek bleek ook dat de jongen enkele instructie was Dit vind ik nou zo'n typisc ongeval voor een uitzendkracb een ongeval waarvan iedereet achteraf zegt: „Iedere oen grijpt toch dat je dat niet moei doen." Door Harald Doornbos Grude - De minister kijkt verongelijkt voor zich uit. Hij kan niet begrijpen waarom de wereld zo geschokt rea geert op het nieuws dat Kroaten in Mostar ruim tien duizend moslims in een kamp gevangen houden. „Ons beschuldigen van etnische zuiveringen is onzinnig", merkt hij zuur op vanachter een inder haast neergezet bureau op een legerbasis in het stadje Grude, dat op veertig kilometer van Mostar ligt. „En dat", vervolgt hij, „terwijl wij Kroaten de mos lims in Mostar slechts naar een veilige plek in de stad wilden brengen." Darinko Tadic is minister van vluchtelingenzaken van de door Bosnische Kroaten zelf uitgeroe pen republiek Herzeg Bosna. Juist die functie maakt hem ver antwoordelijk voor het kamp in Mostar, waar duizenden moslims gevangen zitten. „Ik heb alles zelf georgani seerd", geeft Tadic zonder dra len toe. „Maar het is niet wat jullie denken. Wij hebben onge veer drieduizend mannen, die verdacht worden van gewapende acties tegen de Kroatische auto riteiten, in een helikopterfabriek ondergebracht in de stad. Deze mannen mogen hun plek verla ten wanneer hun vrouwen of familie kunnen garanderen dat ze in een ander Europees land zullen worden opgenomen. Lukt dat niet, dan blijven de mannen voorlopig in Mostar. Je denkt toch niet dat we zomaar krijgs gevangenen vrijlaten, die mor gen weer de wapens tegen ons opnemen." Sinds ruim een week wordt er weer zwaar gevochten in Mostar. Het Bosnische leger, dat wordt gedomineerd door moslims, heeft vanuit het noorden van de stad met succes een offensief tegen de Kroaten in het zuiden ingezet. Hierbij heeft het Bosnische leger een belangrijke kazerne, gevuld met wapens, op de Kroaten ver overd, waardoor een overwin ning van het Bosnische leger in Mostar weer een stap dichterbij is gekomen. De Kroaten reageren zichtbaar nerveus op de militaire tegen slag. Al tientallen kilometers voor de stad houden agressieve soldaten iedereen tegen. Mostar is van de buitenwereld afgeslo ten. „Jullie hebben het recht niet om te zien hoe de Kroaten lij den", roept een bewaker bij een checkpoint op kwade toon. De moslims die in het Kroatsiche gedeelte van de stad wonen, krij gen het ondertussen steeds moei lijker. Door de autoriteiten wor den ze beschouwd als 'vijfde co lonne' en overeenkomstig behan deld. De moslims hebben het volgens minister Tadic aan zich zelf te wijten dat ze het vertrou wen van de Kroaten hebben ver loren. Vorige week, doceert Ta dic, liepen plotseling 540 van de 548 moslim-soldaten die in het Kroatische leger dienden, over naar het Bosnische leger. Hierbij werden 43 Kroaten gedood. „Hoe kan ik iemand vertrou wen", roept Tadic uit, „die me misschien de volgende dag ver moordt?" De minister bedacht vervolgens een plan om van de moslims in de stad af te komen. Een paar ««ma*»» In Zagreb demonstreerde gisteren de Duitse 'Vereniging voor bedreigde mensen' tegen de Kroatische oorlogspolitiek in Bdsnië-Hercegowina. foto ap honderd krijgsgevangenen, aan gevuld met enkele duizenden moslim-mannen die uit 'preven tieve overwegingen' werden ge arresteerd, werden onderge bracht in de barakken van een helikopterbasis in het zuidwes ten van de stad, in de wijk Rodoc. Tadic: „De gedeelten van Mostar waarin deze moslims woonden, lagen veelvuldig onder vuur. Het was voor hun eigen bestwil dat ze naar de helikopterfabriek ver trokken." Toen de ongeveer drieduizend mannen in het kamp waren ver zameld, liet minister Tadic over de radio het bericht omroepen dat vrouwen en familieleden van de gevangenen hun geliefden vrij konden krijgen. Ze moesten er dan wel voor zorgen dat ze geza menlijk naar het buitenland konden vertrekken. „Ik spreek dan ook liever niet van gevange nenkampen", zegt Tadic. „Ik noem het liever doorgangskam pen. Als de mensen de toezeg ging hebben dat ze toegelaten worden in België, Duitsland of Nederland, dan kunnen ze van daag nog weg." Een adviseur van de minister die naast hem zit, roept geëmotioneerd uit: „Voor mijn part gaan ze naar Hawaii, als ze hier maar nooit meer terugkomen." Het grote probleem voor minis ter Tadic is om de duizenden gevangenen dagelijks te voeden. De moslims in kamp Rodoc vor men een te grote druk op de voedselsituatie in de stad, dat het door de gevechten al een maand zonder voedselhulp van de Verenigde Naties moet doen. Tadic vroeg de vluchtelingenor ganisatie van de Verenigde Na ties dan ook om voedselhulp. Terloops informeerde hij of de organisatie geen manier wist om de drieduizend mannen met hun familie naar het buitenland te krijgen. „Dat hebben we natuur lijk geweigerd", zegt woordvoei ster Kimberley Robertson, di het optreden van de Kroató dicht in de buurt vindt komt van etnische zuivering, wanneer we individueel met d gevangenen gesproken kunnen we zien of er moslims11' Mostar kunnen vertrekken." Het nieuws van het bestaan va het kamp in Mostar komt voo de Kroaten wel op een heel gelegen moment. De Europese Gemeenschap heeft maandag besloten een richting Zagreb te sturen, moet onderzoeken of de Kroaten zich ook schuldig maken etnische zuiveringen. Is dit geval, dan zal de commissie sluiten om economische sancB tegen Kroatië af te kondigen.® EG-commissie kon volgens nister Tadic lang zoeken i gevallen van etnische zuivert door Kroaten. „Weet je", ver zucht hij op vertrouwelijke too® „ik heb zelf meegeholpen hulp voor de moslims in R' te zoeken. Als Europa ons d voor straft, snap ik er niets ms® van." O.ok buiten de legerbasis in wj' de is de mogelijkheid van tv sancties hard aangekomen, ren Nederlanders en Duitsers tot voor kort geziene gasten, nu krijgen verwensingen naar hun no geslingerd. „Als de EG ons vallen, pakken we jullie da voor terug", laat een razen inwoner van Grude weten. De adviseur van minister - zegt: „De EG laat zich door moslims in de luren leggen weer dat gezeur over dat k in Mostar. Echt, het W® maakt zich druk om niks. goetermeer (anp) - Zes hon „erstakers die al enkele da gen voedsel weigeren om hui eigen hindoe-school in Dei Haag behoude, gaan door me hun actie, gen gesprek met de secretaris aeneraal van het ministerie vai Onderwijs en Wetenschappei gisteren in Zoetermeer heef Hoor de actievoerders onvol doende opgeleverd. Het ministe rie blijft bij het eerdere beslui de school niet te erkennen ei „iet te financieren, fluim zestig kinderen met hui leerkrachten demonstreerdei Van onze verslaggeefster Breda/Roosendaal - De w; worden steeds langer doe specialisten. Woedende pat de telefonische meidpunter De irritaties onder de patiënten groeien enorm", constateert se cretaris D. Nijkamp van het Re gionaal Patiënten Consumenten platform (RPCP) West-Brabant aan de vooravond van de tweede actieweek van de specialisten. nDe eerste signalen dat d< wachtlijsten beginnen op te lo pen, hebben we nu al binnen. Wachttijden lopen uit tot drie maanden. Mensen die eerst niet urgent waren en doorschoven op de wachtlijst, schuiven nu weei door. Dat krijg je als je actie op actie stapelt." Toch begint volgende week pas de tweede actieweek in West-' Brabant. Dertig klachten zijn ei inmiddels binnengekomen bi; het RPCP. Nijkamp: „Voor be grip is geen plaats meer. De emotionaliteit van de eerste we ken is omgeslagen in kwaadheid. Ja, de reacties van de patiënten zijn veel grimmiger geworden". Dat geldt ook voor de opstelling van het RPCP zelf, dat voor het eerst in het openbaar de acties van de specialisten veroordeelt. „Simons heeft onlangs een brief gestuurd naar de specialisten waarin hij het aanbod doet op- VERVOLG VAN VOORPAGINA Er is volgens woordvoerder Vos- veld verder gisteren een melding bij de politie binnengekomen dat er door de actievoerders weer intimiderend zou zijn opgetre den. Zo zou er weer geslagen zijn en zou schippers belet zijn van een telefooncel gebruik te ma ken. Er werd echter geen aangif te gedaan bij de politie. Blok hoofd Deen verwijst dit alles naar het land der fabelen. Vol gens hem was er gisteren sprake van een rustige dag. De schippers in Willemstad zijn verbaasd over de poging van rederij De Beijer om, via een kort geding, een einde te maken aan de acties bij de Volkerak- sluizen. Het bedrijf heeft tegen de woordvoerders van de schip pers een kort geding aangespan nen. «Het mooie is dat ik bij geen enkele actie er bij geweest ben, anders dan op uitnodiging van de rijkspolitie te water als on derhandelaar," aldus de gedag vaarde schipper J. Kole. Hij denkt dat De Beijer de lijst met gedagvaarde schippers heeft minister andriessen van Ec de wegbereider voor discussie: Hoewel het maatschappelijk Nederland totaal ontbreekt, plei uitbreiding van deze milieuvrie 9'emogelijkheid. Andriessen heeft wederom een dit moment namens het I Pewaakt, heeft zich uitgesproke ontslagrecht. Andriessen is van "et werk zitten huiverig zijn om moeilijk van af kunnen als he bezorgdheid van minister A van de Nederlandse economie ,angs nog de inhoud van een O *on over de economische rece oiaar dat was toneelspel voor ^'ers maken duidelijk dat Nee kialaise. bat hele 's meteen het grote probli wereld slecht gaan, dan ve diet mee om een dam tegen de veel 'nternationaal bepalende vloed op kan worden uitgeoef jaar van een kabinet mag 'muierend en enthousiasmer .r' .t slechte boodschappen kom ls reeds diverse malen gedre or weer Andriessen die zegt °et worden gemaakt om werk er dat onderwerp bestaat z« oer dan de ploeg van Lubbers Lpj^ofing van de werkgelege stam a' 9eru'me lijd veelbelc a'um nog steeds niet ontgrof

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2